مسئله اجازه همسر، نیازمند بحث فقاهتی است
حجتالاسلام والمسلمین سیدعباس نبوی، مدیر مؤسسه تمدن و توسعه اسلامی:
با ظهور اسلام، زنده به گور کردن دختران که از آداب عرب جاهلی بود کنار گذاشته شد، در پیمان ازدواج به جای اینکه پدر دختر به دامادش کابین بپردازد، مقرر شد شوهر به همسرش مهریه بپردازد. زنان حق مالکیت فردی بدست آوردند و حق میراث برای آنها در نظر گرفته شد؛ در حالیکه پیشتر فقط خویشاوندانِ مرد حق ارث بردن داشتند. به این صورت، با ظهور اسلام موقعیت اجتماعی زنان پیشرفت کرد. همچنین پیامبر اسلام(ص) بر حسب فرمان الهی در آیه ۱۲ سوره ممتحنه با شرایط معینی با زنان بیعت فرمود و بر مبنای آن بیعت، زنان را در امور سیاسی و شئون اجتماعی و اقتصادی شریک ساخت.
در ابتدا اصل قضیه فقهیاش را مشخص کنیم که الان یکی از بحرانهای اساسی ما در همینجاست. بسیاری از مردان حتی فردی که در زندگی شخصی خودش متشرع هم نیست، آنجا که میخواهد همسرش را ملزم کند، به مسئله شرعی و این فتوا که زن مطلقاً برای خروج از خانه حقی ندارد مگر اینکه از شوهرش اجازه بگیرد و رضایت او را بدست بیاورد، تمسک پیدا میکند. معنای این مطلب این میشود که یک نوع مبادلهای در اینجا اتفاق میافتد، دائم خانمها این طور فکر کنند که چه نوع کارهایی کنیم هرچند در تکلیف ما نیست که بر اساس آن کارها بتوانیم رضایتهایی بدست آورده و خواستهها و فرصتهای خودمان را تأمین و تضمین کنیم.
خود این منطق، زندگی را از ارزشهایی که مبنای ارزشهای دینی است به هم میریزد؛ مثلاً این خانم خیلی از مسائل اعم از عدم رعایت حسن معاشرت، رسیدگی به زندگی، تأمین زندگی و همه اینها را باید تحمل کند تا بتواند آن اجازه مطلقی که دست این شوهر است را در فرصتهایی استفاده کند. باید اصل این مسئله را درست کنیم؛ یعنی بحث فقاهتی درست و خوب و محکمی باید شکل بگیرد. مرحوم شیخ انصاری بارها در مباحث اصولیشان مطرح میکنند اجماعات منقول محل تأمل و ایراد است و معلوم نیست این اجماعات چقدر دقیق بررسی شده باشد.
بنابراین میبینیم افراد و بزرگان همعصری هستند که از حیث زمانی نزدیک به هم هستند ولی دو اجماع کاملاً مخالف هم ادعا کردهاند. چطور میشود همه اقوال حول نظر این بزرگواران شکل گرفته باشد؟ من همین جا به صراحت عرض میکنم بنده اجماعات منقول را کاملاً محل تأمل و ایراد میدانم. به صرف اجماع منقول، نمیشود فتوا داد و رأی فقهی معینی را بر فرد یا جامعه حمل کرد. بنابراین بحث اجازه همسر، نیازمند بحث فقاهتی کاملاً قوی و گستردهای است.
ادامه در #پایگاه_اطلاع_رسانی_کتاب_ناب 👇
https://b2n.ir/q77533
@ketabenaab
آیت الله استادی:
کسانی که در اصول تابع دیگران باشند، نباید خود را مجتهد بدانند
اولین پیش نشست «همایش روز علم اصول» در سالروز تولد شیخ انصاری؛ با رونمایی از کتاب «تقریرات العالیه فی اصول الفقه» مباحث اصولی مرحوم محقق نائینی به تقریر آیتالله سید مرتضوی لنگرودی، با حضور اساتید و اعضای انجمن علم اصول حوزه در سالن اجتماعات مدرسه عالی دارالشفاء برگزار شد.
در این مراسم آیتالله رضا استادی و حججاسلام والمسلمین سیدمحمدصادق محمدی و سیدمحمدصادق علمالهدی از اعضای انجمن اصول فقه حوزه علمیه قم به ارائه سخن پرداختند
مشروح در #پایگاه_اطلاع_رسانی_کتاب_ناب 👇
https://b2n.ir/n23342
@ketabenaab
نسبت مخالفت علامه طباطبایی با حرکت امام و حکومت اسلامی، ناشی از کماطلاعی است
آیتالله سبحانی گفت:
علامه طباطبایی در تفسیر المیزان در آخر سوره آل عمران به صورت مفصل درباره حکومت اسلامی بحث کردهاند. چنین شخصی چطور میتواند مخالف امام باشد؟ اما اینکه انتظار داشته باشیم که همه افراد با امام یکسان باشند انتظار نابجایی است. سلیقه امام در مَسند ایجاد حکومت بود و همه فشارش را بر همان هدف وارد میآورد
آقای طباطبایی در تفسیر المیزان در آخر سوره آل عمران به صورت مفصل درباره حکومت اسلامی بحث کردهاند.
مرحوم علامه طباطبایی روشی علمی داشت و میخواست بداند که در خارج از فضای ایران نسبت به الهیات و مسائل ماورای حس چه میگذرد. برای علامه طباطبایی، نصر و کربن طریقی بودند برای کشف واقع، علامه میخواست وقتی چیزی مینویسد درست بنویسد، اینها ابزار بودند نه هدف، چون در آن روزگار ایشان راهی غیر از اینها نداشت. علامه توانست از کربن یک انسان منصفی را درست کند، نوشتههای کربن صد درصد شیعی نیست، اما او یک آدم منصف است
ادامه در #پایگاه_اطلاع_رسانی_کتاب_ناب 👇
https://b2n.ir/p76682
@ketabenaab
با اعلام ستاد برگزاری سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران؛ بخش مجازی کتاب تا پایان روز دوشنبه 2 خرداد تمدید شده است.
@ketabenaab
#مشکلات_اقتصادی را حل کنید، مشکل #کاهش_جمعیت هم حل می شود
#روزنامه_جمهوری_اسلامی نوشت:
🔹فطری بودن علاقمندی انسانها به داشتن فرزند، یک فرهنگ طبیعی است که به صورت خدادادی در نهاد مردم وجود دارد.
🔹 متأسفانه این فرهنگ در کشور ما و در همین نظام جمهوری اسلامی و با تصمیم نادرست مسئولین آن، سرکوب شد و جامعه اسلامی ما اکنون نیازمند تدابیری برای احیاء این فرهنگ است.
🔹 احیاء یک فرهنگ طبیعی که بخشی از فطرت بشر است و در وجود انسانها به صورت خدادادی نهادینه شده است، کار مشکلی نیست.
🔹برای رسیدن به این هدف، کافی است بحران اقتصادی را حل کنید و مردم را از مشکلات معیشتی فعلی نجات دهید. در چنان وضعیتی خود مردم براساس غریزهای که خدای خالق و قادر در وجود آنها قرار داده قطعاً به سراغ فرزندآوری خواهند رفت و مشکل جمعیت را حل خواهند کرد.
🔹برطرف ساختن بحران اقتصادی را برخلاف آنچه این روزها شاهد هستیم نباید از وارد آوردن فشار بر قشر ضعیف و محروم جامعه شروع کرد.
🔹 اگر مسئولان دولتی نمیدانند که گزارشها و تبلیغات رسانه ملی از موفقیت طرح اصلاح اقتصادی دولت که اکنون در حال اجراست، واقعیتها را کتمان میکنند، این را بدانند که به جای ۴ قلم کالا اکنون تمام کالاها و خدمات که از هزاران قلم تجاوز میکند گران شدهاند و مبلغ ۴٠٠ و ٣٠٠ هزارتومان یارانه نهتنها قدرت خرید مردم را بالا نبرده بلکه کمر آنها را زیر بار سنگین گرانیهای جدید خم کرده است.
🔹این طرح را با تبلیغات نمیتوان جا انداخت. به واقعیتها توجه کنید و فکری به حال قشر ضعیف نمایید.
@ketabenaab
در سال روز شهادت حضرت امام جعفر صادق علیه السلام
مجلس ذکر مصیبت آن حضرت روز جمعه ۶ خرداد ۱۴۰۱ از ساعت ۹ تا ۱۱صبح برگزار می گردد.
[آقایان و بانوان]
@ketabenaab
سی وسومین سالگرد ارتحال رهبر کبیر انقلاب اسلامی و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، حضرت امام خمینی قدس سره به همه عاشقان ایشان تسلیت باد
@ketabenaab
معرفی کتاب زیارت عاشورا، از آغاز تا امروز
کتاب «زیارت عاشورا، از آغاز تا امروز» تألیف حجةالاسلام جناب آقای سید مهدی محمودی در ۴۸۰ صفحۀ تمام رنگی وزیری بهوسیلۀ مؤسسۀ کتابشناسی شیعه به چاپ رسید
در این کتاب شبهۀ وقوع تحریف در زیارت عاشورا با استناد به بیش از ۱۶۰ نسخۀ خطی از منابع این زیارت، پاسخ استدلالی داده شده و اثبات شده است که زیارت عاشورای مشهور از اصالت و اعتبار برخوردار است.
در سالهای اخیر شبهات بسیاری راجع به زیارت عاشورا، یعنی مشهورترین زیارت شیعه منتشر شده است به طوری که بسیاری از خواص را، هم فضلا از عوام، به شبهه وشک انداخته است وبسیاری باور کرده اند که علمای شیعه میراث علمي اهل بیت علیهم السلام را ملعبه قرار داده ودر دوره صفویه وبعد آن ادعیه واحادیث وزیارات را کم وزیاد کرده اند، وبرای زدودن این تهمت بزرگ لازم بود چنین کتابی تألیف ومنتشر شود
ادامه در #پایگاه_اطلاع_رسانی_کتاب_ناب 👇
https://b2n.ir/f48101
@ketabenaab
دیدار مدیر موسسه اطلاعات با مدیر مسئول روزنامه کیهان
🔹 کیهان نوشت: دیروز صبح آقای #سیدعباس_صالحی، نماینده ولی فقیه و سرپرست #موسسه_اطلاعات در اقدامی صمیمانه و متواضعانه و به طور سرزده به #موسسه_کیهان آمد و با #حسین_شریعتمداری دیدار کرد.
🔹 مدیران مسئول اطلاعات و کیهان در فضایی صمیمانه به گفتوگو نشستند. طرفین که برای یکدیگر ناآشنا نبودند در این دیدار ضمن بیان خاطراتی از مرحوم دعایی و نکوداشت یاد آن مرحوم، به بیان خاطراتی از انقلاب و رخدادهایی که در آن حضور داشتهاند پرداختند و بر حفظ اصول و مبانی اسلام و انقلاب در مسئولیتهای پیشروی تاکید ورزیدند. این دیدار بهگونهای بیتکلف و پشت میز کار شریعتمداری که با نسخههایی از مطبوعات روز پوشیده شده بود صورت گرفت و آقای صالحی اظهار داشت که این فضا را بیشتر میپسندد. ملاقات مدیران مسئول کیهان و اطلاعات نزدیک به یک ساعت به درازا کشید و قرار شد هر از چند گاه نیز ادامه داشته باشد.
@ketabenaab
پیام تسلیت بیش از ۱۱۰ نفر از اساتید و شخصیتهای حوزوی و دانشگاهی بمناسبت درگذشت همسر آیتالله #رضااستادی
بسماللهالرّحمنالرّحیم
إِنَّالِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُون
استاد معزز و گرامی حضرت آیتالله استادی، دامت افاضاته
السلام علیکم ورحمتالله
درگذشت اندوهبار همسر مکرم، مؤمن و خادم علم و اندیشه دینی طابثراها را به حضرتعالی و فرزندان مکرم و دامادهای معزز و دیگر بازماندگان گرامی تسلیت میگوییم. امیدواریم خداوند به منّ و کرم خویش، ایشان را با بانوی دو عالم، حضرت صدیقه طاهره سلامالله علیها محشور و مشمول شفاعت آن حضرت گرداند و به شما و همه داغداران این مصیبت، صبر جمیل و اجر جزیل عنایت فرماید.
سی و یکم خرداد 1401
برابر با بیست ویکم ذیقعده 1443
مسعود آذربایجانی
عبدالرحیم اباذری
محمدحسین اشعری
محسن الویری
علیرضا امینی
ناصرالدین انصاری
هادی انصاری
عبدالرضا ایزدپناه
رضا برنجکار
علی بنایی
محسن پرویز
محمدتقی پورمحمدی
محمود تقیزادهداوری
علیرضا تکیهای
محمد تقدیری
جویا جهانبخش
محمد جعفری
رسول جعفریان
مصطفی جعفرپیشه
محمودرضا جمشیدی
محسن جوادی
مرتضی جوادیآملی
کاظم جواهری
سید فریدالدین حاجسیدجوادی
سید محمدرضا حسینیجلالی
سیدمحمد حسینیقمی
سیدعلی حسینیقمی
سیدمهدی خاموشی
عبدالحسن خسروپناه
عبدالامیر خطاط نائینی
قربانعلی درینجفآبادی
سیدحسن ربانی
محمد رحمانینیشابوری
حسین رحیمیان
عباس رفعتینائینی
علیاکبر زمانینژاد
علیرضا سبحانی
محمدتقی سبحانی
سیداحمد سجادی
سیداحمد سجادیجزی
سیدعلی شاهچراغی
سیدجواد شبیری
سیدعلی شبیری
محمود شریفیاقدم
سیدمحمدکاظم شمس
علی شیروانی
هادی صادقی
محسن صادقی
محمدحسن صافی
سیدعباس صالحی
حسن طارمی راد
سید یوسف طباطبایینژاد
سیدکاظم طباطبایینژاد
سیدحسن طیبحسینی
عباس ظهیری
مسعود عالی
احمد عابدی
سیدمحمود علوی
ابوالقاسم علیدوست
سیدمهدی علیزادهموسوی
سیدعلی عماد
سیدمحمد غروی
مهدی غرویقوچانی
علی اكبر فصیحی
محسن فقیهی
محمدحسین فلاحزاده
محمدهادی فلاحزاده
سیدعلی قاضیعسگر
محمد قاینی
تقی قرائتی
محسن کافی
عبدالله کعبی
علی کورانی
محمد مهدی گرجیان
محمود گلزاری
نجف لکزایی
احمد مبلغی
جواد محدثی
محمدجواد محمودی
محمدکاظم محمودی
علی مختاری
رضا مختاری
سید احمد مدرسی
عبدالهادی مسعودی
علیاکبر مسعودیخمینی
حیدر مصلحی
محمد مطهری
محمدحسن مظاهری
محمدمهدی معراجی
محمد حسن معزالدینی
محمدهادی مفتح
محمدعلی مقدادی
مسعود مکارم
حسین ملکا
مهدی مهدویپور
محمدعلی مهدویراد
علیاکبر مهدیپور
مهدی مهریزی
سیدعلی موسویگرمارودی
سیدمجتبی میردامادی
محمدعلی میرزایی
حامد ناجی
محمدرضا ناصری
سیدجعفر نبوی
احمد نجمی
علی نظریمنفرد
سیدمحمد نقیب
علی نکونام گلپایگانی
عبدالفتاح نواب
محمدجواد نورمحمدی
هاشم نیازی
حسین واثقی
احمد واعظی
علی ورسهای
مجید هادیزاده
محمد رضا یوسفی
https://b2n.ir/b40544
@ketabenaab