eitaa logo
پایگاه اطلاع رسانی کتاب ناب
77 دنبال‌کننده
498 عکس
48 ویدیو
6 فایل
اخبار فرهنگ و سیاست در کانال پایگاه اطلاع رسانی کتاب ناب
مشاهده در ایتا
دانلود
مسئله اجازه همسر، نیازمند بحث فقاهتی است حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعباس نبوی، مدیر مؤسسه تمدن و توسعه اسلامی: با ظهور اسلام، زنده به گور کردن دختران که از آداب عرب جاهلی بود کنار گذاشته شد، در پیمان ازدواج به جای اینکه پدر دختر به دامادش کابین بپردازد، مقرر شد شوهر به همسرش مهریه بپردازد. زنان حق مالکیت فردی بدست آوردند و حق میراث برای آن‌ها در نظر گرفته شد؛ در حالی‌که پیشتر فقط خویشاوندانِ مرد حق ارث بردن داشتند. به این صورت، با ظهور اسلام موقعیت اجتماعی زنان پیشرفت کرد. همچنین پیامبر اسلام(ص) بر حسب فرمان الهی در آیه ۱۲ سوره ممتحنه با شرایط معینی با زنان بیعت فرمود و بر مبنای آن بیعت، زنان را در امور سیاسی و شئون اجتماعی و اقتصادی شریک ساخت. در ابتدا اصل قضیه فقهی‌اش را مشخص کنیم که الان یکی از بحران‌های اساسی ما در همین‌جاست. بسیاری از مردان حتی فردی که در زندگی شخصی خودش متشرع هم نیست، آنجا که می‌خواهد همسرش را ملزم کند، به مسئله شرعی و این فتوا که زن مطلقاً برای خروج از خانه حقی ندارد مگر اینکه از شوهرش اجازه بگیرد و رضایت او را بدست بیاورد، تمسک پیدا می‌کند. معنای این مطلب این می‌شود که یک نوع مبادله‌ای در اینجا اتفاق می‌افتد، دائم خانم‌ها این طور فکر کنند که چه نوع کارهایی کنیم هرچند در تکلیف ما نیست که بر اساس آن کارها بتوانیم رضایت‌هایی بدست آورده و خواسته‌ها و فرصت‌های خودمان را تأمین و تضمین کنیم. خود این منطق، زندگی را از ارزش‌هایی که مبنای ارزش‌های دینی است به هم می‌ریزد؛ مثلاً این خانم خیلی از مسائل اعم از عدم رعایت حسن معاشرت، رسیدگی به زندگی، تأمین زندگی و همه این‌ها را باید تحمل کند تا بتواند آن اجازه مطلقی که دست این شوهر است را در فرصت‌هایی استفاده کند. باید اصل این مسئله را درست کنیم؛ یعنی بحث فقاهتی درست و خوب و محکمی باید شکل بگیرد. مرحوم شیخ انصاری بارها در مباحث اصولیشان مطرح می‌کنند اجماعات منقول محل تأمل و ایراد است و معلوم نیست این اجماعات چقدر دقیق بررسی شده باشد. بنابراین می‌بینیم افراد و بزرگان هم‌عصری هستند که از حیث زمانی نزدیک به هم هستند ولی دو اجماع کاملاً مخالف هم ادعا کرده‌اند. چطور می‌شود همه اقوال حول نظر این بزرگواران شکل گرفته باشد؟ من همین جا به صراحت عرض می‌کنم بنده اجماعات منقول را کاملاً محل تأمل و ایراد می‌دانم. به صرف اجماع منقول، نمی‌شود فتوا داد و رأی فقهی معینی را بر فرد یا جامعه حمل کرد. بنابراین بحث اجازه همسر، نیازمند بحث فقاهتی کاملاً قوی و گسترده‌ای است. ادامه در 👇 https://b2n.ir/q77533 @ketabenaab
آیت الله استادی: کسانی که در اصول تابع دیگران باشند، نباید خود را مجتهد بدانند اولین پیش نشست «همایش روز علم اصول» در سالروز تولد شیخ انصاری؛ با رونمایی از کتاب «تقریرات العالیه فی اصول الفقه» مباحث اصولی مرحوم محقق نائینی به تقریر آیت‌الله سید مرتضوی لنگرودی، با حضور اساتید و اعضای انجمن علم اصول حوزه در سالن اجتماعات مدرسه عالی دارالشفاء برگزار شد. در این مراسم آیت‌الله رضا استادی و حجج‌اسلام والمسلمین سیدمحمدصادق محمدی و سیدمحمدصادق علم‌الهدی از اعضای انجمن اصول فقه حوزه علمیه قم به ارائه سخن پرداختند مشروح در 👇 https://b2n.ir/n23342 @ketabenaab
نسبت‌ مخالفت علامه طباطبایی با حرکت امام و حکومت اسلامی، ناشی از کم‌اطلاعی است آیت‌الله سبحانی گفت: علامه طباطبایی در تفسیر المیزان در آخر سوره آل عمران به صورت مفصل درباره حکومت اسلامی بحث کرده‌اند. چنین شخصی چطور می‌تواند مخالف امام باشد؟ اما اینکه انتظار داشته باشیم که همه افراد با امام یکسان باشند انتظار نابجایی است. سلیقه امام در مَسند ایجاد حکومت بود و همه فشارش را بر همان هدف وارد می‌آورد آقای طباطبایی در تفسیر المیزان در آخر سوره آل عمران به صورت مفصل درباره حکومت اسلامی بحث کرده‌اند. مرحوم علامه طباطبایی روشی علمی داشت و می‌خواست بداند که در خارج از فضای ایران نسبت به الهیات و مسائل ماورای حس چه می‌گذرد. برای علامه طباطبایی، نصر و کربن طریقی بودند برای کشف واقع، علامه می‌خواست وقتی چیزی می‌نویسد درست بنویسد، اینها ابزار بودند نه هدف، چون در آن روزگار ایشان راهی غیر از اینها نداشت. علامه توانست از کربن یک انسان منصفی را درست کند، نوشته‌های کربن صد درصد شیعی نیست، اما او یک آدم منصف است ادامه در 👇 https://b2n.ir/p76682 @ketabenaab
با اعلام ستاد برگزاری سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران؛ بخش مجازی کتاب تا پایان روز دوشنبه 2 خرداد تمدید شده است. @ketabenaab
‏سال ۱۴۰۰ کمترین میزان پس از انقلاب ثبت شد. @ketabenaab
را حل کنید، مشکل هم حل می شود نوشت: 🔹فطری بودن علاقمندی انسان‌ها به داشتن فرزند، یک فرهنگ طبیعی است که به صورت خدادادی در نهاد مردم وجود دارد. 🔹 متأسفانه این فرهنگ در کشور ما و در همین نظام جمهوری اسلامی و با تصمیم نادرست مسئولین آن، سرکوب شد و جامعه اسلامی ما اکنون نیازمند تدابیری برای احیاء این فرهنگ است. 🔹 احیاء یک فرهنگ طبیعی که بخشی از فطرت بشر است و در وجود انسان‌ها به صورت خدادادی نهادینه شده است، کار مشکلی نیست. 🔹برای رسیدن به این هدف، کافی است بحران اقتصادی را حل کنید و مردم را از مشکلات معیشتی فعلی نجات دهید. در چنان وضعیتی خود مردم براساس غریزه‌ای که خدای خالق و قادر در وجود آنها قرار داده قطعاً به سراغ فرزندآوری خواهند رفت و مشکل جمعیت را حل خواهند کرد. 🔹برطرف ساختن بحران اقتصادی را برخلاف آنچه این روزها شاهد هستیم نباید از وارد آوردن فشار بر قشر ضعیف و محروم جامعه شروع کرد. 🔹 اگر مسئولان دولتی نمی‌دانند که گزارش‌ها و تبلیغات رسانه ملی از موفقیت طرح اصلاح اقتصادی دولت که اکنون در حال اجراست، واقعیت‌ها را کتمان می‌کنند، این را بدانند که به جای ۴ قلم کالا اکنون تمام کالاها و خدمات که از هزاران قلم تجاوز می‌کند گران شده‌اند و مبلغ ۴٠٠ و ٣٠٠ هزارتومان یارانه نه‌تنها قدرت خرید مردم را بالا نبرده بلکه کمر آنها را زیر بار سنگین گرانی‌های جدید خم کرده است. 🔹این طرح را با تبلیغات نمی‌توان جا انداخت. به واقعیت‌ها توجه کنید و فکری به حال قشر ضعیف نمایید. @ketabenaab
در سال روز شهادت حضرت امام جعفر صادق علیه السلام مجلس ذکر مصیبت آن حضرت روز جمعه ۶ خرداد ۱۴۰۱ از ساعت ۹ تا ۱۱صبح برگزار می گردد. [آقایان و بانوان] @ketabenaab
سی وسومین سالگرد ارتحال رهبر کبیر انقلاب اسلامی و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، حضرت امام خمینی قدس سره به همه عاشقان ایشان تسلیت باد @ketabenaab
معرفی کتاب زیارت عاشورا، از آغاز تا امروز کتاب «زیارت عاشورا، از آغاز تا امروز» تألیف حجةالاسلام جناب آقای سید مهدی محمودی در ۴۸۰ صفحۀ تمام رنگی وزیری به‌وسیلۀ مؤسسۀ کتاب‌شناسی شیعه به چاپ رسید در این کتاب شبهۀ وقوع تحریف در زیارت عاشورا با استناد به بیش از ۱۶۰ نسخۀ خطی از منابع این زیارت، پاسخ استدلالی داده شده و اثبات شده است که زیارت عاشورای مشهور از اصالت و اعتبار برخوردار است. در سال‌های اخیر شبهات بسیاری راجع به زیارت عاشورا، یعنی مشهورترین زیارت شیعه منتشر شده است به طوری که بسیاری از خواص را، هم فضلا از عوام، به شبهه وشک انداخته است وبسیاری باور کرده اند که علمای شیعه میراث علمي اهل بیت علیهم السلام را ملعبه قرار داده ودر دوره صفویه وبعد آن ادعیه واحادیث وزیارات را کم وزیاد کرده اند، وبرای زدودن این تهمت بزرگ لازم بود چنین کتابی تألیف ومنتشر شود ادامه در 👇 https://b2n.ir/f48101 @ketabenaab
دیدار مدیر موسسه اطلاعات با مدیر مسئول روزنامه کیهان 🔹 کیهان نوشت: دیروز صبح آقای ، نماینده ولی فقیه و سرپرست در اقدامی صمیمانه و متواضعانه و به طور سرزده به آمد و با دیدار کرد. 🔹 مدیران مسئول اطلاعات و کیهان در فضایی صمیمانه به گفت‌و‌گو نشستند. طرفین که برای یکدیگر ناآشنا نبودند در این دیدار ضمن بیان خاطراتی از مرحوم دعایی و نکو‌داشت یاد آن مرحوم، به بیان خاطراتی از انقلاب و رخدادهایی که در آن حضور داشته‌اند پرداختند و بر حفظ اصول و مبانی اسلام و انقلاب در مسئولیت‌های پیش‌روی تاکید ورزیدند. این دیدار به‌گونه‌ای بی‌تکلف و پشت میز کار شریعتمداری که با نسخه‌هایی از مطبوعات روز پوشیده شده بود صورت گرفت و آقای صالحی اظهار داشت که این فضا را بیشتر می‌پسندد. ملاقات مدیران مسئول کیهان و اطلاعات نزدیک به یک ساعت به درازا کشید و قرار شد هر از چند گاه نیز ادامه داشته باشد. @ketabenaab
پیام تسلیت بیش از ۱۱۰ نفر از اساتید و شخصیت‌های حوزوی و دانشگاهی بمناسبت درگذشت همسر آیت‌الله بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم إِنَّالِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُون‏ استاد معزز و گرامی حضرت آیت‌الله استادی، دامت افاضاته السلام علیکم ورحمت‌الله درگذشت اندوه‌بار همسر مکرم، مؤمن و خادم علم و اندیشه دینی طاب‌ثراها را به حضرت‌عالی و فرزندان مکرم و دامادهای معزز و دیگر بازماندگان گرامی تسلیت می‌گوییم. امیدواریم خداوند به منّ و کرم خویش، ایشان را با بانوی دو عالم، حضرت صدیقه طاهره سلام‌الله علیها محشور و مشمول شفاعت آن حضرت گرداند و به شما و همه داغداران این مصیبت، صبر جمیل و اجر جزیل عنایت فرماید. سی و یکم خرداد 1401 برابر با بیست ویکم ذی‌قعده 1443 مسعود آذربایجانی عبدالرحیم اباذری محمدحسین اشعری محسن الویری علیرضا امینی ناصرالدین انصاری هادی انصاری عبد‌الرضا ایزدپناه رضا برنجکار علی بنایی محسن پرویز محمدتقی پورمحمدی محمود تقی‌زاده‌داوری علی‌رضا تکیه‌ای محمد تقدیری جویا جهان‌بخش محمد جعفری رسول جعفریان مصطفی جعفر‌پیشه محمود‌رضا جمشیدی محسن جوادی مرتضی جوادی‌آملی کاظم جواهری سید فریدالدین حاج‌سیدجوادی سید محمدرضا حسینی‌جلالی سید‌محمد حسینی‌قمی سید‌علی حسینی‌قمی سیدمهدی خاموشی عبدالحسن خسروپناه عبدالامیر خطاط نائینی قربان‌علی دری‌نجف‌آبادی سید‌حسن ربانی محمد رحمانی‌نیشابوری حسین رحیمیان عباس رفعتی‌نائینی علی‌اکبر زمانی‌نژاد علی‌رضا سبحانی محمد‌تقی سبحانی سید‌احمد سجادی سیداحمد سجادی‌جزی سیدعلی شاه‌چراغی سیدجواد شبیری سیدعلی شبیری محمود شریفی‌اقدم سیدمحمدکاظم شمس علی شیروانی هادی صادقی محسن صادقی محمدحسن صافی سیدعباس صالحی حسن طارمی راد سید یوسف طباطبایی‌نژاد سیدکاظم طباطبایی‌نژاد سیدحسن طیب‌حسینی عباس ظهیری مسعود عالی احمد عابدی سیدمحمود علوی ابوالقاسم علیدوست سیدمهدی علیزاده‌موسوی سیدعلی عماد سیدمحمد غروی مهدی غروی‌قوچانی علی اكبر فصیحی محسن فقیهی محمدحسین فلاح‌زاده محمدهادی فلاح‌زاده سیدعلی قاضی‌عسگر محمد قاینی تقی قرائتی محسن کافی عبدالله کعبی علی کورانی محمد مهدی گرجیان محمود گلزاری نجف لک‌زایی احمد مبلغی جواد محدثی محمدجواد محمودی محمدکاظم محمودی علی مختاری رضا مختاری سید احمد مدرسی عبدالهادی مسعودی علی‌اکبر مسعودی‌خمینی حیدر مصلحی محمد مطهری محمدحسن مظاهری محمدمهدی معراجی محمد حسن معزالدینی محمدهادی مفتح محمدعلی مقدادی مسعود مکارم حسین ملکا مهدی مهدوی‌پور محمدعلی مهدوی‌راد علی‌اکبر مهدی‌پور مهدی مهریزی سیدعلی موسوی‌گرمارودی سیدمجتبی میردامادی محمدعلی میرزایی حامد ناجی محمدرضا ناصری سیدجعفر نبوی احمد نجمی علی نظری‌منفرد سیدمحمد نقیب علی نکونام‌ گلپایگانی عبدالفتاح نواب محمدجواد نورمحمدی هاشم نیازی حسین واثقی احمد واعظی علی ورسه‌ای مجید هادی‌زاده محمد رضا یوسفی https://b2n.ir/b40544 @ketabenaab