کشکول ناب حوزوی
#مجالسات_علما آیت الله سید محمد #وحیدی_شبستری (ره) و #امام خمینی (ره) آیت الله وحیدی در ۱۱/۱۲/۱۳۵۶
💥نباید طلبه تنبل بار بیاد!
🎙آیت الله #کریمی_جهرمی
با آنکه مرحوم #امام با تعطیل شدن دروس حوزه مسافرت می کردند؛ ولی در سالهای انقلاب، نخستین فصل تعطیلی فرا رسید ولیکن امام ـ اعلی الله مقامه ـ درس تازه ای در منزل خود شروع کردند و این بدان جهت بود که صحبت آن بود که آقایان طلاب با فرا رسیدن تعطیلات تابستانی به بلاد خود و یا شهرها و روستاها می روند و دولت تصمیم دارد که هنگام بازگشت آنان مشکل ایجاد کند و خلاصه مانع بازگشت آنان شود در نتیجه حوزه را متلاشی کند؛ از این رو امام درس را ادامه دادند که البته درسهای این فصل را در منزلشان می فرمودند؛ و با آنکه فصل گرما بود عدۀ زیادی در آن درس شرکت می کردند به طوری که اتاق بیرونی امام و حیاط منزل پر از آقایان بود و لذا صندلی تدریس را در اتاق کنار دری که به حیاط باز می شد گذاشته بودند که همه بتوانند استفاده کنند.
خوب در ذهن دارم که در همین فصل و در همین رشته دروس که در منزل می فرمودند؛ روزی در مقام استدلال بر مطلب [کتاب] وسائل را به دست گرفتند و روایات مربوط و مورد استشهاد را از روی کتاب خواندند. یکی از آقایان طلاب و تلامذه عرض کرد: روایت در چه بابی است؟ امام(رض) فرمودند: مراجعه کنید، و خلاصه از ذکر شمارۀ باب و شمارۀ روایت خودداری کردند. آری ایشان با این کار به او و همه شاگردان فهماندند که نباید طلبه تنبل بار بیاید، بلکه باید قوی و با اراده و مصمم باشد و خود دنبال روایات و ادله و مطالب برود تا ممارست پیدا کند.
📚صحیفه دل جلد 2 ص124
#خاطرات_علما
🆔 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💢 #ویژه 🎥 #معرفی_کتاب "رمان #مناظره دکتر و پیر" توسط اساتید و علما ✅ کتاب مناظره دکتر و پیر معروف
💥داستان شخصی که سرمای فرنگی خورد!🤨
✍استاد شهید سید عبدالکریم هاشمی نژاد
📚بخشی از کتاب مناظره دکتر و پیر
#شهید_هاشمی_نژاد
✅کشکول ناب حوزوی👇
🔴 @kashkolenab
⁉️ماجرای تابلو خط دفتر رهبر انقلاب چیست و توسط چه کسی نوشته شده است؟
#رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۹۰ و در دیدار با روحانیون شیعه و اهل سنت کرمانشاه به تجلیل از علمای این دیار میپردازند و خاطرهای از آیت الله #نجومی کرمانشاهی به این مضمون نقل میکنند:
🔻همچنین یاد کنیم از مرحوم آقای نجومی (رضوان اللَّه علیه)؛ عالم، فاضل، درسخوانده، زحمتکشیده، در عین حال یک قلهی هنری و حقیقتاً یک هنرمند. بعد از انقلاب، قبل از دورهی ریاست جمهوری، من یکی از سفرهائی که به کرمانشاه آمدم، منزل ایشان رفتم و کارهای هنریاش را از نزدیک دیدم.
🔹بعد هم پس از رحلت امام، ایشان یکی از کارهایش را برای من فرستاده بود. من از ایشان درخواست کردم که این حدیث شریف را: «من نصب نفسه للنّاس اماما فلیبدأ بتعلیم نفسه قبل تعلیم غیره» برای من بنویسید تا جلوی چشم من باشد؛ فراموش نکنیم وظیفهی تعلیم خودمان را. ایشان با یک خط بسیار زیبائی نوشتند، من هم تابلو کردم و توی اتاق جلوی چشم من است. «من نصب نفسه للنّاس اماما فلیبدأ بتعلیم نفسه قبل تعلیم غیره»؛ اگر این تعلیم انجام گرفت، تعلیم غیر، آسان خواهد شد؛ مشکل کار ما این است.
#خاطرات_علما
#دستخط
❇️ کشکول ناب حوزوی🔻
🔹 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️ نئولیبرالیسم یعنی چی؟
💯با دقت ببینید حتما💯
✂️برشی از #مناظره داغ دکتر سید مجید حسینی(استاد دانشگاه تهران) با دکتر محمدرضا احمدی سنگری (نماینده مجلس) در موضوع: «کیفیت و عدالت در نظام آموزشی کشور»
💎 دانلود و مشاهده فیلم کامل مناظره 👉
#عدالت_آموزشی
#نئولیبرالیسم
@kashkolenab
یادنامه ادیب نیشابوری.pdf
35M
📚یادنامه ادیب نیشابوری
🔻زندگانی استاد و مجموعه مقالات در مباحث علمی و ادبی
✍به اهتمام : دکتر مهدی #محقق و...
#تراجم_علما
📌 کشکول ناب حوزوی👇
💎 @kashkolenab
💥استخاره از دیدگاه علامه طباطبایی
❓استخاره با قرآن و با تسبيح چه مدرك صحيحى دارد؟ قرآن مجيد كتاب تفأل و تطير است؟ و يا دانههاى تسبيح مىتواند سرنوشت انسان را تعيين كند؟
و چرا گروهى از مؤمنين براى هر كارى، قبل از «استشاره» به «استخاره» پناه مىبرند؟
آيا اين امر ناشى از نقص تعليم و تربيت مذهبى مردم نيست؟
{جواب:} در خصوص استخاره به قرآن يا سبحه، روايات چندى از ائمه اهلبيت عليهم السلام مروى است و هيچ محذورى عقلى يا نقلى كه موجب سقوط روايات باشد در بين نيست و با قطع نظر از روايات، طبع استخاره اين است كه انسان در كارى كه مىخواهد فعلًا يا تركاً اقدام كند، در اطراف آن از حيث مرجحات فعل و ترك فكر مىكند و طبق يكى از مرجحات كه مىپسندد به فعل يا ترك اقدام مىنمايد، اگر از راه فكر خود نتوانست ترجيح دهد با ديگران در آن باره مشورت نموده و يكى از مرجحات را كه گفتند پسنديده و اقدام مىنمايد. و اگر از راه مشورت نيز نتوانست ترجيحى دهد و دو طرف فعل و ترك در حال مساوات ماند و در حيرت رفت. قرآن كريم را گرفته و توجهى به خدا كرده و باز نموده، مضمون اولين آيه را مرجح گرفته و طبق آن عمل كند، يعنى به استناد كلام خدا، به خدا توكل كرده و يكى از دو متساوى را كه هر دو برايش جايزالاقدام بوده، ترجيح مىدهد و اين كار كه يكى از مصاديق توكل است، نه شكرى دربردارد و نه به يكى از جهات دينى لطمه مىزند و نه حلالى را حرام يا حرامى را حلال مىكند، خواه با قرآن بشود و خواه با سبحه كه يكى از وسايل ياد خداست و حقيقتش توكل به خداست نه شريك قراردادن قرآن يا سبحه براى خدا.
📚بررسي هاي اسلامي، ج2، ص: 253
#استخاره
#علامه_طباطبایی
🔆کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥مواضع سیاسی حضرت آیت الله خویی (ره)درباره انقلاب اسلامی ایران ✍آیت الله #نصرالله_شاه_آبادی ره: 🔹
💥رابطه نزدیک آیت الله خویی با امام خمینی
✍آیت الله #شبیری_زنجانی:
«اوائلی که آقای خمینی در نجف بود، منزل ایشان خیلی گرم بود و گرما ایشان را خیلی اذیّت میکرد. آقای #خویی تا وارد منزل آقای خمینی شد، نگاهی به اطراف منزل کرد و یک دستور معماری داد که مثلاً فلان جای منزل را خراب و در سرداب، فلان تغییر را ایجاد کنید تا مشكل گرمای هوای منزل حل شود. آنها هم طبق دستور آقای خویی عمل کردند و مشکل گرما حل شد. آقای خویی در معماری مسلّط بود».
📚 جرعهای از دریا، ج۳، ص۶۷۳
#خاطرات_علما
#امام
🌹کشکول ناب حوزوی👇
🌸 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥جشن آزادی امام خمینی از حبس و حصر ، فروردین 1343. قم از سمت راست : سید محمود مرعشی نجفی ،سید مرتضی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥فیلمی کوتاه از استقبال مراجع و علما و اساتید حوزه قم از #امام خمینی(ره)
در این فیلم کوتاه آیت الله #گلپایگانی و آیت الله #شریعتمداری و در آخر آیت الله #وحیدی_شبستری به استقبال امام رفتند.
اين ملاقات در مسجد امام حسن مجتبي عليه السلام در پنجشنبه دهم اسفند ٥٧ مطابق ٢ ربيع الثانی ١٣٩٩ اتفاق ميافتد و روزنامه كيهان وقت به شماره ١٠٦٥٠ در ص ٢ مفصل اين گزارش را منتشر کرده.
🌸کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
هدایت شده از تاریخ حوزه طهران
📃 اعلامیه جمعی از روحانیون تهران در آستانه پیروزی انقلاب در ۲۲ بهمن ۵۷
🔹متن اعلامیه و امضاکنندگان در ادامه👇
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
تفاوت حکم و فتوا - استاد حسینی نسب.mp3
17.69M
💥ماجرای فتوای #میرزای_شیرازی و ناصرالدین شاه + تفاوت حکم و فتوا + و...
🎤استاد #حسینی_نسب
جلسه 20 تعادل و تراجیح
#اصول
#فقه_ولائی
#فقه_تمدنی
💎 کشکول ناب حوزوی👇
🔴 @kashkolenab
هدایت شده از روحانیت مردمی
📜 سندی تاریخی از مواضع انقلابی علمای مشهد
📌در اعلامیه فوق که در تاریخ پانزدهم مهرماه ۱۳۵۷ و در اعتراض به تبعید امام راحل از عراق و کشتار مردم صادر شده است، امضای حضرات آیات: میرزاجوادآقای تهرانی، سیدکاظم مرعشی، شیخ ابوالحسن شیرازی، میرزامحمدمهدی نوقانی، میرزا حسنعلی مروارید، سیدعزالدین زنجانی، سید ابراهیم علمالهدی، میرزاعلی فلسفی و سیدحسین شاهرودی به چشم میخورد.
#انقلاب_اسلامی
#علمای_مشهد
@rohaniat_mardomi
💥تفاوت فقیه مُنزوی با فقیه اجتماعی در استنباط دین
✍استاد شهید #مطهری:
🔹فقیه و مجتهد، کارش استنباط و استخراج احکام است، اما اطلاع و احاطه او به موضوعات و به اصطلاح طرز جهان بینی اش در فتواهایش زیاد تاثیر دارد.
🔸اگر فقیهی را فرض کنیم که همیشه در گوشه خانه و یا مدرسه بوده و او را با فقیهی مقایسه کنیم که وارد جریانات زندگی است، این هر دو نفر به ادله شرعیه و مدارک احکام مراجعه کنند، اما هر کدام یک جور و یک نحو به خصوص استنباط می کنند.
📚 مجموعه آثار ج.21 ص. 292
#نقد_حوزه
#مشاوره_طلبگی
💠کشکول ناب حوزوی🔻
✳️ @kashkolenab
4_5839261708270436971.mp3
812.6K
💥تکنیکی برای وقتی که حال مطالعه نداری!
🎤استاد سید محمدصادق #علم_الهدی
#مشاوره_طلبگی
🔸کشکول ناب حوزوی🔻
✳️ @kashkolenab
جایگاه عقل در اعتبار سنجی روایات از دیدگاه آیت الله سبحانی__.pdf
701.7K
📕 #مقاله جایگاه عقل در اعتبار سنجی روایات از دیدگاه آیت الله سبحانی
✍قاسمی فیروز آبادی ، دیاری بیدگلی
💧چکیده💧
نقد عقلی روایات به عنوان روشی جهت تشخیص صحت و سقم احادیث و حدود ادراک عقل در این زمینه همواره در میان حدیث پژوهان محل بحث و نزاع بوده و طیف وسیعی از دیدگاهها را به خود اختصاص داده است. آیت الله #سبحانی فقیه و متکلم معاصر نیز در کتاب الحدیث النبوی بین الروایة و الدرایة از این رویکرد در کنار سایر روشها در نقد احادیث و تشخیص روایات موضوعه بهره بردهاند. مقاله حاضر جستاری در کتاب مذکور و سایر آثار این اندیشمند، با هدف تبیین دیدگاه ایشان درباره عقل، اعتبار و حدود ادراک آن، محدودیتهای عقل و در نهایت میزان کارکرد آن در تشخیص روایات موضوعه صورت یافته است. این مقاله در صدد است با ارائه نمونههایی عینی، کاربرد منبعی و ابزاری عقل در سنجش روایات را از منظر ایشان مورد تحلیل قرار داده و میزان کارایی عقل در تشخیص احادیث موضوعه را از نظرگاه ایشان تبیین نماید.
🗃منبع : فصلنامه کلام اسلامی ، بهار 1397
#فقه_الحدیث
#علوم_حدیث
✅کانال کشکول ناب🔻
🔸 @kashkolenab
گزیده ای از گزیده ای از معارف توحیدیگزیده ای از معارف.mp3
4.63M
💥تفسیر اتقان الصنع، روابط مخلوقات و برهان فرا رابطه
🎤استاد #مفیدی یزدی
#کلام_اسلامی
💎 کشکول ناب حوزوی👇
🔴 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
⁉️ماجرای تابلو خط دفتر رهبر انقلاب چیست و توسط چه کسی نوشته شده است؟ #رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۹۰
⁉️کی گفته دیگران باید زحمت بکشند، من فقط باید مطالعه کنم! 🌨
گاهی در هوای سرد در حالی که حیاط منزل پر از برف و یخ بود، مرحوم آیت الله سید مرتضی #نجومی کرمانشاهی میآمدند و در تشتی، لباس میانداختند و میشستند. عرض میکردم:
آقاجان! شما چرا این زحمت را میکشید؟ میفرمودند:
مگر فقط من در این منزل آدمم، که بنشینم و کتاب بخوانم و بقیه زحمت بکشند!
نقل از کانال حوزه علمیه قم در ایتا، نقل خاطره از علی محمد حاجی علیانی، ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
#خاطرات_علما
✅کشکول ناب حوزوی👇
🔴 @kashkolenab
✍ مرحوم استاد حسینعلی #راشد:
«طبیعت انسان چنین است که هرچه در دسترسش گذاشته شود در نظرش بیارج و اهمّیت میگردد و آنچه بیرون از دسترسش باشد در نظرش مهم جلوه میکند و اشتیاقش نسبت بدان افزون میگردد».
📚 مقالات راشد، ص۱۱۸
🔰 کشکول ناب حوزوی🔻
🌀 @kashkolenab
استاد حشمت پور.mp3
15.08M
💥فایل صوتی جلسه «عقول و افلاک در فلسفه اسلامی»
(بررسی جایگاه و ارزیابی انتقادات)
🎤استاد محمدحسین #حشمت_پور
📌میزبان: انجمن علمی فلسفه دانشگاه فردوسی
#فلسفه_اسلامی
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab