💡نکته تجویدی:
مخارج حروف - قسمت دوازدهم
3️⃣ زبان (لسان)
🔸 طَرَف اللسان (سر زبان)
📌 از ميان تيغه زبان و لثه دندانهای ثناياى بالا، كمى پايينتر از مخرج لام، حرف «نون» پديدار مىشود
🖌 تيغه زبان به لثه بالا مىچسبد و دو طرف زبان به كنارههاى كام، روى دندانهای بالا متصّل مىگردد. نرمكام به پایین میآید و راه عبور هوا از دهان را میبندد
✍ به این ترتیب مسیر عبور هوا به فضای خیشوم منحرف میشود و این همان صدای «غنّه» است
♦️ هنگام تلفظ «نون» تارهاى صوتى به ارتعاش درمىآيد و بدين سبب از حروف «جهر» شمرده مىشود
📚 برگرفته از «دانش تجوید» اثر دکتر محمدرضا ستودهنیا
و «پژوهشی در علم تجوید» اثر استاد ابوالفضل علامی
#تجوید
#ستودهنیا
#علامی
#مخارجحروف
#طرفاللسان
#زبان
✨
💡نکته تجویدی:
مخارج حروف - قسمت سیزدهم
3️⃣ زبان (لسان)
🔸 طَرَف اللسان (سر زبان)
📌 از ميان تيغه زبان و لثه دندانهای ثناياى بالا، كمى عقبتر از مخرج نون، حرف «راء» پديدار مىشود
🔸 مقدار كمى از پشت زبان (ظَهراللسان = ظَهرالطرف) نیز در اداى اين حرف دخالت دارد
🖌 تيغه زبان بر لثه بالا كمى عقبتر از مخرج نون مماس شده، طورى كه راه عبور هوا تنگ مىشود
🔺 در اين حالت با اندک فشار هوا تيغه زبان از لثه جدا شده، هوا در خلال زنشهای پىدرپى سر زبان بر لثه بالا و قسمت آغازين كام بالا خارج مىگردد
✍ هنگام توليد راء، تارهاى صوتى به ارتعاش درمىآيد و داراى صفت «جهر» است
👈 حرف راء تنها حرفى است كه با شيوه لرزشى -صفت تكرير- توليد مىشود. در بعضی از منابع آمده که تعداد دفعات این زنشها (تکریر) ۲ یا حداکثر ۳ مرتبه باید باشد
📚 برگرفته از «دانش تجوید» اثر دکتر محمدرضا ستودهنیا
و «پژوهشی در علم تجوید» اثر استاد ابوالفضل علامی
#تجوید
#ستودهنیا
#علامی
#مخارجحروف
#ظهراللسان
#زبان
✨
💡نکته تجویدی:
مخارج حروف - قسمت چهاردهم
3️⃣ زبان (لسان)
🔸 طرَف اللسان (سر زبان)
📌 از تماس تيغه زبان و پايه دندانهاى پیشین (ثنایا) بالا ۳ حرف «د، ت، ط» تولید میشود
◾️ در توليد اين حروف، تيغه زبان به پايه دندانهاى ثناياى بالا و چين خوردگیهاى بعد از لثه در قسمت آغازين كام بالا مىچسبد
◾️ كنارهاى زبان از دو طرف كام، روى دندانهاى كنارى وصل مىشود و راه عبور هوا از دهان را مىبندد. نرمكام نیز راه عبور هوا از بينى را مىبندد و هوا کاملا محبوس میشود
◾️ به محض باز شدنِ بست ايجاد شده در محل تيغه زبان و پايه دندانهاى ثنايا به يكباره ادای حرف صورت میگیرد
🖌 این حروف را «نِطعی» نامیدهاند (در برخی منابع نَطعی و نِطَعی نیز آمده است). نطع به معنی سقف دهان است
♻️ برخی دلیل این نامگذاری را خارج شدن این ۳ حرف از سقف دهان دانستهاند:
👈 ويقال لها: نطعية، لخروجها من نَطْع الغار، أي: سقفه
♻️ بعضی دیگر با این نظریه موافق نبوده و دلیل نامگذاری را صرفا نزدیکی مخرج این ۳ حرف با نطع دانستهاند:
👈 تسمى هذه الأحرف الثلاثة نطعية لمجاورة مخرجها نطع غار الحنك الأعلى وهو سقفه، لا لخروجها منه كما قيل
📚 برگرفته از «دانش تجوید» اثر محمدرضا ستودهنیا
«پژوهشی در علم تجوید» اثر ابوالفضل علامی
«فن الالقاء» اثر طه عبدالفتاح مقلد
«تاجالعروس من جواهرالقاموس» اثر المرتضى الزبيدی
#تجوید
#ستودهنیا
#علامی
#تاجالعروس
#مخارجحروف
#طرفاللسان
#زبان
#سرزبان
#نطعی
✨
💡نکته تجویدی:
مخارج حروف - قسمت پانزدهم
3️⃣ زبان (لسان)
🔸 طرَف اللسان (سر زبان)
📌 از تماس تيغه زبان و پايه دندانهاى پیشین (ثنایا) بالا ۳ حرف «د، ت، ط» تولید میشود
🖌 این حروف را «نِطعی» نامیدهاند
♻️ برخی دلیل این نامگذاری را خارج شدن این ۳ حرف از سقف دهان دانستهاند و بعضی دیگر با این نظریه مخالفت نموده، دلیل را صرفا نزدیکی مخرج این ۳ حرف با نطع دانستهاند
♻️ برخی منابع (متأخر) این حروف را «اسنانیّه - لثویّه» نامیدهاند
❓چرا؟
👈 زیرا تجارب آواشناسى جديد و آزمايش روى حروف نشان داده است كه در اداء این ۳ حرف، تيغه زبان علاوه بر چسبیدن به لثه و پايه دندانهاى ثناياى بالا، به قسمتى از خود دندانها نيز وصل مىشود و به همين دليل با اینکه اصطلاح «نطعى» به طور اجمالى و تقريبى قابل قبول است، اما عنوان «اسنانية لثويه» (دندانى، لثوى) مناسبتر و دقیقتربه نظر میرسد
📚 برگرفته از «پژوهشی در علم تجوید» اثر ابوالفضل علامی
#تجوید
#علامی
#مخارجحروف
#طرفاللسان
#زبان
#سرزبان
#تیغهزبان
#نطعی
💡نکته تجویدی:
مخارج حروف - قسمت شانزدهم
3️⃣ زبان (لسان)
🔸 طرَف اللسان (سر زبان)
📌 از تماس تيغه زبان و پايه دندانهاى پیشین (ثنایا) بالا ۳ حرف «د، ت، ط» تولید میشود
❇️ تفاوت میان تلفظ «د» و «ت»:
🖌 تنها تفاوت در اين است كه «تاء» از حروف «مهموس» مىباشد: يعنى، در توليد آن تارهاى صوتى به ارتعاش درنمىآيد
🖌 در حالى كه «دال» داراى صفت «جهر» است: یعنی تارهاى صوتى در آن مرتعش مىشود
❗️ نکته:
🔸 «د» و «ت» هردو دارای صفت شدت هستند و در هنگام سکون برای این که صدایشان به گوش برسد باید از مخرج خود کنده شوند
🔹 «د» چون جهر و شدت را باهم دارد از حروف قلقله است. «دال» ساکن به محض شروع تلفظ، از مخرج خود جدا و قلقله آن آغاز میشود و در واقع بیشتر مدتزمان ادای «د» ساکن به صورت قلقله است
🔹 اما «تاء» صفت همس دارد و پس از این که مدتزمان کشش آن به پایان رسید از مخرج خود جدا و صدای آن آشکار میشود
✅ «تاء» ساکن (همانند «کاف» ساکن) اگرچه از حروف قلقله نیست، لکن داراى سكون كامل هم نيست، زيرا صفت شدّت سبب مىشود به حالت انفجارى توليد شود و اين حالت مخالف با سكون كامل است
📚 برگرفته از «پژوهشی در علم تجوید» اثر ابوالفضل علامی
#تجوید
#علامی
#مخارجحروف
#طرفاللسان
#زبان
#تیغهزبان
#سرزبان
#نطعی
💡نکته تجویدی:
مخارج حروف - قسمت هفدهم
3️⃣ زبان (لسان)
🔸 طرَف اللسان (سر زبان)
📌 از تماس تيغه زبان و پايه دندانهاى پیشین (ثنایا) بالا ۳ حرف «د، ت، ط» تولید میشود
❇️ تفاوت میان تلفظ «ط» و «ت»:
🖌 بنا بر عقیده پیشینیان دانش تجوید، «طاء» داراى صفات «جهر» و «اطباق» است، در حالى كه «تاء» صفات «همس» و «انفتاح» دارد و اینها به ترتيب مقابل يكديگرند
📌 اما در تجوید و آواشناسی جدید، برخی از صاحبنظران حرف «ط» را جزو حروف «مهموسه» قلمداد کردهاند! و بنابراین:
🔹 «تنها تفاوت در شكل قرار گرفتن زبان هنگام اداى اين دو حرف است كه در «ط» به شكل مقعّر درمىآيد ...» و این قول از «دکتر ابراهیم انیس» دانشمند و زبانشناس معاصر مصری نقل شده است
❗️ چند نکته:
1️⃣ همانگونه که پیش از این و در بیان اختلافات در نحوه تلفظ صحیح حرف «ض» بیان گردید، به عقیده برخی از صاحبنظران:
♻️ بهتر است قاريان قرآن حروف را آنگونه كه قدما توصيف نمودهاند ادا كنند
📝 زيرا ملاك ادای حروف، تلفظى است كه فصيحتر یا بهعبارتى به تلفظ اصيل نزديكتر باشد
🖊 و اين مهم با به کار بستن تعريف قدما از مخارج حروف و چگونگى توليد آن مُيَسَّر است
2️⃣ گروهی حرف «ط» را محکمترین و قویترین حرف دانستهاند:
❇️ وأقوى الحروف على الإطلاق «الطاء المهملة» وذلك لأنه 👈 اجتمع فيها ستّ صفات قوية وليس فيها من الصفات الضعيفة شيء!
🖌 که این عبارت به صراحت با مهموس بودن حرف «ط» در تنافی است
🔹 ادامه دارد ...
📚 برگرفته از:
▪️ «پژوهشی در علم تجوید» اثر ابوالفضل علامی
▪️ «قواعد التجويد علی روايه حفص ...» اثر عبدالعزيز القارئ
▪️ «دانش تجوید» اثر محمدرضا ستودهنیا
#تجوید
#ستودهنیا
#علامی
#عبدالعزیزالقارئ
#مخارجحروف
#طرفاللسان
#زبان
#تیغهزبان
#سرزبان
💡نکته تجویدی:
مخارج حروف - قسمت هجدهم
3️⃣ زبان (لسان)
🔸 طرَف اللسان (سر زبان)
📌 از تماس تيغه زبان و پايه دندانهاى پیشین (ثنایا) بالا ۳ حرف «د، ت، ط» تولید میشود
❇️ ادامه تفاوت میان تلفظ «ط» و «ت»
❗️ چند نکته
3️⃣ تفاوت «ط» مجهور با مهموس
🟦 با دقت در شیوه تلفظ حرف «ط» در قرائت قراء مصری و غیرمصری متوجه نکته جالبی میشویم:
🖌 میزان صفت جهر در بین قاریان مختلف، متفاوت است
🖊 عموما قراء مصری حرف «ط» را با جهر کمتر و شدت بیشتر و قراء حجازی و خلیجی با جهر بیشتر و شدت کمتر تلفظ میکنند
📍 هر اندازه جهر در تلفظ حرف «ط» بیشتر باشد گویی صدای آن به «د» نزدیک میشود و هر اندازه کمتر باشد به حرف «ت» شباهت پیدا میکند
🔸 گویی حرف«ط» مخلوطی از «د» و «ت» را در خود دارد و البته به همراه استعلاء و اطباق
👈 به عنوان نمونه برای بیشترین مقدار صفت جهر می توان به تلفظ حرف «ط» در ترتیل «سعد الغامدی» و برای کمترین جهر میتون به قرائت استاد «راغب مصطفی غلوش» مراجعه نمود
#تجوید
#ستودهنیا
#علامی
#مخارجحروف
#طرفاللسان
#زبان
#تیغهزبان
#سرزبان
💡نکته تجویدی:
مخارج حروف - قسمت نوزدهم
3️⃣ زبان (لسان)
🔸 طرَف اللسان (سر زبان)
📌 از تماس تیغه زبان با دندانهاى ثناياى پايين، حروف «س»، «ص» و «ز» ادا مىشود
❇️ حروف سین، صاد و زای را «اسَلی» مینامند
👈 اسَل به معنای هر چیز تیز و باریک است و اشاره به تیغه زبان دارد
▫️ دندانهای پایین به دندانهای بالا نزدیک میشود
▫️ تيغه زبان در محل پايه دندانهاى ثناياى پایین قرار مىگيرد
▫️ كنارههاى زبان به ديواره دندانهاى كنارى بالا مىچسبد، طورى كه امكان خروج هوا از دو طرف زبان وجود ندارد
▫️ نرمكام به بالا كشيده مىشود و راه عبور هوا را از بينى مىبندد
▫️ میان سر زبان و لثه دندانهای پیشین بالا مجرایی تنگ ایجاد میشود
▫️ فشار هوا و سایش آن هنگام عبور از این گذرگاه تنگ بين زبان و لثه بالا موجب میشود سه حرف ياد شده به حالت «صفیر» ادا گردد
🔹 ادامه دارد ...
📚 برگرفته از:
«پژوهشی در علم تجوید» اثر ابوالفضل علامی و «دانش تجوید» اثر محمدرضا ستودهنیا
#تجوید
#ستودهنیا
#علامی
#مخارجحروف
#اسلی
#طرفاللسان
#زبان
#تیغهزبان
#سرزبان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥فیلم
🎶آموزش مقامات
❇️ اجرای هفت مقام از مقامات اصلی قــرآنی توسط قـاری مصری، استاد مـحمــود طــوخـی
🔸بهصورت عملی و بدون توضیح اضافه
🗂ترتیب اجـراء:
1⃣بـیـات
2⃣نـهـاونـد
3⃣صـبــا
4⃣عـجـم
5⃣کُــرد
6⃣حـجـاز
7⃣رسـت
❌متأسفانه مقام سهگاه اجرا نشده است.
46.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺برنامه رهیافت
🗒موضوع: تاریخ قرآن و علت اختلاف قرائات
✅قسمت اول
📝شرح : توسط دکتر مستفید
📌دوستان از تماشا تمامی قسمت هایی این برنامه غفلت نکنید
سلام سلام بچهها
گلهای ناز و زیبا
میخوام براتون بگم
از سردار مهربون
سردار که با خدا بود
به فکر بچهها بود
جنگید با آدم بدا
دشمن و دور کرد از ما
امّا بگم بچهها
یه روزی از این روزا
سردار ما شهید شد
به آسمون پر کشید
بیایید قرار بذاریم
رو بدی پا بذاریم
پیرو رهبر باشیم
سرباز کشور باشیم
ما هم سلیمانی شیم
یه تیم ایرانی شیم
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
یه سردار ایرانی
یه سردار با وفا
یه فرمانده باهوش
حاج قاسم باصفا
که دوست نداشت تو دنیا
دعوا و جنگی باشه
دلش میخواست همه جا
صفا و خوبی باشه
آدم بدا تو دنیا
دنبال جنگ و دعوا
سردار خوب ما هم
جنگید با آدم بدا
یه شب که ما خواب بودیم
دشمنای بی ایمان
سردار خوب ما رو
شهید کردن ناگهان
ما بچه های ایران
همه با هم پر توان
راشو ادامه میدیم
راه امام و قرآن
همه با هم یکصدا
می خونیم از دل و جان
حاج قاسم قهرمان
یار امام زمان (عج اللع تعالی فرجه الشریف)
شاعر: خانم زهرا مرادی
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
یه فرماندهی عالی
همیشه قهرمانه
یه سردار با قدرت
توی کل جهانه
چون بدی و دوست نداشت
دشمنا میترسیدن
تو دلشون غصه بود
اسمشو میشنیدن
اسمش همیشه زنده اس
حاج قاسم فرمانده
اگرجه که شهید شد
هستش همیشه زنده
توی کتاب قرآن
نوشته که زنده هست
هر کسی که شهید شه
رو صورتش خنده هست
راشو ادامه میدیم
منم سلیمانیام
همیشه تو قلبمه
چون منم ایرانیام
شاعر: سایت شعر نو
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
شبی که ما خواب بودیم
عمو قاسم بیدار بود
ما خواب خوش می دیدیم
او دنبال شکار بود
عمو قاسم زرنگ بود
با بدی ها درجنگ بود
قوی بود و با ایمان
یه مرد خوش قلبی بود
با بچه ها مهربون
خندون و بی ریا بود
اما پیش دشمنا
شجاع و مردِ جنگ بود
دشمنا هم ترسیدند
از نگاه سردار زود
نتونستن ببینند
عمو چه قدر قویِ بود
شهید کردن عمو رو
دشمن چه قدر شقی بود
طراح: مهسا محمّدرضایی
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
سلام سلام بچه ها
گلهای ناز و زیبا
می خوام بگم براتون
از سردار مهربون
سردار که با خدا بود
به فکر بچه ها بود
جنگید با آدم بدها
دشمن و دور کرد از ما
اما بگم بچه ها
یه روزی از این روزا
سردار ما شد شهید
به آسمون پر کشید
بیایید قرار بذاریم
رو بدی پا بذاریم
پیرو رهبر باشیم
سرباز کشور باشیم
ما هم سلیمانی شیم
یه شیر ایرانی شیم
شاعر: م. حاجی زاده
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
آن مرد مثل خورشید
آرام و مهربان بود
شب در برابر او
بی رنگ و ناتوان بود
می رفت مثل یک رود
بی باک و پاک تا شام
یک لحظه پیش دشمن
اما نمی شد آرام
او از حسین می گفت
از کربلا و غم هاش
می دید هر غمی را
مثل ستاره زیبا
در کاروان خود بود
مانند مادری پاک
آخر دلش نمی خواست
باشد یتیم غمناک
لطفش به روی گل ها
بارید مثل یک ابر
پر بود قلب پاکش
از مهربانی و صبر
با دشمن بدکار
در جنگ بی امان بود
آری همیشه زینب
بانویی قهرمان بود
دشمن دوباره حالا
رو کرده سمت زینب
افتاده خاک صحنش
در چنگ تیره ی شب
من مثل باغبانم
زینب گلی است خوشبو
می خواهم از خدا که
باشم مدافع او ...
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
سردار ایران ما
سردار دل های ما
حاج قاسمِ مهربون
شجاع و مرد میدون
با دشمنا می جنگید
با بچه ها می خندید
یه مردی بود نمونه
دشمن نذاشت بمونه
یار امام زمان
حاج قاسمِ مهربان
شهید راه خدا
بمون تو قلب ماها
راهت ادامه داره
تا به ظهور آقا
شاعر: فهیمه لیائی ها
شعر های کودکانه درمورد حاج قاسم سلیمانی
کانال آموزش رایگان صوت و لحن
📌 مخصوص بانوان و خواهران عزیزم
https://eitaa.com/sootoolahn
ورود آقایان ممنوع ⛔
📵⚠️ شنیدن و گوش دادن به تلاوت ها توسط آقایون اشکال شرعی دارد.