سؤال و شبهه معروف:
حديثی از امام صادق(ع) شنيده شده كه فرموده است: «هر پرچمی كه قبل از قائم ما برافراشته شود، ضلالت و گمراهی است» منظور از اين حديث چيست؟ آيا اين حديث با ولايت و يا با هر نوع حكومت مخالفت ندارد؟ اوّلاً در خود روايت مذكور قرينه است كه مراد از قيام، قيامهای طاغوتی است و در ثانی ادله فراوانی در برابر اطلاق آن وجود دارد.
پاسخ👇👇👇👇
امام صادق ـ عليهالسّلام ـ فرمود: هر پرچمی قبل از قيام قائم (بلند شود) صاحب آن طاغوت است (با اين كار) غير خدا را پرستيده و بندگی نموده است.
اين روايت (و يا مشابه آن) به هيچ وجه دلالت ندارد كه 👈قيامهای به حق و تشكيل حكومت عادلانه، طاغوت و عبادت غيرخداوند (و يا گمراهی) است، بلكه در خود روايت قرينه داريم كه مراد👇👇
قيام طاغوتی و قيامهایی است كه در مسير خدا و اهلبيت نباشد، بلكه در عرض و مقابل آنها باشد، آن قرينه ذكر كلمه «طاغوت» و جلمه «يَعبدُ من دون الله» است.
⬇️⬇️⬇️⬇️
مؤيّد اين مطلب روايت ديگری است كه میگويد: «و مَنْ رَفَعَ راية ضلالة فصاحبها طاغوت»[2] هر كسی پرچم ضلالت برافرازد، صاحبش طاغوت است
در نتيجه روايت مذكور به قرائن خارجيه قيد بر میدارد،⬅️ كه هر پرچمی كه در مسير ضلالت➡️ برافراشته شود طاغوت است ⏪نه پرچم حق، و هرگز به اطلاق روايت كه هر قيامی قبل از ظهور مهدی (عج) طاغوتی است نمیتوان تمسك نمود، چرا كه اطلاق آن حتّي قيام امام حسين ـ عليهالسّلام ـ را هم شامل میشود، چون قبل از قيام مهدی (عج) است، و هرگز هيچ مسلمانی حتی انسان فهميدهای در حقانيت قيام امام حسين ـ عليهالسّلام ـ شك ندارد، از اين گذشته ما قيامهای فراوانی را داشتهايم در تاريخ توسط غير ائمه ـ عليهالسّلام ـ و انسانهای غيرمعصوم، كه مورد تأييد ائمه قرار گرفتهاند✔️ كه به برخی از آنها اشاره میشود كه اين روايات با روايت فوق معارض است.
⏬⏬⏬⏬
1⃣ قيام زيد بن علی: كه امام هشتم ـ عليهالسّلام ـ فرمود: زيد از علما آل محمد بود و برای خداوند خشم نمود، و برای خداوند با دشمنانش جنگيد تا به شهادت رسيد،[3] و امام هفتم هم فرمود: كه عمويم زيد در راه رضايت آل محمد ـ صلی الله عليه و آله ـ قيام كرد.[4] و روايات ديگر، كه كاملاً ائمهاطهار قيام زيد را و حتی پيامبر اسلام ـ صلی الله عليه و آله ـ قيام او را پيشگويی نموده، و كاملاً تأييد فرمودند.[5]
2⃣ قيام مختار بن ابی عبيدی ثقفی، كه امام زينالعابدين در تأييد قيام او فرمود: اگر بردهای از زنگار برای ياری ما قيام كند بر همگان واجب است او را ياری رسانند.[6] از اين روايت استفاده میشود كه نه تنها قيام در حمايت، و مسير اهلبيت ممنوع نيست، بلكه هر كس قيام كند بر ديگران واجب است او را ياری نمايند و هم چنين امام باقر ـ عليهالسّلام ـ فرمود: مختار قاتلان ما را كشت و از ما اهلبيت خونخواهی و دختران ما را ازدواج داد، و در زمان مشكلات بين ما به تقسيم مال پرداخت.[7] و فرمود: كه خدا رحمت كند مختار را كه تمام حق ما را ستاند[8]
از گفتار امام باقر ـ عليهالسّلام ـ بخوبی تأييد و تمجيد تشكيل حكومت در مسير حمايت از اهلبيت استفاده میشود.
3⃣ قيام يمانی و... كه در روايات بدان اشاره شده و تأييد شده است.[9]
🔴 استاد مطهری در اين زمينه میفرمايد: «از نظر روايات اسلامی در مقدّمه قيام و ظهور امام يك سلسله قيامهای ديگر از طرف اهل حق صورت میگيرد، آن چه به نام قيام يمانی قبل از ظهور بيان شده است، نمونهای از اين سلسله قيامها است، اين جريان نيز ابتدا به ساكن و بدون زمينة قبلی رخ نمیدهد. در برخی روايات اسلامی سخن از دولتی است از اهل حق كه تا قيام مهدی (عج) ادامه پيدا میكند.[10]
🔵 و هم چنين دربارة انقلاب اسلامی، به رهبری امام خمينی (ره) بشارتهایی داده شد، كه يكی از بزرگان معاصر میگويد: «از نظر شيعيان، انقلاب ايران، به عنوان زمينهساز ظهور مطرح است. آنان كم و بيش میدانند كه اين علائم ظهور است، در روايتهای موجود عبارت «رجل من قم» مردی از قم قيام میكند «و قوم من الشرق» و گروهی از مشرق دست به قيام میزنند آمده است.[11]
نظر امام خمينی (ره): امام (ره) توجيهات مختلفی از حديث نموده كه به برخی از آنها اشاره ميشود.
➖➖➖➖➖➖
۱) مراد روايتی است كه در مقابل روايت حضرت باشد نه روايتی كه دعوت به ايشان و ولايتشان ميكند[12] دليل اين توجيه ذيل روايت مذكور، و روايتی است كه قيد «راية ضلالة» پرچم گمراهی دارد.
۲) مراد اين است كه پرچمی به عنوان مهدويّت بلند كند.[13]
💠 چنان كه در طول تاريخ پرچمهای زيادی به نام مهدی (عج) قيام كردند، ولی گذشت زمان آنها را رسوا نمود.👌 در جای ديگر میفرمايد: اينهایی كه میگويند كه هر عَلَمی بلند بشود، و هر حكومتی، خيال كردند كه هر حكومتی باشد، اين برخلاف فرج است، اينها نمیفهمند چی دارند میگويند... حكومت نبودن يعنی اينكه همه مردم به جان هم بريزند و همديگر را بكشند...، اگر فرض میكرديم دويست تا روايت هم در اين باب داشتند، همه را به ديوار میزديم، برای اينكه خلاف قرآن است.👌 [14]
۳) (ممكن است روايت) راجع به خبرهای ظهور ولیعصر باشد و مربوط به علامات ظهور باشد و بخواهد بگويد در زمان غيبت عَلَمهایی كه به عنوان امامت، قبل از قيام قائم برپا میشود باطل است[15] يعنی روايت مورد خاص را میگويد، لذا اطلاق ندارد.[16]
۴) احتمال ديگر آن كه از قبيل پيشگويی باشد از اين حكومتهایی كه در جهان تشكيل میشود تا زمان ظهور كه هيچ كدام به وظيفه خود عمل نمیكنند، همينطور هم تاكنون بوده شما چه حكومتی در جهان بعد از حكومت علی بن ابیطالب ـ عليهالسّلام ـ سراغ داريد، كه حكومت عادلانه باشد و سلطنتش طاغی و برخلاف حق نباشد.[17]
💠 جواب ديگر اين است كه بر فرض روايت طبق ظاهر معنا شود، باز قابل اعتنا نمیباشد، چون در مقابل اين روايات آيات زيادی داريم كه دستور به قيام برای خدا[18] جهاد در راه خدا، امر به معروف و نهی از منكر، و مقابله با طاغوت داده است و هم چنين روايات فراوانی داريم كه دستور به امر به معروف و نهی از منكر،[19] قيام در راه خدا، نموده است و دستورات و قوانين فراوان حكومتی كه در قرآن و روايات وجود دارد، نمیتوانند مخصوص زمان خاصی باشد.
💠 امام خمينی(ره) در اين زمينه میفرمايد: «ممكن است صدها هزار سال ديگر (بگذرد) و مصلحت اقتضا نكند كه حضرت تشريف بياورد و در طول اين مدّت طولانی (آيا) احكام اسلام بايد بر زمين بماند و اجرا نشود و هركه هر كاری خواست بكند؟
(آيا) قوانيني كه پيامبر اسلام، در راه بيان و تبليغ و نشر و اجراي آن 23 سال زحمت طاقتفرسا كشيد، فقط براي مدّت محدودی بود؟ آيا خداوند اجراي احكامش را محدود كرد به دويست سال؟ و (آيا) پس از غيبت صغري، اسلام ديگر همه چيزش را رها كرده است؟!
[ولايت فقيه و ادله]
👈جواب سوّم اين است كه مسئله ولايت فقيه و تشكيل حكومت اسلامی.، ادله فراوان نقلی و عقلی همراه است كه هرگز روايت فوقالذكر در مقابل آن قدرت استقامت ندارد. به عنوان نمونه به يك دليل عقلی و يك دليل نقلی اشاره میشود:
1) دليل عقلی، در اين جا جهت اختصار فقط[20] به يك دليل عقلی اشاره میشود: «حيات اجتماعی بشر و نيز كمال فردی و معنوی او، از سویی نيازمند قانون الهی در ابعاد فردی و اجتماعی است كه مصون و محفوظ از ضعف و نقص و خطا و نسيان باشد، و از سوی ديگر نيازمند حكومت دينی و حاكمی عالم و عادل برای تحقق و اجرای قانون كامل، حيات انسانی در بعد فردی و اجتماعیاش بدون اين دو و يا با يكی از آن دو متحقق نمیشود و فقدان آن دو، در بعد اجتماعی، سبب هرج و مرج و فساد و تباهی جامعه میشود كه هيچ انسان خردمندی به آن رضا نمیدهد اين برهان كه دليل عقلی است هم شامل زمان انبياء میشود كه نتيجهاش ضرورت نبوّت است و هم شامل زمان پس از نبوّت رسول خاتم كه ضرورت امامت را نتيجه میدهد، و هم ناظر به عصر غيبت امام معصوم است كه حاصلش ضرورت ولايت فقيه است.»[21]
2) دليل نقلی: آيات و روايات فراوانی بر مسئله ولايت فقيه دلالت دارند. كه فقط به يك روايت اشاره میشود.[22]
امام زمان (عج) در قسمتی از پاسخ به پرسش اسحاق مینويسد: «در پيشامدها به راويان احاديث ما مراجعه كنيد آنها حجّت من بر شما هستند و من حجت خدايم.»[23]
⏪ نتيجه اين كه: اوّلاً در خود روايت مذكور قرينه است كه مراد از قيام، قيامهای طاغوتی است و در ثانی ادله فراوانی در برابر اطلاق آن وجود دارد.
🔰 پینوشتها:
[1] حر عاملی، وسائل الشيعه، بيروت، داراحياء التراث العربی، چاپ دوم، ج11، ص37، روايت 6.
[2] محمد بن يعقوب كلينی، روضة كافی، تهران، دارالكتب الاسلاميه، ج8، ص296، ح456.
[3] وسائل الشيعه، همان، ج11، ص39، روايت 11.
[4] همان.
[5] مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، بيروت، داراحياء التراث العربی، چاپ دوّم، 1403ق ـ 1983م، ج46، ص199.
[6] همان، ج45، ص365.
[7] همان، ج45، ص343.
[8] كشی، رجال كشی، ص125، ح199.
[9] بحارالانوار، همان، ج52، ص253.
[10] مطهری، مرتضی، قيام و انقلاب مهدی از ديدگاه فلسفة تاريخ، قم، انتشارات صدرا، ص67ـ68.
[11] مجله انتظار، سال اول، شماره 2، مصاحبة با استاد علی كورانی، ص 61. ر.ک: بحارالانوار، همان، ج52، ص243، و ج57، ص216، روايت 37.
[12] همان، ص81.
[13] همان، ص14. و صحيفة نور، ج20، ص196ـ197.
[14] مجله انتظار، همان، ص15. و صحيفة نور، ج20، ص198.
[15] مجله انتظارص۱۸
[16] ولاية الفقيه، تهران، دارالكتب الاسلاميّه، ج1، ص238.
[17] مجلّه انتظار، همان، ص18.
[18] سبأ:46.
[19] حر عاملی، وسائلالشيعه، همان، ج11، ص395.
[20] ر.ك: واعظی، احمد، حكومت اسلامی، چاپ اوّل، 1380، ص172.
[21] جوادی آملی، عبدالله، ولايت فقيه، قم، نشر اسراء، 1378ش، ص151ـ152.
[22] ر.ك: حكومت اسلامی، همان، ص147ـ167. و ر.ك: عليزاده، اكبر اسد، در ساحل انديشه، قم، مؤسسة امام صادق(ع)، چاپ اوّل، 1380، ص232ـ239.
[23] محمد بن الحسن الحر العاملی، وسائل الشيعه، تهران، المكتبة الاسلاميه، چاپ اوّل، 1380، ج18، باب اوصاف القاضی، ح9.
نهج البلاغه_5.0.apk
13.83M
#نرم_افزار
#شرح_نهج_البلاغة
#آیت_الله_مکارم_شیرازی
📱در این نرم افزار متن کل نهج البلاغه به همراه ترجمه و تفسیر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی) قرار گرفته است
سلام
در آخرین ماه رمضان قرن حاضر هستیم
دیگر هیچ ماه رمضانی با هزار و سیصد شروع نمیشود شاید در قرن بعد خداونددنیایی متفاوت رقم بزند، شاید نشود توفیقاتی که ماه های رمضان گذشته داشتید نصیب شود،این آخرین ماه رمضان قرن را دریابیم و برای هم دعای خیر کنیم.
زمان به همین سادگی میگذرد و فرصت ها میسوزند
قدر یکدیگر را بدانیم
روز و روزگار بر عزیزان به تندرستی وخوشی باد.
التماس دعا و آرزوی قبولی عبادات و طاعات شما🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️نقش بیبدیل رهبرمعظم انقلاب در مدیریت بحران کرونا از زبان وزیر بهداشت
🔸سعید نمکی وزیر بهداشت:
🔹از خدا خواستهام تا زنده هستم سایه بلند مقام معظم رهبری را از سر من کم نکند.
🔹بزرگترین دلگرمی های من در این روزها رهبری بودند.
🔹قدر و منزلت رهبر انقلاب را در این ایام به خوبی بیشتر از قبل دیدم.
🔹با فتوای رهبر انقلاب جان گرفتیم.
🔹محبتی که به کادر پزشکی کردند در تاریخ مملکت فراموش نخواهد شد.
فیش جامع رمضان.apk
20.8M
📱 #نرم_افزار #اندروید
✅نرم افزار جامع فیش جامع رمضان
بیش از 2000 سخنرانی روشمند/ مکتوب / کامل و کوتاه ماه مبارک رمضان
برخی از محتواهای برنامه 👇
📮منبرویژه
📮فیش منبر
📮فیش مرثیه
📮فیش احکام
📮توشه تبلیغی
📮تجربیات تبلیغی
📮مراسم قرآن بسر
📮سوژه های سخنرانی
📮فیش منبرجهش تولید
📮کتابخانه pdf رمضانیه
📮منبرهای تفسیری متنوع
📮منبرهای کوتاه وکاربردی
📮متن مراسمات شبهای قدر
📮متن خطبه های عید فطر
📮متن سخنرانان مشهور کشوری
📮محتوای مناسبتهای ماه رمضان
📚http://eitaa.com/ketabkhaneyema
کتابخانه ما ؛ اسلامی
دعای جمعه آخرماه مبارک رمضان
۱. حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ الْحَسَنِ الْقَطَّانُ قَالَ حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ السَّعِیدِ الْهَمْدَانِیُّ مَوْلَى بَنِی هَاشِمٍ عَنْ جَابِرِ بْنِ یَزِیدَ عَنْ أَبِی الزُّبَیْرِ الْمَکِّیِّ عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْأَنْصَارِیِّ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ ص فِی آخِرِ جُمُعَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ فَلَمَّا بَصُرَ بِی قَالَ لِی یَا جَابِرُ هَذَا آخِرُ جُمُعَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ فَوَدِّعْهُ وَ قُلِ: اللَّهُمَّ لَا تَجْعَلْهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنْ صِیَامِنَا إِیَّاهُ فَإِنْ جَعَلْتَهُ فَاجْعَلْنِی مَرْحُوماً وَ لَا تَجْعَلْنِی مَحْرُوماً. فَإِنَّهُ مَنْ قَالَ ذَلِکَ ظَفِرَ بِإِحْدَى الْحُسْنَیَیْنِ إِمَّا بِبُلُوغِ شَهْرِ رَمَضَانَ وَ إِمَّا بِغُفْرَانِ اللَّهِ وَ رَحْمَتِهِ [اقبال الاعمال، ص ۲۴۳]
در این ساعت پایانی به دیگران هم هدیه کنید...
طلب عفو و بخشش از خداوند متعال در آخرین لحظات ماه مبارک رمضان
توصیه می شود این دعای بسیار شریف را در آخرین ساعات ماه رمضان بخوانیم و خود را مشمول عفو و بخشش خداوند متعال قرار دهیم
و مخصوصا آمرزش آن گناهانی که باعث تاخیر و مانع ظهور و فرج مولایمان می شود..
«يَا مَنْ أَمَرَ بِالْعَفْوِ! يَا مَنْ يَجْزِي عَلَى الْعَفْوِ! يَا مَنْ دَلَّ عَلَى الْعَفْوِ! يَا مَنْ زَيَّنَ الْعَفْوَ! يَا مَنْ يُثِيبُ عَلَى الْعَفْوِ! يَا مَنْ يُحِبُّ الْعَفْوَ! يَا مَنْ يُعْطِي عَلَى الْعَفْوِ! يَا مَنْ يَعْفُو عَلَى الْعَفْوِ! يَا رَبَّ الْعَفْوِ! الْعَفْوَ الْعَفْوَ الْعَفْوَ.»
📘 من لا يحضره الفقيه، ج2، ص536
«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
📚http://eitaa.com/ketabkhaneyema
حضرت امام صادق عليه السلام
اَلكَلامُ ثَلاثَةٌ: صِدقٌ و َكِذبٌ و َإِصلاحٌ بَينَ النّاسِ قالَ: قيلَ لَهُ: جُعِلتُ فِداك مَا الصلاحُ بَينَ النّاسِ؟ قالَ: تَسمَعُ مِنَ الرَّجُلِ كَلاما يَبلُغُهُ فَتَخبُثُ نَفسُهُ، فَتَلقاهُ فَتَقولُ: سَمِعتُ مِن فُلانٍ قالَ فيكَ مِنَ الخَيرِ كَذا و َكَذا، خِلافَ ما سَمِعتَ مِنهُ؛
سخن سه گونه است: راست و دروغ و اصلاح ميان مردم به آن حضرت عرض شد: قربانت اصلاح ميان مردم چيست؟ فرمودند: از كسى سخنى درباره ديگرى مى شنوى كه اگر سخن به گوش او برسد، ناراحت مى شود. پس تو آن ديگرى را مى بينى و برخلاف آنچه شنيده اى، به او مى گويى: از فلانى شنيدم كه در خوبى تو چنين و چنان مى گفت.
📒 الکافی (ط-الاسلامیه) ج2، ص341، ح16
📚http://eitaa.com/ketabkhaneyema
🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃🍃
🔴ترس ما از حساب ، از بدحسابی خود ما ست ❗️
مردم در کراهت داشتن موت و ترس از آن بسیار مختلفند . و اما خوف و کراهت متوسطین، یعنی آنهایی که ایمان به عالم آخرت ندارند، برای آن است که وجهۀ قلب آنها متوجه به تعمیر دنیاست و از تعمیر آخرت غفلت ورزیدند، از این جهت میل ندارند از محل آبادان به جای خراب منتقل شوند، و این نیز از نقص ایمان و نقصان اطمینان است، والّا با ایمان کامل، ممکن نیست، اشتغال به امور دنیّه ( امور پست) دنیویه و غفلت از تعمیر آخرت.
🔻 بالجمله، این وحشتها و کراهت و خوفها برای نادرستی اعمال و کج رفتاری و مخالفت با مولاست، و الّا اگر مثلاً حساب ما درست بود و خود ما قیام به محاسبه خود کرده (بودیم) وحشت از حساب نداشتیم،
🔵👈 زیرا که آنجا حساب عادلانه و محاسب عادل است، پس ترس ما از حساب ، از بدحسابی خود ما است و از دغل بودن و دزدی، (نه) از محاسبه.
📗چهل حدیث، امام خمینی (ره)
📚http://eitaa.com/ketabkhaneyema
در علم نجوم اگرچه دقت شده است
اذهان عموم، دچار غفلت شده است
وقتی که هنوز غایب است آن آقا
یعنی چه هلال ماه، رویت شده است؟!
با آرزوی رویت شدن هلال ابروی مولای عالم و فرا رسیدن عید حقیقی. 🌙✨
#عید_فطر مبارک.💐
💠امام علی علیه السلام:
🔹عید فطر روزی است که خداوند آن را برای شما عید قرار داد پس به یاد خدا باشید تا او نیز به یاد شما باشد و او را بخوانید تا خواسته هایتان را اجابت کند.
📎 من لایحضره الفقیه ج1 ص517
🌹عید سعید فطر مبارک باد
10838-fa-negareshi bar fahm tarikhi ghuran.pdf
729.2K
📗نام کتاب: نگرشی بر فهم تاریخی قرآن
✍️نویسنده: مجید معارف
زبان: فارسی
📚http://eitaa.com/ketabkhaneyema
4_415757520062120172.apk
1.05M
نرم افزار اندروید :
مهدی موعود
مجموعه مطالب و کتاب شناسی مهدوی
📚http://eitaa.com/ketabkhaneyema
15013-fa-darsnami-tafsir-tartibi-1-soreh-bagharih.pdf
4.08M
📗نام کتاب: #درسنامه تفسیر تربیتی
✍️ محمدحسین محمدی
📚http://eitaa.com/ketabkhaneyema