🔅امیرالمؤمنین امام علی عليه السلام:
✍️مَن تَتَبَّعَ خَفِيّاتِ العُيوبِ حَرَمَهُ اللّهُ مَوَدّاتِ القُلوبِ
🔴 هر كس در پىِ عيبهاى پوشيده مردم باشد، خداوند، او را از دوستىِ دلها محروم مىكند.
📚غررالحكم، حدیث ۵۱۹۷
🔻 رهبر انقلاب اسلامی: [دو هفته قبل از شهادت] شهید کاظمی آمد پیش من و گفت از شما دو درخواست دارم: یکی اینکه دعا کنید من روسفید بشوم، دوم اینکه دعا کنید من شهید بشوم. گفتم که شماها واقعاً حیف است بمیرید؛ شماها که این روزگارهای مهم را گذراندید، نباید بمیرید؛ شماها همهتان باید شهید شوید؛ ولیکن حالا زود است و هنوز کشور و نظام به شما احتیاج دارد. بعد گفتم آن روزی که خبر شهادت صیاد را به من دادند، من گفتم صیاد، شایستهی شهادت بود؛ حقش بود؛ حیف بود صیاد بمیرد. وقتی این جمله را گفتم، چشمهای شهید کاظمی پُرِ اشک شد، گفت: انشاءاللَّه خبر من را هم بهتان بدهند!
۱۳۸۴/۱۰/۲۱
♨️بزرگترین کانال خبری طلاب
♨️ @khabarehowzeh
♨️دبیر شورا سرباز باشد نه سربار
انتقاد به انتخاب حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه به عنوان دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی
🔻این روزها بحث تغییر #دبیر_شورای_عالی_انقلاب_فرهنگی مطرح است.
🔻به عنوان کسی که سوابق اندکی در حوزه مسائل فرهنگی در دو دهه گذشته دارد؛ از شنیدن برخی از اسامی پیشنهادی برای دبیری شورا، آن هم در شرایط کنونی، عمیقا غمگین شدم.
🔻وظایف قانونی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ایجاب می کند که دبیر شورا حتما باید یک مدیری توانمند و دارای روحیه جهادی، دارای قدرت ایجاد هماهنگی و همافزایی باشد.
🔻گماردن افرادی که فقط سابقه علمی و پژوهشی دارند برای اموری که نیاز به توان مدیریت و هماهنگی دارد فقط باعث اتلاف منابع و تولید چند جلد سند و طرح چرب پژوهشی بی حاصل دیگر برای زینت کتابخانهها و مجالس می شود.
🔻باور بفرمایید کشور از لحاظ سند نویسی و آیین نامه های نظری در حوزه فرهنگ ارباب است! کسی باید دبیر باشد که همین ها را اجرا کند و یا دیگران را برای اجرا پای کار بیاورد.
🔻البته پژوهشگری که مدیر هم باشد نورعلینور است، اما فردی پژوهشگری که فاقد توان مدیریت باشد وقتی مسئولیت به عهده می گیرد کیسهای پر از پاسخهای نظری و احتمالا میزانی از تکبر را به همراه دارد!!
🔻در حالی که مسائل سازمان چیز دیگریست و تا بخواهد غیرعملی و تخیلی بودن پاسخ های آن کیسه روشن شود چند سال آن مجموعه باید عقبگرد کند تا مدیر محترم تجربه کسب نماید و شاید تازه به مسائل برسد و آنگاه موقع رفتن اوست!
🔻مثلا بحبوحه مسائل اجتماعی و حجاب در سه ماه اخیر، دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی باید یک قرارگاه شبانه روزی برای به خط کردن همه ظرفیت های سازمان فرهنگی هنری و دانشگاهها و حوزها بود ولی با کمال تاسف به جز اقدامات عادی که هر مدیری در هوای دلپذیر بهاری به آن اهتمام می ورزد، حرکت موثر دیگری احساس نشد.
🔻بنابراین شایسته است ریاست محترم جمهوری با شجاعت و هوشمندی همیشگی، با زیرپا گذاشتن تعارفات مرسوم، فردی که دارای قدرت مدیریت بسیار بالا برای پردازش عملی و نظارت بر مصوبات و پای کار آوردن جدی دستگاههای فرهنگی و استفاده از اندیشه نخبگان و پژوهشگران باشد را به این سمت منصوب کند نه افرادی که صرفا با ماشین دولتی و محافظ میان منزل و کتابخانه و تریبونهای همایش ها در حرکتند و هم صحبتی با مردم عادی را عملی عوامانه و دون شأن والا و قدسی خویش می دانند.
حمیدرضا ابراهیمی
✍اصولا یکی از مشکلات مملکت که به حوزویان سرایت کرده چندین شغله بودن مسئولان است. شما از شهید سلیمانی پرکارتر نیستید یک شغل برای شما بس است.
♨️بزرگترین کانال خبری طلاب
♨️ @khabarehowzeh
چند نکته مهم راهبردی درباره سخنان اخیر رهبری:
1-راهبرد رهبری در دو سخنرانی اخیر یکی با زنان یکی با مردم قم درباره دوران پس از اغتشاشات با دیگر فعالان صحنه متفاوت بود. مهمترین خطر بعد از دوران اغتشاشات چیست؟ این دو نکته را کنار هم بگذارید ببینید برداشتتان چیست. در دیدار با بانوان فرمود زنانی که شما آنها را کم حجاب میدانید تو دهن جریان اغتشاش زدند. به آنها نپیوستند. او گفت من به حال معنوی اینها در مناجات ها و مراسمات غبطه میخورد. در دیدار با مردم قم هم فرمود جریان اغتشاش بنا نداشت به نقاط ضعف و مشکلات ما بپردازد. ما مشکل اقتصادی و معیشتی داریم ولی جریان اغتشاش نقاط قوت ما را زد. امنیت را تولید علم را و... این دو جمله اثرش در مخاطب این است که جریان اغتشاش را بیگانه و غریبه بداند. اثر مهمترش این است که دست دشمن را از هدایت تغییر در کشور کوتاه میکند. این یک اقدام مهم راهبردی است.
2-اینکه اغتشاش امتداد اعتراض بود، خطایی است که برخی از مذهبیون هم انجام دادند. برخی از مجریان تلویزیون و صدا و سیما و فعالین فرهنگی و انقلابیون نیز متاسفانه این اندیشه را پیش بردند. در حالیکه اغتشاش امتداد اعتراض نبود ربطی به اعتراض و دردهای مردم نداشت. اینها تصور میکردند اعتراض مردم به مشکلات در عده ای از عناصر رادیکال و تندرو تبدیل به اغتشاش شد. حال آنکه رهبری در همان اوج بحبوحه اغتشاشات گفت اغتشاش به دلیل رشد و حرکت امید بخش کشور شکل گرفته است ربطی به اعتراض مردم و فشارهایی که به آنها میآید ندارد. این تفاوت ظریف و لی بسیار مهم و راهبردی را کمتر کسی توجه کرد. مهمتر از اغتشاش این است که عده ای با آن احساس نوعی سنخیت و همراهی کنند. از طرفی چون اغتشاش کاملا در دستان بیگانه در حال هدایت است معنایش این است که دردهای مردم را متصل کنیم به دست تغییر بیگانه. همانکه دشمن میخواهد.
3-رهبری واقعیت را درست میدید. این نکته که تمرکز کنیم روی قطع کردن دست تحول خواه دشمن و عنان تحول را به دست نظام امامت و امت بدهیم یک نکته مهم راهبردی است که باید با دقت آن را تبیین کنیم. واقعیت این بود که دشمن، روی کار آمدن دولتی که عزم بر تغییر جدی دارد را باعث این میدید که آن فشار دولت غربگرای بی فایده کم شود و مردم احساس کنند به مرور دارند یک حرکت امیدبخشی را پیش میبرند او باید زودتر عنان دردهای مردم را در اختیار میگرفت. فرصت زیادی نداشت و ندارد.
4-مقوله کشف حجابی که اغتشاش گران یا برخی به تبع جریان اغتشاش دنبال میکنند نیز در پیام پر رمز رهبری به سردار رادان مورد توجه است. او در پیام بحث «پلیس تخصصی» در «بخشهای گوناگون امنیت» را مطرح میکند. این یعنی ضلع امنیت اخلاقی که پیش از این نیز در سخنان خود به آن توجه داده بود نباید فراموش شود و البته باید ارتقا کیفی نیز پیدا کند.
5-مقوله تحول نیز که پیش از این در بیانات رئیس جمهور به عنوان تغییرات اساسی و در بیان رئیس مجلس با عنوان نو شدن حکمرانی مطرح شده بود اینبار در سخنان رهبری نیز مورد توجه و تاکید قرار گرفت. این نشان میدهد در راس نظام تصمیم جدی بر مجموعه ای از تحولات اساسی در نظر گرفته شده است. رشته همه این تحولات قطعا همان طرح کلی حرکت انقلاب و خروج هویت ایرانی از هاضمه غرب است که در سخنان رهبری با مردم قم اشاره شد.
@ali_mahdiyan
♨️بزرگترین کانال خبری طلاب
♨️ @khabarehowzeh
ماجرای جالب محسن برهانی مدرس حقوق دانشگاه تهران
▪️ادابازی با اعتراض با پنهانکردن حکم چند ماه پیش اخراج!
🔹«محسن برهانی» استاد آزمایشی دانشگاه تهران چندی پیش در توئیتی از اخراج خودش از دانشگاه تهران خبر داده وتلاش کرده بود علت دستور اخراج خود را انتقادهایش به احکام صادره از سوی دستگاه قضا برای محاربه عنوان کند.
🔹خبرنگار تسنیم پس از پرس و جو از برخی مسئولان در این باره مطلع شد که اساساً مسائل مربوط به آقای برهانی به پیش از اتفاقات اخیر بازمیگرد.
📝گزارش تسنیم را
https://tn.ai/2827071
بخوانید
🔻محسن برهانی از مدرسین به طلاب در قسمت جذب طلاب برای قوه قضائیه نیز هست، معلوم نیست چنین شخصی اساسا چرا در آنجا برای طلاب تدریس دارد
♨️بزرگترین کانال خبری طلاب
♨️ @khabarehowzeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 سخنان عجیب حجت السلام پناهیان: اینکه بعضیها از دین بدشان میآید برای این است که فکر میکنند دین همه را سر نماز نشانده و از همه در رابطه با پوشش یک انتظار دارد!!
♨️بزرگترین کانال خبری طلاب
♨️ @khabarehowzeh
🔻اميرالمؤمنين علی علیه السلام: هرگاه نیت ها فاسد باشد، برکت از میان می رود.
عِندَ فَسادِ النِّیةِ تَرتَفِعُ البَرَکةُ
📚 غررالحکم/ح6228
در دعایی از امام علی علیه السلام میخوانیم:
بار خدایا! بر من ببخشاى آنچه را که به زبان وسیله تقرّب به تو قرارش مى دهم، امّا دلم برخلاف آن است.
📚نهج البلاغه، خطبه 78
♨️بزرگترین کانال خبری طلاب
♨️ @khabarehowzeh
🔻روایت های معیشتی!
▫️حجت الاسلام شهاب مرادی: وضع معیشت طلاب واقعا نیاز به یک تجدید نظر دارد؛ چراکه برخلاف تصور برخی از مردم زندگی یک طلبه در جمهوری اسلامی سخت است. / حوزه نیوز
🔹رائفی پور: روحانیونی را میشناسم که فرزندانشان سو تغذیه دارند، دوست طلبه ای دارم که برای امرار معاش کارگر اسباب کشی منازل است و در سن جوانی دیسک کمر گرفته است! / پایگاه خبری صدای حوزه
🔸استاد علیدوست : خبرهایی میشنوم که من را متأثر میکند، اینکه یک استاد سطوح عالی یا درس خارج، آخر شب یا نیمه شب به رستورانی برای شستن ظروف برود برای اینکه کمکی به هزینههای زندگی او باشد، جای تأسف دارد./ پایگاه خبری صدای حوزه
⬅️ آیت الله اعرافی: در خصوص مسائل معیشت و شهریه و هدفمندی مجموعه کارهایی صورت گرفته که نتایج خوبی به همراه خواهد داشت در این طرح که با عنایات رهبری معظم و مراجع عظام و شورای عالی شکل گرفته و با همکاری نهادها مرکز خدمات و حوزه سامان یافته است کارکردهای تحصیل، تدریس، تحقیق و تبلیغ مد نظر قرار گرفته است و مراحل اولیه آن شروع و امید است به نقطهای برسد که حداقل نیازهای چهار گروه فوق متناسب با شئون حوزوی تامین شود و عذری باقی نماند. / خبرگزاری رسا
✍️ معنای وعده مدیر محترم حوزه های علمیه اینست که بناست در آینده ای نزدیک، محصلین، مدرسین،محققین و مبلغین حوزوی به لحاظ معیشتی طوری تأمین شوند که به قول ایشان دیگر عذری باقی نماند و به عبارت بهتر دیگر طلبه ای نگوید بخاطر مشکلات معیشتی مجبورم از تحصیل، تدریس، تحقیق و یا تبلیغم بزنم و اسنپ کار کنم، امید که چنین روزی همین فردا از راه برسد!
➖و به همین مناسبت بد نیست دوباره متذکر شویم:
1️⃣ قصه پرغصه معیشت طلاب به ایستگاه سوء تغذیه رسیده است؛
2️⃣ بسیاری اذعان دارند که حوزه نتوانسته آنطور که باید نیروی متناسب جامعه امروز را تربیت کند؛
⬅️ حال این طلبه بی پناه هم باید
1️⃣ دارای مهارت های روز، هم
2️⃣ مسلح به روش و محتوای دقیق و هم
3️⃣ پذیرای بدوبیره مردم خسته از فشار معیشتی و همچنین
4️⃣ مرکز ثقل حملات رسانه ای و همزمان
5️⃣ درگیر معیشت خانواده خود نیز باشد؛ آیا او موفق خواهد شد؟!
@sedayehowzeh
♨️بزرگترین کانال خبری طلاب
♨️ @khabarehowzeh
🔻دفتر قمِ مؤسسهی پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی، حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب با همکاری بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدّس قم برگزار کرد
❇️آیین معرفی کتاب دوباره فردوس روایت مستندی از زلزلهی فردوس در شهریورماه ۱۳۴۷ است. در زمان زلزله، رهبر انقلاب جوانی ۲۹ ساله و مؤسس پایگاه امداد روحانیت بودند، خاطراتشان را از آن حادثهی سهمگین نقل فرمودهاند. خاطرات ایشان با ترکیبی از خاطرات اعضای پایگاه و اهالی فردوس که به شیوهی تاریخ شفاهی گردآوری شده و نیز اسناد و تصاویری چند برگرفته از منابع و شیوههای مختلف این اثر ارجمند را رقم زده است.
🎙در این مراسم حجت الاسلام و المسلمین اعرافی، عبودتیان دستیار رئیسجمهور در امر مردمیسازی دولت و سردار زهرایی رئیس سازمان بسیج سازندگی سخنرانی کردند.
حجتالاسلام سعید صلحمیرزایی در آیین معرفی کتاب دوباره فردوس با اشاره به زلزله سال ۱۳۴۷ فردوس تصریح کرد: هنگامی که این زلزله اتفاق افتاد، رهبرانقلاب به همراه جمعی از طلاب نظیر شهید هاشمینژاد احساس تکلیف میکنند و با جمعآوری کمکهای بازاریهای مشهد به یاری زلزلهزدگان فردوس میشتابند و به مدت دوماه در آنجا به امر امدادرسانی میپردازند.
وی با بیان اینکه حضور امام خامنهای به همراه جمعی از طلاب در جمع زلزلهزدگان فردوس، اولین اردوی جهادی انقلاب است، خاطرنشان کرد: هدف از برپایی مراسم، معرفی کتاب «دوباره فردوس» است؛ چرا که این کتاب برای دوستان جهادگر پر از نکات نغز است.
@qom_khamenei_ir
♨️بزرگترین کانال خبری طلاب
♨️ @khabarehowzeh
♨️قَالَ امیرالمومنین علی عليهالسلام:
▫️اُذْكُرُوا اِنْقِطَاعَ اللَّذَّاتِ وَ بَقَاءَ التَّبِعَاتِ.
⛔️پايان لذّتها، و بر جاى ماندن تلخىها را به ياد آوريد.
📚(نهجالبلاغه، حکمت ۴۳۳)
🔻امام خامنه ای: من این حرفی که میگویم خواهش میکنم مردها نشنوند
🌺این را شما خانم ها بدانید، وجود شما آن تحولی را در روحیات مرد به وجود میآورد که گاه هیچ عاملی نمیتواند آن تحول را ایجاد کند. شما میتوانید دل مرد را گرم کنید و به او امیدواری به زندگی و شوق ادامه کار بدهید. اصلاً این توان در شما هست که در وجود مرد نیرو بدمید. وجود شما این قدر مهم است. مرد هم نسبت به زن همین است. حالا مرد گاهی ممکن است مثلاً اخمآلود وارد خانه شود.
🌺 اگر زن قدری عقل و پختگیاش بیشتر باشد و از اخم او جا نخورد و لبخند نشان دهد و در مقابل محبت بورزد، یواش یواش با افسون محبت، میتواند گره اوقات تلخی و بداخلاقی مرد را باز کند و ببیند که او چه احتیاج داشت. من این حرفی که میگویم خواهش میکنم مردها نشنوند؛ چون ممکن است بدشان بیاید!
🌺شما خانمها این را بدانید آقایان تا آخر هم مثل یک پسربچه هستند و باید ادارهشان کنید. البته اگر این حرف از زبان ما به گوش مردها برسد، لابد از ما گله خواهند کرد. واقعاً خانمها باید این بچّهپسری را که حالا ریشش هم بعد از پنجاه، شصت سال زندگی سفید شده اداره کنند.
♨️بزرگترین کانال خبری طلاب
♨️ @khabarehowzeh
♨️جلسه حجتالاسلام حسینینژاد رئیس مجمع نمایندگان طلاب با طلاب و فضلای استان قزوین
🔻تأسیس مرکز خدمات حوزه های علمیه و شهرک مهدیه با پیشنهادات، مصوبات و پیگیریهای مجمع نمایندگان طلاب بوده است.
➖ دوره اول مجمع نمایندگان طلاب با ۷۰ نماینده آغاز شد و در حال حاضر، قریب به ۲۰۰ نماینده دارد و این مجمع میتوانند پناهگاه خوبی برای طلاب باشند.
🌐 کانال مجمع نمایندگان
〰〰〰〰〰〰〰
📠 انعکاس نظر طلاب و اساتید
🔖 موضوع: کارنامهی مبهم دوره هشتم مجمع نمایندگان
💬 حسینی راد:
‼️ آقای حسینینژاد رئیس مجمع نمایندگان دوره هشتم از دستاوردهای دوره ابتدایی مجمع نمایندگان گفتند، اما از دستاوردهای دوره هشتم نگفتند!
❓مجمع نمایندگان به جای اینکه در دوره هشتم، کارنامهای هشتبرابر جلوتر از مجمع نمایندگان دوره اول ارائه کند، همچنان برای تبلیغ خود از کیسهی دستاوردهای نمایندگان اسبق خرج میکند؟
♨️ کار به جایی رسیده که عدهای اینگونه القا میکنند که مجمع نمایندگان از خاصیت افتاده، حال آنکه مجمع نمایندگان همچنان پتانسیل قوی خود را دارد، به شرطی که نمایندگان واقعا نمایندهی طلاب باشند و پیگیر مسائل آنها؛ مخصوصا رئیس و هیأت رئیسهی مجمع.
🔻 و بسیار فرق است بین نماینده طلاب بودن با نماینده مسؤولین بودن، فرق است بین افراد ابوالمشاغل که فرصت تمرکز بر روی مسائل طلاب را ندارند با افرادی که اصلیترین یا تنها تمرکزشان مسائل و چالشهای طلاب است، فرق است بین نمایندهای که زبانش برای بیان مطالبات طلاب در مقابل مسؤولین به صراحت باز است، با نمایندهای که ....
🔻 با آقای حسینینژاد در پایان دوره هشتم مجمع نمایندگان خداحافظی میکنیم و به ایشان خدا قوت میگوییم و توقع داریم اگر مجمع هشتم کارنامهی قابل ارائهای دارد، آنها را بیان کنند تا افکار عمومی حوزه هم اقناع شوند، با تشکر.
♨️ بر طلاب لازم است در انتخابات دوره نهم مجمع نمایندگان، پرشور وارد گود شده و با بصیرت به نامزدهای انتخابات رأی بدهند.
#مجمع_نمایندگان
@Manahejj
♨️بزرگترین کانال خبری طلاب
♨️ @khabarehowzeh
🔻انعکاس نظر طلاب و اساتید
🔻کارنامه دوره هشتم مجمع نمایندگان طلاب
💬 موسی:
ما که دستاورد محسوسی از مجمع نمایندگان این دوره، سراغ نداریم، مخصوصا از رییس مجمع نمایندگان.
ظاهراً خود رییس مجمع نمایندگان هم دستاورد خاصی سراغ نداشتند که از دستاوردهای اولین دورههای مجمع نمایندگان به عنوان افتخارات مجمع یاد کردند!!
واقعا برای من طلبه و دیگر دوستان طلبه بنده، سؤاله در این چهار سالی که گذشت مجمع نمایندگان کدام مطالبه طلاب را سر دست گرفت و جلو برد؟
در هدفمندی خدمات و آن بینظمیهای واریز و تغییر مکرر امتیازدهی، در امتحان شفاهی، در مطالبات مکرر رهبری از جامعه مدرسین و شورای عالی و مرکز مدیریت که بسیاری از آنها عملی نشده و رها شدند، در انقلابی تر شدن حوزه و ...کجا نقش پررنگ و مؤثری از رییس یا هیات رییسه یا مجمع نمایندگان محسوس است؟!
آقای حسینی نژاد بزرگواری کردند و در دوره جدید الحمدلله نامزد نشدند؛
ولی در قبال اساتید و طلاب و بالاتر در محضر عدل الهی پاسخگوی نعمت عظیمی که این چهار سال در دست داشتند باید باشند.
💬 رضایی:
به نظر من در مجمع نمایندگان باید افرادی حاضر شوند که مسؤولیتهای متعدد و مختلف و مهم نداشته باشند، وگرنه تجربه ثابت کرده کثرت اشتغال هم به جایگاه نمایندگی ضربه میزند هم به جایگاه مسؤولیتی...
💬 محمد:
چرا برخی باید چندین نقش متعدد داشته باشند، هم هیات رییسهی ... هم هیات رییسه ی مجمع نمایندگان طلاب!
بالاخره هر کدوم از اینها مسؤولیت بسیار سنگینی است.
💬 صادق:
مجمع نمایندگان هشتم که تمام شد، خدا کنه مجمع نمایندگان نهم مثل این دوره نباشه و مجمعی قوی شکل بگیره؛ هم نمایندگان انقلابی و فعال، هم رییس و هیأت رییسهی کارآمد و تاثیرگذار؛ تنها آن وقت است که معلوم میشود مجمع نمایندگان چه جلوات و نتایج عظیم و پرافتخاری میتواند به نمایش بگذارد.
رئیسی برای مجمع باید برگزیده شود که تغییر ریل اساسی در برنامه اش باشد و مجمع را واقعا مجمع نمایندگان طلاب بداند و به جامعه مدرسین و شورای عالی و مرکز مدیریت و خدمات، نظرات طلاب را با صراحت، منتقل کرده و پیگیری کند و علاوه بر اینها هر ماه یا هر فصل به طلاب گزارش دهد.
🗂 #مجمع_نمایندگان
@Manahejj
♨️بزرگترین کانال خبری طلاب
♨️ @khabarehowzeh
📩مداحی اهل بیت ع میراث شیعه است
🔻مداحی امروز یک هنر ترکیبی است
🔻رهبر انقلاب امروز: مدّاحی اهل بیت علیهمالسلام میراث ماست، میراث شیعه است. بله، معلوم نیست که کمیت و دعبل و سید حمیری مثلاً با آهنگ میخواندند، اما شعر میگفتند و شعر میخواندند و معارف اهل بیت را منتشر میکردند. شما مداحان آمدید این را تبدیل کردید به یک هنر مرکّب.
🔻مدّاحی امروز یک هنر ترکیبی است. هنر است؛ یعنی زیبایی است. هم زیبایی است، هم زیباسازی است. شما چند هنر را با هم جمع کردید، مجموع اینها میشود مدّاحی. صدای خوش، شعر خوب، بعد آهنگ خوب.
🔻من اصرار دارم این را توجه کنید و مراقب باشید در شعر و مداحی و سینهزنی از آهنگ ترانههای نامناسب استفاده نکنید
🔻آهنگ مفهوم دارد و معنا را منتقل میکند؛ یعنی شما اگر چنانچه یک آهنگی را اجرا کنید لفظ هم نداشته باشد -مثلاً بعضیها با حنجرهشان آهنگ تولید میکنند یا بعضی با این وسائل و سازها آهنگ ایجاد میکنند، زبان هم ندارد- اما معنا دارد و معنایی را منتقل میکند. آهنگ اینجوری است دیگر. یک آهنگ هست که شجاعت را القاء میکند. این آهنگی که ایشان میخواند: «ای لشکر صاحبالزمان آماده باش آماده باش»
🔻اگر این کلمه را هم نخوانند این لحن، لحن آمادهسازی است. یک آهنگ هم هست، افسردگی میآورد، افسرده میکند انسان را، مأیوس میکند، انسان را اینها فرق میکند. یک آهنگ هم هست انسان را به گناه میکشاند؛ خیلی از آهنگها که در ترانههای مربوط به دستگاههای موسیقی، قبلاً اینها را تنظیم کرده بودند از این قبیل بود. این دستگاههای موسیقی معروف هر کدام یک آهنگی دارد، یک ترانهای قبلش دارد. که این ترانه، آهنگ را القاء میکند به آن خواننده. این ترانهها اغلب ترانههای نامناسب است، مواظب باشیم شعری که میخوانیم، آهنگی که میخوانیم،مدّاحیای که میکنیم، چه آن جایی که مصیبت میخوانیم، چه آن جایی که سینه میزنیم، چه آن جایی که مدح میخوانیم، مواظب باشیم با اینها مخلوط نشود. این چیز مهمی است من اصرار دارم این را توجه کنید.
📩احساسبرانگیزی مداحی در معرکههای حساس به داد کشور رسید
🔻در دفاع مقدس مداحها و شاعرها توانستند فضا را آماده حماسه بزرگ کنند
🔻حُسن کار معرفتآموزی متون شیعی این است که در کنار برانگیختن احساس، عمق معرفتی را هم به انسان اهدا میکند. این خصوصیتی است که در غیر شیعه من ندیدهام.
همین حالت احساس در معرکههای حساس کشور به داد کشور رسید. یکیاش دفاعمقدس. در دفاعمقدس این مداحها بودند این شعرگوها بودند این شاعرهای خوب بودند که توانستند فضا را آماده کنند برای آن حماسهی بزرگ. واقعاً من این را بارها در مورد همین مسئله این بیت را تکرار کردم:
عشّاق را به تیغ زبان گرم میکنیم
چون شمع تازیانهی پروانهایم ما
وصف حال شماست. در مراسم اعزام، اعزام به جبهه، بسیجیها و دیگران، در شبهای عملیات، در صبحگاههای نظامی، در تشییع پیکر شهدا، در مراسم ختم شهدا، در مسجد، در حسینیه، در میدان جنگ، همه جا مداحی نقش بزرگ خودش را ایفا میکرد.
در سالهای بعد از جنگ هم تا امروز همین جور بود. مداحی نقشآفرینی کرده. در فتنهی هشتاد و هشت، در نه دی، در موارد گوناگون؛ مداحی نقش ایفا کرده.
الحمدلله عدّه هم زیاد است. اوایل که ما این جلسه را تشکیل میدادیم با صد نفر دویست نفر این جلسه تشکیل میشد، امروز هزاران نفر در سراسر کشور با تسلط بر شگردهای جذب مخاطب مشغول کار مداحیاند. خب این یک پدیدهای است در کشور؛ این یک چیز کوچکی نیست. از این باید استفاده کرد.
🔻فضای مبارزه با طاغوت و ظالم و فساد را در فضای کشور منتشر کنید، فرهنگسازی یعنی همین
🔻انقلاب محتاج پیشرفت است، محتاج تحول روز به روز است. شما میتوانید در این زمینه نقش ایفا کنید. حرف من این است. شما باید مبارزه با طاغوت را، مبارزهی با ظالم را، مبارزهی با استکبار را، مبارزهی با فساد را در فضای کشور منتشر کنید.
ما اشکال کارمان در بسیاری از جاها این است که دستور میدهیم، نصیحت میکنیم، استدلال میکنیم، منطق میآوریم، اثر نمیکند. چرا؟ برای اینکه فضای عمومی، فضای متناسب با آنچه که ما خواستیم نیست. من بارها تکرار کردم فرهنگسازی. فرهنگسازی یعنی همین.
یک جا لازم است فضای کشور، فضای استقامت در مقابل دشمن باشد. یک جا لازم است فضای هجوم به دشمن باشد، یک جا فضای پیروی از دانش و علم باشد، یک روز فضای تعقّل و تدبّر باشد. فضاسازی باید بشود.
میتوانید بصیرتدهی کنید، میتوانید امیددهی کنید. امروز میبینید یکی از مهمترین شگردهای دشمن تزریق ناامیدی است. کجا؟ در مهمترین نقطهی وجودی کشور یعنی جوانان. شما میتوانید درست ضدش عمل کنید. امیددهی کنید. شما میتوانید در فکر و عمل هدایت کنید. منتها خب شرط دارد. اگر بخواهید این توفیقات نصیب شما بشود، شرط لازم و اولش این است که دغدغهی هدایت مردم را داشته باشید.
۱۴۰۱/۱۰/۲۲
💻 @khamenei_ir
♨️ @khabarehowze ♨️
📩رهبر انقلاب امروز: در قضایای اخیر نقشه دشمن بینقص و جامع بود اما محاسباتشان درباره ایران اسلامی غلط بود و شکست خوردند
🔻در این قضایای اخیر نقشهی دشمن، نقشهی جامعی بود، محاسبهی دشمن محاسبهی غلطی بود. نقشهی دشمن نقص نداشت، منتها محاسبهی دشمن برای پیاده کردن این نقشه محاسبهی غلطی بود.
نقشهی دشمن نقشهی جامعی بود یعنی همهی عوامل مسلطی که یک قدرت میتواند برای اخلال و تخریب در یک کشوری به کار ببرد همهی این عوامل را ردیف کردند.
عامل اقتصادی وجود داشت که البته خب وضعیت اقتصادی کشور هم خوب نبود و خوب نیست، مشکل معیشت مردم زمینهای بود که آنها بتوانند از این عامل استفاده کنند. عامل امنیتی، نفوذ، تیمهای جاسوسی از همه طرف، غوغای ایران هراسی در دنیا از چند ماه قبل شروع شد. همراه کردن بعضی عناصر داخلی با خودشان این هم از مدتی پیش شروع شد... از اینها استفاده کنند، اینها را آماده کنند، برای همراهی. عامل تبلیغات فراگیر؛ تلویزیونها، ماهوارهها، فضای مجازی، اینترنت، اینها همه عواملی است، دشمن همهی اینها را ردیف کرد.
بنده بعنوان یک آدمی که این مسائل را نگاه میکنم و زیر نظر دارم و میفهمم، در دلم به مهندسی خوب دشمن آفرین گفتم، خوب مهندسی کرده بود، همه چیز را در جای خود، به اندازهی خود آماده کرده. چرا موفق نشد؟ چون یک پایهی دیگر یعنی محاسبهاش غلط بود، بله این کارها همه کارهای مهمی است، کارهای مؤثری است در کشورهایی هم اثر میگذارد امّا اینجا نتوانست؛ چون محاسبهای که روی ایران اسلامی کرده بود محاسبهی درستی نبود.
📩 روایت رهبر انقلاب از خیالهای باطل دشمن در اغتشاشهای اخیر که موجب شکستشان شد
🔻من دو سه مورد از غلط بودن محاسبهی دشمن را در قضایای اخیر میگویم.
خیال میکرد ملت ایران به خاطر مشکلات اقتصادی ــ که وجود دارد ــ با نقشهی براندازی و تجزیهطلبی دشمن همراهی خواهد کرد. یک محاسبه است دیگر، این محاسبه غلط بود.
خیال میکرد با فحش و بددهنی و اهانتهای گوناگون میتواند مسئولین کشور را از میدان خارج کند، منفعل کند. وقتی که یک خرده بدگویی شد، هتاکی شد بعضیها منفعل میشوند دیگر. محاسبهی غلطی بود.
خیال کردند با وسوسهها و هیاهوها میتوانند مسئولان سطح بالای کشور را دچار اختلاف نظر کنند؛ یکی بگوید این کار را بکنیم، یکی بگوید نکنیم. بینشان اختلاف بیفتد. محاسبهی غلطی بود.
خیال میکردند که میتوانند با دلارهای فلان مزدور آمریکا ــ دلارهای نفتی ــ ارادهی جمهوری اسلامی را تحت تأثیر قرار بدهند؛ اشتباه کردند.
خیال میکردند با اینکه تشویق کنند چند تا عنصر خودفروخته را که بروند پناهنده بشوند و علیه کشور خودشان لجنپراکنی کنند این موجب میشود جوانهای ما ناامید بشوند، اشتباه کردند، کسی به آنها اعتنایی نکرد.
این محاسبات دشمن بود، محاسبات غلطی بود. چهل سال است که دشمن با انواع طرق علیه نظام جمهوری اسلامی تلاش میکند و چون محاسباتش غلط بوده و غلط هست شکست خورده، تا حالا شکست خورده، در این قضیه هم شکست خورد، در آینده هم هر وقت اقدام کند شکست خواهد خورد.
۱۴۰۱/۱۰/۲۲
💻 @khamenei_ir
♨️بزرگترین کانال خبری طلاب
♨️ @khabarehowzeh
♨️حمایت عملی رهبر معظم انقلاب از محمدحسین پویانفر
🔻رهبر انقلاب به «محمدحسین پویانفر» یک چفیه هدیه دادند
توییت های اخیر این مداح در اغتشاشات اخیر باعث هجمه بعضی انقلابیون به وی و برخوردهای بسیار بدی با او شده بود.
♨️بزرگترین کانال خبری طلاب
♨️ @khabarehowzeh
امام صادق عليه السلام :
هر كه بد اخلاق باشد، خودش را عذاب دهد
مَن ساءَ خُلقُهُ عَذّبَ نَفْسَهُ
📚(ميزان الحكمه جلد 3 صفحه 493)
رهبر انقلاب: در قضایای اخیر نقشه دشمن بینقص و جامع بود اما محاسباتشان درباره ایران اسلامی غلط بود و شکست خوردند
🔹در این قضایای اخیر نقشهی دشمن، نقشهی جامعی بود، محاسبهی دشمن محاسبهی غلطی بود. نقشهی دشمن نقص نداشت، منتها محاسبهی دشمن برای پیاده کردن این نقشه محاسبهی غلطی بود.
🔹نقشهی دشمن نقشهی جامعی بود یعنی همهی عوامل مسلطی که یک قدرت میتواند برای اخلال و تخریب در یک کشوری به کار ببرد همهی این عوامل را ردیف کردند.
🔹عامل اقتصادی وجود داشت که البته خب وضعیت اقتصادی کشور هم خوب نبود و خوب نیست، مشکل معیشت مردم زمینهای بود که آنها بتوانند از این عامل استفاده کنند. عامل امنیتی، نفوذ، تیمهای جاسوسی از همه طرف، غوغای ایران هراسی در دنیا از چند ماه قبل شروع شد. همراه کردن بعضی عناصر داخلی با خودشان این هم از مدتی پیش شروع شد... از اینها استفاده کنند، اینها را آماده کنند، برای همراهی. عامل تبلیغات فراگیر؛ تلویزیونها، ماهوارهها، فضای مجازی، اینترنت، اینها همه عواملی است، دشمن همهی اینها را ردیف کرد.
🔹بنده بعنوان یک آدمی که این مسائل را نگاه میکنم و زیر نظر دارم و میفهمم، در دلم به مهندسی خوب دشمن آفرین گفتم، خوب مهندسی کرده بود، همه چیز را در جای خود، به اندازهی خود آماده کرده. چرا موفق نشد؟ چون یک پایهی دیگر یعنی محاسبهاش غلط بود، بله این کارها همه کارهای مهمی است، کارهای مؤثری است در کشورهایی هم اثر میگذارد امّا اینجا نتوانست؛ چون محاسبهای که روی ایران اسلامی کرده بود محاسبهی درستی نبود.
♨️بزرگترین کانال خبری طلاب
♨️ @khabarehowzeh
29.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
گزارشی از فعالیتهای جهادی در مناطق محروم مرزی در ایام فاطمیه
روزهای که نمیدانم برایم چه حکایتی دارد؟ برزخی که لحظاتی شاد هستم با دیدن شاد شدن این مردم محروم و بچه های پابرهنه ای که با دیدن مان امید در چشمانشان برق میزند و اما چقدر عمر این شادی کوتاه است.
چقدر از خودم خجالت می کشم وقتی خواهش های مادرانی را میبینم که برای داشتن یک سرپناه بهتر برای فرزندانش التماس می کنند، چه برزخ تلخی را شاهدم آن موقعی که سخن پدری را می شنوم که به علت نداشتن جهیزیه نمیتواند دخترش را عروس کند و دنیا بر سر من خراب شد هنگامی که شنیدم به خاطر فقر مالی دختران شیعه به پسران اهل تسنن فروخته می شوند.
ما را چه شده؟ در کدام مکتب و مذهب بزرگ شده ایم؟
خدایا چگونه میتوانم راحت بخوابم؟
به موسسات و نهاد و مدیر و...کاری ندارم او خودش می داند و خدای خودش، اما من چه؟
میشود انسان بود و آرام نشست؟
خدایا تو را به چادر خاکی آن پیرزن خسته و رنجور بر من آسان بگیر
خدایا تو را به حق آن مادری که لباس مرا رها نمیکرد تا از من قول جهیزیه دخترش را بگیرد کمک کن تا شرمنده شان نشوم
نمیدانم چرا قول دادم، شاید راه دیگری نداشتم، مگر امکان داشت بعد آن همه التماس و چشم در چشم شدنهای که از هر تازیانه ای سخت تر و دردناک تر بود بگویم نه
قول دادم برای رفع محرومیت شان شغل ایجاد کنم و کارگاه پارچه بافی راه بیاندازم
قول دادم در تهیه جهیزیه دختران شان کمک کنم
قول دادم در تهیه مایحتاج اولیه زندگی شان کمک کنم
خدایا هربار که به ایتام امت پیامبرت قولی دادم آبرویم را خریدی این بار هم به حق مولا نگذار آبرویم برود
@sharifii_110
♨️ khabarehowzeh
794.9K
🔍 تحلیلی کوتاه از وضعیت بودجه ای نهادهای فرهنگی به ویژه حوزه های علمیه در بودجه ۱۴۰۲
1⃣ مرکز خدمات حوزه های علمیه
سال 1400 = 1332 میلیارد تومان
سال 1401= 2778 میلیارد تومان ( 108% رشد)
سال 1402 = 6400 میلیارد تومان (130% رشد)
2⃣ شورای عالی حوزه های علمیه
سال 1400 = 867 میلیارد تومان
سال 1401= 1975 میلیارد تومان (127% رشد)
سال 1402 = 3173 میلیارد تومان (60% رشد)
3⃣ دفتر تبلیغات اسلامی قم
سال 1400 = 183 میلیارد تومان
سال 1401= 226 میلیارد تومان (24% رشد)
سال 1402 = 349 میلیارد تومان (54% رشد)
🎙دکتر سید جلال حسینی
✍حضرات مشکل بودجه نیست، مشکل داشتن چندین مسئولیت سنگین، ضعف تفکر، پشت میز نشینی و ضعف مدیریت میدانی است. مشکل بدوش گرفتن مسئولیتهایی است که افق فکری و توان عملی آن را ندارید. آمار رضایت طلاب از عملکرد شما نشان می دهد مشکل اساسی، مسأله بودجه نیست.
♨️بزرگترین کانال خبری طلاب
♨️ @khabarehowzeh
♨️خدا میدونه هرکس را چطور رسوا کنه!
❗️ طرف حاضر نیست ۴ تا اتهام علیه خودش رو ببخشه، بعد توقع داره که حکومت، محارب و قاتل شهدای امنیت رو ببخشه!
از اونطرف هم میگه ق.قضاییه ظالمه ولی تهش میگه میرم همون قوه شکایت میکنم!
@HozeTwit
♨️بزرگترین کانال خبری طلاب
♨️ @khabarehowzeh
1⃣ مرکز خدمات حوزه های علمیه
سال 1400 = 1332 میلیارد تومان
سال 1401= 2778 میلیارد تومان ( 108% رشد)
سال 1402 = 6400 میلیارد تومان (130% رشد)
2⃣ شورای عالی حوزه های علمیه
سال 1400 = 867 میلیارد تومان
سال 1401= 1975 میلیارد تومان (127% رشد)
سال 1402 = 3173 میلیارد تومان (60% رشد)
3⃣ دفتر تبلیغات اسلامی قم
سال 1400 = 183 میلیارد تومان
سال 1401= 226 میلیارد تومان (24% رشد)
سال 1402 = 349 میلیارد تومان (54% رشد)
📌 دو نکته در مورد متن بالا که در مجازی منتشر شده است و دوستان زیادی سوال داشتند :
۱. هر سال با مطرح کردن این ارقام میخواهند ذهن جامعه را به سمت بودجه فرهنگی ببرند که استاندارد بودجه فرهنگی در دنیا ۵ درصد و در ایران در بودجه ۱۴۰۱ حدود ۲ درصد بود و ۱۴۰۲ اگر افزایش پیدا کند باز به استاندارد جهانی نمیرسد و به نظرم این ترفند نخ نمای بودجه بگیران کلان است که توسط رسانه ها ذهن ما را در این ۲ درصد مشغول کنند تا از ۹۸ درصد بودجه غافل شویم پس اگر قرار است بودجه بررسی شود لطفا همه ارقام آن بررسی شود. بودجه این ۳ دستگاه حوزوی در مقابل کل بودجه تقریبا صفر و در مقابل بودجه فرهنگی کشور هم سهم خیلی ناچیزی است.
۲. من امروز میتوانم هم از اصل بودجه نظامی و هم عملکردمون در مسئله نظامی دفاع کنم ولی نمیتوانم از بودجه فرهنگی کشور دفاع کنم چون دستگاههای فرهنگی حقیقتا یا کار نمیکنند و یا کارخرابی میکنند و کارهای خوب خیلی کم دیده میشود، به عنوان مثال در فتنه اخیر عملکرد این دستگاهها از صدا و سیما تا دفتر تبلیغات را دیدیم که به هیچ وجه قابل دفاع نیست و الان هم بعد از گذشت چندماه از فتنه هیچ برنامه مشخصی برای فرهنگ که بماند برای یک مسئله جزئی مثل حجاب ندارند و فردا اگر هوا گرم شود ما باید دعا کنیم که زودتر زمستان بشود تا شاهد صحنه های دلخراش در جامعه نباشیم.
📌 بنابراین هیچ آدم عاقلی با بودجه فرهنگی مشکلی ندارد ولی هر آدم عاقلی با بودجه ای که نمیدانیم چه دردی از فرهنگ ما را دوا میکند مشکل دارد پس مشکل افراد دلسوز ارقام بودجه نیست و ما دعا میکنیم روزی برسد ۵۰ درصد بودجه کشور برای جمهوری و ۵۰ درصد برای اسلامی هزینه شود ولی اگر قرار است با روال قبلی در امور فرهنگی جلو برویم و نهایتا یک عده به عشق آقا وسط میدان جهادی کار کنند و شما هیچ کاری نکنید، بنده با گرفتن یک ریال بودجه هم مخالفم ولی اگر قرار است روال قبلی اصلاح شود و ما وسط میدان فرهنگی شما را ببینیم حتما رایزنی کنید بودجه بیشتری بگیرید ما هم به نوبه خودمان از شما دفاع میکنیم. یاعلی
📝کانال شیخ فرهاد فتحی↙️
@sheikh_farhad_fathi
♨️بزرگترین کانال خبری طلاب
♨️ @khabarehowzeh
🔻امام محمد باقر علیهالسلام میفرماید: إنَّ جَمیِعَ دَوابِّ الأرضِ لَتُصَلِّی عَلی طالِبِ العِلمِ حَتَّی الحِیتانِ فی البَحرِ.
همه جنبندگان زمین، حتی ماهیان دریا، بر جوینده دانش درود میفرستند.
📚بصائر الدّرجات، ج. ۴، ص. ۲۴
🔻امام خامنه ای در خطبهی عقد
عروسی شیرین، آن عروسیای نیست که توی آن خیلی خرج میشود و اسراف زیاد در آن میشود. عروسی شیرین، عروسی صمیمانه است. صمیمانه که بود، عروسی شیرین میشود. ولو مختصر باشد. یک اتاق دو اتاق توی خانه، قوم و خویش، دوست و آشنا و رفیق دور هم بنشینند، این میشود عروسی. این میهمانیهای مفصل و سالنهای آنچنانی یا توی هتلها، خرجهای زیاد، جنسهای گران برای مهمانی، اینها هیچ مناسب نیست. نمیگویم ازدواج را باطل میکند، نه! ازدواج درست است. اما اینها محیط جامعه و محیط زندگی را تلخ میکند.
۱۳۷۷/۹/۱۲
♨️بزرگترین کانال خبری طلاب
♨️ @khabarehowzeh
#صدای_شما
🔻من فرزندم مدرسه م.ص قم طلبه است، خودمم طلبه ام، این فرم رو فرستادند برای والدین که باید برای ترم دوم ۴میلیون پول بدیم مدرسه...
➖صد رحمت به مدارس غیر انتفاعی، پسرم ۳۰۰ تومن شهریه میگیره، حالا این چه رسمشه، اعلام کردن پرداختش هم اجباریه! آخه شش ماه اردوی مشهد اونم اجباری؟؟؟؟
➖لطفا اطلاع رسانی کنید رسیدگی بشه این دیگه چه ماجراییه، بعدش میگن طلبه ها ریزش کردند و طلبگی رو رها میکنن میرن دنبال شغل و کار.
➖ دقیقا حال وهوای مدارس غیر انتفاعی، از این به بعد مدارس حوزوی هم مال قشر مرفه میشه کم کم!
✍ بر فرض صحت خبر
ثمرات انتصاب افراد ضعیف در اجرا و فکر، که از قضا هر کدام اقلا ۳ شغل موازی هم دارند یکی همین خبر نداشتن از وضع مدارس قم است و وضع بدتر از این خواهد شد.
پول گرفتن برای اردو از طلبهای که شهریهاش کفاف زندگی را نمیدهد هم از عجایب مدیریت در حوزه است.
♨️بزرگترین کانال خبری طلاب
♨️ @khabarehowzeh
♨️ابتدا سایت انتخاب یک بخش از مصاحبهی چند سال قبل خسروپناه که راجع به دوران کودکی خود این جمله را میگوید منتشر میکند.
چند ساعت بعد رسانهی سعودی اینترنشنال همان تیتر را بازتاب میدهد.
الحق که انتخاب، رسانهی نیابتیِ خوبی برای سعودیها در ایران است!
محمدزاده
✍البته کسی که رسانه را بشناسد چنین خاطراتی را رسانهای نمیکند
♨️بزرگترین کانال خبری طلاب
♨️ @khabarehowzeh
⭕️تجمع #طلبکاران_شاه مقابل #سفارت_سوئیس
🔻مطالبه ۵۶ میلیارد دلاری دزدی فرار شاه خائن همزمان با ۲۶ دی ماه ( روز فرار شاه)
🔻زمان : ۲ شنبه ۲۶ دی ماه ساعت ۱۰ و نیم صبح
🔹مکان: سفارت سوئیس واقع در الهیه، خیابان شریفی منش، کوچه یاسمن
💬کمیته مردمی و دانشجویی مطالبه گران از شاه
♨️بزرگترین کانال خبری طلاب
♨️ @khabarehowzeh
🔎تحلیلی بر فرایند فرهنگسازی در بیانات رهبرانقلاب
🔸مقام معظم رهبری در دیدار اخیرشان با مداحان، از ضرورت فرهنگسازی هم سخن گفتند. ایشان فرمودند: ما اشکال کارمان در بسیاری از جاها این است که دستور میدهیم، نصیحت میکنیم، استدلال میکنیم، منطق میآوریم، اثر نمیکند. چرا؟ برای اینکه فضای عمومی، فضای متناسب با آنچه که ما خواستیم نیست. من بارها تکرار کردم فرهنگسازی. فرهنگسازی یعنی همین.
▫️یک کالبدشکافی چندمرحله ای از این موضوع شاید خالی از لطف نباشد که فرهنگ سازی چگونه محقق میشود و چه نتایجی دارد؟
1⃣ تبدیل و ادبیاتسازی: ایشان فرمودند:"ذهن مخاطب را عادت بدهید به اینکه با #ادبیّات_فاخر اُنس پیدا کند؛ این به رشد فکری جامعه کمک میکند." باورها و گزارهها وقتی موثر میشوند که در قالب روایت درآیند. قصه، داستان، رمان، تولید ادبیات و حتی شعر و سرود برای خارج کردن فلسفه ها و باورهای بنیادین از فرم سخت و نخبگانی و تبدیل آنها به #روایت_اجتماعی و زبان ساده و روزمره یک ضرورت اجتناب ناپذیر است. کاری که غرب با فلسفه اش انجام داد و آن را در قالب ادبیات و رمان و قصه، وارد صحن عمومی جامعه کرد و البته ما نیز تجربیاتی در قالب #سرود، شعر و غزل و داستان داشته ایم.
2⃣ تعمیم و فضاسازی: در همان دیدار ایشان بیان داشتند: "یک جا لازم است فضای کشور، فضای استقامت در مقابل دشمن باشد. یک جا لازم است فضای هجوم به دشمن باشد، یک جا فضای پیروی از دانش و علم باشد، یک روز فضای تعقّل و تدبّر باشد. فضاسازی باید بشود". با این تعریف پس فضاسازی یک #امر_سیال و موقعیتی و برساخته است. اگر تولید ادبیات صورت گرفت، زمینه برای تبلیغات و ضریب و #تعمیم_رسانهای فراهم میشود. فضا؛ نه فرد است نه جامعه. نه عامل است نه ساختار. عنصر سومی است که می تواند نقش علیت یا معلولیت در موقعیتهای مختلف را برای هردو ساحت بازی کند.
3⃣ تعمیق و فرهنگسازی: خط کمال یک ایدئولوژی، رسیدن به مرز فرهنگ سازی و فراگیری پایدار است. مردم جامعه تحت سرپرستی مدارس، آموزش عالی، بنگاههای فیلمسازی، موسیقی ها، فرهنگسراها و کنسرت ها و کلاس های آموزشی زبان و موسیقی و....نسبت به گزاره ها و باورهای فراگیر، به مرحله #درونی_سازی و تهنشین شدن باورها و به اصطلاح فرهنگ سازی میرسند. #ذائقه_جامعه، سبک زندگی و هویت اجتماعی دچار یک تغییر و تحول جدی همگرا(مثبت) یا واگرا(منفی) میشود.
4⃣ تصویر و انگارهسازی: یکی از نتایج سه فاز گذشته، می شود؛ انگاره سازی و #تحقق_تبادر_برساخته. انگارهسازی یعنی ایجاد یک ذهنیت، کلیشه، تولید یک گمانه و قالب ذهنی نسبت به یک سوژه. اینکه مردم و مخاطب نسبت به هر چیزی، چه تصویری را در ذهنشان تداعی کنند مبتنی بر انگارهسازی است. تبادر هم نوعی فرایند تشخیص و فهم معنای حقیقی یک لفظ است. اینکه مثلا از واژه ایران یا اسلام یا روحانیت چه معنایی به ذهن مخاطب آشنا یا ناآشنا منتقل میشود و کدام تصویر از تصاویر ممکن سبقت میگیرد، همان انگاره یا کلیشه و تبادر است. در واقع انگاره سازی، نوعی مداخله در معناسازی و مهندسی در فرایند تبادر هم می تواند تلقی شود که یک اصطلاح در زبان شناسی و دانش اصول فقه است.
🔹در واقع تصویر و #برندینگ_جامعه_دینی یا لیبرال در این فرایند شکل میگیرد. اینکه جامعه ما و دیگری ما چه تصویر و تبادری از ما و دیگری ما داشته باشد، بستگی به توان و همت و برنامه ما در تولید ادبیات، فضا و فرهنگ دارد. خودتحقیری یا دیگری پرستی ناشی از یک چنین فرایندی است که یا ناقص طی شده یا در بخش هایی دچار اختلال شده است.
✍علیرضامحمدلو، مدرس رسانه و پژوهشگر علوم اجتماعی
@asre_Tabyin
♨️بزرگترین کانال خبری طلاب
♨️ @khabarehowzeh