✍️ خیلیها خوششان نیامد، اما جوانان بسیاری امیدوار شدند
🔻امام جمعه لواسان پس از کنار رفتن از این سمت:
🔹 به بنده ایراد میگرفتند که تو امام جمعه متعارفی نیستی.گفتم: خودم انتخاب کردم که از این کلیشهها بیرون باشم. من #انقلابی وفادار به اهداف امام هستم، به این دلیل باید سد محافظهکاری خیالپردازانه و مصلحتانديشی خانمانسوز را میشکستم.
🔹خیلیها خوششان نیامد، اما جوانان بسیاری امیدوار شدند.
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
✍️اولین سوالی که پیش میاد اینه که، باتوجه به اینکه طیف گسترده ای از #طلاب و #روحانیون، جناب علی اکبری رو با روحیه #محافظه_کاری و مصلحت اندیشی میشناسن، ایشون توضیحی در این زمینه و برای رد این ذهنیت میتونن داشته باشن؟
🛎 دومین سوالی که در این زمینه بوجود میاد اینه که چرا باوجود اینکه #امام_جمعه_لواسان برخی اقدامات شایسته از جمله #مبارزه_با_زمین_خواری داشتن و افراد زیادی با کارهای ایشون به مبارزه با فساد امیدوار شدن، چرا کنار گذاشته شدن؟
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
🔻الفُرصَةُ تَمُرُّ مَرَّ السَّحابِ : فرصت ها چون ابرها مى گذرند
#امام_علی علیهالسلام
#نهجالبلاغهحکمت21
روزی عمیقا دلتنگ اون کسی میشی که تا وقتی بود ، بودنش رو ندیدی
☀️بیانات مقام معظم رهبری
عاشورا پیامها و درسهایی دارد. عاشورا درس میدهد که برای حفظ دین، باید فداکاری کرد. درس میدهد که در راه قرآن، از همه چیز باید گذشت. درس میدهد که در میدان نبرد حقّ و باطل، کوچک و بزرگ، زن و مرد، پیر و جوان، شریف و وضیع و امام و رعیّت، با هم در یک صف قرار میگیرند. درس میدهد که جبههی دشمن با همهی تواناییهای ظاهری، بسیار آسیبپذیر است -همچنانکه جبههی بنیامیه، بهوسیلهی کاروان اسیران عاشورا، در کوفه آسیب دید، در شام آسیب دید، در مدینه آسیب دید، و بالأخره هم این ماجرا، به فنای جبههی سفیانی منتهی شد- درس میدهد که در ماجرای دفاع از دین، از همه چیز بیشتر، برای انسان، بصیرت لازم است. بیبصیرتها فریب میخورند. بیبصیرتها در جبههی باطل قرار میگیرند؛ بدون اینکه خود بدانند. همچنانکه در جبههی ابنزیاد، کسانی بودند که از فسّاق و فجّار نبودند، ولی از بیبصیرتها بودند.
اینها درسهای عاشورا است. البته همین درسها کافی است که یک ملت را، از ذلّت به عزّت برساند. همین درسها میتواند جبههی کفر و استکبار را شکست دهد. درسهای زندگیسازی است.
۱۳۷۱/۰۴/۲۲
☀️جامعترین کانال معرفی امام خامنه ای
☀️ @emamkhameneii
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
🔆وضع قرآنیِ نماز جمعه!
قرآن نماز جمعه را بین یک سلب و ایجاب، ندا داده است:
《ای کسانی که ایمان آورده اید، چون در روز جمعه برای نماز جمعه بانگ زنند به سوی ذکر خداوند بشتابید و ذَرُوا البَیع(سلب: داد و ستد را واگذارید) این برای شما بهتر است اگر بدانید. پس وقتی نماز جمعه گزارده شد، فَانتَشِروا فی الاَرضِ وَ ابتَغُوا مِن فَضلِ الله(ایجاب: در زمین منتشر شوید و از فضل خدا بجویید) و خدا را بسیار یاد کنید باشد که سعادتمند شوید》(۹و۱۰جمعه)
تو گویی این تجمع عبادی، صافیِ کسب و کار با فضل خواهی از خداست.
این "جمع" و "انتشار" هفتگی، برای اصلاح معاش با معاد است.
لذا با مخلّ به بیع و تجارتِ راحت مردم کار دارد؛ با انحصار و رانت، با زمین خواری و زمین خوردن کار دارد؛ با مانورهای قارونی جهت فراموشاندن فضل خداوند کار دارد. و...
اگر نماز جمعه را از این وضع قرآنی اش گرفتیم، رانت خواران و شاد خواران و قارونها بدشان نمی آید مصلای مجللش را هم بسازند! اصلا قارون خود یک آخوند اشرافی، حافظ و قاری تورات و از پیروان موسی (نه فرعون) بود!
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
🔆نماز جمعه همزاد "امر جامع"
نماز جمعه اخبار۲۰:۳۰ نیست که داخل گود و خارج گود داشته باشد. گرچه سالیانی کم هنری برخی ائمه جمعه آنرا "تقویم هفتگی" کرده، لکن در وضع شرعی اش، "جمعه"، همزادِ "امر جامع" است.
نماز جمعه برای حل امر جامعِ جاری جامعه است.
امرجامع در قرآن آن است که همه باید کنار هم و کنار رسول بمانند و بدون اجازه، هیچ کس غایب نشود:"انما المومنون الذین آمنوا بالله ورسوله واذا کانوا معه علی امر جامع لم یذهبوا حتی یستٲذنوه"(۶۲/نور)
اگر غایب شدن مسلمین و مومنین در نماز جمعه زیاد شده، یک احتمالش هم این است که از وضع شرعی اش افتاده و دیگر برای حل امر جامع جاری جامعه نیست!
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
♨️حضور دانشجویان دانشگاههای تهران در آخرین نماز جمعه شهر لواسان به امامت حجت الاسلام لواسانی
و اعتراض به رویه سیاستگذاریهای ائمه جمعه در برکناری حاج آقا لواسانی از امام جمعه این شهر
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
🏴انا لله و انا الیه راجعون
حاج حیدر رحیمپور ازغدی درگذشت.
ایشان پدر استاد حسن رحیمپور، از فعالان فرهنگی و سیاسی مشهد بود که تا پایان عمر خود روحیه تحولخواهی خود را حفظ کرد.
او همچنین از دوستان مقام معظم رهبری بود
زبان صریح و دغدغههای تمام ناشدنی برای مردم و کشور و نظام اسلامی و ارتباط با نسل جوان، مجموعا از وی چهرهای مؤثر و ممتاز ساخته بود که برای طیفی از فعالان سیاسی و انقلابی جذابیت ویژه داشت.
میتوان حاج حیدر را پدر معنوی جریان عدالتخواهی دانشگاهی دانست که البته کاریزمای او بعد از تولد این جریان در جهتدهی و مدیریت آن تداوم نیافت و راه خود را پیش گرفت.
خداوند روح این مرد دلسوز را رحمت فرماید.
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
پیام تسلیت مقام معظم رهبری به مناسبت درگذشت حاج حیدر رحیمپور ازغدی
بسم الله الرحمن الرحیم
جناب آقای حسن رحیمپور ازغدی، دانشمند متفکر، دام بقائه
درگذشت پدر گرامی آن جناب، مرحوم آقای حاج حیدر آقارحیمپور رحمةاللهعلیه را به شما و والدهی گرامی و دیگر بازماندگان محترم و همه دوستان و همفکران آن مرحوم تسلیت عرض میکنم.
سالهای متمادی #تلاشصادقانهی برخاسته از #غیرتدینی و انگیزهی #تحققاحکام و معارف اسلامی، نمایشگر بخش مهم زندگی آن مرحوم است و این موجب رضا و رحمت الهی و علّو درجات اخروی ایشان خواهد بود انشاءالله.
دوام توفیقات جنابعالی را از خداوند متعال مسألت میکنم.
سید علی خامنهای
۱۹ شهریور ۱۴۰۰
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
♨️عضویت حسن روحانی در مجمع تشخیص مصلحت نظام بعید است
👤محسن مجتهدشبستری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام
🔹اگر هیاترئیسه مجمع یعنی رئیس و دبیر بررسی لوایح FATFرا جزء دستورکار قرار بدهند، پیگیری میشود.
🔹فکر نمیکنم تغییر دولت در مجمع تشخیص مصلحت نظام تاثیری داشته باشد. البته اگر دبیر مجمع تغییر کند، احتمال اینکه رویه عوض شود، وجود دارد.
🔹سعید جلیلی چون عضو مجمع است با مسائل آشنایی دارد. احتمال دبیری او منطقیتر بهنظر میرسد.
🔹استعفای لاریجانی از ریاست مجمع بعید بهنظر میرسد.
🔹مجمع به مذاق روحانی سازگار نیست، به همین خاطر حضور او در مجمع خیلی بعید است.
🔹در این هشت سال روحانی با اینکه یکی از روسای سهقوه بود و باید در جلسات مجمع شرکت میکرد، ولی هیچوقت به مجمع نیامد. حتی زمان رفسنجانی هم که بنده عضو مجمع نبودم، شنیدهام که نسبتبه مجمع بیتوجه بود.
🔹وقتی او در جلسات مجمع شرکت نمیکند، یعنی مجمع را قبول ندارد. حالا اینکه یکمرتبه مسئولیت بپذیرد، امر غیرمترقبهای خواهد بود. بنابراین وارد شدن ایشان به مجمع خیلی بعید است.
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
🔻الدُّعاءُ كَهفُ الإِجابَةِ ، كَما أنَّ السَّحابَ كَهفُ المَطَرِ
دعا مخزن اجابت است ، چنان كه ابرْ مخزن باران است
#امام_صادق علیهالسلام
#کافیجلد2صفحه471
☀️بیانات مقام معظم رهبری
امام(ره) با ظرافت، آن تصور غلط روشنفكرمابانهي قبل از پيروزي انقلاب را كه در برههيي از زمان رايج بود، از بين بردند.
ايشان، جهتگيري سياسي مترقي انقلابي را با جهتگيري عاطفي در قضيهي عاشورا پيوند و گره زدند و روضهخواني و ذكر مصيبت را احيا كردند و فهماندند كه اين، يك كار زايد و تجملاتي و قديمي و منسوخ در جامعهي ما نيست; بلكه لازم است و ياد امام حسين و ذكر مصيبت و بيان فضايل آن بزرگوار ـ چه به صورت روضهخواني و چه به شكل مراسم عزاداري گوناگون ـ بايد به شكل رايج و معمول و گريهآور و عاطفهبرانگيز و تكاندهندهي دلها، در بين مردم ما باشد و از آنچه كه هست، قويتر هم بشود. ايشان، بارها بر اين مطلب تأكيد ميكردند و عملا هم خودشان وارد ميشدند.
۱۱/مرداد/ ۱۳۶۸
☀️جامعترین کانال معرفی امام خامنه ای
☀️ @emamkhameneii
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
♨️حجت الاسلام احمدحسین شریفی هشدار داد
✍خطری که تا بیش از این دیر نشده است باید جدی گرفته شود!
🔶 رد پای جریانهای نوظهور معنوی و اخلاقی در حوزههای علمیه و در لباس روحانیت و با عناوین مقدس را میتوان به وضوح مشاهده کرد!
🔶 محمدعلی طاهری بنیانگذار عرفان حلقه هم در طب کلنگر و فراکلنگر همین حرفها و سرفصلها را آموزش میداد. اما بعد از مشکلات جسمی و روحی و اخلاقی متعددی که برای تعداد زیادی از مردم پدید آورد، چندین بار توسط دادگاه زندانی شد و ...
🔶 فنگشوی و برخی دیگر از معنویتهای نوپدید هم که عدهای از اندیشمندان حوزه و دانشگاه سالهاست در نقد آنها سخن گفته و نوشتهاند، و خطر رواج آنها را گوشزده کردهاند دقیقاً همین حرفها را میزنند!
🔷دادگاه ویژه روحانیت و وزارت بهداشت و حوزههای علمیه تا دیر نشده است باید وظیفه خود را در جلوگیری از رواج چنین فضاهایی انجام دهند. به یقین چنین کارگاههایی که با اخد هزینههای گزاف از مراجعهکنندگان نیز همراه است نتیجهای جز به خطر انداختن جان و سلامتی جسمی و معنوی مردم و به هم ریختن روابط اجتماعی و سبک زندگی مردم ندارد.
🌐 @ahmadhoseinsharifi
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
♨️سخنی کوتاه در باب تنجیم احکامی و طب فلکی
🔻حجت الاسلام احمد حسین شریفی، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم
🔶 یکی از امور شبهعلم که در دوران انحطاط علمی و اجتماعی مسلمین شیوع فراوانی داشت، تنجیم احکامی یا تنجیم طبی و تنجیم درمانی بود. گرایش شدید مردمان قرن پنجم و ششم به خرافات علمی، موجب شد که حتی اندیشمندان و عالمان بزرگی مثل بیرونی و ابنفندق که خود هیچ اعتقادی به تنجیم احکامی و طبی نداشتند، اما نتوانند در برابر خواستههای خرافی عوامالناس مقاومت کنند! و بخشهایی از کتابهای خود را به پاسخ پرسشهای تنجیم طبی اختصاص دهند!
ابوریحان بیرونی در بخش احکام نجوم کتاب التفهیم پیش از پاسخ به پرسشهای نجوم احکامی، مینویسد:
«هرچند که اعتقاد ما اندر این صناعت، مانند اعتقاد کمترین مردمان است، اما سخنانی که میان منجمان رود، اندر احکام نجوم به جای آریم که قصد پرسنده این بود.»
🔶 علیابن زید ابنفندق درباره علت تدوین کتاب جوامع احکام النجوم مینویسد: «بسیار دوستان از من التماس کردند، در معرفت احکام نجوم که در میان خلق مشهور است، کتابی تصنیف کنم تا کسی از آن کسب دنیا سازد. من این جماعت را گفتم، خواستن از کسی که در تهجین [نکوهش و نقد] این، تصنیفها کرده باشد خطا بود، گفتند ما در خدمت ملوکیم و از ما از این جنس پرسند و خواهند، پس ما کتب بسیار جمع و تأمل کردیم، مساعدت نکرد، پس از بهر ما این تصنیف بباید کرد. ایشان را حاجت کردم و این کتاب را جوامع احکام النجوم نام کردم.»
🔶 علیرغم برخورد شدید فقهای بزرگ با تنجیم احکامی و تنجیم طبی و امثال آن، و صدور احکام شدیداللحنی علیه معتقدان و مروجان چنین اموری، متأسفانه در جهان اسلام، خرافات بر علم غلبه کرد و در حالی که غربیان با اتخاذ روش مناسب و با محوریت کتاب قانون ابنسینا روز به روز بر قوت و استحکام دانش پزشکی میافزوند و پیشرفتهای خارق العادهای پدید میآوردند، حاکمان ما و به تبع آنها خلق کثیری از مردمِ خرافهزده و جاهل دنبال تعیین سعد و نحس ایام و تأثیر افلاک و بروج بر سلامتی و بیماری بودند و مع الاسف عدهای از سودجویان به نام طبیب و منجم نیز بر این آتش نفت میریختند و شد آنچه که نباید میشد.
🔶 این خرافات در دوران قاجار هم شدت بیشتری گرفته بود! متأسفانه در دو دهه اخیر مجدداً شاهد رواج چنین فضایی در کشور هستیم. عدهای از سودجویان که حاضر نیستند در مجامع علمی بر اساس رویههای شناخته شده علمی به تحقیق و پژوهش بپردازند، دکان طب فراکلنگر و طب بروجی و افلاکی و امثال اینها را گشوده و چه سودجوییهایی که نکرده و نمیکنند و چه خسارتهای جسمی و روحی و اخلاقی و اجتماعیای که به سادهدلان وارد نکرده و نمیکنند!
🔷 به نظر میرسد، در این آشفتهباز رواج خرافات علمی و بیانضباطیهای ناظر به بهداشت و سلامت و درمان، (که در سایه بیمدیریتیها و بیمسؤولیتیهای وزارت بهداشت، هر کسی از گوشهای سر برآورده و با تجویز مقداری علف و گیاه با نامهای مقدسی چون چای امام علی و دمنوش حضرت زهرا(س) و روش درمانی امام رضا و امام کاظم و ... دکانی باز کرده و خلقی را به گرد خود جمع کرده است) بهترین کار این است که ما نیز همچون زینالعابدین مراغهای (از آزادیخواهان عصر مشروطه) به سادهدلانی که مشتری چنین دکانهایی شدهاند، توصیه کنیم:
«هر وقت بدن شما به شستشو نیاز داشت، بدون تعیین نیک و بد ایام به حمام بروید که سعدترین ساعت همان است و هر زمان ناخوش شدید، پیش طبیب رفته و معالجه کنید. من نمیگویم تقویم لازم نیست، البته تقویم برای هر ملتی لازم است، اما نه این تقویم ایران که در سر هر صحیفه آن بنویسند، اوضاع این ماه دلالت میکند به شوری پنیر و شیرینی شکر و به نرمی پنبه و درشتی حجر.» (مراغهای، سیاحتنامه ابراهیمبیگ)
🆔 @ahmadhoseinsharifi
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh