🎬 به بهانه اکران آنلاین «ملاقات خصوصی»/ یک اجرای بینقص و بالاتر از سطح رایج سینمای اجتماعی ایران
✍🏻صالح دلدم
«ملاقات خصوصی» ساخته امید شمس بدون شک بهترین فیلم چهلمین جشنواره فیلم فجر بود و اگر سیمرغ مردمی را حذف نمیکردند، این جایزه را میگرفت. فیلمی که با فروش سی و چهار میلیاردی در گیشه توانست مخاطبان را جذب اثری غیرکمدی کند. نقطه عطف متعدد و به موقع در طول فیلمنامه، شخصیت پردازی، انتخاب درست بازیگران و بازیهای یک دست و قابل قبول، اثر دلنشینی پدید آورده است. از پریناز ایزدیار و هوتن شکیبا و ریما رامینفر تا رویا تیموریان و سیاوش چراغیپور و نادر فلاح، خوش درخشیدهاند. موضوع داستان فیلم هم خلاقیت تازهای در سینمای ایران محسوب میشود و سعی کرده ضمن دوری از قصههای کلیشهای و با روایتی تازه از درد جامعه بدون نکبت نمایی، نیمنگاهی هم به زبان جهانی در سینما داشته باشد. طراحی صحنه و لباس و چهره پردازی در خدمت اتمسفر است و فیلمبرداری و کارگردانی در خدمت روایت داستان و به دور از هرگونه خودنمایی.
شناخت نویسنده و کارگردان از دیالکتیک و رعایت کمپوزیسیون باعث شده تا اثر در نقطه مطلوبی قرار بگیرد.
#ستاره_سینما
🆔 @setare30nama
🔴 آقای عسگرپور! از رونق سینما عصبانی نباش!
✍🏻مصطفی شاهکرمی
پس از اظهارات روشن وزیر ارشاد و مدیر اداره نظارت سازمان سینمایی در رابطه با ممنوعیت فعالیت هنرمندانی که خودشان را ملزم به رعایت قانون حجاب نمیدانند، رییس هیات مدیره خانه سینما ضمن دفاع از قانونشکنی این افراد، از رونق گرفتن سینما و تولیداتش با اظهاراتی که نه بوی فرهنگ، بلکه بوی سیاسیکاری از آن به مشام میرسید، ابراز تأسف کرد!
اواخر هفته گذشته، حبیب ایلبیگی، مدیر اداره نظارت سازمان سینمایی در مورد بازیگران زن کشف حجاب کرده، گفت: «آنها به دلیل محدودیتی که برایشان وجود دارد، نمیتوانند در فیلمهای سینمایی بازی کنند. آثار قبلیشان به تدریج منتشر میشود که مالکان فیلمها متضرر نشوند، چون سرمایه زیادی خرج شده است، ولی از این به بعد نمیتوانند در فیلم جدیدی بازی کنند.» این اظهارات شفاف و مستظهر به قانون مدیر اداره نظارت سازمان سینمایی به مذاق کسانی مثل محمدمهدی عسگرپور خوش نیامد. این سینماگر علاقهمند به سیاست در گفتگو با یک رسانه اصلاحطلب علاقهمند به دو قطبی در جامعه با مبنا قرار دادن یک تفسیر شخصی از اظهارات ایلبیگی سعی کرد با استخدام برخی لغات موجه، ذهنیت جانبدارانهاش را به مخاطب القا کند.
عسگرپور در جایی از صحبتهایش میگوید: «براساس کدام قانون این حکم صادر شده است که کسی را که تمایل به کار دارد، از شغلش منع میکنند؟ محدودیتهایی هم اگر وجود دارد باید از جانب قوه قضاییه باشد و آنها هم بر مبنای قوانین عمل کنند. اینکه در لایههای زیرین توسط وزیر یا مدیرکل این اظهارنظرها صورت میگیرد، باید مشخص شود براساس کدام قانون این حکم صورتبندی و صادر شدهاست؟»
عسگرپور در حالی چنین اظهاراتی را مطرح میکند که به خوبی از شئون خلق قوانینی مثل آییننامه و دستورالعمل و اختیارات قانونی مدیران آگاهی دارد، اما سعی میکند با تغافل خود را در جایگاه مدعی بنشاند!
مصاحبه کننده از این مدیر سابقهدار که اغلب فعالیتهایش در مسئولیتهای حاکمیتی و دولتی بوده نمیپرسد که آیا از نظر قانونی یک شخص میتواند همزمان هم مسئول یک صنف باشد، هم مشاور یکی از اعضای آن صنف و از او حقوق بگیرد و هم مدعی قانون مداری و مدافع حق و حقوق رقبای هم صنف ولی نعمتش باشد؟
عسگرپور در جای دیگری از اظهاراتش میگوید: «در حال حاضر تعداد زیادی از همکاران سینمایی ما اعم از زن و مرد اصلاً مدتهاست که کار نمیکنند، ولی متأسفانه آقایان در تریبونهایشان مدام از رونق و گسترش فعالیت حرف میزنند.»
عسگرپور ضمن اعتراف به تحریم سینما از سوی برخی سینماگران لجوج و قانونگریز، در ادامه تلویحاً از رونق داشتن سینما و گسترش فعالیتهای تولیدی آن اظهار تأسف میکند! واقعیت این است که این جمله دقیقاً از مکنونات قلبی این سینماگر قدیمی که سابقه همکاری با فهرستی ازدستگاههای حاکمیتی و انقلابی را در کارنامه دارد، سرچشمه میگیرد؛ چه اینکه گویا نان ایشان در همین دوقطبیسازیها و تند کردنهای فضای فرهنگ و هنر پخت میشود.
بدیهی است آمار حضور هنرمندان در بخشهای مختلف تولیدی مثل سینما، تلویزیون و شبکه نمایشخانگی و تعداد آثار تولید شده در هریک از این مدیومها به تنهایی برای اثبات کذب بودن مدعای عسگرپور کفایت میکند، بدون اینکه نیاز باشد به وجوه آشکار دیگری مثل فروش سینماها و تعداد بالای مخاطبان استناد کنیم.
عسگرپور در بخش دیگری از این گفتگو میگوید: «در بین کشورهای صاحب سینما تنها کشوری هستیم که چنین ممنوعیتهایی را برای سینماگرانش به وجود میآورد» هر چند این ادعای رییس هیات مدیره خانه سینما با یک جستجوی ساده اینترنتی قابل تکذیب است (مثلاً ممنوعیت و اظهارنظر غیرسینمایی برای هنرمندان هالیوودی با در نظر گرفتن جریمههای سنگین)، اما برای خانه سینمایی که قرار است به امورات حرفهای صنوف متکثر سینمایی بپردازد، جای تأسف است که سیاستزدههایی، چون مهدی عسگرپور در رأس آن قرار دارند.
🗞منبع: روزنامه جوان
#ستاره_سینما
🆔️ @setare30nama
🎭 در نقد بازی آماتور شکیب شجره در فیلم ضعیف "عروسی مردم"
یکی از ضعیفترین فیلمهایی که در دوره پساکرونا به نمایش درآمده، "عروسی مردم" ساخته مجید توکلی به تهیهکنندگی علی سرتیپی است. فیلمی فاقد فیلمنامه و قصه که بیشتر شبیه کلیپ اینستاگرامی جهت تبلیغ تالار عروسی تا فیلم حرفهای سینماست. یکی از بارزترین ضعفهای این فیلم، بازی نقش مرد اصلی آن است. "شکیب شجره" با اندامی نخراشیده که با آن استایل میرقصد، بازی تصنعی و اگزجره ارائه میدهد و در بیان هم به قدری مشکل دارد که دیالوگها را نامفهوم ادا میکند. جایی از جواد عزتی کپی میکند و جایی دیگر سعی در تکرار مستربین دارد! در کنار ضعف خود بازیگر که معلوم نیست بر اساس چه معیاری انتخاب شده که البته در سینمای ایران این روزها معیارهای دیگری جایگزین قابلیت هنری شده، این ضعف فیلمساز است که حتی نتوانسته بازیگر را کنترل کند که حتی همان بازی ضعیف را یک دست در طول فیلم ارائه دهد یا حداقل دیالوگهایش را مفهوم ادا کند.
کمبود بازیگر و نامهای تکراری معضل این سالهای سینمای ایران است و تلاش برای معرفی چهرههای جدید هم به دلیل معیارهای غیرهنری به نتیجه نرسیده است.
#ستاره_سینما
🆔 @setare30nama
23.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎭 «بازنمایش قصه ترانههای ماندگار» در تالار وحدت به روی صحنه میآید
تالار وحدت (رودکی) بزودی میزبان «بازنمایش قصه ترانههای ماندگار» به تهیهکنندگی آزیتا موگویی و نویسندگی و کارگردانی سیدجلالالدین دری میشود.
به گزارش ستاره سینما؛ تئاتر کنسرت «قصه ترانههای ماندگار» پس از ببست و نه اجرای موفق در ایوان عطار کاخ سعدآباد و میزبانیِ بیش از هفده هزار تماشاگر، با عنوان جدید «بازنمایش قصه ترانههای ماندگار» به تهیهکنندگی آزیتا موگویی و نویسندگی و کارگردانی جلالالدین دری، آبان و آذر در تالار وحدت روی صحنه میرود.
این نمایش درباره پنج ترانه ماندگار تاریخ موسیقی ایران؛ «مرا ببوس»، «طاقتم ده» «زندگی»، «یار دبستانی»، «ای ایران» است که در هر بخش، داستانی درباره هر کدام از این ترانهها به اجرا درمیآید و سپس آن ترانه با ارکستر و نوازندگان حرفهای بازخوانی میشود.
در اجرای کاخ سعدآباد، سالار عقیلی و حجت اشرفزاده، خوانندگان اجرای زنده بودند.
تعدادی از بازیگران قبلی این نمایش به همراه گروهی از بازیگران جدید در تالار وحدت به روی صحنه میروند.
بازیگران جدید و زمان اجرا بزودی اطلاعرسانی میشود.
#ستاره_سینما
🆔️ @setare30nama
🎬 جایگاه سینما در استونی
📌به بهانه نمایش "کاپیتان" از تولیدات بنیاد سینمایی فارابی در یک جشنواره جنبی استونی
فیلم "کاپیتان" از تولیدات ضعیف بنیاد فارابی در سال گذشته بود. این فیلم نه به جشنواره تالین، بلکه به بخش زیرگروه آن به نام کودک و آن هم "خارج از مسابقه" راه یافته است!
در استونی سالانه فقط چهل فیلم تولید میشود. البته جمعیت این کشور کمتر از یک میلیون و چهارصد هزارنفر است. در کل، سینمای استونی بیشتر به فستیوال معتبر شبهای تالین شناخته میشود. استونی از کشورهای پس از فروپاشی شوروی است و در زمان شوروی، بودجه فرهنگی آن وابسته به تصمیمات حزب کمونیست بود.
این کشور در غرب روسیه و حوزه دریای بالتیک و خلیج فنلاند است و در حال حاضر بعنوان دیجیتالترین کشور شناخته میشود. در استونی کمترین باور به خدا وجود دارد و سکولارترین کشور جهان است!
در بین جمهوریهای سابق شوروی، پیشرفتهترین کشور است و در میان کشورهای توسعه یافته دومین اقتصاد آزاد اروپا است.
موسیقی و ادبیات در استونی جایگاه بالاتری نسبت به سینما دارد. استونی در کل هفتاد سینما دارد که نسبت به جمعیت آن، هر بیست هزارنفر یک سالن سینما است.
#ستاره_سینما
🆔 @setare30nama
🇵🇸 روایت کسری ناجی در بیبیسی با الگوبرداری از روایت فتح شهید آوینی!
کسری ناجی خبرنگار باسابقه بیبیسی فارسی در گزارش اخیر خود از جنایت صهیونیستها علیه فلسطینیان غزه، از ادبیاتی بهره برده که یادآور صدای مرتضی آوینی در مستندهای روایت فتح و توصیف جنایات عراق زمان حزب بعث علیه کشورمان است:
"جنگ ویران کننده در غزه ادامه دارد و در این باریکه مصیبتزده، خون میجوشد. تانکهای اسرائیلی در حال پیشروی به طرف شهر غزه دیده شدهاند."
(با صدای شهید آوینی تداعی کنید.)
#ستاره_سینما
🆔 @setare30nama
🇵🇸 غزه؛ زندانی که به گور دستهجمعی تبدیل شده است
آنجلینا جولی ستاره هالیوود در صفحه اینستاگرام خود تصویری از ویرانیهای ناشی از جنایات رژیم غاصب اسرائیل در غزه را منتشر کرد و نوشت:
"غزه نزدیک به دو دهه است که زندان بوده و به سرعت تبدیل به گور دسته جمعی شده است. چهل درصد از کشته شدگان کودکان بیگناه هستند، خانوادهها و کل جمعیت در حال کشته شدن هستند، و جهان فقط نظارهگر است."
درحالی آنجلینا جولی به صراحت در برابر جنایات رژیم صهیونیستی واکنش نشان داده که بسیاری از سلبریتیهای ایرانی سکوت کردهاند.
محمود احمدینژاد هم که در دوره ریاست جمهوری خود با مطرح کردن بیمورد "هلوکاست" بیشترین کمک را به مظلوم نمایی صهیونیسم جهانی کرد، در سه هفته گذشته در برابر جنایات رژیم اشغالگر قدس روزه سکوت و مسیر بیتفاوتی در پیش گرفته است!
#ستاره_سینما
🆔 @setare30nama
🎬 سرهنگ ثریا؛ از اتلاف سوژه تا زبان الکن در برابر منافقین!
فیلم "سرهنگ ثریا" ساخته لیلی عاج از دهم آبان روی پرده رفت. این فیلم ماجرای خانوادههایی است که پس از سقوط صدام به جلوی پادگان اشرف سازمان منافقین میرفتند تا فرزندان و اعضای خانواده خود که از اعضای این سازمان تروریستی بودند را ببینند. سوژهای ملتهب و قابل پرداخت که به دلیل فقدان دانش و عدم سابقه سینمایی کارگردان، به بدترین شکل تلف شده و بیشتر شبیه تئاتر خیابانی تا یک فیلم سینمایی است!
علاوه بر ضعف ساختار شدید در فیلمنامه و کارگردانی، به دلیل عدم تسلط فیلمساز به تاریخ و سیاست و فقدان مطالعه و پژوهش که پیشزمینه آثار این چنینی است، فیلم زبان الکنی در برابر این فرقه تروریستی دارد و در بخشهایی اعضای این سازمان را افرادی استوار و معتقد به آرمان نشان داده و در بخشهایی تصویری از این تروریستها و خانواده آنها در ردیف شهدای جنگ تحمیلی و خانواده شهدا ارائه داده است!
یکی از مشکلات فیلمهایی که درباره فرقه تروریستی مجاهدین خلق در این سالها ساخته شده این است که به جای یک محصول سینمای استراتژیک، در جهت سمپاتی این افراد خائن از کار درآمدهاند!
#ستاره_سینما
🆔 @setare30nama
بی آبرویی زیباترین زن جهان برای احمدی نژاد !
/ افشاگری بی شرمانه اش چه بود ؟
https://cinemabartar.ir/2023/10/30/%d8%a8%db%8c-%d8%a2%d8%a8%d8%b1%d9%88%db%8c%db%8c-%d8%b2%db%8c%d8%a8%d8%a7%d8%aa%d8%b1%db%8c%d9%86-%d8%b2%d9%86-%d8%ac%d9%87%d8%a7%d9%86-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d8%a7%d8%ad%d9%85%d8%af%db%8c/
#صلوات_فرستادن_خیلی_سخت_نیست
#برکتِ_ثوابهاشم_خیلی_خیلی_زیاده
😊 #کشکول_طنازی (صلواتی )
😂😊😊😂
https://eitaa.com/kashkoole_tanazy
#کوپولک_خان😘😊☺️
.کانال
#کشکول_صلوات_برمحمدوآلمحمدص
💐 @kashkoolesalavat
💐 @kashkoolesalavat
🔰 به همت انتشارات مکتب حاج قاسم؛
کتاب «عزیز زیبای من» به چاپ چهارم رسید
🔻به گزارش روابط عمومی بنیاد مکتب حاج قاسم، کتاب «عزیز زیبای من» اثر «زینب مولایی» به تازگی توسط انتشارات «مکتب حاج قاسم» به چاپ چهارم رسیده است.
🔻نویسنده در این کتاب با استفاده از خاطرات خانواده، چند تن از فرماندهان و همرزمان شهید سلیمانی، روایتی مستند از آخرین روزهای حیات فرمانده شهید سپاه قدس را به رشته تحریر درآورده است.
🔻بدون شک خط به خط زندگی مردی که حتی پس از شهادتش نیز همچنان بر قله ابهت ایستاده، ارزشمند و خواندنی است اما آنچه جذابیت ویژهای به کتاب عزیز زیبای من بخشیده، روایت عینی و مستند از روزهای منتهی به شهادت شهید سلیمانی و ساعات پایانی زندگی آن قهرمان ملی است.
🔻این کتاب در قالب پنج فصل و ۱۷۶ صفحه جمعآوری و تدوین شده و به پیوست متن کتاب، تصاویری شامل عکسهای خانوادگی، دستنوشته و نیز نامه شهید به همسرشان در برابر دیدگان خواننده قرار گرفته است.
🔻تازهترین چاپ عزیز زیبای من را میتوانید با بهای ۷۰۰۰۰ تومان از کتابفروشیهای معتبر سراسر کشور تهیه و مطالعه نمایید.
📲 @Soleimany_ir