🔺ما🔺
🔸ما هم حرف میباشد و هم اسم.
🔸ما حرفی را متصل به ما قبل می نویسند
❇️مثال:
🔹انما الهکم اله واحد
🔹اینما تولوا
🔹کلما
🔸ما اسمی به صورت جدا نوشته میشود.
❇️مثال:
🔹کل ما عندی لک
🔹این ما وعدتنی جئتک
✅سر مطلب این است که حروف به جهت عدم استقلال تتمه غیر گرفته اند به خلاف اسم.
📚خزائن نراقی
@kashkoolfn
🔺استاد حکیمی :
🔸در حـوزههاي عـلمي، ادبيات قديم اسلام آنگونه كه بايد تدريس نميشود. در سدههاي پيش، دانشجويان روحاني در همه زمـينههاي ادبـي آگاهي پيدا ميكردند و تمرينهاي بيشتري در كار بود. از اين رو در ادب عرب مـايهاي بـه دست مـيآوردند.
🔸اما امروز كتابهاي قديم را به خاطر سبك نـويسندگي قـديمي كنار گذاشتهاند و از طرفي كتاب جديد داراي ارزش علمي هم كمتر جايگزين شده است.
🔸خيلي از اين خـشك مغزان مـيگويند در ادبيات معطل نشويد و به سـراغ عـلومي چون فـقه و اصـول بـرويد؛ حال آنكه نميدانند زبان اصولي اين كلام و تـفسير، ادبـيات است. اصولاً كليد فهم هر فرهنگي، ادبيات آن فرهنگ است.
🔸حال اگر طلاب، زبـان فـرهنگ اسلامي را در نيابند، چگونه ميتوانند اين مفاهيم را درك كرده و سـپس عرضه كنند؟! آيا واقعاً قرآن و احـاديث ائمـه علیهم السلام با يك المنجد بـراي مـا قابل هضم ميشود؟ حال آنكه ما عناصر اصيل زباني آنها (مجاز، استعاره و …) را ندانيم؛ حـال آنـكه اين زبان، زبان مادري ما نـيست.
🔸آيا كسـاني چـون شيخ طوسي و عـلامّه حـلّي از روز اوّل پس از خواندن ۴ كلمه، شـيخ طـوسي و علامه حلّي از آب درآمدند؟! مثلاً سيد مرتضي، خودش چند جلد كتاب شعر دارد و انجمنهاي ادبي و نقد شـعر داشـته است.
🔺‼️در واقع مقدار عمري كه در راه ادبـيات صـرف ميشود، بـه صـورتي عـجيب در دوران بعد جبران ميگردد؛ زیـرا سطح فكر و انديشه را بالا ميبرد و فرد، معلوماتش درست پيش ميرود؛ نه خشك و بيربط
📚منبع: کتاب ادبیات و تعهد در اسلام
@kashkoolfn
💠 بی میلی علامه طباطبایی به تحصیل علم و عنایت الهی که نصیب ایشان شد.
🔹علامه طباطبایی رحمه الله:
🔸هر كسى حسب حال خود در زندگيش، خوشى و تلخى و زشت و زيباهايى ديده و خاطرههايى دارد.
🔸من نيز به نوبه خود و خاصه از اين نظر كه بيشتر دوره زندگانى خود را با يتيمى يا غربت يا مفارقت دوستان يا انقطاع وسايل و تهيدستى و گرفتارى هاى ديگر گذرانيدهام، در مسير زندگى با فراز و نشيبهاى گوناگون رو به رو شده، در محيط هاى رنگارنگ قرار گرفتهام.
🔸ولى پيوسته حس مىكردم كه دست ناپيدايى مرا از هر پرتگاه خطرناك نجات مىدهد و جاذبه مرموزى از ميان هزارها مانع بيرون كشيده، به سوى مقصد هدايت مىكند.
🔅من اگر خارم و گر گل، چمنآرايى هست
🔅كه از آن دست كه مىپروردم مىرويم
🔶 در اوايل تحصيل كه به صرف و نحو اشتغال داشتم، علاقه زيادى به ادامه تحصيل نداشتم و از اين روى هر چه مىخواندم نمى فهميدم و چهار سال به همين نحو گذرانيدم.
🔸پس از آن، يك باره عنايت خدايى دامن گيرم شده، عوضم كرد. و در خود يك نوع شيفتگى و بىتابى نسبت به تحصيل كمال حس نمودم.
🔸به طورى كه از همان روز تا پايان ايام تحصيل كه تقريباً هفده سال كشيد، هرگز نسبت به تعليم و تفكر درك خستگى و دلسردى نكردم و زشت و زيباى جهان را فراموش نموده و تلخ و شيرين حوادث را برابر مىپنداشتم، بساط معاشرت غيراهل علم را به كلى برچيدم. در خورد و خواب و لوازم ديگر زندگى به حداقل ضرورى قناعت نموده، باقى را به مطالعه مىپرداختم. بسيار مىشد (و به ويژه در بهار و تابستان) كه شب را تا طلوع آفتاب با مطالعه مىگذرانيدم و هميشه درس فردا را شب پيش مطالعه مىكردم و اگر اشكالى پيش مىآمد با هر خودكشى بود، حل مىنمودم و وقتى به درس حضور مىيافتم، از آنچه استاد مىگفت قبلًا روشن بودم و هرگز اشكال و اشتباه درس پيش استاد نبردم.
▫️منبع: زندگینامه خودنوشته علامه طباطبایی رحمه الله.
@kashkoolfn
💠 کانال #المدرس_الافضل صوت و خلاصه دروس کفایه را در ایتا بارگزاری می کند.
❄️ ویژگی های درس:
1⃣ توضیح کامل مطلب از خارج.
2⃣ تطبیق دقیق مطلب بر متن کفایه همراه با ارجاع ضمیرها و نکات دقیق متن.
3⃣ بیان شیوا و رسا در ارایه مطالب.
4⃣ توجه به نظرات حاشیه ها و شروح مهم مانند:منتهی الدرایه، حقایق الاصول، عنایت الاصول و . . . .
5⃣ دسته بندی دقیق مطالب.
6⃣ توجه به اشکال ها و سؤال ها و ابهام های مطرح شده توسط طلاب.
7⃣ ذکر نکات ادبی مهم.
8⃣ ارایه سوالها و مطالب پژوهشی مرتبط با درس.
9⃣ بررسی و دقت در جایگاه بزرگان علم اصول و نوع نگاه ایشان به مطالب.
🔟 ارایه مثالها و مطالب به روز و مرتبط با مطلب درسی.
🔶 کلاس کفایه ۱، پایه ۹ از شنبه ۹۸/۶/۲۳ هر روز ساعت ۸ صبح به وقت مهر در مدرسه امام کاظم علیه السلام، مدرس ۱۲۲ برگزار می شود.
@alafzal1400
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
#تدریس_کفایه_به_روش_نجفی؛
با حول و قوه الهی کلاس کفایه ۱، پایه ۹ از روز شنبه ۹۸/۶/۲۳ ساعت ۸ صبح به وقت مهر در مدرسه امام کاظم (ع) طبقه اول، مدرس ۱۲۲ تشکیل می شود.
@alafzal1400