.
#سه_ﺑﯿﺖ_ﺳﻪ_ﻧﮕﺎﻩ_ﺳﻪ_ﺑﺮﺩﺍﺷﺖ
ﻣﻮﺳﯽ ( ﻉ ) ﺧﻄﺎﺏ ﺑﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺩﺭ ﮐﻮﻩ ﻃﻮﺭ :
ﺍَﺭَﻧﯽ ( ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﻦ ﻧﺸﺎﻥ ﺑﺪﻩ )
ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ :
ﻟﻦ ﺗﺮﺍﻧﯽ ( ﻫﺮﮔﺰ ﻣﺮﺍ ﻧﺨﻮﺍﻫﯽ ﺩﯾﺪ )
ﺑﺮﺩﺍﺷﺖ ﺳﻌﺪﯼ :
ﭼﻮ ﺭﺳﯽ ﺑﻪ ﮐﻮﻩ ﺳﯿﻨﺎ ﺍﺭﻧﯽ ﻣﮕﻮ ﻭ ﺑﮕﺬﺭ
ﮐﻪ ﻧﯿﺮﺯﺩ ﺍﯾﻦ ﺗﻤﻨﺎ ﺑﻪ ﺟﻮﺍﺏ " ﻟﻦ ﺗﺮﺍﻧﯽ "
ﺑﺮﺩﺍﺷﺖ ﺣﺎﻓﻆ :
ﭼﻮ ﺭﺳﯽ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﺳﯿﻨﺎ ﺍﺭﻧﯽ ﺑﮕﻮ ﻭ ﺑﮕﺬﺭ
ﺗﻮ ﺻﺪﺍﯼ ﺩﻭﺳﺖ ﺑﺸﻨﻮ، ﻧﻪ ﺟﻮﺍﺏ " ﻟﻦ ﺗﺮﺍﻧﯽ "
ﺑﺮﺩﺍﺷﺖ ﻣﻮﻻﻧﺎ :
ﺍﺭﻧﯽ ﮐﺴﯽ ﺑﮕﻮﯾﺪ ﮐﻪ ﺗﺮﺍ ﻧﺪﯾﺪﻩ ﺑﺎﺷﺪ
ﺗﻮ ﮐﻪ ﺑﺎ ﻣﻨﯽ ﻫﻤﯿﺸﻪ، ﭼﻪ " ﺗﺮﯼ " ﭼﻪ " ﻟﻦ ﺗﺮﺍﻧﯽ
،
ﺳﻪ ﺑﯿﺖ، ﺳﻪ ﻧﮕﺎﻩ، ﺳﻪ ﺑﺮﺩﺍﺷﺖ
ﻣﺜﻞ ﺳﻌﺪﯼ ، ﻋﺎﻗﻼﻧﻪ
ﻣﺜﻞ ﺣﺎﻓﻆ ، ﻋﺎﺷﻘﺎﻧﻪ
ﻣﺜﻞ ﻣﻮﻻﻧﺎ ، ﻋﺎﺭﻓﺎنه
@keyfonas
🍀 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ️🍀
إِنَّهُ يَعْلَمُ الْجَهْرَ مِنَ الْقَوْلِ وَيَعْلَمُ مَا تَكْتُمُونَ (۱۱۰)
🌾 ﺑﻪ ﻳﻘﻴﻦ ﺍﻭ ﺳﺨﻨﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺁﺷﻜﺎﺭﺍ ﺩﺭ ﺍﺳﺘﻬﺰﺍﻱ ﺑﻪ ﺩﻳﻦ ﺑﺮ ﺯﺑﺎﻥ ﻣﻲﺭﺍﻧﻴﺪ ﻣﻲﺩﺍﻧﺪ ﻭ ﺍﺯ ﻧﻴﺮﻧﮓﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺑﺮ ﺿﺪ ﺩﻳﻦ ﺗﺪﺍﺭﻙ ﻣﻲﺑﻴﻨﻴﺪ ﻭ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﻧﻬﺎﻥ ﻣﻲﺩﺍﺭﻳﺪ، ﺑﺎﺧﺒﺮ ﺍﺳﺖ.
ﭘﺲ ﺍﻭﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺷﻤﺎ ﻭ ﻧﺰﺩﻳﻜﻲ ﻭ ﺩﻭﺭﻱِ ﻛﻴﻔﺮﺗﺎﻥ ﺁﮔﺎﻩ ﺍﺳﺖ.
وَإِنْ أَدْرِي لَعَلَّهُ فِتْنَةٌ لَّكُمْ وَمَتَاعٌ إِلَىٰ حِينٍ (۱۱۱)
🌾ﻭ ﻣﻦ ﻧﻤﻲﺩﺍﻧﻢ، ﺷﺎﻳﺪ ﺁﻥ ﺗﻬﺪﻳﺪ؛ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﺁﺯﻣﻮﻧﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﺑﺎﺷﺪ ﺗﺎ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺩﻳﻦ ﺩﺭ ﻧﻬﺎﻥ ﺧﻮﻳﺶ ﺩﺍﺭﻳﺪ ﺁﺷﻜﺎﺭ ﮔﺮﺩﺩ
ﻭ ﻧﻴﺰ ﻣﻬﻠﺘﻲ ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﺗﺎ ﭼﻨﺪﻱ ﺍﺯ ﻣﺘﺎﻉ ﺩﻧﻴﺎ ﺑﻬﺮﻩﻣﻨﺪ ﺷﻮﻳﺪ ﻭ ﺑﺪﺍﻥ ﺧﺎم ﮔﺮﺩﻳﺪ.
قَالَ رَبِّ احْكُم بِالْحَقِّ وَرَبُّنَا الرَّحْمَٰنُ الْمُسْتَعَانُ عَلَىٰ مَا تَصِفُونَ (۱۱۲)
🌾 ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﻋﺮﺿﻪ ﺩﺍﺷﺖ:
ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍ، ﻣﻴﺎﻥ ﻣﻦ ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﻪ ﺣﻖ ﺩﺍﻭﺭﻱ ﻛﻦ،
ﻭ ﺑﻪ ﻣﺸﺮﻛﺎﻥ ﮔﻔﺖ: ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﻣﺎ ﻫﻤﺎﻥ ﺧﺪﺍﻱ ﺭﺣﻤﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺮ ﺁﻧﭽﻪ ﺑﻪ ﻧﺎﺭﻭﺍ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺩﻳﻨﺶ ﻣﻲﮔﻮﻳﻴﺪ،
ﺍﺯ ﺍﻭ ﻳﺎﺭﻱ ﺧﻮﺍﺳﺘﻪ ﻣﻲﺷﻮﺩ.
🌹سوره مبارکه انبیاء
💎تفسیر :
♦️اگر گاهى در تحقّق وعدههاى الهى تأخيرى ديده مىشود، اين به معناى بىخبرى وغفلت او نيست
كه او طبق صريح آيۀ قرآن، همه چيز را مىداند و از همه جا آگاه است، بلكه به دلايل مختلف است،
👈از جمله:
👌الف: تا هر ميزان كه خلافكار مىتواند، پيمانه گناه خودرا پر كند.
«انّما نُملى لهم ليزدادوا اِثما»(آل عمران، ۱۷۸)
همانا به آنان مهلت مى دهيم تا گناهانشان زياد شود.
👌ب: خطاكار توفيقى بيابد و توبه كند.
👌ج: كارهاى نيك گناهكار مصرف شود
و او ديگر در قيامت طلبى نداشته باشد.
🌿آنچه در قرآن در موارد افترا بر خداوند آمده است، وصف خيالى مردم از خداوند است ؛ نه وصف حقّ.
🔹و لذا مىخوانيم :
«و لكم الويل مما تصفون»(انبياء، ۱۸)
واى بر شما از توصيفى كه مىكنيد،
🔸و يا در جاى ديگر آمده است:
«سيجزيهم وصفهم»(انعام، ۱۳۹)
خداوند بزودى كيفر وصف آنانرا خواهد داد،
🔹و يا در اين آيه مىفرمايد:
«المستعان على ما تصفون»
از خداوند بر آنچه كه شما وصف مىكنيد كمك مىخواهم.
📚تفسیر نورقرائتی
@keyfonas
✅سوال:
🔷چطور می توانیم رقت قلب پیدا کنم؟
✍پاسخ:
برخی از راه هایی که باعث رقت در قلب می شود را بیان می کنیم.
♦️1. اجتناب از گناه :
💠امام علی (ع) می فرمایند: اشک ها خشکیده نشد مگر به خاطر سنگدلی ها و قساوت قلب ها. قلوب با قساوت نشد مگر به خاطر زیادی گناهان .(1)بنابراین ریشه اشک نداشتن قساوت قلب است . ریشه قساوت قلب گناه است. پس ریشه اشک داشتن رقت قلب است. ریشه رقت قلب پرهیز از گناه است
♦️2. - زهد در دنیا:
💠امام علی (ع) می فرمایند: زهد ورزان در دنیا قلب های شان می گرید ، گرچه به ظاهر بخندند.(2) گریه قلب همان رقت قلب است و با زهد در دنیا حاصل می شود . زهد یعنی دل را در گرو مال و آمال نگذاشتن
♦️ 3. کم خوری :
💠روایاتی نقل شد که دلالت داشت پرخوری دل را قساوت میبخشد. پس میتوان نتیجه گرفت که کم خوری مانع قساوت قلب می شود. مراد از کم خوری آن است که انسان به حدی بخورد که از پر خوری مریض نشود. ملاک این است که از پرخوری بدنش بیمار نگردد. پس اگر از افراط در کم خوری هم کسی مریض شود، نکوهیده می باشد. بدن چون مرکب پرواز روح است، باید قوی و چالاک باشد.
📚1. وسائل الشیعه، ج 11، ص 337
📚2. نهج البلاغه، خطبه 113
@keyfonas