🔰 نتیجه تربیت اشتباه؟!
🔻اگر انسانها بد تعلیم و تربیت شوند، ابزار تهاجم فرهنگی خواهند شد. در جنگ نظامی، اگر یک عده نظامی بر عده دیگری غالب شوند، مغلوب را میکشند یا به اسارت میگیرند؛ اما در جنگ فرهنگی، اگر فرهنگی بر فرهنگ دیگر غالب شود، به جای اینکه مغلوب کشته یا اسیر شود، تغییر سِمَت میدهد و عوض اینکه سرباز و افسرِ دوست باشد، سرباز و افسرِ دشمن میشود.
آیت الله حائری شیرازی، تربیت دینی کودک، ص ۱۳
#آیت_الله_حائری_شیرازی
#تربیت_کودک
✅ @keraamat_ir
باشگاه فکرپروری و خلاقیت برگزار مینماید:
✳️ *دوره تسهیلگری حلقه فکرپروری در فضای مجازی *
✨ ویژه مربیان فکرپروری
✨ شروع از ۱۹ آبان ۹۹
✨ ۸ جلسه، روزهای دوشنبه و پنجشنبه
✨ ساعت ۱۶_۱۷
✨ به صورت مجازی
📌 * لینک ثبت نام*
http://fekrparvari.ir/
📎 *سرفصلها*
✓ طرح درسها و فضاهای مناسب برای کلاس مجازی
✓ چرایی و چگونگی شکلگیری جامعه در فکرپروری
✓ شبیهسازی برگزاری حلقه فکرپروری با محوریت داستان و انیمیشن
✓ بازی و فعالیتهای فکرپروری مناسب برای فضای مجازی
✓ مقایسه تجربیات برگزاری در فضای مجازی و حضوری
✓ ویژگیهای کودک و نوجوان در تعامل با فضای مجازی
🔸 @fekrparvari
✅ @keraamat_ir
🔰 اهمیت جایگاه زنان درجامعه چیست؟
🔻 زنان، نیمی از جمعیت کشورند. ولی تأثیرشان در سرنوشت این کشور،بیش از تاثیر نیمی از کل جمعیت است. اگر زنان در جامعه مومن بشوند و در راهی قدم بگذارند و علی رغم موانع، آن راه را ادامه بدهند، تاثیر آن ها بر روی فرزندان، همسران، حتی برادران و پدرانشان، یک تاثیر تعیین کننده وسازنده است. زن، تنها خود به راهی نمی رود، مردها را هم در آن راه می برد.آنکه جوان را تربیت می کند و در راههای گوناگون قرار می دهد، در درجه اول مادر است.
حجت الاسلام پناهیان. کتاب قدرت و شکوه زن. صفحه۴۳
#حجت_الاسلام_پناهیان
#تربیت_دخترانه
✅ @keraamat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 اصلاح یا افساد جامعه!
🔻 همه جوامع قابل افساد و اصلاح هستند. بدترین انسانها و جوامع هم قابل اصلاح هستند و نباید مأیوس شد. خداوند سرنوشت جوامع را تغییر میدهد، اما زمانی که خود انسانها حرکت کند و از طریق خانواده و رسانه و ... اقدام به تربیت کنند.
استاد رحیم پور ازغدی- کرامت1
#استاد_رحیم_پور_ازغدی
#دوره_کرامت
#کلیپ
✅ @keraamat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 رفتار بسیار خطرناک تربیتی!
🔻 در بعضی سنین مثلا13-12 سالگی یا بالاتر، بحرانی در نوجوان و جوان ایجاد میشود و دچار شک و تردید میشود. تا قبل از این دوران همه چیز را از پدر و مادر بدون دلیل پذیرفته است اما الان دچار تردید میشود که ممکن است اعتقاداتی که داشته باشد، درست نباشد. در این مرحله باید به وضع نوجوان و جوان رسیدگی کرد. این دوران و سوالات جوان، طبیعی و عادی است. اما گاهی بزرگترها برخوردهای خشونت آمیزی میکنند که بسیار خطرناک است و موجب عاصی شدن جوان میشوند. این در حالی است که نوجوان فقط سوال کرده است!
شهید مطهری
#شهید_مطهری
#تربیت_انسان
#کلیپ
✅ @keraamat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 مهم ترین اختلال رسانه در تربیت
🔻در فضای رسانهای با جابجا کردن اولویت ها روبرو هستیم. رسانه، مخاظب خود را در برابر تعداد زیادی نقاط مثبت و منفی قرار میدهد. اما هنگام انتخاب، به جای اینکه بهترین مورد پیشنهاد داده شود، آن چیزی که در اولویت نیست را به مخاطب خود پیشنهاد میدهد. یعنی آنچه اصل است را به عنوان فرعی نشان میدهند و آنچه فرد است را اصل نشان میدهند.
استاد اسماعیلی- کرامت3
#تربیت_رسانه_ای
#استاد_اسماعیلی
#دوره_کرامت
#کلیپ
✅ @keraamat_ir
🔰 جایگاه مادران در تربیت
🔻 این همه در حوزهها میآیند و میروند، یکی میشود شیخ انصاری و علامه طباطبایی! این بزرگان، مادرهای پای کار داشتهاند که اهل تربیت اینها بودهاند. اما وقتی بحث تربیت را ذلیل جلوه بدهیم، معلوم است که طرف احساس حقارت میکند که نشسته و دارد بچهاش را تربیت میکند، یا دارد با بچهاش بازی میکند! آن چیز که با شیر مادر به درون وجود بچه میرود، چیز دیگری است. اما ما جور دیگری به عالم نگاه میکنیم. الآن آن کسی که نشسته و تایپ میکند، مفتخر است، ولی کسی که بچهداری میکند و ملازم خانه است، نه! باید نوع نگاه مان را درست کنیم!
حجت الاسلام قاسمیان. گزیده کلاستفسیر. جلسه۲۵ سوره نساء.
#حجت_الاسلام_قاسمیان
#تربیت_کودک
#نقش_زنان_در_تربیت
✅ @keraamat_ir
🔰 نتیجه امرو نهی بیجا به کودکان
🔻 امر و نهیهایی که والدین برای مقابله با آزادی بچّهها میکنند، آسیبهای بسیاری دارد که یکی از آنها ترسو شدن بچّههاست. آزادی، مهیّا کردن فضا برای تجربه کردن است. وقتی کودک در هنگام دست زدن به کارهای مختلف، با ممانعت پدر و مادر رو به رو میشود، جرئت و جسارت خود را از دست میدهد. البته ما نمیخواهیم بگوییم تنها دلیل ترسو شدن، آزادی ندادن است؛ امّا به راحتی میتوان ادّعا کرد که بیشترِ بچّههایی که از آزادی کافی برخوردارند، در سنین نوجوانی، جسور و نترس هستند.
حجت الاسلام عباسی ولدی. منِ دیگرِ ما، کتاب سوم، صفحه ۵۹
#استاد_عباسی_ولدی
#تربیت_کودک
✅ @keraamat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 فرزندان معلول مجازی!
🔻 باید عرصه تربیت را از گلخانه مدرسه به واقعیت جامعه و متن زندگی ببریم. تربیت در کلاس و دادن محتوا نیست. حتی در اردو هم نیست! بچهها باید در واقعیت زندگی رشد کنند. اما اکثر نوجوانان ما در واقعیت زندگی، معلول مجازی هستند! چشم دارند، اما نمیبینند. گوش دارند، اما آواهای لازم را نمیشنوند!
استاد وافی. کرامت۳
#تربیت_فرزند
#استاد_وافی
#دوره_کرامت
#کلیپ
✅ @keraamat_ir
🔰 تربیت کنترل از راه دور نیست!
🔻 تربیت، کنترل از راه دور نیست. در کنترل از راه دور، مسئلهی زیر نظر داشتنِ عملِ خارجی مطرح است. نه هر عملی، تنها عمل خارجی! تربیت یک امر بالینی مثل پرستاری است؛ به این نحو که اگر بیمار است، طبق دستورالعمل مراقبت میکنی تا برطرف شود و اگر بیمار نیست ، پیشگیری میکنی تا مبتلا نشود. حتی رها کردن هم ندارد. مربی نقش پرستار را دارد. چرا که پرستار از مریض جدا نمیشود و کارش پیاده کردن دستور اطبا بر بیمار است. طبیب، دستورالعمل را میدهد و میرود. این از نظر جسمی است، از نظر روحی هم به همین شکل است.
حاج آقا مجتبی تهرانی. ادب الهی. جلد دوم.صفحه ۱۹۱-۱۹۳
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
#ویژگی_های_مربی
✅ @kerraamat_ir
🔰 چگونگی تنبیه کودکان!
🔻 مبادا پدر، مادر یا معلمی با بچه خطاکار یا تنبل و بی حرکتی در شکل تنبیه روبه رو شود بی آنکه بچه تنبیه شده همان وقت احساس کند تنبیه کننده دلسوز اوست. باید نوع و شکل تنبیه و مقدمات و موخرات آن طوری آماده شود که همان وقت بچه احساس کند مشمول لطف شماست. اگر این احساس را نکند، تنبیهتان اصلا تنبیه نیست، بلکه طغیان آور است و با این تنبیه او رابیدار نمیکنید، بلکه او را یاغی و طاغی میکنید.
آیت الله دکتر بهشتی. نقش آزادی در تربیت کودکان. صفحه۲۸
#شهید_بهشتی
#تربیت_کودک
#تشویق_و_تنبیه
✅ @keraamat_ir
🔰 چگونگی رشد دادن ابتکار کودکان!
🔻 یکی از مسائل تعلیم و تربیت توجه به تفاوتهای فردی در بین بچه هاست. بچهها از لحاظ زمینه ارثی، وضع خانوادگی، موقعیت شغلی والدین، وضع اجتماعی، امکانات، هوش و استعداد با هم فرق میکنند. بعضی نخبه هستند در هنر و بعضی نخبه هستند در صنعت. یکی در فلسفه و فکر نخبه است و یکی در مسائل اجتماعی و دیگری در کارهای خدماتی. «پیدا کنیم» استعدادها را و «ورز دهیم» تا ورزیده شوند و بتوانند ابتکار کنند. هر آدم معمولی که نمیتواند ابتکار انجام بدهد! باید ورزیده شود تا بتواند در یک زمینه ابتکار را انجام دهد.
مقام معظم رهبری- تربیت ماندگار- صفحه ۹۶ و ۹۷
#مقام_معظم_رهبری
#تربیت_کودک
✅ @keraamat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 چگونگی تربیت معنوی فرزندان
🔻اگر میخواهیم بچهها را معنوی بار آوریم و بهترین شرایط خوراک و پوشاک و ... را برای آنها فراهم کنیم، حاشا و کلا که معنوی شوند. چون معنویت در سختیها و گردنهها بدست میآید. ممکن است انسانهایی اهل کیف الله بازی بار آیند؛ مثلا مشهد بروند و اشک بریزند اما مجاهد نمیشوند. برای ایجاد روحیه معنوی کارهای جهادی توصیه میشود. حتی راهیان نور هم باید به صورت جهادی برگزار شود. مثلا ابتدا در شهرهای محروم اطراف یادمانها فعالیتهای جهادی انجام شود و بعد به مناطق عملیاتی برده شود. یعنی اگر میخواهیم به رزمندهها هم نزدیک شویم باید بدانیم آنها مجاهده و جان فشانی کردند و سختی کشیدند.
حجت الاسلام قاسمیان- دوره کرامت۱
#تربیت_جهادی
#حجت_الاسلام_قاسمیان
#دوره_کرامت
#کلیپ
✅ @keraamat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 رمز تربیت دینی فرزندان
🔻رمز تربیت، ایمان به غیب است. اگر میخواهیم تربیت شویم، باید باور کنیم این عالم یک لایه باطنی و غیبی دارد که دست خداست. برای اینکه به آن لایه غیبی دست پیدا کنیم، باید بفهمیم وگرنه فهم مولکول، اتم، سلول و... خیلی راحت به دست میآید و علم بشر دارد به آن میرسد. اینها ظاهر عالم است و سواد میخواهد، تربیت نمیخواهد. روابط خانوادگی، نماز و روزه و ... یک ظاهری دارند و یک باطنی. هر چه درجه ایمان به غیب بالاتر باشد، فهم و رعایت و استقامت بهتر محقق میشود.
حجت الاسلام ماندگاری- دوره کرامت۲
#تربیت_انسان
#حجت_الاسلام_ماندگاری
#دوره_کرامت
#کلیپ
✅ @keraamat_ir
🔰 چگونه کودک را به عقیدهای پای بند کنیم؟
🔻کسی که میخواهد کودک را به عقیدهای پایبند سازد، نباید به جای او ببیند و تصمیم بگیرد و تصمیماتش را به او تحمیل کند و با جایزهها او را حرکت دهد. نباید کودک را سنتی بار بیاورد. چون این سنتها در دوران بلوغ گرفتار ضد سنتها میشود و کنار میرود. بلکه باید به وسیله «شخصیت دادن» و ایجاد «آزادمنشی» و قدرت «تفکر و تحلیل» او را واکسینه کرد. اگر کودک شخصیت داشته باشد، تقلید نمیکند و تحت تأثیر هر مکتبی قرار نمیگیرد. اگر آزادمنشی داشته باشد، اگر روزی به اشتباهی پی برد لجاجت نمیورزد و اگر قدرت تفکر داشته باشد، رکودها را میشکند و سنتهای مهاجم را کنار میزند.
استاد صفائی حائری- روش تربیت کودک- صفحه ۳۸،۴۶،۴۷
#تربیت_کودک
#استاد_صفائی_حائری
✅ @keraamat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 رسانه ها و اختلالات ارتباطی فرزندان!
🔻 مصرف بیش از حد رسانهها، به تدریج موجب کاهش کنش و واکنشِ انسانی، عاطفی و احساسی انسانها میشود. البته خانوادهها و مجموعههایی هستند که محتوای مورد استفاده ی رسانهای بچهها را تحت مدیریت خود در میآورند. اما باید در نظر داشت تماس با ابزارهای بی روح و بی عاطفه فارغ از اینکه چه محتوایی دارد، موجب میشود بعد از مدتی بچهها ابتدایی ترین روشهای تعامل با انسانهای اطراف خود، ابراز محبت و دریافت محبت را بلد نباشند.
دکتر خیامی. دوره کرامت۴
#تربیت_رسانه_ای
#استاد_خیامی
#دوره_کرامت
#کلیپ
✅ @keraamat_ir
🔰 بازی و محبت به کودک
🔻 یکی از اصلیترین پیامهای بازیکردن با کودکان، محبت است. این یک قاعده کلی در تربیت است: برای محبت کردن به کودک، نیازهای حقیقی او را بشناسید و آن را برآورده کنید! کودکان به کسانی که بیشتر با آنان بازی می کنند، علاقه بیشتری دارند. نیازی که برآورده میشود، هر اندازه اساسیتر باشد، محبتی که از طریق پاسخگویی به آن نیاز ایجاد میشود، عمیقتر خواهد بود. از همین روست که نزدیکی روحی میان والدین و بچهها را که از بازی حاصل می شود، در کمتر رفتاری میتوان یافت.
حجت الاسلام عباسی ولدی. منِ دیگرِ ما. نقش بازی در تربیت فرزند، ص ۲۳
#تربیت_کودک
#استاد_عباسی_ولدی
✅ @keraamat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 تاثیر محیط در آموزش
🔻 یکی از مسائل جدی در تعلیم و تربیت و خصوصا تعلیم، بحث «توجه» است. دلیل اینکه برخی دانش آموزان در کلاس توجه و تمرکز ندارند، چیست؟ بخشی از دلایل عدم توجه و تمرکز، مربوط به عوامل بیرونی و محیط است. محیط، به وسیله جلب «توجه» یا از بین بردن «توجه» روی انسان اثر میگذارد.به همین دلیل قسمت عمده مدیریت کلاس، مدیریت «جلب توجه» است. استفاده از ابزاری مانند پرسش و پاسخ، بازخورد گرفتن، استفاده از وسایل کمک آموزشی برای کمک به توجه و تمرکز دانشآموز است.
دکتر مهدی زاده. کرامت4. تربیت در محیط طبیعی
#دکتر_مهدی_زاده
#دوره_کرامت
#کلیپ
✅ @keraamat_ir
🔰 نجات امت و تربیت کودک
🔻 آنقدری که بچه از مادر چیز میشنود از پدر نمیشنود. آنقدری که اخلاق مادر در بچه کوچک نورس تاثیر دارد و به او منتقل می شود از دیگران عملی نیست. مادرها مبدا خیرات هستند و اگر خدای نخواسته مادرانی باشند که بچه را بد تربیت کنند مبدا شرند. یک مادر ممکن است یک بچه را خوب تربیت کند و آن بچه یک امت را نجات بدهد.
امام خمینی (ره). صحیفه نور. جلد ۸. صفحه ۱۶۲
#امام_خمینی
#تربیت_کودک
#نقش_مادر_در_تربیت
✅ @keraamat_ir
🔰 محدوده اثرگذاری معلم
🔻در نظر شاگرد، استاد جایگاه خاصی دارد. بحث این نیست که چه چیزی از استاد می آموزد. مثلاً استاد ریاضی باشد یا دینی. این مهم نیست. جایگاه رفیع استاد موجب میشود همانطور که از نظر تحصیلی بُرد دارد، در مسائل تربیتی هم در یک مرتبه نازله بُرد داشته باشد. ممکن است بگویند اشتباه معلم ریاضی چه ارتباطی به اثر گذاری بر ابعاد اعتقادی و اخلاقی دارد؟ مسئلهی الگو دادن با عمل و اخلاق، خواه نا خواه اتفاق میافتد. چه رسد به این که تعلیم استاد، در ارتباط با ابعاد اعتقادی باشد. در این صورت ضریب اثرگذاری بالا میرود.
حاج آقا مجتبی تهرانی. ادب الهی. جلد دوم. صفحه۲۰۸و۲۰۹
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
#ویژگی_های_مربی
#تربیت_کودک
✅ @keraamat_ir
🔰 ترس و تربیت کودک
🔻 از عامل ترس باید در تربیت استفاده کرد اما نه برای رشد و پرورش دادن. بلکه برای بازداشتن روح کودک از برخی طغیانها. یعنی ترس، عامل رشد استعداهای عالی نیست ولی عامل جلوگیری از رشد استعدادهای پست و پایین و عامل جلوگیری از طغیانها هست. کودک باید آگاه باشد، که تشویق یا تهدیدی که میشود برای چیست. اگر کودک نفهمد برای چه تشویق یا تهدید میشود، روحش به کلی مشوش میشود. بسیاری از بیماریهای روانی در اطفال به دلیل ترساندنها یا کتک زدنهای بیجا در کودکی است.
شهید مطهری. تعلیم و تربیت در اسلام. صفحه ۳۶
#تربیت_کودک
#شهید_مطهری
✅ @keraamat_ir
🔰 تربیت فرزندان مجاهد
🔻به آن کسی که عالیترین تحقیقات علمی را هم بکند، مبارز نمیگویند اگر در راه پیشبرد یک هدف فکری ایدئولوژیکی و در راه مقابله با دشمن این فکر به کار نرفته باشد. جهاد یعنی تلاش و کوشش در راه پیشبرد هدف؛ اما آن تلاش و کوششی که با درگیری با دشمن همراه است. مقام معظم رهبری. همرزمان حسین (ع).ص ۱۰۶ و ۱۰۷
🔸 کرامت نوشت
هدف و مقصد در آموزش و تربیت فرزندانمان این نیست که صرفا یک انسان برجسته در هر رشته و حرفهای باشند. بلکه باید هدف را جهاد در هر عرصهای قرار داده و مجاهد پرورش دهیم. جهاد در علم، جهاد در صنعت، جهاد در کشاورزی و .... . اولین گام در این جهت این است که هدفمان از زندگی که رسیدن به خدای بزرگ است را تبیین کنیم و در گام بعد دشمنان این راه را به کودکان خود بشناسانیم و آنگاه راه جهاد را برایشان ترسیم نماییم.
#تربیت_جهادی
#تربیت_کودک
#مقام_معظم_رهبری
#کرامت_نوشت
#شهید_محسن_فخری_زاده
✅ @keraamat_ir
🔰 تربیت دخالت کردن نیست
🔻 والدینی که علاقمند هستند فرزندان مستقل، آزاد، خودکار، خودرهبر و مسئول داشته باشند باید از دخالتهای پیدرپی و تحکم و دستورات دیکته شده پرهیز کنند تا کودکان از طریق فراهم شدن زمینههای مناسب، از همان ابتدا حس مسئولیتپذیری و کفایتهای اجتماعی و مهارتهای ارتباطی را در خود پرورش دهند. دخالت نکردن به منزلهی رهاکردن کودک نیست؛ بلکه دخالت به شکل غیرمستقیم است تا وی با پای خود راه کمال را طی کند.
تربیت چه چیز نیست؟ دکتر عبدالعظیم کریمی. ص ۱۱۴ و ۱۱۵
#تربیت_کودک
#دکتر_عبدالعظیم_کریمی
✅ @keraamat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 *گام اول در کتابخوان شدن کودکان*
🔻 فکر میکنیم که چرا توجه و اقبال به تلویزیون در خانهها زیاد است؟ درست است که تلویزیون جذابیت های بصری دارد، اما خودمان هم کاری کردهایم که آن در کانون توجه قرار گرفته است. مثلا چیدمان منزل به گونه ای است که تلویزیون در قلب خانه است، به صورت فردی و گروهی تماشا میشود و راجع به برنامه های آن در خانواده گفتگو صورت میگیرد. گام اول برای کتابخوان شدن بچهها این است که در جملات قبل به جای تلویزیون کتاب قرار دهیم. کتابخانه و کتاب در اتاق بچه ها و خانه چه جایگاهی دارد؟ چقدر راجع به کتاب با هم در خانواده صحبت میکنیم؟
استاد صدارئی. رویداد نوجوان و کتابخوانی.
#استاد_صدرائی
#تربیت_کودک
#کتاب_و_کتابخوانی
#کلیپ
✅ @keraamat_ir