👌عاقبت تحقیر مومن ...
◾️قال الامام الصادق (علیه السلام) : مَن حَقَّرَ مُومِناً مَسکِیناً أو غَیرَ مِسکِینٍ لَم یَزَلِ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ حاقِراً لَهُ ماقِتاً حَتَّی یَرجِعَ عَن مَحقَرَتِهِ إیَّاهُ.
🔸امام صادق علیه السلام میفرمایند : هر کس مومن بینوا یا غیر بینوا را تحقیر نماید ، خدای عزوجل ، پیوسته او را خوار و دشمن می دارد تا اینکه از کوچک شمردن دست بردارد .
📚اصول کافی (ط-الاسلامیه) ، ج ۲ ، ص ۳۵۱
@keyfonas
👌از نشانه های نادانی ...
◾️قال الامام الحسين عليه السلام : مِن عَلاماتِ أسبابِ الجَهلِ المُماراةُ لِغَيرِ أهلِ الفِكرِ ؛
🔸امام حسين عليه السلام می فرمایند : از نشانه هاى نادانى ، جدل با بى فكران است .
📚تحف العقول ، ص ۲۴۸
@keyfonas
👌نتیجه تلاش و کوشش در راه نافرمانی خدا ...
◾️قال الامام الحسین علیه السلام : مَن حاوَلَ اَمراً بمَعصِیَهِ اللهِ کانَ اَفوَتَ لِما یَرجُو وَاَسرَعَ لِمَجئ ما یَحذَرُ ؛
🔸امام حسین علیه السلام میفرمایند : آن که در کاری که نافرمانی خداست بکوشد امیدش را از دست می دهد و نگرانیها به او رو می آورد .
📚کافی(ط-الاسلامیه) ، ج ۲ ، ص ۳۷۳
@keyfonas
👌از عوامل موثر در خوش بختی مسلمان ...
◾️قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم : مِن سَعادَةِ المَرءِ المُسلِمِ الزَّوجَةُ الصّالِحَةُ و َالمَسكَنُ الواسِعُ و َالمَركَبُ البَهىُّ وَ الوَلَدُ الصّالِحُ ؛
🔸پیامبر صلوات الله علیه و آله فرمودند : از خوشبختى مرد مسلمان ، داشتن همسرى شايسته ، خانه اى بزرگ ، وسيله اى راحت براى سوارى و فرزندى خوب است.
📚بحارالأنوار(ط-بیروت) ج۷۳، ص۱۵۵، ح۳۵
@keyfonas
👌پستی و خواری هرگز ...
◾️قال امیرالمومنین عليه السلام :
اَلمَنِيَّةُ و َلاَ الدَّنِيَّةُ و َالتَّقَلُّلُ و َلاَ التَّوَسُّلُ؛
🔸 امیرالمومنین علی علیه السلام میفرمایند : مرگ آرى امّا پستى و خوارى هرگز ، به اندك ساختن آرى امّا دست سوى اين و آن دراز كردن هرگز.
📚کافی(ط-الاسلامیه) ج ۸ ، ص ۲۱
📚نهج البلاغه(صبحی صالح) ص ۵۴۶ ، حكمت ۳۹۶
@keyfonas
حضرت عبدالعظیم حسنی فرزند عبداللّه بن علی که نسبش با ۴ واسطه به امام حسن(ع) می رسد، ۴ ربیع الثانی ۱۷۳ه ق در مدینه به دنیا آمد.
نسب حضرت عبدالعظیم حسنی با چهار واسطه، به امام حسن مجتبی (ع) و خاندان وحی میرسد، احمد بن علی نجاشی (که یکی از بزرگان علم رجال است) درباره نسب ایشان مینویسد: هنگامیکه جنازه او را برای غسل برهنه میکردند، در جیب لباس وی نوشتهای یافت شد که در آن، نسبش، اینگونه ذکرشده بود: من ابوالقاسم، عبدالعظیم بن عبدالله بن علی بن حسن بن زید بن علی بن حسن بن علی بن ابی طالب هستم. ولی در کتابهای دیگر، میان «زید» -یعنی جدّ سوّم ایشان– و امام حسن (ع)، شخص دیگری واسطه نیست.
حضرت عبدالعظیم حسنی از اصحاب خاص ائمه (ع) بودند و امام رضا (ع)، امام جواد (ع) و امام هادی (ع) را درک کردهاند. بطوریکه احادیث بسیاری از طریق ایشان نقلشده است. او یکی از راویان ثقه و مورد اعتماد در احادیث شیعه محسوب میشود.
@keyfonas
◾️قال الامام الصادق عليه السلام : ما مِن إنسانٍ یَطعَنٌ فی عَینِ مُومِنٍ إلّا مات بِشَرّ میتَةٍ و کانَ قمِناً أن لا یَرجِعَ إلَی خَیرٍ.
🔸امام صادق علیه السلام می فرمایند : که پیش روی مومنی به او طعنه زند مرگ بدی در انتظار او بوده و سزاوار است روی خیر و سعادت را نبیند.
📚کافی(ط-الاسلامیه) ج ۲ ، ص ۳۶۱
@keyfonas
چهار عامل سقوط و انحطاط یک جامعه از نظر قرآن
🔸آنچنان که از قرآن مجید استنباط کردهام چهار عامل است که عامل فنای اقوام است و نقطه مقابل آنها عامل بقا. حال ممکن است عامل دیگری هم باشد و من از قرآن درک نکرده باشم:
۱. ظلم و بیعدالتی
۲. فساد اخلاق
۳. تفرق و چند دستگی
۴. ترک امر به معروف و نهی از منکر
📚پانزده گفتار، ص۳۱۱
@keyfonas
امام باقر عليه السّلام:
كسى كه وضع ظاهرش بهتر از حال باطنش باشد ترازوى اعمالش سبك است
📚تحف العقول صفحه 275
@keyfonas
اينکه ميگويند اموات مانند کبوتری به #منزل نزديکان مي آيند حقيقي است؟ و سؤال ديگر اينکه وقتي ما خواب اموات را ميبينيم آيا واقعا #روح ايشان به خواب ما مي آيد؟ يا ممکن است خوابِ ما نتيجه ي فکر کردنِ زياد به آن ميت باشد؟
#پاسخ:
✅انسان پس از #مرگ دارای حیات برزخی است و روح او در برزخ زندگی مخصوص به خود و متناسب با شرایط برزخ را دارد. در آن عالم انسان مطلقا ارتباط فیزیکی با این دنیا ندارد اما طبق شرایط و احوالی میتواند از وضعیت برخی #وابستگان در این دنیا مطلع و آگاه شود. این مسئله صرفا با توجه به این دنیا رخ میدهد نه حضور فیزیکی در قالب موجودی در این عالم.
روایاتی داریم که در آنها امام #معصوم میفرماید: انسانهای برزخی، در شکل پرنده ای لطیف به دیوار خانه هایشان فرود می آیند... معنای این روایات با توجه به مبانی #شیعی و روایت دیگر در این زمینه همان توجه به احوالات این دنیا از برزخ است و قالب و شکل پرنده که به آن تصریح شده استعاری است.
اما در مورد خواب #اساسا معیار عمومی و واضحی برای تشخیص خواب و رویای صادقه از آشفته و پریشان در دست نداریم. این مسئله به معبر و علمی که در #اختیار اوست بازمیگردد که خواب صادق از پریشان رو تشخیص بده.
اما خوابهایی که انسان در مورد اموات میبینید حتی اگر #صادق هم باشد الزاما به معنای این نیست که مواجهه با روح او در برزخ داشتهاند یا روح او به خواب انسان آمده است.
دو توصیه #عمومی در مورد همه خوابها در روایات داریم. یکی اینکه برای هرکسی تعریف نکنیم. دوم اینکه تعبیر به خیر کنیم و به اصطلاح بگوییم انشاءالله خیر است.
@keyfonas
فرق مَکر خدا با مَکر بنده که نمونه اش را خداوند در آیه 54 سوره آل عمران ( و مَكَرُوا وَمَكَرَ اللَّهُ وَاللَّهُ خَيرُ الْمَاكِرِينَ ) فرموده است، چیست؟
#پاسخ:
✅مکر بنده، عبارت از فریب و خدعه است که بندگان برای حفظ نفس خود و استیلای بر غیر و رسیدن به غرض فاسد خود می نمایند .
✅اما مکر خداوند متعال ، عبارت است از یک نوع عقوبت و انتقام و قهر که در مقابل عمل زشت بنده اش جاری می فرماید و آن عقوبت از طریقی است که بر بنده مخفی باشد و نداند که مورد قهر و انتقام است مثل ((املاء)) و آن مهلت دادن کفار و فساق است تا طغیان ایشان زیاد شود و در نتیجه استحقاق عقوبتشان در آخرت زیاد گردد.
✅هم چنین مانند ((استدراج )) که عبارت از این است که هرگاه بنده ای گناه تازه نماید ، خداوند نعمت تازه به او بدهد تا در اثر اشتغال به نعمت ، خود را عاصی نبیند و استغفار نکند ؛
چنانچه از حضرت صادق ( علیه السّلام ) مروی است هنگامی که بنده ای مورد نظر و لطف خداوند است و به او اراده خیر دارد ، پس چنین بنده ای اگر گناهی کرد ، دنبالش خداوند او را به ناراحتی مبتلا می فرماید تا استغفار را به او یادآوری کند و خود را از آن گناه پاک نماید و هنگامیکه بنده ای از نظر لطف خداوند افتاد ، پس گناهی کرد ، خداوند به دنبالش نعمت تازه ای به او عنایت می فرماید و در نتیجه استغفار را فراموش می کند و به آن گناه مداومت می نماید . این است فرموده خداوند : ((درجه آنها را می گیریم از جایی که نمی دانند)) .
📚برگرفته از پاسخ های آیت الله دستغیب در کتاب 82 پرسش، ص 16
@keyfonas
امام صادق (ع):
هر كه به دنيا دل بسته شود، #دلش به سه چيز بسته مى شود: اندوه پايان ناپذير، #آرزوى دست نيافتنى، و اميد نارسيدنى
📚کافی، ج ۲، ص ۳۲۰
@keyfonas
امام على عليه السلام:
هنگامى كه چيزى را نوشتى، پيش از مُهرو امضا كردن، آن را مرور كن؛ زيرا بر خرد خويش، مُهر و امضا مى زنى
📚غرر الحكم، ح4167
@keyfonas
ابليس به چه علت #مثل خدا همه جا #حضور دارد؟
#پاسخ:
✅اولا بايد بدانيم حضور ابليس مانند حضور خدا نيست بلکه حضور خدا در همه عالم بالاصاله است و حضور شيطان در برخي از قسمت هاي عالم با اجازه و اذن خداست پس اين دو با هم متفاوت است و محدوده حضور شيطان هم همه جا نيست و مطلق نيست
بلکه شيطان از درگاه الهي رانده شده و در آسمان هاي بالا هيچ جايي ندارد و در عوالم مجردات جايي ندارد بله در عالم ماده و آسمان عالم ماده مي تواند حضور داشته باشد ولي اين حضور هم به صورت مطلق نيست بلکه انسان با اراده خود و عبوديت الهي مي تواند راه نفوذ و حضور شيطان را به وجود خود ببندد همچنين حضور شيطان در مراکز عبادت و ايام مخصوص مانند ماه رمضان هم محدود است
بنا بر اين حضور شيطان مطلق نبوده و محدود است و انسان آنقدر قدرت دارد که مي تواند ابليس را در بند کند و حضور او را محدود سازد
از دليلي وجود ندارد که ثابت کند ابليس در همه جا حضور فيزيکي داشته باشد . وحتي بر اساس مباني چون او از نوع جنيان است وجن از آتش خلق شده ودر واقع جسماني است نمي تواند در همه جا همزمان حضور داشته باشد چون موجود جسماني اين توان را ندارد .
ولي جنيان سرعت شگفتانگيزي دارند و ميتوانند مسيري طولاني را در زماني کوتاه طي کنند و به همين دليل مي توانند از حوادث دورترين مکانها در کمترين زمان ممکن خبردار شوند و يا از موانع به آساني عبور نمايند، بر خلاف انسان که چنين نيست. در روايتي آمده:
سدير صيرفي ميگويد: روزي از مدينه عازم کوفه شدم، امام باقر(ع) به من سفارشاتي فرمود، وقتي از مدينه بيرون شدم ،در يکي از منازل بين راه ناگهان مردي را ديدم که نزد من آمد و نامهاي به من داد که مرکب مُهر آن هنوز خشک نشده بود، ديدم مُهر امام باقر عليه السلام است ، در نامه دستوراتي بود، چون به آن مرد متوجه شدم کسي را نديدم، بعد از مدتي وقتي دوباره به مدينه آمدم و محضر امام رسيدم، جريان را به حضرت عرض کردم، حضرت فرمودند : « ما خدمتکاراني از جن داريم .وقتي بخواهيم کاري به طوري فوري انجام بپذيرد، آن ها را در پي آن ميفرستيم»
📚بحار الأنوار، ج 27 ص 17 .
شيطان بر کساني تسلط دارد که به او گرايش داشته باشند: نَّهُ يَرَاكُمْ هُوَ وَقَبِيلُهُ مِنْ حَيْثُ لاَ تَرَوْنَهُمْ إِنَّا جَعَلْنَا الشَّيَاطِينَ أَوْلِيَاء لِلَّذِينَ لاَ يُؤْمِنُونَ.
اما چرا خدا به شيطان همچين قدرتي دارد که در کنار افعال و نيات انسان حضور داشته باشد و بتواند ما را وسوسه کند تا ما تصميم اشتباهي بگيريم؟
بايد بدانيم که حضور شيطان در حد ووسوسه است و تسلطي بر انسان ندارد امام خدا اراده کرده است که انسان آزمايش شود و قواي انسان به فعليت برسد و رشد کند و به کمال برسد براي همين دو کفه ترازوي هدايت و ضلالت رد مورد انسان را همسنگ کرده تا انسان بتواند در اين تساوي اختيار خود را به کار بگيرد
از يک طرف عقل و فطرت انسان را به خوبي ها دعوت مي کند اما در مقابل نفس انسان رابه بدي ها فرا مي خواند پيامبران انسان را دعوت به خدا و راه خير مي کنند در مقابل خدا شيطان را براي وسوسه انسان قرار مي دهد .
@keyfonas
عاق والدين، به چه چيزي ميگويند؟
#پاسخ:
✅هر گونه عدم اطاعت و آزار و اذیت پدر و مادر به انحاء مختلفی با رفتار و کردار را که موجب آزرده خاطر شدن ایشان شود، عاق والدین میگویند که از گناهان کبیره است،
✅در قرآن مجید از قول عیسی بن مریم حکایت میکند که «وَبَرًّا بِوَالِدَتِی وَلَمْ یَجْعَلْنِی جَبَّارًا شَقِیًّا»؛ و مرا نسبت به مادرم نیکوکار قرار داده و جابر و عصیانگر قرار نداده است.
✅در همان سوره در اوصاف یحیی(ع) چنین آمده است: «وَبَرًّا بِوَالِدَیْهِ وَلَمْ یَکُن جَبَّارًا عَصِیًّا»؛ و نسبت به پدر و مادرش نیکوکار بود و جبار و عصیانگر نبود،
✅در این دو آیه شریفه عاق والدین را به سه صفت یاد فرمود: جبار(گردنکش و ستمگر)، شقی(تیرهبخت) و عصی(نافرمانیکننده و گنهکار) و به هر یک از آنها وعده عذاب داده شده است.
@keyfonas
منشا #دین چیست؟
در مطالعات دین شناسی سوال محوری این است که #منشا بوجود آمدن #دین چیست؟ عموما اندیشمندان دنیای مدرن، علت گرایش انسان به #دین و گسترش #دینداری را در #ترس، #جهل_مردم و خرافات جستجو میکنند.
در واقع اساس حرف این است که انسانِ ناآگاه از سَر ترسِ ناشی از وقایع طبیعی و بلایا خود را با #دین تسکین میدهد!
کارل مارکس میگفت: دین در جهان افیون(تسکین) توده هاست و آنها را در برابر مصایب زندگی آرام می سازد.
اما #شهید_مطهری با نگاهی متفاوت به موضوع منشا دین، تصویر دیگری را برای محققان ترسیم میکند.
او منشا و علت گرایش به دین را #فطری میداند. نظریه فطری بودن دین مهمترین اصل مورد تاکید در آرای شهید مطهری بشمار می آید.
«طرح این بحث به این #کیفیت که علل #گرایش مادی چیست، طبعا نمودار این است که ما مدعی هستیم انسان بالطبع نمی بایست گرایش مادی پیدا کند. مادیگری یک جریان مخالف طبیعت و #فطرت انسان است و چون برخلاف #اصل است باید به جستجوی علت آن پرداخت و از سببی که آن را برخلاف اصل و قاعده به وجود آورده کاوش نمود ... این نظریه، درست برخلاف آن است که در کتب » تاریخ ادیان« معمولا اظهارنظر می کنند. نویسندگان آن کتب غالبا به دنبال این می گردند که چرا بشر گرایش دینی پیدا کرد؟ از نظر ما گرایش دینی نیازی به پرسش ندارد. آن کشش فطرت است، بلکه باید کاوش کرد که چرا #بشر گرایش به بی دینی پیدا کرد؟»
📚علل گرایش به مادیگری، 47-46
این پاراگراف در واقع بیان مهمترین نظر شهید مطهری است که از آنجایی که او دین را #فطری میداند در نتیجه ذاتی انسان می باشد، گرایش به آن #مستغنی از دلیل دانسته و لذا به جای اینکه مانند دیگران به بررسی علل گرایش به دین و منشا دین بپردازند، با مسلم گرفتن اصل دینداری به بررسی علل گرایش به #مادیگری می پردازند.
@keyfonas