eitaa logo
کشکول کریمه 🕌
158 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
945 ویدیو
31 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از استاد عابدینی
📢 🔸 هفتگی ◽️ حجت‌الاسلام والمسلمین 🕡 چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت‌ماه - ساعت ۲۰:۰۰ 📍قم - بلوار سمیه - کوچه۱۱ - مدرسه علمیه ثامن‌الائمه (علیه‌السلام) 🔺 برادران و خواهران ✅ مرکزتنظیم‌ونشرآثاراستادعابدینی 🌐 TAMHIS.IR | @Abedini
❁﷽❁ 🌷🍃 🌷 🌱 عذرخواهی خداوند از بنده فقیر🌱             🌷بنا بر روایتی امام صادق (عليه السّلام) فرمودند: " خداوند - که بزرگ است ستایش او- ( در روز قيامت) از بنده مؤمن نیازمند خود در دنيا، عذرخواهی می کند، همچنان كه برادری از برادرش عذرخواهی می کند و می فرمايد: " به عزت و جلالم سوگند كه من تو را در دنيا از روی خوار بودنت در نزدم، محتاج نكردم، اين پرده را کنار بزن و ببين به جاى دنيا به تو چه داده‌ام" سپس فرمودند: بنده مومن، پرده را کنار می زند و می گويد: " (خداوندا) با اين عوض كه به من عطا فرمودى، ضرر نکردم نسبت به آنچه در دنيا به من ندادی." 🌷 📚اصول کافی، ج ۲، ص ۲۶۴ 📖 متن حدیث👇 🌱عَنْ  أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَم) قَالَ: "إِنَّ اَللَّهَ جَلَّ ثَنَاؤُهُ لَيَعْتَذِرُ إِلَى عَبْدِهِ اَلْمُؤْمِنِ اَلْمُحْوِجِ فِي اَلدُّنْيَا كَمَا يَعْتَذِرُ اَلْأَخُ إِلَى أَخِيهِ فَيَقُولُ وَ عِزَّتِي وَ جَلاَلِي مَا أَحْوَجْتُكَ فِي اَلدُّنْيَا مِنْ هَوَانٍ كَانَ بِكَ عَلَيَّ فَارْفَعْ هَذَا اَلسَّجْفَ فَانْظُرْ إِلَى مَا عَوَّضْتُكَ مِنَ اَلدُّنْيَا قَالَ فَيَرْفَعُ فَيَقُولُ مَا ضَرَّنِي مَا مَنَعْتَنِي مَعَ مَا عَوَّضْتَنِي."🌱 کشکول کریمه @kashkoolkarime🕌
✍ آیت‌الله بهجت(ره): بالاخره، حالا که کار را به اینجا رساندیم، خودمان می‌دانیم دوایش است. [آیا استغفار] می‌کنیم؟ چاره‌ای نیست از اینکه باید به‌سوی خدا برویم، اگر به‌سوی خدا نرفتیم موانع هم اگر رفع بشود، موقتاً رفع می‌شود، دائماً رفع نمی‌شود. کشکول کریمه @kashkoolkarime🕌
۵ مه،‏ ۲۱.۴۸​شکر.mp3
10.21M
اَلَّلهُمَ صَلّ عَلَی مُحَمَّدوَاَلِ مُحَُمَّد 📢 مطالبی با بیان شکر گزاری.♦️ 🎙:📖 🔲کانال شبنم حکمت.🔻 🆔 @shabname_hekmat کشکول کریمه @kashkoolkarime🕌
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 🌱 بسم الله الرحمن الرحیم 🔴 بخش اول 🔵 جلسه ۳۸۳ (۱۷) (۱۴۰۲/۲/۱۶ ۱۵شوال/ شنبه) 🔵 مقام اول: دستورات سلوکی 🔵 مقام دوم: اصول و مبانی سلوکی 🔵 مقام سوم: نکات و تجربیات سلوکی ✅ حضرت استاد(علامه حسن زاده) برخی از تجربه‌های سلوکی داشتند که خیلی می‌تواند مفید باشد. هر کس که در سلوک است، دسته‌ای از تجربیات دارد. ولی برخی از تجربیات به خاطر قوت‌هایی که دارند، معمولاً ناب و منقح‌ترند. برخی تجربیات سلوکی دارند، ولی نمی‌توانند زبان دهند و برخی قدرت بیان دقیق آن را ندارند. اما حضرت استاد هم قوت بیان داشتند و هم قوت تبیین دقیق آنها را داشتند. ما در مقام سوم، تبیین تجربه‌های سلوکی بودیم. کلاً کار حضرت استاد این بود و نکته‌های فراوان می‌دید و برخی از نکته‌ها به چشمش می‌آمد. آنچه به چشمش می‌آمد، خیلی بر آن تأکید می‌کرد. ✅ موارد بیان شده: ریاضت؛ همت و استقامت؛ قبض و بسط؛ تأثیر زمان و مکان در سلوک؛ لطافت روح و به شکل همان درآمدن؛ رفع انانیت. 🔵 ۷. رفع انانیت ✅ اندکی از رفع انانیت در جلسه قبل بیان شد. باید رفع تعین کرد تا حضرت حق جلوه کند. تا این تعین‌ها هست، حضرت حق جلوه نمی‌کند. در سلوک این امر خیلی واضح است. تا انانیت و عُجب هست، انسان صعود نمی‌کند. مگر با عجب چه می‌شود؟ تا عجب می‌آید، عملاً روح عبادت و بندگی گرفته می‌شود. چرا؟ چون با عجب خودت را می‌بینی؛ و تو می‌خواستی با عبادت به خدا برسی، اما به خودت رسیدی! لذا در روایات نسبت به عجب هشدار داده شده است. ✅ مسئله عجب و اخلاص که در روایت آمده است، خیلی ظرافت دارد. متأسفانه ما مباحث طریقتی و حقیقتی شریعت را با دقت کار نمی‌کنیم. بسیاری از ظرایف گفته شده است. در روایت آمده است همین که دوست داری دیگری تو را به خوبی بستاید، این یعنی از اخلاص درآمدی. کسی می‌تواند به حقیقت، به خدا نزدیک شود که عجب در او نباشد. اخلاص باید در او باشد. اگر رفع تعین نشده باشد، گرفتار می‌شود. ✅ حضرت صادق صلوات‌الله‌علیه اخلاص را زده است به نیت و فرموده است: «الْإِبْقَاءُ عَلَى الْعَمَلِ حَتَّى يَخْلُصَ أَشَدُّ مِنَ الْعَمَلِ‏ وَ الْعَمَلُ الْخَالِصُ الَّذِي لَا تُرِيدُ أَنْ يَحْمَدَكَ عَلَيْهِ أَحَدٌ إِلَّا اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ النِّيَّةُ أَفْضَلُ مِنَ الْعَمَلِ أَلَا وَ إِنَّ النِّيَّةَ هِيَ الْعَمَل‏». ✅ خالص شدن به نیت است و عمل اصلاً آن عمل ظاهری نیست، بلکه اصل عمل عمق آن است که نیت است. باید رفع انانیت کرد. کسی زنجیر به پایش بسته شده، برای پرواز، اول باید این زنجیرها باز شوند. برای رسیدن به خدای بی‌تعین باید تعین‌ها کنار گذاشته شود. یکی از مهم‌ترین تعینات، مسئلۀ انانیت است. انسان همیشه می‌بیند که منی است در برابر خدا و بلکه غولی است در برابر خدا. خیلی‌ها افتادند در این وادی و مسایلی برایشان پیش آمده است. ابتدا شاید شروع کرده است که علوم نبوت و ولایت را بخواند تا خدمت کند، اما بعدها این علوم نبوت و ولایت شده است برای او انانیت. ✅ خیلی‌ها را دیده‌ام که نشستن و راه رفتنشان تعین دارد. رفتارش با خودش با همسرش و با بچه و همسایه و شاگردانش سراسر تعین است! فقط مانده است خودش در وسط! پس این همه نماز خواندی چه شد؟ نماز برای رفع انانیت است؛ اما همه‌اش شده است تعین. همه‌اش شده است مانع و تعین. این تعین‌ها نمی‌گذارد انسان به خدا برسد. ✅ باید از برخی از تعینات آخوندی در بیاییم! در عین حالی که باید آخوند باشد و محور باشد و هدایت کند، اما تعین آخوندی معنا ندارد. وقتی نبیّ خاتم که همه انبیاء در برابرش کرنش می‌کنند، مردم را هدایت می‌کند، وقتی کسی در برابرش آمده بود و هیبت رسول‌الله او را گرفت، به لرزه افتاد، حضرت رفت و او را بغل کرد و فرمود: من پادشاه نیستم و بلکه نبیّ هستم. حضرت در یک جمع به شکل حلقه‌وار می‌نشست، تا معلوم نشود که کی اصل است. در همه معصومین نگاه کنید، در کارشان هست. ✅ برخی اوقات تعینات ما را گرفتار می‌کند و اصلِ اصول می‌شود. دیده‌ام برخی در جلسات خاصی که می‌روند، اصلاً نوع نشستن‌شان جور دیگری است. در قبر بگذارند تو را، همه‌اش جمع شده است. اما می‌بنییم که درگیر این امور غیرواقعی هستیم. یعنی خودمان را باد کرده‌ایم. این گرفتاری اصلی است و جمع و جور کردنش هم سخت است. همانجا که می‌خواهیم رفع انانیت کنیم، اما می‌بینیم انانیت از راه دیگری می‌آید. گربه را هر جور بالا بیندازی، چهار دست‌وپا پایین می‌آید. نفس هم همین طور است. البته اینها نباید انسان را به وسواس بیندازد! ✅ در مسیر سلوک به جدی‌تر از این حرف‌ها احتیاج داریم. چون اگر بخواهیم به جایی برسیم، تو نباید بمانی، تو باشی و تعین تو باشد، خودت را ببینی و مستقل ببینی، برایت مضر است. لذا باید این تعین را برداشت تا رسید. ادامه دارد،،،،،، استاد یزدان پناه 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 کشکول کریمه @kashkoolkarime🕌
امام على عليه السلام میفرمایند: إن كُنتُم لِلنَّجاةِ طالِبينَ فارفُضوا الغَفلَةَ و اللَّهوَ، و الزَموا الاجتِهادَ و الجِدَّ اگر خواهان نجات هستيد، غفلت و سرگرمى را دور افكنيد و به كوشش و جدّيت چنگ زنيد 📚غررالحكم حدیث3741 کشکول کریمه @kashkoolkarime🕌
سُئِلَ النَّبِیُّ صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ مَا كَفَّارَةُ الاِغتِيَابِ ؟ قَالَ تَستَغفِرُ اللَه لِمَنِ اِغتَبتَهُ كُلَّمَا ذَكَرتَهُ . از پيامبر خدا ( صلی الله علیه واله) سوال شد كفّاره غيبت چيست ؟ فرمودند : كفّاره اش اين است كه هرگاه به ياد كسى كه از او غيبت كرده اى افتادی ، از خداوند برايش آمرزش بخواهى. الكافي :ج۲، ص۳۵۷ کشکول کریمه @kashkoolkarime🕌
12.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 : «چه‌کار بکنیم از ضعف ما در علم و عمل؟!» 📹 گزیده‌ای از مستند «آن مردِ بسیار» 🍃 💠 حضرت آیت‌الله بهجت به روایت فرزند ✅حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: 🔻ما از سلمان و ابوذر و مقداد، یقیناً! عقب‌تر هستیم، آن‌ها کجا و ما کجا ؟! ما خیلی دوریم از آن‌ها !! 🔸لیکن اَسَف سر این نیست که ما دوریم از آن‌ها، اَسَف سر این است که ما به اختیار دوری را اختیار کردیم. 🔹خب آنچه که غیراختیاری است جای پشیمانی نیست، اما اختیاری چطور؟ بی‌سبب دوریم، بی‌فکر دوریم... [...] ✅راهش به حسب ظاهر غیر از محاسبه نفس در شب‌ها [چیز دیگری نیست]. ❌بابا امروز چکار کردی؟ عیبی توش بود فردا نکن دیگر! توبه بکن. بابا جزء خسارت هیچ‌چیز نیست. 📚 بخشی از فرمایشات حضرت آیت‌الله‌العظمی بهجت اعلی‌الله مقامه در دیدار جمعی از طلاب مشهد با معظم‌له - تابستان ١٣٧۶ 🔴 کشکول کریمه @kashkoolkarime🕌
درس اخلاق هفتگی 20-02-1402.mp3
21.02M
🎙 🔹 ◽️ با بیان 🔸موضوعات مطرح شده: محبت و بغض، توانایی و سرمایه بی‌نظیر 13:00 محبت مثل شکافت هسته اتم است 17:00 خلقت برای به فعلیت رسیدن محبت است 19:00 حب و بغض خلاصه دین 20:00 انواع مسالک اخلاقی (مسلک محبت) 25:00 ما برای محبت خلق شدیم 32:00 🗓 چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ 📍 مدرسه‌علمیه‌ثامن‌الائمه‌(ع) قم ✅ مرکزتنظیم‌ونشرآثاراستادعابدینی 🌐 TAMHIS.IR | @Abedini کشکول کریمه @kashkoolkarime🕌
سائل دست های «سقا» باش! 🖌در شب جمعه در میان نماز مغرب و عشاء دو رکعت نماز حاجت و هدیه به حضرت عباس علیه اسلام میخواند، در هر رکعت بعد از (سوره)حمد یک دور تسبیح که صد مرتبه باشد عوض [سوره] ﴿قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ﴾ میگوید: «یا حَیُّ یا قَیُّوم» بعد از نماز و قبل از تکلّم صد مرتبه میگوید: «السَلامُ عَلیکَ یا اَبوالفَضل العَباس اَغثنی و اِقضِ حاجَتی»[:یا ابوالفضل العباس سلام بر تو و به فریادم بِرَس و حاجتم را برآورده کُن] بعد از آن بلافاصله سر به سجده گذاشته بیست و پنج مرتبه «خداوند را به مظلومیت حضرت عباس و تقرُّب آن حضرت قسم بدهد که (خدایا)حاجت مرا برآور و مطلب مرا روا فرما! اگر هفته اول (حاجت)روا نشود، شب جمعه دوم هم به این طریق رفتار نماید اگر باز (حاجت) روا نشد، شب سوم هم عمل نماید که انشاءالله برآورده است؛ و آن شخص که این ختم را تجربه کرده میگوید: اگر مطلب هم روا بشود سه شبِ جمعه باید این نماز و این صلوات و این استغاثه را با همان تفضیل به عمل بیآورد(انجام دهد). 🖋تاریخ نگارش جمادی الاولی سال ۱۳۲۶ ه.ق. 📚نسیم های گره گُشا، ص ۵۶. 💐به پیشگاه نا اُمیدترین «باب الحوائج» صلواتی هدیه بفرمائید. @salavatnameh کشکول کریمه @kashkoolkarime🕌
🔸فرضِ فاصله هم نیست! یک نکته کلیدیِ توحیدی است، که إن‌شاءالله خداوند روزی ما بکند این مطلب را بچشیم(نه اینکه فقط بفهمیم!)، که رابطه‌ی اهل‌بیت عصمت و طهارت و همه مخلوقات، به خصوص کسانی که می‌خواهند از این انوار مقدسه استفاده کنند؛ «تَوْحِيدُهُ تَمْيِيزُهُ عَنْ خَلْقِهِ؛ وَ حُكْمُ التَّمْيِيزِ بَيْنُونَةُ صِفَةٍ لا بَيْنُونَةُ عُزْلَة»، ما با امام معصوم اصلاً فاصله نداریم! فرض فاصله هم نیست؛ این طور نیست که ما بخواهیم صدا بزنیم و آن‌ها بشنوند! بارها این مثال را عرض کردیم، این موبایل را که روشن می‌کنیم و می‌خواهیم ساعت یا تصویر یا عددی را نگاه کنیم؛ چه آن عددِ نوری، چه آن تصویرِ نوری، چه آن حروفِ نوری، با نور هیچ فاصله‌ای ندارد. من که اینجا نشسته‌ام، با این فرش فاصله دارم؛ با این میکروفون و... فاصله دارم؛ این فاصله عُزلتی است. بنده جایی هستم و این بلندگو جای دیگری هست؛ ولی فاصله‌ی تصویر نوری با نور، فاصله عدد نوری با نور اینگونه نیست. شما موبایل را که روشن می‌کنید، قبل از اینکه عدد نوری را ببینید، نور را می‌بینید؛ فاصله ما با اهل‌بیت عصمت و طهارت، فاصله‌ی بین تصویر نوری با نور است! لذا این طوری نیست که ما بخواهیم صحبتی بکنیم، و امام جای دیگری باشد که بشنود؛ آیه‌ی شریفه «وَقُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ» هرکاری می‌کنید تحقیقاً خدا می‌بیند، تحقیقاً پیغمبر می‌بیند، تحقیقاً مؤمنین می‌بینند؛ نه اینکه در جایی باشند و عُزلتی ببینند؛ خودِ اهل‌بیت عصمت و طهارت «بَيْنُونَةُ صِفَةٍ لا بَيْنُونَةُ عُزْلَة» را در جای دیگر بیان کردند؛ صفتِ نور بر تصویر نوری احاطه دارد؛ ما تا نور را نبینیم، عدد نوری یا تصویر نوری را نمی‌توانیم ببینیم؛ پس نور غلبه دارد! «بانَ مِنَ الأشیاء بِالقَهْر و الغَلَبة ...» آن تصاویر و عدد و... مغلوبِ نور هستند، و دائم به نور می‌گویند تو اگر بخواهی ما نیستیم؛ و‌ نور می‌گوید هرچه دارید از من دارید، اگر عدد نوری هستید، به نور من عدد نوری شدید. فاصله ما با اهل‌بیت عصمت و طهارت فاصله‌ی تصویرها و حروف‌ها و اعداد نسبت به نور است! ما هیچ فاصله‌ای با انوار مقدسه نداریم، و آنها به ما احاطه دارند. همان که در روایت وارد شده است که «فإنّا نُحیطُ عِلْماً بِانْبائِکُمْ» ما احاطه داریم به شما؛ منتها وجود ظاهری امام زمان که الان در محضر ایشان و کل اهل‌بیت عصمت و طهارت هستیم؛ در جای خاصی هستند، در برزخ هستند. ولی آن حقیقتِ احاطه‌ی علمی‌شان با ما فاصله‌ای ندارد. «از شما باخبر هستیم و هیچ چیزی از شما بر ما مخفی نیست.» لذا هر موقعی که مؤمن بخواهد با خدا و امام صحبت کند، حضرت فرمودند: «فَحَرِّک شَفَتَیْک تَجِدُنِی أُمَامَک» با من صحبت کن، من را مقابل خودت می‌بینی! اما اینکه ما نمی‌بینیم، این ضعف ماست که محجوب هستیم؛ «أَنَّکَ لَا تَحْتَجِبُ عَنْ خَلْقِکَ إِلَّا أَنْ تَحْجُبَهُمُ‏ الْآمَالُ‏ دُونَک» از آن طرف حجاب نیست، از این طرف حجاب است! «إِنَّ الحِجابَ عَلَى الخَلقِ لِكَثرَةِ ذُنوبِهِم» این حجاب به خاطر کثرت گناهان است، که نمی‌بینیم. هر کسی که توفیق نگاهِ پاک داشته باشد، توفیق زیارت و رؤیت امام زمان سلام‌الله‌ علیه برایش حاصل می‌شود. بعضی‌ها صدا را شنیدند، اما نتوانستند ببینند، گوش‌شان پاک بوده ولی چشم‌شان پاک نبوده؛ گاهی اوقات صدا را شنیدند نتوانستند تکلم کنند، زبان‌شان آلوده بوده؛ ولی آن چشم و گوش و زبان که پاک باشد، توفیق زیارت هم روزی‌اش می‌شود؛ چون «إِنَّ الحِجابَ عَلَى الخَلقِ لِكَثرَةِ ذُنوبِهِم» تو خود حجاب خودی، از میان برخیز! 👤 بخشی از بیانات یکی از شاگردان سلوکی مرحوم سعادت‌پرور(ره) 👁 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید: ایتا | بله | تلگرام | اینستا | آپارات کشکول کریمه @kashkoolkarime🕌