eitaa logo
یاد بگیریم و خوب بنویسیم
99 دنبال‌کننده
19 عکس
0 ویدیو
0 فایل
خوب یاد بگیریم و خوب بنویسیم تا قلممان مانند خورشید در بین نوشته های دیگران بدرخشد. طاهر خوش ساروی نویسنده بیش از ۷۰ کتاب در زمینه کودک و نوجوان ، بزرگسال و ترجمه عربی به فارسی ارتباط : @TAHER_KHOSH_SARAVI
مشاهده در ایتا
دانلود
🎁 آیا می دانستیم دختران، فرشتگان زمینی‌ای هستند که با دختر‌شدن، خواهرشدن و مادرشدن هوای روزگار را دارند؟! 💞 دختران عزیزم! روزتان مبارک @kelaseneveshtan
تعریف داستان: ✅ داستان به نوشته‌ای گفته می‌شود که در آن نویسنده فکر اصلی خود را در قالب حکایتی به خواننده ارائه می‌دهد؛ خواه این داستان کاملاً جنبه تخیلی و غیر واقعی داشته باشد و خواه واقعیات زندگی در آن به رنگ و روغن تخیّل و پرداخت نویسنده، آرایش دیده باشد و خواننده باعث می‌شود که به سمت این داستان، کشش و جذب داستان شود. @kelaseneveshtan
🟣 مخاطب و مخاطب شناسی 🔵 برای که بنویسیم؟ 🟢 نوشتن، ارتباط کتبی با خواننده‌ی اثر است و کلام تو، وسیله ارتباط! 🟠 اگر مقصودت به خواننده منتقل نشود چه فایده؟! 🔴 اگر با مخاطب، نتوانی رابطه برقرار کنی، از نوشتن چه سود؟! 🔷 پس، شناخت مخاطب، ضروری است. @kelaseneveshtan
💠 طبق جدیدترین رده بندی سنی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور: ۱. از ۰ تا ۲ سالگی: نوزاد. ۲. از ۲ تا ۴ سالگی: نوگام؛ یعنی تازه دارد با پدیده کتاب آشنا می شود که یک سری کتاب پلاستیکی در بازار وجود دارد به نام «کتاب حمام » که محتوای بیشتر آن در یک صفحه یک دو بیت شعر کوچک هست برای یادگیری این دسته. ۳. از ۴ تا ۷ سالگی: نوباوه ( رسیده): شامل دوره پیش دبستانی می شود که بچه ها در این دوره شعرها را حفظ می کنند. ۴. از ۷ تا ۹ سالگی: نوخوان؛ سواد آموز هستند. خواندن و نوشتن حروف الفبا و... را یاد می گیرند. ۵. از ۹ تا ۱۲ سالگی: نونهال؛ اینجا اگر بچه استعداد داشته باشد، می توان استعداد یابی کرد برای بچه ها در قالب‌های هنری ( نقاشی، بازیگری، مجسمه سازی و....). ۶. از ۱۲ تا ۱۵ سالگی: نونگاه؛ مرحله قالب پذیری آنان در اینجاست و ما آنها را بعد از استعداد یابی، به مرحله قالب که استعداد دارند، هدایت و راهنمایی می‌کنیم. ۷. از ۱۵ تا ۱۸ سالگی: نوجوان؛ شخصی که به این سن رسید، بزرگ می شود و تولید داستان و اشعار و ... می‌کند و مستقل است. 🌐 نکته: در نگاه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ، از ۱۲ تا ۱۵ سالگی «نوجوان» می گفتند؛ اما الآن از ۱۵ تا ۱۸ سالگی را «نوجوان» می دانند. 🔰 ملاک سنّ رشد، ماه قمری است. دختران نیز ملاک رشد آنان، ۹ سالگی و پسران نیز ۱۵ سالگی است. @kelaseneveshtan
💠 عناصر یک داستان شاهکار ۱. نظرگاه و زاویه دید: زاویه دید به آن «دیدگاه» و «نظرگاه» هم می‌گویند. 🌷 چه شخصیتی داستان را تعریف می‌کند؟ 🌹چرا داستان دقیقاً به این صورت تعریف می‌شود. ♻️ داستان از کجا تعریف می‌شود؟ 🌴 چه کسی راوی آن است؟ 🌺 راوی چه زمانی حرف می‌زند و چه می‌گوید. 🌐 تو در جایگاه نویسنده باید بدانی که اصلاً چرا داستان تعریف می‌کنی و در حقیقت قصدت از این کار چیست؟! @kelaseneveshtan
نظرگاه داستان، از دیدگاه هر شخصیتی که باشد، داستان درباره اوست؛ او همان کسی است که تمامی حوادث داستان برایش اتفاق می‌افتد و آنها را تعریف و تجربه می‌کند. 🔰 خواننده در احساسات و افکار او سهیم می‌شود. در حقیقت آن شخصیت دوربینی است که خواننده از نگاه او داستان را تجربه می‌کند و در این نظرگاه است که زبان داستان را تعیین می‌کند. @kelaseneveshtan
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸مرداب بیکاری🔸 ⭕️ جامعۀ ما اگر بیکار نداشت، بسیاری از مشکلات اخلاقی، فرهنگی و حتی اقتصادی را هم نداشت. شما نگاه کنید؛ آن کسی که در خیابان‌ها پرسه می‌زند و بیکار است، این مثل یک آب راکد و مرداب است که همه گونه اخلاق و رفتار ناپسند ممکن است از آن بیرون بیاید. چون مرداب است! ⛔️ اوقات بیکاریِ انسان، مثل مرداب است. هر نوع آلودگی اقتصادی، اخلاقی، فرهنگی و سیاسی ممکن است از آن حاصل بشود. هرگونه عفونتی ممکن است از آن پیش بیاید. آن کسی که ویدئوی مبتذل نگاه می‌کند، به خاطر اوقات بیکاری‌اش است. آن کسی که سراغ اعتیاد می‌رود به خاطر اوقات بیکاری است. اگر سراغ قمار و مشروبات می‌رود به خاطر اوقات بیکاری است. حتی بسیاری از خودنمایی‌ها، سر خیابان ایستادن‌ها، مزاحمت‌های خیابانی و ... از بیکاری است. ✅ امروزه برای ما از واجبات است که جوان وقتی دیپلم خود را گرفت، بلافاصله برای او کاری مهیا شود. این از ضروریات است! @kelaseneveshtan
💠 انواع زاویه دید 🌷اول شخص: من ( خودِ من) 🌹 دوم شخص: او ( تو) 🌺 سوم شخص: جمع. ♻️ یا زاویه دید: ۱. دانای کل، محدود ۲. و یا دانای کل، نامحدود است. @kelaseneveshtan
دانای کل، سومین شخص است که اشراف دارد به همه چیز؛ یعنی در همه جا حضور دارد و برای همه می‌تواند متن و نقش بیاورد. مثال: یعنی بگوید او اینجاست. برادرش در خانه دارد فکر می‌کند. او همه چیز را می‌داند. @kelaseneveshtan
🔰 دانای کل نامحدود: در این حالت زمانِ فعل‌ها، سوم شخص است و راوی، این امکان را دارد که در هر زمان و مکان و در ذهن تمامی شخصیت‌ها حضور داشته باشد و قصه را روایت کند. @kelaseneveshtan
🔴 اول شخص: من. طرف فقط دید خود را می‌تواند بگوید. محدودیت دارد و به غیر خودش هیچ جا اشرافی ندارد. 🔵 دوم شخص: من دارم تو (شما) رو روایت می‌کنم.مثل اینکه هوا گرم است. تو بیرون می‌روی. احساس می‌کنی نفست بیرون نمی‌آید. 🟢 سوم شخص: دو حالت دارد: 🔻 یک. دانای کل: الف محدود: اگر داخل یک شخصیت فرو برود و همه چیز از منظر او روایت کند. ب. نامحدود: همه چیز را می‌تواند روایت کند. 🔺دو. دانای کل نیست؛ یعنی از او روایت می‌کند. مانند این است که بگوید، او بیرون می‌رود. @kelaseneveshtan
❇️ نکته 🔆 دانای کل: یک. مداخله کار است. یعنی ذهن را هم می‌خواند. به عبارت دیگر یعنی دارد به همان اتفاق ناگوار سال قبل فکر می‌کند. دو. مداخله کار نیست؛ داخل ذهن طرف نمی‌شود. مثال اینکه اگر آن روز ماشین با سرعت حرکت نمی‌کرد، آن اتفاق نمی‌افتاد. @kelaseneveshtan