فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 در مورد این فرمایشات رهبری، لطفا در نظرسنجی زیر شرکت کنید:
https://EitaaBot.ir/poll/ojksx?eitaafly
🔰 کشکول یک طلبه 👈 عضو شوید
7.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 حضرت آقا در سخنرانی اخیر فرمودند هر کس با انتخابات مخالفت کند، با اسلام مخالفت کرده.
⬅️ پرواضح است که«انتخابات» یعنی «انتخاب مسئولین توسط مردم»
و لذا این مطلب یعنی «انتخاب مسئولین توسط مردم جزء اسلام است» و تا آنجایی که ما میفهمیم بالملازمه یعنی آهای آنهایی که فکر می کنید انتخابات و جمهوریت، نمایشی و فرمالیته و برای اسکات خصم و بهانه ندادن به دشمن است! بدانید که انتخاب مسئولین جزء اسلام و جمهوری اسلامی است.(باز بگویم که منطوق کلام چیز دیگریست،این مطلب ملازم آن است. مضافا که در جاهای دیگر به این لازمه تصریح کرده اند که در پستهای بعدی آورده میشود)
🔹 در سخنرانی دیگر فرمودند مردم حق انتخاب دارند. حتی در انتخاب رهبر [به واسطه نمایندگان خبرگان] حق دارند.
🔹همچنین جای دیگر فرمودند در دوران پهلوی، انتخابات نمایشی بود و همه می دانستند که انتخابات به معنای انتخاب مردم نیست.(یعنی درست است که رای گیری است ولی صدق نمی کند «انتخاب مردم»)
👈 در مواضع متعدد فرموده اند یک پای مشروعیت حکومت، مردم هستند و بدون آنها حکومت مشروعیت ندارد.
✅ حالا العجب کل العجب! کسانی که خودشان مردم را هیچ کاره و نهایتا ابزار تحقق حکومت و صرفا مکلف به رای دادن می دانند، این جمله رهبری را چماق کرده اند بر سر کسانی که می گویند: آقا جان! انتخابات یعنی انتخاب مردم! باید صدق کند انتخاب مردم! باید رقابت باشد! باید احزاب و جریانات مختلف باشند نه تنها بخشی از یک جریان!
جمله رهبری را چماق کرده اند بر سر اینها که پس شما طبق بیانات رهبری مخالف اسلام هستید!!! انصافا هر چه تعجب کنیم کم است!!!
🔰 کشکول یک طلبه 👈 عضو شوید
🔰 بخش هایی از بیانات رهبری درباره مشروعیت بخشی مردم:
⬅️ مشروعیت ولایت و حکومت به بیعت مردم وابسته است...
⬅️ در اسلام مردم یک رکن مشروعیّتند...
⬅️ مشروعیّت دادن به رأی مردم و بیعت مردم، این یک اصل اسلامی است
⬅️ در تفکّر دینى، اساس حاکمیّت دین و نفوذ دین و قدرت دین، تکیهى به مردم است... اگر مردم حکومتى را نخواهند، این حکومت در واقع پایهى مشروعیت خودش را از دست داده است
پ.ن: نقش مردم لااقل در دو مرتبه قابل تصور است:
1⃣ یکی اینکه حضور مردم تحقق بخش به حکومت باشد. در واقع معلوم است که حاکم حتی اگر نماینده مستقیم خدا هم باشد وقتی مردم پای کار نباشند نمی تواند حکومت تشکیل دهد. این یک حدی از نقش مردم است.
⬅️ این مطلب مشخص است و فکر نمیکنم مخالفی داشته باشد! خب معلوم است که وقتی مردم نباشند هیچ حاکمی حتی امام معصوم هم نمی تواند حکومت تشکیل دهد.
2⃣ اما مرتبه بالاتر که برخی قبول دارند و برخی قبول ندارند این است که اساسا خداوند مشروعیت تشکیل یک حکومت را به خواست مردم گره زده است. یعنی یک فقیه جامع الشرائط هم مادامی که مردم انتخابش نکنند، مادامی که مردم با او بیعت نکنند، از طرف خداوند حق حکومت ندارد و حکومتش مشروع نیست. یعنی علاوه بر سائر شرائط باید منتخب مردم هم باشد.
✅ نتیجه اینکه اگر کسی مثل حضرت آقا به این مرتبه دوم از جایگاه و نقش مردم تصریح کرد، معلوم است که مرتبه اول را هم قبول دارد و لذا اگر یک جایی علاوه بر مرتبه دوم، به مرتبه اول هم اشاره کند، هیچ تهافتی در کلامش نیست. این را برای این گفتم که حضرت آقا در یکی دو تا موضع، بعد از مرتبه دوم، به مرتبه اول هم اشاره کرده اند، در بعضی جاها هم فقط به مرتبه دوم اشاره کرده اند.
🔰 کشکول یک طلبه 👈 عضو شوید
🔰 انتخابات موجود و مبنای فقهی رهبر انقلاب
🔹 میدانید که در بحث ولایت فقیه، دو مبنا در مشروعیت حکومت فقیه وجود دارد: مبنای انتصاب و مبنای انتخاب
⬅️ به طور خلاصه بر اساس مبنای اول، فقیه در عصر غیبت از طرف شارع مقدس به نصب عام، منصوب شده است و بر مردم واجب است بیعت با او و تبعیت از او. حضور مردم در اینجا #فقط تحقق بخش حکومت است به این معنا که اگر مردم نیایند روشن است که حکومت تشکیل نمیشود و الا مردم هیچ نقشی در مشروعیت بخشی به فقیه ندارند. نهایتا رای گیری از مردم این حُسن را دارد که از بین فقهایی که حکومتشان مشروع است، فقیهی حاکم میشود که مقبولیت بالاتری دارد.
در اینجا نقش انتخاب مردم در #انتخابات شورای نگهبان در همین حدی هست که مطرح شد.
⬅️ اما بر اساس مبنای مشروعیت مردمی، عنصر انتخاب، یک پای مشروعیت بخشی به حکومت فقیه است. یعنی شارع مقدس در عصر غیبت، هر فقیهی را صاحب ولایت در تشکیل حکومت نمی داند بلکه حکومتِ فقیهی را مشروع میداند که مردم انتخابش کرده باشند. حال این انتخاب یا در قالب رای گیری رایج خواهد بود یا در قالب بیعت اختیاری اکثریت مردم با یک فقیه یا هر قالبی که در آن «انتخاب مردم» صدق کند.
خلاصه طبق این مبنا انتخاب مردم موضوعیت دارد، مشروعیت ساز و حیاتی است. در واقع مشروعیت حکومت به این انتخابات گره خورده است و خدای ناکرده اگر انتخاباتی نمایشی یا شبه انتصابات باشد و به شکلی نباشد که خروجی آن «انتخاب مردم» صدق کند، مشروعیت فقیه منتخب آنها زیر سوال است.
👈 در پست قبلی عرض کردیم که بیانات حضرت آقا ظاهر در همین مبنای دوم است و ایشان انتخاب مردم را مشروعیت بخش به حکومت میدانند. همانطور که مبنای آیت الله سیستانی و مرحوم آقای منتظری همین است.
✅ اکنون سوال خاضعانه ما خدمت فقهای عظام شورای نگهبان و فقهای قانونگذار در مجلس خبرگان این است که آیا با این رویّهی اتخاذ شده در تایید صلاحیت ها(چه مصوباتی نظیر محدودیت سنی چه تطبیق های سخت گیرانه) که در موارد متعدد، تعداد نامزدهای تایید شده مساوی کرسی های لازم است یا نهایتا از حوزه ای دیگر یک نفر را می آورید که فقط شکل انتخابات به خود بگیرد، آیا به خروجی آن، احدی میگوید «منتخب مردم»؟! آیا با توجه به اهمیت موضوع، ولو که خودتان قائل به مبنای انتصاب باشید(البته بنده اطلاعی از نظر همه این فقها ندارم) ولی مراعاتاً لمبنای رهبر انقلاب و فقهای بزرگ و از باب اهمیت ویژه موضوع، نباید طرحی نو در اندازید؟! آیا سختگیری بیشتر و ایجاد محدودیت سنی که مصوبه جدیدتان است(و چه بسی همین مصوبه باعث این خروجی عجیب شده است)، روشی موافق احتیاط بوده یا خلاف احتیاط؟!!
🔹 از همه این مبانی فقهی بگذریم! برگزاری انتخابات فرمالیته و شبه انتصابات و در این قالب موهن که مستمسک تمسخر دیگران شده در شان انقلاب مردمی ما نیست، حالا هر طور صلاح می دانید....
🔰 کشکول یک طلبه 👈 عضو شوید
هدایت شده از اصول استاد شهیدی
وَ جَاءَ مِنْ أَقْصَى الْمَدِينَةِ رَجُلٌ يَسْعَىٰ قَالَ يَا قَوْمِ اتَّبِعُوا الْمُرْسَلِينَ
📚 یس {۲۰}
و مردى (با ایمان) از دورترین نقطه شهر با شتاب فرا رسید، گفت: اى قوم من! از فرستادگان (خدا) پیروى کنید!
🔰 مبنای مشروعیت مردمی، صریح و بیپرده
🔺 در این سخنرانی که مربوط به نمازجمعه سال 1362 است، حضرت آقا به صراحت به مبنای مشروعیت مردمی اشاره می کنند و مبنا را توضیح میدهند.
🔹 خلاصه متن بالا این است که در زمان معصومین ع، مشروعیت حاکم الاهی است و ربطی به مردم ندارد و مردم صرفا ظرف تحقق حکومت هستند(یعنی اگر بودند حکومت محقق میشود مثل حکومت امیرالمؤمنین ع و اگر نبودند، محقق نمیشود مثل سایر معصومین ع)
👈 اما در زمان غیبت که حاکم معینی توسط خداوند تعیین نشده، دیگر چنین نیست. اینجا نقش مردم فراتر است. در این زمان حاکم دارای دو رکن است نه یک رکن؛ یکی واجدیت شرائطی که اسلام برای حاکم معین کرده و دیگری #پذیرش_مردم
🔹 کسی که همه شرائط را داشته باشد و مردم نپذیرندش، حاکم نیست و اگر دو نفر واجد شرائط باشند، آن کسی که مردم بخواهند حاکم است.
✅ این یعنی تصریح به مبنای مشروعیت مردمی در جایی که مقام بیان آن بوده...
🔰 کشکول یک طلبه 👈 عضو شوید
کشکول یک طلبه
🔰 مبنای مشروعیت مردمی، صریح و بیپرده 🔺 در این سخنرانی که مربوط به نمازجمعه سال 1362 است، حضرت آقا
در بین این همه تصریحاتی که از مواضع مختلف بیانات حضرت آقا آوردیم، یک جمله متفاوت هم ذیل همان خطبه نمازجمعه وجود دارد که آن را هم می آوریم:
«اگر مردم رژیم اسلامی را نپذیرفتند، رژیم اسلامی از اعتبار نمیافتد»
ابتدائاً ممکن است احساس تهافت بین تصریحات فوق و این جمله ذیل شود، اما دقت در جملات قبلی، به نظر تعارضی را باقی نمیگذارد. حضرت آقا مسئله تعیین حاکم را با همان تصریحات فوق تمام می کنند و سپس میخواهند به مرتبه ای بالاتر اشاره کنند و آن هم اساس پذیرش حاکمیت اسلامی توسط مردم است. می؟ خواهند بیان کنند که اینجا هم مردم نقش دارند لکن به شکل دیگری. به روند بیانات دقت کنید:
[ابتدا همان مطالب صریح بالا را در مشروعیت بخشی مردم به شخص حاکم می گویند و ادامه میدهند:]
میبینید مردم در تعیین حاکم اسلامی در سطوح طراز اوّل حاکمیت و ولایت در جامعهی اسلامی دارای نقشند.
[اینجا بحث قبلی که مربوط به تعیین شخص حاکم بود تمام می شود و یک بحث جدید مطرح می کنند و آن هم اصل پذیرش حکومت اسلامی است نه تعیین شخص حاکم:]
و میتوان گفت که مردم در اصلِ تعیین رژیم اسلامی هم دارای نقش هستند. البتّه این را بهعنوان یک شرط حقیقی بیان نمیکنیم؛ یعنی اگر مردم رژیم اسلامی را نپذیرفتند، رژیم اسلامی از اعتبار نمیافتد، امّا قاعدتاً چون رژیم اسلامی به ایمان مردم متّکی است، مردم در آن هم دارای نقش هستند.
🔺 این موضع جماعتی از انقلابیون قم برای تحصن علیه آقای اکبرنژاد یا به قول خودشان «شیخ فتنهگر»👆
🔹 بعد از آن هم ایتا زحمت بستن کانال آقای اکبرنژاد را کشید و نهایتا هم جماعت انقلابی خوشحال شده و از ایتا تشکر کردند!
✅ توجه شما عزیزان را به این کلیپ از بیانات رهبری، که میفرمایند بارها گفته ام حرف زدن مخالف بنده نه جرم است نه مؤاخذه دارد جلب میکنم. همچنین این کلیپ که میفرمایند در فضای مجازی هم به من انتقاد کنند هیچ اشکالی ندارد. نهایتا هم به این جملات توجه کنید👇
« امروز در کشور ما آزادی فکر هست، آزادی بیان هست، آزادی انتخاب هست؛ هیچکس بهخاطر اینکه فکرش و نظرش مخالف نظرِ حکومت است، مورد فشار و تهدید و تعقیب قرار نمیگیرد....
افراد متعدّد در رسانههای مختلف، افکارِ گوناگونِ ضدّ حکومت را -که عقیدهشان است- ابراز میکنند و کسی هم با اینها کاری ندارد؛ بنا هم نیست که کسی متعرّض اینها بشود. آزادی بیان هم هست؛ میتوانند بگویند.»
پ.ن: اصلا قصد حمایت از محتوای صحبت های آقای اکبرنژاد را ندارم(کما اینکه روشن است)، بلکه کلام ناظر به این رویهی جاری بین بخشی از دستگاهها و تفکر بخشی از انقلابیون است که اظهار مخالفت با سیاستهای حکومت و شخص رهبری را عملی توهین آمیز، فتنهگرانه و جرم میدانند! لااقل بدانید که رهبری نظر دیگری دارند.
🔰 کشکول یک طلبه 👈 عضو شوید