eitaa logo
🏴کیف الناس🏴
384 دنبال‌کننده
21هزار عکس
7.9هزار ویدیو
143 فایل
«بسم الله القاصم الجبارین» «وَالْحَمْدُ لِلّهِ قاِصمِ الجَّبارینَ مُبیرِ الظّالِمینَ» 💯کانالی متفاوت👌 😊 برای سرگرمی اسلامی ☺️ ارتباط با ادمین @amirmehrab56 آغاز فعالیت دوباره....۱۴۰۱/۰۷/۱۰
مشاهده در ایتا
دانلود
👌 چیست؟ کی فجر باز می شود؟ اذان صبح چه موقع است؟ و برای روزه دار چه موقع خوردن و آشامیدن حرام می گردد ؟ ◾️زراره گوید : مولایم امام صادق افضل الصلاه و السلام فرمودند : 🔸شبی ام مکتوم برای نماز صبح اذان گفت و مردی از نزد رسول خدا صلی الله علیه وآله می گذشت حضرتش سحری می خورد و او را دعوت کرد که با حضرتش غذا بخورد ، آن شخص گفت ای رسول خدا صلی الله علیه وآله مؤذن اذان فجر را گفته است. 👈حضرتش فرمودند : این مؤذن ابن ام مکتوم است که شب هنگام اذان می گوید ، هرگاه بِلال اذان گفت در آن موقع امساک کن. ⁉️حالا فجر چیست؟ و تشخیص فجر چونه است؟ ◾️علی بن عطیه گوید : امام صادق افضل الصلاه والسلام فرمودند : فجر هنگامیست که فجر صادق را ببینی که پهناور و بسان سفیدی منطقه نهر سوار است. 📚فروع کافی:ج:سوم ص255 پسرهرگاه سفیدی فجر بصورت افقی یا پهناور مشاهده کردید آن وقت ، وقت اذان صبح است و برای شخص روزه دار خوردن و آشامیدن حرام است. @keyfonas
👌حکم کسی که با در طلوع فجر و یا بعد از طلوع آن بخورد و بنوشد ... ◾️سماعه بن مهران گوید : از مولایمان روزی دهنده عوالم هستی حضرت آیت الله العظمی امام کاظم افضل الصلاة والسلام پرسیدم : دو نفر به پا خواستند و به فجر نگاه کردند یکی از آنها گفت : و دیگری گفت : چه حکمی دارد؟ 🔸حضرت علیه وآله السلام فرمودند : آنکه فجر بر او روشن نشده است می خورد و آنکه گمان کرده بود که فجر را دیده است ، حرام است چیزی بخورد زیرا خداوند جل جلاله می فرماید : بخورید و بیاشامید تا خط سفید از خط سیاه از فجر بر شما روشن گردد . 📚فروع کافی:ج:سوم:ص225 @keyfonas
👌دعایی که با خواندنش هیچ غذایی به بدن ضرر نمی زند ... ◾️محمّد بن يحيى عن محمّد بن الحسن عن موسى بن عمر عن جعفر بن بشير عن إبراهيم بن مهزم عن أبي مريم عن الأصبغ بن نباتة قال : دخلت على أمير المؤمنين عليه السّلام و بين يديه شواء، فقال لي: ادن فكل. فقلت : يا أمير المؤمنين! هذا لي ضارّ. فقال لي : ادن أعلّمك كلمات لا يضرّك معهنّ‌ شيء ممّا تخاف. قل : «بسم اللّه خير الأسماء ملء الأرض و السّماء الرّحمان الرّحيم الّذي لا يضرّ مع اسمه شيء و لا داء»؛ تغدّ معنا. 🔸اصبغ بن نباته گويد : خدمت امير مؤمنان على عليه السّلام شرف‌ ياب شدم در برابر آن حضرت گوشت بريانى قرار داشت ، پس به من فرمود : نزديک بيا و بخور. عرض كردم : اى امير مؤمنان! اين غذا براى من ضرر دارد ، حضرت به من فرمود : نزديك بيا تا كلماتى به تو بياموزم كه با آنها هيچ چيزی كه از آن بيمناكى ، به تو ضرر نمى‌زنند. 👈بگو «بسم اللّه خير الأسماء ملء الأرض والسّماء الرّحمان الرّحيم الّذي لا يضرّ مع اسمه شيء و لا داء» با ما صبحانه بخور. 📚فروع کافی جلد ۸ صفحه ۱۱۱ @keyfonas
👌 قسم دروغ خوردن یعنی جنگ با خدا ◾️شیخ صدوق رضوان الله علیه روایت کرده است : بِي ره قَالَ حَدَّثَنِي سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ فَضَّالٍ عَنْ ثَعْلَبَةَ بْنِ مَيْمُونٍ عَنْ يَعْقُوبَ‌ بْنِ‌ الْأَحْمَرِ قَالَ‌ قَالَ‌ أَبُوعَبْدِاللَّهِ (علیه‌السلام) مَنْ حَلَفَ عَلَى يَمِينٍ وَ هُوَ يَعْلَمُ أَنَّهُ كَاذِبٌ فَقَدْ بَارَزَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ . 🔸امام جعفر صادق علیه السلام فرمودند : هر کس قسم بخورد با آن که بداند دروغ می‌گوید ، همانا او به جنگ خدای عز و جل رفته است. 📚ثواب الاعمال و عقاب الاعمال ، تالیف شیخ صدوق، ترجمه صادق طالبی مازندرانی ، صفحه ۴۲۳ @keyfonas
دعاى ادامه سخن در مورد عبارت: «وَاجْعَلْ يَقينى اَفْضَلَ الْيَقينِ» امير المؤمنين در جملاتى ملكوتى مى فرمايند: اَلْيَقينُ عِبادَةٌ: يقين عبادت است. بِالْيَقينِ تَتِمُّ الْعِبادَةُ: با يقين عبادت انسان تمام مى شود. اَلْيَقينُ اَفْضَلُ عِبادَة: برترين عبادت يقين است. نَوْمٌ عَلى يَقين خَيْرٌ مِنْ صَلاة عَلى شَكَّ: خوابيدن با يقين بهتر از نماز با شكّ است. غايَةُ الدّينِ الْايمانُ، غايَهُ الْايمانِ الْايقانُ: نهايت دين ايمان است، نهايت ايمان يقين است. رسول خدا درباره نشانه هاى اهل يقين مى فرمايد: اَمّا عَلامَةُ الْمُوقِنِ فَسِتَّةٌ:اَيْقَنَ بِاللّهِ حَقّاً فَآمَنَ بِهِ،وَاَيْقَنَ بِاَنَّ الْمَوْتَ حَقُّ فَحَذِرَهُ،وَاَيْقَنَ بِاَنَّ الْبَعْثَ حَقُّ فَخافَ الْفَضيحَةَ،وَاَيقَنَ بِاَنَّ الْجَنَّةَ حَقٌ فاشْتاقَ اِلَيْها،وَاَيْقَنَ بِاَنَّ النّارَ حَقٌ فَظَهَرَ سَعْيُهُ لِلنَّجاةِ مِنْها،وَاَيْقَنْ بِاَنَّ الْحِسابَ حَقٌ فَحَاسَبَ نَفْسَهُ. علامت اهل يقين شش چيز است: ۱- يقين داشتن به معبود حق پس عشق و اتصال به او، ۲- يقين به مرگ پس دورانديشى نسبت به آن، ۳- يقين به برانگيخته شدن در قيامت، پس ترس از رسوائى، ۴- يقين به بهشت، پس شوق به آن، ۵- يقين به آتش پس ظهور كوشش براى نجات از آن، ۶- و يقين به حساب، پس محاسبه خويشتن. على عليه السلام مى فرمايد: اَلْمُوقِنُ اَشَدُّ النّاسِ حَزْماً عَلى نَفْسِهِ: يقين دار از نظر احتياط سرسخت ترين مردم بر خويش است. و نيز آنحضرت فرمود: يُسْتَدَلُّ الْيَقينِ بِقَصْرِ الْاَمَلِ، وَ اِخْلاصِ الْعَمَلِ،وَ الزُّهْدِ فِى الدُّنْيا: بر بودن يقين در قلب با سه چيز استدلال مى شود: آروزى كوتاه، اخلاص در عمل، بى رغبتى نسبت به دنيائى كه با آخرت انسان منافات دارد. و نيز آن مولاى عارفان مى فرمايد: مَنْ يَسْتَيْقِنْ يَعْمَلْ جاهِداً: كسى كه اهل يقين است مجاهدانه در راه حضرت حق مى كوشد. @keyfonas
برگی زرین از چهل حدیث امام خمینی کنترل «خیال» بدان که اوّل شرط از برای مجاهد در این مقام و مقامات دیگر، که می توا[ند] منشأ غلبه بر شیطان و جنودش شود، حفظ طائر خیال است. چون که این خیال مرغی است بس پرواز کن که در هر آنی به شاخی خود را می آویزد، و این موجب بسی از بدبختیهاست. و «خیال» یکی از دستاویزهای شیطان است که انسان را به واسطه آن بیچاره کرده به شقاوت دعوت می کند. انسان مجاهد که در صدد اصلاح خود برآمده و می خواهد باطن را صفایی دهد و از جنود ابلیس آن را خالی کند، باید زمام خیال را در دست گیرد و نگذارد هر جا می خواهد پرواز کند، و مانع شود از اینکه خیالهای فاسد باطل برای او پیش آید، از قبیل خیال معاصی و شیطنت، همیشه خیال خود را متوجه امور شریفه کند. و این اگر چه در اوّل امر، قدری مشکل به نظر می رسد و شیطان و جنودش آن را به نظر بزرگ جلوه می دهند، ولی با قدری مراقبت و مواظبت امر سهل می شود. و ای عزیز، از خدای تبارک و تعالی در هر آن استعانت بجوی و استغاثه کن در درگاه معبود خود، و با عجز و الحاح عرض کن: - بار الها، شیطان دشمن بزرگی است که طمع بر انبیا و اولیاء بزرگ تو داشته و دارد، تو خودت با این بنده ضعیف گرفتار امانی و اوهام باطله و خیالات و خرافات عاطله همراهی کن که بتواند از عهده این دشمن قوی برآید، و در این میدان جنگ با این دشمن قوی که سعادت و انسانیت مرا تهدید می کند تو خودت با من همراهی فرما که بتوانم جنود او را از مملکت خاص تو خارج کنم و دست این غاصب را از خانه مختص به تو کوتاه نمایم. چهل حدیث ص : ۱۸ و ۱۹ @keyfonas
تفسير آیه ۴۵ سوره از: تفسیر نور وَ اسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاهِ وَ إِنَّها لَکَبِیرَهٌ إِلاّ عَلَی الْخاشِعِینَ(۴۵) واز صبر ونماز یاری جویید واین کار جز برای خاشعان،گران وسنگین است. بخش اول نکته ها: * هر چند این آیه به دنبال خطاب هایی که به یهود شده آمده است،ولی مخاطب آن همه ی مردم هستند. در روایات می خوانیم که حضرت علی علیه السلام هرگاه مسئله ی مهمی برایشان رخ می داد به نماز می ایستادند واین آیه را تلاوت می کردند. * در روایتی از پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله نقل شده،که صبر بر سه نوع است: ۱- صبر در برابر مصیبت. ۲- صبر در برابر معصیت. ۳- صبر در برابر عبادت. بنابراین آنچه در روایات آمده که مراد از صبر در این آیه روزه است،اشاره به یکی از مصادیق صبر دارد. * نماز برای رسول اللّه صلی الله علیه و آله و امثال او نور چشم است ولکن برای بعضی ها که خشوع ندارند،همچون باری سنگین است. خشوع،مربوط به قلب و روح و خضوع،مربوط به اعضای بدن است. * نمازِ با توجّه،انسان را به یاد قدرت بی نهایت خدا می اندازد و غیر او را هر چه باشد کوچک جلوه می دهد. مِهر او را در دل زیاد می کند، روحیّه ی توکّل را تقویت می کند وانسان را از وابستگی های مادّی می رهاند. همه ی این آثار،انسان را در برابر مشکلات مقاوم می سازد. * صبر و مقاومت،کلید تمام عبادات است. فرشتگان به اهل بهشت سلام می کنند،امّا نه به خاطر عبادت و نماز و حج و زکات آنان،بلکه به خاطر مقاومت و پایداری آنها؛ «سلام عَلَیْکُمْ بِما صَبَرْتُمْ» چون اگر مقاومت نباشد،نماز وجهاد وحج وزکات نیز وجود نخواهد داشت.حتّی شرط رسیدن به مقام هدایت و رهبری الهی،صبر است؛ «جَعَلْنا مِنْهُمْ أَئِمَّهً یَهْدُونَ بِأَمْرِنا لَمّا صَبَرُوا» @keyfonas
💠شهید مطهری ره; 🔻انسان بالفطره مومن و بالفطره اخلاقی آفریده شده است. 🔺اگر انسان همان انسان باشد، فطریات خدادادی خودش مانع و سدی برای این فطرت بوجود نیاورده باشد پیوندش با خدای خودش پیوند ایمانی و توحیدی است. 🔺پس پیوندش با خلق خدا هم بر اساس مهربانی و خیر رسانی و کمک رسانی و جود و خدمت است. 💥آشنایی با قرآن، ج9، ص38 @keyfonas
📃(زراره ابن أعين :از يكي از امامان معصوم علیهم السلام روايت شده است كه فرمودند: بعضي از شما دوستداران ما نسبت به بعضي ديگر بيشتر نماز ميخوانيد، و بعضي نسبت به بعضي ديگر بيشتر حج بجا ميآوريد، و بعضي نسبت به بعضي ديگر، بيشتر روزه ميگيريد، ولي با كسي است كه (در اطاعت) نسبت به ما بيشتر باشد. 📕بحارالانوار:ج2ص51 📕انساب النواصب:ص25/ح/48 @keyfonas
اثر لقمه حرام در بدبختی و هلاکت انسان ! مرحوم ملا احمد نراقی رحمه الله در كتاب «معراج السعادة» مال حرام را از بزرگ‌ترین عوامل هلاكت انسان و مهم‌ترین موانع رسیدن به سعادت [دنیوی و اُخروی] معرفی می‌كند و می‌فرماید: «بیش‌تر كسانی كه به هلاكت رسیده‌اند، به سبب خوردن مال حرام بوده و اكثر مردمی كه از فیوضات و سعادات محروم مانده‌اند، به واسطه آن است... كسی كه تأمل كند، می‌داند كه خوردن حرام، اعظم حجابی است كه بندگان را از وصول به درجه ابرار [باز داشته] و قوی‌تر مانعی است برای اتصال به عالم انوار.» ایشان در ادامه می‌فرماید: «آری، دلی كه از لقمه‌ حرام روییده شده باشد كجا و قابلیت انوار عالم قدس كجا؟ و نطفه را كه از مال مردم به هم رسیده باشد با مرتبه رفیعه انس با پروردگار چه كار؟ چگونه پرتو لمعات عالم نور، به دلی تابد كه بخار غذای حرام، آن را تاریك كرده؟ و كی پاكیزگی و صفا از برای نفس حاصل می‌شود كه كثافات مال مشتبه آن را آلوده و چرك نموده باشد؟» 📚معراج السعاده، ص ۴۲۸. @keyfonas
خداوند در کدام آيه از قرآن مي فرمايند به خدا نخوريد؟ : ✅و لا تَجْعَلُوا اللَّهَ عُرْضَةً لِأَيْمانِكُمْ أَنْ تَبَرُّوا وَ تَتَّقُوا وَ تُصْلِحُوا بَيْنَ النَّاسِ وَ اللَّهُ سَميعٌ عَليمٌ (۲۲۴) بقره و خدا را دستاويز سوگندهاى خود قرار مدهيد، تا [بدين بهانه] از نيكوكارى و پرهيزگارى و دادن ميان مردم [باز ايستيد]، و خدا شنواى داناست. بايد توجه داشت که ياد كردن جز در مواردى كه هدف مهمى در كار باشد عمل نامطلوب است اين موضوع در زيادى نيز به چشم مى خورد، از جمله اينكه در حديثى امام صادق ع مى فرمايد: و لا تحلفوا باللَّه و لا كاذبين فان اللَّه سبحانه يقول وَ لا تَجْعَلُوا اللَّهَ عُرْضَةً لِأَيْمانِكُمْ: " هيچ گاه سوگند به خدا ياد نكنيد چه راستگو باشيد، چه دروغگو، زيرا خداوند سبحان میفرمايد: خدا را در معرض سوگندهاى خود قرار ندهيد" در امور خيلي مهم مانند شهادت در دادگاه و دفاع از مظلوم و ... سوگند اشکالي ندارد و نبايد براي امور جزئي و روزمره زندگي خورد. @keyfonas
بدگویی و سخن چینی ✅حضرت موسی علیه السلام به خداوند گفت: «من زیادی دیدم.» خداوند به او فرمود: «در میان تو، فردی وجود دارد که از دیگران بدگویی و سخن چینی می کند.» حضرت موسی گفت: «پروردگارا ! او را به من کن!» خداوند فرمود: « من از بدگویی دارم؛ چگونه خود کنم؟!» 📚بحارالانوار، جلد ۱۳، صفحه ۱۲ @keyfonas