آیهی قرآن صریحاً میگوید آن کسانی که اگر پای منافعشان در میان است دین را نمیخواهند، اینها مؤمن نیستند. "اَفَتُومنونَ بِبَعضِ الکتابِ وَتَکفُرونَ بِبَعض" به بعضی از دین ایمان دارید، به آنجاهایی که بی دردسر و راحت است مؤمنید و متعهد، اما به بعضی دیگر از دین بیایمانید؟ بیعقیدهاید؟
آنجا که پای سختی، آنجا که پای مشقت، آنجا که پای پول وانفاق وسط میآید روی گردانید؟
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#بخش_ایمان
@ketabetarhekoli
ایمان یعنی پذیرش قلبی نه صرفاً لق لقهی لسانی. حتی پذیرش قلبی کافی نیست، بلکه پذیرش باید همراه با عمل باشد. عمل و تعهد شخص مسلمان باید پیوسته باشد نه هرازگاهی. مؤمن واقعی کسی است که حتی عملی که به ضررش باشد را قبول کند نه آنجا که فقط نفعش در آن باشد.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#بخش_ایمان
@ketabetarhekoli
رحم خدا یعنی چه؟ در پندار عوامانه ی ما این است که اگر گناهکاریم، اگر نافرمانی خدا کردیم، اگر به واجبات وتعهدات وتکالیفمان عمل نکردیم، فقط یک امیدواری داریم وآن رحم ومرحمت خداوند است که خدا با رحمتش و مرحمتش با ما عمل کند، رحمت خداوند را جایگزین عمل نکردن به تعهدات وتکالیفمان میدانیم (این پندار عمومی ماست). اما آیهی قرآن برعکس این مطلب را میگوید: اَطیعو اللهَ والرَسولَ لعلَّکُم تُرحمُون میگوید عمل کنید، اطاعت کنید، شاید مورد رحمت پروردگار قرار بگیرید. رحمت خدا آن وقتی است که یک ملتی به مسؤلیتش عمل کند، خدا آن وقتی به مردم رحم میکند که او را اطاعت کنند، تکالیف خود را انجام بدهند.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#بخش_ایمان
@ketabetarhekoli
ایمان تعهد آور است، مسئولیت آور است. تعهدات یک فرد مؤمن گاه گاهی و دل بخواهی نیست. آن کس که خود را مؤمن قلمداد میکند نباید هر جا که نفع و سود و بهرهی شخصیاش ایجاب میکرد مؤمن باشد و از ایمان دم بزند اما آنجا که پای عمل به میان آمد، آنجا که ایمان و عمل، سود شخصی و نفعی برای او نداشت از نام اسلام و نام ایمان و از عمل به تعهدهای ایمانی رو گردان باشد.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#بخش_ایمان
@ketabetarhekoli
پیداست که ایمان داشتن و خود را در زمرهی مؤمنان دانستن با حرف خشک و خالی یا با عملی ناقص که بعضی از فرامین خدا مؤمن بودن و برخی را پس زدن به دست نمیآید. ایمان داشتن به خدا و مؤمن بودن تاوان دارد. باید بپذیری و سر تسلیم فرود آوری که در مقابل تمامی فرامین هرچند که نفع تو در آن نباشد یا بر ضررت باشد.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#بخش_ایمان
@ketabetarhekoli
قرآن کریم چه کسانی را مؤمن واقعی معرفی میکند؟ قرآن مجید مؤمنان را این گونه معرفی میکند: وَیَقُولُونَ آمَنَّا بِاللهِ وَبالرّسُولِ میگویند ایمان آوردیم به خدا واَطَعنَا فرمان برداریم و تا آخر کار، مؤمنانه پای فرمان خدا و رسول خدا ایستادهاند هرچند که بر خلاف منافعشان یا حتی برضررشان.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#بخش_ایمان
@ketabetarhekoli
یاد خدا حربهای است در دست ما علیه شیطانها، یاد خدا ریسمانی است در اختیار ما، برای نجات از ورطهای که دشمنان هوشیاری ما، در برابر ما به وجود آورده اند.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#بخش_ایمان
@ketabetarhekoli
دین اساساً با آگاهی و بصیرت است، به هیچکس نمیگوید حالا شما اجالتاً قبول کن، اگر تو هم دین را قبول کردی دین تو را قبول نکرده تا وقتی از روی بصیرت و آگاهی نباشد. دین آگاهی و بصیرت را اصل میداند و مسلمان نا آگاه را قبول نمیکند.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#بخش_ایمان
@ketabetarhekoli
رحمت خدا آن وقتی است ک یک ملتی به مسؤلیتش عمل کند، خدا وقتی به مردمی رحم میکند که یک ملتی به مسؤلیتش عمل کند و تکالیف خود را انجام دهند.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#بخش_ایمان
@ketabetarhekoli
معنای مؤمن حقیقی یعنی نه تنها خود مؤمن است بلکه همه را به سمت محبوب خود مؤمن میکند و همه عالم را توحیدی میکند.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#بخش_ایمان
@ketabetarhekoli
متقین وقتی گناه میکنند، فوری یاد خدا میافتند و توبه میکنند و تلاش برای جبران میکنند و از خدا یاری میجویند که بتوانند جبران کنند.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#بخش_ایمان
@ketabetarhekoli
کسانی که دست روی دست میگذارند و میگویند خدا خودش درست میکند این اشتباه است و معنای توکل این نیست، اینان مانند قوم بنیاسرائیل هستند که به حضرت موسی میگفتند: تو و خدایت بروید و بجنگید و ما اینجا نشستهایم، فَاذهَب انتَ و َربُّکَ فَقاتلا اِنّا هَاهُنا قَاعِدُون.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#بخش_ایمان
@ketabetarhekoli
کسی که به نام دین به تو میگوید دنیا را ترک کن تماماً دروغ میگوید، بلکه دل بستگی به دنیا را ترک کن و عزّت خود را بخاطر مادیّات زیر سوال نبر.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#بخش_ایمان
@ketabetarhekoli
آدمی که نماز خوب میخواند، همهی مشکلات برایش آسان میشود. شنیدید که بعضی از بزرگان دین، در هنگام شدائد و مصیبتها دو رکعت نماز میخواندند؟ شنیدید که رسول خدا در هنگام بحرانها و شدتها رو به بلال میکرد و میگفت: "اَرِحنَا یا بَلال"، بلال ما را آسوده کن، برو اذان بگو
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#بخش_ایمان
@ketabetarhekoli
اگر کسی تلاش کند که انسانهای دیگر را نمازخوان کند، این در حقیقت تلاشی و کوششی در راه عبودیت مطلق خدا، در راه ریشه کن کردن فساد، در راه از بین بردن من و ما، و ایجاد وحدت اجتماعی و انسانی است، اقامه الصلاة یعنی این هر روزی پنج بار نماز میخواند و میگوید خدایا گردنم را در برابر تو خم میکنم نه سردمداران زر و زور.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#بخش_ایمان
@ketabetarhekoli
ایمان مجرّد، ایمانی که در اعضا و جوارح مشهود نیست، این ایمان از نظر اسلام ارزش ندارد. اول مؤمن به خدا ابلیس است سالیان سال خدا را عبادت کرد ولی در بزنگاه که باید ایمان به کارش بیاید، این ایمان به کارش نیامد و در دل ماند.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#بخش_ایمان
@ketabetarhekoli
ایمانی زاینده است که همراه با تعهد و ایمانی که همراهش عمل است. درهرجا وجاهای زیادی که "اَلّذینَ امنوا " آمده پشت سرش" عَمِلوالصَالِحات" آمده است، " اَلّذینَ اَمنُوا و عَمِلوا الصَالِحات" ایمان تنها، ایمان بیتعهد، ایمانی که همراه با مسئولیت نباشد نه به درد دنیا میخورد، نه به درد عُقبی میخورد.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#بخش_ایمان
@ketabetarhekoli
اگر ما بخواهیم ایمان آگاهانه باشد، ایمان محکم باشد، باید دائماً آگاهی بدهیم به کسانی که مؤمن هستند. اگر ایمان مستحکم شد هیچ چیز نمیتواند آن را از انسان بگیرد.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#بخش_ایمان
@ketabetarhekoli
اگر فقط ایمانِ خالی باشد، اول مؤمن ابولهب است زیرا میدانست پیامبر، فرستادهی خداست.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#بخش_ایمان
@ketabetarhekoli
انسان معمولاً دنبال راحت طلبی است و این خطری برای دین و دنیای انسان است، رفتن آدم بیکاره تنبل به بهشت؟! خیلی ازماها مُدام کم کاری میکنیم ولی انتظار شفاعت داریم، این شفاعت برای ما شده عامل تخدیر. یکی از معصومین میفرماید شفاعت ما به کسی میرسد که جدّ و جَهد و کوشش داشته باشد.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#بخش_ایمان
@ketabetarhekoli
نبوت با فکر مردم و عقل مردم سروکار دارد، هرچه این فکر و این عقل دقیق تر باشد قابل قبول ترند. آنجایی ک اسلام به حاکم حکم میکند که گرسنگی را از مردم بگیر، اختلاف طبقاتی را از بین ببر، تبعیض روا مدار، ستمگران و بیوجدانان را بر مردم مگمار، برای این است که اینها باعث میشود مردم تحت فشار قرار گیرند و نتوانند آزادانه فکر کنند و فکرشان مشغول مشکلات است.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#بخش_ایمان
@ketabetarhekoli
اگر دیدید حکم دین را نمیپذیرید، بدانید در دلتان رِیب، شک یا مرض است: "اَفِی قُلوبِهم مَرَض"
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#بخش_ایمان
@ketabetarhekoli
تقوا این است که خود را مجهز کنی، آن زِره لازم را در مقابل آسیبِ گناه برتن کنی و وارد منطقهی گناه شوی، برای دستگیری گناهکاران.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#بخش_ایمان
@ketabetarhekoli
اینکه مردم را در جهالت نگه داریم از هر جنایتی بدتر است، شاید بر اثر ظلم جامعهی اسلامی بیست سال عقب بیفتد ولی بر اثر کج فهمی یا نفهمی حداقل دویست سال عقب میافتد.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#بخش_ایمان
@ketabetarhekoli
آن ایمانی در اسلام ارزش دارد که از روی آگاهی، از روی بصیرت، با چشم باز و بدون ترس از اِشکال به وجود آمده است. ایمانی که فرد مسلمان برای آن نه روزنامهای خواند، نه کتابی خواند، در کوچه و بازار راه نرفت، با هیچ کس صحبت نکرد، سرما و گرما نخورد، آفتاب ومهتاب ندید تا بماند، این ایمان محفوظ نخواهد ماند ایمانی لازم است که در سخت ترین شرایط هم حفظ شود.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#بخش_ایمان
@ketabetarhekoli