🔹موقعى كه ابولهب به ولادت رسول اكرم(ص) بشارت داده شد، كنيز خود (ثويبه) را آزاد كرد. پس از مرگ او عباس ـ و در روايت يعقوبى، رسول اكرم (ص) ـ او را در خواب ديد.
🔹وقتى از حال وى پرسيد، ابولهب گفت: به خاطر آزادى ثويبه به مناسبت تولد رسول خدا (ص) دوشنبه هر هفته از عذاب من كاسته مى شود.
🔹قسطلانى گفته است: ابن جوزى مى گويد: اگر وضع ابولهب كافر ـ كه يك سوره از قرآن در مذمت او نازل شده است ـ چنين باشد كه به خاطر شادمانى و سرورش در تولد رسول اكرم (ص) هر دوشنبه از عذاب او كاسته مى شود، پس حال مسلمان موحّد امت رسول اللّه (ص) كه به مناسبت ميلاد مسعودش شاد مى شود و تا جايى كه قدرت و توانش مى رسد در راه محبت و عشق او بذل و بخشش مى كند، چگونه خواهد بود؟
📚بزرگداشت ها در اسلام. ص٢٣.
جعفر مرتضی عاملی؛ محمد سپهری
@keyfonas
مردی از امير المؤمنين علی(ع) درخواست كرد که؛ اخلاق پيغمبر اكرم(ص) را برايش بشمارد!
حضرت(ع) فرمود:
تو نعمتهاي دنيا را بشمار تا من نيز اخلاق آن حضرت(ص) را برايت بشمارم!
آن مرد عرض كرد:
چگونه ممكن است نعمتهای دنيا را احصاء كرد و به شمارش آورد، با اين كه خداوند در قرآن مي فرمايد:
《وَ اِنْ تَعُدُّوا نِعْمَةَ اللهِ لا تَحْصُوها》
🔸اگر نعمت های خداوند را بشماريد نمی توانيد آن را به پايان برسانيد.(۱)
اميرالمؤمنين(ص) فرمود :
خداوند تمام نعم دنيا را قليل و كم می داند، در اين آيه كه مي فرمايد :
《قُلْ مَتاعُ الدُّنْيا قَلِيلٌ》
🔸بگو متاع دنيا اندك است!(۲)
در حالی که خداوند متعال اخلاق پيغمبر اكرم(ص) را در اين آيه عظيم شمرده و چنانچه مي فرمايد:
《اَنَّكَ لَعَلي خُلُقٍ عَظيمٌ》
🔸تو را خوئی بسيار بزرگ است.(۳)
اينك تو چيزی كه قليل است نمی تواني بشماري، من چگونه چيزي كه عظيم و بزرگ است شمارش كنم!
ولی همين قدر بدان، تمام پيامبران مظهر يكي از اخلاق پسنديده بودند، چون نوبت به آن حضرت(ص) رسيد تمام اخلاق پسنديده را جمع كرد.
از اينرو فرمود:
《اِنِّي بُعِثْتُ لِأتَمّمَ مَكارِمَ الْاَخلاقِ》
🔸من برانگيخته شدم تا اخلاق نيكو را تمام
كنم.(۴)
📚منابع:
۱)سوره نحل، آیه ۱۸
۲)سوره نساء، آیه ۷۷
۳)سوره قلم، آیه ۴
۴)السُنن الکبری بیهقی، ج۱۰، ص۳۲۳
@keyfonas
امام صادق عليه السلام فرمودند:
كسى كه مايل است جزء ياران
حضرت مهدى (عج الله تعالی فرجه)
قرار گيرد، بايد منتظر باشد و اعمال و رفتارش
در حال انتظار با تقوى و اخلاق نيكو توأم گردد.
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج🙏💚
@keyfonas
[ائمه هدی صلوات الله علیهم اجمعین]فرمانروایان در بهشت و رجعت هستند.]
📃حدثنی من جماعة من اصحابنا عن الحسن بن علي بن ابي عثمان و ابراهیم بن اسحاق عن محمد بن سلیمان الدیلمی عن ابیه قال:
سألت ابا عبدالله الصادق افضل علیکم من الکتاب الله علیه السلام عن قول الله عزوجل ({اِذ جعل فیکم انبیاء و جعلکم مُلوُکا}آیه 20 مائده
فقال: الانبیاء رسول الله صلی الله علیه وآله و ابراهیم و اسماعیل و ذریته و الملوک الائمه علیهم السلام قال:فقلتُ :وایِِ مُلکَ أعظیم ؟ قال:مُلکُ الجنةِ و ملكَ الكرةِ.
[ترجمه]
سلیمان دیلمی گفت:از امام صادق افضل علیکم من کتاب الله در مورد آیه شریفه {آنگاه در میان شما پیامبرانی قرار داد و شما را (فرمانروایانی)گردانید.}(20 مائده)سؤال کردم ؟فرمودند: (منظور از پیامبران رسول خدا صلی الله علیه وآله و ابراهیم و اسماعیل و فرزندان او علیهم السلام هستند.
و منظور از (فرمانروایان){{فقط ائمه معصومین صلوات الله علیهم اجمعین }} هستند.
راوی گفت : گفتم: چه مُلکی به شما داده شده است ؟
حضرت فرموند:مُلک بهشت ملك رجعت
📕مختصر بصائر الدرجات :ص 141
کانال اسرار آل محمد صلی الله علیه
@keyfonas
دعاى #بيستم #صحیفۀ_سجادیه
ادامه سخن در مورد عبارت: «وَاجْعَلْ يَقينى اَفْضَلَ الْيَقينِ»
قرآن مجيد يقين را از نشانه هاى عباد خدا مى داند و به اين معنى در آياتى اشاره دارد.
وَ بِالْآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ:
و اينان كه اهل ايمان به خدا و اقامه نماز و پرداخت زكاة و اتصال قلبى به احكام الهى كه بر پيامبر نازل شده، و ايمان به آنچه كه از جانب خدا به انبيا وحى شده هستند، به آخرت يقين دارند.
آرى اطمينان و يقين به آخرت و ثواب و كيفر، سرمايه بسيار عظيمى است، سرمايه اى كه تبديل به عمل صالح و اخلاق حسنه و بخصوص روح پرهيز از گناه مى شود.
تِلْكَ آياتُ الْقُْرآنِ وَ كِتاب مُبين، هُدَّى وَ بُشْرى لِلْمُؤْمِنينَ،الَّذينَ يُقيمُونَ الصَّلاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ بِالْآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ:
اين آيات قرآن و كتاب روشن و آشكار خداست، هدايت و بشارت براى اهل ايمان است، آنان كه نماز را بپا مى دارند، و زكات مى پردازند و نسبت به جهان آخرت يقين دارند.
وَجَعَلْنا مِنْهُمْ اَئِمَّةً يَهْدُونَ بِاَمْرِنا لَمّا صَبَرُوا وَكانُوا بِآياتِنا يُوقِنُونَ:
و برخى از بندگان شايسته خود را از ميان بنى اسرائيل امامان و پيشوايان قرار داديم، تا بندگان را به امر ما هدايت كنند، اين مقام بخاطر اين بود كه در راه خدا صبر كردند و نسبت به آيات ما مقام يقين يافتند.
روايات بسيار مهمى در كتب فريقين در باب يقين وارد شده، كه لازم است بگوشه اى از آن اشاره شود. البتّه قسمت عمده اى از روايات مربوط به يقين در كتاب با عظمت «بحارالانوار»علامه مجلسى جلد هفتاد، و گوشه اى از آن در «غرر الحكم»، و«ميزان الحكمة»و«كنزالعمال»آمده، براى استفاده بيشتر مى توانيد به منبع ذكر شده مراجعه نمائيد.
قالَ رَسُولُ اللّهِ صلّى اللّه عليه و آله:اَلا اِنَّ النّاسَ لَْم يُؤْتَوْا فِى الدُّنْيا شَيْئاً خَيْراً مِنَ الْيَقينِ وَ الْعافِيَةِ،فَاسْألُو هُمَا اللّهَ:
رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله فرمود: بدانيد در اين دنيا چيزى بهتر از يقين و عافيت به مردم عنايت نشده، هر دو را از خداوند بخواهيد.
___________________________
@keyfonas