"آداب آب خوردن"
از امام جعفر صادق عليهالسلام منقول است: هر بنده ای که آب بخورد و امام حسین عليهالسلام و اهل بیت او را یاد کند و لعنت کند کشندگان آن حضرت را، حق تعالی صد هزار حسنه برای او بنویسد و صد هزار گناه از او بیندازد و صد هزار درجه برای او بلند کند و چنان باشد که صد هزار بنده آزاد کرده باشد و حق تعالی در قیامت او را خوشحال و مطمئن خاطر، محشور گرداند و اگر به این نحو بگوید خوب است: «صَلَواتُ اللَّهِ عَلَی الْحُسَینِ وَاَهْلِ بَیتِهِ وَاَصْحابِهِ وَلَعْنَةُ اللَّهِ عَلَی قَتَلةِ الْحُسَینِ وَاَعْدائِهِ».
در حدیث صحیح از آن حضرت منقول است: گاه باشد که شخصی یک شربت آب بخورد و خدا او را به همان آب خوردن به بهشت برد، به این که آب بخورد و هنوز خواهش داشته باشد که از لب بردارد و حمد خدا بگوید، پس بخورد و هنوز سیر نشده از لب باز گیرد و حمد خدا بگوید، پس باز بخورد، پس حق تعالی به سبب این، بهشت را بر او واجب گرداند.
در حدیث معتبر دیگر از آن حضرت منقول است: حضرت رسول صلىاللهعليهوآلهوسلم چون آب می خوردند این دعا می خواندند: «اَلحَمْدُ للَّهِ الَّذِی سَقانا عَذْباً زُلالاً وَلَمْ یسْقِنا مِلْحاً اَجاجاً وَلَمْ یؤاخِذْنا بِذُنُوبِنا».
در روایت دیگر از آن حضرت منقول است: هرگاه کسی پیش از آب خوردن «بِسْمِ اللَّهِ» بگوید و دمی بخورد و «اَلحَمْدُ للَّهِ » بگوید، پس باز «بِسْمِ اللَّهِ» بگوید و دمی بخورد «اَلحَمْدُ للَّهِ » بگوید، پس باز «بِسْمِ اللَّهِ» بگوید و بخورد پس بعد از خوردن «اَلحَمْدُ للَّهِ » بگوید، مادام که آن آب در شکم او باشد، تسبیح خدا گوید و ثوابش از برای او باشد.
در حدیث دیگر فرمود: هرگاه خواهی در شب آب بخوری، ظرف را بردار و حرکت بده و بگو: «یا مآءُ، مآءُ زَمْزَمَ وَمآءُ فُراتٍ یقْرَءانِکَ السَّلامَ».
در روایت دیگر فرمود: هرکه در شب آب بخورد و سه مرتبه بگوید: «عَلَیکَ السَّلامُ مِنْ مآءِ زَمْزَم وَمآءِ الفُراتِ» آب خوردن شب به او ضرر نرساند.
در روایت دیگر منقول است: در وقت آب خوردن این دعا بخواند: «اَلحَمْدُ للَّهِ الَّذِی سَقانِی فَاَرْوانِی وَاَعْطانِی فَاَرْصانِی وَعافانِی وَکَفانِی، اَللَّهُمَّ اجْعَلْنِی مِمَّنْ تَسْقِیهِ فِی المَعادِ مِنْ حَوْضِ مُحَمَّدٍ وَتُسْعِدُهُ بِمُرافَقَتِهِ بِرَحْمَتِکَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمِینَ».
حضرت صادق عليهالسلام فرمود: آب بسیار مخور که هر دردی را به سوی تو می کشد و تا تاب درد داری، دوا مخور.
و امام رضا عليهالسلام فرمود: بر بالای طعام آب بسیار خوردن ضرر ندارد اما در غیر آن حال آب بسیار مخور. و فرمود: اگر کسی به قدر دو کف طعام بخورد و آب بعد از آن نخورد و عجب دارم که چرا معده اش شق نمی شود. و مشهور میان علما آن است که آب ایستاده خوردن مکروه است، و سنّت است که به سه نَفَس خورده شود.
احادیث بسیار وارد شده است: آب ایستاده خوردن خوب است و آب به یک نفس خوردن خوب است و بهتر آن است که به سه نفس خورده شود و در روز ایستاده بخورد و در شب نشسته، چنانچه از امام جعفر صادق عليهالسلام منقول است: آب ایستاده خوردن در شب باعث غلبه زرداب و صفرا می شود. و در حدیث دیگر فرمود: آب ایستاده خوردن در روز، بیشتر باعث قوت و صحت بدن می شود.
از امیر المؤمنین عليهالسلام منقول است: آب ایستاده مخورید که باعث دردی می شود که دوا نداشته باشد مگر آن که خدا عافیت دهد.
در حدیث صحیح از امام جعفر صادق عليهالسلام منقول است: ایستاده آب مخور، و بر دور هیچ قبر مگرد، و در آب ایستاده، بول مکن، پس هرکه چنین کند و بلایی به او رسد ملامت نکند مگر خود را.
ابن بابویه رحمه الله گفته است: مراد از این احادیث آب خوردن شب است.
به دو سند حسن از حضرت صادق عليهالسلام منقول است: آب را به سه نفس خوردن بهتر است از خوردن به یک نفس.
در حدیث دیگر منقول است: شخصی به خدمت آن حضرت عرض کرد که اگر کسی دم از آب بر ندارد سیراب شود چون است؟ حضرت فرمود: مگر لذت هست در غیر این؟ گفت: مردم می گویند که این شرب هیم است یعنی شتر تشنه. حضرت فرمود: شرب هیم آن است که در وقت آشامیدن نام خدا نبرد.
در روایت دیگر منقول است: اگر آن کسی که آب به تو می دهد بنده تو باشد به سه نفس آب بخور و اگر آزاد باشد به یک نفس آب بخور.
از حضرت صادق عليهالسلام منقول است: رسول خدا صلىاللهعليهوآلهوسلم دوست می داشتند آب خوردن در قدح شامی را، و می فرمود: پاکیزه ترین ظرف های شما است، و برای آن حضرت قدح ها را از شام به هدیه می آوردند.
در حدیث دیگر منقول است: امام محمّد باقر عليهالسلام از کوزه سفالی آب می خوردند.
در روایت معتبر منقول است: حضرت رسول صلىاللهعليهوآلهوسلم گذشت بر جماعتی که دهان به آب گذاشته بودند و می خوردند، حضرت فرمود: به دست بخورید که بهترین ظرف های شما است.
در احادیث معتبره از امام محمّد باقر عليهالسلام منقول است: آداب آب خوردن آن است ک
حدیث (9) قال الحسين عليه السلام :
شُكرُكَ لِنِعمَةٍ سالِفَةٍ يَقتَضى نِعمَةً آنِفَةً؛
شكر تو بر نعمت گذشته، زمينه ساز نعمت آينده است.
نهج البلاغه، خطبه 184
عَنْ دَاوُدَ الرَّقِّيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الإمام الصادق صلوات الله علیه قَالَ:
لَا تَدَعْ أَنْ تَدْعُوَ بِهَذَا الدُّعَاءِ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ إِذَا أَصْبَحْتَ وَ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ إِذَا أَمْسَيْتَ:
« اللَّهُمَ اجْعَلْنِي فِي دِرْعِكَ الْحَصِينَةِ الَّتِي تَجْعَلُ فِيهَا مَنْ تُرِيدُ»
فَإِنَّ أَبِي صلوات الله علیه كَانَ يَقُولُ هَذَا مِنَ الدُّعَاءِ الْمَخْزُونِ.
الكافي (ط - الإسلامية)، ج2، ص: 534
داود رقى از امام صادق صلوات الله علیه حديث كند كه فرمود:
از اين دعا دست بر مدار كه سه بار در آغاز صبح و سه بار در آغاز شب بخوانى:
« اللَّهُمَ اجْعَلْنِي فِي دِرْعِكَ الْحَصِينَةِ الَّتِي تَجْعَلُ فِيهَا مَنْ تُرِيدُ»
زيرا پدرم صلوات الله علیه مي فرمود: اين از دعاهاى اندوخته شده است.❤️
مال حلال مخلوط به حرامی که مقدار و صاحب آن معلوم نیست
پرسش :مال حلال مخلوط به حرام در چه صورت با دادن خمس حلال می شود؟
پاسخ :هرگاه مال حلال با حرام مخلوط شود بطوری که انسان نتواند آنها را از هم تشخیص دهد و مقدار مال حرام و همچنین صاحب آن، هیچ کدام معلوم نباشد، باید خمس تمام آن مال را بدهد و بقیّه برای او حلال است.
نرم افزار استفتائات
https://makarem.ir
🌻عظمت حوقله🌻
کتاب کافی
حدیث شماره 3265
2- مـُحـَمَّدُ بـْنُ يـَحْيَي عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِهِ عَنْ جَمِيلٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ(علیه السلام) قـَالَ سـَمـِعـْتـُهُ يَقُولُ مَنْ قَالَ مَا شَاءَ اللَّهُ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ سَبْعِينَ مَرَّةً صَرَفَ عَنْهُ سَبْعِينَ نَوْعاً مِنْ أَنْوَاعِ الْبَلَاءِ أَيْسَرُ ذَلِكَ الْخَنْقُ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ وَ مَا الْخَنْقُ قَالَ لَا يَعْتَلُّ بِالْجُنُونِ فَيُخْنَق☘️
َ
جمیل گوید: شنیدم از حضرت صادق(علیه السلام) می فرمود:
هر که هفتاد بار بگوید:
💖(ماشاء اللّه لاحول و لاقوة الا باللّه) 💖
هفتاد نوع از نوع های بلا از او دور گردد که آسان ترین آنها خناق (و خفه شدن) است، عرض کردم: فدایت شوم خناق چیست؟ فرمود: بدیوانگی دچار نشود (یا کشته نشود) که خفه گردد.
🍀👌
🔸🔹🔸
#شمارش_معکوس_برای_پایان_پزشکی_نوین
💠 آیت الله تبریزیان :
#آزمون_کرونا و #ناتوانی_طب_نوین در کنترل و درمان آن، و پس از آن انتشار خبر سرطان زا بودن #داروی_رانیتیدین، مجدد این مطلب را به جهانیان اثبات کرد که #طب_نوین به انتهای عمر خود رسیده است.
🌐 دفتر آیت الله تبریزیان
🆔 @DaftareAyatollahTabrizian
🔸🔹🔸
هدایت شده از طب اسلامی
🔻مواظب باشیم؛ پشیمان نشویم🔺
😔 امان از روزی که به خاطر تبعیت محض از #سازمان_بهداشت_جهانی ، مدیران #فاسق و اربابان یهودی آن پشیمان شویم‼️
🔹 ای اهل ایمان! اگر فاسقی خبری برایتان آورد، خبرش را بررسی و تحقیق کنید تا مبادا از روی ناآگاهی، گروهی را آسیب و گزند رسانید و بر کرده خود #پشیمان شوید.
🔸 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَنْ تُصِيبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَىٰ مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِينَ.
📚 آیه ۶ سوره حجرات
طب اسلامی
@tebeslami_ir
هدایت شده از دفتر آیت الله تبریزیان
29.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تصویری
#پاسخ_به_شبهات
#حجت_الاسلام_محمد_علی_تبریزیان
قسمت دوم
📍شبهه:آیا عدم نتیجه گیری در درمان با طب اسلامی باعث دین گریزی می شود؟
⏰ 08:31 دقیقه
💾 24.1 مگ
📎لینک کلیپ 📌 آپــــــــارات
📌 یـــوتــــیـــوب
💎برای ورود به کانال پاسخ به شبهات طب اسلامی اینجا کلیک کنید.
🌺 🌐 دفتر آیت الله تبریزیان 🌺
🆔️ @daftareayatollahtabrizian
🔷🔶🔹🔸▪️🔸🔹🔶🔷
هدایت شده از دفتر آیت الله تبریزیان
30.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تصویری
#پاسخ_به_شبهات
#حجت_الاسلام_محمد_علی_تبریزیان
قسمت اول
📍شبهه:آیا عدم نتیجه گیری در درمان با طب اسلامی باعث دین گریزی می شود؟
⏰ 09:01 دقیقه
💾 25.5 مگ
📎لینک کلیپ 📌 آپــــــــارات
📌 یـــوتــــیـــوب
💎برای ورود به کانال پاسخ به شبهات طب اسلامی اینجا کلیک کنید.
🌺 🌐 دفتر آیت الله تبریزیان 🌺
🆔️ @daftareayatollahtabrizian
🔷🔶🔹🔸▪️🔸🔹🔶🔷
هدایت شده از دفتر آیت الله تبریزیان
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
☘️تطبیق روایات صادر شده از ناحیه مقدس امام کاظم علیه السلام درباره اثرات ضد التهابی و روماتیسمی «شنبلیله» با مقاله های منتشر شده در ژورنال های معتبر پزشکی دنیا:☘️
⚠️متن روایت:
«سَمِعْتُ أَبَا الْحَسَنِ الْأَوَّلَ ع يَقُولُ مِنَ الرِّيحِ الشَّابِكَةِ وَ الْحَامِ وَ الْإِبْرِدَةِ فِي الْمَفَاصِلِ تَأْخُذُ كَفَّ حُلْبَةٍ وَ كَفَّ تِينٍ يَابِسٍ تَغْمُرُهُمَا بِالْمَاءِ وَ تَطْبُخُهُمَا فِي قِدْرٍ نَظِيفَةٍ ثُمَّ تُصَفِّي ثُمَّ تُبَرِّدُ ثُمَّ تَشْرَبُهُ يَوْماً وَ تَغِبُّ يَوْماً حَتَّى تَشْرَبَ مِنْهُ تَمَامَ أَيَّامِكَ قَدْرَ قَدَحٍ رَوِيٍّ»
⚡️ ترجمه: «شنیدم از امام کاظم ع میفرمود از درد مفاصل و خلط نارس و سردی مفصل اندازه یک کف شنبلیله و یک مشت هم انجیر خشک در آب قرار داده شود و پخته میشود در ظرفی تمیز و صاف میشود و سرد شود و یک روز در میان خورده میشود تااینکه تمام روزها به اندازه یک ظرف پر مصرف شود.»
📚منبع: الکافی، کلینی، ط اسلامیه، ج8، ص191.
🗓 خلاصه مقالات منتشر شده و نتایج تحقیقات :
1️⃣ عصاره دانه شنبلیله به دلیل وجود اسیدهای «لینولنیک» و «لینولئیک»، به میزان قابل توجهی دارای فعالیتهای ضد التهابی مفاصل است.🍾
📚منبع مقاله:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4980935/
Indian J Pharmacol. 2016 Jul-Aug; 48(4): 441–444.
doi: 10.4103/0253-7613.186195
PMCID: PMC4980935 PMID: 27756958
Anti-inflammatory activity of fenugreek (Trigonella foenum-graecum Linn) seed petroleum ether extract Kilambi Pundarikakshudu, Deepak H. Shah,1 Aashish H. Panchal,2 and Gordhanbhai C. Bhavsar3
2️⃣ شنبلیله فعالیتهای ضد التهابی و آنتی اکسیدانی دارد که موجب فعالیت ضد آرتریتی می گردد. ☘️
📚منبع مقاله:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22395729/
2012 Aug;35(4):1314-21. doi: 10.1007/s10753-012-9444-7.
Effect of Ethanol Extract of Trigonella Foenum Graecum (Fenugreek) Seeds on Freund's Adjuvant-Induced Arthritis in Albino Rats
P Suresh 1 , Ch N Kavitha, S Manohar Babu,
3️⃣ شنبلیله بر ورم مفاصل تأثیر سودمند بالقوه دارد. 🦴
📚منبع مقاله:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22155102/
. 2012 Jan;12(1):205-11.
doi: 10.1016/j.intimp.2011.11.012. Epub 2011 Dec 7.
Anti-inflammatory and Antioxidative Effects of Mucilage of Trigonella Foenum Graecum (Fenugreek) on Adjuvant Induced Arthritic Rats
G Sindhu 1 , M Ratheesh, G L Shyni, Bala Nambisan,
PMID: 22155102 DOI: 10.1016/j.intimp.2011.11.012
4️⃣ با توجه به عوارض داروهای ضد التهابی فعلی ، شنبلیله دارای اثر ضد التهابی ناشی از فلاونوئید ها می باشد. 🦠
📚منبع مقاله:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28558255/
Anti-Inflammatory Subfractions Separated From Acidified Chloroform Fraction of Fenugreek Seeds (Trigonella Foenum-Graecum L.)
Mostafa Pournamdari 1 , Ali Mandegary 2 , Fariba Sharififar 3
PMID: 28558255 DOI: 10.1080/19390211.2017.1326431