eitaa logo
🏴کیف الناس🏴
379 دنبال‌کننده
20.8هزار عکس
7.7هزار ویدیو
143 فایل
«بسم الله القاصم الجبارین» «وَالْحَمْدُ لِلّهِ قاِصمِ الجَّبارینَ مُبیرِ الظّالِمینَ» 💯کانالی متفاوت👌 😊 برای سرگرمی اسلامی ☺️ ارتباط با ادمین @amirmehrab56 آغاز فعالیت دوباره....۱۴۰۱/۰۷/۱۰
مشاهده در ایتا
دانلود
✍رسول خدا صلی الله علیه فرمودند: ❤️دل سه گونه است: ➊⇜ گرفتار دنیا ➋⇜ گرفتار عُقبی ➌⇜ گرفتار مولا 1⃣ 👈دلی که گرفتار دنیا باشد، سختی و رنج نصیب اوست 2⃣ 👈دلی که گرفتار عقبی باشد، درجات بلند نصیبش شود 3⃣👈 دلی که گرفتار مولا باشد، هم دنیا دارد و هم عقبی را و هم مولا را 📚سید بن طاووس، محاسبه النفس @keyfonas
🍀 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ️🍀 قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَي أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ (۵۳) بگو: «اى بندگان من كه بر نفس خويش اسراف (و ستم) كرده‌ايد! از رحمت خداوند مأيوس نشويد، همانا خداوند همه ى گناهان را مى بخشد، زيرا كه او بسيار آمرزنده و مهربان است.» 🌸سوره مبارکه زمر 💎تفسیر : آيات قبل تهديدى براى افراد مغرور بود و اين آيه به گناهكاران پشيمان بشارت مى‌دهد. در تمام كلمات اين آيه لطف و مهر الهى نهفته است: 🍃 خداوند انسان را مخاطب قرار داده است. «يا» 🍂 خداوند همه را بندۀ خود و لايق دريافت رحمتش دانسته است. «عبادى» 🍃گناهكاران بر خود ستم كرده اند و به خدا ضررى نرسانده‌اند. «اسرفوا على انفسهم» 🍂يأس از رحمت، حرام است. «لا تقنطوا» 🍃 رحمت او محدود نيست. «رحمة اللّه» 🍂وعده ى رحمت قطعى است. «انّ اللّه» 🍃 كار خداوند بخشش دائمى است. «يغفر» 🍂خداوند همه ى گناهان را مى بخشد. «الذنوب» 🍃خداوند بر بخشش همک گناهان تأكيد دارد. «جميعاً» 🍂خدا بسيار بخشنده و رحيم است. «انّه هو الغفور الرحيم» 🍃خداوند با اين همه رأفت و مهربانى اعلام مى‌كند كه تهديدهاى آيات قبل، براى تربيت انسان‌هاست نه انتقام و كينه. 👌در فرهنگِ قرآن، اسراف معناى وسيعى دارد كه علاوه بر اسراف در ، شامل اسراف در و نيز مى‌شود. بدين معنى كه انسان در بهره گيرى از استعدادها و ظرفيّت هاى وجودى خود از حدّ اعتدال خارج شده و دچار افراط و تفريط گردد. 🌿مراد قرآن از اينكه مى فرمايد: خداوند همه گناهان را مى بخشد، آن نيست كه انسان گناه كند و بگويد خدا مى آمرزد، 👌 بلكه مراد آن است كه همه گناهان هر قدر هم بزرگ باشند قابل آمرزش است و نبايد از رحمت الهى مأيوس بود و طبيعتاً راه دريافت آمرزش الهى، و گناه است كه در آيه بعد آمده است. 📚تفسیر نورقرائتی @keyfonas
بعضی مواقع ، درختِ ارتباطتان را هَرس کنید شاخه های بلا استفاده و دست و پا گیری که فقط وقتِ شما را می گیرند ، قطع کنید از حذف کردنِ آدم های بی ارزشِ زندگیتان نترسید باور کنید همه ی آدم ها لیاقتِ ماندن ندارند همه ی آدم ها شعورِ همنشینی ندارند ! گاهی ، فقط یک نفر ، جایِ هزار نفر را برایتان پر می کند ، تا پیدا شدنِ همان یک نفر ، منتظر بمانید ، به اصالت و ارزشِ خودتان وفادار باشید و معیارِ ارزشمندی تان را در جوارِ آدم های بلاتکلیف و اشتباه ،خراب نکنید ! اطرافتان را از رابطه های آزار دهنده ، خالی کنید ، این روزها "آرامش" ، غنیمتِ کم یابی ست ... 🌸🌸🌸🌸🌸 @keyfonas
حتماً شما هم شنیده‌اید که می‌گویند: وقتی بزرگ‌تر نباشد، کوچک‌ترها دچار مشکل می‌شوند!... می‌بینید! از وقتی شما رفتید، همه چیز به هم ریخته و نظم کارها از میان رفته است!... همسایه،‌ حال همسایه‌اش را نمی‌پرسد و... کوچک‌تر، بزرگ‌تر و احترام را فراموش کرده و... برکت از زندگی‌ها رفته است!... حتی با وقوع پیشامدی، همه از هم کینه به دل می‌گیرند و به همان ضرب‌المثل دوران کودکی می‌رسند: «قهر... قهر... قهر... تا روز قیامت»!... این‌جا قیامتی برپاست!... پدر مهربان‌تان-امیرالمؤمنین- فرمودند: وقتی بیائید، کینه‌ها از دل‌ها اسباب کشی می‌کنند!... سَرورِ من؛ سلام!... 🌺اللهم عجل لولیک الفرج🌺 @keyfonas
امام علی(ع): هر كس به مقدار كفايت، كند، آسايش مى يابد و براى خويش زمينه گشايش فراهم مى كند. کافی ج 8 ، ص 19 @keyfonas
به جهنم روانه شوند، اما دست و پا و صورت آنها نسوزد! امام صادق(ع): در روز قیامت دستور داده می‌شود که افرادی را به جانب آتش ببرند و خداوند عز و جل به مالک (نگهبان جهنم) می‌فرماید: به آتش بگو که پای آنها را نسوزاند که با آن به جانب مساجد می‌رفتند، و صورت آنها را نسوزاند که آنها خوب وضو می‌گرفتند، و دست‌های آنان را نسوزاند که آن را برای دعا بلند می‌کردند، و زبان آنان را نسوزاند که بسیار قرآن تلاوت می‌کردند! نگهبان جهنم بدانها گوید: ای بدبخت‌ها! شما چه حالی داشتید [با این کارهای خوبی که می‌کردید، چرا جهنمی شدید]؟ می‌گویند: ما [این کارها را] برای انجام می‌دادیم! پس به ما گفته شد: بروید پاداش‌تان را از همان کسی که برایش کار می‌کردید بگیرید! ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص224 @keyfonas
🌱🔥🌱🔥🌱 اعمالي‌ كه‌ انسان‌ در دنيا انجام‌ ميدهد، در آنجا صورت‌ ملكوتي‌ خود را دارند؛ 🔥گناهان‌ و معاصي‌ كبيره‌ بصورت‌ آتش‌ و سلسله‌ است‌، بصورت‌ زَقّوم¹‌ و حميم‌² است‌، بصورت‌ فلزّ گداخته‌ است‌ كه‌ در دهانها ميريزند، مُهْل³‌ است‌ كه‌ يَشْوِي‌ الْوُجوه‌⁴، صورتها را داغ‌ ميكند و چون‌ گوشتِ به‌ آتش‌ رسيده؛‌ وضعش‌ دگرگون‌ ميگردد. چهره‌ها سياه‌ و تاريك‌ مي‌شود؛ 🌑و بالاخره‌ ظلمات‌ است‌ ⛰و گردنه‌هاست‌ 🌋و مخوفات⁵ 😱و وحشت‌هاست‌. 🤔همين‌ صفات‌ رذيله‌اي‌ كه‌ انسان‌ دارد و چون‌ مار و اژدها پيوسته‌ نفس‌ ناطقۀ قدسيّۀ او را ميگزند 😳و انسان‌ خودش‌ نمي‌فهمد (يعني‌ اجازۀ فهميدن‌ به‌ خودش‌ نميدهد و در صدد فهميدن‌ بر نمي‌آيد، آنوقت‌ از مار و عقرب‌هاي‌ خارجي‌ فرار ميكند و ميترسد، در حاليكه‌ بايد از مارها و عقرب‌هاي‌ نفس‌ امّارۀ⁶ [نفس درونی] خود بهراسد، و مسكين‌ چنين‌ مي‌پندارد كه‌ هيچ‌ خبري‌ نيست‌ و نفسش‌ آرام‌ است‌)، 👈در آنجا كه‌ آفتاب‌ حقيقت‌ ميدرخشد طلوع‌ مي‌كنند؛ بواطن⁷ انسان‌ و ذاتش‌ و صفاتش‌ به‌ خوبي‌ طلوع‌ مي‌كنند، به‌ صورت‌هاي‌ واقعيّه‌ و ملكوتيّه‌ خود. در آنجا موجودات‌، به‌ واقعيّت‌ خود در معرض‌ قرار ميگيرند، نه‌ به‌ مجاز. 👌آنجا عالم‌ حقيقت‌ است‌، حساب‌ با ظاهر نيست‌. 📚معادشناسی - جلد ششم - علامه سید محمد حسین حسینی طهرانی - چاپ اول رجب ۱۴۰۳ (اردیبهشت ۱۳۶۳) - ص ۱۸۹ 📖 : ¹. زقوم . [ زَق ْ قو ] درختی است در جهنم دارای میوه ٔبسیار تلخ که دوزخیان از آن خورند. اذا لک خیر نزلا ام شجرة الزقوم . (صافات/۶۲). ان شجرة الزقوم . (دخان/۴۳). لاکلون من شجر من زقوم . واقعه/۵۲ ². حمیم .[ ح َ ] شراب دوزخیان از مس گداخته . الا حمیماً و غساقا جزاءً وفاقا. سوره نبأ/۲۵و۲۶ یکی از چهار نهر دوزخ ، و آن سه دیگر غسلین و مهل و قطران است . ³. مهل . [ م ُ ] مس گداخته. گداخته از روی و مس و آهن ؛ قوله تعالی : بماء کالمهل. کهف/ ۲۹ ⁴. يَشْوِي‌ الْوُجوه‌: بریان میکند صوررتش. کهف/۱۸ ⁵. مخوفات . [ م َ ] بیم ها. خطرها. ⁶. نفس امارة. [ ن َ س ِ اَم ْ ما رَ / رِ ] روح انسانی را به اعتبار غلبه ٔ حیوانیت نفس اماره گویند از جهت آنکه صاحب آن را همواره امر به کارهای بد می کند. کند مرد را نفس اماره خوار اگر هوشمندی؛ عزیزش مدار. سعدی . ⁷. بواطن . [ ب َ طِ ] ج ِ باطن . @keyfonas
را از بیاموزیم لاَ يُزَهِّدَنَّكَ فِي الْمَعْرُوفِ مَنْ لاَ يَشْكُرُهُ لَكَ، فَقَدْ يَشْكُرُكَ عَلَيْهِ مَنْ لاَ يَسْتَمْتِعُ بِشَيْء مِنْهُ، وَقَدْ تُدْرِكُ مِنْ شُكْرِ الشَّاكِرِ أَكْثَرَ مِمَّا أَضَاعَ الْكَافِرُ، «وَاللّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ».  (حکمت ۲۰۴ نهج البلاغه) امام(عليه السلام) فرمود: به علت ناسپاسى افراد، از كار نيك مضايقه نكنيد چرا كه (در مقابل) گاه كسى از تو سپاسگزارى مى كند كه از عمل نيكت هيچ بهره اى نبرده و چه بسا همين شكرگزارى اثرش بيش از ناسپاسى افراد ناسپاس باشد و (برتر از همه اينها اين كه) خدا نيكوكاران را دوست دارد. بخش سوم: ادامه سخن در مورد ناسپاسی مردم از پیامبران و..... در حديثى كه امام موسى بن جعفر از پدران گرامى اش(عليهم السلام) نقل مى كند آمده است: «كانَ رَسُولُ اللهِ(صلى الله عليه وآله) مُكَفَّراً لا يُشْكَرُ مَعْرُوفُهُ وَلَقَدْ كانَ مَعْرُوفُهُ عَلَى الْقُرَشِىَّ وَالْعَرَبِىِّ وَالْعَجَمِىِّ وَمَنْ كانَ أعْظَمَ مِنْ رَسُولِ اللهِ مَعْروفاً عَلى هذَا الْخَلْق؟ وَكَذلِكَ نَحْنُ أهْلُ الْبَيْتِ مُكَفَّرُونَ لا يُشْكَرُ مَعْرُوفُنا وَخِيارُ الْمُؤْمِنينَ مُكَفَّرُونَ لا يُشْكَرُ مَعْرُوفُهُمْ; رسول خدا(صلى الله عليه وآله) در برابر نيكى ها و خدماتى كه داشت ناسپاسى مى شد، خير و نيكى آن حضرت نه تنها به قريش مى رسيد، بلكه تمام عرب و عجم از آن بهره مند مى شدند آيا كسى پيدا مى شود كه نيكى و كار خيرش از رسول خداوند نسبت به اين مردم بيشتر باشد؟ و همچنين ما اهل بيت در برابر ناسپاسى ها قرار داريم; نيكى ها و خدمات ما شكرگزارى نمى شود و نيكان اهل ايمان نيز مورد ناسپاسى قرار مى گيرند و از نيكى آنها تشكر نمى شود». بنابراين نبايد اين گونه ناسپاسى ها ما را در انجام كار خير سست و بى رغبت كند. افراد زيادى هستند كه حتى كارهاى خير ما شامل آنها نمى شود; ولى آنها قدردانى مى كنند و بالاتر از همه، خدا و پيامبر و ائمه قدردان و سپاسگزارند. نكته: قدردانى از بخشنده نعمت همان گونه كه انسان بايد شكر نعمت هاى پروردگار را بگزارد، هرچند هيچ انسانى قادر بر اين كار نيست، حداقل «اعتراف به عدم توانايى شكر نعمت» كند كه اين خود نوعى شكر نعمت است، بايد در برابر انسان ها نيز همين حالت را داشته باشد و شكر خالق بدون شكر خلق، همان خلقى كه واسطه نعمت بوده، كامل نمى شود. @keyfonas
🌱🍂🌱🍂🌱 📌وای بر فرزندان آخرالزمان از پدرانشان 🌿رسول اكرم صلی اللّه علیه و آله و سلم به تعدادي از كودكان نگاه کرد، سپس فرمودند: واي بر فرزندان آخر‌الزمان از پدرانشان. 🗣 عرض شد يا رسول الله از پدران مشرك آن‌ها؟ 🌿پیامبراکرم‌ صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: نه؛ بلكه از پدران مسلمانشان كه؛ 🔸هيچ چيز از فرائض مذهبي را به آنان نمي‌آموزند 🔹و اگر خودِ فرزندان پاره‌اي از مسائل ديني را فرا گيرند آن‌ها را باز مي‌دارند 🔸و تنها به اين قانع هستند كه فرزندانشان متاع ناچيزي از دنيا بدست آورند، 🌿من از اين قبيل پدران بري و بیزار هستم و آنان نيز از من بيزارند. 📚 مستدرك الوسائل؛ ج ۲، ص ۶۲۵ @keyfonas
منظور از این که نام پیامبر (ص) در زمین محمد و در احمد است چیست؟ روایات متعددی در مجامع روایی هست به این که اسم  پیامبر اسلام (ص) در آسمان ها احمد و در زمین محمد است. همچنین نام آن حضرت در کتب هم طبق برخی روایات و آیات احمد ذکر شده است. گذشته از برداشت ساده از این روایات که صرفا چندین نام برای پیامبر قائل است وقتی این روایات را در کنار برخی روایات دیگر قرار می دهیم که به سابق بودن خلقت نوری پیامبر بر همه مخلوقات اشاره دارد به این نتیجه می رسیم که آن حضرت دارای دو بعد متفاوت زمینی و آسمانی یا به عبارت دیگر ظاهری و هستند که در هر بعد با نام خاصی نامیده شده اند و هر بعدی احکام و ضوابط خاص به خود را دارد. همچنانکه طبق خداوند نام آن حضرت را از نام خود مشتق کرده و نور آن حضرت هم از نور خداست و همه عالم به برکت وجود آن حضرت خلق شده است. همچنین می دانیم که در مباحث فلسفی و عرفان نظری صادر اول و حقیقت محمدیه واسطه فیض برای خلقت کل عالم است که همان نورانیت باطنی آن حضرت می باشد. بنابراین اگر عالم هستی را به طور کلی به دو عالم ارض و سماء تقسیم کنیم معنای اینکه پیامبر اسلام در آسمان ها احمد و در زمین محمد است اشاره به این مطلب دارد که آن حضرت با وجود ظاهری خود بر اهل زمین و با وجود باطنی خود بر اهل آسمان افاضه می کنند. در این میان اصطلاح قرآنی دیگری که از همین ریشه حمد و احمد و محمد است اصطلاح مقام محمود است. ابتدا لازم به ذکر است که این مقام مختص پیامبر اسلام نیست بلکه ائمه و مومنان حقیقی نیز طبق روایات در این مقام قرار دارند یا رسیدن به این مقام را از خداوند در خواست می کنند. مقام محمود به عنوان یک منزلت در سلوک الاهی که طبق آیات قرآن حاصل شب زنده داری است مقامی است که در سیر تشریعی و دنیوی خود به آن رسید. هرچند در ذات نوری خود و در بعد باطنی و تکوینی خود دارای این مقام بود. بنابراین در بین نام ظاهری و باطنی آن حضرت که اشاره به بعد ظاهری و باطنی شان دارد، رسیدن به مقام محمود -که در قرآن به پیامبر وعده داده شده است- به این حقیقت اشاره دارد که؛ هرچند آن حضرت در ذات خود و در تکوین، نور اول و برتر از همه انوار و موجودات بوده  اما در عالم تشریع برای رسیدن به این مقام -که مختص به خود اوست- مجاهده کرده و آن را در خود محقق نموده است. 📚 بحار الانوار، ج16، ص 96 📚سوره الصف،6. @keyfonas
یک ساعت از شبانه‌روز را برای خودت بگذار! 🔸بزرگان همیشه توصیه مى‌کنند هر مقدار کار زیاد دارى، در شبانه‌روز یک ساعت را براى خودت بگذار. ممکن است شما بگویید من هیچ ساعتم براى خودم نیست، تمام اوقاتم براى خدمت به مردم است. نه، اگر تمام ساعات انسان هم وقف خدمت به خلق خدا باشد، در عین حال انسان بى‌نیاز از اینکه یک ساعت را براى خودش بگذارد نیست. 🔹یک ساعت یا بیشتر در شبانه‌روز را انسان واقعاً براى خودش بگذارد؛ یعنى در آن لحظات برگردد به خودش، خودش را هرچه هست از خارج بِبُرد، به درون خودش و به خداى خودش باز گردد و در آن حال فقط و فقط او باشد و خداى خودش و راز و نیاز کردن و مناجات با خداى خودش و استغفار کردن. 🔸خود استغفار یعنى محاسبة النفس کردن، حساب کشیدن از خود. حساب کند در ظرف این 24 ساعت من چه کردم؟ فوراً براى او روشن مى‌شود که فلان کارم خوب بود، خدا را شکر مى‌کند؛ فلان کار را خوب بود نمى‌کردم، تصمیم مى‌گیرد دیگر نکند و استغفار مى‌کند. 📚تعلیم و تربیت در اسلام، ص۲۲۷ @keyfonas
حق مادر ✅مردی ، مادر خود را به دوش گرفته بود و به سختی، دور کعبه طواف می داد. در آن هنگام، حضرت محمد صلی الله علیه و آله را دید و به ایشان گفت: «آیا حق مادرم را به جا آوردم؟» رسول الله فرمودند: «نه! هرگز نمی توانی حتی یکی از ناله های مادرت، هنگام وضع حمل را جبران نمایی!» 📚فی ظلال القرآن ، ج۵ ، ص ۳۱۸ @keyfonas