طی 2 سال گذشته 23 عنوان #کتاب جدید درباره #امام_محمد_باقر علیه السلام منتشر شده
#کتابشناسی آثار منتشرشده با محوریت آن حضرت در 2 سال گذشته
کتابهای بسیاری درباره فضایل و کرامتهای امام محمدباقر (ع) منتشر شده است. همزمان با فرارسیدن سالروز شهادت پنجمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت، اطلاعات کتابشناسی آثاری را که در دو سال اخیر (1397-98) پیرامون ایشان منتشر شده است، در اختیار علاقهمندان قرار میدهیم
بر اساس گزارش اطلاعات کتابشناسی موسسه خانه کتاب، 29 عنوان کتاب درباره حضرت امام محمدباقر (ع) در دو سال اخیر (1397-98) به چاپ رسیده است که 23 عنوان آن چاپ نخست بوده و 6 عنوان نیز اقبال تجدید چاپ را پیدا کردهاند.
طبق این گزارش 6 عنوان از این آثار، در سال جاری (1398) به چاپ رسیدهاند و 23 عنوان نیز مربوط به سال گذشته (1397) بوده است.
در زیر اطلاعات کتابشناسی آثار منتشر شده در دو سال اخیر درباره حضرت باقرالعلوم (ع) در اختیار علاقمندان و محققان قرار میگیرد.
مشروح در #پایگاه_اطلاع_رسانی_کتاب_ناب 👇
http://yon.ir/CqziP
@ketabenaab
#فاطمه و #علی #محبوبترین_نام انتخابی برای فرزندان در شهر کریمه اهل بیت (ع)
🔹مدیرکل #ثبتاحوال استان #قم با بیان اینکه #آمار_تولد در قم ۱۵ درصد کاهش پیدا کرده است،گفت:
در چهارماهه نخست امسال اسامی فاطمه، زهرا، زینب و حلما بیشترین اسامی منتخب برای فرزندان دختر و علی، امیرعلی، محمدحسین بیشترین اسامی منتخب برای پسران بوده است.
@ketabenaab
پیام #رهبرانقلاب_اسلامی به #کنگره_عظیم_حج
بسمالله الرّحمنالرّحیم
والحمدلله ربّ العالمین و صلّی الله علی رسوله الکریم الامین، محمّد خاتم النّبیّین، و علی آله المطهّرین سیّما بقیّة الله فی الارضین، و علی اصحابه المنتجبین و من تبعهم باحسان الی یوم الدّین.
🔸 موسم #حج در هر سال، میعاد رحمت پروردگار بر امّت اسلامی است. فراخوان قرآنیِ «وَ اَذِّن فِي النّاسِ بِالحَج»، دعوت همگان در طول تاریخ بر سر این سفرهی رحمت است تا هم دل و جان خداجوی و هم نگاه و اندیشهی خردورز آنان از برکات آن بهرهمند گردد و هر سال درسها و آموختههای حج، به وسیلهی جماعاتی از مردم به سراسر جهان اسلام برسد.
🔹 در حج، اکسیر ذکر و عبودیّت که عنصر اصلی در تربیت و پیشرفت و اعتلای فرد و جامعه است، در کنار اجتماع و اتّحاد که نماد امّت واحده است، و همراه با حرکت بر گرد مرکز واحد و در مسیری با هدف مشترک که رمز تلاش و تحرّک امّت بر پایهی توحید است، و با یکسانی آحاد حجگزار و نبود تمایز که نشانهی برداشتن تبعیضها و همگانی کردن فرصتها است، مجموعهای از پایههای اصلی جامعهی اسلامی را در نمایی کوچک نشان میدهد. هر یک از احرام و طواف و سعی و وقوف و رمی و حرکت و سکون در اعمال حج، یک اشارهی نمادین به بخشی از بدنهی تصویری است که اسلام از اجتماع مطلوب خود ارائه کرده است.
🔸تبادل دانستهها و داشتهها میان مردم کشورها و مناطق دور از هم، و تعمیم آگاهیها و تجربهها، و خبرگیری از وضع و حال یکدیگر، و زدودن بدفهمیها و نزدیک کردن دلها و انباشتن توانها برای مقابله با دشمنان مشترک، دستاورد حیاتی و بسی بزرگ حج است که با صدها گردهمایی مرسوم و معمول نمیتوان آن را به دست آورد.
🔹آئین #برائت که به معنی بیزاری از همهی بیرحمیها و ستمها و زشتیها و فسادهای طواغیت هر زمان و ایستادگی در برابر زورگویی و باجگیری مستکبران دورانها است، یکی از برکات بزرگ حج و فرصتی برای ملّتهای مظلوم مسلمان است.
🔸امروز برائت از جبههی شرک و کفر مستکبران و در رأس آن آمریکا، به معنی برائت از مظلومکشی و جنگافروزی است؛ به معنی محکوم کردن کانونهای تروریسم از قبیل #داعش و #بلکواتر آمریکایی است؛ به معنی نهیب امّت اسلامی بر سر رژیم کودککش صهیونیست و پشتیبانان و کمککنندگان آن است؛ به معنی محکومیّت جنگافروزیهای آمریکا و دستیارانش در منطقهی حسّاس غرب آسیا و شمال آفریقا است که رنج و مرارت ملّتها را به نهایت رسانده و هر روزه مصیبتهای سنگینی بر آنان وارد کرده است؛ به معنی بیزاری از نژادپرستی و تبعیض بر اساس جغرافیا و نژاد و رنگ پوست است؛ به معنی بیزاری از رفتار استکباری و خباثتآمیز قدرتهای متجاوز و فتنهانگیز دربرابر رفتار شرافتمندانه و نجیبانه و عادلانهای است که اسلام، همه را به آن دعوت میکند.
🔹اینها اندکی از برکات #حجّ_ابراهیمی است که اسلام ناب، ما را به آن فراخوانده است؛ و این، نماد مجسّمِ بخش مهمّی از آرمانهای جامعهی اسلامی است که هر سال به وسیلهی آحاد مردم مسلمان، به کارگردانی حج، نمایشی عظیم و پُرمضمون پدید میآورد و با زبانی گویا، همه را به تلاش برای ایجاد چنین جامعهای فرا میخواند.
🔸نخبگان جهان اسلام که جمعی از آنان از کشورهای مختلف هماکنون در مراسم حج حضور دارند، وظیفهای سنگین و خطیر بر دوش میکشند. این درسها باید به همّت و ابتکار آنان به مجموعهی ملّتها و افکار عمومی منتقل شود و دادوستد معنوی اندیشهها و انگیزهها و تجربهها و آگاهیها بهدست آنها تحقّق یابد.
امروز یکی از مهمترین مسائل جهان اسلام، مسئلهی فلسطین است که در رأس همهی مسائل سیاسی مسلمانان با هر مذهب و نژاد و زبان قرار دارد.
🔹بزرگترین ظلم قرنهای اخیر در #فلسطین اتّفاق افتاده است. در این ماجرای دردآور، همه چیزِ یک ملّت ــ سرزمینش، خانه و مزرعه و داراییهایش، حرمت و هویّتش ــ مصادره شده است. این ملّت به توفیق الهی شکست را نپذیرفته و از پا ننشسته و امروز از دیروز پُرشورتر و شجاعانهتر در میدان است؛ ولی نتیجهی کار نیازمند کمک همهی مسلمانان است.
🔸ترفند معاملهی قرن که به وسیلهی آمریکای ظالم و همراهان خائنش زمینهسازی میشود، جنایتی در حقّ جامعهی بشری و نه فقط ملّت فلسطین است. ما همگان را به حضور فعّال برای شکست این کید و مکر دشمن فرا میخوانیم و به حول و قوّهی الهی آن را و همهی ترفندهای دیگر جبههی استکبار را در برابر همّت و ایمان جبههی مقاومت، محکوم به شکست میدانیم.
🔺قال الله العزیز: اَم يُريدونَ كَيدًا فَالَّذينَ كَـفَروا هُمُ المَكيدون. صدق الله العلیّ العظیم. توفیق و رحمت و عافیت و قبولی طاعات را برای همهی حجّاج محترم از خداوند مسئلت میکنم.
#سیّدعلی_خامنهای
۱۴مردادماه۱۳۹۷ مصادف با ۳ذیالحجّه۱۴۴۰
@ketabenaab
#کاهش ٩ درصدی #ازدواج طی دو سال اخیر
رئیس #سازمان_امور_اجتماعی کشور:
▫️طی دو سال اخیر هرساله حدود ٩ درصد از میزان ازدواجهای کشور کاسته شده است، افزایش حدود ١٠٠٠ ازدواج در هر استان این کاهش شدید را جبران میکند.
▫️طی دو دهه و تا سال ٩۵ رشد میزان طلاق در کشور را داشتیم اما طی ٢ تا ٣ سال اخیر به دلیل مداخلات مثبت از شتاب #طلاق درکشور کاسته شده است./ایسنا
@ketabenaab
درباره آیتالله #محمدآصف_محسنی و #معجم_الاحادیث_المعتبره
#محمدعلی_مهدویراد
این کتاب گزینش احادیث معتبره از میراث کهن ماست. حوزه کاری ایشان به لحاظ منابع کتابهای بحارالانوار، کافی، کتب اربعه بود. این اثر محصول ۱۰ سال کار فقیهی است که پشتوانۀ پنجاه سال مطالعات و تحقیقات فقهی، رجالی و عقیدتی دارد، عالمی که پرکار و ذات الاطرافی است
مشروح در #پایگاه_اطلاع_رسانی_کتاب_ناب 👇
http://yon.ir/Zf7GI
@ketabenaab
روند معرفی #مراجع در #جامعه_مدرسین
عضو جامعه مدرسین با تشریح روند انتخاب مراجع، سیره سلف صالح در زمینه مرجعیت را یادآور شد و تأکید کرد که بزرگان همواره از مسؤولیت سنگین مرجعیت گریزان بودند
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم است که در گفت وگوی تفصیلی با گروه سیاسی خبرگزای رسا، به بیان نظرات خود درباره جایگاه جامعه مدرسین، علت تأکیدات امام و رهبری برای تقویت جایگاه این نهاد عالی حوزوی، چرایی هجمه ها و تخریب و تلاش عده ای برای تضعیف جامعه مدرسین، روند انتخاب مراجع در این نهاد حوزوی و تلاش برخی برای مطرح کردن خارج از قواعد در بحث مرجعیت پرداخته است.
آیت الله #محسن_فقیهی، جامعه مدرسین را بالاترین جایگاه حوزوی بعد از رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید می داند و می گوید جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در انجام وظایف خود فعال است هرچند که بسیاری از فعالیت های خود را برای رعایت مصالح رسانه ای نمی کند.
ارزش حوزه به این است که در آن آزادی وجود دارد و شاهد اختناق نیستیم، هرکس می تواند نظرات خود را بیان کند و این موضوع سبب تکامل می شود، یعنی جلوی کسی گرفته نمی شود و هرکس می تواند نظر خود را اعلام کند و ممکن است برخی صحبت ها صحیح باشد و انتقاد درستی صورت گیرد.
🔹اشکالی ندارد که افراد نظرات خود را بیان کنند اما مردم، حوزه و طلاب تشخیص می دهند چه انتقاداتی سازنده و برای تکامل حوزه است و چه انتقاداتی جنبه تخریبی دارد، مردم و طلاب می دانند که چه کسانی وقتی انتقاد می کنند در پی تخریب هستند نه این که به دنبال اصلاح امور باشند.
🔹افراد خاصی که به دلایلی ضربه خوردند و نتوانستند در انقلاب آنگونه که دلخواهشان بوده به جایگاهی برسند، ممکن است مخالفت هایی داشته باشند، البته هرکس آزاد است نظر خود را بگوید و از نکات و انتقادات مثبت استفاده می کنیم، هرکسی که انتقاد سازنده ای داشته باشد استفاده می کنیم چرا که جامعه مدرسین برخورد حذفی ندارد.
🔹در جامعه مدرسین کمیسیونی هست و کسی که صلاحیت مرجعیت دارد در آن کمیسیون مطرح و درباره آن بحث و گفت وگو می شود، این کمیسیون نظر می دهد که آیا فلان شخص صلاحیت برای مرجعیت دارد یا خیر. البته می دانید که مرجعیت غیر از اجتهاد است، یعنی شرایط اجتهاد یک چیز است و شرایط مرجعیت کمی متفاوت است و شرایط بیشتری دارد، مرجعیت امر مهمی است که در امور مسلمانان و شیعیان دخالت می کند از این رو جامعه مدرسین به دقت این موضوع را بررسی می کند.
🔹بر اساس قانون #وزارت_ارشاد موظف است که اگر کسی قصد #چاپ_رساله خود را دارد ابتدا باید آن را به جامعه مدرسین ارائه دهد تا بعد از اجازه جامعه مدرسین چاپ شود، این کمیسیون در جامعه مدرسین فعال است و اگر کسی #رساله و کتاب های خود را به جامعه مدرسین عرضه کند و شرایط لازم مرجعیت و اجتهاد را دارا باشد، بعد از تأیید جامعه مدرسین می تواند رساله را چاپ کند و مشکلی ندارد.
🔹اما اگر جامعه مدرسین تشخیص دهد که فردی صلاحیت ندارد به صورت مخفیانه به افراد اعلام می کند که ما صلاح نمی دانیم رساله شما چاپ شود و به ارشاد برای چاپ اجازه نمی دهند. اخیرا گاهی برخی به صورت غیر رسمی این کار را انجام می دهند و در فضای مجازی رساله خود را پخش می کند، این موضوع شاید به ارشاد هم مربوط نباشد چون اجازه چاپ رساله را نداده اما افرادی آن را در فضای مجازی پخش کرده اند.
🔹بزرگان ما همواره از قبول مسؤولیت خطیر مرجعیت برحذر بودند، همه معتقد به علم و تقوای مرحوم آیت الله العظمی اراکی معتقد بودند اما ایشان تا اواخر عمر خود رساله ندادند و از رساله دادن و مرجعیت فرار می کردند. مرحوم امام حاضر نمی شد که رساله خود را چاپ کند، بسیاری از مراجع رساله های خود را چاپ کرده بودند اما حضرت امام حاضر نبودند رساله چاپ کنند، رهبر معظم انقلاب نیز حاضر نبودند که رهبری را قبول کنند اما این مسؤولیت سنگین را به ایشان تحمیل کردند.
🔹به صورت طبیعی وقتی کسی خارج از ضوابط تعیین شده قانونی یا قواعد مورد انتظار مردم مانند پیروی از سیره سلف صالح، اقدام کند باید منتظر عواقب آن باشد و ممکن است برخوردهایی صورت گیرد. ممکن است کسی بگوید نظری دارد اما نباید از ضوابط قانونی و سیره بزرگان خارج شود چرا که اقدام خارج از قواعد کار درستی نیست، حوزه آزادی هایی هم دارد و نمی شود آزادی ها را منتفی دانست اما اگر کسی کاری را انجام می دهد باید منطبق بر ضوابط و قواعد باشد، البته آزادی های موجود در حوزه باید در چارچوب ضوابط باشد نه آزادی مطلق.
مشروح در #پایگاه_اطلاع_رسانی_کتاب_ناب 👇
http://yon.ir/YbN9A
@ketabenaab
شناخت شرایط #مرجعیت
#سیدضیاءمرتضوی
نقد سخنان اخیر درباره #تایید_مرجعیت
🔸 #مرجعیت_تقلید نمایندگى مجلس یا ریاست جمهورى و حتى رهبرى جامعه نیست که بتوان آن را با راىگیرى و نظر اقلیت و اکثریت این نهاد یا آن تشکل تعیین کرد.
🔸 #مرجعیت همواره باید در چارچوب همان #ضوابط_شرعی و در مسیر طبیعی خود شکل بگیرد و از هر آنچه آن را در مسیر دولتی یا شبه دولتی یا تحمیلی شدن قرار میدهد، به شدت پرهیز شود.
🔸 برخی اخیراً و البته با چاشنی تهدید توصیه کردهاند با وجود مراجع معظم تقلید، دامت برکاتهم، کسی دیگر نباید احساس تکلیف کند و به عرصه افتا و مرجعیت پا بگذارد؛ ولی این سخنی ناصواب است و مبنای شرعی ندارد و خود شاهد بر این است که از منظر مصلحتاندیشی نیز نباید شناختن و شناساندن افراد واجد شرایط مرجعیت محدود به برخی مراکز گردد.
🔸 موضوع تقلید که امرى شخصى است و از محدوده تحمیل و اجبار مستقیم و غیرمستقیم کاملا بیرون است و همان گونه که نظر و گواهى نهادها و اشخاص «حقوقى» در این باره حجیت شرعى ندارد، نظر اشخاص صالح «حقیقى» نیز در طول قطع و اطمینان خود شخص، حجیت دارد و نه پیش از آن یا در عرض آن؛ از این رو جایی برای تعارض نیست.
🔸 به فرض این دستگاه یا آن سازمان دولتی در داخل کشور، #اجازه_نشر_رسالههای عملی را همچون سایر کتابها، براساس مصالح مورد نظر خود، درست یا نادرست، در حوزه اختیار خود بداند، این امر نمیتواند و نباید در روابط میان مقلد و فقیهی که او را واجد شرایط تقلید شناخته است، خلل ایجاد کند و کسی نیز از نگاه شرعی نمیتواند و نباید مانع تقلید از مراجع موجود شناختهشده یا شناختن و شناساندن فقهای واجد شرایط ناشناخته گردد.
🔸 #روش_مرسوم_شیعه در گزینش و معرفى #مراجع_معظم_تقلید این نبوده است که یک نهاد حکومتی یا شبه حکومتی یا حتی نهاد حوزوی به عنوان نهاد به آن اقدام کند و اساسا نهادها و سازمانها و تشکلها هر چند از نظر حقوق و فقهی میتوانند دارای شخصیت بوده و به عنوان مثال مالک شوند یا ضمان و مسئولیت بر عهده آنان آید، اما بر اشخاص حقوقى به عنوان نهاد و شخصیت حقوقى در زمینه گواهی بر اجتهاد یا اعلمیت یا عدالت یا سایر شروط هیچ اثر شرعى بار نیست و در اثبات و نفى شرایط و ملاکها نمىتوان بر آن تکیه کرد. آنچه ملاک و میزان است تنها شهادت و گفته شخصى افراد «حقیقى» واجد شرایط شهادت است که مىتواند به عنوان «یک راه»، ذیل عنوان کلی «گواهى خبره عادل» یا «خبره مورد وثوق» سندیت شرعى داشته باشد یا در مجموع مفید قطع یا اطمینان باشد و این نکته ظریف و مهمى است که باید به آن توجه داشت.
مشروح در #پایگاه_اطلاع_رسانی_کتاب_ناب 👇
http://yon.ir/W65HV
@ketabenaab
پرتکرارترین #نام_خانوادگی در کشور
به گزارش #سازمان_ثبت_احوال، نامهای خانوادگی محمدی، حسینی، احمدی، رضائی، مرادی، حیدری، کریمی، موسوی، جعفری و قاسمی دارای بیشترین فراوانی در کشور هستند.
@ketabenaab
مدیرکل امنیتی #استانداری_خراسان_رضوی:
🔹 تعدادی از عناصر #ضدانقلاب مرتبط با خارج از کشور که از نقاط مختلف ایران برای دامن زدن به #اعتراضات، تحریک #افکار_عمومی علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و ایجاد #ناامنی به #مشهد عزیمت کرده بودند پس از هماهنگی محفلی و برنامه ریزی، در حین تجمع غیر قانونی در مقابل #دادگستری دستگیر شدند./باشگاه خبرنگاران جوان
@ketabenaab
واکنش #قاضیعسکر به ادعای #رکنآبادی
#شبکه_افق باید پاسخگو باشد
نماینده پیشین ولی فقیه در امور #حج_و_زیارت:
این یک دروغ مسلم است؛ نه نظام و نه مسؤولان نظام هرگز حاضر نیستند عزتشان را با هیچ چیزی معاوضه کنند؛در این چند سال حج بحمدالله با عزت انجام شده است، دقیقا ضد آن چیزی که ایشان (رکنآبادی) اظهار کردهاند.
در تفاهمنامه #حج #ایران و #عربستان دقیقا ذکر شده است که مساله #منا باید روشن شود و حقوق شهدا باید داده شود، آنها (عربستان) هم آن را امضا کردهاند. ایشان ( #مرتضی_رکنآبادی) در اینباره فقط ادعا کرده و هیچگونه مدرک معتبری در اختیار ندارد.
با توجه به اینکه ایشان (مرتضی رکنآبادی) مسؤولان نظام را متهم کرده به نظر میرسد شبکه افق باید پاسخگو باشد که چطور چنین اتهامی منتشر میشود اما نظر مسؤولان نظام پرسیده نمیشود؟
ایشان متاسفانه در این مدت حرفهای ضعیف زیاد زده است، لیکن مسؤولان محترم رسانه باید مراقب باشند با این حرفهای بیاساس عزت کشور را خدشهدار نکنند.
تفاهمنامه امضاشده در اختیار ما است و قطعا این حرف نادرست است. تفاهمنامه حج که بین ایران و عربستان امضا شده کاملا فکرشده امضا شده و ادعای مطرحشده درباره آن درست نیست.
عربستان هیچ پیششرطی در مذاکرات نگذاشته بود، نه تنها راجع به منا بلکه درباره سایر موارد. در آن تفاهمنامه هر آنچه نظر جمهوری اسلامی ایران بود، قید شده است.
همگان بدانند قطعا ایران مقصر نبوده چرا که آن خیابان اصلا مسیر حرکت زائران ایرانی نبوده و اطمینان داشته باشید هیچ تقصیری متوجه زائران ایرانی نبوده است.
«مرتضی رکنآبادی» برادر دیپلمات سابق ایران در لبنان که جزء جانباختگان فاجعه منا بود، در یک برنامه تلویزیونی مدعی شد اسناد و منابع موثقی دارد که نشان میدهد ایران برای باز شدن راه حج، توافقنامهای را امضا کرده که در آن پذیرفته مقصر فاجعه منا ایرانیها بودهاند./عصر ایران
@ketabenaab
حاکمیت نگاههای مردانه در برنامهریزی برای حوزههای علمیه خواهران
#حوزه باید با نگاه #مجتهدپروری برای #خواهران برنامهریزی کند
درگفتگو با خانم #منور_شایستهخو، مدیرموسسه علمیتحقیقی #مکتب_نرجس #مشهد
برنامه جامع حوزه خواهران، با نگاهی کلاسیک و دانشگاهی تدوین شده است
حوزه خواهران از برادران، جلوتر است
کوتاهی در ثبت تاریخ زنان، حتی در مبحث اجتهاد
هیچ یک از آقایان در مشهد موافقت نکردند خانمها در درس خارج شرکت کنند
ما چند نفر از حوزههای علمیه که مناصب کشوری را دست گرفته باشند، داریم؟
تمام موفقینی که در مناصب مختلف میبینیم، دانشآموخته دانشگاه امام صادق(ع) است. چند تا از خراسان و حوزههای خراسان هستند؟
اگر هم باشند از دانشگاه رضوی هستند.
بنابراین اگر بخواهیم مقایسه بکنیم، بدون نگاه ناسیونالیستی و تعصبگرایانه به حوزه خواهران، باز هم حوزه خواهران، با همین شرایط نابرابر مقایسه، بهنظر میرسد حوزههای خواهران جلوتر هستند.
منور شایستهخو از سال ۱۳۶۴ و بعد از گذران دوره دبیرستان، با هدف فهم دین و پیادهکردن دین در زندگی خانوادگی و تأثیر آن در جامعه، خصوصا جامعه زنان وارد حوزه علمیه میشود و تا اتمام کفایتین به ادامه تحصیل پرداخته و خروجی تحصیل خود را رویکرد تبلیغی پیرامون تفسیر قرآن و سیره عصمت و طهارت عنوان مینماید. وی هم زمان با فعالیتهای تبلیغی و تدریس در حوزه علمیه، از سال ۱۳۸۵ مدیریت سطح سه (تحصیلات تکمیلی) حوزه علمیه خواهران مکتب نرجس(س) مشهد را بر عهده گرفته و از سال ۱۳۸۸ و بعد از ارتحال استاد برجسته و انسانساز سرکارخانم طاهایی (بانو فاطمه سید خاموشی، مدیر و مؤسس حوزه علمیه حضرت نرجس) مدیریت موسسه علمیتحقیقی مکتب نرجس را عهده دار است
مصاحبه زیر در موضوع «آسیبشناسی حوزههای علمیه خواهران و خصوصا موانع اجتهاد بانوان طلبه» باهدف رساندن پیام جامعه بانوان حوزوی به مسئولین حوزههای علمیه، بهخصوص شورای عالی حوزه علمیه خراسان و مرکز مدیریت این حوزه کهن، در راستای فراهمنمودن مقدمات امر تحصیل در مقاطع عالیه حوزههای علمیه بهویژه مقطع اجتهاد و هموارسازی مسیر رشد و تعالی بانوان طلبه و رفع موانع موجود صورت گرفته...
مشروح در #پایگاه_اطلاع_رسانی_کتاب_ناب 👇
http://yon.ir/wdm0Q
@ketabenaab