سلام باتوجه به وضعیت روحی روانی سختی که خرافات و شایعات در مورد سحر (جادو) دربعضی از همشهریان به وجود آمده لازم دیدیم مواردی را باذکر منابع تذکر دهیم ،باشد که پندگیریم وهمانند آیات سوره ناس وفلق ازشر هربدی به خداوند پناه ببریم نه به جادو وخرافات و...
سحر از نظر قرآن به دو بخش تقسیم مىشود:
1. آنجا که مقصود از آن فریفتن و تردستى و شعبده و چشمبندى است و حقیقتى ندارد چنان که مىخوانیم:" فَإِذا حِبالُهُمْ وَ عِصِیُّهُمْ یُخَیَّلُ إِلَیْهِ مِنْ سِحْرِهِمْ أَنَّها تَسْعى"[1]؛ ریسمانها و عصاهاى جادوگران زمان موسى در اثر سحر، خیال مىشد که حرکت مىکنند؛ و در آیه دیگر آمده است" فَلَمَّا أَلْقَوْا سَحَرُوا أَعْیُنَ النَّاسِ وَ اسْتَرْهَبُوهُمْ"[2]هنگامى که ریسمانها را انداختند چشمهاى مردم را سحر کردند و آنها را ارعاب نمودند، از این آیات روشن مىشود که سحر داراى حقیقتى نیست که بتوان در اشیاء تصرفى کند و اثرى بگذارد بلکه این تردستى و چشم بندى ساحران است که آن چنان جلوه مىدهد.
2. از بعضى از آیات قرآن استفاده مىشود که بعضى از انواع سحر به راستى اثر مىگذارد مانند آیه فوق که مىگوید آنها سحرهایى را فرا مىگرفتند که میان مرد و همسرش جدایى مىافکند "فَیَتَعَلَّمُونَ مِنْهُما ما یُفَرِّقُونَ بِهِ بَیْنَ الْمَرْءِ وَ زَوْجِهِ" یا تعبیر دیگرى که در آیات فوق بود که آنها چیزهایى را فرا مىگرفتند که مضر به حالشان بود و نافع نبود "وَ یَتَعَلَّمُونَ ما یَضُرُّهُمْ وَ لا یَنْفَعُهُمْ"[3]. ولى آیا تاثیر سحر فقط جنبه روانى دارد و یا این که اثر جسمانى و خارجى هم ممکن است داشته باشد؟ در آیات بالا اشارهاى به آن نشده، لذا بعضى معتقدند اثر سحر تنها در جنبه هاى روانى است[4] . [5]
به هر حال در یک جمع بندی می توان گفت: سحر گاهى یک نوع چشمبندى و تردستى است، و گاه تنها جنبه روانى و خیالى و تلقینى دارد، و گاه با استفاده از خواص ناشناخته فیزیکى و شیمیایى بعضى از اجسام و عناصر و گاه از طریق کمک گرفتن از شیاطین انجام می گیرد. البته ساحران، افراد منحرف و دنیاپرستى هستند که اساس کارشان بر تحریف حقایق است.
در عصر ما چون بسیارى از خواص اجسام و عناصر که در گذشته بر توده مردم، مخفى بود، آشکار شده است، و حتى کتاب هایى در زمینه آثار اعجاب انگیز موجودات مختلف نوشته شده است، واقعیت قسمت زیادى از سحرهاى ساحران روشن شده و در موارد زیادی این حربه از دست ساحران گرفته شده است. (مثل روشن شدن خواص شمیایی عناصر و یا بعضی خواص نور)
از نظر اسلام در بسیاری از موارد، سحر باعث گمراه ساختن مردم و تحریف حقایق و متزلزل ساختن پایه های اعتقادات افراد ساده ذهن می شود. در احادیثى که از پیشوایان بزرگ اسلام به ما رسیده است سحر به شدت مذمت و از آن نهی شده است، از جمله این که:
حضرت على )ع( مىفرماید: " کسى که سحر بیاموزد، کم یا زیاد، کافر شده است، و رابطه او با خداوند به کلى قطع مىشود...".[۶]
پس از نظر اسلام، انجام، تعلیم ، تعلم و تکسب به سحر، ممنوع و حرام[۷] و از گناهان کبیره است و در بعضی از روایات، تعلیم و تعلم سحر را موجب کفر شمرده اند.
فقهاى اسلام به اتفاق می فرمایند یاد گرفتن و انجام اعمال سحر و جادوگرى حرام است.
در بعضی از کتب[۸] و روایات برای از بین بردن سحر خواندن آیات و دعاهایی توصیه شده است. ما از باب نمونه به چند مورد اشاره می کنیم:
1. محمد بن عیسى گوید از حضرت رضا (ع) در باره سحر پرسیدم حضرت فرمود: سحر به اذن خدا اثر مىکند هر گاه ترا سحر کردند دستت را تا مقابل صورتت بالا ببر و این دعا را بخوان: "باسم الله العظیم باسم الله العظیم رب العرش العظیم الا ذهبت و انقرضت".
۲_ این آیه را هفت بار بر سحر شده بخوانند: "سَنَشُدُّ عَضُدَکَ بِأَخِیکَ وَ نَجْعَلُ لَکُما سُلْطاناً فَلا یَصِلُونَ إِلَیْکُما بِآیاتِنا أَنْتُما وَ مَنِ اتَّبَعَکُمَا الْغالِبُونَ"[۹].[۱۰] پس به طور کلی باید از شر سحر ساحران به خدا پناه برد.
از مجموع آنچه گفته شد روشن گردید که باید توجه داشت که اغلب مواردی که مردم آن را سحر می پندارند ناشی از توجه بیش از حد عده ای به خرافات و اوهام و سوء استفاده عده سودجوی دیگر، از شرایط فراهم آمده است در حالی که از سحر اطلاعی ندارند علاوه لااقل بخشی از سحر، با تصرف در خیال انسان انجام می پذیرد و همان طوری که در جریان ساحران و حضرت موسی (ع) اتفاق افتاد، در این گونه موارد با بالا رفتن سطح اعتقادات و آگاهی های مردم، عملا این گونه سحرها کارائی نخواهند داشت. در هر صورت اگر واقعا سحری روی دهد، برای نجات از آن می توان از دعا و آنچه در روایات آمده است بهره برد و نه اینکه برای رهایی از سحر به استفاده از سحر منحصر گردیم.
کانون فرهنگی امام زمان(عج) مسجد جامع کهریزسنگ
@kfemamzamani
#جادوجمبل
[1] طه، 66.
[2] اعراف، 116.
[3] بقره ، 102.
[4] علامه در المیزان می فرماید: سحر یک نوع تصرف درحاسه انسان است، بطورى که حاسه بیننده چیزهایى را ببیند و یا بشنود که حقیقت نداشته باشد. (ترجمه المیزان، ج8، ص: 275)؛ یکى از اقسام آن تصرف در خیال مردم است، که آن را سحر دیدگان می نامند، و این فن از تمامى فنون سحر مسلمتر و صادقتر است. (ترجمه المیزان، ج1، ص: 368).
[5] تفسیر نمونه، ج1، ص: 379
[۶] وسائل الشیعه باب 25 من ابواب ما یکتسب به حدیث 7. " من تعلم شیئا من السحر قلیلا او کثیرا فقد کفر و کان آخر عهده بربه ..." تفسیر نمونه، ج1، ص: 380.
[۷] نک: تحریر الوسیله، ج 1، ص 498 ، مسئله 16.
[۸] و نیز در حواشی مفاتیح الجنان تحت عنوان تعویذ ابطال سحر بیان شده است .
[۹] قصص، 35 .
[۱۰] رضی الدین، حسن بن فضل طبرسی، مکارم الأخلاق، ترجمه میر باقرى، ج2، ص: 326 و 327 و328 و 329.
خرافه خوش شانسی نعل اسب از کجا آمده است؟ افرادی که در مغازه خود نعل اسب دارند باید بدانند وما نیز باخرید نکردن از آنها باید این خرافه رابرچینیم.
بعد از کشتن چرا اسب تاختند...
بدانید که برای اسب تاختن آماده بودند چون قبیله هوازن از روز قبل نعل تازه بر اسبهایشان بستند..
بعدها فرزندانشان همین نعلها را با افتخار بر در خانه هایشان می زدند که ما از اولاد همانهایی هستیم که این نعلها را بر پیکر حسین بن علی تاختند. و یهودیان عراق که بعدها کوچ کردند و به اسپانیا رفتند، این نشان نعل را به عنوان نشان خوش شانسی همه جا پخش کردند، که حتی الان در اروپا و آمریکا هم پخش شده است (رائفی پور)
کانون فرهنگی امام زمان(عج) مسجد جامع کهریزسنگ
@kfemamzamani
#جادوجمبل
طلسم
یکی از باورهایی که در برخی از مردم است باور به طلسم است.
در این راستا سودجویانی همیشه بوده و هستند که به بهانه طلسم گشایی با وعده ها و ادعاهای دروغین مردم را فریب می دهند. آنان با ضریب هوشی و توانایی برقراری ارتباط بالا و داشتن تجربه در قیافه شناسی به سادگی می توانند مردم را متقاعد کنند که قدرت ماوراء الطبیعه دارند و با عوامل دیگر در ارتباط هستند. آن وقت به راحتی از آنها کلاهبرداری می کنند.
چند نکته درباره طلسم
1. احتمال اینکه کسی با طلسم مانع کار کسی شود بسیار ضعیف بوده و در بسیاری از موارد خرافه و پوچ است.
2. اعتقاد به طلسم موجب ایجاد پیشینه ی ذهنی نسبت به برنامه ی خود می شود و در نتیجه به گونه ای عمل خواهد کرد که منجر به عدم موفقیت می گردد.
3. از آنجا که مدعیان طلسم گشایی دارای تحصیلات و مدرک رسمی نیستند و راهی برای صحت ادعایشان نیست مدعیان دروغین زیادی دارد.
4. انسان باید با تعقل و تدبیر شخصی و مشورت با خردمندان، به شناسایی ضعفهای خود و راههای برطرف کردن آنها بپردازد، نه اینکه به دنبال موهوم گرایی باشد.
5. بر فرض که طلسمی باشد برای گشودن آن، راههای زیر پیشنهاد می گردد:
- استعاذه به خداوند و خواندن سوره های ناس و فلق.
- خواندن و نوشتن آیات 75 تا 82 یونس.
- دعا و تضرع به درگاه خداوند.
- خواندن دعاهای مفاتیح الجنان با تعویذ بطلان سحر.
- دادن صدقه.
کانون فرهنگی امام زمان(عج) مسجد جامع کهریزسنگ
@kfemamzamani
#جادوجمبل
هدایت شده از پایگاه خبری کهریزسنگ
السلام علیک یافاطمه الزهراء(س)
مراسم سخنرانی وعزاداری
به مناسبت شهادت حضرت زهراء(س)
سخنران:حجت الاسلام قاضی عسگر از اصفهان
زمان: از جمعه97/10/28
به مدت سه شب
ساعت شروع:18:45
مکان: بیت العباس شهدای کهریزسنگ
هدایت شده از پایگاه خبری کهریزسنگ
پنچ شب شور و عزای فاطمی
🏴هیئت قمربنی هاشم(ع)
همراه با قرائت قرآن کریم، حدیث شریف کساء، سخنرانی و سینه زنی
⬅️ زمـــــان. پنجشنبه 27 دی الی 1 بهمن ماه
ساعت 19:0۰
⬅️ مکـــــان : زینبیه شهر کهریزسنگ
بخت خوب و بد
گاه جریان ها به نفع بعضی افراد به گونه ای تمام می شود که برای دیگری آن گونه نیست مثلًا کاسبی هر معامله ای می کند به سودش تمام می شود هر جنسی می خرد قیمت آن جنس بالا می رود همه می گویند او آدم خوش شانسی است. اما جریان امور برای بعضی افراد برعکس است به هر دری می زند بسته است و در هیچ کاری موفق نمی شود اکنون این سؤال پیش می آید که آیا واقعاً بخت و شانس وجود دارد؟
اگر ذهن این قانون را نپذیرفته بود که هر حادثه ای علتی دارد مفهوم چرا برای ذهن مورد نداشت و نمی شود چیزی بدون علت باشد. اعتقاد به بخت و اقبال یا تصادف و اتفاق فقط از جهل به علت حاصل می شود و قضای الهی به هیچ حادثه ای مستقیماً و بلاواسطه تعلق نمی گیرد بلکه هر حادثه ای را تنها از راه علل و اسباب خودش ایجاد می کند و انسان که نمی تواند در برابر علل حوادث بی تفاوت بماند و باید برای هر حادثه ای علتی بجوید اگر موحد و خداپرست باشد علل حوادث را به ذات پاک او که طبق حکمتش همه چیز را روی حساب انجام می دهد باز می گرداند وگرنه یک سلسله علل خرافی و موهوم بی اساس برای آن ها می تراشد یکی از آنها بخت و شانس است.
اسلام اقبال و ادبار انسان را در پرتو فعالیت های مثبت و منفی قرار داده است در منطق قرآن اگر شومی و بدبختی وجود داشته سرچشمه آن خود اعمال انسان است. قرآن می فرماید:
لَیسَ لِلْإِنْسانِ إِلَّا ما سَعی
برای انسان جز آنچه تلاش کرده نیست.
#جادوجمبل
کانون فرهنگی امام زمان(عج) مسجد جامع کهریزسنگ
@kfemamzamani
خوش اقبالی یا بداقبالی
اولین اصل خوش اقبالی عبارت است از: به حداکثر رساندن تعداد فرصتهایی که در زندگی برای افراد پیش می آید.
این افراد در زندگی خویش همواره پذیرای موقعیتهای جدید هستند و علاوه بر ایجاد موقعیتهای جدید برای خود، متوجه فرصتهای جدیدی که برایشان پیش می آید نیز می شوند.
دومین اصل این است که افراد خوش اقبال با تکیه بر الهامات درونی و حدسیات خود تصمیمات مؤثری می گیرند و سعی می کنند تا در هنگام تصمیم گیری در یک موضوع، ذهن خود را از موضوعهای دیگر پاک کنند.
به عنوان سومین اصل، افراد خوش اقبال همواره در زندگی خود انتظار خوش اقبالی دارند و این انتظار، به آنها کمک می کند که در هنگام مواجهه با شکستها و مشکلات بیشتر پافشاری کنند و در روابط خود با دیگران موفق باشند.
چهارمین و آخرین اصل خوش اقبالی این است که افراد خوش اقبال می توانند اقبال بد را به خوش اقبالی تبدیل کنند.
این افراد با استفاده از روشهای مختلف روانشناسی بر موقعیتهای نامناسب زندگی خود چیره می شوند و آنها را به میل خود تغییر می دهند.
#جادوجمبل
کانون فرهنگی امام زمان(عج) مسجد جامع کهریزسنگ
@kfemamzamani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«گریههای امامزمان بالایمنبر»
🏮 خدا مرگتان دهد، ای کاش هیچ وقت شما را نمی دیدم...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چشم زخم
#جادوجمبل
کانون فرهنگی امام زمان (عج) مسجدجامع کهریزسنگ
@kfemamzamani تلگرام
eitaa.com/kfemamzamani ایتا
sapp.ir/kfemamzamani سروش
ایام فاطمیه زمان مناسبی است تا اطلاعات جامعی را درباره چگونگی شهادت فاطمه (س) بدست آوردید.
حضرت امام صادق (ع) با تصريح بيشتر در مورد علت بيمارى و شهادت فاطمه (س) مىفرمايند: «و كان سبب وفاتها ان قنفذا مولى الرجل لكزها بنعل السيف بامره فاسقطت محسنا، و مرضت من ذلك مرضا شديدا؛ سببشهادت فاطمه (س) اين بود كه قنفذ (غلام خليفه دوم) با غلاف شمشير او را زده و بچه اش را كشت و مادرم از اين جهت به بستر بيمارى افتاد.
در هنگام یورش حاکمان غاصب به خانهاش، حضرت زهرا (س) به گونهای میان درب و دیوار آسیب دیدند که علاوه بر صدمههای سخت، جنین ایشان نیز سقط شد و تازیانه های بیشماری بر جان و روح او نشست. همه این رویدادهای تلخ و دردناک حضرت زهرا (س) را به بستر بیماری کشاند و به شهادت ایشان منجر شد.
اسماء مىگويد: از اتاق بيرون شدم و صداى مناجات آن حضرت را مى شنيدم، آهسته به طورى كه مرا نبيند وارد شدم ديدم دست به سوى آسمان دراز كرده و مى گويد: پروردگارا به حق محمد مصطفى و اشتياقى كه به ديدار من داشت، و به شوهرم على مرتضى و اندوهش بر من و به حسن مجتبى و گريهاش بر من و به حسين شهيد و پژمردگى و حسرتش بر من و به دخترانم كه پاره تن فاطمه مى باشند و غم و اندوهى كه بر من دارند، از مى خواهم كه بر گناهكاران امت محمد ترحم فرمائى و آنان را بيامرزى و به بهشت وارد كنى كه تو بزرگوارترين سؤال شوندگان و مهربانترين مهربانانى
فال یا سرنوشت نیک وبد
سوره یس :قالوا انا تطیرنا بکم لئن لم تنتهوا لنرجمنکم و لیمسنکم منا عذاب الیم »
معنای آیه این است که مردم قریه به رسولان گفتند: ما شما راشوم می دانیم و سوگند می خوریم که اگر دست از سخنان خود برندارید و تبلیغات دین خود را ترک نکنید ، ما شما را سنگ باران می کنیم.
جواب پیامبران:طائرکم معکم »
ظاهر معنایش این است که آن چیزی که جا دارد با آن، فال بد بزنید آن چیزی است که با خودتان هست و آن عبارت است از حالت اعراضی که از حق دارید و نمی خواهید حق را - که همان توحید است - بپذیرید و این که به سوی باطل یعنی شرک، تمایل و اقبال دارید.
بعضی از مفسران گفته اند: معنایش این است که طائر شما یعنی بهره و نصیب شما از خیر و شر با خود شماست، و آن اعمال نیک و بد شماست: اگر خیر باشد، بهره شما خیر می شود و اگر شر باشد،فال وسرنوشت شما شر می شود.
#جادوجمبل
کانون فرهنگی امام زمان (عج) مسجدجامع کهریزسنگ
@kfemamzamani تلگرام
eitaa.com/kfemamzamani ایتا
sapp.ir/kfemamzamani سروش
فال نیک بزنید
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم :«تفالوا بالخیر تجدوه; همواره فال نیک بزنید تا آن را بیابید.»
امام رضا عليه السلام : به خداوند گمان نيك ببر ؛ زيرا خداى عزّ و جلّ مى فرمايد : من نزد گمان بنده مؤمن خويشم ؛ اگر گمانِ او به من نيك باشد ، مطابق آن گمان با او رفتار كنم و اگر بد باشد نيز مطابق همان گمانِ بد با او عمل كنم
اما این که در روایات، مسئله تفال چگونه آمده است: از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل شده که فرمود: «تفالوا بالخیر تجدوه; همواره فال نیک بزنید تا آن را بیابید.» و نیز از آن بزرگوار، نقل شده که بسیار تفال می زده، هم چنان که در داستان حدیبیه، وقتی که «سهیل بن عمرو» از طرف مشرکین مکه آمد، رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: حالا دیگر، امر بر شما سهل و آسان شد.و نیز در داستان نامه نوشتن آن حضرت به خسرو پرویز آمده است که وی را به اسلام دعوت کرد و او نامه آن جناب را پاره کرد و در جواب نامه، مشتی خاک برای آن حضرت فرستاد، حضرت همین عمل را به فال نیک گرفت و فرمود: به زودی مسلمانان، خاک کشور او را مالک می شوند.آن حضرت، این گونه تفال ها را در بسیاری از موارد، داشته است
این که پیامبر صلی الله علیه و آله فال نیک را دوست می داشت به خاطر آن بود که انسان هر گاه امیدوار به فضل پروردگار باشد در راه خیر گام برمی دارد و هنگامی که امید خود را از پروردگار قطع کند در راه شر خواهد افتاد و فال بد زدن، مایه سوء ظن و موجب انتظاربلا و بدبختی کشیدن است
#جادوجمبل
کانون فرهنگی امام زمان (عج)
مسجدجامع کهریزسنگ:
@kfemamzamani تلگرام
eitaa.com/kfemamzamani ایتا
sapp.ir/kfemamzamani سروش
هدایت شده از پایگاه خبری کهریزسنگ
ثبتنام آزمون سراسری حفظ و مفاهیم 🍃🌺
ثبتنام برای حضور در آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم از ۱۰ دیماه همزمان در سراسر کشور و از طریق پایگاه اینترنتی www.quranedu.ir آغاز و تا اوایل بهمنماه ادامه دارد.
آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم امسال با مشارکت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت آموزش و پرورش، سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار میشود. در این مشارکت، اجرای طرح بشارت در برنامههای آزمون مشترک دستگاههای فوق قرار گرفته است.
بر اساس این گزارش، آزمون رشتههای الکترونیکی در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه اول و دوم اسفندماه و آزمون رشتههای کتبی نیز روز پنجشنبه نهم اسفندماه برگزار میشود.
همچنین آزمون رشتههای شفاهی ویژه گروه سنی مقطع ابتدایی و پایینتر و حافظان کل قبول شده در مرحله کتبی روز ۱۱ تا ۱۶ اسفندماه برگزار میشود. روزهای ۱۸ تا ۲۳ اسفندماه نیز آزمون رشتههای شفاهی ویژه دانش آموزان تمامی مقاطع تحصیلی شرکت کننده در رشته حفظ جزء ۳۰ قرآن کریم و در مدارس برگزار میشود.
یادآوری میشود آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم در ۱۸ رشته شامل حفظ جزء ۳۰ قرآن کریم(طرح بشارت ۱۴۵۲)، حفظ جزء اول قرآن، حفظ سه جزء اول، حفظ پنج جزء اول، حفظ ۱۰ جزء اول، حفظ ۱۵ جزء اول، حفظ ۲۰ جزء اول، حفظ کل قرآن کریم، ترجمه و مفاهیم قرآن، تدبر در قرآن، تفسیر قرآن کریم، معارف و حفظ موضوعی قرآن، معارف و حفظ احادیث نهجالبلاغه، مفاهیم صحیفه سجادیه، سبک زندگی و سیره معصومین(ع)، ترجمه و مفاهیم قرآن کریم و روخوانی قرآن کریم برگزار میشود.
افرادی که قصد ثبت نام در این مسابقات را دارند می توانند جهت ثبت نام و اطلاعات بیشتر، روزهای یکشنبه تا چهارشنبه با دارالقرآن تماس بگیرند
4232 3496 🌺🍃
@darolquranhazratmahdi