eitaa logo
انسان در اندیشه آیت‌الله‌العظمی‌خامنه‌ای
215 دنبال‌کننده
72 عکس
1 ویدیو
1 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
انسان در جهان‌بینی اسلام، آن موجودی است که در او استعدادهای فراوانی نهفته است. این انسان می‌تواند در میدان‌های علم و دانش و کشف رمزها و حقایق خلقت تا بی‌نهایت پیش برود، در سیر مراتب می‌تواند از فرشتگان بالاتر برود، از لحاظ انواع و اقسام قدرتمندی‌ها می‌تواند به اوج قله‌ی قدرت برسد که این مهم در گرو عبودیت خدا است. @ketab_ensan
(یکی از ارکان جهان‌بینی اسلامی) تکریم انسان است؛ انسان‌محوری. «أنّ الله سخّر لکم ما فی السّماوات و ما فی الأرض»؛ همه‌ی این‌ها بالقوّه مسخّر انسان هستند. این مطلب نشان‌دهنده‌ی آن است که این موجودی که خدا، آسمان و زمین و ستاره و شمس و قمر را مسخّر او کرده است، از نظر آفرینش الهی باید بسیار عزیز باشد؛ «و لقد کرّمنا بنی آدم» که این تکریم، هم تکریم تکوینی وهم تکریم تشریعی را شامل می‌شود. @ketab_ensan
از نظر اسلام، جریان عالم به سمت حاکمیت حق و به سمت صلاح است. نهایت این عالم، نهایت غلبه صلاح است. همه‌ی انبیاء و اولیاء آمده‌اند تا انسان را به آن بزرگراه اصلی‌ای سوق دهند که وقتی وارد آن شد، بدون هیچ‌گونه مانعی تمام استعدادهایش بُروز کند. @ketab_ensan
دین اسلام، انسان را برترین آفریده و جانشین خدا و محور جهان می‌داند؛ به عنوان یکّه‌سواری که می‌تواند در محدوده‌ی عظیم جهان، خرد خود را به کار بیاندازد و به مرتبه‌ی قرب نائل آید. در این میان، اشیای عالم به عنوان ابزارهایی در دست انسان است تا به این تکامل دست یابد. @ketab_ensan
در اسلام، نگاه انسان از دو زاویه است که دو نگاه با هم منسجم و مکمّل یکدیگرند. یک نگاه، نگاه به فرد انسان است که به عنوان یک موجود دارای عقل و اختیار بوده و او را مخاطب قرار می‌دهد «علیکم انفسکم». نگاه دیگر به انسان، به عنوان یک کلّ و مجموعه‌ی انسان‌ها است. @ketab_ensan
انسان دارای دو ساحت مادی و غیرمادی است؛ جسم و روح که بینشان تأثیر و تأثر برقرار می‌باشد. روح انسان که از آن به عناوینی همچون دل، جان و قلب تعبیر می‌شود، رفیع‌ترین مرتبه‌ی وجودی انسان بوده و حقیقت و هویت واقعی او را تشکیل می‌دهد. @ketab_ensan
انسان دارای دو جنبه‌ی انسانی و حیوانی است که این جنبه حیوانی همچون خوردن و آشامیدن، جزو انسان است. انسان علاوه بر قوای جسمانی و ظاهری– سامعه و شامّه و ذائقه و لامسه و باصره - دارای قوای روحی، غضبیه و شهویه و قوای عقلانی می‌باشد. هرچه از قوای انسانی در اختیار انسان است، همه و همه وسایلی جهت وصول به صراط مستقیم هستند تا انسان راحت‌تر بتواند صراط مستقیم را طی کند. @ketab_ensan
نفس اماره، سرکش، فراموش‌کار و زیاده‌خواه بوده، انسان را به پستی‌ها و زشتی‌ها دعوت می‌کند و از عروج و تکامل بازمی‌دارد به همین خاطر باید به عقال عقل و جنبه‌ی انسانیت انسان درآید، چه اینکه در غیر این‌صورت، به مثابه‌ی حیوان وحشی‌ای خواهد شد که سرگردان بوده و مشکلاتی را برای فرد و جامعه‌ی انسانی به وجود خواهد آورد. @ketab_ensan
اسلام به ما آموخته است که انسان‌ها با وجود ناهمگونی‌های نژادی و زبانی و فرهنگی، فطرت همسانی دارند که آن‌ها را به پاکی و عدالت و نیکوکاری و همدردی و همکاری فرا می‌خواند و همین سرشت همگانی است که اگر از انگیزه‌های گمراه‌کننده به سلامت عبور کند، انسان‌ها را به توحید و معرفت ذات متعالی خداوند رهنمون می‌گردد. @ketab_ensan
فطرت انسان، گرایش به خدای متعال و توحید دارد و روح پرستش و خضوع در برابر حضرت باری‌تعالی، محبوب حقیقی و فطری هر انسانی است. خاک دل آن روز که می‌ریختند شبنمی از عشق در او ریختند این عشق، عشق مادی نیست، عشق هوس‌آلود نیست؛ این، عشق به خدا و ذات احدیت است، عشق به اصل وجود است که در همه‌ی انسان‌ها نهادینه شد. @ketab_ensan
فزون‌طلبی انسان، از دیگر چیزهایی است که می‌توان آن را جزو گرایش‌های فطری او به حساب آورد. البته این خصوصیت، لزوماً خصوصیت بدی نیست؛ فزون‌طلبی مثل بقیه‌ی خصوصیات و غرائز انسانی، اگر در جای خود قرار بگیرد، در جهت خود حرکت کند، عامل پرواز انسان خواهد شد، مثلاً در زمینه‌ی معنویات. @ketab_ensan
طبیعت انسان، تابع و متمایل به کمال است و دوست دارد کمال را در خود ایجاد کند. این تمایل به گونه‌ای است که اگر نتواند کمال را در خود ایجاد کند، به طور طبیعی به کسی گرایش دارد که صاحب کمال است. @ketab_ensan
حریّت و آزادگی جزو فطرت انسانی و امری فطری است که در انسان نهاده شده است؛ «و قد خلقک الله حراً»، البته این حریّت و آزادگی، بدین معنا نیست که انسان از هر چیز، حتی از محدوده‌ای که خداوند برای انسان ترسیم کرده است، رها باشد، بلکه بدین معنا است که انسان از اسارت و بندگی غرایز نفسانی خود و از بندگی دیگر مخلوقات رها باشد. @ketab_ensan
اصل گرایش به زیبایی و زیباسازی و زیبادوستی نیز یک امر فطری است. انسان از زیبایی و زیباسازی خوشش می‌آید و دلش می‌خواهد زیبا باشد. البته این مطلب با مقوله‌ی نوگرایی متفاوت است؛ نوگرایی امر عام تری است. @ketab_ensan
فلسفه‌ی آفرینش انسان این است که استعدادهای برجسته‌ی مثبتِ مفید و ممتاز– از لحاظ ارزش‌های الهی- با اختیار و با مجاهدت خود انسان، بر خصلت‌های حیوانی‌اش غلبه پیدا کند که در این صورت، همان استعدادهای حیوانی هم جهت‌گیری درستی پیدا خواهد کرد. @ketab_ensan
انسان برترین آفریده‌ی خداوند و جانشین خدا معرفی شده است؛ « وَ إِذ قالَ رَبُّکَ لِلمَلائِکَهِ إِنّی جاعِلٌ فِی الأِرضِ خَلیفَه». جانشین، عنوانی است که خدا به انسان داده است و از آنجا که اعتبار و ارزش انسان به عبودیت و بندگی خدا باشد، از این‌رو از او خواسته شده است که خود را به بهای ناچیز دنیا نفروشد. @ketab_ensan
اساس خلقت انسان، سیر معنوی است و بقیه چیزها مقدّمه‌اند. لقاء لله و ملاقات با خدا، هدف آفرینش بشر و هدفِ «انّک کادحٌ الی ربّک کدحاً» است. انسان در این عالم آمده است تا به کمال برسد. آفرینش بشر برای این است که در این عرصه‌ی آزمایش عالم کون و فساد انسان فرصت پیدا کند و به تکامل نائل شود. @ketab_ensan
یکی از ویژگی‌های انسان، استعداد بی‌پایان او در دارا بودن تمام چیزهایی است که برای تعالی کامل انسان لازم است. انسان استعداد دارد تا آخرین نقطه‌ی تعالی حیاتِ ممکنات بالا برود، اما بقیه‌ی موجودات این امکان را ندارند. @ketab_ensan
در آیه‌ی شریفه‌ی «لقد خلقنا الانسان فی احسن تقویم»، «احسن تقویم» معنایش این نیست که ما جسم انسان را طوری آفریده‌ایم که مثلاً سرش با دستش، با چشمش، با تنش تناسب دارد؛ در بهترین اندازه‌گیری انسان را آفریده‌ایم، یعنی آن اندازه‌گیری‌ای است که رشد او دیگر نهایت و اندازه‌ای ندارد؛ تا آنجا می‌رود که در عالم وجود، سقفی بالاتر از آن نیست. @ketab_ensan
انسان دارای دو بخش مادی و غیرمادی است که جسم او به عالم مادیات تعلق دارد و روح یا نفس او از سنخ عالم مجردات می‌باشد. @ketab_ensan
سیر مطالعاتی #تمدن_ساز پاسخ سوالات خود، پیرامون "مکتب اسلام" را در این سیر پیدا کنید. #متفکر_نوین_اسلامی #تبیین @t_manzome_f_r
حیات حقیقی انسان هم همین حیات روحی و قلبی او می‌باشد که جز در رابطه با خدا و در سایه‌ی ذکر مفهوم پیدا نمی‌کند، به طوری‌که بی‌توجهی به این مهم، قلب، زندگی خود را از دست می‌دهد و روح انسان می‌میرد. @ketab_ensan
تحول در جوامع انسانی و برای بشر، سنت لایتغیر الهی است. این تحول و تغییرپذیر بودن انسان، از یک نظر نقطه‌ی قوّت است، چون اگر انسان جامد بود، تحرّک و تغییر نمی‌داشت و پیشرفتی برایش نمی‌بود. از این‌رو تغییرپذیر بودن انسان را می‌توان یکی از ویژگی‌های انسان به شمار آورد. @ketab_ensan
از ویژگی‌های انسان این است که می‌تواند با استخراج گنجینه‌های استعدادی که در نهاد او به ودیعه گذاشته شده است، خود را به زیباترین وجهی بیاراید و با دو بال علم و ایمان، به عروج معنوی و مادی نائل آید. در نهایت، انسانی مسلمان شود که هم در اعتقاد، اسلامی باشد و هم در عمل و هم در اخلاق. @ketab_ensan
یکی دیگر از ویژگی‌های انسان، فسادپذیری او است. یعنی انسانی که می‌تواند مظهر برترین و زیباترین حقایق هستی باشد، گاه محلّ بُروز زشتی‌ها و پستی‌های بی‌همانند نیز می‌گردد. که در عمر دراز بشریت بزرگترین مصیبت و خطرناکترین تهدید او به شمار رفته است و می‌رود. @ketab_ensan