✨تقوا، منشأ امان از فتنه
💚از امام زمان عجل الله تعالی فرجه شریف نقل شده که خطاب به شیخ مفید (قدس سره)فرمود:
💎«انه من اتقی ربّه من اخوانک فی الدین و خرج علیه بما هو مستحقّه کان آمناً من الفتنة المظلّة»
💎«همانا هر کس از برادران دینی تو تقوای پروردگارش را داشته باشد و بر آن به طوری که مستحق است اقدام کند او از فتنهی گمراه کننده در امان است».
💎هنگام وقوع فتنه که بسیاری را به کام خود فرو میبرد تنها کسی میتواند از تبعات و مفاسد آن در امان باشد که شیعهی خداترس بوده و اهل تقوا و پرهیزکاری باشد.
📚 احتجاج، طبرسی، ج ۲، ص ۴۹۸
💚اللهم عجل لولیک الفرج💚
@keyfonas
#سخنی_با_دراویش
آيه ۱۷۹ سوره بقره در مقام پاسخ به يك سرى ايرادهايى است كه به حكم #قصاص، به خصوص از سوى روشنفكر نمايان مطرح مىشود. #قرآن مىفرمايد: حكم قصاص براى جامعه انسانى تأمين كننده حيات و زندگى است. قصاص يك برخورد و انتقام شخصى نيست، بلكه تأمين كننده امنيّت اجتماعى است. در جامعهاى كه متجاوز قصاص نشود، عدالت و امنيّت از بين مىرود و آن جامعه گويا حياتى ندارد و مرده است. چنانكه در پزشكى و كشاورزى و دامدارى، لازمه حيات وسلامت انسان، گياه وحيوان، از بين بردن ميكروبها و آفات است.
اگر به بهانه اينكه قاتل هيجان روانى پيدا كرده، بگوييم او رها شود، هيچ ضمانتى نيست كه در ديگر جنايتها اين بهانه مطرح نشود، چون تمام جنايتكاران در حال سلامت و آرامش روحى و فكرى دست به جنايت نمىزنند. با اين حساب تمام خلافكاران بايد آزاد باشند و جامعه سالم نيز تبديل به جنگل شود كه هركس بر اثر هيجان و دگرگونىهاى روحى و روانى، هركارى را بتواند انجام دهد. گمان نشود كه دنياى امروز، دنياى عاطفه و نوع دوستى است و قانون قصاص، قانونى خشن و ناسازگار با فرهنگ حقوق بشر دنياست. اسلام در كنار حكم قصاص، اجازه عفو و اخذ خونبها داده تا به مصلحت اقدام شود.
توجيهاتى از قبيل اينكه از مجرمان و قاتلان در زندان با كار اجبارى به نفع پيشرفت اقتصادى بهرهگيرى مىكنيم، قابل قبول نيست. چون اين برنامهها، تضمين كننده امنيّت عمومى نيستند. اصل، مقام انسانيّت و جامعه عدالت پرور است، نه دنياى پرخطر همراه با توليد بيشتر، آن هم به دست جنايتكاران و قاتلان! از آنجا كه قانون قصاص، ضامن عدالت و امنيّت و رمز حيات جامعه است، در پايان اين آيه مىفرمايد: «لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ» يعنى اجراى اين قانون، موجب خوددارى و جلوگيرى از بروز قتلهاى ديگر است.
#پیام_ها
1- اجراى عدالت، تضمين كننده حيات جامعه است. «لَكُمْ فِي الْقِصاصِ حَياةٌ»
2- تعادل ميان رأفت و خشونت، لازم است. خدايى كه رحمن و رحيم است، قصاص را رمز حيات مىداند. «لَكُمْ فِي الْقِصاصِ حَياةٌ»
3- حذف عنصر خطرناك، يك اصل عقلانى است. «يا أُولِي الْأَلْبابِ»
«1». روم، 50.
«2». انفال، 24.
«3». بقره، 154.
«4». بقره، 28.
4- زود قضاوت نكنيد. ممكن است در برخورد سطحى، قصاص را خوب ندانيد ولى با خرد وانديشه درمىيابيد كه قصاص رمز حيات است. «يا أُولِي الْأَلْبابِ»
5- تقوا و دورى از گناه، فلسفه احكام دين است. چه احكام عبادى و چه قضايى. «1» «لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ»
6- قصاص، سبب بازدارى مردم از تكرار قتل است. «لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ»
#منابع؛ تفسیر نور، محسن قرائتی، تهران:مركز فرهنگى درسهايى از قرآن، 1383 ش، چاپ يازدهماطیب البیان فی تفسیر القرآن، سید عبدالحسین طیب، تهران:انتشارات اسلام، 1378
@keyfonas
وقتی حضرت علی (ع) دست رد به سینه چاپلوسان میزند ❗️
با من چنان که با جباران سخن میگویند سخن مرانید و چنان که با مستبدان محافظه کاری میکنند از من کناره مجویید و با ظاهر آرایی و به طور مصنوعی دوستی نکنید و شنیدن سخن حق را بر من سنگین مپندارید و نخواهم مرا بزرگ انگارید، چه آن کس که شنیدن سخن بر او گران افتد و نمودن عدالت بر وی دشوار بود کار به حق و عدالت بر او دشوار تر است. پس از گفتن حق یا رأی زدن در عدالت باز مأیستید. که من خویشتن را (به عنوان یک انسان ) برتر از آن نمیدانم که اشتباه نکنم ، و نه در کار خویش از خطا ایمنم ، مگر که خدا مرا در کار نفس کفایت کند که از من بر آن توانا تر است.
شیوه زمامداری؛ از سخنان حضرت علی (ع) ؛کتاب دولت آفتاب ؛ اندیشه سیاسی و سیره حکومتی علی (ع) ؛ نویسنده : مصطفی دلشاد تهرانی؛ ص 139
@keyfonas
انگار سخنان حضرت علی (ع) واسه این روزهاست ❗️
این است عظمت مقام روحانی علی (ع)
ای مردم، در روزگاری کینه توز، و پر از ناسپاسی و کفران نعمت ها، صبح کرده ایم، که نیکوکار، بدکار به شمار می آید، و ستمگر بر تجاوز و سرکشی خود می افزاید. نه از آن چه می دانیم بهره می گیریم و نه از آن چه نمی دانیم، می پرسیم، و نه از حادثه مهمّی تا بر ما فرود نیاید، می ترسیم
در این روزگاران، مردم چهار گروهاند:
گروهی اگر دست به فساد نمی زنند، برای این است که، روحشان ناتوان، و شمشیرشان کند، و امکانات مالی، در اختیار ندارند.
گروه دیگر، آنان که شمشیر کشیده، و شرّ و فسادشان را آشکار کرده اند، لشکرهای پیاده و سواره خود را گرد آورده، و خود آماده کشتار دیگرانند. دین را برای به دست آوردن مال دنیا تباه کردند که یا رییس و فرمانده گروهی شوند، یا به منبری فرا رفته، خطبه بخوانند. چه بد تجارتی، که دنیا را بهای جان خود بدانی، و با آنچه که در نزد خداست معاوضه نمایی.
گروهی دیگر، با اعمال آخرت، دنیا را می طلبند، و با اعمال دنیا در پی کسب مقام های معنوی آخرت نیستند، خود را کوچک و متواضع جلوه می دهند. گام ها را ریاکارانه و کوتاه بر می دارند، دامن خود را جمع کرده، خود را همانند مؤمنان واقعی می آرایند، و پوشش الهی را وسیله نفاق و دو رویی و دنیا طلبی خود قرار می دهند.
و برخی دیگر، با پستی و ذلّت و فقدان امکانات، از به دست آوردن قدرت محروم مانده اند، که خود را به زیور قناعت آراسته، و لباس زاهدان را پوشیده اند. اینان هرگز، در هیچ زمانی از شب و روز، از زاهدان راستین نبوده اند.
در این میان گروه اندکی باقی مانده اند که یاد قیامت، چشم هایشان را بر همه چیز فرو بسته، و ترس رستاخیز، اشک هایشان را جاری ساخته است، برخی از آنها از جامعه رانده شده، و تنها زندگی می کنند، و برخی دیگر ترسان و سرکوب شده یا لب فرو بسته و سکوت اختیار کرده اند، بعضی مخلصانه همچنان مردم را به سوی خدا دعوت می کنند، و بعضی دیگر گریان و دردناکند که تقیّه و خویشتن داری، آنان را از چشم مردم انداخته است، و ناتوانی وجودشان را فرا گرفته گویا در دریای نمک فرو رفته اند، دهن هایشان بسته، و قلب هایشان مجروح است، آنقدر نصیحت کردند که خسته شدند، از بس سرکوب شدند، ناتوانند و چندان که کشته دادند، انگشت شمارند
شرق- امیرالمومنین امام علی علیه السلام این خطبه را در سال 37.هجری در مسجد کوفه درباره شناخت مردم و روزگاران پس از پیامبر (صلّی اللّه علیه و آله و سلّم ) ایراد کردند
@keyfonas
گدایی محبت انسان را #ذلیل میکند
در اخلاق اسلامی به #محبت به دیگران سفارش زیادی شده و حتی روشهای آن در احادیث آمده است که برای #جلب محبت دیگران چه رفتارها و اعمالی می بایست انجام داد.
✅ اما انسان مومن، حق ندارد برای جلب محبت دیگران خود را #ذلیل و #کوچک کند. بعضی ها معنا و تفاوت ذلت با تواضع را باهم اشتباه میگیرند.
مومن، #محبت_را_گدایی_نمیکند و خود را به ذلیل شدننمیکشاند.
✅امام صادق(ع):
خداوند اختيار همه #كارها را به مؤمن داده اما اين اختيار را به او نداده است كه #ذليل باشد.
مؤمن از كوه محكم تر است، زيرا از #كوه با ضربات تيشه كم مى شود اما با هيچ وسيله اى از #دين مؤمن نمى توان كاست.
📚تهذيب الاحکام ج6، ص179، ح367
@keyfonas
فحاشی به بَرده ی کافر
✅امام صادق(ع)، #رفیقی
داشتند که همیشه با هم بودند. یک روز که امام به #محلی به نام "حذائین" می رفتند، دوست ایشان و غلامش نیز دنبال حضرت می آمدند.
آن شخص در راه متوجه شد که غلامش نیست. سه بار غلام را صدا زد ولی او را نیافت. وقتی #غلام با تاخیر حاضر شد، با عصبانیت گفت:
«ای پسر زن بدکاره کجا بودی؟»
امام علیه السلام با #شنیدن این جمله، دست خود را بر پیشانی اش زد و فرمود:
«سبحان الله! به #مادرش نسبت بدکاره بودن می دهی؟! گمان می کردم انسان با تقوایی هستی.»
آن شخص گفت:
«فدایت شوم! مادر این غلام، کافر است و نسبت #زناکار دادن به مشرکین مانعی ندارد!»
امام صادق فرمود:
«آیا نمی دانی که هر امتی را نکاحی مخصوص به خودشان هست و حتی اگر مشرک هم باشند نمی شود به آنها #دشنام داد؟!»
📚اصول کافی، ۴، ص ۱۶
@keyfonas
فقر اقتصادی چه بر سر یک #جامعه میآورد؟
#شهید_مطهری
✅فقر و احتیاج ـ سببش هر چه باشد، خواه بیعدالتی یا چیز دیگر ـ یکی از موجبات گناه است؛ اگر ضمیمه بشود با احساس مغبونیت و #محرومیت، دیگر بدتر؛ اگر ضمیمه بشود با حسرتکشیدنهای تجملات عدهای، باز از آن هم بدتر.
✅سبب #سرقتها میشود، سبب رشوهگیریها و اختلاسها و خیانتها به اموال عمومی میشود، سبب گناهها میشود، سبب غلّ و غشّ و #تقلب در کارها میشود؛ سبب میشود که افرادی برای اینکه خود را به دستهای دیگر برسانند، #رشوه بخورند، دزدی بکنند، زیر حساب مردم بزنند و همینطور...
✅فقر آدمی را که #ایمان قوی نداشته باشد زود وادار به گناه میکند. بسیاری از گناهان هست که از فقر و احتیاج ناشی میگردد، لذا رسول اکرم فرمود : کادَ الْفَقْرُ اَنْ یکونَ کفْراً #فقر نزدیک به سرحد کفر است. فقر، روح را عاصی و عزیمت را ضعیف میکند.
📚استاد مطهری، بیست گفتار، ص83-82
@keyfonas