eitaa logo
کشکول مجازی
109 دنبال‌کننده
40هزار عکس
36.7هزار ویدیو
766 فایل
📥 موضوعات متنوع و مختلف 🤔 موضوعاتی که شاید ربطی به هم نداشته باشند در اینجا ذخیره و مطالب بعد از ارسال در کانال اصلی، از اینجا پاک خواهد شد. در صورت تمایل، در کانال اصلی ما عضو شوید👇 🖱️ https://eitaa.com/joinchat/2307129358C448afc1e38
مشاهده در ایتا
دانلود
⬛️ برخی اتفاقات تکان دهنده در عالم بعد از شهادت امام حسین علیه السلام/عبارات فراوان از افراد مختلف در مکان‌های مختلف و تنها بر اساس منابع مخالفین شیعه (۲) ◼️ سرخ شدن آسمان 🔹 احمرت آفاق السماء بعد قتل الحسين بستة أشهر، نري ذلك في آفاق السماء كأنها الدم. قال: فحدثت بذلك شريكا، فقال لي: ما أنت من الأسود؟ قلت: هو جدي أبو أمي قال: أم والله إن كان لصدوق الحديث، عظيم الأمانة، مكرما للضيف 🔸 علی بن مدرک از پدربزرگش اسود بن قيس نقل می‌كند كه گفت: پهنه آسمان پس از شهادت امام حسين به مدت شش ماه سرخ‌رنگ شده بود كه ما آن را شبيه خون در آسمان مشاهده می‌كرديم، علی بن محمد مدائنی از وی سؤال كرد: چه نسبتي با اسود داری؟ گفت: او جد مادری من است گفت: به خدا سوگند كه او راستگو وامانتداری بزرگ و مهمان‌نواز بود. 📚 تهذيب الكمال، المزي، ج ۶، ص۴۳۲ و تاريخ الإسلام، الذهبي، ج ۵، ص ۱۵ و سير أعلام النبلاء، الذهبي، ج ۳، ص ۳۱۲ و تاريخ مدينة دمشق، ابن عساكر، ج ۱۴، ص ۲۲۷ 🔹 قتل الحسين ولي أربع عشرة سنة، وصار الورس الذي كان في عسكرهم رمادا واحمرت آفاق السماء ونحروا ناقة في عسكرهم فكانوا يرون في لحمها النيران 🔸 يزيد بن ابی زياد می‌گويد: من چهارده ساله بودم كه حسين بن علی به شهادت رسيد گياه ورس در بين لشكر به خاكستر تبديل شد و پهنه آسمان قرمز رنگ شد شتری را لشكريان ذبح كردند آتش از گوشتش زبانه می‌كشيد. 📚 تهذيب الكمال، المزي، ج ۶، ص ۴۳۴ - ۴۳۵ و تهذيب التهذيب، ابن حجر، ج ۲، ص ۳۰۵ و سير أعلام النبلاء، الذهبي، ج ۳، ص ۳۱۳ و تاريخ الإسلام، الذهبي، ج ۵، ص ۱۵ و تاريخ مدينة دمشق، ابن عساكر، ج ۱۴، ص ۲۳۰ 🔹 تعلم هذه الحمرة في الأفق مم هو فقال من يوم قتل الحسين بن علي 🔸 هشام از محمد نقل می‌كند كه گفت: می‌دانی سرخی افق از چه زمانی بوده؟ از روزی كه حسين بن علی به شهادت رسيد اين سرخی در افق ديده شد. 📚 سير أعلام النبلاء، الذهبي، ج ۳، ص ۳۱۲ و تاريخ الإسلام، الذهبي، ج ۵، ص ۱۵ و تاريخ مدينة دمشق، ابن عساكر، ج ۱۴، ص ۲۲۸ ◼️ خون گریه کردن ديوار دار الإماره 🔹 لما جئ برأس الحسين فوضع بين يديه، رأيت حيطان دار الامارة تسايل دما. 🔸 هنگامي كه سر مبارک امام حسين عليه السلام را در برابر ابن زياد نهادند، ديدم كه از ديوارهای دارالاماره خون جاری می‌گشت. 📚 تهذيب الكمال، المزي، ج ۶، ص ۴۳۳ - ۴۳۴ و تاريخ مدينة دمشق، ابن عساكر، ج ۱۴، ص ۲۲۹ ◼️ گرفتن خورشید 🔹 لَمَّا قُتِلَ الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ كُسِفَتِ الشَّمْسُ كَسْفَةً بَدَتِ الْكَوَاكِبُ نِصْفَ النَّهَارِ حَتَّي ظَنَنَّا أَنَّهَا هِي 🔸 هنگامی كه امام حسين عليه السلام به شهادت رسيد، خورشيد گرفت و آن قدر تاريک شد كه هنگام ظهر ستاره‌های آسمان ظاهر گرديدند. از اين اتفاق چنين پنداشتم كه قيامت برپا شده است! 📚 تهذيب الكمال، المزي، ج ۶، ص ۴۳۳ و تاريخ مدينة دمشق، ابن عساكر، ج ۱۴، ص ۲۲۸ و تلخيص الحبير، ابن حجر، ج ۵، ص ۸۴ و السنن الكبري، البيهقي، ج ۳، ص ۳۳۷ ◼️ جاری شدن خون تازه از زیر سنگ‌ها 🔹 أَوَّلُ مَا عُرِفَ الزُّهْرِيُّ تَكَلَّمَ فِي مَجْلِسِ الْوَلِيدِ بْنِ عَبْدِ الْمَلِكِ فَقَالَ الْوَلِيدُ أَيُّكُمْ يَعْلَمُ مَا فَعَلَتْ أَحْجَارُ بَيْتِ الْمَقْدِسِ يَوْمَ قُتِلَ الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ فَقَالَ الزُّهْرِيُّ بَلَغَنِي أَنَّهُ لَمْ يُقْلَبْ حجرا إِلَّا وَ تَحْتَهُ دَمٌ عَبِيط 🔸 زهری گفت: به من خبر دادند كه در روز شهادت حسين بن علی هر سنگی را كه از زمين بر می‌داشتند در زير او خون تازه می‌ديدند. 📚 تهذيب التهذيب، ابن حجر، ج ۲، ص ۳۰۵ و تهذيب الكمال، المزي، ج ۶، ص ۴۳۴ و سير أعلام النبلاء، الذهبي، ج ۳، ص ۳۱۴ و تاريخ الإسلام، الذهبي، ج ۵، ص ۱۶ و تاريخ مدينة دمشق، ابن عساكر، ج ۱۴، ص ۲۲۹ 🔹 يَوْمَ قُتِلَ الْحُسَيْنُ أَظْلَمَتْ عَلَيْنَا ثَلَاثاً وَ لَمْ يَمَسَّ أَحَدٌ مِنْ زَعْفَرَانِهِمْ شَيْئاً فَجَعَلَهُ عَلَي وَجْهِهِ إِلَّا احْتَرَقَ وَ لَمْ يُقَلَّبْ حَجَرٌ بِبَيْتِ الْمَقْدِسِ إِلَّا أَصْيب تَحْتَهُ دَماً عَبِيطا 🔸 از ام حيان نقل است كه گفت: روز شهادت حسين آسمان سه شبانه روز تاريک شد و هر كس دست به زعفران می‌زد دستش می‌سوخت و زير هر سنگی در بيت المقدس خون ديده می‌شد. 📚 تهذيب الكمال، المزي، ج ۶، ص ۴۳۴ و تاريخ مدينة دمشق، ابن عساكر، ج ۱۴، ص ۲۲۹ 🔹 ما كشف يومئذ حجر إلا وجد تحته دم عبيط 🔸 عبد الملک شخصی را نزد پسر راس الجالوت فرستاد تا از وی بپرسد كه آيا نشانه‌ای از كشته شدن حسين در عالم ديده شده است يا نه، او در پاسخ گفت: هيچ سنگی از زمين بر داشته نشد مگر اينكه خون تازه ديده می‌شد. 📚 تاريخ الإسلام، الذهبي، ج ۵، ص ۱۶ و تاريخ مدينة دمشق، ابن عساكر، ج ۱۴، ص ۲۲۹ - ۲۳۰ ◼️ منادی زمان ⬛️ @Monadizaman
⬛️ برخی اتفاقات تکان دهنده در عالم بعد از شهادت امام حسین علیه السلام/عبارات فراوان از افراد مختلف در مکان‌های مختلف و تنها بر اساس منابع مخالفین شیعه (۳) ◼️ خاكستر شدن برخی گیاهان 🔹 قتل الحسين ولي أربع عشرة سنة وصار الورس الذي في عسكرهم رمادا 🔸 يزيد بن ابی زياد می‌گويد: من چهارده ساله بودم كه حسين بن علی به شهادت رسيد گياه ورس در بين لشكر به خاكستر تبديل شد. 📚 تهذيب التهذيب، ابن حجر، ج ۲، ص ۳۰۵ و تهذيب الكمال، المزي، ج ۶، ص ۴۳۴ - ۴۳۵ و سير أعلام النبلاء، الذهبي، ج ۳، ص ۳۱۳ و تاريخ الإسلام، الذهبي، ج ۵، ص ۱۵ و تاريخ مدينة دمشق، ابن عساكر، ج ۱۴، ص ۲۳۰ 🔹 لقد رأيت الورس عاد رمادا ولقد رأيت اللحم كأن فيه النار حين قتل الحسين 🔸 ابن عيينه از مادربزرگ پدری‌اش نقل می‌كند كه گفت: هنگام شهادت حسين گياه ورس را ديدم كه تبديل به خاكستر شد و در گوشت‌ها آتش می‌ديدم. 📚 تهذيب التهذيب، ابن حجر، ج ۲، ص ۳۰۵ و تهذيب الكمال، المزي، ج ۶، ص ۴۳۵ و سير أعلام النبلاء، الذهبي، ج ۳، ص ۳۱۳ و تاريخ الإسلام، الذهبي، ج ۵، ص ۱۶ 🔹 أن حمالا كان يحمل ورسا فهوي قتل الحسين، فصار ورسه رمادا 🔸 ام عيينه می‌گويد: شخصی در حال حمل گياه ورس بود به ذهنش افتاد كه برای جنگ با حسين او هم شركت كند كه ناگهان گياه تبديل به خاكستر شد. 📚 تهذيب الكمال، المزي، ج ۶، ص ۴۳۵ و تاريخ مدينة دمشق، ابن عساكر، ج ۱۴، ص ۲۳۱ 🔹 إن كان الورس من ورس الحسين يقال به هكذا فيصير رمادا 📚 تاريخ مدينة دمشق، ابن عساكر، ج ۱۴، ص ۲۳۰ - ۲۳۱ توضیح: ورس همان اسپرک است كه گياهی است شبيه به كنجد با برگ های سبز رنگ كه از رنگ آن برای رنگ كردن لباس‌ها استفاده می‌شود و در يمن زياد می‌رويد و لباس ورسی، لباس سرخ رنگ را گويند. ◼️ تلخ شدن گوشت شتر غنیمت گرفته شده از امام 🔹 أَصَابُوا إِبِلًا فِي عَسْكَرِ الْحُسَيْنِ (عليه السلام) يَوْمَ قُتِلَ فَنَحَرُوهَا وَ طَبَخُوهَا قَالَ فَصَارَتْ مِثْلَ الْعَلْقَمِ فَمَا اسْتَطَاعُوا أَنْ يُسِيغُوا مِنْهَا شَيْئا 🔸 جميل بن مره گويد: شتری از لشكرگاه حسين بن علی را در روز شهادت او غارت گرفتند، و سپس او را نحر كرده و طبخ نمودند، راوی گويد: گوشت او آن چنان تلخ شد كه آنان نتوانستند از آن گوشت استفاده كنند. 📚 تهذيب التهذيب، ابن حجر، ج ۲، ص ۳۰۶ و تهذيب الكمال، المزي، ج ۶، ص ۴۳۵ - ۴۳۶ و تاريخ الإسلام، الذهبي، ج ۵، ص ۱۶ و تاريخ مدينة دمشق، ابن عساكر، ج ۱۴، ص ۲۳۱ ◼️ دیده شدن آتش هنگام نحر شتر غنیمت گرفته شده 🔹 كنت في خزاعة فجاؤوا بشئ من تركة الحسين فقيل لهم: ننحر أو نبيع فنقسم؟ قالوا: انحروا، قال: فجعل علي جفنة فلما وضعت فارت نارا 🔸 از حميد طحان روايت شده است كه در قبيله خزاعه بودم، از جمله چيزهایی كه از امام حسين عليه السلام چپاول شده بود و به آن قبيله آورده بودند، يک شتر بود. مردم آن قبيله گفتند: اين شتر را نحر كنيم و يا معامله نماییم؟ كسي كه شتر را آورده بود گفت: می‌خواهم آن را نحر كنيد. حميد گفت: سپر را برای نحر كردن آن حيوان آماده ساختم، همين كه شتر را خوابانيده و سپر را به زمين گذاشتم و آماده كشتن آن بوديم، ناگهان آتشی از آن سپر مانند آب فوران كرد 📚 تهذيب الكمال، المزي، ج ۶، ص ۴۳۵ و تاريخ مدينة دمشق، ابن عساكر، ج ۱۴، ص ۲۳۱ 🔹 قُتِلَ الْحُسَيْنُ وَ لِي أَرْبَعَ عَشْرَةَ سَنَةً وَ صَارَ الْوَرْسُ رَمَاداً الَّذِي كَانَ فِي عَسْكَرِهِمْ وَ احْمَرَّتْ آفَاقُ السَّمَاءِ وَ نَحَرُوا نَاقَةً فِي عَسْكَرِهِمْ فَكَانُوا يَرَوْنَ فِي لَحْمِهَا النِّيرَان. 🔸 ابن معين از جرير از يزيد بن زياد روايت مي كند كه او گفت: سالی كه امام حسين عليه السلام به شهادت نائل آمد، من چهارده سال داشتم ( و همان روزها شنيدم كه آثاری در پی شهادت آن حضرت در لشكر مخالفان ظاهر گرديده، از جمله آن كه) گياهان ورس در لشكرگاه آن‌ها خاكستر شد و آسمان سرخ گون گرديد و در لشكرگاه شتری را نحر كردند ولی مثل اين بود كه آتش در آن نهاده بودند. 📚 تهذيب التهذيب، ابن حجر، ج ۲، ص ۳۰۵ و تهذيب الكمال، المزي، ج ۶، ص ۴۳۴ - ۴۳۵ و سير أعلام النبلاء، الذهبي، ج ۳، ص ۳۱۳ و تاريخ الإسلام، الذهبي، ج ۵، ص ۱۵ و تاريخ مدينة دمشق، ابن عساكر، ج ۱۴، ص ۲۳۰. ◼️ منادی زمان ⬛️ @Monadizaman
🌅 _ روز بیعت خالصانه با صاحب العصر و الزمان حضرت حجت مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف 🌷 سَلامٌ عَلَى آلِ یس السَّلامُ عَلَیکَ یَا دَاعِیَ اللَّهِ وَ رَبَّانِیَّ آیَاتِهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا بَابَ اللَّهِ وَ دَیَّانَ دِینِهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا خَلِیفَةَ اللَّهِ وَ نَاصِرَ حَقِّهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا حُجَّةَ اللَّهِ وَ دَلِیلَ إِرَادَتِهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا تَالِیَ کِتَابِ اللَّهِ وَ تَرْجُمَانَهُ السَّلامُ عَلَیکَ فِی آنَاءِ لَیْلِکَ وَ أَطْرَافِ نَهَارِکَ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا بَقِیَّةَ اللَّهِ فِی أَرْضِهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا مِیثَاقَ اللَّهِ الَّذِی أَخَذَهُ وَ وَکَّدَهُ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا وَعْدَ اللَّهِ الَّذِی ضَمِنَهُ السَّلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الْعَلَمُ الْمَنْصُوبُ وَ الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ وَ الْغَوْثُ وَ الرَّحْمَةُ الْوَاسِعَةُ وَعْدا غَیْرَ مَکذُوب السَّلامُ عَلَیکَ حِینَ تَقُومُ السَّلامُ عَلَیکَ حِینَ تَقْعُدُ السَّلامُ عَلَیْکَ حِینَ تَقْرَأُ وَ تُبَیِّنُ السَّلامُ عَلَیْکَ حِینَ تُصَلِّی وَ تَقْنُتُ السَّلامُ عَلَیْکَ حِینَ تَرْکَعُ وَ تَسْجُدُ السَّلامُ عَلَیْکَ حِینَ تُهَلِّلُ وَ تُکَبِّرُ السَّلامُ عَلَیْکَ حِینَ تَحْمَدُ وَ تَسْتَغْفِرُ، السَّلامُ عَلَیْکَ حِینَ تُصْبِحُ وَ تُمْسِی السَّلامُ عَلَیْکَ فِی اللَّیْلِ إِذَا یَغْشَى وَ النَّهَارِ إِذَا تَجَلَّى السَّلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الْإِمَامُ الْمَأْمُونُ السَّلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الْمُقَدَّمُ الْمَأْمُولُ السَّلامُ عَلَیْکَ بِجَوَامِعِ السَّلام أُشهِدُکَ یَا مَولایَ أَنِّی أَشهَدُ أَن لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَرِیکَ لَهُ وَ أَنَّ مُحَمَّدا عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ لا حَبِیبَ إِلا هُوَ وَ أَهْلُهُ وَ أُشْهِدُکَ یَا مَوْلایَ أَنَّ عَلِیّاً أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ حُجَّتُهُ وَ الْحَسَنَ حُجَّتُهُ وَ الْحُسَیْنَ حُجَّتُهُ وَ عَلِیَّ بْنَ الْحُسَیْنِ حُجَّتُهُ وَ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِیٍّ حُجَّتُهُ وَ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ حُجَّتُهُ وَ مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ حُجَّتُهُ وَ عَلِیَّ بْنَ مُوسَى حُجَّتُهُ وَ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِیٍّ حُجَّتُهُ وَ عَلِیَّ بْنَ مُحَمَّدٍ حُجَّتُهُ وَ الْحَسَنَ بْنَ عَلِیٍّ حُجَّتُهُ وَ أَشْهَدُ أَنَّکَ حُجَّةُ اللَّه أَنتُم الأَوَّلُ وَ الآخِرُ وَ أَنَّ رَجْعَتَکُمْ حَقٌّ لا رَیْبَ فِیهَا یَوْمَ لا یَنْفَعُ نَفْساً إِیمَانُهَا لَمْ تَکُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ أَوْ کَسَبَتْ فِی إِیمَانِهَا خَیْراً وَ أَنَّ الْمَوْتَ حَقٌّ وَ أَنَّ نَاکِراً وَ نَکِیراً حَقٌّ وَ أَشْهَدُ أَنَّ النَّشْرَ حَقٌّ وَ الْبَعْثَ حَقٌّ وَ أَنَّ الصِّرَاطَ حَقٌّ وَ الْمِرْصَادَ حَقٌّ وَ الْمِیزَانَ حَقٌّ وَ الْحَشْرَ حَقٌّ وَ الْحِسَابَ حَقٌّ وَ الْجَنَّةَ وَ النَّارَ حَقٌّ وَ الْوَعْدَ وَ الْوَعِیدَ بِهِمَا حَقٌّ یَا مَولایَ شَقِیَ مَنْ خَالَفَکُمْ وَ سَعِدَ مَنْ أَطَاعَکُمْ فَاشْهَدْ عَلَى مَا أَشْهَدْتُکَ عَلَیْهِ وَ أَنَا وَلِیٌّ لَکَ بَرِی ءٌ مِنْ عَدُوِّکَ فَالْحَقُّ مَا رَضِیتُمُوهُ وَ الْبَاطِلُ مَا أَسْخَطْتُمُوهُ وَ الْمَعْرُوفُ مَا أَمَرْتُمْ بِهِ وَ الْمُنْکَرُ مَا نَهَیْتُمْ عَنْهُ فَنَفْسِی مُؤْمِنَةٌ بِاللَّهِ وَحْدَهُ لا شَرِیکَ لَهُ وَ بِرَسُولِهِ وَ بِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ بِکُمْ یَا مَوْلایَ أَوَّلِکُمْ وَ آخِرِکُمْ وَ نُصْرَتِی مُعَدَّةٌ لَکُمْ وَ مَوَدَّتِی خَالِصَةٌ لَکُمْ آمِینَ آمِین 📥 دریافت فایل صوتی زیارتنامه : https://www.erfan.ir/files/sound/mafatih/1514_2.mp3 ◼️ منادی زمان ⬛️ @Monadizaman
♦️ اجتماع میلیونی امّت حزب الله در جنوب بیروت همزمان با سخنرانی سید مقاومت ◾️ منادی زمان ⬛️ @Monadizaman
11.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❤️بهشت ما تماشای حسین(ع) است ... 👈🏻 این یک محبت عادی نیست! 💡@FANUSESHAB
7.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 انتقاد رائفی‌پور به سکوت وزارت خارجه و مردم تُرک زبان ایران، نسبت به محاصره شدن آب و غذایی سیده شهلا ♨️بانویی که زینب‌وار از پرچم امام حسین(ع) در برابر رژیم صهیونیستی و حاکم سفاک آذربایجان دفاع کرده ⚠️وقتی افتادیم به سراشیبی سکوت، اسرائیل تا جایی پیش می‌رود که استفاده از پرچم امام حسین را هم ممنوع اعلام می‌کند 💡@FANUSESHAB
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بیماری التهابی قلب، که شامل التهاب پریکارد (پریکاردیت) و میوکارد (میوکاردیت) است، نادر است اما پس از واکسیناسیون برای چندین بیماری مختلف گزارش شده است [ 2-5 ]. میزان بیماری التهابی قلبی پس از واکسیناسیون SARS-CoV-2 به تازگی توصیف شده است، و بیشتر این گزارش‌ها نشان دهنده خطر بیشتر بیماری التهابی قلبی پس از واکسیناسیون در مقایسه با نرخ‌های تاریخی است [ 6-12 ]. با این حال، در دوران COVID-19، ممکن است افزایشی در تشخیص بیماری‌های التهابی قلب وجود داشته باشد زیرا عفونت‌های SARS-CoV-2 با نرخ بالاتر بیماری التهابی قلب هم در فاز حاد [ 13 ] و هم پس از عفونت [ 14 ] مرتبط است. -16]. علاوه بر این، یک تغییر کلی در الگوهای استفاده از مراقبت های بهداشتی وجود دارد [ 17 ، 18 ]. بنابراین، استفاده از نرخ های تاریخی ممکن است به طور دقیق نشان دهنده خطر واقعی بیماری قلبی التهابی پس از واکسیناسیون SARS-CoV-2 نباشد. علاوه بر این، بیشترین توجه به تشخیص میوکاردیت و کمتر به تشخیص پریکاردیت یا ترکیبی از میوکاردیت و پریکاردیت (میوپریکاردیت) معطوف شد [ 6 ، 7 ، 10-12 ]. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8755376/ آیا واکسن کووید-19 باعث میوکاردیت (التهاب قلب) می شود؟ موارد نادری از میوکاردیت (التهاب عضله قلب) به دنبال واکسن Moderna و (حتی به ندرت) فایزر مشاهده شده است. جدیدترین تحقیقات نشان می دهد که به طور کلی، این موارد نادر بیشتر از هر واکسن دیگری توسط واکسن کووید ایجاد می شود. موارد میوکاردیت پس از تزریق واکسن معمولاً خفیف بوده است و افراد مبتلا معمولاً با استراحت و درمان های ساده به سرعت احساس بهتری داشته اند. در بیشتر موارد میوکاردیت، عملکرد قلب به حالت عادی باز می گردد. همچنین شایان ذکر است که کووید-19 خود بسیار بیشتر از واکسن باعث ایجاد میوکاردیت می شود و افرادی که واکسینه می شوند در معرض خطر کمتری برای ابتلا به سایر عوارض جدی ناشی از کووید-19 هستند. خطر ابتلا به میوکاردیت یا پریکاردیت بعد از واکسن چقدر است؟ خطر ابتلا به میوکاردیت یا پریکاردیت پس از واکسن بسیار کم است. حتی در گروه سنی پرخطر (18 تا 29)، تنها 29 مورد مشکوک به میوکاردیت یا پریکاردیت به ازای هر میلیون دوز دوم واکسن فایزر در بریتانیا (تا 30 مارس 2022) وجود داشت. این خطر پس از تقویت کننده فایزر حتی کمتر است، با تنها 16 مورد در هر میلیون نفر در این گروه سنی. برای مدرنا، 70 مورد مشکوک به میوکاردیت یا پریکاردیت به ازای هر میلیون دوز تجویز شده در بریتانیا، در این گروه سنی، وجود داشت. مانند واکسن فایزر، خطر پس از یک تقویت کننده بسیار کمتر است، با تنها 19 گزارش در هر میلیون تقویت کننده (تا 30 مارس 2022). در سایر گروه های سنی این خطر حتی کمتر است. موارد جدی میوکاردیت پس از واکسن تاکنون بسیار نادر بوده است، اگرچه تحقیقات بیشتری در مورد اثرات طولانی مدت آن در حال انجام است. آیا کودکان و جوانان در معرض خطر بیشتری برای التهاب قلب ناشی از واکسن هستند؟ موارد التهاب قلب (میوکاردیت یا پریکاردیت) پس از تزریق واکسن در کودکان و جوانان نادر است. در بریتانیا تا آوریل 2022، 73 مورد میوکاردیت یا پریکاردیت در نوجوانان 12 تا 17 ساله پس از تزریق واکسن گزارش شده است. این نرخ کلی 13 مورد در هر میلیون دوز (اعم از دوز اول یا دوم) واکسن است (فایزر تنها واکسنی است که برای افراد زیر 18 سال توصیه می شود). در سنین 18 تا 29 سال میانگین نرخ کلی 30 مورد در میلیون دوز و در 30 تا 39 سال میزان کلی 27 در میلیون دوز بود (این گروه های سنی معمولاً Pfizer یا کمتر مدرنا را دریافت می کردند). به طور کلی این میزان در کودکان کمتر از بزرگسالان 18 تا 39 ساله است. هیچ گزارشی از میوکاردیت یا پریکاردیت مشکوک به دنبال دوزهای تقویت کننده در زیر 18 سال گزارش نشده است. آژانس نظارتی مستقل داروها و محصولات مراقبت بهداشتی (MHRA) تمام شواهد را بررسی کرده و تایید کرده است که واکسن فایزر برای کودکان ۱۲ تا ۱۵ ساله و همچنین کودکان آسیب‌پذیر از سن ۵ سالگی بی‌خطر و موثر است. این به دنبال بررسی گسترده ای از ایمنی، کیفیت و اثربخشی واکسن در این گروه سنی بود. چهار افسر ارشد پزشکی بریتانیا همچنین موافقت کردند که واکسن کووید-19 را برای کودکان 12 تا 15 ساله توصیه کنند. به عنوان یک اقدام احتیاطی، فاصله بین دوزها برای کودکان بیشتر از بزرگسالان است تا خطر کوچک ابتلا به میوکاردیت مرتبط با واکسن کاهش یابد. علاوه بر این، اگر کودکی (که در گروه در معرض خطر نیست) پس از اولین دوز واکسن خود به کووید مبتلا شود، باید 12 هفته از آزمایش مثبت کووید-19 خود صبر کند تا دومین تزریق خود را انجام دهد. این همچنین برای کاهش خطر کوچک ابتلا به میوکاردیت مرتبط با واکسن است. اطلاعات ما را برای والدین در مورد کودکان و واکسن کووید-19 بخوانیدhttps://www.bhf.org.uk/i