🔰رهبر انقلاب، امروز: منشأ همه تبلیغات ایرانهراسی و شیعههراسی عصبانیت آمریکا از خنثی شدن نقشههایش توسط جمهوری اسلامی است
🔻 حضرت آیتالله خامنهای در دیدار شرکتکنندگان در هفتمین اجلاس مجمع جهانی اهل بیت علیهمالسلام: دنیای استکبار عادت کرده است که زور بگوید و کسی در مقابل زورگویی او جواب قاطعی ندهد.
🔹 این دنیایی که الان شاید بیش از یک قرن است یا بیشتر که عادت کرده به زورگویی و حرفزدن و تجاوز به ملتها، حالا ببیند که یک ملتی در یک چنین نقطهی حساسی از دنیا در این جغرافیای مهم سینه سپر کرده و با رفتار خود، با گفتار خود، مسلمانها را تشویق میکند به ایستادگی، در مقابل استکبار. طبیعتاً این برایشان غیرقابل قبول است، دشمنی میکنند. برایشان سنگین است.
🔹 این که نقشههای جنایتکارانهی آمریکا در کشورهای مختلف خنثی بشود به وسیلهی جمهوری اسلامی، اینها را عصبانی میکند. یک نمونهاش داعش است. داعش دستساز آمریکا بود دیگر. خودشان اعتراف کردند به این معنا. خب وقتی که جمهوری اسلامی وارد میدان میشود و با همهی وجود در مقابل این توطئه و این نقشه میایستد، اینها برایشان غیرقابل تحمل است. لذا شروع میکنند به عکسالعمل.
🔺 منشأ و مبدأ همهی تبلیغات ایران هراسی و شیعه هراسی و متهم کردن ایران به دخالت در این کشور و آن کشور، منشأ همهی اینها همین عصبانیت و خشم آمریکا از خنثی شدن نقشههایش است.
🔰رهبر انقلاب، امروز: جمهوری اسلامی با افرادی که در دنیای اسلام شیعه نیستند، اما در راه درست حرکت میکنند همراهی کرده است
🔻چه کسی به قدر ایرانیها به مردم غزه و فلسطین کمک کرده؟
🔻جمهوری اسلامی از اول با افرادی که شیعه نیستند اما در یک راه درستی حرکت میکنند، همراهی کرده است.
🔹 در دنیای اسلام چه کسی به مردم غزه و مردم فلسطین به قدر ایرانیها و به قدر جمهوری اسلامی کمک کرده است؟ کشورهایی که با آنها از لحاظ مذهب مشترکند، یک صدم این کمکها را هم نکردند؛ گاهی لطمه هم زدند، گاهی ضربه هم زدند.
🔰به نظر من مهمتر از پدید آمدن نظام اسلامی تابآوری نظام اسلامی در مقابل دشمنیها است/ جمهوری اسلامی به درخت کهنی تبدیل شده و یک الگوست
🔻ملتهای ما در دوران استعمار دشمن را نمیشناختند، عزم راسخی برای مقابلهی با دشمن نداشتند، کسی را که آنها را هدایت کند مثل امام بزرگوار ما نداشتند. این بود که نتوانستند کاری بکنند. امروز بحمدالله اینها همه فراهم است، امروز ظرفیتها فراوان است، نخبگان کشورهای اسلامی واقعا آماده هستند، آحاد مردم هم همینجور و خب، فعلیت دنیای اسلام هم نظام جمهوری اسلامی است.
🔹نظام جمهوری اسلامی یک واقعیتی است. وعده نیست. نظامی است که بوجود آمده و به نظر من مهمتر از پدید آمدن نظام اسلامی، تابآوری نظام اسلامی است. نظام اسلامی تاب آورد در مقابل این دشمنیها، حملات و این ضربههای گوناگون. توانست تحمّل کند، توانست ایستادگی کند، توانست بماند و توانست قوی بشود. امروز جمهوری اسلامی، جمهوری اسلامی سی سال قبل و چهل سال قبل نیست. امروز بحمدالله آن نهال تازه روییده به یک درخت کهنی تبدیل شده و این یک الگوست. البته عرض کردیم ما اینکه میگوییم جمهوری اسلامی الگوست معنایش این نیست که در همهی کشورهای اسلامی بایستی ساختار سیاسی مثل نظام جمهوری اسلامی باشد.
۱۴۰۱/۶/۱۲
💻 Farsi.khamenei.ir
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
🏴فرارسیدن هفتم صفر سالروز جانگداز شهادت امام حسن مجتبی (علیهالسلام) بر همه شیعیان تسلیت باد
🔻پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله:
🔹ألا لا يَمنَعَنَّ أحَدَكُم هَيبَةُ النّاسِ أن يَقولَ الحَقَّ إذا رَآهُ أن يَذَّكَّرَ بِعِظَمِ اللّهِ ، لا يُقَرِّبُ مِن أجَلٍ ولا يُبعِدُ مِن رِزقٍ .
🔹هان! مبادا ترس از مردم مانع از آن شود كه فردى از شما حق را ببيند و نگويد. [كه حق گويى ]نه اجلى را نزديك مىكند و نه روزيى را دور مىگرداند.
📚كنز العمّال : ح ۵۵۷۰.
✅آنچه داریم ز بیگانه تمنا نکنیم
✍رهبر معظم انقلاب: «اقتصاد کشور را مطلقاً به تحوّلات خارجی نباید پیوند زد؛ بایستی برنامه اقتصادی کشور را با توجّه به امکاناتِ خودمان برنامهریزی کنیم؛ اگر ما بگوییم چنانچه انتخابات فلان کشور، فلان شد، اینجور میشود؛اینکه مسائل اقتصادی را منوط به تحوّلات خارجی کنیم ، خطای راهبردی است.»
۹۹/۶/۲
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
♨️توضیح دفتر حضرت آیت الله مکارم شیرازی در مورد شایعه اخیر
🔻 دفتر حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پی انتشار برخی شایعات درباره مشاور یکی از وزرا، اطلاعیه ای را صادر کرد.
بسمه تعالی
چند روزی است انتشار خبر برخورد با مشاور یکی از وزرا موجب پخش شایعات و بهانهای برای دروغ و نفرت پراکنی دشمنان در میان مردم شریف و متدین گردیده است.
به علت عدم ارتباط موضوع با دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی، در ابتدا بنابر موضعگیری خاصی نبود؛ امّا با گذر زمان و ادامه شایعهسازی ها، بیان نکات زیر ضروری به نظر می رسد:
🔹 اولاً؛ شخص نامبرده از فرزندان یا نوادگان مرجعیّت معظم نیست بلکه از منسوبین برادر مکرّم ایشان میباشد.
🔹 ثانیاً؛ وی هیچ گونه ارتباط کاری با این بیت و دفتر نداشته و ندارد و هیچ گاه از جانب این مجموعه مورد حمایت یا سفارشی قرار نگرفته است.
👈 متن کامل اطلاعیه
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
♨️خط و نشان صدر برای زوار اربعین: ایرانیها به قوانین عراق پایبند باشند
🔻ملزم به پذیرش زائران فراتر از ظرفیت خود نیستیم.
🔹 رهبر جریان صدر در توئیتی خواستار پایبندی همه زائران حسینی اربعین به ویژه ایرانی ها به قوانین عراق شد و گفت که از میهمان به میزبان تبدیل نشوند.
🔸صدر خواستار جلوگیری از تصرف پستهای بازرسی در کربلا توسط حشد و سرایا شد.
✍مقتدی صدر چند روز پیش گفت دیگر در امور سیاسی دخالت نخواهم کرد.
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
🔻پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله):
🔹الخَلقُ عِيالُ اللّهِ ، وأحَبُّ عِبادِ اللّهِ إلَى اللّهِ أنفَعُهُم لِعِيالِهِ .
🔹مردمان ، خانواده خداوند هستند ، و محبوب ترينِ بندگان خدا نزد خداوند ، كسى است كه به حال خانواده اش ، سودمندتر باشد.
📚شعب الإيمان : ج ۶ ص ۴۳ ح ۷۴۴۵
🔺اگر نقشه را شناختیم، راه را درست انتخاب خواهیم كرد
🔹رهبر انقلاب: امروز ما مسلمانها احتیاج داریم به هوشیاری؛ احتیاج داریم به اینكه نقشهی كلی زندگی خود و مواجههی دشمنان با خود و با اسلام را بشناسیم. اگر نقشه را شناختیم، راه را درست انتخاب خواهیم كرد. اشكال آنجاست كه گاهی ما مسلمانها خودمان نقشهی دشمن را درست نمیشناسیم، خود ما جزئی از آن نقشهی دشمن میشویم؛ كه امروز متأسفانه دنیای اسلام مبتلای به این است. نقشهی دشمن، اختلافافكنی در بین مسلمانان است؛ نقشهی دشمن، تحریك عصبیتهای مذاهب مختلف اسلامی علیه یكدیگر است؛ نقشهی دشمن این است كه توجه امت اسلامی را از نقطهی حقیقی خصومت و دشمنی - یعنی سرمایهداریِ فاسد و مفسد و صهیونیزم - منحرف كند و به جاهای دیگری متوجه كند.
۱۳۹۲/۰۳/۱۷
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
♨️نظر استاد شوپایی از اساتید دروس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم درباره تغییر کتب درسی
🔻قسمت اول
تغییر کتب درسی فقه و اصول در حوزه که هم برای رفع اتهام از خودمان است که نظرمان نیست که این طرح تغییر کتب و هم اینکه معلوم شود آنچه به عنوان تغییر کتب درسی در برخی از موازین توجیه شده است این طرح نظر قاطبه مدرسین از حوزه نیست و نظر عده محدودی است و همین طور که بر خلاف نظر اعلام ماضین قدس الله اسرارهم است و همین طور موجب نگرانی برخی از مراجع عظام حفظهم الله است.
🔻پیش مدرسین نیز قابل قبول نیست، اگر چه آنچه به عنوان درس سطح هست خالی ازعیب و نقص نیست و متنش وحی و کلام الهی نیست و ادعا کمال مطلق نسبت به این کتب را ندارد، اما با توجه به عمق و استحکام مطالب در این کتب و استیعاب نسبت به مباحث لازم الطرح در اصول فقه، این کتب متون مناسب برای تعلم و آموزش طلبه ها در فقه و اصول است و این ها موجب ورزیده شدن طلبه ها در فهم مطالب می شود و این خصوصیت در این کتب هست و اعلامی که در اعصار متاخر بروز کرده اند و از خودشان مبانی مهمی را ارائه کرده اند با این کتب پرورش یافته اند و عنایت به این کتب داشته اند و در سایه تعمق در این کتب به جایی رسیده اند.
مطلبی که مرحوم آقای تبریزی از مرحوم نائینی نقل میکرد: « من هر بار به کتاب رسائل مراجعه میکنم مطلب جدیدی به دستم می آید که قبل استفاده نکرده ام»
یا اینکه: «ما کتاب رسائل را ۶ بار بحث کرده و سه بار را من تقریر کردم و هم بحث گوش می داد و ۳ بار بلعکس»
🔻مرحوم نائینی که همه در مقابل او خاضع هستند و کسی نمی تواند اشکالی در متانت و قوت و استحکام میرزای نائینی داشته باشد، ایشان در بیان مطلب و تحکیم و توجیه مطالب آنقدر هنرمند بود و جوری القاء می کرد کادوا که تلامذه برای او سجده کنند (به نقل آقای تبریزی) لذا امثال مرحوم نائینی و اعلام بعدی ایشان با تعمق در این کتب به جایی رسیده اند.
🔻حال که این کتب میدان پرورش اعلام بوده است؛ طبعا جایگزین کردن این کتب به کتبی که از استحکام و عمق در متن برخوردار نیستند و قابلیت پروراندن روحیه اجتهاد را ندارد تغییر و تبدیلش وجهی ندارد هرچند از نظر محتوایی دال بر انظار بعد از آخوند باشد و نظرهای جدید را نیز داشته باشد.
لذا این تغییر جا ندارد و کار شایسته نیست همانطور که حذف برخی از این کتب اصلی از مطالب به وجوه ضعیفه و ادله ی واضحُ الاشکال جا ندارد.
🔻اینکه گفته شده است ما بحث قطع و تعادل و تراجیح به هر غرضی باشد حذف میکنیم ولو اینکه در تخصصی فقه و اصول باشد و فقط بحث اصول عملیه و ظن بماند، معلوم است که مطلب صحیح و تامی نیست با توجه به اهمیت و عمقی که این مباحث دارد و تاثیری که همین قسمت ها در اجتهاد دارد و حذف جا ندارد و و اینکه این تعلیل که فکر در قطع قبل از پختگی شیخ است و قرار نیست مطلب را از رسائل بخوانیم و آن را به عنوان نظر نهایی در نظر بگیرم
و ثانیا همین مطالب در مبحث قطع رسائل با همین مضمون موجود مطالب مهمی است که همه این مطالب مهم در کفایه مرحوم آخوند نیامده است حال اگر این ها حذف کند طلبه از کجا بخواند؟!
خدا رحمت کند آقای تبریزی را که برای فهمیدن اینکه طلبه اهل درس و بحث است از کتاب رسائل و مبحث قطع و تجری می پرسید (ص ۳۸ رسائل) و همین طور بحث تعادل تراجیح که کلمات شیخ در تعریف حکومت و فرق با تخصیص و ثمره آن و تطبیق آنها و .... همه از موارد مهم و مفصلی است که همه اش منعکس در کفایه نشده است.
و همین طور اشکال در حذف برخی از مطالب از مکاسب شیخ؛ اینکه گفته شود ما هیچ قسمتی را حذف نکردیم ولی امتحان فقط از این محدوده ها نمی گیریم؛ این مطلب با رعایت اصل بر صحت، اشبه به شوخی است تا جدی زیرا دیگر رغبت به یادگیری نیست.
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
♨️نظر استاد شوپایی از اساتید دروس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم درباره تغییر کتب درسی
🔻قسمت دوم
اما قضیه بدیل درست کردن برای برخی از کتب رایج:
در این قسمت هم دو نکته قابل ذکر است:
۱. متونی که از نظر محتوا و مضمون مشتمل بر همه مباحث بدل هست مثل حلقه ثالثه که بدیل برای کفایه است یا بدیل الزامی یا اختیاری که یک تعارفی است که به بدیل الزامی کشیده می شود،
لکن حلقه ثالثه به خاطر اشتمال بر نظریات بعدی های آخوند و تبویب و دسته بندی قابل استفاده است ولی در مقابل کفایه مرحوم آخوند با توجه به عمق و إستحکام کفایه و تاثیری که در ورزیده کردن فکر طلبه ها دارد؛ کفایه نیز به عنوان قرآن اصول است مانند شرایع که قرآن فقه است.
حال با توجه به این خصوصیت کفایه، حلقه ثالثه بدیل حساب نمی شود تا طلبه را از تعمق در متن کفایه مرحوم کنید.
در ضمن همه اعلامی که بعد از آخوند حرف زده اند ناظر به کفایه بوده اند و با طرح کلمات مرحوم آخوند مطالب خود بیان کرده اند و اصلا فهم کلمات اعلام دیگر ناظر به کفایه.
۲. کتبی که از نظر محتوا فقط بخشی از مباحث متون اصلی را دارند یا بخشی از مباحث فقهی را دارند مانند کتاب الفائق یا کتاب الشخص الاعتباری و امثالهم با توجه به ابتلاء به موضوعات جدید و مسائل نو پیدا، لازم بود برخی از مسائل مانند سیره عقلائیه به نحو عام و سیره
مستحدث به نحو خاص به صورت مستدل پیگیری شود و همینطور برخی از موضوعات دیگر که لازم بود پیگیری شود و دغدغه درتالیف این کتب قابل تقدیر است و نشان دهنده افق فقه اهل بیت علیهم السلام است.
🔻این مباحث در فقه و اصول حالت مکمل ومتمم را دارد برای بحث های اصلی فقه و اصول، و حال معنا ندارد کتب در این مباحث نوشته شده به عنوان کتب اصلی باشد.
سوق دادن حوزه به سمت مباحث جدید آفات و موانع دارد:
توضیح ذلک:
با توجه به اینکه در این مباحث جدید نوشته کم است و نقش مهم در این مباحث را تحلیل عقل بازی می کند و حالت اجتهاد پروری در این مباحث کمتر است و درست نیست طلبه در این مباحث ممحض شود.
نسبت به افرادی که رشته تخصصی فقه نیستند» این هم بی محل است زیرا رشته های تخصصی غیر مفقه یا ...
یا باید این رشته ها قرآن و سنت محور باشد یا خالی از این ها و با تجربیات بشری است که در اینصورت جایی در حوزه برای این رشته ها نیست.
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
♨️مخالفت استاد درس خارج فقه و اصول استاد محمد قائنی نجفی با تغییرات جدید کتب درسی
🔻قسمت اول
🔻طرح تغییر متون درسی حوزه بهصرف همراهی برخی قابل پذیرش و اجرا نیست
🔻آیتالله سیستانی طبق نقل برخی ثقات، اظهار ناراحتی صریح فرمودهاند
🔻مبادا با عملکرد نسنجیده باعث ضعف پایههای تحصیلی طلاب شویم
استاد محمد قائنی نجفی، عضو لجنه علمی دفتر فقه معاصر، نسبت به اجرای طرح تغییر در کتب درسی حوزههای علمیه ولو بهصورت آزمایشی ابراز نگرانی کرد و مخالفت صریح برخی مراجع عظام در قم و نجف با این طرح را یادآور و در سخنانی گفت: هرازگاهی در حوزه علمیه صداهایی مبنی بر تغییر کتب و متون درسی و تحصیلی مخصوصاً نسبت به سطوح عالی و احیاناً با تجاسر به بزرگان و نسنجیده بلند میشود و بعد از دیدن عکسالعمل بزرگان مراجع و اهل فضل و علماء ساکت میشوند.
اینگونه مسائل همراه با مخالفت برخی مراجع و بهصرف همراهی برخی قابل پذیرش و اجرا نیست
استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه اخیراً اقدامی از ناحیه مدیریت حوزه قم مبنی بر پیشنهاد حذف و تبدیل بخشهایی از متن یک کتاب و احیاناً تمام یک کتاب به حمایت برخی افاضل موجه صورت گرفته و برای تثبیت آن به مطالب و برخی حکایات استناد شده، اظهار کرد: این بار همانند دیگربارها با ناراحتی صریح برخی مراجع عظام در نجف و مخالفت جمع قابلتوجهی از علماء و افاضل و اساتید مجرب همراه شده ولی با بیاعتنایی متصدیان امر مواجه است و بر اعمالنظر شخصی خود مصرند درحالیکه اینگونه مسائل نیازمند نظردهی و تصمیم و موافقت مراجع مقبول است و با نظر یک فاضل یا جمعی از ایشان بهخصوص همراه با مخالفت برخی مراجع عظام و بهصرف همراهی برخی قابل پذیرش و اجرا نیست.
وی داشت: درست است صحنه کمی خالی شده و برخی از مراجع از دنیا رفتهاند ولی هنوز سایه برخی بزرگان وجود دارد و مایه دلگرمی شیعه و حوزههای علمیه است. نسبت به طرح جدید، مرجع عظیم شیعه حضرت آقای سیستانی طبق نقل برخی ثقات اظهار ناراحتی صریح فرمودهاند.
🔻تردیدی در دلسوزی برخی حامیان طرح جدید ندارم ولی از عواقب اجرای آن نگرانم
استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم، اذعان کرد: بعضی آقایان، تغییر متون را فعلاً و با وضع موجود از بدایل، یک اصل مسلم دانسته و تنها در پی صغرای بدیلاند. بعضی دیگر برای تلطیف امر، تغییر متون را بهعنوان عدل تخییری مطرح کرده و حتی برخی اکتفای به متون اصلی را بهعنوان عدل تخییری، تنها به دلیل رعایت حرمت بزرگان به زبان میآورند. از آنجا که عمده پیشنهاد جدید به حمایت برخی از آقایان لجنه فقه معاصر صورت گرفته و بنده نیز عضوی در این لجنه محسوب میشوم و بهتبع شبهه موافقت لجنه با طرح جدید وجود دارد، ضمن اینکه نظر حقیر و نیز برخی دیگر از مدافعان متون دارج برای دوستانمان واضح است اما تذکر نکاتی چند لازم به نظر میرسد، ضمن اینکه در یک جلسه کامل لجنه نظر خود را با حضور سروران بیان کردم و مطالب ایشان را هم شنیدم و عرضه داشتم جدای از محتوای طرح، اجرای آن به این شیوه یعنی تغییر متون برای عموم حوزه و بدون تجربه محدود آن ابتدائا و بدون مشورت با کثیری از اساتید مجرب و در عین مخالفت صریح برخی مراجع معظم نجف و قم و اظهار ناراحتی ایشان نه صحیح است و نه صلاح. گرچه حقیر تردیدی در دلسوزی و صفای حداقل برخی حامیان طرح جدید ندارم ولی از عواقب اجرای آن با تمام خلوص ایشان نگرانم.
استاد قائنی نجفی سپس به شش نکته مهم درباره تغییرات و حذفیات برخی متون اشاره و انتقاداتی ارائه داشت:
نکته اول: اینکه فرمودهاند تغییر متون بهعنوان تغییر است و نه تعیین، جدای از اینکه خلاف صریح واقعیت در برخی موارد است، به شوخی اشبه است. یا تلطیفا میفرمایند «از موارد حذفی امتحان گرفته نمیشود ولی منع از خواندن و تدریس آن نبوده و بلکه به خواندن هم تشویق میشود» این هم به سخره گرفتن مخاطب است. با توجه به اینکه متنی اگر ضامن اجرایی خواندن (که همان امتحان گرفتن از آن است) را نداشته باشد بهخصوص چنانچه متن دیگری به نحو الزام و تعیین مقرر گردد آیا دیگر انگیزهای برای خواندن آن متن برای طلبه مخصوصاً با وضع موجود باقی میگذارد؟!
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
♨️مخالفت استاد درس خارج فقه و اصول استاد محمد قائنی نجفی با تغییرات جدید کتب درسی
🔻قسمت دوم
نکته دوم: یک دلیل آقایان برای تغییرات این است که معمولاً فرصت تدریس تمامی متون دارج در سالهای تحصیلی توسط اساتید وجود نداشته و بخشهایی از محدودهها باقی میماند پس ناچار بخشی از متون باید حذف شود، به این بهانه آقایان علاوه بر اینکه بیشتر از مقداری که باقی میماند حذف کردهاند متونی دیگر جایگزین نمودهاند. درحالیکه اولاً سابقاً محدودههای باقیمانده توسط خود طلاب خوانده میشد و از آن امتحان نیز گرفته میشد ثانیاً باید دلیل عدم فرصت تکمیل تدریس متون (که در زمانهای گذشته تکمیل میشده) را پیدا کرد، اگر مشکلات طلاب است آنها را برطرف نمود، اگر ضمیمه کردن برخی درسهای جنبی غیر ضرور در این مقطع تحصیلی است به محل آنها سامان داد و اگر قصور زمان مقرر برای تدریس این متون است ولو به دلیل مشکلات جدید و وضعیت متفاوت از سابق، بر مدت آن افزود. چه اشکالی دارد آقایان مثلاً یک سال دیرتر به مدرک اجتهاد دست پیدا کنند؟ نه اینکه صورت مساله را بهجای حل آن پاک کرد و نخوانده یا ناقص حساب آورد.
نکته سوم: یک استدلال آقایان برای تغییر متون، طرح نظرات جدید در کلمات متاخر و پیشرفت علوم است، اشکالات متاخر بر مطالب قبل را دلیل حذف و تغییر متون درسی قبل قرار میدهند، مثلاً میفرمایند طرح تقسیم اصول که خود شیخ در رسائل از آن برگشته و نظر نهایی ایشان هم مورد اشکال دیگران قرار گرفته، قابل خواندن نیست. یا مثلاً روایت مفصل تحف العقول در ابتدای مکاسب که به نظر اکثر ضعیف السند است نباید خوانده شود.
من درصدد بررسی تفصیلی تغییرات مخصوصاً حذفیات نیستم ولی کلاً سرورانم! مگر نظرات جدید بزرگی یا اشکالات دیگران بر او، مبتنی بر نظر سابق نیست؟ تا نظر قبل و ارکان آن تبیین نشود تثبیت نظر جدید چگونه امکانپذیر است؟ نظرات ابداعی مبنی بر سیر تکاملی علوم است و خلقالساعه نیست. آیا رجوع شیخ از مطلبی و حتی اشکال متأخران بر مبنای اخیر ایشان دلیل عدم صلاحیت مطلب اول برای خواندن است؟
اینکه روایتی به نظر جمعی ضعف سندی داشته باشد، دلیل حذف آن از متن درسی میشود؟
اولاً روایت تحف العقول در جل فقراتش (لولا الکل) با اسناد معتبر دیگر نقل شده و دیگر مهم نیست خصوص این متن معتبر باشد. ثانیاً مبنای شیخ و جمع کثیری در اعتبار روایت فقط ملاحظه شخص سند آن نیست و بر اساس اعتضاد به دیگر روایتها و یا شهرت و مانند آن روایت را معتبر میدانند.
ثالثاً دسترسی به فقه الحدیث بر اساس حواشی فراوان مکاسب با جایگزین کردن حدیث دیگر ولو صحیح وجود ندارد، حذف متنی از کتب عمدتاً مساوی با حذف تعلیقات فراوان بزرگان (که نتایج فکر جمعی از فحول و سیر تکاملی ادوار است) از دسترسی طلاب و محصلان میباشد.
نکته چهارم: دلیل دیگر بر تغییر متون را گاه اغلاق و پیچیدگی آن عنوان میکنند و گاهی میگویند این متون به داعی متن درسی تألیف نشده بلکه حاصل یا تقریر درس بزرگانی چون شیخ و آخوند است.
نسبت به اغلاق متون باید گفت این ادبیات چه صحیح و چه غلط، عمدی یا غیر آن، در بخش قابلتوجهی از منابع و کتب و تراث علماء وجود دارد، حداقل اشکالی که به تغییر متون وجود دارد این است که موجب انقطاع و بریدن نسل جدید از تراث علمی و فکری بیش از هزار ساله علماء نهفقط شیعه بلکه تراث اسلامی است.
فهم کتب فراوانی از قبیل جواهر الکلام و مستمسک العروه مبتنی بر انس با همین متون است و اعتیاد به متون روان و روزنامهای مساوی است با حرمان و انقطاع از علم عالمان دورآنکه توشه حل مسائل و زادی برای اجتهاد در مسائل خصوصاً مسائل مستحدثه است.
تاکنون خود آقایان ملاک پذیرش در مراکز علمی معتبر را محک زدن طلاب بر اساس همین متون میدانستهاند چگونه است که یکباره این متون دیگر از قابلیت ساقط شدهاند؟! قابلتوجه است که متن کثیری از روایات مشابه متون مغلق و نیازمند ممارست و انس به اینگونه متون است.
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
♨️مخالفت استاد درس خارج فقه و اصول استاد محمد قائنی نجفی با تغییرات جدید کتب درسی
🔻قسمت سوم
و اما اینکه این متون به غرض تدریس تدوین نشده دلیل عدم صلاحیت آنها نیست زیرا اولاً اینکه متنی مثل کفایه به غرض متن درسی تنظیم نشده باشد مسلم نیست، چرا که برخی قضایا حکایات از خلاف آن را دارد. ثانیاً صحیح است که متن کتاب درسی متفاوت از برخی دیگر متنها است اما این بدان معنی نیست که هر متنی که به غرض متن درسی تنظیم نشده صالح برای این هدف نباشد. ملاک در متن درسی رعایت شیوه طرح مطالب بانظمی منطقی برای فهم مخاطب است که این معنی در تدریس بهصورت طبیعی موردتوجه است و از آنجا که این متون به اعتراف آقایان متن پیاده شده و تقریر دروس اعلام است آن شیوه مطلوب در تدوین متن درسی نسبت به آنها قهرا اعمال شده و دیگر غرض تدوین مهم نیست.
مگر نه به همین دلیل است که تقریرات استادمان مرحوم آقای خویی (قدس سره) مورد قبول خاص و عام قرار دارد؟ و لذا از ایشان نقل است که مطالب را در سه مرحله مطالعه میفرمودند بار اول برای فهم مطالب و بار دوم برای بررسی صحت و سقم آن و بار سوم برای بررسی کیفیت طرح و بیان نمودن آنها.
سیر تفکر یک عالم که در مقام تدریس بیان میشود همان روش حل مساله و بررسی جهات آن است که مقصود، تعلم طلاب نسبت به آن است.
علاوه بر اینکه متون پیاده شده بعد از تدریس نتایج فکر جمعی و تقریر بعد از حک و اصلاح در بازخورد مطالب با فضلاء و تلامذه است و نهتنها به قاضی رفتن که مرحوم والد ما همین مطلب را از مرحوم آقای خویی نقل میفرمودند.
نکته پنجم: یکی از تغییرات، حذف کتاب رسائل از برنامه درسی طلاب غیر رشته فقه و اصول است. مگر رشتههای تخصصی حوزوی از قبیل کلام و تفسیر و مانند آنکه مبتنی بر کتاب و سنت و آیات و روایات است نیازی به اصول فقه مصطلح ندارد؟ مگر نه این است که این اصول، اصول فهم متون دینی و منطق آن محسوب میشود؟ مگر مباحث حجیت خبر، اجماع، شهرت، تعادل و تراجیح عمده مباحث رسائل نیست؟ این مباحث از مستلزمات بحث تفسیری و مانند آن است و بهترین دلیل نیاز این تخصصها به اصول مقایسه بین تفاسیر فقهاء و اصولیان و بین تفاسیر دیگران است.
البته مطلع شدم کتاب رسائل در برنامه درسی طلاب رشتههای غیر فقه و اصول نیز گنجانده شده که این خود شاهد دیگری بر ناپخته بودن طرح و عدم صلاحیت آن برای اجرای فراگیر است. بعضی آقایان با نقل بعضی حکایات که ملابسات آن معلوم نیست میخواهند تغییر متون را توجیه کنند، غافل از اینکه حکایات فراوان و قضایای بیشماری از بزرگان و بهصورت صریح در اهتمام و تأکید بر متون وجود دارد که جایی برای تردید باقی نمیگذارد و از باب نمونه به برخی از آنها اشاره کنم:
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
♨️مخالفت استاد درس خارج فقه و اصول استاد محمد قائنی نجفی با تغییرات جدید کتب درسی
🔻قسمت چهارم
حضرت آقای سیستانی طبق نقل برخی ثقات اظهار ناراحتی صریح فرمودهاند
برخی ثقات از قول حضرت آقای سیستانی (دامظله) برایم نقل کردند که در محضر ایشان قضیهای طرح شد مبنی بر تغییر متن رسائل به حلقات شهید صدر (ره) در نجف، ایشان بهشدت ناراحت شدند بهطوری که آقازادهشان ایشان را تسکین نمود به اینکه قضیه اینچنین نیست، سپس قضیهای نقل فرمودند که آقای خویی و مرحوم سید احمد کربلایی به مرحوم اصفهانی جهت درس کفایه مراجعه میفرمایند، محقق اصفهانی از ایشان سؤال فرمودند که آیا رسائل خواندهاید؟ از آنجا که مرحوم کربلایی رسائل نخوانده بودند مرحوم اصفهانی به ایشان میفرمایند بعد از خواندن رسائل و درس گرفتن کفایه جهت درس خارج به ایشان مراجعه کنند و فرمودند کفایه جای رسائل را نمیگیرد و نکاتی دارد که بدون خواندن آن و صرفاً با تلمذ کفایه حاصل نمیشود.
آری محقق اصفهانی معلق بر کفایه در حیات و بعد از وفات آخوند قدر رسائل و کفایه را میداند. سروران میدانند مواضعی از تعلیقه محقق اصفهانی توضیح مرادات کفایه است. از طرفی دیگر، محقق نائینی خود را مقرر شیخ میداند و به آن افتخار میکند.
سروران؛ متون دارج، متن دروس سطح سالهای طولانی بزرگان و تجربه نسلهای متعدد و محور درسهای خارج فقهاء و اصولیین متاخر از صاحبان متون و مورد تعلیقههای فراوان فحولی همچون صاحب عروه، آخوند خراسانی، محققانی چون ممقانی، آشتیانی، همدانی، اصفهانی، نایینی، آقا ضیاء، حائری، بروجردی، خویی، خمینی، روحانی، صدر، تبریزی، وحید خراسانی و امثال بیشمار اینهاست و تا به امروز درسهای معتبر عموماً بر محور همین متون و بر پایه آنها دنبال میشود و عدول از آنها قبل از تجربه در حوزههای محدود و قبل از کسب موافقت مراجع صاحبنظر و اساتید مجرب و بهصرف نظر برخی اهل فضل، مصداق نقض یقین به شک است و بههیچوجه صلاح مدیریت حوزه علمیه نمیباشد.
نکته ششم: صاحبان متون قدیم نه معصومند و نه متن باقیمانده از ایشان متن نهایی لایتغیر ولکن یک متن متراوش از ذهن اشخاصی مثل محقق، علامه، شیخ و آخوند که احاطه آنها به فقه و اصول و دقت در جوانب مسائل جای تردید نیست و به تعبیری قرآن، فقه و اصول شیعه محسوب میشوند با متونی که از اذهان اشخاص معمولیتر تراوش میکند حتماً فرق دارد. البته این به معنای پذیرش همه مطالب این بزرگان و غیرقابل اشکال بودن آنها نیست و لذا مرحوم والد ما از مرحوم استادشان مرحوم آقای بروجردی نقل میفرمودند که ایشان در موقع اشکال بر شیخ طوسی ضمن ایراد، از ایشان اینگونه دفاع میفرمودند که اشکال ما بر شیخ عجیب نیست، عجب از شیخ است که با احتساب عمر ایشان بر کارهایشان نصیب این مساله از عمر شیخ مثلاً ده دقیقه بوده و اینگونه جهات مساله را سنجیده! و حال ما بعد از بررسی مساله در چند دوره به یک جنبه مساله اشکالی کنیم کار مهمی نیست. عزیزان! روزگار از قبیل ما و شما فراوان به خود دیده و قد اکل علیهم الدهر و شرب.
ماندگاری کتبی مثل رسائل و کفایه بر اساس قابلیتها و ارزش بالای آنها در تربیت مجتهدان است
استاد قائنی نجفی در خاتمه سخنان خود اظهار داشت: در دورانهای گذشته نیز کتب متعددی بهعنوان جایگزین متون دارج در زمان خودشان مطرح شدهاند (بهعنوان مثال مرحوم آیتالله سید صدرالدین صدر که از مراجع زمان خود بودند و مدیریت حوزه آن زمان را نیز بر عهده داشتند، خلاصه الفصول که تألیف خود ایشان بوده را جایگزین برخی متون اصولی قرار داده بودند اما بعد از گذشت زمان به فراموشی سپرده شدند؛ بنابراین ماندگاری کتبی مثل رسائل و کفایه بر اساس قابلیتهای این کتب و ارزش بالای آنها در تربیت فقیهان و مجتهدان است و هرگاه متنی مؤثرتر و بهتر از آنها پیدا شود خودبهخود در برنامههای درسی و علمی حوزهها وارد خواهد شد و بهزور و اجبار نیاز نیست.
استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم خاطرنشان ساخت: اینکه میبینید نامهای محدودی و بهتبع کتابهای معدودی معروف به نام باقیماندهاند تصادف و اتفاقی نیست. مبادا با عملکرد نسنجیده و تجربه نگردیده خود باعث ضعف پایههای تحصیلی طلاب شویم و ناخواسته در ضعف علمی حوزههای علمیه که نتاج بیش از هزار سال زحمات پیامبر خدا صلیالله علیه و آله و ائمه هدی علیهمالسلام و اصحاب ایشان و سپس عالمان پیرو آنها رضوانالله علیهم است و نه میراث شخصی ما، مؤثر باشیم.
وآخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
💎امام صادق علیه السلام:
🔹حسبُ المُؤمِنِ عِزّا إذا رَأى مُنكَرا أن يَعلَمَ اللّهُ عَزَّوجلَّ مِن قَلبِه إنكارَهُ .
🔹براى عزّت مؤمن همين كافى است كه هر گاه منكرى را ببيند، خداوند عز و جل بداند كه در دل آن را انكار مىكند.
📚الكافي : ج ۵ ص ۶۰ ح ۱.
🔺میلیاردها خرج میکنند برای اینکه بین مذاهب اسلامی اختلاف بیندازند
🔹رهبر انقلاب: به مسئلهی وحدت امّت اسلامی هم خیلی باید توجّه بشود. امروز دارند پول خرج میکنند؛ میلیاردها خرج میکنند برای اینکه بین مذاهب اسلامی اختلاف بیندازند و دشمنی ایجاد کنند؛ هزینههای میلیاردی دارد انجام میگیرد برای اینکه این کار انجام بگیرد. هیچکس نباید کمک کند به این اختلافافکنی؛ هرکس کمک کند، در توطئهی آنها و در تبعات معنوی و الهی این گناه بزرگ شرکت خواهد داشت؛ هیچکس نبایستی کمک کند به این قضیّه.
۱۳۹۶/۰۵/۰۸
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
♨️نظر آیت الله نوری همدانی درباره تغییرات جدید کتب حوزه
رسائل را عمداً سخت نوشتند تا ذهن طلاب قوت و قدرت پیدا کند
🔹 آیتالله نوری همدانی در آیین افتتاح سال تحصیلی جدید حوزههای علمیه با بیان تلاشها و مجاهداتهای علمای شیعه در قرون مختلف در جهت ترویج معارف اسلام و فرهنگ اهل بیت (علیهم السلام) خاطر نشان کرد: سیدحسن صدر کتاب «المؤسسین لعلوم الاسلام» را نوشت که علوم اسلامی که توسط علمای شیعه تاسیس و نشر پیدا کرد را معرفی نمود، مانند خواجه نصیر الدین طوسی که در آن زمانی که در کل اروپا و آمریکا کتابخانه و مرکز تحصیل نبود توانست با نبوغ و علم فراوان خود در بسیاری از علوم زمان خود کتب و شاگردان بسیاری به یادگار گذاشت.
🔸معظمله در ادامه اظهار داشت: اگر به هر علمی که بخواهیم قدم بگذاریم بخش بزرگی از متون گذشته آن عربی است و این نشان از تلاش علمای اسلام در گسترش علوم دارد.
🔹ایشان در ادامه با بیان لزوم توجه به کتابها و متون اصلی حوزه افزود: برخی میگویند کتاب رسائل شیخ انصاری سخت است، در پاسخ باید گفت این کتابها را عمداً سخت نوشتند تا ذهن طلاب قوت و قدرت پیدا کند و این راه شیخ مفیدها و شیخ طوسیها است.
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
♨️یادداشت استاد ابوالقاسم علیدوست درباره طرح جدید تحول کتب درسی
ادب تحول!
تشکیلات حوزوی
دوشنبه، ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
بِسْمِ ﷲِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم
اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
وَ اهْدِنِي لِمَا اخْتُلِفَ فِيهِ مِنَ الْحَقِّ بِإِذْنِكَ إِنَّكَ تَهْدِي مَنْ تَشَاءُ إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ
به بهانه تحولات اخیر در برنامههای درسی حوزههای علمیه
قبل از ورود به اصل بحث، یادکرد از نکاتی ضروری مینماید:
۱ – تحوّل در هر امری به تحوّل مثبت و منفی تقسیم میشود. ایجاد تحوّل آدابی دارد که اگر آن آداب رعایت نگردد، ارتجاعی مضّر بهحساب میآید. در ادامه به بخشی از این آداب با محوریت ایجاد تحول در برنامههای درسی حوزه اشاره میشود.
۲ – گفتوگوی منطقی، منصفانه و مؤدّب، پس از ایجاد هر تحوّل مصداق {إِضْرِبُوا بَعْضَ الرّأی بِبَعْضٍ} است که میتواند بسیار مفید باشد، چنان که مباحثات فاقد این ارکان کمال، راه به جایی نمیبرد و مایه دلسردی و ناامیدیِ ناموجّه خواهد بود.
۳ – در ادامه این نوشته، ممکن است برخی حرکتها، کتابها و درسها مورد ملاحظه و نقد واقع شود. نقد این پدیدهها را هرگزِ! هرگز! نباید نقد صاحبان این پدیدهها و قصور یا تقصیر علمی یا سوءِنیت ایشان بهحساب آورد. اینجانب از طریق این نوشته محبّت و احترام خود را به این افراد ابراز میدارم و پیشاپیش از جنابشان عذرخواهم. این نوشته بنابر نقد هیچ فرد یا نهادی ندارد و نباید داشته باشد.
۴ – کسانی که حقیر را میشناسند، میدانند اینجانب همیشه در اقدام نظری و علمی مدافع تحوّل مثبت و ورود به صحنههای جدید فقهی و غیرفقهی بودهام؛ از این رو یادآوریهای ذیل به معنای مخالفت اینجانب با هر نوع تحوّل و ورود به ساحتهای نوپیدا نیست.
آداب ایجاد تحوّل با عنایت به تحوّل در برنامههای درسی حوزه
۱ – ایجاد قدرت بر ارتباط با تراث در دانشپژوهان
نمیتوان انکار کرد که توانایی طلاب و اساتید بر ارتباط با نصوص دینی و متونِ به ارث رسیده از گذشتگان شرط لازم رشد و به هدف رسیدن محصّلان علوم دینی است. البته این پدیده مبارک در همهی ساحتهای علوم جاری و ساری است و هر حرکتی که این قدرت را تضعیف نماید یا نابود سازد تحوّلی مرتجع و مضّر است. این توانایی در بسیاری از وقتها با کمال و صحیح خواندن متونی فاخر چون «فرائدالاصول»، «کتابالمکاسب» و «کفایةالاصول» به دست میآید. در این میان هستند دلسوزانی که معتقدند آنچه مهم است القای مطالب علمی با عباراتی ساده و روان است. از این رو با خواندن متونی چون متون مورد اشاره موافق نیستند و این در حالی است که جدا از دانشافزایی موردنظر با خواندن این کتابها، قدرت مزبور نیز موردنظر است. البته طلاب را نباید در متون معماگونه و معقّد معطل کرد لکن منصفانه نیست که کتب معروف درسی حوزهها را به این اوصاف، وصف کرد. امروزه نهادهای حوزوی ، شوراهای محترم، مدیریت حوزهها، برنامهریزان درسی یکی از این اولویتها را باید اولویت مزبور قراردهند، بایستهای که گمان ما چندان مورد توجه نیست، از این رو برخی اقدامها -از جمله اقدامات اخیر- نه تنها به این امر لازم کمک نمیکند بلکه به گمان ما – با توضیحی که در ادامه میآید- آن را به محاق میبرد.
۲ – گرانیگاه تحول در برنامههای درسی با انتخاب یا خلق متون واجد کمال
کیست که نداند از ارکان تحول در برنامههای درسی، حضور اساتید واجد کمال در آموزش و متون برخوردار از شرایط لازم است. در این نوشته مختصر نسبت به برخی برخورداریهای یک متن آموزشی اشاره میشود؛ هرچند اشاره به همهی آنها مورد نظر نیست.
متن آموزشی باید علاوه بر برخورداری از آنچه در شماره قبل بیان شد، دارای هدف، نظم منطقی، تولید شده در بستر زمان مناسب و منسجم باشد، حال باید دید آیا آن چه در مورد مثل مکاسب، فرائد الاصول و کفایةالاصول در طرح جدید اعمال گردید و بدلهایی که پیشنهاد شده این ملاحضات مطمح نظر قرار گرفته یا نه ؟
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
♨️یادداشت استاد ابوالقاسم علیدوست درباره طرح جدید تحول کتب درسی
۳ – برخی از آسیبهای طرح
سوگمندانه باید گفت طرح مورد نظر برخی از این آسیبها را مطمح نظر قرار نداده است. با این توضیح که حضرات از مجموع ۶ جلد مکاسب با حدود ۲۹۰۲ صفحه اقدام به حذف ۸۱۵ صفحه (حدود ۳۵%) در ۷۳ مورد کردهاند و این در حالی است که حذف بخشی از یک کتاب به اینگونه از ناموفقترین حذفها است. این رفتار نسبت به فرائدالاصول بیشتر خود را نشان داده است. از حدود ۱۶۵۵ صفحه، ۶۸۸ (حدود ۴۱%) در ۱۰۳ مورد حذف شده است. واضح است که حذف این چنین، به فخامت، هدف و انسجام متن لطمه میزند.
کتاب حلقه ثالثه بدیل کفایة الاصول معرفی شده است. کتاب مزبور هر چند از نابغهای شهیر شهید محمد باقر صدر است و فرض را بر این میگذاریم که ایشان کتاب را در فراغ بال نوشته است لکن بیش از نصف این کتاب(حدود ۴۳۰ صفحه از ۸۴۰ صفحه) در ۳۶ روز تألیف شده است.
طبیعی است که چنین کتابی -با همه نیکیهایی که دارد- نمیتواند متن درسی موفقی باشد، هر چند جهت مطالعه و ارجاع، بسیارعالی است. همه کسانی که دستی بر تألیفهای سترگ دارند، میدانند که کتاب -از هر کس به جزء ذات معصوم که باشد- باید در بستر زمان آرام و نه شبانهروزی نوشته شود.
کتاب درسی باید هدفی را دنبال کند والّا این که چند مسأله محدود از دهها بلکه صدها مسأله انتخاب شود، از تحقیقات جدید و پیشرفته استفاده نشود و بحثهای غیر کاملی ارائه شود، نباید به عنوان کتاب درسی معرفی شود. نگارنده و آمادگی خود را چه از طریق انجمن فقه و حقوق حوزه و چه از طریق کرسیهای نقد، برای نقد برخی از آثار جاگرفته در این طرح اعلام میدارم.
سوگ آخر
حقیر مدعی هستم که نسبت به تواناییهای حوزه بیخبر نیستم. چنان که نه نسبت به آن تعصب دارم و نه عناد. باید پذیرفت که حوزه علیمه -به ویژه حوزه علیمه قم- توانایی خلق آثاری بسیار محکم، قوی و سترگ درسی را دارد لکن آن چه مانع این کار میشود حجاب معاصرت، برخی اقدامات غیر واجدِ همه شرایط لازم است و تا این فضا حاکم است نباید انتظار تحولی متکامل داشت. امروزه حوزه علیمه قم علاوه بر علوم رایج حوزوی سلف، در فلسفههای مضاف، روش شناسی علوم، متد اجتهاد و… گامهای بلندی برداشته که در جای خود از سوی کسانی که بیش از هر کس بر آنها لازم بود میدیدند، دیده نشده است.
الحمد ﷲ رب العالمین
حوزه علمیه قم
ابوالقاسم علیدوست
۱۴۰۱/۶/۱۴ ش
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
🔻امام کاظم علیه السلام:
🔹ادفَعوا مُعالَجَةَ الأطِبّاءِ ما اندَفَعَ الداءُ عنكُم، فإنّهُ بِمَنزِلَةِ البِناءِ، قليلُهُ يَجُرُّ إلى كَثيرِهِ.
🔹تا زمانى كه بيمارى خود به خود از شما برطرف مىشود، به معالجه پزشكان روى نياوريد؛ زيرا كار طبيب مانند بنّاست كه اندك كار او به كار بسيار مىانجامد.
📚علل الشرائع، ص ۴۶۵
✅دو قرن خصومت
✍حضرت آیتالله خامنهای: «ما یاد رئیسعلی دلواری را از این جهت گرامی میداریم که این مرد شجاع، در راه اعتقاد دینی خود، تنها و در غربت با دشمنان جنگید... یک مرد جوان، در همین سنین جوانیِ شما جوانان، در مقابل انگلیسیها ایستادگی کرد. البته امروز با آن روز خیلی فرق کرده است؛ امروز همهی ملت ایران در مقابل قدرتهای متجاوز ایستادهاند.»
۱۳۷۰/۱۰/۱۳
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️حجت الاسلام خطیب وزیر اطلاعات: پرونده مکارم از منسوبان وزیر راه در دستگاه قضائی در حال پیگیری است. مشابه این پرونده، موردی در دولت وجود ندارد.
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️گوشه ای از شعارهای قاسم مکارم شیرازی رییس دفتر بازرسی ویژه وزیر راه و شهرسازی که چندی پیش توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد
از شعارها در فیلم: دیگر دوره اصلاحطلب و اصولگرا تمام شده، باید برسیم که کی انقلابی هست، کی انقلابی نیست!
چند نفر از این افراد داخل نظام هستند که پشت شعارهای انقلابی پنهان میشوند تا راحت بتوانند فساد کنند⁉️
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
🔻پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله):
🔹الخَلقُ عِيالُ اللّهِ ، وأحَبُّ عِبادِ اللّهِ إلَى اللّهِ أنفَعُهُم لِعِيالِهِ .
🔹مردمان ، خانواده خداوند هستند ، و محبوب ترينِ بندگان خدا نزد خداوند ، كسى است كه به حال خانواده اش ، سودمندتر باشد.
📚شعب الإيمان : ج ۶ ص ۴۳ ح ۷۴۴۵
🔺اگر نقشه را شناختیم، راه را درست انتخاب خواهیم كرد
🔹رهبر انقلاب: امروز ما مسلمانها احتیاج داریم به هوشیاری؛ احتیاج داریم به اینكه نقشهی كلی زندگی خود و مواجههی دشمنان با خود و با اسلام را بشناسیم. اگر نقشه را شناختیم، راه را درست انتخاب خواهیم كرد. اشكال آنجاست كه گاهی ما مسلمانها خودمان نقشهی دشمن را درست نمیشناسیم، خود ما جزئی از آن نقشهی دشمن میشویم؛ كه امروز متأسفانه دنیای اسلام مبتلای به این است. نقشهی دشمن، اختلافافكنی در بین مسلمانان است؛ نقشهی دشمن، تحریك عصبیتهای مذاهب مختلف اسلامی علیه یكدیگر است؛ نقشهی دشمن این است كه توجه امت اسلامی را از نقطهی حقیقی خصومت و دشمنی - یعنی سرمایهداریِ فاسد و مفسد و صهیونیزم - منحرف كند و به جاهای دیگری متوجه كند.
۱۳۹۲/۰۳/۱۷
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
♨️برنامه ریزی و حمله بی بی سی برای خراب کردن طرحهای ستاد امر به معروف و نهی از منکر
🔻لزوم مراقبت سخنگو و ستاد امر به معروف
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻چه اشکالی دارد دانشگاهها را تفکیک جنسیتی کنیم؟
🔻با جدایی دختران و پسران علم رشد میکند
دبیر ستاد امر به معروف در گفتگو با خبرفوری:
🔹وقتی از من سوال میکنند که چرا دانشآموزان وقتی به سن بلوغ نرسیدهاند تفکیک جنسیتی هستند و وقتی به دانشگاه میروند مختلط میشوند، جوابی ندارم بدهم؛ کلاس اول دبستان تفکیک جنسیتی داریم اما وقتی به سن ۱۸سال میرسیم در اوج مسائل جنسیتی اختلاط داریم
🔹بنده قائل به این هستم که وقتی مسائل جنسیتی را به محیط آموزشی کشاندن لطمههای علمی و روحی ایجاد میکند
🔹مگر میشود در کلاسها دیوار کشید اما چه اشکالی دارد وقتی مثلا در دانشگاه آزاد دو ساختمان دارد، در دفترچه کنکور امسال بنویسد یک دانشگاه فقط برای پسران و یکی فقط برای دختران
🔹خانوادهها از تفکیک جنسیتی استقبال میکنند؛ خانوادهها محیط امن میخواهند
🔹۲۱ دانشگاه و کالج تفکیک جنسیتی کردند در دنیا؛ حتی برخی دانشگاهها در آمریکا نیز تفکیک جنسیتی شدهاند.
🔴 نسخه کامل این گفتگو را اینجا تماشا کنید 👇
https://youtu.be/FUXF5Rp1wt8
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
🔻پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله:
🔹كان الحسين عليه السلام علي فخذ رسول الله صل الله عليه و آله و هو يقبله و يقول: أنتَ الإمامُ ابنُ الإمامِ أبُو الأئمَةِ ، تِسعَةٌ مِن صُلبِكَ و تاسِعُهُم قائمُهُم ؛
🔹حسين بن على عليه السلام روى زانوى پيامبر صلى الله عليه و آله نشسته بود و پيامبر او را مى بوسيد و مى گفت: تو امام ، فرزند امام و پدر امامان هستى كه نُه تن از ايشان از نسل تو هستند و نهمين آنان قيام كننده آنها است .
📚مناقب آل أبى طالب ج ۲ ، ص ۱۹۵ .
⛔️انقلابینمایی غیر از انقلابیگری است
⚠️امام فرمودند ملاک، حال فعلی افراد است
✍ رهبر انقلاب : انقلابینمایی غیر از انقلابیگری است. انقلابیگری کار سختی است؛ پابندی و تدین لازم دارد. نمیشود که انسان یک دهه همهکارهی کشور باشد، بعد یک دههی بعدی تبدیل شود به مخالفخوان کشور. ۹دی که آنقدر عظمت دارد، پاسخ ملت به این بازیها بود. ۹دی دفاع از ارزشها و دین بود. آنجا ایستادگیای که کردیم برای دفاع از [اصل] انتخابات بود. خیلی باید مراقب خودمان باشیم؛ امام فرمودند که ملاک، حال فعلی افراد است؛ امام حکیم بود، معنای این سخن آن است که هیچکس ضمانت درست بودن تا دم مرگ را ندارد و باید مراقب خودش باشد. حکم مستوری و مستی همه بر عاقبت است.
۹۶/۱۰/۶
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
♨️نظرات استاد شهیدی درباره تغییرات نظام درسی
🔻طرح باید پخته باشد
نفیا و اثباتا نظری ندارم
🔻دیروز از ما از حلقات سؤال شد و گفتیم کتاب خوب و مفیدی است و اگر کسی حلقات را بخواند و بخشی از کفایه را هم بخواند تا با متن کفایه آشنا شود، خوب است. اما اینکه گفته شود چرا تمام کفایه خوانده نشده و حلقات خوانده شده، به نظر ما اشکال واردی نیست. پس کلام ما فقط نسبت به حلقات بود و انگیزه سؤالکنندگان نیز این بود که شاید حق آقای صدر و حلقات در این میان رعایت نشده تا ما نیز جبران کنیم که انصافا باید هم همینطور باشد.
🔻بنای بر پخش صحبت دیروز نبود و لکن دیدیم که برای ما میفرستند که به طور گسترده پخش شده و من گفتم: یک جمله را اصلاح کنید و نشر بدهید؛ حال که نشر شده، من تکذیب نمیکنم و در رابطه با حلقات، این عقیده ماست.
🔻ولی یک جمله ناقص نقل شد و آن جمله نسبت به لمعه بود که اگر همین منهاج الصالحین را همراه با استدلالهای مختصری، ولو از کتب مرحوم آقای خوئی اضافه کنند، خوب است؛ چون اگرچه شهید اول و ثانی از مفاخر شیعه هستند و لکن فقه مربوط به آن زمان با آن اصطلاحات و استدلالاتی است که اصول پیشرفت نکرده بود؛ حال که اصول و فقه نیز پیشرفت کرده، خوب است که استدلالهای جدید مطرح شود.
🔻من با اصل این کار به عنوان جایگزین اختیاری مخالف نیستم، اما نه اینکه اجبار شود؛ چون اساس حوزه بر آزادی طلبه است. و نیز طرح باید پخته باشد و هر کتابی در میان نیاید.
♨️اما اینکه بعضی مراجع و اساتید بزرگوار اشکالاتی دارند، ما اصلا نسبت به آن اظهار نظری نکردیم؛ شاید تغییر کتب درسی ایراداتی داشته باشد که من اصلا اطلاعی ندارم. آن زمان که به ما اطلاع دادند در حج بودم و به بعضی از اعضای مدیریت گفتم که جریان چیست؟ آنها گفتند که ما مخالفیم، اگرچه بعضی موافقند. بعد هم که برگشتیم، تعطیلات بود و ارتباطی نداشتیم. دهه محرم نیز که به نجف رفتیم، شنیدم در نجف نسبت به این مطلب ابراز نگرانی کردند، آقای زنجانی هم در قم ابراز نگرانی کردند.
برای رفع نگرانی مراجع معظم، بنده به کسانی که دست اندرکار بودند، عرض کردم که مناسب است رفع ابهام شود و توضیح داده شود که صرفا جایگزین اختیاری بعض کتابهاست؛ جناب آقای اعرافی که از دوستان قدیمی ما هستند و جناب اقای شبزندهدار که با ایشان هم سابقه رفاقت دیرینه داریم، فرمودند که اصلا اجباری نیست.
🔻من هم بنا بر دخالت در این امور ندارم؛ چون تخصص من نیست و علاقهای هم به اظهار نظر ندارم.
🔻من نسبت به این طرح تغییر متون درسی اصلا مطالعهای نکردم و نمیتوانم نسبت به چیزی که از آن اطلاعی ندارم، نفیا و اثباتا اظهار نظر کنم.
ما فقط نسبت به حلقات عقیدهمان را گفتیم که البته بزرگانی با این عقیده هم مخالف هستند. پس این برداشت نشود که ما در قبال اساتید بزرگواری که با حسن نیت خود صحبت کردند، مطلبی را گفتیم کما اینکه حسن نیت دوستانی که میشناسم ودفاع از طرح کردند، برای من محرز است.
عمده دغدغه اساتیدی که معترضند یکی نگرانی آینده و ادامه پیداکردن این تغییرهاست. این اساتید بزرگوار هم همین دغدغه را دارند که بعد چه میشود. با تجربههایی که دارند، میترسند که امروز بگویند حلقات و فردا روزی کتاب دیگری که مستوای علمی آن معلوم نیست، جایگزین آن شود. این دغدغه محترم است و ما آن را درک میکنیم. ولی بحث در روش برخورد با این دغدغه است.
🔻دغدغه دیگر آن است که کتابهایی که الان عدل قرار داده میشود، کتابهای پخته باشد و یا آنچه خوانده نشود فوائد علمیاش فوت شود.
البته به نظر من در اصول، حلقات هست و عدل اختیاریشدن آن نسبت به کفایه مشکلی ندارد. من در این حد دفاع میکنم، اگرچه به بزرگان مخالف نیز احترام میگذارم؛ ما عرض میکنیم در همین حد بپذیرند که طلبههایی که حلقات میخوانند، درس آنها قبول شود و اساتیدی نیز که آن را درس میدهند، زحمت میکشند و مطالب دقیقی را بیان میکنند.
✅اما نباید این مسائل را سیاسی کرد و بالاخره بزرگان و اساتیدی دغدغه دارند و از روی تدین مطالبی را بیان میکنند؛ شاید نمیتوانند عبارات را واضح بگویند و لکن دغدغهها را به ما گفتهاند.
ولی عرض ما این بود که انکار مطلق باعث عدم قبول حرف میشود، بالاخره بعضی موارد را باید قبول کرد. باید با روشهای صحیح با گفتگو و مانند آن، بزرگان منتقد را قانع کرد، مثل همان چیزی که نسبت به اصول فقه مرحوم مظفر در برابر قوانین شد.
♨️برخی اساتید معتقدند متن پیچیده و معقد علمیت طلبه را بیشتر میکند! بنده این مطلب را قبول ندارم؛ آقای صدر هم اول حلقه اولی از این جواب داده؛ اما بعضی اساتید معتقدند که باید متن سخت باشد تا طلبه سعی در فهم آن کند و بعد بتواند کتب دیگر را بفهمد. من این را قبول ندارم و میگویم که مثل این است که من به درس یک استاد بدبیان بروم تا ملا شوم! نه، درس آقای خوئی هم انسان را ملا میکند.
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
❌ استاد #علیدوست در کمال حیرت فرمودند که چون نصف حلقه ثالثه در ۳۶ روز نوشته شده، پس نمیتواند کتاب درسی موفقی باشد.
❌ استاد عزیز؛ شهید ثانی (ره) هم جلد اول شرح لمعه را در ۳ ماه نوشت، پس نصف الروضة البهیّة در ۹۰ روز نوشته شده (که حجم بیشتری از حلقه ثالثه دارد)، اگر موافق هستید آن هم حذف شود⁉️
❌ شاید در مقایسه نوابغ جهان علم با افراد عادی نیاز به متانت بیشتری داشته باشیم.
❌ حاج آقای #شهیدی فرمودند: «مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی می گفتند ایامی که شهید #صدر مشغول نوشتن حلقات بودند روزی ۱۶ ساعت می نوشتند». این را بگذارید کنار نبوغ بالا، حافظه فوق العاده، فکر منظم و بیش از ۲۰ سال کار ممحض در علم اصول».
❌ مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی (ره) چند بار فرمودند که جلد اول منهاج الصالحین آیت الله العظمی خویی (ره) را بعد از اولین چاپ به مرحوم شهید #صدر (ره) دادم. و فقط یک یا دو روز نزد ایشان بود. بعد به من دادند و فرمودند در صفحه آخر ۱۳ اشکال نوشتم که فتاوایی هستند که حسب مبنای خود آیت الله العظمی خویی (ره) صحیح نمیباشند. من هم بردم خدمت مرحوم آقای خویی (ره). ایشان هم کتاب را گرفتند و تک تک اشکالات را میخواندند و می فرمودند: عجب، با اینکه قبل از چاپ چند نفر از آقایان هم مطالعه کرده بودند، ولی عجیب است که این اشکالات علمی باقی مانده است. و فرمودند اگر ممکن است جلد دوم منهاج را قبل از چاپ، ایشان بازبینی کند.
📌 واقعیت این است که #شهید فراتر از یک انسان عادی بود...
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
اظهارنظر جمعی از اساتید درباره تحول.pdf
464.5K
🔺موافقت با تحول معقول و تقویت علمی، مخالفت با تحول عجولانه و تضعیف علمیت طلاب
🔻اظهار نظر جمعی از اساتید سطوح عالی
➕ به انضمام اسامی امضاکنندگان
▫️جلوگیری از هر حرکت اصلاحی، مانع از تحقق #تحول صحیح است و از سوی دیگر نیز نمیتوان هر تغییری را تحول صحیح نامید و نسبت به تحولخواهیهای ناشی از عدم اطلاع نسبت به سطح علمی کتب علمای سابق که بعضاً با عدم رعایت شأن علما در نقد، بیان میشود، باید حساس بود و از این روشها جلوگیری کرد.
🔹فراگیری #روش_اجتهاد و ملکهشدن آن امری است #تشکیکی که در طول سالهای متمادی و در پی تلاش مستمر به دست میآید. نمیتوان انتظار داشت #طلاب همه مراتب این ملکه شریفه را صرفاً با خواندن سه کتاب، آن هم در دوره سطح به دست آورند.
🔸در میان کتب معرفیشده در برنامه تحولی حوزه، کتاب «دروسٌ فی علم الاصول» تألیف شهید بزرگوار سید محمدباقر #صدر وجود دارد. برخی حتی با اینکه این کتاب به عنوان عدل تخییری کتاب گرانسنگ #کفایه_الاصول قرار بگیرد نیز مخالفاند!! به نظر میرسد این مخالفت وجه روشنی ندارد.
➖اینکه گفته شود فهم کلمات علمای بعد از محقق خراسانی متوقف بر خواندن رسائل و کفایه است نیز قابل خدشه است. مگر در این سالهای متمادی که #رسائل و #کفایه خوانده و فهمیده شد، متن الفصول الغرویه و هدایه المسترشدین و کتبی مانند آنها متن درسی بود؟
🔻باید از آموزشی شدن متونی مانند «#الفائق» و «#الشخص_الإعتباری» استقبال کرد و باید اساتید معظم در ضمن #تدریس این متون خلاءها و نقاط ضعف را گوشزد کنند تا این #متون هرچه غنیتر و قویتر شود.
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh