🖌 #یادداشت_روز
🔹سوریه مقاوم در آستانه بزرگترین پیروزی منطقهای و بینالمللی
#سعدالله_زارعی
🔸 سوریه در آستانه یک «تحول اساسی» است، این تحول جنبه درونی داشته و معمار آن اولاً خود ملت و دولت سوریه است و ثانیاً به جبهه مقاومت و نیروهای منطقهای که طی بحران شش ساله در جهت حفظ یکپارچگی سوریه، شکست مداخلات خارجی علیه حاکمیت سوریه و به شکست کشاندن گروههای تروریستی تحتالحمایه دولتهای خارجی عمل کردهاند، ارتباط پیدا میکند. اما درست در زمانی که جبهه مقابل باید پاسخگوی هدررفت نزدیک به 10 سال سرمایهگذاری برای تغییر در سوریه- از دولتی مستقل به دولتی وابسته- باشد با کمک گرفتن از بعضی واژگان و استناد به پارهای بندهای قطعنامههای شورای امنیت و با برجستهنمایی بعضی از تحرکات بیاثر سیاسی در صدد برآمده این تحول سیاسی را از یک سو به ضرر حاکمیت سوریه و جبهه مقاومت و از سوی دیگر در چارچوب گفتمانی خود معرفی نماید!
سوریه در آستانه یک تحول سیاسی است. تحول سیاسی آن این است که ارتش سوریه و جبهه مقاومت در حال آمادهسازی عملیات بزرگ «ادلب» - تنها استان باقی مانده در اشغال تروریستهای تحتالحمایه خارجی- هستند ارتش سوریه طی روزهای اخیر، یگانهایی را به سمت مناطق شمال شرقی استان لاذقیه گسیل داشته و در جنوب این استان نیز طرحهای عملیاتی خود را آماده کرده است. این عملیات آشفتگی زیادی را در جبهه خارجی حامی تروریستها و در میان گروههای اصلی تروریستی- شامل جبهه النصره و داعش- به وجود آورده است. بیانات مقامات سیاسی خارجی حامی تروریستهای ادلب و تأکید بر اینکه عملیات نظامی سبب پیچیدهتر شدن شرایط شده و باید تا رسیدن به توافق سیاسی به تأخیر افتد، از اهمیت این عملیات حکایت میکند کما اینکه جابجاییهای مکرر تیمهای عملیاتی النصره و داعش در جنوب و شمال استان ادلب نیز بیانگر نگرانی شدید آنان میباشد. در خصوص این عملیات و مسائل مرتبط با آن نکات زیر حائز اهمیت میباشند:
1- استان ادلب در شمال غربی سوریه واقع شده و گفته میشود در حال حاضر 2/5 میلیون نفر جمعیت دارد. این استان به مرزهای ترکیه اتصال دارد. تروریستهای مستقر در این استان حدود 100 هزار نفر میباشند که گفته میشود نیمی از آن را اعضای النصره تشکیل میدهند مابقی آنان نیز شامل گروههایی نظیر «فیلقالشام» و «احرارالشام» میشوند که شاخههایی از النصره یا القاعده هستند کما اینکه خود النصره شاخه سوری القاعده میباشد.
ترکیب گروههای تروریستی در ادلب دو نکته را یادآور میشود، اولین نکته این است که براساس همه مصوبات شورای امنیت سازمان ملل، مذاکرات ژنو، مذاکرات آستانه، مذاکرات سوچی و هر فرایند دیگر، این گروهها «تروریستی» به حساب آمده و مبارزه تا محو کامل آنان مورد تأکید قرار گرفته است. بنابراین دست دولت سوریه و حامیان منطقهای آن در پیگیری عملیات سنگین برای پاکسازی این منطقه کاملاً باز است و به روایتی مانع حقوقی بر سر راه این عملیات وجود ندارد. نکته دوم این است که گروههای تروریستی، «ادلب» را آخرین سنگر حفظ خود در منطقه عربی به حساب میآورند و با ریشهکن شدن آنان در ادلب در واقع در کل منطقه عربی ریشهکن شدهاند و این یعنی پایان کامل توطئهای که از حدود ده سال پیش و با کمک پارهای از سرویسهای اطلاعاتی منطقهای و خارجی علیه کشورهای عرب محور مقاومت دنبال و به اجرا گذاشته شد.
2- عملیات در ادلب البته دشواریهایی دارد در عین اینکه ارتش سوریه و حامیان منطقهای آن هم اینک دارای توانمندی بالا و تجربه ذیقیمت شدهاند. دشواری عملیات از یک سو به منطقه عملیاتی ادلب باز میگردد. ادلب منطقهای جنگلی و کوهستانی است که عملیات ارتش در آن به سهولت عملیات در ایران و یا قنیطره و ریف دمشق و...
ادامه مطلب👇
http://kayhan.ir/fa/news/140500
🔻نشانی ما در پیامرسانهای سروش، آیگپ، ایتا، گپ و بله
@kayhannewspaper
📌 #خبر_ویژه
🔹اُغر به خیر آقای هاشمی! از مریخ آمدهاید که خبر ندارید؟
🔸محمد هاشمی میگوید اگر با دنیا مذاکره کرده بودیم، بسیاری از مسائلی را که امروز گرفتار آن هستیم، دچار نمیشدیم(!)
وی در گفتوگو با روزنامه قانون و در پاسخ این سؤال که «ترامپ اعلام کرده برای مذاکره با ایران هر کجا بگویید بدون قید و شرط میآیم، آقای هاشمی رفسنجانی زنده بودند چه موضعگیری میکرد؟»، گفته است: مرحوم آیتالله هاشمی رفسنجانی تفکر و اندیشهاش این بود که مذاکره با هرکسی حتی با دشمن مفید است. جمهوری اسلامی ایران میتواند در دنیا مبتنی بر مکتب فکری که دارد، عمل کند. آرمانهای انسانی در این نظام بسیار قوی است؛ اگر اسلام را درست مطالعه کنیم، میبینیم چندین برابر آنچه که در بیانیه حقوق بشر آمده، پیامبر اسلام 1400 سال قبل آورده است. در قرآن، احادیث و نهجالبلاغه در مورد حفظ حقوق و کرامت انسانها مسائل گوناگونی مطرح شده است که بسیاری از آنها هنوز برای مسلمانان شناخته شده نیست.
وی میافزاید: مذاکره به این معنا نیست که منافع ملی را به دشمن واگذار کنیم بلکه در مذاکره طرفین با هم صحبت میکنند حرفهای یکدیگر را میشنوند، یا به توافقاتی میرسند یا اگر به توافقی نرسیدند شناخت نسبت به افکار، عقاید و آرمانهای هم پیدا میکنند. مذاکره میتواند بین دو نفر یا دو ملت باشد.
رئیس دفتر مرحوم هاشمی رفسنجانی گفت: به نظرم اگر در گذشته با دنیا مذاکره کرده بودیم، بسیاری از مسائلی را که امروز گرفتار آن هستیم، دچار نمیشدیم. در واقع ما نتوانستیم خودمان را به دنیا عرضه کنیم. در اوایل انقلاب در رسانه ملی فعالیت میکردم که بحث صدور انقلاب مطرح شد و امام(ره) فرمودند که باید اسلام و ارزشهای اسلام را به گونهای به مردم و دنیا معرفی کنید تا مخاطب فرق جمهوری اسلامی با حکومت قبلی یا سوسیالیستی را متوجه شود. این فرقها را با یک نامه به دنیا و به ویژه جوانان عرضه کردند...
ادامه مطلب👇
http://kayhan.ir/fa/news/140501
🔻نشانی ما در پیامرسانهای سروش، آیگپ، ایتا، گپ و بله
@kayhannewspaper
💰👥 #اقتصادی_اجتماعی
🔹رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو خبر داد:
اختلاف ۴۰ میلیونی قیمت خودرو از کارخانه تا بازار
🔸رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو گفت: همچنان اختلاف قیمت خودروهای تولید داخل از کارخانه تا بازار زیاد است و در برخی موارد این اختلاف قیمت به بیش از ۴۰ میلیون تومان میرسد.
سعید موتمنی در گفتوگو با خبرگزاری فارس با انتقاد از افزایش قیمت خودرو افزود: قیمت پراید 131 در بازار در یک روز یک میلیون تومان افزایش داشت و همچنین پژو 207 اتوماتیک با 2 میلیون تومان افزایش طی یک روز به 98 میلیون تومان رسید.
خبرگزاری ایسنا هم درباره وضعیت این روزهای بازار خودرو گزارش داد: قیمت خودروها در بازار آزاد رشد بیضابطهای داشته است؛ بهگونهای که تفاوت قیمت کارخانه و بازار برخی خودروها به حدود ۱۰۰ میلیون تومان رسیده است. به عنوان مثال هماکنون خودروی مزدا ۳ تیپ ۴ در حالی از سوی شرکت سازنده ۱۴۳ میلیون تومان قیمتگذاری شده که قیمت آن در بازار حدود ۲۵۰ میلیون تومان است. قیمت رسمی پژو ۲۰۰۸ نیز ۱۱۵ میلیون تومان و قیمت بازار آن حدود ۲۰۰ میلیون تومان است. قیمت خودروی سراتو نیز در حالی در بازار به حدود ۱۸۰ میلیون تومان رسیده که قیمت رسمی آن ۱۱۳ میلیون تومان است.
در این شرایط مصرفکنندگان از وضعیت پیش آمده ناراضی بوده و بیشتر آنها موفق به خرید خودرو به قیمتهای رسمی از شرکتهای خودروساز نمیشوند، زیرا به دلیل اختلاف بالای قیمت رسمی و آزاد خودروها، نقش واسطهها و دلالان در این بازار پررنگ شده و خودروهای تولیدی سر از بازار آزاد با قیمتهای آنچنانی در میآورند .در چنین شرایطی اما خودروسازان و قطعهسازان هم از شرایط موجود ابراز نارضایتی میکنند؛ بهگونهای که آنان معتقدند به دلیل قیمتگذاری دستوری خودرو، سود تولید به جیب واسطهها و دلالان در بازار آزاد میرود. این در حالی است که مصرفکنندگان واقعی نیز از اینکه موفق به خرید خودرو به قیمتهای رسمی از کارخانههای سازنده نمیشوند، ناراضیاند. گفتنی است قرار است از امروز تعطیلات تابستانی خودروسازان به مدت یک هفته آغاز شود. به موازات خودروسازان، صنایع قطعهسازی نیز در ایام تعطیلات تابستانی خودروسازان خطوط تولید خود را تعطیل میکنند.
http://kayhan.ir/fa/news/140465
🔻نشانی ما در پیامرسانهای سروش، آیگپ، ایتا، گپ و بله
@kayhannewspaper
📎🔹سودجویی بیسابقه در فروش بلیت هواپیما و انفعال وزارت راه:
قیمت پروازهای داخلی از یک میلیون تومان گذشت
🔸پس از نوسانات اخیر ارزی، قیمت بلیت هواپیما بیمحابا در حال افزایش است و در نبود برنامه مدون برای نظارت بر نرخها، آژانسها، چارترکنندهها، سایتهای فروش بلیت و البته شرکتهای هواپیمایی، به خالی کردن جیب مردم مشغول هستند.
به گزارش خبرگزاری فارس، پس از نوسانات اخیر ارزی و افزایش قیمت دلار، هزینه شرکتهای هواپیمایی که بیش از ۵۰ درصد آن ارزی است، بیمحابا افزایش یافت.
با وجود ادعای مسئولان صنعت حملونقل هوایی مبنی بر افزایش حداکثر 50 درصدی قیمت بلیت هواپیما در شرایط فعلی، این افزایش جهشی قیمت دلار برای شرکتهای هواپیمایی از 4 هزار و 200 تومان به حدود 8 هزار تومان موجب شد شرکتهای هواپیمایی هم برای جبران این هزینههای مضاعف، نرخهای بلیت خود را در مواردی تا ۱۰۰ درصد هم در پروازهای داخلی افزایش دهند.
یکی از متصدیان فروش بلیت پروازهای داخلی در این مورد گفت: به نظر میرسد سازمان هواپیمایی کشوری و شرکتهای هواپیمایی دست به دست هم دادهاند تا قیمتها را افزایش دهند.
به گفته وی در کنار این افزایش قیمت شرکتهای هواپیمایی، عدهای سودجو، واسطهگر و چارترکننده هم از این بازار پرآشوب بلیت هواپیما تا میتوانند سودجویی میکنند و در نبود نظارت قیمتها را افزایش میدهند.
یکی دیگر از روشهایی که مسافران امکان تهیه بلیت هواپیما را از آن طریق دارند، سایتهای فروش بلیت هواپیما است که تعداد کمی از آنها دارای مجوز و طرف قرارداد با شرکتهای هواپیمایی هستند و تعداد بسیار زیادی از آنها هم بدون مجوز بلیت هواپیما میفروشند.
در حالی که سازمان هواپیمایی کشوری مدعی است این سایتها اغلب غیرقانونی هستندمشخص نیست چگونه توانستهاند سالهای متمادی بلیت هواپیما بفروشند و در این حوزه فعالیت داشته باشند. به هر حال بررسی نرخهای بلیت هواپیما در این سایتها هم نشان از نبود نظارت و ضابطه دارد.
طبق نرخ یکی از همین سایتها، مسیر تهران-شیراز یکمیلیون و 205 هزار تومان قیمتگذاری شده است...
ادامه مطلب👇
http://kayhan.ir/fa/news/140485
🔻نشانی ما در پیامرسانهای سروش، آیگپ، ایتا، گپ و بله
@kayhannewspaper