فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نصف رانندگان تاکسی جز ۳ دهک پردرآمد هستند!
پادام، مدیرکل دفتر بیمههای اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی:
🔹۵۰ درصد رانندگان تاکسیهای برون شهری و درون شهری که بیمه شدهاند جز سه دهک پردرآمد هستند.
🔹در سنوات اخیر سیاستگذاران شامل دولت و مجلس دچار اشتباهاتی شد که منجر به فشار اقشار و اصناف به دولت شدند.
@AkhbareFori
12.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سحرگاه امروز در حرم امیرالمومنین(ع)
اشهد أنَّ علیاً ولیُ الله 💔🥀💔
✅ #فرعونیان چگونه عذاب میشوند؟
قرآن درباره عذاب فرعون و پیروانش میفرماید:
النَّارُ يُعْرَضُونَ عَلَيْهَا غُدُوًّا وَعَشِيًّا وَ يَوْمَ تَقُومُ السَّاعَةُ أَدْخِلُوا آلَ فِرْعَوْنَ أَشَدَّ الْعَذَابِ
[عذاب آنها آتش است که هر صبح و شام بر آن عرضه میشوند؛ و روزی که قیامت برپا شود (میفرماید:) «آل فرعون را در سختترین عذابها وارد کنید!»]
📖 غافر:49
✍️ #سیّد مفسران:
«اين آيه شريفه در افاده چند نكته صريح است :
1️⃣ اول اينكه : با آل فرعون اين طور معامله مىشود كه اول آنان را بر آتش عرضه مىكنند و سپس آنان را در آن داخل مىكنند و اين هم پيداست كه داخل آتش شدن سختتر است از اينكه انسان را بر آتش عرضه كنند.
2️⃣ نكته دوم اينكه : عرضه آنان بر آتش قبل از روز قيامت است كه در آن روز دوزخيان را داخل دوزخ مىكنند. پس معلوم مىشود عرضه كردن آل فرعون بر آتش، در عالمى قبل از عالم قيامت صورت مى گيرد و آن، عالم برزخ است كه فاصله بين دنيا و آخرت است .
3️⃣ نكته سوم اينكه شكنجه در برزخ با شكنجه در قيامت به وسيله يك چيز صورت مىگيرد، آنهم آتش است؛ چيزى كه هست اهل برزخ از دور از آتش رنج مىبرند و اهل قيامت در داخل آن قرار مىگيرند.»
📔ترجمه تفسير الميزان جلد 17،ص : 509.
____________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
@all_mizan
https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
چانه زنی پیامبر(ص) با خدا بر سر رکعات نماز❗️
بعضاً دیده میشود برخی منبریهایی که چندان هم اهل تدقیق در تحقیق نیستند، در سالروز معراجِ (17 رمضان) پیامبر (ص)، به روایتی مشکوک (اما مشهور در منابع سنی و شیعی) استناد میکنند که طبق مضمون آن، نمازهای واجب در ابتدا 50 رکعت بوده اما پیامبر (ص) با ارشاد و وساطت حضرت موسی(ع)، به چانه زنی با خدا پرداخته و بالاخره به عدد 17 رضایت داده است!!
عجبا! که حضرت علامه این روایت را در تفسیر فخیم المیزان (ج 13، ص 16) آورده و به ضعف سند یا دلالت آن، کمترین اشارهای نکرده اند! شاید از آن رو که مرحوم صدوق آن را در من لا یحضره الفقیه آورده.
اما این روایت به دلایلی، مخدوش است:
1️⃣بنا به گفته سید مرتضی در کتاب تنزیه الانبیاء، «این روایت از اخبار آحاد است که موجب اطمینان و یقین نیست و چنین خبری تضعیف شده است!»
2️⃣محدث ارموی، در جلاء الأذهان و جلاء الأحزان (ج5، ص 245)، این خبر را از اساس باطل میداند.
3️⃣و بالاخره سید عبدالحجت بلاغی در کتاب تفسیر خود به نام "حجت التفاسیر و بلاغ الاکسیر" که بحثهای مفصلی درباره انجیل و تورات و شناخت یهودیت و مسبحیت دارد، درباره این روایت میگوید:
✍️«آثار جعل اسرائیلى از هر سوى این قصه مشهود است و بقول شاعر عرب که گفته: «اتسع الخرق على الواقع»، وصله بردار نیست. از جمله اشکالات میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
اولاً: موسى کجا نشسته بوده که هر بار در نزول، دیده مىشده است؟
ثانیاً: پیامبران دیگر کجا بودهاند و چرا یک کلمه سخن نگفتهاند؟!
ثالثاً: عظمت خدا کجا اجازه این چک و چانه زدنها را مىداده است؟!
رابعاً: ملاقات حضرت با دیگر پیامبران در رفتن به معراج بوده و در بازگشت از معراج، معلوم نیست ملاقاتی اتفاق افتاده باشد.
خامساً: اکنون هم نماز شبانه روزى به جاى پنجاه رکعت، پنجاه و یک رکعت است. که هفده رکعت واجب و بقیه نافله و مستحب است، (نافله ظهر و عصر هر یک هشت رکعت و مغرب چهار رکعت و عشاء دو رکعت نشسته (که یکى محسوب است) و نماز شب، یازده رکعت و نماز صبح دو رکعت.)
_______
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
✅معراج آسمانی علامه در مسجد سهله
علامه حسن زاده آملی ره:
علامه طباطبايى(ره) میفرمود: من در مسجد سهله در مقام ادريس نماز مىخواندم. در نماز وتيره سوره مباركه «ص» را قرائت مىكردم كه ناگهان ديدم از جاى خود حركت كردم ولى بدنم در زمين است. به قدرى با بدنم فاصله گرفتم كه او را از دورترين نقطه مشاهده مىكردم تا پس از چندى به حال اول خود برگشتم. بعدها دیدم که در روایتی آمده است: «ص، نهر فى الجنه».
حقیر[حسن زاده آملی] گوید که چون در مقام ادریس نبى(ع)، نماز مىخواند و خداى متعال در شأن آن حضرت فرمود: « وَ رَفَعْنَاهُ مَکَاناً عَلِيّاً»(مریم:۵۷)، لذا آن رفعت و صعود روى آورده است.
📔هزار و یک کلمه، علامه حسنزاده آملی
_______
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
✅شب قدر، تسکین خواب پیامبر(ص) بود!
می گویند شب قدر، مژده خدا برای تسکین قلب خسته پیامبر(ص) است. می دانستی؟
هیچ می دانی سبب نزول سوره قدر، یک رویای صادقه بوده است؟
شاید به خاطر عزیزت هم خطور نکند که الف شهر(هزار ماه)، اشاره است به سلطنت هزارماهه بنی امیه!
این را علامه می گوید در المیزان
علامه طباطبایی در ابتدای سوره قدر، می نویسد:
«اين سوره بعد از خوابى بود كه رسول خدا (ص ) ديد، و آن خواب اين بود كه ديد بنى اميه بر منبر او بالا مى روند، و سخت اندوهناك شد، و خداى تعالى براى تسليتش اين سوره را نازل كرد (و در آن فرمود شب قدر بهتر از هزار ماه حكومت بنى اميه است )»
در آخر، روایت را هم آورده و بر خلاف معمول که گاهی به اسناد خدشه وارد می کند، در اینجا تایید می کند که روایات بسیاری در این معنا، از طرق شیعه نقل شده است.
سند هم البته کتابی است معتبر که می توان گفت اولین منبع روایی علامه در سرتاسر المیزان است. الدر المنثور فی تفسیر الماثور، تالیف جلال الدین سیوطی.
آنچه علامه از "الدر المنثور" نقل کرده این است:
«خطيب از ابن مسيب روايت كرده كه گفت رسول خدا (ص) فرمود: در خواب به من نشان دادند كه بنى اميه بر منبرم بالا مى روند، و اين معنا بر من سخت گران آمد و خداى تعالى در اين مناسبت سوره (انا انزلناه فى ليله القدر) را نازل كرد.
روایت که تمام می شود، با عنوان "مولف"، ناقلان دیگر آن را هم اینگونه ذکر می کند:
«نظير اين روايت را خطيب هم در تاريخ خود از ابن عباس آورده. و ترمذى و ابن جرير، طبرانى، ابن مردويه و بيهقى هم روايتى در معناى آن از حسن بن على نقل كرده اند. و در اين ميان روايات بسيارى در اين معنا از طرق شيعه از ائمه اهل بيت (عليهم السلم) نقل شده، و در آنها آمده كه خداى تعالى ليله القدر را كه بهتر از هزار ماه سلطنت بنى اميه است به عنوان تسليت به رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) عطا فرمود.»
📔 ترجمه تفسير الميزان جلد ۲۰ صفحه ۵۶۶.
___________________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
✅ خاطره شنیدنی علامه طباطبایی درباره #شیخ_وهابی
🔻علّامه طباطبائى رضوان الله عليه نقل كردند كه:
🔸روزى سرتيپ قريب گفت: در سالى كه من به حجّ مشرّف شدم(سفر ما) با كشتى بود؛كشتى بيش از يك هفته بر روى آب بود، شيخى در كشتى بود كه او هم عازم حجّ بود، تنها بود، و پيوسته مراقب و ساكت و به حال خود مشغول. ما روزهاى اوّل ساعتى نزد او مى رفتيم، و از مسائل مورد نياز مى پرسيديم، و در روزهاى بعد بيشتر... و در حقيقت بر رفقاى همسفرى ما يك نفر اضافه شد.
به مدينه منوّره رسيديم، و ديگر هر جا مى رفتيم، همه با هم بوديم، و شيخ هم با ما بود، و از وجود او بسيار بهره مند و خوشحال بوديم؛ یک روز در معيّت شيخ، همه با هم براى ديدار كتابخانه معروف مدينه رفتيم، رئيس و عالم كتابخانه، پيرمردى نابينا بود، كه شيخ و عالم و وهّابى مذهب بود.
🔸ما همگى نشستيم، و آن عالم سنّى، با ما از هر جا سخن مى گفت؛ از هر طرف در ردّ شيعه، و توبيخ، و توهين، واهانت و نسبت شرك، و يهوديّت، و مجوسيّت، خوددارى نمى كرد. مى گفت: شيعه قرآن را نمى داند و نمى خواند، و معانى را تأويل مى كند، اين خراب كردن قرآن است، قرآن را بايد روى معناى ظاهر معنى كرد، و اصولا نبايد معنى كرد، و فقطّ به ظاهر بايد اكتفا نمود.
قرآن صريحا مى گويد: وَ جاءَ رَبُّكَ «خدا مى آيد»، شيعه مى گويد: منظور اين است كه و جاءَ أَمْرُ رَبِّكَ، «أمر خدا مى آيد»، اين معنى غلط است.
🔸 بالأخره مدّتى مفصّل، در اين باره بحث كرد، و اين شيخ همراه ما هم ساكت بود، و چيزى نمى گفت. ما هم همه كسل شديم، و ناراحت، كه چرا شيخ ما جواب نمى دهد؟ اين شيخ ما كه تا به حال اين طور نبود، به نظر ما مرد دانشمندى بود، چرا اينجا محكوم شد؟ و حتّى بعضى از ما مى خواستيم بگوييم: اين گفتار شما تهمت است، و غلط است، و آيه نور وَ جاءَ رَبُّكَ را اين طور معنى كردن، معنايش جسميّت خداست، و اين غلط است؛ ولى أوّلا درست به زبان عرب وارد نبوديم، و ثانيا از شيخ خودمان كه عالمى جليل و بزرگوار بود، ملاحظه مى كرديم، كه با وجود او سخن گفتن ما غلط است، و تصميم گرفتيم كه چون بيرون آئيم، ديگر با شيخ خودمان رفاقت نكنيم.
🔸خلاصه آن شيخ وهّابى، آن قدر إطاله سخن داد، تا خسته شد، و دهانش كف كرده بود، و شيخ ما هم آرام گوش مى داد، و حتّى يك جمله هم چيزى نگفت.
🔸در اين حال كه او سخنانش را به پايان رسانيد، شيخ ما رو به او كرد و گفت: لا بدّ اين همه شما خود را عصبانى مى كنيد، و زحمت مى كشيد، و از ساحت قرآن و پيغمبر اسلام دفاع مى كنيد، براى اين جهت است كه در روز قيامت به خدمت پيغمبر مشرّف گرديد! و او را زيارت كنيد! و اعمال شما مقبول و مشكور واقع شود؟!
🔸شيخ وهّابى گفت: آرى! آرى! شيخ ما گفت: ولى من متأسّفم كه: شما در روز قيامت، رسول الله را أبدا نخواهيد ديد! شيخ وهّابى با حال عصبانيّت گفت: به چه جهت؟! به چه علّت؟!
🔸شيخ ما گفت: براى اين كه شما كور هستيد! و طبق تفسير و معنائى كه خودتان مى فرمائيد: كسى كه در اين جهان كور باشد در آن جهان هم كور است و گمراه: وَ مَنْ كانَ فِي هذِهِ أَعْمى فَهُوَ فِي الْآخِرَةِ أَعْمى وَ أَضَلُّ سَبِيلًا و بنابر اين شما كه كوريد! در آخرت هم كوريد و گمراه! و نور نداريد! فلهذا پيغمبر خدا را أبدا نخواهيد ديد! اين جمله را شيخ ما گفت و ديگر چيزى نگفت.
🔸شيخ وهّابى چنان مضطرب و مشوّش شد، و چنان ناراحت و بى تاب شد كه گوئى مانند مرغ سر بريده اى بر خود مى پيچد، و ديگر چيزى نگفت، و سكوت محض اختيار كرد، و هى با خود غرّش مى كرد، و بدنش را تكان مى داد.
🔸از اين جمله شيخ خودمان، ما آن قدر مسرور و مبتهج شديم كه در پوست نمى گنجيديم، برخاستيم و برگشتيم و در راه دائما شيخ را مى بوسيديم و بعضى از دوستان ما بى اختيار مى خواست شيخ را در حين عبور از خيابان و كوچه در آغوش بگيرد، و بغل كند، و به او گفتيم: تو از شدّت سكوت خود، ما را خسته كردى و گفتيم: مفحم و محكوم شده اى! ولى تنها و تنها فقطّ با اين يك جمله ات، تمام سخنان طويل و عريض او را باطل كردى جزاك الله عن الإسلام و القرآن خيرا.
📚 امام شناسی ج 5 ص 174 (با تلخیص)
___________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
✅ علامه این کتابها را میبوسید!
▫️خداوندِ رفيع الدّرجات، درجات مرحوم علاّمه طباطبايى رضوان الله تعالى عليه را عالىتر بفرمايد. او وقتى كتاب روايت را به دست مىگرفت، آن را مىبوسيد. اگر درون قفسه كتابى، كتاب روايت وجود داشت، طورى مىنشست كه پشت به كتاب روايت نباشد. در جلساتى كه در منازل اهل علم تشكيل مىشد، بسيار مواظب بود به قفسه كتابها پشت نكند و به كتابهاى روايى، كمترين بىاحترامى نشود. علاّمه طباطبايى(رحمه الله)، گوهرشناس بود و قدر پيامبر(صلى الله عليه وآله) و امامان معصوم(عليهمالسلام) را مىدانست؛ از اين رو جلد كتاب روايت را مىبوسيد و معتقد بود كه اين كتاب به صاحبش انتساب دارد. مگر چوب درگاه حضرت معصومه(عليها السلام) با چوب درهاى ديگر فرق مىكند؟! چوبِ در حرم حضرت معصومه(عليها السلام)، به وجود مقدّس حضرت انتساب دارد. اگر كسى به قصد شفا، حتّى خاك پاى زائران حضرت معصومه(عليها السلام) را به چشم بكشد، اشتباه نكرده است. اگر معرفت داشته باشيم، مىفهميم كه مقام اين بزرگان تا چه اندازه والا است. فهم ما كجا و مقام امامان معصوم(عليهم السلام) كجا؟!
📚 آفتاب ولایت، مصباح یزدی، ص49
___________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
✅ دستگاه امام حسین (ع) باید توسعه پیدا کند
یکی از شاگردان علامه نقل کرده است: شنیدم وقتی در عتبات بودند به توسل و بکاء بر امام حسین (ع) و شرکت در مجالس عزاداری مراقبت داشتند، به خاطر دارم که روزی خدمت ایشان عرض کردیم که به واسطه توسعه صحن حرم حضرت سیدالشهدا (ع) مقبره یکی از علما از بین رفته و محو شده است، ایشان فرمودند: مسالهای نیست دستگاه امام حسین (ع) باید توسعه پیدا کند، در دستورات اخلاقی خود نقل از اساتیدشان میفرمودند: هیچ کس به هیچ مرتبهای از معنویت نرسید و گشایش و فتح بابی نکرد مگر در حرم مطهر امام حسین (ع) و یا توسل به آن حضرت.
📚 جرعههای جانبخش،گلی زواره، غلامرضا، ص ۲۶۳
____
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
@all_mizan
https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
✅علامه طباطبایی از قول استادش آقای قاضی:
«تمام فیوضات به دست امام حسین عليهالسلام میباشد و پیشکارش حضرت ابوالفضل عليه السلام است».
________________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
@all_mizan
https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فیلم
📹ببينيد| آیت الله مرعشی نجفی: علامه میگفت: المیزان نتیجه توسل به امام حسین علیه السلام بوده است.
____
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
@all_mizan
https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
6.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅رابطه بين خداوند و بنده از ديدگاه علامه طباطبايي(ره)
🌺حجت الاسلام والمسلمین عاملی🌺
___________________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880