#علم_در_اندیشه_آیتاللهالعظمیخامنهای
روشهای آموزشی باید به گونهای باشد که احترام معلم و استاد حفظ بشود. معلم در مقابل متعلّم، حرمت داشته و برخوردار از کرامت حقیقی [باشد]. در روشهای اسلامی متعلم در درس اشکال هم میکند، اجازه هم لازم نیست بگیرند، استاد هم اشکال او را گوش میکند. گاهی تندی هم میکند؛ یعنی متعلّم با جرأت، با گستاخی با معلم حرف میزند بر سر مسأله علمی؛ اما همین متعلّم در مقابل این معلم خاضع و خاشع است، دست او را میبوسد.
گفتار ششم: ساحت آموزش
#استاد_سید_علی_خامنهای
#تبیین
@ketab_elm
@t_manzome_f_r
#علم_در_اندیشه_آیتاللهالعظمیخامنهای
یکی از عیوب شیوه آموزش، در حفظ محور بودن آن است. حافظه برای حفظ کردن بد نیست. این محفوظات برای فعالیت ذهن زمینه درست میکند. محفوظات خوب است؛ اما نباید محور تلاش، حفظ کردن باشد. محور تلاش باید عبارت باشد از فكر، ولو با حفظ هم همراه باشد.
گفتار ششم: ساحت آموزش
#استاد_سید_علی_خامنهای
#تبیین
@ketab_elm
@t_manzome_f_r
#علم_در_اندیشه_آیتاللهالعظمیخامنهای
در اسلام همان طور که معلم احترام دارد و باید تکریم شود، متعلّم و شاگرد را هم باید تکریم کرد. به شاگرد اهانت نباید کرد. شاگرد را باید تکریم کرد. دشنام دادن، تحقیر کردن، حتی زدن، خوب نیست. باید شاگرد را مثل مومی در دست چرخاند و شکل داد؛ منتها با ملایمت.
گفتار ششم: ساحت آموزش
#استاد_سید_علی_خامنهای
#تبیین
@ketab_elm
@t_manzome_f_r
#علم_در_اندیشه_آیتاللهالعظمیخامنهای
یکی از عیوب شیوه آموزش، در حفظ محور بودن آن است. حافظه برای حفظ کردن بد نیست. این محفوظات برای فعالیت ذهن زمینه درست میکند. محفوظات خوب است؛ اما نباید محور تلاش، حفظ کردن باشد. محور تلاش باید عبارت باشد از فكر، ولو با حفظ هم همراه باشد.
گفتار ششم: ساحت آموزش
#استاد_سید_علی_خامنهای
#تبیین
@ketab_elm
@t_manzome_f_r
#علم_در_اندیشه_آیتاللهالعظمیخامنهای
حوزه برای خود، علوم، درسها و روشهایی دارد؛ دانشگاه هم برای خود، علوم، روشها و مقاصدی دارد. هرکدام از این دو نهاد، هم باید روشهای خود را کامل کنند و هم از تجربههای یکدیگر استفاده نمایند.
گفتار ششم: ساحت آموزش
#استاد_سید_علی_خامنهای
#تبیین
@ketab_elm
@t_manzome_f_r
#علم_در_اندیشه_آیتاللهالعظمیخامنهای
روشهای آموزشی مرسوم حوزه دارای محاسن و معایبی است که باید بررسی و اصلاح بشود. بزرگانی که در رأس شورای عالی حوزه علمیه هستند، باید به صحنه دنیا و داخل کشور نگاه کنند و ببینند چه نیازهایی وجود دارد و چگونه میتوان این نیازها را تأمین و افرادی که رفع این نیازها را میکنند، تربیت کرد. اگر ما کتاب لازم داریم، پس مؤلف میخواهد. باید روش تربیتش در برنامههای حوزه گنجانده شود. اگر ما مبلغان مسلط میخواهیم؛ تربیت آنها چه شرایطی دارد؟ این شرایط در یك انسان چگونه و با چه عواملی تأمین میشود؟ آن موارد و برنامهریزیها منظور شود.
گفتار ششم: ساحت آموزش
#استاد_سید_علی_خامنهای
#تبیین
@ketab_elm
@t_manzome_f_r
#علم_در_اندیشه_آیتاللهالعظمیخامنهای
ژرفنگری و توجه به هدف متعالی حوزه ما را به لزوم اهتمام روزافزون بر انتخاب روشها و ابزارهای نو و کارآمد و مبتکرانه، متقاعد میسازد و جای تردید نمیگذارد که بیاعتنایی به این مهم، مخصوصاً در این برهه بیسابقه و بینظیر، موجب وارد آمدن زیانهای جبرانناپذیر بر گسترش معرفت دینی و رواج و همهگیری ایمان اسلامی خواهد بود.
گفتار ششم: ساحت آموزش
#استاد_سید_علی_خامنهای
#تبیین
@ketab_elm
@t_manzome_f_r
#علم_در_اندیشه_آیتاللهالعظمیخامنهای
آموزش و پرورش، مهمترین دستگاه مولد است. این دستگاه مولد، يك کارگاه عمومی آموزشی است برای همه افراد يك جامعه. مثل يك قرنطینه است که همه افراد جامعه از يك نقطهای وارد این مجموعه و این کارگاه میشوند و از يك نقطهای خارج میشوند؛ آن هم در دورانی از حیات يك انسان که هیچ دورانی از لحاظ فراگیری، به اهمیت این دوران نیست؛ دوران طلایی فراگیری، یعنی از شش سالگی تا هجده سالگی. عموم مردم، در بهترین دورههای زندگی برای فراگیری وارد این کارگاه عظیم میشوند.
گفتار ششم: ساحت آموزش
#استاد_سید_علی_خامنهای
#تبیین
@ketab_elm
@t_manzome_f_r
#علم_در_اندیشه_آیتاللهالعظمیخامنهای
از اول ولادت تا وقت مرگ هیچ نقطه و محیطی، برای تربیت انسانهای آرمانی مورد نظر جامعه، مناسبتر از آموزش و پرورش نیست. قرنطینه دوازده ساله میتواند انسانها را با خصوصیات مثبت تربیت کند. اگر کارخانه آموزش و پرورش خوب و در جهت درست کار بکند، طراحی و مدلسازی و مدیریتش خوب کار بکند، بدون تردید یک کشور در هر نقطهای که قرار داشته باشد، بعد از بیست سال، بیست و پنج سال به نقطهای میرسد که مردمش دارای خصوصیات برجسته مورد نظر خواهند بود.
گفتار ششم: ساحت آموزش
#استاد_سید_علی_خامنهای
#تبیین
@ketab_elm
@t_manzome_f_r
#علم_در_اندیشه_آیتاللهالعظمیخامنهای
[در حوزههای علمیه] باید بررسی شود که تدریس چه دروسی زیادی است و لازم نیست، تا حذف شود. دورهها باید طوری باشد که اگر کسی توانست بخشی از چند دوره را طی کند، همان مقداری را که طی کرده است، برای او مفید باشد. اینکه ما خیال کنیم حتماً بایستی يك نفر بیست سال و یا بیست و پنج سال در حوزه علمیه سر کند؛ اینگونه نیست. باید برنامهریزی کنیم و هرکس هم مشخص باشد که چه نیازی را میتواند تأمین کند.
گفتار ششم: ساحت آموزش
#استاد_سید_علی_خامنهای
#تبیین
@ketab_elm
@t_manzome_f_r
#علم_در_اندیشه_آیتاللهالعظمیخامنهای
نهاد حوزه، متوجه به کسب علوم مربوط به فهم و تبلیغ دین و نوآوری در مباحث دینی و نوآوری در فهم مسائل روز و حادث شونده در زندگی است و کارش عبارت است از تحقیق در مسائل دینی و فراگرفتن احکام الهی در همه شئون زندگی. آن هم نه فقط در آنچه که مربوط به کنج محراب یا کنج خانه است؛ بلکه در قلمرو وسیع زندگی بشر.
گفتار ششم: ساحت آموزش
#استاد_سید_علی_خامنهای
#تبیین
@ketab_elm
@t_manzome_f_r