eitaa logo
کشکول‌علمی|حمیدفخیمی
936 دنبال‌کننده
531 عکس
320 ویدیو
111 فایل
✅طلبه | شاگرد مکتب امام صادق علیه السلام ✅نشر معارف اهل بیت علیهم‌السلام و ترویج مکتب تشیع 📞راه ارتباطی و تبادل و پاسخ‌گویی به سوالات: @ravimahdi
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺استعمار نو🔺 @kashkoolfn
🔺استاد حکیمی : 🔸در حـوزه‌هاي عـلمي، ادبيات قديم اسلام آنگونه كه بايد تدريس نمي‌شود. در سده‌هاي پيش، دانشجويان روحاني در همه زمـينه‌هاي ادبـي آگاهي پيدا مي‌كردند و تمرين‌هاي بيشتري در كار‌ بود‌. از اين رو در ادب عرب مـايه‌اي بـه دست مـي‌آوردند. 🔸اما امروز كتاب‌هاي قديم را به خاطر سبك نـويسندگي قـديمي كنار گذاشته‌اند و از طرفي كتاب جديد داراي ارزش علمي هم كمتر جايگزين‌ شده‌ است. 🔸خيلي‌ از اين خـشك مغزان مـي‌گويند در ادبيات معطل نشويد و به سـراغ عـلومي چون فـقه و اصـول بـرويد؛ حال آنكه‌ نمي‌دانند زبان اصولي اين كلام و تـفسير، ادبـيات است. اصولاً كليد فهم‌ هر‌ فرهنگي‌، ادبيات آن فرهنگ است. 🔸حال اگر طلاب، زبـان فـرهنگ اسلامي را در نيابند، چگونه مي‌توانند اين مفاهيم ‌‌را‌ درك كرده و سـپس عرضه كنند؟! آيا واقعاً قرآن و احـاديث ائمـه علیهم السلام با يك‌ المنجد‌ بـراي‌ مـا قابل هضم مي‌شود؟ حال آنكه ما عناصر اصيل زباني آنها (مجاز، استعاره و …) را ندانيم؛ حـال‌ آنـكه اين زبان، زبان مادري ما نـيست. 🔸آيا كسـاني چـون شيخ طوسي و عـلامّه‌ حـلّي از روز اوّل‌ پس‌ از خواندن ۴ كلمه، شـيخ طـوسي و علامه حلّي از آب درآمدند؟! مثلاً سيد مرتضي، خودش چند جلد كتاب شعر دارد و انجمن‌هاي ادبي و نقد شـعر داشـته است. 🔺‼️در واقع مقدار عمري كه در راه‌ ادبـيات صـرف مي‌شود، بـه صـورتي عـجيب در دوران بعد جبران مي‌گردد؛ زیـرا سطح فكر و انديشه را بالا مي‌برد و فرد، معلوماتش درست پيش مي‌رود؛ نه خشك و بي‌ربط 📚منبع: کتاب ادبیات و تعهد در اسلام @kashkoolfn
🏴تاسوعا و عاشورای حسینی و ایام شهادت و سوگواری سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع) واصحاب باوفای ایشان تسلیت باد. 🔅السلام علیک یا اباعبدالله الحسین🔅 #محرم •┈•••••✾ ⚫️ ✾•••••┈• @Fatemiyeh_alyasin
💠 بی میلی علامه طباطبایی به تحصیل علم و عنایت الهی که نصیب ایشان شد. 🔹علامه طباطبایی رحمه الله: 🔸هر كسى حسب حال خود در زندگيش، خوشى و تلخى و زشت و زيباهايى ديده و خاطره‌هايى دارد. 🔸من نيز به نوبه خود و خاصه از اين نظر كه بيشتر دوره زندگانى خود را با يتيمى يا غربت يا مفارقت دوستان يا انقطاع وسايل و تهيدستى و گرفتارى‌ هاى ديگر گذرانيده‌ام، در مسير زندگى با فراز و نشيب‌هاى گوناگون رو به‌ رو شده، در محيط هاى رنگارنگ قرار گرفته‌ام. 🔸ولى پيوسته حس مى‌كردم كه دست ناپيدايى مرا از هر پرتگاه خطرناك نجات مى‌دهد و جاذبه مرموزى از ميان هزارها مانع بيرون كشيده، به سوى مقصد هدايت مى‌كند. 🔅من اگر خارم و گر گل، چمن‌آرايى هست 🔅كه از آن دست كه مى‌پروردم مى‌رويم‌ 🔶 در اوايل تحصيل كه به صرف و نحو اشتغال داشتم، علاقه زيادى به ادامه تحصيل نداشتم و از اين روى هر چه مى‌خواندم نمى ‌فهميدم و چهار سال به همين نحو گذرانيدم. 🔸پس از آن، يك باره عنايت خدايى دامن ‌گيرم شده، عوضم كرد. و در خود يك نوع شيفتگى و بى‌تابى نسبت به تحصيل كمال حس نمودم. 🔸به طورى كه از همان روز تا پايان ايام تحصيل كه تقريباً هفده سال كشيد، هرگز نسبت به تعليم و تفكر درك خستگى و دلسردى نكردم و زشت و زيباى جهان را فراموش نموده و تلخ و شيرين حوادث را برابر مى‌پنداشتم، بساط معاشرت غيراهل علم را به كلى برچيدم. در خورد و خواب و لوازم ديگر زندگى به حداقل ضرورى قناعت نموده، باقى را به مطالعه مى‌پرداختم. بسيار مى‌شد (و به ويژه در بهار و تابستان) كه شب را تا طلوع آفتاب با مطالعه مى‌گذرانيدم و هميشه درس فردا را شب پيش مطالعه مى‌كردم و اگر اشكالى پيش مى‌آمد با هر خودكشى بود، حل مى‌نمودم و وقتى به درس حضور مى‌يافتم، از آنچه استاد مى‌گفت قبلًا روشن بودم و هرگز اشكال و اشتباه درس پيش استاد نبردم. ▫️منبع: زندگینامه خودنوشته علامه طباطبایی رحمه الله. @kashkoolfn
💠 کانال صوت و خلاصه دروس کفایه را در ایتا بارگزاری می کند. ❄️ ویژگی های درس: 1⃣ توضیح کامل مطلب از خارج. 2⃣ تطبیق دقیق مطلب بر متن کفایه همراه با ارجاع ضمیرها و نکات دقیق متن. 3⃣ بیان شیوا و رسا در ارایه مطالب. 4⃣ توجه به نظرات حاشیه ها و شروح مهم مانند:منتهی الدرایه، حقایق الاصول، عنایت الاصول و . . . . 5⃣ دسته بندی دقیق مطالب. 6⃣ توجه به اشکال ها و سؤال ها و ابهام های مطرح شده توسط طلاب. 7⃣ ذکر نکات ادبی مهم. 8⃣ ارایه سوالها و مطالب پژوهشی مرتبط با درس. 9⃣ بررسی و دقت در جایگاه بزرگان علم اصول و نوع نگاه ایشان به مطالب. 🔟 ارایه مثالها و مطالب به روز و مرتبط با مطلب درسی. 🔶 کلاس کفایه ۱، پایه ۹ از شنبه ۹۸/۶/۲۳ هر روز ساعت ۸ صبح به وقت مهر در مدرسه امام کاظم علیه السلام، مدرس ۱۲۲ برگزار می شود. @alafzal1400
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 ؛ با حول و قوه الهی کلاس کفایه ۱، پایه ۹ از روز شنبه ۹۸/۶/۲۳ ساعت ۸ صبح به وقت مهر در مدرسه امام کاظم (ع) طبقه اول، مدرس ۱۲۲ تشکیل می شود. @alafzal1400
⚪️ علم طب را استکبار از حوزه های علمیه جدا کرد. ◀️ بخشی از بیانات آیت الله العظمی نوری همدانی در جمع فعالان طب اسلامی : 1⃣ سابقا در حوزه های علمیه، همانطور که علم فقه خوانده میشد علم طب هم خوانده میشد. بعدا دستهای استکبار حوزه های فقهی را از حوزه های طبی جدا کرد و الا همه در یکجا درس میخواندند و در یک حوزه تمام علوم خوانده میشد.... 2⃣ پدر بنده از علما بود و طبیب هم بود. ایشان هر دو علم را بلد بود از بس کتاب تحفه حکیم مومن را خوانده بود آنرا حفظ بود. ایشان معالجه هم میکرد و پول هم نمی گرفت و دوا را هم از خودش تولید میکرد... 3⃣ اگر شما (طلاب) هم فقیه باشید و هم طبیب، مقام بلند پیدا خواهید کرد. 4⃣ یکی از موضوعات بسیار مهم طب و حفظ سلامت انسان است و هر کسی در جایگاه خودش باید به علم طب توجه کند. 5⃣ ما در احادیث داریم، العلم علمان علم الابدان و علم الادیان. علم ابدان مربوط به علم طب و علم الادیان مربوط به علم فقه است و اینها از مهمترین علوم هستند. 6⃣ طب قدیم بسیار مهم است و قرنها برای حفظ سلامت مردم این طب مرجع و پناهگاه بوده است. 7⃣ بهترین کار برای ترویج طب این است که شما (فعالان طب اسلامی) باید عملا به دنیا نشان دهید که طب قدیم دارای مزایای بسیار زیادی است و این کار مهم تر است و اثر بیشتری دارد. اینکه طب قدیم کامل تر از طب جدید است عملا اگر نشان دهید و نمونه هایی را بیاورید که افرادی به طب جدید مراجعه کردند و جواب نگرفتند و سپس با مراجعه به شما مداوا پیدا کردند و درمان شدنند این کار ایمان مردم را به شما بالا میبرد. 7⃣ سابقا میگفتند طب چهار اصل دارد و انسان ها چهار مزاج دارند یا دموی مزاج بودند یا صفراوی یا سوداوی یا بلغمی مزاج. امروزه این را قبول ندارند و این شکی نیست که انسانها با هم متفاوتند و شناختن این تفاوت ها در معالجه و حفظ سلامتی بسیار مهم است. 8⃣ در نتیجه پیشرفت دانش برای انسان پای مصنوعی، دندان مصنوعی و چیزهای مختلف میسازند اینها هیچ کدام جایگزین آنچه خدا قرار داده نیست و اگر صدها نمونه از اینها درست کنند جایگزین آنچه خدا قرار داده نمی شود. بر اساس طب قدیم سن مردم بالا تر بود، سلامت مردم بیشتر بود، اما بر اساس تمدن فعلی سن مردم پایین آمده است و سلامت از بین رفته است ◼️ کانال محمد غفاری قمی @MM_GHaffariQomi
نصاب الصبیان 001.mp3
5.46M
#نصاب_الصبیان 001 #استاد_بکان_طالقانی 👉 @raveshsonnati
#دروس_ادبیات_عرب #نصاب_الصبیان 001 #استاد_بکان_طالقانی جلسه: 1⃣ 👉 @raveshsonnati
❌❌❌❌❌❌❌❌❌❌❌❌ بسم الله الرحمن الرحیم 📢کانال نصاب الصبیان تحت نظر استاد گرانقدر «حضرت حجة الاسلام و المسلمین شیخ مهدی بکان طالقانی مدّظله» 💠 موضوع : تفسیر دقیق چگونگی تحصیل علوم حوزوی با روش سنتی ♦️ بسیار قابل استفاده بلکه لازم است هر طالب علمی مطالب این کانال را من البدو الی الختم‌ بخواند،اگر نقاط مبهمی هم بود امکان سوال از جناب استاد فراهم می باشد. تبادل نیست! پیشنهاد عضویت👇👇👇👇👇👇👇 @NesabAlsebyan @NesabAlsebyan @NesabAlsebyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸آیت‌الله بهجت رحمه الله: 🔹در کربلا مدرسین در علم و کتابی که تدریس میکردند تخصص داشتند. @kashkoolfn
☀️ جوانی خدمت امام جواد علیه السلام رسید وعرض کرد: حالم خوب نیست، از مردم خسته شدم،تهمت،غیبت و... چه کنم؟ بریده ام،نفسم در این بلاد بالا نمی آید امام جواد(ع) فرمود: به سمت حسین فرار کن @kashkoolfn