⭕️ کدام علی(ع)؟
🖋 حجت الاسلام #مجتبی_نامخواه
🔹درود خداوند بر او فرمود به #جنگ_فقر_و_غنا بیتوجهی میکنید و با این حال گمان میکنید در قیامت، در جوار قدس الهی خواهید بود؟ هیهات که نمیتوان برای به دست آوردن بهشت، خدا را فریب داد.
نهجالبلاغه خطبه ۱۲۹
🔸و درود خدا بر او که فرمود خداوند از عالمان پیمان گرفته که در میانه جنگ فقر و غنا بیقرار باشند و این «بیقراری» را فلسفه حکمرانی دینی میدانست.
نهجالبلاغه خطبه ۳
🔹و درود خدا بر او که فرمود هیچ فقیری گرسنه نمیماند مگر به آن سبب که غنیای حق او را خورده است؛ مگر به دلیل جنگ فقر و غنا.
نهجالبلاغه حکمت ۳۲۸
🔸ایده اجتماعی علی (علیهالسلام) محدود به جنگ فقر و غنا نیست، اما برای او #عدالت اجتماعی و #نابرابری مسئله است. برای او توزیع نابرابر ثروت و در پی آن، منزلت و قدرت مطرح است؛ نه فقط عدالت قضایی و برخورد با مفسدین.
🔹ایده اجتماعی علی (علیهالسلام) محدود به جنگ فقر و غنا نیست؛ اما برای او #عدالت تنها ارزش مطلق است.
🔸ایده اجتماعی علی(ع) محدود به جنگ فقر و غنا نیست، اما در زمانهای به سر میبریم که تقدسمآبی این همه رواج یافته و این همه تریبونِ رسمی، خرجِ خروارها تمجید بیحاصل از علی(ع) میشود و حتی با او هم عقبماندگی در عدالت توجیه و تمهید و تعمیق میشود..
🔹ایده اجتماعی علی(ع) محدود به جنگ فقر و غنا نیست، اما همین چند جمله نهجالبلاغهخوانی هم کافی است تا ما را در برابر این پرسش قرار می دهد که «کدام علی(ع)؟»
🎬 @Mostazafin_TV
💢 حجاب در اندیشه شهید بهشتی
در کتاب جاودانه تاریخ کلمات صریحی از شهید #بهشتی دراینباره نقل شده که در ادامه عیناً آنها را ذکر میکنیم:
براي اينكه بقيه انسانها حاكم بر هوايشان بمانند، بايد بكوشيم محيط هم طبيعي باشد كه از در و ديوارش انگيزه فساد نبارد و به محض اينكه ما خواستيم محيط را از اين آلودگيها پاک كنيم خود به خود مقداري از آزاديها گرفته ميشود.
اگر به آن خانم گفتند خانم شما آزادي فرياد براي آزادي هم برآوريد درست، اما خانم مسلمان در كوچه و خيابان كه ميآيي لباس و پوشش شما ساده باشد، اندامهاي بدن و موي سر شما پوشيده باشد، آنچه با پوشش ساده نه دل فريب و سخن گفتن و نحوه برخورد با اين و آن و طرز راه رفتن همه آنها هم با وقار و سنگين و متين باشد، در خور پاكدامني بانوي والا قدر مسلمان پيوسته به خدا باشد.
خوب در اينجا اگر اين را به او گفتند و شنيد بازهم آزادي او حفظ شده چون خودش آزادانه شنيده اما اگر نخواست آزادانه بشنود بگويد اين چيزهايي كه شما می گویید خوب است ولي من دلم ميخواهد نيمه برهنه از خانه بيرون بيايم، با آرايش تمام عيار در خيابان ظاهر شوم! در اينجا نظام اسلامي با او چه كند؟
آزادي او را حفظ و رعايت كند و به او بگويد آزادي خانم؟ ما حرف خودمان را به شما زده ايم، شما ميخواهي گوش كن يا گوش نكن آزاد هستي؟ گوش كردي خوشا به سعادتت گوش نكردي عذابش دامن خودت را ميگيرد؟
نخير! در آنجا ما نهي از منكر ميكنيم در اين صورت خود به خود مقداري از آزادي اين خواهرها را از دستشان ميگيريم. و نه به خاطر اينكه دشمن آزادي او و آزادي بشريت باشيم، به خاطر اينكه دوست و خواستار آزادي او و آزادي بشريت هستيم.
تو اي خانم! بنشين با خودت بينديش در درونت چه انگيزهاي هست كه تو را وا ميدارد به جاي پوشش با كرامتي كه اسلام براي تو در نظر گرفته است ميخواهي بدون اين پوشش به خيابانها و كوچهها بيايي؟ آيا خودآگاه يا ناخودآگاه در اعماق روحت خودنمايي و ميل به خودنمايي و نمايش دادن خويشتن در برابر ديدگان ديگران تو را به اين گناه وا نميدارد؟ و اگر تو نتوانستي اين تمايل و يا جهل يا هر چيز را در خودت مهار كني و دوباره خواستي اين گونه بيرون بيايي بايد به شما بگوییم كه جامعه ما چنين وضعي را در محيط اجتماعيش تحمل نميكند.
📚 جاودانه تاریخ، انتشارات روزنامه جمهوری اسلامی، ج۴، ص۱۹۴ تا ۱۹۸
✅ @Islamicphilosophy_ir
💠 اهمیت نهج البلاغه
🔸 شما آقایان علی بن ابی طالب را نخواستید، بشناسید! این درد را آدم کجا بگوید؟! علی را چه کسی می شناسد؟! ذات أقدس الهی را حضرت امیر معرفی کرد که خدا در قرآن تجلّی کرد: فرمود کل عالَم تجلّی خداست، اما تجلّی ویژه الهی در قرآن است، ولی تجلّی حضرت امیر در #نهج_البلاغه است. هیچ چاره ای حوزه علمیه ندارد که نهج البلاغه درسی شود.
🔸 اینکه می گوید «سَلُونِی قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِی»، زیر این آسمان، دومی کسی هست که بگوید هر چه بخواهید، از من بپرسید؟! شما غیر از علی کسی را نشان دارید؟! این همه انبیا بودند، اولیا بودند! شاگردانِ شاگردانِ شاگردانشان می شود مرحوم بوعلی؛ وقتی بوعلی می خواهد وجود مبارک حضرت امیر را معرفی کند، می گوید: «الذی هو بین الخلق کالمعقول بین المحسوس»، عقل با چشم و گوش چقدر فرق دارد؟ عقل در آسمان است، چشم و گوش در زمین است. فرمود علی #عقل_جامعه_انسانیت است، دیگران چشم و گوش هستند.
🔸 حتماً همان طوری که رسائل و مکاسب درسی است، نهج البلاغه هم باید درسی شود؛ بنابراین هم #حفظ_انقلاب با نهج البلاغه است، هم علی شناسی با نهج البلاغه است هم کلام با نهج البلاغه است.
_ آیت الله #جوادی_آملی
📚 دیدار مسئولین کنگره علمی پژوهشی با محوریت سیره امام علی علیه السلام با حضرت استاد
تاریخ: 1396/05/17
🌐 http://news.esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 رابطه #ولایت و #معرفت_نفس در بیان #امام_خمینی
_ استاد #فیاض_بخش @jelvehnooralavi
.......................................
✍ پن:
بدون معرفت نفس و انسان شناسی صدرایی، ما در شناخت و شناساندن معاد و صراط و قیامت و تجسم اعمال و بسیاری از مباحث عقلی-معرفتی، راجل خواهیم بود.
من به حوزه یک حرف اساسی دارم و بارها هم به آنها گفتهام. حوزویان باید علوم روز را بیشتر فرا بگیرند.
حتی بیست سال پیش من به مقام معظم رهبری پیشنهاد دادم پنج درصد از حوزویان بیایند و دکترای فیزیک یا دکترای زیستشناسی یا سایر علوم را کسب کنند.
آنها تا بر علوم مسلط نباشند، مسائل علوم را حس نمیکنند و اظهار نظرهای متقنی نمیتوانند داشته باشند. باید علوم را یاد بگیرند، آن وقت میفهمند چقدر راحت میتوانند جواب شبهات را بدهند. تجربه غرب چه بوده است؟
بگذارید مثالی بزنم. بهترین جوابها به #هاوکینگ و #داوکینز را چه کسانی دادهاند؟ یکی از بزرگترین کیهانشناسان زمان آقای پروفسور الیس داده است. آقای پروفسور دیوید آلبرت در دانشگاه کلمبیا داده است. آدمهای تراز اول در علم جواب دادهاند. چون آنها در فیزیک تخصص دارند، با طرف مقابلشان زبان مشترک دارند و زبان همدیگر را میفهمند. آنها میفهمند که طرف مقابل دارد یک فلسفهای را به جای فیزیک میگذارد. اگر زبان مشترک نداشته باشید، نمیتوانید آنها را قانع کنید که بفهمند چیزی را که میگویند از فیزیک برنمیآید، بلکه از مفروضات فلسفی آنها میآید.
▫️ پرفسور مهدی #گلشنی
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
💢 آسیبهای عدم توجه به فلسفه و تحولات غرب در حوزه علمیه
▫️ مشاهده
_ استاد #خسروپناه
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
علامه #جوادی_آملی:
شما دقیق ترین مسائل فلسفی یا فقهی یا کلامی یا اصولی را به بازار عرضه کنید، خریدار ندارد؛
اما وقتی #مؤدب بودید در #برخوردتان #رفتارتان #نوشتارتان، مردم متاثر میشوند.
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
file-3277-1564842166.pdf
654.1K
نماز جعفر طیار/ توصیه اکید آیت الله بهجت
📔 بهجت الدعا، ص۳۶۷
29.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
علامه #جوادی_آملی :
زنوزی، در مدار بسته بود. باید با روش علامه #طباطبایی که #فلسفه_مقارن است پیش رفت ...
♦️ حوزه علمیه تمدنساز:
✅ @feghheakbar
صلوات محیی الدین #ابن_عربی بر امام حسین (علیه السلام) :
صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ علی
المُتَوَحِّدِ بِالهِمَّة العُلیا ،
المُتَوَسِّدِ بِالشُّهُودِ و الرِّضا ،
مَرکَزِ عالَمِ الوُجودِ ،
سِرُّ الواجِدِ و المَوجودِ ،
شَخصِ العرفانِ ،
عَینِ العیانِ ،
نور الله و سِرِّه الأتَمِّ ،
المُتَحقِّق بالکَمالِ الأعظَمِ ،
نُقطَةِ دائرةِ الأزلِ و الأبَدِ ،
المُتَشَخِّصِ بألِفِ الأحَدِ ،
فاتِحة کِتابِ الشهادة ،
والی وِلایة السِیادة ،
الاحدیة الجَمع الوُجودی ،
الحَقیقِة الکُلیَّة الشُّهُودی ،
کَهفِ الإمامةِ ،
صاحِبِ العَلامةِ ،
کَفیلِ الدّینِ ،
الوارِثِ لِخُصُوصیّاتِ سَیِّدِ المُرسَلینَ ،
الخارجِ عَن مُحیطِ الأیْنِ و الوُجُودِ ،
إنسانِ العَینِ ،
لُغَزِ الإنشاء ،
مَضْمونِ الإبداعِ ،
مُذَوِّقِ الأذواقِ و مُشَوِّقِ الأشْواقِ ،
مَطلَبِ المُحبّین
و مَقصَدِ العُشّاق ،
المُقدَّسِ عَن کُلِّ الشَّین ،
أبی عبدالله الحسین صلواتُ الله و سلامُهُ علیه.
📔 رساله مناقب، فراز پنجم
@Islamicphilosophy_ir