eitaa logo
اُنس با روایات اهل بیت (علیهم السلام)
133 دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
1.7هزار ویدیو
111 فایل
در این کانال مطالبی پیرامون روایات اهل بیت علیهم السلام، یا پیرامون خود اهل بیت علیهم السلام و یا مطالبی پیرامون شیعیان ، ارائه میشود. البته گاهی مطالبی جنبی و غیر مرتبط نیز ارسال می‌شود
مشاهده در ایتا
دانلود
فقه و فقیه در کلام امام رضا علیه السلام امام رضا علیه السلام بر اساس حدیثی زیبا که از لحاظ سند هم معتبر است فقیه را دارای علاماتی از جمله بردباری، علم و سکوت معرفی می‌کنند: مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِی نَصْرٍ قَالَ قَالَ أَبُو الْحَسَنِ الرِّضَا ع مِنْ عَلَامَاتِ الْفِقْهِ الْحِلْمُ وَ الْعِلْمُ وَ الصَّمْتُ إِنَّ الصَّمْتَ بَابٌ مِنْ أَبْوَابِ الْحِکْمَةِ إِنَّ الصَّمْتَ یَکْسِبُ الْمَحَبَّةَ إِنَّهُ دَلِیلٌ عَلَى کُلِّ خَیْرٍ. امام رضا علیه السلام می‌فرمایند: از نشانه‏‌هاى فهم عمیق دین، بردبارى و دانش و سکوت است. همانا خاموشى درى است از درهاى حکمت. به راستى خاموشى و سکوت موجب دوستی و محبت می‌گردد و راهنمای هر خیر و خوبی است. 📚 الکلینی، الکافی ج۳ ص۲۹۲-۲۹۳ ح۱۸۲۰ پ.ن پر واضح است که منظور از صمت (سکوت) در روایت به معنی عدم صحبت کردن نیست بلکه تلکم لازم از روی بردباری و علم منهای سخنان غیر لازم و در جایی است که نباید سخن گفت
11.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 کلیپ : سمی که باعث شهادت امام رضا علیه السلام شد از طریق چه میوه‌ای منتقل شد؟ 🎙 ✔️ ✔️
علت قبول ولايتعهدی مامون از سوی امام رضا عليه السلام در حديث ريان بن صلت حدثنا أحمد بن زياد بن جعفر الهمداني رضي الله عنه قال: حدثنا علي بن إبراهيم بن هاشم عن أبيه، عن الريان بن الصلت، قال: دخلت على علي بن موسى الرضا عليهما السلام فقلت له: يا بن رسول الله الناس يقولون: إنك قبلت ولاية العهد مع إظهارك الزهد في الدنيا؟ فقال عليه السلام: قد علم الله كراهتي لذلك، فلما خيرت بين قبول ذلك وبين القتل إخترت القبول على القتل، ويحهم! أما علموا أن يوسف عليه السلام كان نبيا ورسولا دفعته الضرورة إلى تولي خزائن العزيز "قال إجعلنى على خزائن الأرض إني حفيظ عليم" ودفعتني الضرورة إلى قبول ذلك على إكراه وإجبار بعد الاشراف على الهلاك، على أني ما دخلت في هذا الامر إلا دخول خارج منه فالى الله المشتكى وهو المستعان. ريان بن صلت می‌گويد: بر على بن موسى الرضا عليهما السلام وارد شدم و عرضه‏ داشتم يا ابن رسول الله مردم می‌گويند: شما با كمال زهد بدنيا و پارسایى كه اظهار می‌داريد با اين حال ولايتعهدى مأمون را پذيرفته‏ايد! آن بزرگوار فرمود: خدا خود می‌داند كه من تا چه حدّ اين كار را نمى‏پسنديدم، ولى وقتى كه امر دائر شد ميان قبول اين امر و كشته شدن، آن را بر قتل نفس برگزيدم. واى بر ايشان! آيا نمی‌دانند كه يوسف پيامبر بود و چون ضرورت اقتضا كرد به پادشاه مصر گفت: اجْعَلْنِي عَلى‏ خَزائِنِ الْأَرْضِ... تا آخر آيه، مرا هم ضرورت و ناچارى با كمال اكراه و نادلخوشى بدين كار كشيد و پس از اينكه مشرف بر هلاک بودم آن را به اكراه پذيرفتم؟ و در اين امر داخل نگشتم مگر مانند كسى كه از آن خارج شده باشد و شكايت را بخدا می‌برم و از او يارى مى‏جويم. 📚 الصدوق، عيون أخبار الرضا علیه السلام ج۲ ص۱۵۰-۱۵۱ ح۲
بیان بخشی از مقامات و علوم اهل بیت در حدیثی از امام رضا علیه السلام اهل بیت رسول الله صلی الله علیه و آله پس از ایشان جانشین و حافظ میراث‌شان بوده‌اند که البته با ظلم ظالمان زمان، این مقام در عرصه‌ی خلافت و حکومت سیاسی به ظهور و بروز نرسید. بدیهی است که افرادی که پس از پیامبر خاتم صلی الله علیه و آله خلفای حقیقی ایشان هستند، بایستی اعلم خلق باشند. امام رضا علیه السلام در حدیثی معتبر به بخشی از علوم و مقامات اهل بیت علیهم السلام اشاره می‌کنند. علي بن إبراهيم، عن أبيه، عن عبد العزيز بن المهتدي، عن عبد الله بن جندب أنه كتب إليه الرضا عليه السلام: أما بعد، فان محمدا صلى الله عليه وآله كان أمين الله في خلقه فلما قبض صلى الله عليه وآله كنا أهل البيت ورثته، فنحن أمناء الله في أرضه، عندنا علم البلايا والمنايا، وأنساب العرب، ومولد الاسلام، وإنا لنعرف الرجل إذا رأيناه بحقيقة الايمان، وحقيقة النفاق، وإن شيعتنا لمكتوبون بأسمائهم وأسماء آبائهم، أخذ الله علينا وعليهم الميثاق، يردون موردنا ويدخلون مدخلنا، ليس على ملة الاسلام غيرنا وغيرهم، نحن النجباء النجاة، ونحن أفراط الأنبياء ونحن أبناء الأوصياء، ونحن المخصوصون في كتاب الله عز وجل، ونحن أولى الناس بكتاب الله، ونحن أولى الناس برسول الله صلى الله عليه وآله، ونحن الذين شرع الله لنا دينه فقال في كتابه: "شرع لكم (يا آل محمد) من الدين ما وصى به نوحا (قد وصانا بما وصى به نوحا) والذي أوحينا إليك (يا محمد) وما وصينا به إبراهيم وموسى وعيسى (فقد علمنا وبلغنا علم ما علمنا واستودعنا علمهم نحن ورثة اولي العزم من الرسل) أن أقيموا الدين (يا آل محمد) ولا تتفرقوا فيه (وكونوا على جماعة) كبر على المشركين (من أشرك بولاية علي) ما تدعوهم إليه (من ولاية علي) إن الله (يا محمد) يهدي إليه من ينيب" من يجيبك إلى ولاية علي عليه السلام عبدالله بن جندب می‌گوید: امام رضا (علیه السلام) برای او نوشت: اما بعد؛ به راستى محمد (صلی الله علیه و آله) امین خدا در خلقش بوده است و چون وفات کرد ما اهل بیت وارثانش بودیم و ما امناء خداوندیم در زمین خدا. علم بلاها و مرگ و میرها نزد ما است و انساب عرب و علم پیدایش اسلام هم در نزد ماست. (یعنى نژاد صحیح و فاسد عرب را می‌شناسیم و از محل تولد اسلام که دل انسانست آگاهیم‏) و به راستى ما هر مردى را ببینیم مى‌شناسیم‏ که از روى حقیقت مؤمن است یا منافق است. شیعیان ما به نام خودشان و پدرشان ثبت شده‌اند. خداوند از ما و آن‌ها تعهد گرفته است. شیعیان ما از سرچشمه ما آب نوشند و به راه ما مى‏‌روند. جز ما و آن‌ها کسى در کیش اسلام نیست. ما نجیب و ناجى هستیم و ما بازماندگان پیغمبرانیم و ما زادگاه اوصیائیم و ما صاحبان امتیاز در کتاب خداى عزوجل هستیم. ما از همه‌ى مردم به کتاب خدا شایسته‌تریم و ما از همه مردم به رسول خدا نزدیک‌تریم. ما هستیم که خدا دین خود را به حساب ما تشریع کرده و در قرآن فرموده (۱۳ سوره شورى): "مقرر کرد براى شما اى آل محمد از دین، آنچه وصیت کرد بدان نوح (را به ما سفارش داده همان را که به نوح سفارش داده) و آنچه را به تو وحى کردیم (اى محمد) و آنچه را به ابراهیم و موسى و عیسى سفارش دادیم (خدا به ما آموخته و رسانیده آن‌چه را باید بدانیم و به ما سپرده علم آنان را، ما وارثان رسولان اولی العزمیم) براى آنکه دین را بر پا دارید (اى آل محمد) و در آن تفرقه نشوید و جدایى نیندازید (و متحد باشید). بر مشرکان بسیار سخت و ناگوار است (هر که در ولایت على مشرک است) آن‌چه را بدان دعوت‌شان کنید (از ولایت بلافصل على (علیه السلام)). به راستى خدا (اى محمد) هدایت کند هر که به جانب او برگردد» (یعنى ولایت على (علیه السلام) را از تو نپذیرد). 📚 الکلینی، الکافی ج۱ ص۲۲۳-۲۲۴ ح۱ 👈 برای آشنایی بیشتر، به کانال (عج) بپیوندید🙏 🔻🔻🔻 https://eitaa.com/joinchat/2849767479C0d5e53a286
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا