حکمت11: روش برخورد با دشمن(سياسى، اخلاقى):
وَ قَالَ (علیه السلام): إِذَا قَدَرْتَ عَلَى عَدُوِّكَ، فَاجْعَلِ الْعَفْوَ عَنْهُ شُكْراً لِلْقُدْرَةِ عَلَيْهِ.
و درود خدا بر او، فرمود: اگر بر دشمنت دست يافتى، بخشيدن او را شكرانه پيروزى قرار ده.
نکته ها:
شکر قدرت:
مى دانیم هر نعمتى شکرى دارد که اگر انجام گیرد موجب بقاى نعمت و افزایش آن است و اگر انجام نگیرد نعمت به مخاطره خواهد افتاد; ممکن است کم یا نابود شود.
نیز روشن است که شکر تنها شکر زبانى نیست، بلکه باید با عمل مناسبى نعمت را شکر گفت; آن کس که خدا اموال و ثروت فراوانى به او داده شکرش آن است که دیگران را نیز در آن سهیم سازد و آن کس که خدا مقامى به او بخشیده شکرش آن است که به وسیله آن مشکلات نیازمندان را حل کند.
در مورد پیروزى بر دشمن، بهترین شکر آن عفو و گذشت است همان گونه که امام در اینجا مى فرماید: «هنگامى که بر دشمنت پیروز شدى عفو را شکرانه این پیروزى قرار ده»; (إِذَا قَدَرْتَ عَلَى عَدُوِّکَ فَاجْعَلِ الْعَفْوَ عَنْهُ شُکْراً لِلْقُدْرَةِ عَلَیْهِ).
آرى عفو و گذشت سیره کریمان است و انتقام روش لئیمان.
در تاریخ زندگى پیغمبر اسلام(صلى الله علیه وآله) و امامان اهل بیت(علیهم السلام) جلوه هاى فراوانى از این مطلب دیده مى شود. در جریان فتح مکه هنگامى که پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) بر دشمنانى که یک عمر خون به دل او کرده بودند و یارانش را کشته و مثله کرده بودند پیروز شد جمله تاریخى «اذْهَبُوا فَأَنْتُمُ الطُّلَقَاءُ» را فرمود و همه جنایتکاران را مورد عفو قرار داد و شعار «اَلْیَوْمُ یَوْمُ الْمَرْحَمَةِ; امروز روز بخشش است» در مکه طنین انداز شد.
توصیه هاى امام امیرالمؤمنین(علیه السلام) درباره قاتلش «عبد الرحمان بن ملجم مرادى» نشانى از گذشت کریمانه آن حضرت است و همچنین در جریان جنگ صفین بعد از آن که یارانش بر شریعه فرات مسلط شدند اجازه نداد به عنوان انتقام آب را به روى آنها ببندند، بلکه آب را براى همه آزاد ساخت. همچنین در مورد فرزندان آن حضرت و امامان معصوم.
اضافه بر این، تبدیل انتقام به عفو اثر مهم اجتماعى دارد و آن این است که انتقام به صورت تصاعدى پیش مى رود و دائما قتل و کشتار و ناامنى مى آفریند و هرگز اجازه نمى دهد صلح و صفا و آرامشى در جامعه پدید آید در حالى که عفو و گذشت به خشونت ها پایان مى دهد و سبب آرامش جامعه است. بنابراین افزون بر این که عفو فضیلتى اخلاقى و مهم است، تدبیر پر ارزش اجتماعى است.
لذا در حدیثى از رسول خدا(صلى الله علیه وآله) نقل شده که فرمود:" أَلاَ أُخْبِرُکُمْ بِخَیْرِ خَلاَئِقِ الدُّنْیَا وَالاْخِرَةِ؟ الْعَفْوُ عَمَّنْ ظَلَمَکَ وَتَصِلُ مَنْ قَطَعَکَ وَالاِْحْسَانُ إِلَى مَنْ أَسَاءَ إِلَیْکَ وَإِعْطَاءُ مَنْ حَرَمَکَ; آیا شما را از بهترین اخلاق دنیا و آخرت خبر ندهم; عفو و گذشت از کسى که به تو ستم کرده و پیوند محبت با کسى که از تو بریده و نیکى به کسى که با تو بدى کرده و بخشیدن کسى که تو را محروم کرده است (اینها باارزش ترین اخلاق است)"
و در حدیثى از امام امیر مؤمنان(علیه السلام) در غررالحکم آمده است: «اَلْعَفْوُ تاجُ الْمَکارِمِ; عفو تاج اخلاق والاى انسانى است».
در حدیث دیگرى از پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) مى خوانیم: «تَعافُوا تَسْقُطُ الضَّغائِنُ بَیْنَکُمْ; یکدیگر را عفو کنید تا کینه ها برچیده شود».
قرآن مجید نیز خطاب به مؤمنان مى فرماید: (وَلْیَعْفُوا وَلْیَصْفَحُوا أَلا تُحِبُّونَ أَنْ یَغْفِرَ اللّهُ لَکُمْ وَاللّهُ غَفُورٌ رَحیمٌ).
از آثار و برکات مهم عفو از دشمنان و خطاکاران آن است که در بسیارى از موارد ناگهان منقلب مى شوند و عداوت آنها تبدیل به دوستى صمیمانه اى مى شود که تاریخ نمونه هاى فراوانى از آن به یاد دارد.
البته این دستور یک استثناى مهم دارد و آن اینکه در آنجا که دشمن عفو را نشانه ضعف ببیند یا سبب جسارت و ادامه خصومت او شود، عفو کردن غلط و شبیه ترحم بر پلنگ تیزدندان است. در این گونه موارد هیچ کس عفو را فضیلت نمى شمرد، بلکه نوعى بى تدبیرى و رضایت به ادامه خشونت محسوب مى شود.
به همین دلیل در اجراى حدود اسلامى در جایى به قاضى اجازه عفو داده شده است که آثار توبه و صلاح در شخص جانى آشکار گردد. @kelidebeheshte
💚بسم رب المهدی💚
#تولد_در_توکیو🎉🎈
#قسمت_چهل_وهشتم
#عشق_بازی_با_خدا
✅ آن سال، ما یخچالی ایرانی خریدیم. بعضیها میگویند جنس ایرانی خوب نیست! به نظرم جنس با کیفیت ایرانی خیلی هم خوب است! حداقلش برای من که خوب بود. آن موقع که میخواستم این یخچال را بخرم، یخچال های خارجی ای بود که امکانات بالاتری داشت. ولی من دنبال امکانات بالا نبودم. دنبال چیزی بودم که نیازم را رفع کند.
🛑 در ایران دختر های زیادی را دیده ام که برای چشم و هم چشمی خرج های وحشتناکی میکنند. به شوهر ها و پدرهایشان فشار میآورند. من چیزی می خواهم که از فلانی بالاتر و سرتر باشد. اینها زندگیشان آسایش دارد، ولی آرامش ندارد! نه که توجه به بیرون زندگی چیز بدی است. نه! آدم باید به ظاهر و بیرون زندگی توجه کند. این وسط باطن زندگی نباید فراموش شود. چیزی که متاسفانه امروز فراموش شده. شوهر صبح تا شب کار می کند که زن و بچه اش در آرامش باشند. ولی زن هرچه شوهر درآورده را خرج میکند، برای اینکه از فلانی کم نیاورد. آخر ماه می بینی هشت شان گرو نه شان است.
🔶 همان سال های اول زندگی مان محسن پیشنهاد داد برویم راهیاننور. من آن موقع چیز زیادی از راهیان نور نمیدانستم. وقتی محسن برایم توضیح داد، مطمئن شدم باید جای خوبی باشد. برای اینکه دربارهاش بیشتر بدانم خودم هم شروع به تحقیق کردم و به اولین چیزی که بر خوردم عکس شهدا بود.
📸 من عکس سربازان جنگ های مختلفی را دیده بودم. از عکس های سیاه و سفید سربازان جنگ های جهانی تا عکس های رنگی سربازان جنگهای عراق و افغانستان. وجه مشترک همه شان افسردگی و خستگی چهرهها بود. ناامیدی توی چهره هایشان موج میزد. همه شان غصهدار به نظر می رسیدند.
♥️ ولی اولین چیزی که توجه من را در دفاع مقدس جلب کرد. عکس شهدایی بود که قبل از شهادتشان همه شاد و خوشحال بودند. توی چهره همهشان امید را میدیدی. انگار وسط جشن ازشان عکس گرفته باشند.
💖 مردم ایران به شهیدانشان خیلی احترام می گذارند. خیلی دوستشان دارند♡ من بارها دیده ام مردم جوری با شهدا انس گرفته اند که اگر ندانی فکر می کنی آن شهید برادرشان است. فکر میکنی پسرشان است. شاید اصلاً آن شهید را نشناسند. فقط یک اسمی از ازش شنیده اند و یک عکسی دیده اند، ولی آنقدر بهش علاقه نشان میدهند که فکر میکنی سالها با او زندگی کردهاند.
🔷 ما هم توی ژاپن شهید داشته ایم. سربازانی که برای اعتقادشان، برای کشورشان جنگیده اند و در این راه کشته شده اند. ولی مردم ما اینقدر با آنها مأنوس نیستند.
🌍 البته همه ی این عزت و احترامی که هست از جانب خداست. به نظر من آنها فقط برای ایران نجنگیدند. فقط برای اسلام هم نجنگیدند. آنها برای تمام مردم دنیا جنگیدند. برای انسانیت جنگیدند. مگر وقتی امام زمان [عجل الله تعالی فرجه الشریف] ظهور می کنند، برای ایرانیها ظهور می کنند؟! یا مگر فقط برای مسلمان ها ظهور میکنند؟! امام زمان[عج] برای کل عالم هستی ظهور می کنند.
💛 در راه سفر از مکان های زیادی دیدن کردیم. من آن موقع فارسی ام خیلی خوب نبود. که بفهمم راوی ها درباره آن مکان ها چه می گویند. ولی همین که به آنها نگاه می کردم و مردم را میدیدم که چه زیبا با شهدایشان عشق بازی میکنند. قلبم سرشار از نور می شد. خیلی کیف می کردم. با خودم می گفتم:{ اینکه خداوند می گوید:《شهدا زنده اند》 واقعا حق است. نه تنها زنده اند که هنوز هم دارند برای امام زمانشان کار میکنند. مثل معلمی دلسوز به مردمشان عشق می آموزند♡. عشق به دین♡ ، عشق به انقلاب♡ ، عشق و انسانیت♡
❤️آنجا فهمیدم عشق بازی با خدا سن و سال نمی شناسد. با خودم می گفتم:{ آخر این بچه سیزده چهارده ساله از کجا می دانسته معرفت خدا چیست که آمده به عشق خدا جانش را فدا کرده؟! }
👈🏻با ما همراه باشید... ❤️
ادامه دارد...
⛔️کپی بدون ذکر منبع جایز نیست⛔️
🕊🌹🔑کلیدبهشت🕊🌹🔑
@kelidebeheshte
رفیقــ!🧡💚
میــدونی مشڪݪ بشر چیـہ؟
تمومِ مشڪلِ بشر اینہ
ڪه فکر میکنه ظهور یکـے از
راههایِ نجاته
درحالیڪہ تنـھاراهِ نجاتھــ...!
+هواـے هاے جهــــاںم
بے تو خســـ خســـ مۍ کننـد!
#کرونا #ایستگاه_انتظار
#امام_زمان #محرم
@kelidebeheshte 🧡💚🧡
😔دردها هست، ولی فرصت گفتاری نیست
🚩عازمم قافله را قافله سالاری نیست...
علی انسانی
@kelidebeheshte
🚩سید الشهداء- سلام الله علیه- همه چیزهای خودش را داد در راه، برای اسلام. مگر خون ما رنگینتر از خون سید الشهداست؟ ما چرا بترسیم از اینکه خون بدهیم یا از اینکه جان میدهیم؟
📅امام خمینی(ره) | ۳ آبان ۱۳۵۷
🥀@kelidebeheshte 🥀
🔸اِمام سجّاد(سَلامُ اللّه عَلَیه)فرمودند:
🍀گفتار نیک،
ثروت را زیاد و روزی را فراوان می کند،
مرگ را به تأخیر می اندازد
انسان را در خانواده مَحبوب می کند
و به بهشت وارد می نماید.
#شهادت.امام.سجاد(ع).تسلیت.باد🖤
@kelidebeheshte
سلامــ دوستان👋🏻❤️
دیروز گفتیم که در کنار نقات قوت ما بچه مذهبیـا یه سری نقطه ضعف هم وجود داره که باید رفـــع بشه...🙃
🌺ازجمله اینکه بایدکاری بکنیم
تا غــــیرمذهبے ها هم جذب هیات ومسجد بشن...☺️
به قول #سردار :
رابطه ی حزب اللهی با کسی که دینش ضعیفـــتر است موضوعیت دارد...🌱
💦یه مساله دیگه هــم که هست،
اینه که متاسفانه در دنیا تبلیـــغات زیادی علیه #ایران و #اسلام و مخصوصا #امام_زمان مون داره قــوت میگیره📛
🌿وواقعا نیازه که مامثل همیشه محــکم وارد میدون بشیـــــم💪🏿
تا همون طور که الان
دیگه کسی جـرأت #حملةےنظامی⚔
به ما رو ندارهــــ،
🎈جرأت #شبیخون_فرهنگی🧠
و#جنگ_نرم باما رو هم
نداشـــته باشه...👊🏿
سلامــ دوستان👋🏻❤️
دیروز گفتیم که در کنار نقات قوت ما بچه مذهبیـا یه سری نقطه ضعف هم وجود داره که باید رفـــع بشه...🙃
🌺ازجمله اینکه بایدکاری بکنیم
تا غــــیرمذهبے ها هم جذب هیات ومسجد بشن...☺️
به قول #سردار :
رابطه ی حزب اللهی با کسی که دینش ضعیفـــتر است موضوعیت دارد...🌱
💦یه مساله دیگه هــم که هست،
اینه که متاسفانه در دنیا تبلیـــغات زیادی علیه #ایران و #اسلام و مخصوصا #امام_زمان مون داره قــوت میگیره📛
🌿وواقعا نیازه که مامثل همیشه محــکم وارد میدون بشیـــــم💪🏿
تا همون طور که الان
دیگه کسی جـرأت #حملةےنظامی⚔
به ما رو ندارهــــ،
🎈جرأت #شبیخون_فرهنگی🧠
و#جنگ_نرم باما رو هم
نداشـــته باشه...👊🏿
💠به قول #حضرت_آقا:
جنگ،
جنگ #اراده هاستـــــ...☄✨
💎#حرف_دل:
رفیــق!🙂
نشه یه روز بیاد که ببینیم
عمرمــون رفته وهنوز آقامون نیومده ها😭...
نشه روزایے بیاد که از امروز
بدتر و بدتر باشه ها...😕
نیاد روزی که اسمــــمون روتوےلیست📝 #افسران_جنگ_نرم ننویســـن...😢
💌از هر کجاکه هستی
و هرطور باب میلته
میتونیم باهم شروع کنیم...🏃🏻♂🏃♀
🔗وبه یارے خدا هروقت
محــکم وبا اراده وارد بشیم
قدرتشو داریم که
باقاطعیــت دشمنو شکست بدیم😌✌️🏿
اما...
همسفر ما بشود هر که جگر دارد 💪🏻
💟 خوشحال میشیم اگه به جمع ما بپیوندۍ وباهامون همــکاری کنی😉
ما به کسایی نیاز داریم که حاضر باشند با وقت ⏳و ثرمایه💳 شون با ما همکاری کنند.
تا با توکل به خدا یه کارتشکیلاتے #مهدوی راه بندازیم😊
ان شاءالله
اینم آیدی منه:)
🦋@sarbazesardar
✍🏻 #سرباز_سردارم
حکمت14: روش برخورد با خويشاوندان (اخلاقى، اجتماعى):
وَ قَالَ (علیه السلام): مَنْ ضَيَّعَهُ الْأَقْرَبُ، أُتِيحَ لَهُ الْأَبْعَدُ.
و درود خدا بر او، فرمود: كسى را كه نزديكانش واگذارند، بيگانه او را پذيرا مى گردد.
نکته ها:
نتيجه بى مِهرى بستگان:
امام(عليه السلام) در اين جمله به کسانى که بستگان نزديکش نسبت به او بى مهرى مى کنند و رهايش مى سازند دلدارى و اميدوارى مى دهد که نبايد از اين جريان مايوس گردند; خداوند راه ديگرى به روى او مى گشايد و مى فرمايد: «کسى که نزديکانش او را رها سازند آنها که دورند براى (حمايت از او و يارى اش) آماده مى شوند»; (مَنْ ضَيَّعَهُ الاَْقْرَبُ أُتِيحَ لَهُ الاَْبْعَدُ)
در واقع اين حکمت و رحمت الهى است که انسان ها به وسيله بستگان و دوستان نزديک حمايت شوند; ولى اگر آنها به وظيفه خود عمل نکردند و به صله رحم و مسئوليت هاى دوستى پشت پا زدند اين مسئوليت را بر عهده ديگران مى گذارد تا بنده اش در ميان توفان حوادث تنها نماند.
مثلا پيغمبر اکرم(صلى الله عليه وآله) طائفه قريش که نزديک ترين نزديکان او بودند نه تنها حمايتش نکردند بلکه به دشمنى او برخاستند; اما خداوند دورافتاده ترين قبائل را از قبيله قريش يعنى اوس و خزرج را به حمايت او برانگيخت که از جان و دل او را حمايت کردند و آئين او را پيش بردند و جالب اين که اوس و خزرج با هم عداوت و دشمنى ديرينه اى داشتند ولى در حمايت از پيغمبر اکرم(صلى الله عليه وآله) متحد و متفق بودند و امثال اين موضوع در طول تاريخ بسيار ديده شده است.
در حديث پرمعنايى از امام صادق(عليه السلام) مى خوانيم که براى دلدارى و تسلى خاطر مى فرمايد: "کُنْ لِمَا لاَ تَرْجُو أَرْجَى مِنْکَ لِمَا تَرْجُو; نسبت به آنچه اميدى به آن ندارى از آنچه اميد به آن دارى اميدوارتر باش"و جالب اين که در ذيل اين حديث اشاره به داستان موسى(عليه السلام) شده و مى فرمايد: "موسى براى به دست آوردن شعله آتشى به دنبال نورى که از درخت برمى خواست روان شد ولى در آنجا پيام نبوت را دريافت داشت".
احتمال ديگرى که در تفسير اين کلمه حکمت آميز وجود دارد اين است که امام مى خواهد بفرمايد: در صورتى که نزديکان و بستگان از نيروهاى يکديگر استفاده نکنند و نسبت به هم بى اعتنا باشند اى بسا دورافتادگان آنها را مى ربايند و از وجود آنان بهره مى گيرند.
نمونه اين مطلب مسئله اى است که در اين ايام کشور ما و بسيارى از کشورها با آن روبرو هستند که به نام فرار مغزها معروف است; هنگامى که ما از مغزهاى لايق و آماده و افکار بلند و استعدادهاى سرشار جوانانمان استفاده نکنيم آنها از ميان ما فرار کرده و دورافتادگان از نيروهاى آنها استفاده مى کنند که اين ضايعه اى است بزرگ و غير قابل جبران.
در واقع تفسير اول دلدارى و تسلى خاطرى است به تضييع شدگان و تفسير دوم سرزنشى است نسبت به تضييع کنندگان. البته تفسير اول مناسب تر به نظر مى رسد، هرچند جمع ميان دو تفسير نيز امکان پذير است."تيحَ" از ماده «تَيح» (بر وزن شَىء) در اصل براى مهيا شدن براى انجام کارى است و هنگامى که به باب افعال مى رود به معناى مهيا کردن است و گاه به معناى مقدر ساختن نيز آمده که آن هم نوعى مهيا کردن است. @kelidebeheshte
حکمت20: روش برخورد با جوانمردان (اخلاقى، اجتماعى):
وَ قَالَ (علیه السلام): أَقِيلُوا ذَوِي الْمُرُوءَاتِ عَثَرَاتِهِمْ، فَمَا يَعْثُرُ مِنْهُمْ عَاثِرٌ إِلَّا وَ [يَدُهُ بِيَدِ اللَّهِ] يَدُ اللَّهِ بِيَدِهِ يَرْفَعُهُ.
و درود خدا بر او، فرمود: از لغزش جوانمردان درگذريد، زيرا جوانمردى نمى لغزد جز آن كه دست خدا او را بلند مرتبه مى سازد.
نکته ها: چشم پوشى از لغزش جوانمردان:
امام(عليه السلام) در اين کلمه حکمت آميز به لغزش هايى اشاره دارد که گاه از اشخاص با شخصيت سر مى زند و همگان را توصيه مى کند از آن چشم بپوشند. مى فرمايد: «از لغزش هاى افراد با شخصيت (و) جوانمرد چشم پوشى کنيد، چرا که هيچ کس از آنها گرفتار لغزش نمى شود مگر اين که دست خدا به دست اوست و او را بلند مى کند»; (أَقِيلُوا ذَوِي الْمُرُوءَاتِ عَثَرَاتِهِمْ، فَمَا يَعْثُرُ مِنْهُمْ عَاثِرٌ إِلاَّ وَ يَدُ اللَّهِ بِيَدِهِ يَرْفَعُهُ).
«اقيلوا» از ماده «اقاله» در اصل به معناى باز پس گرفتن معامله در جايى است که خريدار، پشيمان مى شود، سپس به هر نوع چشم پوشى اطلاق شده است.
«مروءات» جمع «مروءه» به معناى شخصيت و جوانمردى است. «عثرات» جمع «عثره» به معناى لغزش و خطاست.
روشن است که هر انسانى ـ به جز معصومان(عليهم السلام) ـ در زندگى خود گرفتار لغزش يا لغزش هايى مى شوند. اگر آنها افراد با شخصيت و نيکوکارى باشند بايد به موجب حسن اعمال و رفتارشان از اين لغزش ها چشم پوشى کرد; هر گونه نقل آن براى ديگران يا سرزنش يا بزرگ نمايى کارى است خطا و بر خلاف انصاف و جوانمردى، زيرا خدا هم مدافع اين گونه افراد است. امام مى فرمايد: هرگاه يکى از اين افراد نيکوکار و با شخصيت به زمين بخورند خداوند فورا وى را از زمين بلند مى کند و اجازه نمى دهد آبروى او برود.
از اين جمله حکمت آميز دو نتيجه مى توان گرفت: نتيجه اول که در متن جمله آمده اين است که لغزش هاى نيکوکاران و افراد پاک و با تقوا را بايد ناديده گرفت و حسن ظنِ به آنها را نبايد با اين لغزش ها به سوء ظن مبدل کرد. اين همان چيزى است که در روايت معروف که به صورت ضرب المثل در آمده مى خوانيم: "اَلْجَوادُ قَدْ يَکْبُو" يا "قَدْ يَکْبُو الْجَوادُ» (اسب ارزشمند و کارآمد گاه ممکن است گرفتار لغزشى شود) و در بعضى از عبارات اين جمله به آن افزوده شده که «الصّارِمُ قَدْ يَنْبُو; شمشير برنده نيز گاهى کارگر نمى شود".
نتيجه دومى که مى توانيم از آن بگيريم اين است که اگر راه تقوا و نيکوکارى و جوانمردى را پيش گيريم خداوند به هنگام لغزش ها ما را تنها نمى گذارد و دست ما را مى گيرد و از زمين بلند مى کند و آبروى ما را حفظ مى نمايد. @kelidebeheshte