کتاب کار مربیان دانش آموزی
راه های برقراری ارتباط موثر با دانش آموزان (5) دادن هدایای معنوی (به طور مثال هدیۀ تسبیحی که در حرم
راه های برقراری ارتباط موثر با دانش آموزان (5)
رعایت ادبیات مخاطب در هنگام سخن گفتن؛
یکی از عوال ارتباط با دانش آموزان شناخت ادبیات او و استفاده از آن ادبیات در ارتباطات و گفتگوهاست. مربی باید زبان دانش آموز امروز را هم بفهمد و هم بداند تا بتواند با آنها ارتباط برقرار کند.
پيامبر اکرم (صلی الله علیه و آله)
إِنَّا مَعَاشِرَ اَلْأَنْبِيَاءِ أُمِرْنَا أَنْ نُكَلِّمَ اَلنَّاسَ عَلَى قَدْرِ عُقُولِهِمْ.
ما گروه پيمبران مأموريم كه با مردم باندازه خردشان سخن كنيم.
شهید مطهری در کتاب ده گفتار در شرح این روایت این گونه آورده است:
ما با هر کس حرف میزنیم ظرفیت عقل و سطح فکر او را در نظر میگیریم و متناسب با عقل و فکر خود او حرف میزنیم ، با آنکه سطح فکرش بالاتر است در سطح بالاتر و با آنکه سطح فکرش پائینتر است در سطح پائینتر گفتگو میکنیم . با آدم عامی سخن بلند ملکوتی که سرش گیج شود نمیگوئیم و به یک حکیم ، جوابی که به یک پیرزن میدهیم نمیدهیم . مولوی به مضمون همین حدیث اشاره میکند و میگوید :
پست میگویم به اندازه عقول
عیب نبود این ، بود کار رسول
فلاسفه یک منطق و یک سطح معین همیشه در بیان به کار میبرند . آنها یک متاع و یک جنس بیشتر در مغازه خود ندارند . مشتریهای آنها هم فقط یک طبقه هستند و این از عجز آنها است ، زیرا مقصود خود را جز در لفافه یک سلسله اصطلاحات نمیتوانند بگویند و ناچار یک طبقه معین که به زبان آنها آشنا هستند حرف آنها را میفهمند و بس . میگویند بر سر در مدرسه معروف افلاطون - که باغی بود در بیرون شهر آتن و نام آن باغ آکادمیا بود و امروز هم به همین مناسبت مجامع علمی را آکادمی میگویند - شعری نوشته شده بود که مضمونش این بود : هر کس هندسه نخوانده به این مدرسه وارد نشود . در مکتب و روشی که انبیاء دارند همه گونه شاگرد میتواند استفاده کند ، همه جور متاع در آنجا هست ، هم عالی عالی که افلاطون باید بیاید شاگردی کند و هم پائین پائین که به درد یک پیرزن میخورد . بر سر در هیچ مکتب پیغمبری نوشته نشده که هر کس میخواهد از اینجا استفاده کند باید فلان قدر تحصیل کرده باشد . البته هر چه بیشتر تحصیل کرده باشد و مستعدتر باشد بیشتر استفاده میکند ، هر چه کمتر مستعد باشد باز به اندازه خودش میتواند بهره ببرد ، زیرا " « انا معاشر الانبیاء امرنا ان نکلم الناس علی قدر عقولهم » " .
#ارتباط
#ادبیات_دانش_آموز
#دانش_آموز
به کانال کتاب کار مربیان دانش آموزی بپیوندید.
https://eitaa.com/ketabkarmorabbi
کتاب کار مربیان دانش آموزی
راه های برقراری ارتباط موثر با دانش آموزان (5) رعایت ادبیات مخاطب در هنگام سخن گفتن؛ یکی از عوال ا
راه های برقراری ارتباط موثر با دانش آموزان (7)
7. مشاوره و راهنمایی دانش آموزان جهت توانمند شدن در مهارتی که علاقه دارند؛
8. به ذهن سپردن اسامی و ویژگیهای منحصر به فرد دانش آموزان؛
9. برجسته سازی نقاط قوت دانش آموز؛
10. طرح سؤالات مرتبط با روحیۀ دانش آموزان (به طور مثال: اولین باخت تیم ملی فوتبال ایران که عموم مردم از آن ناراحت نشدند - جواب: مسابقۀ فوتبال ایران و آرژانتین در جام جهانی 2018 م-)؛
11. همراهی کردن با دانش آموزان در اردوها، مسابقات ورزشی، هیأتهای عزاداری و...؛
12. راه اندازی بازیها و مسابقات فکری در مدرسه و اردوهای دانش آموزی؛
13. دعا کردن برای دانش آموزان (دعاهایی همچون: «انشاء الله همۀ شما سربازان امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف شوید»، «دعا کردم که در درسهایتان موفق شوید»، «دعا میکنم در آینده شغل خوب و مناسبی داشته باشید» و «خدایا به همۀ ما سلامتی و رزق واسع عطا کن»؛
14. آراستگی ظاهری و استفاده از لباس مناسب؛
15. قدردانی و تشکر از دانش آموزان و یا تعریف و تمجید از آنان به هنگام انجام کارهای خوب؛
16. اظهار علاقمندی به دانش آموزان؛
17. اهمیت دادن به تاریخ تولد دانش آموزان و ارسال پیام تبریک برای آنها در سالروز تولد؛
18. شخصیت سازی معنوی برای دانش آموزان (به طور مثال استفاده از جملاتی همچون «هنگام نماز و عبادت برای من هم دعاکن» یا «اگر توفیق زیارت داشتی، نائبالزیاره ما هم باش»؛
19. رعایت ادب و احترام در هنگام سخن گفتن و برخورد با دانش آموز؛
20. سلام و احوالپرسی با دانش آموزان؛
21. برانگیختن حس کنجکاوی دانش آموزان (به طور مثال انجام رفتار - مثل داشتن یک عدد سیب همراه خود - معماگونه هنگام ورود در کلاس)؛
22. طرح موضوعات مورد علاقه و میل دانش آموزان؛
23. داشتن روحیۀ شوخ طبعی مناسب؛
24. انجام فعالیتهای فرهنگی - اجتماعی گروهی (مثل برپایی ایستگاه صلواتی در ایام مذهبی)؛
25. شناخت شخصیت و ویژگی های خاص دانش آموزان (مثل درونگرا یا برونگرا بودن)؛
26. رعایت شرایط و اقتضائات زمان و مکان؛
27. اجرای برنامۀ خاطره گویی با دانش آموزان و مشارکت آنان در این برنامه؛
28. ایجاد زمینۀ مشارکت دانش آموزان در سخن گفتن (به طور مثال از آنان خواسته شود تا در مورد خود سخن گویند)؛
29. بهره گیری از فرصت وقایع و حوادث پیش آمده در داخل یا خارج مدرسه - که برای دانش آموز اهمیت دارد - جهت گفتگو و همفکری با دانش آموزان (همچون فیلمها و سریالهای تلویزیون)؛
30. مشورت خواهی از دانش آموزان در امور مربوط به آنان؛
31. مسئولیت دهی به دانش آموزان - با رعایت ویژگیهای سنی آنان - در برنامههای مدرسه و اردوها؛
32. طرح مطالب متناسب با رشتۀ تحصیلی دانش آموزان؛
33. گوش فرا دادن به نظرات و سخنان آنان؛
34. همدلی با دانش آموزان؛
35. ارتباط مستمر و مداوم با دانشآموزان در خارج مدرسه (ارتباط با آنان در مساجد یا در فضای مجازی)؛
36. داشتن نشاط و شادابی مناسب در هنگام برخورد با دانشآموزان؛
37. پرهیز از بزرگ جلوه دادن اشتباهات دانش آموزان؛
38. خوداری از اعمال مقررات و ضوابط خشک و غیر ضرور در کلاس و مدرسه؛
39. پرهیز از شوخیهای بیجا و ملال آور؛
40. پرهیز از پیشداوری غیرمنصفانه و رعایت عدالت و انصاف در برخورد با دانش آموزان؛
41. داشتن روحیۀ گذشت و بخشش هنگام بروز خطا از دانش آموزان؛
42. کشف علائق دانش آموزان و ایجاد ارتباط با آنان از طریق علائق؛
43. ایجاد فضای اعتماد و اطمینان در مدرسه؛
44. حفظ خونسردی در هنگام بروز ناملایمات؛
45. رعایت تواضع و فروتنی در هنگام ارتباط با دانش آموزان.
به کانال کتاب کار مربیان دانش آموزی بپیوندید.
https://eitaa.com/ketabkarmorabbi
هدایت شده از کتاب کار مربیان دانش آموزی
باسلام سرودهای روز دانش آموز و مناسبتی قابل اجرا و پخش از سیستم صوتی مدارس
لطفا کلیک کنید👇👇👇👇
شهادت باکلام
شهادت بی کلام
متن سرود شهادت
مرد نبرد بی کلام
مرد نبرد باکلام
متن سرود مرد نبرد
درمیدان می مانم باکلام
در میدان می مانم بی کلام
متن سرود در میدان می مانم
سرود مر بر امریکا ( نوجوانان گروه مهرآوای طاها)
سرود ما سربازان جانفدا
سرود نیرنگ امریکا امریکا
سرود مثل همیشه بازمیگیم مرگ بر آمریکا
همخوانی زیبا با مداحی میثم مطیعی
به #کانال_کتاب_کار_مربیان_دانش_آموزی بپیوندید:
https://eitaa.com/ketabkarmorabbi
#نماز_شب
💠استاد شیخ حسین انصاریان
🔸من در قم، زیاد مرحوم علامه طباطبایی(ره) را میدیدم.
یکی به ایشان گفت: چه شد شما علامه شدید؟
🔸 فرمودند: با دوتا سرمایه؛ یکی نماز شب و دیگری توسل قلبی و اشک به حضرت سیدالشهدا علیه السلام
#نماز_شب_را_به_نیت_ظهور_میخوانیم
به کانال کتاب کار مربیان دانش آموزی بپیوندید.
https://eitaa.com/ketabkarmorabbi
تنتون سالم
شبتون بخیر🌙🌟
به کانال کتاب کار مربیان دانش آموزی بپیوندید.
https://eitaa.com/ketabkarmorabbi
سلام مولای ما، مهدی جان
ای تمام آرزوی ما ...
ای اوج دلخوشی های ما ...
ای مهربانترین پدر ...
سالهاست که جز دیدارتان آرزوی دیگری نداریم و جز شنیدن صدایتان، حسرت دیگری نچشیده ایم ...
خدا شما را برساند و چشم های ما را روشن کند .
به #کانال_کتاب_کار_مربیان_دانش_آموزی بپیوندید:
https://eitaa.com/ketabkarmorabbi
به اندازه تک تک گلبرگ های دنیا
🌸شادمانی برایتان آرزو میکنم
🌺میدانم که این شادمانی
🌸قرین ِ سلامتی ست
🌺پس میگویم حالِ خوب
🌸نصیبِ دلهای مهربانتان
🌺صبح زیباتون بخیر
به #کانال_کتاب_کار_مربیان_دانش_آموزی بپیوندید:
https://eitaa.com/ketabkarmorabbi
سلااااااااام دوستان ✋
یه متن خییییییلی خوشکل امروز خوندم
حیفم اومد لذتش رو با شما تقسیم نکنم 😊👇
سلامتی دهههای 20، 30، 40، 50، 60
یکی ازم پرسید:
شما چطور میتونستین زندگی کنین قبلاً؟!
بدون تکنولوژی
بدون اینترنت
بدون کامپیوتر
بدون تلفن همراه
بدون ایمیل
بدون شبکههای مجازی؟!
پاسخ دادم:
همانطور که نسل تو امروز میتونه
بدون دلسوزی
بدون خجالت
بدون احترام
بدون عشق واقعی
بدون فروتنی
زندگی کنه
ما بعد از مدرسه مشقامون رو مینوشتیم
و تا آخر شب مشغول بازی بودیم
بازی واقعی
ما با دوستان واقعی بازی میکردیم
نه دوستان مجازی
ما خودمون با دستهامون بازیهائی مثل
یویو و بادبادک و فرفره میساختیم
ما تلفن همراه و دی وی دی و پلی استیشن
و کامپیوتر شخصی و اینترنت نداشتیم
ولی دوستان واقعی داشتیم که تو روزهای
بارونی با یه چتر میرفتیم مدرسه و تو
تابستوناش کیم دوقلومون رو باهاش
نصف میکردیم
ما آب از مغازه نمیخریدیم دم در هر خونه
یه شیر آب بود،
برای رهگذری که تشنه بود
نسل ما توی سوپریاش بزرگ ننوشته بود
لطفاً با کارت خوان فقط خرید کنید
سر هر کوچه یه بقالی بود که یه دفتر نسیه
داشت برای اونائی که دستشون تنگ بود
و بالای سرش بزرگ نوشته بود پول نداری
صلوات بفرست
موقع ما تختخواب مد نبود اما خوابیدن
توی رختخوابهای گل گلی روی پشت بام
از هر خوابی شیرینتر بود
ما موبایل نداشتیم ولی عوضش در خونه
همسایه و فامیل باز بود تا هر جا
میخواستیم زنگ بزنیم
خانوادههامون هم به علت ترافیک سنگین
دیر به مهمونیا نمیرسیدن، زودتر میرفتن
با کمک هم سبزی پاک میکردن و برنج
آبکش میشد
ما لایک کردن بلد نبودیم اما عوضش
نسل ما استاد مهربونی و دلجویی بود
ما نسل آلاسکا دو تا یک تومن
شیر شیشهای یک تومن هستیم
ما بلاک کردن نمیدونستیم چیه
نسل ما دلها بی کینه بود
تو مرام ما قهر و کینه نبود
تو نسل ما کسی پیتزا برامون دم در
نمیآورد اما طعم نون و کبابی که آقام
لایه روزنامه از بازار میخرید و با هزار تا
پیتزا عوض نمیکنم
تو نسل ما فست فود معنی نداشت
اما ساندویچ الویه و کتلت با نان اضافی
و کانادای شیشهای لذتی داشت که هنوز یادشیم
ما نسلی بودیم که تو مراممون
نامردی و بی غیرتی و آدم فروشی نبود
ما سِت تولد نداشتیم اما تولدامون پر بود
از کاغذ کشیهای رنگی رنگی
ما عروسی را به جای هتل و تالار و سالن
تو خونه همسایه و تو حیاط چراغونی
برگزار میکردیم
ما نذری هامونو توی ظرف یکبار مصرف
نمیدادیم، توی چینی گل سرخی پخش
میکردیم و همسایه مون تو ظرف خالیش
نقل یا نبات پر میکرد
ما چراغ مطالعه نداشتیم عوضش
مشقهامون رو زیر نور چراغ گردسوز
با علاالدینی که همیشه روش یه کتری
چایی هل دار بود مینوشتیم
ما مبل روکش شده نداشتیم اما پشتی
و پتوی ملافه سفید دور تا دوراتاق بود تا
هر وقت مهمون اومد احساس راحتی کنه
ما اگر کاسه گل مرغی سر طاقچه رو
تو شیطنت بازیهای کودکانه میشکستیم
خانم جون دعوامون نمیکرد تازه برامون
اسفند آتیش میکرد، تخم مرغ میشکست
میگفت قضا بلا بود خدا رو شکر خودت
چیزیت نشد
ما هزار جور پزشک متخصص و دراگ
استور نداشتیم عوضش چایی نبات و
عرق نعنای بی بی جون دوای هر دردی بود
ما از ذوق یه پاک کن عطری، یه مداد
سوسمار نشان، یه جعبه مدادرنگی
یه دفترچه نقاشی تا صبح خوابمون نمیبرد
ما نسلی منحصر به فردی بودیم چون
آخرین نسلی بودیم که به حرفهای والدین
گوش کردیم و اولین نسلی شدیم که
حرف بچهها رو گوش کردیم
ما یک نسخه با تیراژ محدود هستیم
تاریخ مثل ما نخواهد دید
ما بی نظیرترین و منقرض شده ترین
نسل تاریخیم
به #کانال_کتاب_کار_مربیان_دانش_آموزی بپیوندید:
https://eitaa.com/ketabkarmorabbi
وگاهی وقتا یه استوریهای نااااااااب و نااااااااادر و و دیییییییییدنی و بییییییینظیری دستم میاد که اگه نفرستم براتون واقعا بی مرامی کردم 😊😌👇👇👇