eitaa logo
کشکول مجازی
110 دنبال‌کننده
40.6هزار عکس
37.2هزار ویدیو
772 فایل
📥 موضوعات متنوع و مختلف 🤔 موضوعاتی که شاید ربطی به هم نداشته باشند در اینجا ذخیره و مطالب بعد از ارسال در کانال اصلی، از اینجا پاک خواهد شد. در صورت تمایل، در کانال اصلی ما عضو شوید👇 🖱️ https://eitaa.com/joinchat/2307129358C448afc1e38
مشاهده در ایتا
دانلود
Gomnam-Haftegi930516[01].mp3
3.08M
🔊 فرازهایی از زیارت ائمه بقیع (علیهم السلام) حاج میثم تخریب قبور ائمه
۱۰ راه افزایش روزی قناعت و میانه‌روی 🌺امیرالمومنین:«قناعت ثروتی پایان نایافتنی‌ست كه بدنبال خود عزت می‌آورد» نومیدی از غیر خدا 🌺پیامبر(ص):«هرکس از غیرخدا ببرد،خداوند،هزینه زندگی او را تامین می‌کند و ازجایی که انتظار ندارد،روزی‌اش می‌دهد» خواندن سوره‌ها 🌺سوره‌های بسیاری در روایات به عنوان رفع فقر،نجات دهنده ازسختی و فراوان شدن روزی معرفی شدند.مثل سوره واقعه، لیل و ذاریات نیکی به خانواده 🌺امام صادق(ع):«کسی که به خانواده‌اش خوب احسان کند روزی‌اش زیاد می‌شود» انفاق و صدقه 🌺امیرالمومنین:«فرود آمدن روزی را با صدقه بخواهید.» نماز اول وقت 🌺پیامبر(ص):«بنده‌ای نیست كه به وقت‌های نماز اهمیت بدهد،مگر اینكه من سه چیز را برای او ضمانت می‌كنم: برطرف شدن گرفتاری‌ها و ناراحتی‌ها،آسایش و خوشی به هنگام مردن و نجات از آتش.» شروع کار در آغاز روز 🌺امیرمومنان:«صبح زود در پی روزی رفتن،روزی را افزون می‌کند» تخصص و پشتکار 🌺مهم‌تر از هرعاملی در افزایش روزی،داشتن تخصص، همت و پشتکاره. نمی‌شه بدون اینکه در یک کار متخصص باشیم و واسش زحمت بکشیم،با گفتن چند خط ذکر،خوندن نماز و...توقع داشته باشیم پولمون از پارو بالا بره.
💠 هادیانِ توحید 🔹 غیر از خدا كسی نه خالق است و نه مالك! الآن كه متأسفانه در بعضی از مراحل بقیع ائمه اطهار (علیهم السلام) این جمله نوشته شد كه ﴿وَالَّذِینَ تَدْعُونَ مِن دُونِهِ مَا یمْلِكُونَ مِن قِطْمِیرٍ﴾، اینها خیال می ‌كنند ـ معاذ الله ـ شیعه كه به می ‌رود و عرض ادب به پیشگاه ائمه (علیهم السلام) می ‌كند اینها را مالك مستقل می‌ داند, اینها را خالق می‌ داند و مانند آن! البته آنهایی كه آگاه ‌اند می ‌دانند منزّه از كارهای غیر توحیدی است. 🔹 خود ائمه (علیهم السلام) فرمودند تمام كارها و تدبیرها به دست خدای سبحان است اما خدا موجوداتی را آفرید كه اینها مدبّرات امرند (یك)؛ خدا موجوداتی را آفرید و به اینها بركات و فیوضات فراوانی داد (دو). خدای سبحان آفتاب را نورانی خلق كرد نور به آن داد بركات فراوانی داد و بساط آن را هم یك وقت جمع می ‌كند که ﴿إِذَا الشَّمْسُ كُوِّرَتْ﴾؛ ما تا این شرایطِ خودمان هست و تا آفتاب هست از آن نور می ‌گیریم؛ خب علی و اولاد علی (صلوات الله علیهم اجمعین) كه هزارها برابر از شمس و قمر بالاترند؛ ما اگر از آفتاب نور بگیریم ـ معاذ الله ـ آفتاب‌پرستیم؟! اینها دارند, دارند, دارند, دارند، همین بركاتی كه در زیارت «جامعه كبیر» برای اینها ثابت شده است، خدا اینها را این‌طور خلق كرد؛ دارند, دارند, دارند و ما از اینها داریم این نورها را استفاده می ‌كنیم، این دیگر شرك نیست! 🔹 كارها همه به دست خدای سبحان است؛ ما از آب چطور استفاده می‌ كنیم از هوا چطور استفاده می ‌كنیم؟ مگر ما ـ معاذ الله ـ هوا را می‌پرستیم یا آب را می ‌پرستیم؟! آب, بركاتی دارد كه مشكلات ما را حل می ‌كند ما هم به سراغ آب می‌ رویم, هوا بركاتی دارد كه مشكلات ما را حل می‌ كند ما به سراغ هوا می ‌رویم؛ ائمه (علیهم السلام) هم دارند, دارند, درباره غفران ذنوب, حلّ حوایج و مانند اینها. خود ائمه (علیهم السلام) بودند و همین توحید را آنها منتشر كردند، همین توحید را آنها تدریس كردند، همین توحید را آنها ترویج كردند. 📚 سوره مبارکه فاطر جلسه 10 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 حیات توحیدی 🔹 بسیاری از ماها ولی قارونی فكر می ‌كنیم! اسلامی حرف می‌ زنیم یعنی می ‌گوییم ما مسلمانیم، قارونی فكر می ‌كنیم چون هر چه در دست ماست می‌ گوییم ما خودمان زحمت كشیدیم پیدا كردیم، آن وقت خودمان را مالك مطلق می ‌دانیم در شركت نمی ‌كنیم در شركت نمی ‌كنیم در ارزاق شركت نمی ‌كنیم در شركت نمی ‌كنیم. 🔹 بسیاری از ماها و قارونی فكر می ‌كنیم؛ در علم هم همین طور است! بعضی از ماها می‌ گوییم ما سی، چهل سال خودمان زحمت كشیدیم عالِم شدیم! خب خیلی ‌ها آمدند به جایی نرسیدند این طور نیست كه هر كه رفته باشد یا به جایی برسد یا خیلی ‌ها می‌ خواهند بروند به سراغ علم ولی نصیبشان نمی ‌شود. این طور نیست كه ما مُجاز باشیم که ﴿عَلَّمَ الْإِنسَانَ مَا لَمْ یعْلَمْ﴾ را نبینیم! ما مُجاز نیستیم كه بگوییم ما خودمان چهل سال زحمت كشیدیم به جایی رسیدیم؛ آن قارون هم كه غیر از این نگفته بود، گفت من خودم زحمت كشیدم مال پیدا كردم صاحب‌اختیارم. 🔹 بیان این است كه هیچ وقت نگویید من این كار را كردم، اعضا و جوارح شما سربازان او هستند. ما تفویضی فكر نكنیم نگوییم خدا خلق كرد و در قیامت از ما بازخواست می ‌کند! نه، الآن هم او دارد اداره می ‌كند. ما اگر بدانیم اعضا و جوارح ما هستند هرگز نمی ‌گوییم: ﴿إِنَّمَا أُوتِیتُهُ عَلَی عِلْمٍ عِندِی﴾. اگر مثلا یك سبد میوه‌ به منزل ما برسد می ‌گوییم این چیست؟ می ‌گویند این میوه است، می ‌گوییم چه كسی داد؟ می‌ گویند فلان کس، همین! اما آن موحّدین هرگز این طور حرف نمی ‌زنند، می ‌گویند این چیست؟ می‌ گویند میوه است، می‌ گویند چه كسی آورد؟ می‌ گویند فلان باغبان، چه كسی داد؟ معلوم است چه كسی داد! ما بین آن كه می ‌آورد با آن كه داده فرق نمی ‌گذاریم؛ این در زندگی ماست و فرهنگ ماست، ما خیال می ‌كنیم این داد! خب آنكه در آمده که وجود مبارك حضرت امیر فرمود: «إِنَّ الْمِسْكِینَ رَسُولُ اللّهِ» یعنی چه؟ یعنی اگر كسی درِ خانه شما آمد این را خدا فرستاد اگر نیازمندی به شما مراجعه كرد این رسول خداست؛ «إِنَّ الْمِسْكِینَ رَسُولُ اللّهِ». خب اگر «المسکین» رسول الله است، «المعطی» هم رسول الله است؛ آن كه آمده حاجت خودش را با ما در میان می‌ گذارد فرستاده خداست، آن هم كه سبد میوه آورده آن هم رسول خداست لذا ما نباید بگوییم چه كسی داد باید بگوییم چه كسی آورد، آن كه داد خداست! 📚 سوره مبارکه قصص جلسه 21 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 315 🔸 میانه‌ روی در خواب امام صادق (علیه السلام) مي ‌فرمايد: پرخوابي دين و دنيا را از بين مي ‌برد.[1] امام باقر (علیه السلام) مي ‌فرمايد: چهار چيز است كه مقدار كم آن‌ها هم بسيار است؛ آتش، خواب، بيماري و دشمني. [مقدار كم هر يك از اين چهار چيز را ناچيز نشماريد بلكه مقدار كم آن‌ها نيز بسيار است و مي ‌تواند منشأ پيامد زياد باشد].[2] [1] . كَثْرَةُ النَّوْمِ مَذْهَبَةٌ لِلدِّينِ وَ الدُّنْيَا (الكافى، ج5، ص84). [2] . أَرْبَعَةٌ الْقَلِيلُ مِنْهَا كَثِيرٌ؛ النَّارُ الْقَلِيلُ مِنْهَا كَثِيرٌ وَ النَّوْمُ الْقَلِيلُ مِنْهُ كَثِيرٌ وَ الْمَرَضُ الْقَلِيلُ مِنْهُ كَثِيرٌ وَ الْعَدَاوَةُ الْقَلِيلُ مِنْهَا كَثِير (كتاب الخصال، ج1، ص238). 📚 مفاتیح الحیات ص 215 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 کانال دروس حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی 👇👇👇👇 1️⃣ تلگرام Telegram: https://t.me/esratvtelegram 2️⃣ ایتا Eitaa: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross 3️⃣ سروش Soroush: https://splus.ir/a_javadiamoli_doross 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 تخریب قبور پربركت ائمه بقیع ▫️ حادثه جانگداز و تلخ و رقّت ‌بار تخریب (علیهم الاف التحیة و الثّناء) است كه به دست وهّابی ها انجام شد. هیچ فرقی از این نظر بین جِیشِ ابرهه و این وهّابی ها نبود. آنها آمدند كعبه را خراب بكنند، اینها هم آمدند با امامت بجنگند ولی نشد! حالا چهارتا آجر را برداشتند امّا بالأخره سر جایش . اینها گرفتار همان جِیشِ ابرهه شدند (خذلهم الله تعالی) ـ إن ‌شاء الله ـ با گسترش و مردم حجاز جریان توهّم سرد و خنك و یخ ‌بسته وهابیت هم رخت بر می ‌بندد، جریان برای آنها حل می ‌شود، جریان برای آنها حل می‌ شود. ▫️ ما مگر متوسل بر شمس و قمر نیستیم؟ هزارها فایده را ما از آفتاب می ‌گیریم، مگر ما ـ معاذ الله ـ آفتاب ‌پرستیم؟ كه به مراتب ! ما اگر از اینها كمك خواستیم، اینها را كه كسی نمی ‌پرستد، اینها هم مثل ما بنده خدایند. مگر ما از آفتاب نور نمی‌ گیریم، مگر ما متوسل به آفتاب نیستیم، مگر ما درِ خانه آفتاب نمی‌ رویم، مگر ما ـ معاذ الله ـ آفتاب پرست هستیم، آفتاب را مستقل می‌ دانیم؟! یا خدای سبحان این را قرار داده برای نورانی ‌كردن جامعه؟ یك عده به عنوان انسان های كامل اینها هستند، اینها هستند، اینها به جامعه نور می ‌دهند، همین! خدا اینها را آفریده، خدا به اینها این سِمَت را داده، راهی هم غیر از این نیست. 📚 خطبه های نماز جمعه 1384/08/20 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 مفاتیح الحیات 316 🔸 خواب پریشان امام صادق (علیه السلام) فرمود: هر گاه كسی خوابی پریشان و ناخوشایند دید [و از خواب بیدار شد] پهلو به پهلو شود و این آیه را بخواند ﴿إِنَّمَا النَّجْوىٰ‏ مِنَ الشَّیطانِ لِیحْزُنَ الَّذِینَ آمَنُوا وَ لَیسَ بِضارِّهِمْ شَیئاً إِلَّا بِإِذْنِ اللهِ﴾[1] سپس بگوید: عُذْتُ بِمَا عَاذَتْ بِهِ مَلائِكَةُ اللَّهِ الْمُقَرَّبُونَ وَ أَنْبِیاؤُهُ الْمُرْسَلُونَ وَ عِبَادُهُ الصَّالِحُونَ مِنْ شَرِّ مَا رَأَیتُ وَ مِنْ شَرِّ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ[2]؛ به آنچه فرشتگان مقرب الهی و پیامبران مرسل و بندگان شایسته خدا پناه برده‌اند، پناه می ‌برم از شر خوابی كه دیده ‌ام و از شر شیطان رجیم. [1] . جز این نیست كه نجوای [منافقان و بیمار دلان] برخاسته از وسوسه‌های شیطان است [او آنان را به نجوای وامی‌دارد] تا كسانی كه ایمان آورده‌اند را اندوهگین و پریشان سازد؛ ولی دسیسه‌های شیطان زیانی به آنان نمی‌رساند مگر آنكه خدا رخصت دهد (سورهٴ مجادله، آیهٴ 10). [2] . إِذَا رَأَی الرَّجُلُ مَا یكْرَهُ فِى مَنَامِهِ فَلْیتَحَوَّلْ عَنْ شِقِّهِ الَّذِى كَانَ عَلَیهِ نَائِماً وَ لْیقُلْ: ... ثُمَّ لْیقُلْ: ... (الكافی، ج8، ص142). 📚 مفاتیح الحیات ص 215 🆔 @a_javadiamoli_esra