کشکول ناب حوزوی
💥عجبا که خود نسل قدیم قرآن را متروک و مهجور کرده، آنوقت از نسل جدید گله دارد که چرا با قرآن آشنا نیس
⚠️انزوای "کتاب الله" در حوزه های علمیه...!
#علامه_طباطبايى
#نقد_حوزه
#قرآن
🔸کشکول ناب حوزوی🔻
✳️ @kashkolenab
💥لباس روحانیت!
نام شخص میانی واضح نیست، و اما شخص سوم گویا فرزند همان فرد اول است.
فرد اول: ملا آقا بابا
با مراجعه به کتب تراجم و رجال، و فهرستگان نسخههای خطی، ملاحظه میشود ملا آقا بابا، یا همان محمدرضا جدید الاسلام، نویسنده کتاب منقول الرضائی یا همان اقامه الشهود فی رد الیهود است.
وی در جوانی، در زمان فتحعلیشاه (حدود ۱۲۳۷ق) شیعه شد، و بنابر برخی گزارشات سلطنت ناصر الدین شاه را نیز درک کرد.
یکی دیگر از یهودیانی که چند سال بعد از ملا آقا بابا، اسلام آورد حاجی بابا قزوینی یزدی، نویسنده محضر الشهود فی الرد الیهود است.
این کتاب حدود پنجاه سال پیش توسط آیت الله سید احمد #اشکوری به چاپ رسیده است.
توضیحات و معرفیهای بیشتر را میتوانید در فنخا، ذیل نام هر یک از این افراد مشاهده نمایید.
پس، اولا این افراد روحانیت شیعه بودهاند.
ثانیاً، اگر حدود ۱۱۹سال پیش لباس یهودیان چنین بود، باید هزاران مدرک برای آن وجود داشت و همه از آن مطلع میبودند، اما اسناد و شواهد خلاف این است.
هرچند عبدالرضا داوری از ولینعمتان خود اعلام برائت کرده، اما روحانیستیزی از ویژگیهای مشترک وی و رحیم مشایی و رفقای سابقش میباشد.
🌐میراث خطی شیعه
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
لیبرالیسم-پرفسور درخشان.pdf
741.6K
ليبراليسم: ريشۀ فساد و چپاول
پرفسور مسعود درخشان
**
مقدمهای برای كتاب دستبرد ناپيدا
ترجمۀ دكتر حسين حسنزاده و عليرضا زماني
انتشارات دانشگاه امام صادق عليهالسلام- ديماه 1400
مطالعه این مقدمه ارزشمند را به همه عزیزان توصیه میکنم
☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
💥سرّ موفقیت
🎤آیت الله سید #رضی_شیرازی
مرحوم #مطهری مرد متدین و متعبدی بود. مخصوصا این اواخر سیر و سلوک عرفانی هم داشت. اذکاری را بین الطلوعین ملتزم بود. عارفی او را راهنمایی کرده بود. خیلی آقامنش و با عزت بود. حاضر نبود زیر بار ذلت برود. بااین همه آنچه سر موفقیت او به شمار می آید به نظر من نظم فکری ایشان بود. این خیلی مهم است. ممکن است کسی کوهی از علم و دانش باشد ولی فکرش نظم فکری نداشته باشد. این چنین فردی نمی تواند موفق باشد
مرحوم مطهری علاوه براین که از نظر علمی وزنه ای بود فکرِ علمیِ منظمی هم داشت. هر چه را که نوشت درست و بجا بود
🔻در این جا قضیه ای را نقل می کنم که بیانگر شخصیت علمی آن بزرگوار است
بنده حدود دو سال قبل از هجرت امام به پاریس به نجف مشرف شدم.خدمت امام رسیدم،از جمله مطالبی که به ایشان عرض کردم شکوه از پایین آمدن سطح علمی طلبه ها در حوزه علمیه قم بود.امام این را قبول داشتند از این روی فرمودند: باید چاره ای بیندیشیم از جمله به من پیشنهاد کردند که دراین زمینه فعالیتی داشته باشم
عرض کردم: برای من میسور نیست
ایشان فرمود:پس این موضوع را با آقای مطهری آقااشراقی و آقا اخوی (آقای پسندیده) در میان بگذارید
به ایران که آمدم قضیه را به شهید مطهری گفتم و یادآوری کردم که:ایشان از شما برای این جهت استمداد کرده است
طولی نکشید مرحوم مطهری به من گفتند:امام از نجف برای من نامه ای فرستاده اند و در آن نامه نوشته اند: در قم برای طلاب برنامه ای داشته باشم
لذا ایشان هفته ای دو روز به قم می رفت و تصمیم داشت برای همیشه به قم برگردد که انقلاب اسلامی پیروز و ایشان شهید شدند
@kashkolenab
💥نظر استاد شهیدیپور درباره نظام اقتصادی اسلام
(درس خارج فقه پول- 30مهر 99)
⚡️ اینکه ما بگوییم اسلام نظام اقتصادی ندارد؛ یک سری احکام تعبدی است، اینها را مراعات کنید، بعد دیگر هر چی شد مهم نیست، این خلاف مفاد آیات و روایات است.
📖 ما یک علم اقتصاد داریم که روشن است، علم اقتصاد راههای علمی برای مبارزه با تورم یا ایجاد رونق اقتصادی را نشان میدهد که اگر این کار را بکنید تورم پایین میآید اگر آن کار را بکنید رونق اقتصادی حاصل میشود و امثال آن. چقدر سود بدهید اقتصاد رشد میکند سود را کم کنید نتیجهاش چه میشود. این علم اقتصاد است و هیچ کس ادعا ندارد اسلام علم اقتصاد دارد. اصلا علم اقتصاد ناشی از تجربه است و اسلام دین آسمانی است برای هدایت انسانها. اصلا شأن اسلام بالاتر از این است که بخواهد به عنوان دینی که علم اقتصاد دارد یا علم طب دارد، بخواهد کار بکند. چون فراتر از زمانها و مکانها است. در این موارد، شرائط مختلف زمانها و مکانها تاثیر دارد.
🖋 اما مکتب اقتصادی که بگوییم اسلام ندارد این درست نیست. بالاخره اسلام وراء این احکام تعبدی، یک ارزشهایی را در مسائل اقتصادی مطرح کرده است. اگر ما فقط بگوییم احکام تعبدی داریم، حیل ربا جایز است، زکات هم اگر همان نُه مورد بود زکات میگیریم، نبود نمیگیریم، حالا مردم مبتلا به فقر بشوند ما وظیفهای نداریم!، خدا خودش زکات را در نُه چیز قرار داده، ما بیاییم بگوییم زکات در بیشتر از نه چیز است؟ اگر بگوییم اسلام مکتب اقتصادی ندارد و یک سری احکامی است که ما اجراء میکنیم و به نتیجهاش کار نداریم، در این صورت قطعا اسلام نظام اقتصادی نخواهد داشت چون یک سری احکام تعبدی و شکلی است که باید این شکل را مراعات کنیم.
📖 به قول مرحوم آقای تبریزی که خودشان طبعا طرفدار همین مطلب بودند که یک احکام تعبدی است، ظلم بودن ربا هم ظلم تعبدی بودن آن است چون خدا حرام کرده ظلم شده و الا اگر خدا حلال میکرد ربا را که ظلم نبود. «لاتَظلمون» چون خدا گرفتن سود را در قرض حرام کرده است؛ و لکن از راههای دیگر بیایید، به جای اینکه بگویید قرض به شرط سود میدهیم که ربا است بیایید جعاله بر قرض، مقترض بگوید من اقرضنی فله علیّ کذا و کذا.
🖋 ما میگوییم اسلام وقتی میگوید ربا نگیرید ظلم است، این نشان میدهد یک طرز تفکری دارد که این محتوا را ظلم میداند. عرفی نیست بگوییم این شکل ظلم است. این شکل را عوض بکنید ظلم نیست.
🕋 اسلامی که میگوید ما زکات را واجب کردیم تا فقر را در جامعه برطرف کنیم، اگر مصادیق زکات -که امروز درهم و دینار وجود ندارد و بقیه موارد هم اندک است- موجب برطرف شدن فقر در جامعه نشد این خلاف این است که «ان الله اشرک الفقراء فی اموال الاغنیاء و لو علم انه لایکفیهم لزادهم» یا آیه «کی لا یکون دولة بین الاغنیاء منکم». هدف از تشریع احکام اقتصادی که از ثروتمندان زکات بگیرند یا احکام دیگر این است که ثروت فقط در بین اغنیاء در گردش نباشد، دیگران هم از این اموال استفاده بکنند. زکات برای رفع فقر فقراء است و اگر وضع طوری بشود که رفع فقر فقراء نشود باید حاکم مسلمین جایگزینی درست کند که رفع فقر فقراء بشود. این اقتصاد اسلام را نظاممند میکند و دیگر نباید با تغییر شکل آن، نظام اقتصادی اسلام مختل بشود.
✅ اینها یعنی نظاممند بودن اقتصاد دین. و این نظام باید حفظ بشود. اگر بناء باشد با تغییر شکل این نظام مختل بشود این کشف میکند آن تغییر شکلها مشکل دارد.
🖋 فقهایی که میگویند احکام دین، احکام تعبدی است حالا حکمتهایی دارد سر جای خودش و ما اگر این احکام تعبدی را رعایت کردیم و از راههای دیگری که خدا منع نکرده استفاده کردیم، دیگر کاری نداریم به اینکه نتیجهاش چه میشود. این یعنی اقتصاد اسلام نظام ندارد، مکتب اقتصادی در اسلام نداریم. و ما به نظرمان این خلاف مفاد آیات و روایات است.
✍حجه الاسلام محسن امیدوار
از اعضای مرکز تخصصی حوزه مشکات 1399/08/02
@meshkat_qom
#اقتصاد_اسلامی
#عدالت_اسلامی
🌸کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
نظریه اقتصادی امامَین انقلاب.mp3
12.65M
💥 نظریهی اقتصادی امامَین انقلاب
🎤استاد احمدعلی یوسفی
🔸شنبه، نهم اسفند ۱۳۹۹
#اقتصاد_اسلامی
#علوم_انسانی_اسلامی
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥بسیار بسیار کم کار کردیم!
🎥آیت الله #مصباح_یزدی (ره):
کل فعالیت روحانیت و حوزه را که مقایسه میکنیم با نیازهایی که جامعه داشت و بستری که فراهم شده بود و میشد کار بکنند، اعتراف میکنم که بسیار بسیار کم کار کردیم. خیلی عقبیم.
هرکسی از خودش سوال کنه که چیکار کرده برای اسلام...
#نقد_حوزه
#فقه_تمدنی
#علوم_انسانی_اسلامی
🌸کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
♨️تاثیر گناه بر علم
✍آیت الله #جوادی_آملی :
بسته شدن و واژگونی دل، ویژه کافران و منافقان نیست، بلکه به هر میزانی که دل آدمی به زنگار گناه آلوده گردد، واژگون و مختوم گشته، به همان اندازه از فهم آیات الهی محروم می گردد و این واژگونی دل از آلودگی به مکروهات آغاز میشود و به گناهان صغیره و سپس به کبیره می رسد و از اکبر کبایر که کفر به خداست، سر بر می آورد. معیار سنجش بیماری قلب نیز مقدار بی توجهی انسان به فهم آیات الهی یا انزجار از آنهاست.
📚 #تفسیر تسنیم ج 2 ص 234
🔸کشکول ناب حوزوی🔻
✳️ @kashkolenab
41.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⁉️اقتصاد نهاد دین از کجا باید تامین شود؟
ایده استقلال نهاد دین از دولت در اندیشههای «جان لاک» صورتی نظری و فلسفی یافت. لاک، دولت را نگاهبان حقوق و آزادیهای فردی میدانست، حال آنکه کار نهاد دین بالذات دواطلبانه و آزادانه است.
در تقویت ایده لاک، کانت نیز صراحتاً از استقلال ساختاری و اقتصادی نهاد دین در برابر دولت سخن گفت. به باور کانت بار مسئولیت و مخارج نگهداری کلیسا نباید بر دوش دولت بیفتد و آن بخش از مردم که تابع عقیده و کیش خاصی هستند، باید آن را تامین کنند.
پس از انقلاب اسلامی؛ با استقرار حکومت دینی، استقلال نهاد دین از حکومت غیرممکن به نظر میرسید. در میان نظریههای موجود در باب اقتصاد نهاد دین دو نظریه «وابستگی یا دولت محور» و «استقلال یا حوزه محور» قابل بازخوانی است. آیا استقلال حوزه بر استقلال مالی آن از قدرت سیاسی استوار است یا کمک مالی قدرت سیاسی به حوزه استقلال آن را مخدوش نمیکند؟
✂️برشی از برنامه سوره مرحوم دیانی
🔹کشکول ناب حوزوی🔻
◼ @kashkolenab
«درآمدی بر فهم تمدنی از قرآن»حبیب الله بابایی.mp3
21.23M
💥فایل صوتی نشست تخصصی با موضوع «درآمدی بر فهم تمدنی از قرآن»
🎤 حجت الاسلام دکتر حبیب اله #بابایی
@Habibollah_Babai
🔸کشکول ناب حوزوی🔻
✳️ @kashkolenab
روش شناسی فقه هنر ایت الله علیدوست.mp3
18.17M
💥فایل صوتی نشست علمی « روششناسی اجتهاد در فقه هنر » از سلسله نشست های علمی بر کرانه فقه
🎤 آیت الله ابوالقاسم #علیدوست
🏢برگزار کننده: مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(ع)، ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
#فقه_هنر
#فقه_تمدنی
🌸کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
#معرفی_اساتید 🔹حضرت استاد علی #ربانی_گلپایگانی ✴️کانال دروس خارج کلام جدید🔻 @kharejkalam 🌐آرشیو
اجتهاد کلامی در منابع وحیانی .pdf
905K
📕 #مقاله "اجتهاد کلامی در منابع وحیانی"
✍استاد علی #ربانی_گلپایگانی
(استادِ درس خارج کلام حوزه علمیه قم)
💧چکیده💧
اجتهاد در علم کلام با اجتهاد در علم فقه و سایر علوم دینی و بشری، تفاوت ماهوی ندارد. حقیقت اجتهاد کلامی در معنای فنّی و مصطلح اجتهاد، عبارت است از توانمندی بر استنباط و اثبات عقاید دینی و دفاع از آنها با بهرهگیری از منابع و ادله عقلی و نقلی. این معنای اجتهاد کلامی واجب کفایی است، اما معنای ساده آن که عبارت است از تفکر عقلی ساده درباره اصول اعتقادات دینی که در توان عموم مکلفان است، واجب عینی است. موضوع بحث در این پژوهه، معنای فنی و اصطلاحی اجتهاد کلامی است که پس از بیان حقیقت و حکم شرعی آن، با بهرهگیری از روش نقلی – تحلیلی، کارکردهای آن در منابع وحیانی و نمونههایی از استنباطهای کلامی بر اساس قواعد اصولی تبیین شده است.
#کلام_اسلامی
#روش_شناسی_علم_کلام
🔸کشکول ناب حوزوی🔻
✳️ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
📕 متن بیانیه ی مهم رئیس محترم حوزه های علمیه (آیت الله اعرافی) و چهار عضو محترم خبرگان رهبری (اعرافی
💥باید به ستاد راهبری معماری شهرسازی حوزه علمیه خداقوت بگویم
✍محسن مقصودی(مجری برنامه ثریا شبکه۱):
اگر یادتون باشه در ماه های اخیر در ثریا چند برنامه انتقادی، پیشنهادی در خصوص طرح نهضت مسکن دولت رفتیم و تو برنامه پیشنهاد داده شد که مسکن های جدید بویژه در شهرهای متوسط و کوچک به صورت ویلایی ساخته شود. تاکید بر توسعه افقی با الگوی ایرانی اسلامی به جای توسعه عمودی آپارتمانی کنونی.
این برنامه ها خوشبختانه بازتابهای زیادی داشت و دوستان وزارت راه و شهرسازی هم استقبال کردند. در همین راستا این هفته به دعوت دوستان این وزارتخانه جلسه ای مفصل (بیش از دو ساعت) با آقای مهندس رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی داشتیم. مهمان برنامه، آقای دکتر عباس جهانبخش، که استاد دانشگاه هستند و همکاران پژوهشی ایشان که از استادان دانشگاه و حوزه علمیه بودند مباحث تکمیلی را ارائه دادند (از تجربیات کشورهای مختلف و طرح های مشابه در ایران و وجهان) و مورد استقبال آقای وزیر قرار گرفت.
باید به ستاد راهبری معماری شهرسازی حوزه علمیه خداقوت بگویم. یک کار علمی بسیار خوب در خصوص شهرسازی مبتنی بر اصول علمی، بومی و مبانی دینی و کاملا اقتصادی (ساخت زیست شهرهای ویلایی با امکان طراحی اشتغال بومی و محلی) که قبلاً بخشهایی از آن در ثریا نشان داده شد و مورد استقبال زیاد مخاطبان بود.
در این جلسه برخی مستندهای برنامه هم مجددا پخش شد، از جمله مسکن مهر ویلایی در شهر جدید امیرکبیر و یا مستند خانه سازی ویلایی حاج سعید قاسمی در زلزله سرپل ذهاب با فناوری های سبک سازی مدرن و مقاوم سازی در عین سرعت بالای پروژه های ویلایی ساخته شده در آن مناطق.
این جلسه شروع خوبی بود و قرار شد همکاری و جلسات تیم های پژوهشی با وزیر و مسوولان وزارت راه و شهرسازی در این خصوص ادامه یابد. ما البته در برنامه ثریا همین مسیر مطالبه گری را ادامه می دهیم و امیدواریم در طرح نهضت ملی مسکن، نسبت به طرح خوب مسکن مهر، شاهد جهش کیفی و کمی باشیم. یکی از این تغییر ریل ها و جهش ها باید در حوزه شهرسازی صورت گیرد. به هیچ وجه نباید در شهرهای متوسط و کوچک که زمین در اطراف شهرها هست مجددا شاهد ساخت آپارتمانهای چندین طبقه و نزدیک به هم باشیم. (در شهرهای جدید هم که کنار کلان شهرها ایجاد می شوند باید همین رویکرد در شهرسازی لحاظ شود)
خوشبختانه آقای وزیر با این موضوع موافق بود و این رویکرد را قبول داشت. ایشان به برخی مشکلات اجرایی این مسیر اشاره کردند که باید با کمک همه دستگاه ها حل شود.
در ثریا این موضوع را بیشتر پیگیری و مطالبه میکنیم تا حصول نتیجه ان شاءالله.
بیانیه چند ماه قبل برخی علمای حوزه را اینجا بخوانید👇
https://eitaa.com/kashkolenab/693
🌸کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
📚 #كتاب "تخطیط المُدُن فی الاسلام"
✍علامه سيد جعفر مرتضی عاملی(ره)👇
http://ito.lib.eshia.ir/81420/1/0
#تمدن_اسلامی
#معماری_اسلامی
#مرتضی_العاملی
✅کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
💥مقدّس اردبيلى اموال خود را با فقرا تقسيم مىكرد و براى خود به اندازه سهم يكى از فقرا نگاه مىداشت
✍آیت الله #نوری_همدانی:
عالم ربّانى مقدّس #اردبيلى (احمد بن محمّد) - كه متبحّر در علوم فقه و كلام و تفسير و حديث و در ورع و تقوا ضرب المَثَل و ملاقات او با امام عصر ارواحنا لتراب مقدمه الفداء در ميان سيره نويسان مسلّم است - در مرتبه عالى از زهد و ساده زيستى و احتراز از تجمّل گرايى بود و در سالهايى كه مردم از لحاظ وضع مالى در مضيقه و تنگدستى بودند اموال خود را با فقرا قسمت مىكرد وبراى خود نيز به اندازه سهم يكى از فقرا بر مىداشت.
علاّمه #مجلسى در بِحار مىگويد:
«مقدسّ اردبيلى در پرهيزگارى و زهد و فضل به مرتبه بسيار بالايى نائل شد كه مانند او را در ميان متقدّمين و متأخّرين نشنيدهام.»
📚اسلام مجسم ، حسین نوری همدانی ، ص۳۷۳
#سیره_علما
🔸کشکول ناب حوزوی🔻
✳️ @kashkolenab
💥 الشافی في الإمامة
🔹 کتابی کلامی است درباره #امامت، به زبان عربی، در پاسخ به شبهات قاضی عبدالجبار معتزلی در ردّ عقاید شیعه
🔸 این کتاب مورد توجه عالمان مسلمان بوده و نقد و تلخیصهایی نوشته شده است.
تلخیصُ الشّافی نوشته شیخ #طوسی از مشهورترین آنها است.
⭐️سیدِ مرتضی (۳۵۵-۴۳۶ق) خود نیز در دیگر آثارش، همچون تنزیه الأنبیاء و الذخیرة فی علم الکلام به الشّافی ارجاع داده است
🔻 الشافی در سال ۱۳۰۱ق در ایران چاپ سنگی شد
همچنین در سال ۱۴۱۰ق با تصحیح عبدالزهراء خطیب حسینی، توسط مؤسسه انتشاراتی الصادق در قالب چهار جلد منتشر شد.
🖼اخیرا هم چاپ نفیس ۵جلدی، از انتشارات آستان قدس رضوی در مشهدمقدس انتشار یافت.
#معرفی_کتاب
#کلام_اسلامی
✴️کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
🔅رسائل و مکاسب
🔻آیت الله #جناتی شاهرودی:
من خودم در نجف از مرحوم آقای شاهرودی[بزرگ] و مرحوم آقای سید عبد الهادی شیرازی شنیدم که میگفتند: این کتابها[کتابهای شیخ انصاری] در اصل یادداشتهایی بودند که شیخ آنها را به مجلس درس خود میآوردند و بر اساس آنها تدریس میکردند و پس از آن این یاداشتها جمع آوری و بررسی شد و سپس در قالب کتاب رسائل و مکاسب به چاپ رسید، حتی خود شیخ، زمانی که بحث ظن رسائل چاپ شده بود، ناراحت شده و به انتقاد پرداخته بود.
📚جایگاه شناسی علم #اصول «گامی به سوی تحول»، نوشته سید حمید رضا حسنی و مهدی علی پور، ص ۳۴۰، مصاحبه با آیت الله محمدابراهیم جناتی
#خاطرات_علما
#شیخ_انصاری
✴️کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
4_5918134844176467616.mp3
1.92M
❓خطای تفکر غربی در مورد مسئله #زن چیست!؟
🎤رهبر معظم انقلاب
۹۳/۱/۳۰
🔆کشکول ناب حوزوی🔻
🅾 @kashkolenab
🔹جلسات اخلاقِ برخی از شاگردان مرحوم استاد سعادت پرور (پهلوانی) ، در شهر مقدس قم
پی نوشت : شیخ جعفر ناصری از شاگردانی مرحوم حاج اقای سعادت پرور نیستند...
@borhan_maaref
@ShiaTowhid
@seratemostaghim_ir
@forooghetohid
@alfetrah
@ostadvatankhah
@nasery_ir
@ostadayoobi
🔻اصلاحیه :
جلسات حاج اقای ایوبی و حاج اقای ناصری، در مکان و زمانی که در تصویر ذکر شده بود، برگزار نمی گردد...
#معرفی_اساتید
🌸کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
💥راه مبارزه تحریم و منع نیست!
✍استاد شهید #مطهری:
من به عنوان یک فرد مسئول به مسئولیت الهی، به رهبران عظیم الشأن نهضت اسلامی که برای همهشان احترام فراوان قائلم، هشدار میدهم و بین خود و خدای متعال اتمام حجت میکنم که نفوذ و نشر اندیشههای بیگانه به نام اندیشه اسلامی و با مارک اسلامی اعمّ از آنکه از روی سوء نیت و یا عدم سوء نیت صورت گیرد،
🚨خطری است که کیان اسلام را تهدید میکند.
⚠️راه مبارزه با این خطر تحریم و منع نیست! مگر میشود تشنگانی را که برای جرعهای آب لهله میزنند، از نوشیدن آب موجود به عذر اینکه آلوده است منع کرد؟!
✅این ما هستیم که مسئولیم. ما به قدر کافی در زمینههای مختلف اسلامی کتاب به زبان روز عرضه نکرده ایم. اگر ما به قدر کافی آب زلال و گوارا عرضه کرده بودیم، به سراغ آبهای آلوده نمیرفتند.
گر نه تهی باشدی بیشتر این جویها
خواجه چرا میدود تشنه در این کویها
راه مبارزه، عرضه داشتن صحیح این مکتب در همه زمینهها با زبان روز است.
حوزههای علمیه ما که امروز اینچنین شور و هیجان فعالیت اجتماعی یافتهاند باید به مسئولیت عظیم علمی و فکری خود آگاه گردند، باید کارهای علمی و فکری خود را ده برابر کنند، باید بدانند که اشتغال منحصر به فقه و اصول رسمی جوابگوی مشکلات نسل معاصر نیست.
📚نهضتهای صدساله اخیر ص۹۳ ،
#نقد_حوزه
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
هدایت شده از علی نصیری
✳️ باب نقد را با پدیده تلخ «خلع لباس» مسدود نکنیم!
برخورد تند و کوبنده با صاحبان فکر و اندیشه که گاه با خلع لباس یا ایجاد محدودیت در حوزه چهره می نماید یا در باره اخراج برخی از اساتید دانشگاه از مراکز آموزشی و پژوهشی خودنمایی می کند، پدیده تلخ و نامبارکی است که باید آن را با محک ارزش های دینی و اخلاقی و با تراز رفتار حکیمانه و رحیمانه که از نظام اسلامی متوقع است، مورد ارزیابی قرار داد.
در باره پدیده نقد در عرصه مسایل دینی و باوری باید در مجال مناسب سخن گفت. در حال حاضر روی سخن این ناچیز با پدیده نقد و انتقاد در عرصه سیاسی و ابراز نظر در باره چند و چون فعالیت های اجرایی، تصمیم سازی ها و تصمیم گیری های نهادها و افراد حقیقی و حقوقی است.
به گواهی شماری از آموزه های دینی و نیز شواهد تاریخی نقد و انتقاد در این عرصه نه تنها امری نکوهیده تلقی نشده، بلکه گاه از آن تمجید نیز شده است؛ به ویژه در آن جا که آداب دانش شناختی و روان شناختی آن رعایت گردد.
در این جا بخش هایی از فصل دوازدهم از کتاب «تفسیر موضوعی نهج البلاغه» این ناچیز با عنوان «روش تعامل حضرت امیر (ع) با مخالفان» تقدیم می گردد:
« خوارج بارها در حضور امام و گاه در پای منبر ایشان، با تفسیری ناروا و با استناد به آیه شریفه، شعار «لا حکم الا لله» سر میدادند؛ مراد آنان از این شعار آن بود که به مردم القاء کنند که حکومت امام فاقد مشروعیت است که اطاعت و همراهی با آن روا نیست. در برابر چنین حرکت تبلیغاتی گسترده و خطرناک که میتوانست عده زیادی را درباره حقانیت حکومت حضرت امیر (ع) به تردید اندازد، امام بی آن که برای خوارج مزاحمت ایجاد کند و آنان را به خاطر چنین رفتار سیاسی مخالفانه، مجازات کند و به زندان افکند، تنها به نقد این تفکر پرداخت و با روشنگری حکیمانه، سستی و نادرستی آن را اثبات میکرد. رفتار اهانت آمیز خوارج تا آن جا پیش رفت که یکی از آنان پس از شنیدن رهنمون امام درباره شیوه برخورد با هیجان شهوت در پی دیدن زنانِ زیبارو، چنین گفت: «قَاتَلَهُ اللَّهُ كَافِراً مَا أَفْقَهَهُ» در این هنگام یاران امام از جا برخاستند تا او را به قتل برسانند، اما امام فرمود: «رُوَیداً إِنَّمَا هُوَ سَبٌّ بِسَبٍّ أَوْ عَفْوٌ عَنْ ذَنْبٍ» بزرگواری، بزرگ منشی و اخلاق الهی حضرت امیر (ع) را از همین رفتارهایی که گاه به نظر کوچک مینماید، میتوان دریافت. بهرغم همه رفتارهای ناصواب و آزار دهنده خوارج، تا زمانی که آنان دست به سلاح نبرده و خون مسلمانی را نریختند، حضرت امیر (ع) با آنان از در جنگ درنیامد؛ چنان که در جایی دیگر، امام پس از شنیدن شعار خوارج «لا حکم الا لله»، چنین فرمود: «تا وقتى با ما هستید از سه حق برخوردارید: نخست آن که از ورود شما به مساجد جلوگیرى نمىکنیم و دوم آن که حقوقتان را از بیت المال قطع نمىکنیم و سوم آن که تا آغاز به جنگ نکنید با شما نبرد نخواهیم کرد.»
درنگرید که خوارج چگونه در برابر حضرت امیر (ع) به عنوان حاکم مسلمانان نه تنها انتقاد، بلکه بارها جسارت و اسائه ادب می کردند، اما امام این چنین کریمانه با آنان تعامل داشت.
این ناچیز از همه مطالب و مباحث ناقدانه فاضلان حوزه یا دانشگاه و چند و چون بیان آنان آگاهی جامع نداشته و لزوماً همه آنها را قابل دفاع نمی دانم، اما معتقدم که در عرصه نقد سیاسی و اجرایی باید مجال را تا سرحد امکان باز و وسیع نگاه داشت و چه بسا از آن استقبال کرد.
از سویی دیگر، باید باور کنیم که روزگار ما روزگار انفجار اطلاعات است و دیگر نمی توان به عصر گذشته برگشت تا اگر از نقد و ناقدی خوشمان نیامد، کتاب و ناشر را مهر و موم کرده و نویسنده را از دم تیغ بگذرانیم!
برخورد کریمانه با صاحب نظران منتقد و گشودن باب گفتگو با آنان و ارایه پاسخ محکم و متقن به آنان روش منطقی و تاثیر گذار است که جا دارد بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
«إِنْ أُرِيدُ إِلَّا الْإِصْلَاحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلَّا بِاللَّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ»
علی نصیری
ششم بهمن 1400
🆔 eitaa.com/alinasirigilani
🌐 www.maref.ir
32.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥مباحثی پیرامون : تاریخچه شهرت، سیر ارزیابی حدیث در شیعه و بررسی برخی روایات مشهور+ نکاتی درباره #صاحب_جواهر
🎥آیت الله سید احمد #مددی
🔺درس خارج فقه، ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
#علوم_حدیث #اصول
🔸کشکول ناب حوزوی🔻
🆔 @kashkolenab