eitaa logo
کشکول بصیرت
825 دنبال‌کننده
57.9هزار عکس
52.2هزار ویدیو
653 فایل
فَبَشِّرْ عِبَادِ¤ الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ ۚ أُولَٰئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ ۖ وَأُولَٰئِكَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَاب (زمر۱۷/۱۸) رویکرد: بصیرت افزایی،روشنگری،تحلیل مسائل روز
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 سیدابراهیم‌رئیسی: آقایان چرا نظر مردم را درباره خودشان نمی‌پرسند؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رئیسی: چرا کشور را معطل بیگانگان بگذاریم؟ ‌ما اعلام می‌کنیم نگاهمان به مردم و جوانان برومند این کشور است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ شعار مال باختگان بورس علیه رئیس کل بانک مرکزی دولت روحانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 حمایت حسین رضا زاده، جهانی وزنه برداری از آیت الله رئیسی... 🎭 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚘 خودروسازی چگونه اصلاح خواهدشد؟ سیدابراهیم رئیسی در گفتگو با رادیو جان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔖مجموعه کلیپ ⁉️ چرا رئیسی ⁉️ ↩️ این قسمت: کشاورزی ➕ تبدیل ایران به قطب کشاورزی منطقه 📁 دولت مردمی؛ ایران قوی 🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔖مجموعه کلیپ ⁉️ چرا رئیسی ⁉️ ↩️ این قسمت: خودرو برای همه ➕ تولید خودروی باکیفیت و با قیمت مناسب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔖مجموعه کلیپ ⁉️ چرا رئیسی ⁉️ ↩️ این قسمت: آینده سازان ایران ➕ تحول اساسی نظام آموزشی؛ اولویت مهم دولت سیدابراهیم رئیسی 📁 دولت مردمی؛ ایران قوی 🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔖مجموعه کلیپ ⁉️ چرا رئیسی ⁉️ ↩️ این قسمت: چتر درمان ➕ کاهش ۵۰ درصدی هزینه‌های درمان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رئیسی: در آبان ۹۸ بی‎تدبیری شد/ حتی حاضر نشدند از مردم عذرخواهی کنند
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💔 یکی از دغدغه های مردم بی صداقتی برخی از مسئولینه😔
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وقتی در مورد فساد در بانک ها سخن میگوید دقیقا از چه چیز روایت میکند؟ آقایی که باید خودش نظارت میکرد وام یا تسهیلات به افراد واجد شرایط پرداخت شود خود او وقتی که جعبه سکه را جلویش قرار می دهند پایش میلرزد، مینویسد ده میلیون دلار به فلانی تسهیلات بدهید در صورتی که واجد شرایط نیست.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 من در ۵ سالگی پدرم رو از دست دادم و به دلایل مشکلات مالی؛ کار میکردم و بسات میکردم...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 به ما میگن: چرا میری به کارخانه ها سر میزنید... ؟!!!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥استوری برنامه بدون کارنامه شعار است! رهبر انقلاب: حرف آسان است؛ به وعده‌ها نمی‌شود اعتماد کرد. باید دید عملی در گذشته فرد هست که آن وعده را تایید کند یا نه.
بسم الله الرحمن الرحیم 💠 دلایل ترجیح آقای رئیسی 📑 حدود ۱۷۵۰ کلمه [در ۳ تِکّه] ⏳ ☢ الف) در یک دسته‌بندی، افراد به «نظری صرف، نظری ناظر به عمل، عملی [عامدانه از تعبیر به "اجرائی" خودداری کردم]» تقسیم می‌شوند. آقای جلیلی را از دسته دوم و آقای رئیسی را از دسته سوم می‌دانم. تلاش‌های هشت‌ساله آقای جلیلی برای احصاء مسائل حاکمیتی و ارائه راه‌حل‌های مختلف، تلاش قابل تقدیری است با دو ملاحظه: ۱. از همه ارکان و نهادهای عهده‌دار وظائف «نظری ناظر به عمل»، انتظار چنین کاری به صورت تخصصی می‌رود [و نگارنده از قضاوت درباره عملکرد آن ارکان به دلیل عدم اطلاع معذورم، هر چند فیالجمله از نقص عملکردی ساختارهای موجود باخبریم]. ۲. خالصانه و مُجدّانه بودن این تلاش به معنای نقدناپذیری نیست. 💢 در هر صورت، حاصل تلاشهای دکتر جلیلی مجموعه راه‌حل‌هایی است که در حیطه دوم آماده شده است و برای اجرا نیاز به امتیازات افزوده‌ای در فرد مجری دارد که موضوع این نگاشته است. ☢ ب) مقصود بنده از «عملی» [با تحفظ بر عدم اراده معنای «معتاد»] معنایی غیر از «مدیر اجرایی» است، بلکه مقصود شخصی است که واجد توانایی‌های مدیریتی باشد. با توجه به جایگاه ریاست جمهوری این توان مدیریتی باید در سه حوزه حد نصاب لازم را کسب کند: مدیریت سیاسی، مدیریت توده‌ها، مدیریت ساختارها. ۱) مراد از مدیریت سیاسی، داشتن قدرت اجماع‌سازی و اقناع جریانات مختلف سیاسیِ دخیل در جامعه و حاکمیت است، به حدّی که بتواند انسجام حداقلّی سیاسی را در حاکمیت و در جامعه (این دو با هم متفاوت است) ایجاد کند. به عنوان مثال در قضیه برجام، آقای روحانی فاقد مدیریت سیاسی بود، مخالفان را به رسمیت نمی‌شناخت و آنها را هم‌صدا با اسرائیل و نتانیاهو معرفی میکرد اما مقام معظم رهبری در پی مدیریت سیاسی بودند، ظریف و تیمش را حمایت می‌کردند و به دولت پیشنهاد می‌دادند با منتقدان گفتگو کنند. ۲) مراد از مدیریت توده‌ها قدرت اقناع افکار عمومی است. یعنی جامعه بدون لحاظ شکاف‌های سیاسی و قومیتی بتواند با رئیس جمهور به عنوان رئیس جمهور ارتباط برقرار کند و او را لایق ریاست جمهوری بداند، هر چند او را از پایگاه فکری دیگری بداند. به عنوان مثال این توانایی در رئیس جمهور باشد که بتواند یک طرح ملی را به مردم عرضه کند و از ایشان در اجرای آن یاری بخواهد و بتواند حمایت و همدلی بالای پنجاه درصد از توده‌ها را از آن خود کند یا دست کم از بروز بحران‌های اجتماعی جلوگیری کند. البته بیشترین وظیفه اقناع افکار عمومی بر عهده رسانه‌های فراگیر است اما اولاً برخی از این رسانه‌ها که مربوط به ساختارهای حاکمیتند با "قدرت ساختاری" رئیس جمهور در خدمت او در می‌آیند و برخی با "قدرت سیاسی". اما خود گفتار و رفتار عمومی فرد رئیس جمهور، یکی از مهمترین عوامل شکل‌گیری افکار عمومی نسبت به او و افکارش است. بحران بنزین ۹۸ مثال بارز عدم وجود مدیریت توده‌ها در شخص رئیس جمهور بود. ۳) مراد از مدیریت ساختارها، آن است که در فضای فعلی جمهوری اسلامی، که نهاد دولت از داخل و خارج آن، تضعیف شده و ده‌ها نهاد موازی عهده‌دار بخش‌های مشترک شده‌اند، فرد دارای قدرت جمع‌کنندگی میان قدرت و مقاومت نهادها و ساختارها را داشته باشد. این غیر از مدیریت جریان‌های سیاسی داخل حاکمیت (قسم اول که بحث شد) و غیر از مدیریت توده‌ها (قسم دوم که بحث شد) است. فرض بفرمایید دعواهای وزارت جهاد و وزارت صمت و وزارت کار در مورد فلان نزاع صنایع تبدیلی کشاورزی یا دعوای وزارت کشور و اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه در مورد فلان بحران امنیتی. اینها نیاز به فردی دارد که قدرت جمع‌کنندگی بین ساختارها و برآیندگیری از نیروهای موجود در حاکمیت را داشته باشد که نیروها صَرف حل مسئله گردد نه نزاع قدرت میان نهادهای مختلف. ادامه مطلب در پایین 👇
💠 دلایل ترجیح آقای رئیسی [تِکّه دوم] 👈 ابتدای مطلب: اینجا ☢ ج) پس مراد از فرد «عملی» برای ریاست جمهوری کسی نیست که مانند آقای جلیلی، همه مشکلات را احصا و راه حل ارائه داده باشد. این تلاش البته مشکور است اما به صورت معمول بر عهده نهادهای حاکمیتی و اتاق فکرهایی است که هر سیستم برای بقای خود آنان را راه‌اندازی می‌کند و البته گاهی این نهادهای قانونی کار خود را انجام نمی‌دهند یا خود به دلیل عدم برخورداری از مدیرانی لایق، تبدیل به مشکل می‌شوند و نیاز به فرایندی است که دوباره به مدار کار برگردند. به همین دلیل نمی‌گویم دکتر جلیلی کار اشتباهی کردند. بلکه تکیه‌ام آن است که این شیوه پرداخت و حل مسئله لزوماً به معنای آن نیست که آن ویژگی‌های لازم در ریاست جمهوری را نیز حائز هستند. ☢ د) به نظر می‌رسد در بین نامزدهای موجود، کسی که حائز قدرت مدیریت سیاسی باشد آقای رئیسی است. منازعات انتخاباتی را رها کنید چون این تاب و تب مخالف‌خوانی‌ها زودگذر است. فردای انتخابات چه اتفاقی می‌افتد؟ ۱) شیوه مدیریت آقای رئیسی - هم در آستان قدس و هم به صورت گسترده‌تر در قوه قضائیه - نشان داد که توانایی مدیریت سیاسی را دارد، یعنی فعالان مختلف سیاسی و رسانه‌ای و اجرایی، در بسیاری از تصمیمات کلان قوه قضائیه با آن همراهی می‌کردند و حتی مخالفان سیاسی او (از جمله برخی عدالتخواهان) برای عدم همراهی، دستاویزی جز «روبنایی بودن اصلاحات» و «معلوم نیست واقعی باشد» نداشتند. به عبارت دیگر او در عرصه سیاسی توانست سرکش‌ترین مخالفان را به تمکین امر سیاسی وا دارد. ۲) در مورد مدیریت توده‌ها نیز چنین است، یعنی با وجود روحیه اخلاقی و مردمی آقای رئیسی می‌توان این بازخورد را از جامعه گرفت که نسبت به او نوعی همدلی وجود دارد. البته نمی‌توان تأثیر سیادت و تعمم ایشان را در این امر انکار کرد، اما فراموش نکنیم که همین جامعه از حسن روحانی که او نیز معمم است متنفر است. به گمان بنده، توده‌ها (فارغ از قومیت و ملاحظات سیاسی) این حس را از آقای رئیسی گرفته‌اند که دنبال ادا در آوردن و زدن جیبشان نیست. به علاوه اینکه، فاصله قوت خطابه آقای رئیسی با خطیب توانمندی چون آیت‌الله خامنه‌ای مانع این نیست که بگوییم او در سخنرانی و اقناع عمومی نیز حد نصاب استاندارد را دارد، هر چند در بازی با کلمات و ایجاد جنگ روانی به پای امثال حسن روحانی نمی‌رسد (و این نقص نیست بلکه کمال است). 💡 مدیریت توده صرفاً به معنای قابلیت سخنرانی نیست هرچند یکی از مهمترین ابزار مدیریت توده‌هاست. ۳) در مورد مدیریت ساختارها به نظر می‌رسد در میان نامزدهای موجود، هیچ نامزدی نیست که بتواند اعتماد نهادهای مختلف - داخل دولت و خارج از دولت - را جلب کند. نامزدی که با حمله به یک نهاد نظامی یا اطلاعاتی در دوران تبلیغات به ریاست جمهوری برسد همیشه این مشکل را خواهد داشت که در تعامل با آن نهاد نظامی یا اطلاعاتی یا حکمیت بین آن نهاد و نهاد دیگر به جانب‌داری متهم شود. اما با توجه به جایگاهی که آقای رئیسی در قوه قضائیه کسب کرده است می‌توان گفت بین تمامی نهادهای دولتی و غیردولتی حاکمیتی حائز جایگاه مدیریت و حکمیت قابل قبولی است. جایگاهی که به سختی بتوان آن را در مورد دکتر جلیلی ادعا کرد. ☢ ه) ضعف آقای رئیسی نسبت به آقای جلیلی و دیگر نامزدها در دو حوزه است: ۱) مناظرات: آقای جلیلی کلی‌گویی نمی‌کند، بحث را به سمتی که می‌خواهد به راحتی می‌کشاند [هر چند ادبیاتش دانشگاهی است و ممکن است احیاناً توده با آن ارتباط برقرار نکند]. در مقابل آقای رئیسی گاهی توانایی ضبط صحیح فعل را در جملات طولانی ندارد، احیاناً نهاد و گزاره در جملات ایشان مطابق نیست ، اشتباهات لفظی زیاد دارد؛ گاهی تند حرف زدن ایشان را به این اشتباهات می‌اندازد و گاهی موضوعات متعددی که در نظر دارد تا بیان کند. ۲) برنامه مدون داشتن: همانطور که عرض کردم نیازی نیست شخص رئیس جمهور فردی نظری باشد که علم و نظرش ناظر به عمل است، چنین فردی باید در شورای عالی امنیت ملی یا دبیرخانه‌های مجمع یا شورای نگهبان یا مجلس خبرگان مشغول شود و با توجه به تخصصش برنامه‌هایی تدوین کرده در اختیار مدیران قرار دهد اما این بدان معنا نیست که نداند چه می‌خواهد بکند. ادامه مطلب در پایین 👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑 سخنان حاج حسین یکتا در مورد شرکت در انتخابات ریاست جمهوری https://eitaa.com/tamaddone
💠 دلایل ترجیح آقای رئیسی [تِکّه سوم و آخر] 👈 ابتدای مطلب: اینجا بگذارید از آقای همتی مثال بزنم: نمی‌دانم ایشان برنامه اقتصادی مدوّن و مکتوبی دارد یا خیر، اما این را می‌دانم که در زمینه اقتصاد به صورت کلان می‌داند که مشکلات چیست و راه‌حل‌هایی طبق دانش و بینش خود در نظر گرفته است. با این حال بنده به صورت نسبی می‌پذیرم که آقای همتی برنامه اقتصادی دارد. اما همین آقای همتی در زمینه سیاست خارجه برنامه‌ای ندارد. بله! به صورت اجمالی می‌داند که مثلاً باید فردی مانند آقای ظریف را به کار بگیرد و فردی مانند آقای جلیلی را به کار نگیرد؛ اما اگر مثلاً یک روز آقای ظریف آمد و گفت آمریکاییها فلان امتیاز سیاسی را می‌خواهند معلوم نیست آقای همّتی بتواند تصمیمی بگیرد که با مجموعه تصمیمات دیگرش متلائم و هماهنگ باشد. این آن چیزی است که بنده از آن تعبیر به برنامه مدون می‌کنم. 💢 متاسفانه برنامه مدونی از هیچ یک از نامزدها (غیر از آقای جلیلی آن هم به برکت هشت سال تلاش در مجموعه دولت سایه) نمی‌بینیم و اگر بنده قانع میشدم که شخص آقای جلیلی محسّنات مدیریتی آقای رئیسی (که در بند دال عرض شد) را دارد حتماً به آقای جلیلی رأی می‌دادم [البته با تحفظ بر اینکه عملیاتی بودن برنامه آقای جلیلی تضمین شده نیست]. [📛 این نکته بسیار منفی در فضای سیاسی ایران است. برخی آن را به نبود تحزب نسبت می‌دهند و برخی دیگر دلیل آن را رانتی بودن اتاق‌های فکر و اندیشکده‌های جمهوری اسلامی می‌دانند. در هر صورت این بحث از موضوع نوشتار حاضر خارج است]. ☢ و) با وجود این دو ضعف در آقای رئیسی همچنان قائل هستم که اولا) ضعف در مناظرات به معنای عدم قدرت در مدیریت توده‌ها نیست، زیرا عمل‌گرا بودن و روحیه اخلاقی آقای رئیسی و همچنین بُرنده بودن او (به معنای توان اجرای اراده در روی زمین و خارج از مقام خطابه)، این قدرت را به وی داده است که توده‌ها را - لااقل به میزان حداقل مورد نیاز - با خود همراه کند. ثانیا) طرح‌های به زمین مانده متعددی در حوزه مسکن، سلامت،‌ یارانه‌ها، سیاست خارجی، آموزش و پرورش و ... وجود دارد که رئیسی می‌تواند با اجرای آنها وضعیت را بهبود ببخشد و از عناصری که در هر یک از این حوزه‌ها دارای دستاورد عملی هستند در دولت خود بهره بگیرد که این امر با توجه به قدرت مدیریت سیاسی و مدیریت ساختاری که در رئیسی سراغ داریم بسیار قابل دسترس است و در این دو مورد (یعنی قدرت مدیریت ساختاری و مدیریت سیاسی) در مورد آقای جلیلی تردیدهای جدی وجود دارد. 💢 این که آیا آقای جلیلی می‌تواند مخالفین سیاسی خود یا ساختارهایی که در گذشته با ایشان اصطکاک داشته است را با خود همراه کند مورد سوال جدی است. ☢ ز) ان‌شاءالله با حضور حداکثری مردم، رئیس جمهور دوازدهم از رأیی برخوردار شود که پشتوانه او در انجام تصمیمات ملی باشد و میزان پایین رأی، توان مدیریت سیاسی و توده‌ای و ساختاری او را تضعیف نکند. ⚠️ دولتی که پشتوانه مردمی نداشته باشد نه در برابر اجزاء مختلف نظام و نه در برابر دشمنان و دوستان خارجی و نه در برابر توده‌های مردم ایران، دارای مشروعیت و اقتدارِ لازم نیست.