eitaa logo
کشکول علمی
980 دنبال‌کننده
521 عکس
300 ویدیو
110 فایل
🔴 ادمین کانال: @ravimahdi
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📍نقلی از سیدبن طاووس در مورد آشتی بین خداوند متعال و بندگان @kashkoolfn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔺الفعل ما انبا عن حرکه المسمی🔺 🔸فعل آن چیزی است که خبر می دهد از به وقوع پیوستن خود یا یکی از . 🟢اخبار 📍در خود ماده فعل: فعل ماضی و مضارع که خبر از یک اتفاق در عالم خارج می دهند لذا قابل صدق و کذب است. 💠مثال: 🔹ضرب یعنی به وقوع پیوستن زدن فقط 🔹یضرب یعنی به وقوع پیوستن همراه استمرار 🟢انشاء 📍در یکی از متعلقات ماده فعل: تحقق متعلقات ماده فعل یعنی نفس گوینده این مفاهیم را ایجاد کرده است لذا صدق و کذب ندارد( صفت نفسانی که به ما دروغ نمی‌گوید ). 💠مثال: 🔹امر: اضرب یعنی طلب زدن، تحقق پیدا کرده است و گوینده طلب را ایجاد کرده است. 🔹نهی: لاتصرب یعنی نهی از زدن، تحقق پیدا کرده است و گوینده نهی را ایجاد کرده است. 🔹تعجب: ما احسن زیدا ذهابا یعنی تعجب از نیکو رفتن تحقق پیدا کرده است و گوینده تعجب را ایجاد کرده است. 🔹استفهام: هل یضرب یعنی سوال از زدن تحقق پیدا کرده است و گوینده سوال را ایجاد کرده است. 🔹تمنی: لیت یضرب یعنی آرزوی زدن تحقق پیدا کرده است و گوینده آروز را ایجاد کرده است. 📚منبع: صرف کاربردی استاد کشمیری @kashkoolfn
❇️ بالجمله: 📍خبر: حیثیت برونی و خارج است و حیثیت دگر نماست. 📍انشاء: حیثیت درونی و حیثیت نفسانی است. @kashkoolfn
✅ استاد فاطمی نیا: تا نشوید ... 🔹خودتان را نکنید،تا لطیف نشوید چیزی گیرتان نمی آید، من اهل قسم نیستم ولی مجبورم، دلم می‌سوزد،یک کلمه می‌گویم خانم ها،آقایان، به حضرت زهرا(سلام الله علیها) قسم اگر لطیف نباشید چیزی گیرتان نمی آید! 🔹خودتان را معطل نکنید، هی روزی چند تا اوقات تلخی در خانه راه می‌اندازد، عصبانی می‌شود، از این طرف هم می‌خواهد بشود زبدة العارفین، عمدة المکاشفین! 🔹یک بار این قسم را با تمام وجودم خوردم، تا نشوید چیزی گیرتان نمی‌آید. 🔹علامه سرتاسر لطافت بود، لطافت این مرد به جایی رسیده بود که به عمرش به کسی دعوا نکرده بود، زمانی که ما در قم بودیم این بچه‌های قم از هشت سالگی دوچرخه بیست وهشت سوار می‌شدند،از بغل رکاب می‌زدند، یک بچه‌ای آمد زد علامه طباطبایی را لت و پار کرد، افتاد رو زمین، حالا ما باشیم چه می‌گوییم؟ خیلی دیگر آدم خوبی باشیم یک چیزی می‌گوییم دیگر، این آقا بلند شد، خیلی راحت، اول رفت سراغ بچه،گفت: طوریت نشد؟! گفت: نه، گفت: الحمد لله، خداحافظ! (در این شب‌های پرقدر، برای شفای استاد فاطمی‌نیا دعا کنیم) 🔸 کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
🔺جمع های اسم فاعل🔺 🔸 اسم فاعل چندین جمع دارد: 🔹مذکر: طالب: مفرد 📍۱. فاعلون: طالبون 📍۲. فُعّال: طُلّاب 📍۳. فَعَلَة: طلبة 🔹مونث: طالبة: مفرد 📍۱. فاعلات: طالبات 📍۲. فواعل: طوالب 📚صرف میر @kashkoolfn
🔺اللّهم العن قتلة اميرالمؤمنين🔺 @kashkoolfn
🔺اللهم العن امیرالمومنین علیه السلام🔺 ❇️ تحلیل کلمه قتله: این کلمه جمع قاتل است و به معنای قاتلین و کشندگان است مثل طلبه که جمع طالب است‌. ♦️سوال: مگر یک نفر قاتل حضرت علیه السلام نبودند؟ یعنی بهتر نبود بگیم اللهم العن امیرالمومنین علیه السلام چون قاتل حضرت علیه السلام، ابن ملجم مرادی لعنة الله علیه بودند؟! ✅ جواب: اميرالمومنين علیه السلام را يك نفر نكشت در حقيقت يك جرياني اين عمل را انجام داد همه آن‌هايي كه در آن برنامه بودند و اطلاع داشتند و در برنامه ريزي و توطئه نقش داشتند آنها هم جزو قاتلين هستند. @kashkoolfn
❇️ابن ابی الحدید : 🔸«رسم عرب بر این بود که هرگاه کسی از آنها کشته می شد انتقام خون او را باید از قاتلش می گرفتند، و اگر آن قاتل می مرد یا نمی توانستند خون مقتول را از او مطالبه کنند، از کسی که به او از همه نزدیک تر بود، انتقام می گرفتند. 🔸 این عادت سیئه و این روش احمقانه در مورد پیغمبر و علی [علیهم السلام] هم مصداق پیدا کرد، زیرا که رسول خدا [صلی الله علیه و آله و سلم] برای پیشبرد اسلام هر خونی از ناپاکان که مانع و سدّ راه خدا بودند بوسیله شمشیر علی [علیه السلام] و دیگران ریخت، و چون نتوانستند از پیامبرخدا [صلی الله علیه واله و سلم] انتقام بگیرند، تمام عقده ها و کینه های خود را، در برابر خون ناپاک اجداد مشرک خود، بر سر علی [علیه السلام] ریختند و از او انتقام گرفتند😭😭 🔸 زیرا کسی غیر از علی بن ابی طالب [علیه السلام] به پیامبراکرم صلی الله علیه و آله و سلم] نزدیک تر نبود تا بتوانند آن خون های ناپاک را انتقام بگیرند لذا بغض ها، عداوت ها و کینه های درونی 23 ساله بعثت تا وقت بدرود حیات گفتن پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم را بر سر علی [علیه السلام] خالی کردند آنچه که نباید می کردند😭😭😭 @kashkoolfn
❇️ابن ابی الحدید می گوید: 🔸دشمنان حضرت علی علیه السلام تلاش کردند تا با بد گویی علیه ایشان محبتش را از دل ها بیرون کنند در حالیکه غافل شدند علی علیه السلام شیشه ی عطری بود که با شکستنش بوی خوش آن عالم را فرا می گیرد. 📚شرح نهج البلاغه ج1 ص17 @kashkoolfn
🔺ادب شیعه🔺 @kashkoolfn
🔸علامه امینی و گریه بر مظلومیت حضرت علی علیه السلام @kashkoolfn
🔺نقطه بسم الله ترجمان سر ولایت🔺 🔸امام خمینی (رضوان الله علیه) درباره ی حدیث امیر المومنین (علیه السلام) که فرمودند: من نقطه ی تحت باء هستم ، میفرمایند: ❇️تمام دایره ی وجود و تجلیات غیب و شهود که قرآن شریف ترجمان ان است در جای جای سوره حمد مذکور است و همین معنا جمیعا در بسم الله که اسم اعظم است موجود است و باء که مقام سببیت می باشد و نقطه که سرّ سببیت است موجود است و علی علیه السلام سر ولایت و سببیت است، پس نقطه ی تحت باء ترجمان سرّ ولایت است. 📚منبع: تفسیر سوره حمد امام ص۵۶ @kashkoolfn
ای کاش می شد با تو قرآن سر بگیرم در آسمانی نگاهت پر بگیرم ای کاش می شد امشب ای قرآن ناطق دست شما را جای قرآن سر بگیرم ای کاش می شد لااقل یک بار در خواب با دست آغوشم تو را در بر بگیرم ای کاش پایم واشود در خیمه اش تا یک لقمه نان و عشق از دلبر بگیرم ای کاش در تقدیر من امشب نویسند پای تو را یک شب به چشم تر بگیرم ای کاش می شد تا برای سجده از تو مهری زخاک تربت مادر بگیرم تقدیرم ای کاش این شود با تو محرم ده روز روضه بر تن بی سر بگیرم من عاشقم خرده ز ای کاشم مگیرید ای کاش ها را کاش ازاین در بگیرم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨ حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: 🔸 چه بکنیم از بی علمی؟! چه بکنیم از ضعف در ایمان؟! از ضعف در تدین! ... چه بکنیم از این ضعف‌ها؟! 🔸چه بکنیم از این ضعف‌های اختیاری؟! نمی‌رویم دنبال تحصیلات علمیه! درس خوندن و گفتن! ✅هیچ کس از درس مستغنی نیست. 📚 بخشی از فرمایشات حضرت آیت‌الله‌العظمی بهجت اعلی‌الله مقامه در دیدار جمعی از طلاب مشهد با معظم‌له - تابستان 1376
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔺اشتقاق صغیر🔺 🔹فطر🔹 ♦️معنای اصلی آن باز شدن و آشکار شدن و شکافت است. ❇️فاطر السموات والارض>>> شکافنده آسمان ها وزمین. 🔸عید فطر: یعنی در این روز روزه را باز میکنیم و از روزه گرفتن و امساک صرف نظر میکنیم. 🔸افطار: باز کردن روزه و دست برداشتن از امساک. 📚منبع: مقاییس اللغه،مفردات،دهخدا @kashkoolfn
🔺عید فطر🔺 🔸بازگشت به فطرت و صفا و پاکی روح هست. 🔸در این روز به خاطر امساک و روزه گرفتن و مناجات و تلاوت قرآن و بیداری در سحرهای ماه مبارک رمضان و... روح انسان پاک میشود و به فطرتش برمیگردد. ❇️توصیه: سعی کنیم بیداری شب ، تلاوت قرآن و اعمال شایسته را در خود حفظ کنیم تا فطرت ما پاک بماند و روز به روز پاکتر شود. 💡برداشت نگارنده با تحقیق @kashkoolfn
🔺عید فطر🔺 ❇️ چقدر زیبا است انتخاب این نام برای عید فطر یعنی می خواهد نشان بدهد که بعد از یکماه روزه گرفتن انسان می شکفد، درون انسان می شکفد و همانگونه که یک دانه موانع را برای رشد پس می زند و به نور می رسد، عید فطر روزی است که جوانه وجود انسان خاکها و موانع رشد و تکامل را پس می زند و به نور و به خدا می رسد. 🔹محمد خزاعی @kashkoolfn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📍احکام نجوم در بیان استاد صمدی آملی ❇️رابطه نجوم‌با طب سنتی @shakhehtoba
🔹 به حول و قوه الهی سلسله جلسات تدریس "تدریج الادانی" نوشته جناب جاوی مکی که شرحی مزجی بر کتاب"شرح التصریف" جناب تفتازانی است را آغاز میکنیم. 🔸 این کتاب همواره مورد توصیه بسیاری از بزرگان و اساتید ادبیات عربی بوده و هست. و بعد از تعلیم این کتاب، دانشجو و طلبه به مراتب بالای علم التصریف نائل خواهد آمد. 🔻 تدریس جذاب و روشمند جناب حجت الاسلام و المسلمین استاد شیخ مصطفی سلیمانیان که سالیانی طولانی تدریس کتب سطوح مختلف حوزه را برعهده داشته اند بر این امر مبارک افزوده است. ⁉️ تَعداد این جلسات تقریباً ۲۴۰جلسه است و میانگین زمان هر جلسه تقریباً ۴۰ تا ۵۰دقیقه میباشد. 🌸 برای ارتباط با استاد محترم، به کانال "المدرس الافضل" به آدرس alafzal1400@ مراجعه فرمایید. ✅ در پایان از زحمات فراوان و دغدغه های استاد سلیمانیان(زید عزه الشریف) صمیمانه تشکر میکنیم... 🌺 لطفا فایل جلسات را فقط با لینک دانشنامه کپی کنید. @daneshnameh1399
تدریج ۱.mp3
7.52M
🔹(به روش نجفی_سنتی) 🔸 بر مبنای کتابِ "تَدریجُ الاَدانی" شرحِ مزجیِ(شرحُ التَّصریفِ تَفتازانی) 🎙 با تدریس حضرت استاد شیخ مصطفی سلیمانیان(ادام الله ظله) 🔻 جلسه اول 🌸 کپی این جلسات، منوط به درج لینک دانشنامه است. @daneshnameh1399
🔺چند نکته در مورد بسم الله الرحمن الرحیم🔺 ❇️۱. کل امر لم یبدا ببسم الله فهو ابتر ❇️ ۲. متعلق باء را بعضی از روایت(لم یبدأ) اخذ کرده اند و فرمودند: أَبتَدِءُ در تقدیر می‌گیریم. ❇️۳. در تدریج الادانی می‌فرماید: مصداق ابتداء باید مشخص شود و در متعلق گیری متناسب با کار مورد نظر، فعل را در تقدیر می‌گریم مثلا اگر کار ما تالیف است أُءَلِّفُ، اگر تبلیغ است أُبلِّغُ، اگر اختراع است، أَختَرِعُ و ... ❇️۵. باء به معنای الصاق است ❇️۶. از طرفی اسم یعنی نشانه و مارک ❇️۷. الله: مستجمع جمیع صفات جمال و جلال و توجه برای اتصال به خدای جامع است. ❇️۸. رحمن و رحیم: اجمالا اشاره به وسعت رحمت الهی دارد یعنی با وسعت رحمتش سیر الی الله آسان خواهد شد. ❇️ ۹. طبق آیه ی ما عندکم ینفد و ما عندالله باق، معنای ابتر در حدیث هم مشخص می‌شود. 📍 تحلیل اجمالی آیه با نکاتی که بیان شد: 🔸اگر می‌خواهیم هر کاری را شروع کنیم باید این کار را با نام خدا آغاز کنیم و اگر این کار کم کم انجام شود کم کم اخلاص انسان بالا می‌رود و روز به روز بر معرفتش افزوده خواهد شد و کارهایش الهی خواهد شد، اگر بخواهیم تعبیر و مثالی بیاوریم شاید این مثال خوب باشد که وقتی مارک استاندارد روی محصولی زده می‌شود، آن محصول قابل استفاده می‌شود لذا در امر الهی نیز اگر کار ما مارک خدایی بگیرد یعنی اخلاص ما در کار زیاد باشد آن کار مورد قبول و استفاده قرار می‌گیرد لذا کار ما ابتر نخواهد شد لذا چه قدر زیبا فرمود عارفی از شاگردان علامه طهرانی که برای کسب اخلاص سعی کنید هر کاری را شروع می‌نمایید بسم الله الرحمن الرحیم را بگویید و توجه کنید که کم کم اخلاص در شما تقویت خواهد شد. @kashkoolfn