♨️یادداشت استاد ابوالقاسم علیدوست درباره طرح جدید تحول کتب درسی
ادب تحول!
تشکیلات حوزوی
دوشنبه، ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
بِسْمِ ﷲِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم
اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
وَ اهْدِنِي لِمَا اخْتُلِفَ فِيهِ مِنَ الْحَقِّ بِإِذْنِكَ إِنَّكَ تَهْدِي مَنْ تَشَاءُ إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ
به بهانه تحولات اخیر در برنامههای درسی حوزههای علمیه
قبل از ورود به اصل بحث، یادکرد از نکاتی ضروری مینماید:
۱ – تحوّل در هر امری به تحوّل مثبت و منفی تقسیم میشود. ایجاد تحوّل آدابی دارد که اگر آن آداب رعایت نگردد، ارتجاعی مضّر بهحساب میآید. در ادامه به بخشی از این آداب با محوریت ایجاد تحول در برنامههای درسی حوزه اشاره میشود.
۲ – گفتوگوی منطقی، منصفانه و مؤدّب، پس از ایجاد هر تحوّل مصداق {إِضْرِبُوا بَعْضَ الرّأی بِبَعْضٍ} است که میتواند بسیار مفید باشد، چنان که مباحثات فاقد این ارکان کمال، راه به جایی نمیبرد و مایه دلسردی و ناامیدیِ ناموجّه خواهد بود.
۳ – در ادامه این نوشته، ممکن است برخی حرکتها، کتابها و درسها مورد ملاحظه و نقد واقع شود. نقد این پدیدهها را هرگزِ! هرگز! نباید نقد صاحبان این پدیدهها و قصور یا تقصیر علمی یا سوءِنیت ایشان بهحساب آورد. اینجانب از طریق این نوشته محبّت و احترام خود را به این افراد ابراز میدارم و پیشاپیش از جنابشان عذرخواهم. این نوشته بنابر نقد هیچ فرد یا نهادی ندارد و نباید داشته باشد.
۴ – کسانی که حقیر را میشناسند، میدانند اینجانب همیشه در اقدام نظری و علمی مدافع تحوّل مثبت و ورود به صحنههای جدید فقهی و غیرفقهی بودهام؛ از این رو یادآوریهای ذیل به معنای مخالفت اینجانب با هر نوع تحوّل و ورود به ساحتهای نوپیدا نیست.
آداب ایجاد تحوّل با عنایت به تحوّل در برنامههای درسی حوزه
۱ – ایجاد قدرت بر ارتباط با تراث در دانشپژوهان
نمیتوان انکار کرد که توانایی طلاب و اساتید بر ارتباط با نصوص دینی و متونِ به ارث رسیده از گذشتگان شرط لازم رشد و به هدف رسیدن محصّلان علوم دینی است. البته این پدیده مبارک در همهی ساحتهای علوم جاری و ساری است و هر حرکتی که این قدرت را تضعیف نماید یا نابود سازد تحوّلی مرتجع و مضّر است. این توانایی در بسیاری از وقتها با کمال و صحیح خواندن متونی فاخر چون «فرائدالاصول»، «کتابالمکاسب» و «کفایةالاصول» به دست میآید. در این میان هستند دلسوزانی که معتقدند آنچه مهم است القای مطالب علمی با عباراتی ساده و روان است. از این رو با خواندن متونی چون متون مورد اشاره موافق نیستند و این در حالی است که جدا از دانشافزایی موردنظر با خواندن این کتابها، قدرت مزبور نیز موردنظر است. البته طلاب را نباید در متون معماگونه و معقّد معطل کرد لکن منصفانه نیست که کتب معروف درسی حوزهها را به این اوصاف، وصف کرد. امروزه نهادهای حوزوی ، شوراهای محترم، مدیریت حوزهها، برنامهریزان درسی یکی از این اولویتها را باید اولویت مزبور قراردهند، بایستهای که گمان ما چندان مورد توجه نیست، از این رو برخی اقدامها -از جمله اقدامات اخیر- نه تنها به این امر لازم کمک نمیکند بلکه به گمان ما – با توضیحی که در ادامه میآید- آن را به محاق میبرد.
۲ – گرانیگاه تحول در برنامههای درسی با انتخاب یا خلق متون واجد کمال
کیست که نداند از ارکان تحول در برنامههای درسی، حضور اساتید واجد کمال در آموزش و متون برخوردار از شرایط لازم است. در این نوشته مختصر نسبت به برخی برخورداریهای یک متن آموزشی اشاره میشود؛ هرچند اشاره به همهی آنها مورد نظر نیست.
متن آموزشی باید علاوه بر برخورداری از آنچه در شماره قبل بیان شد، دارای هدف، نظم منطقی، تولید شده در بستر زمان مناسب و منسجم باشد، حال باید دید آیا آن چه در مورد مثل مکاسب، فرائد الاصول و کفایةالاصول در طرح جدید اعمال گردید و بدلهایی که پیشنهاد شده این ملاحضات مطمح نظر قرار گرفته یا نه ؟
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
♨️یادداشت استاد ابوالقاسم علیدوست درباره طرح جدید تحول کتب درسی
۳ – برخی از آسیبهای طرح
سوگمندانه باید گفت طرح مورد نظر برخی از این آسیبها را مطمح نظر قرار نداده است. با این توضیح که حضرات از مجموع ۶ جلد مکاسب با حدود ۲۹۰۲ صفحه اقدام به حذف ۸۱۵ صفحه (حدود ۳۵%) در ۷۳ مورد کردهاند و این در حالی است که حذف بخشی از یک کتاب به اینگونه از ناموفقترین حذفها است. این رفتار نسبت به فرائدالاصول بیشتر خود را نشان داده است. از حدود ۱۶۵۵ صفحه، ۶۸۸ (حدود ۴۱%) در ۱۰۳ مورد حذف شده است. واضح است که حذف این چنین، به فخامت، هدف و انسجام متن لطمه میزند.
کتاب حلقه ثالثه بدیل کفایة الاصول معرفی شده است. کتاب مزبور هر چند از نابغهای شهیر شهید محمد باقر صدر است و فرض را بر این میگذاریم که ایشان کتاب را در فراغ بال نوشته است لکن بیش از نصف این کتاب(حدود ۴۳۰ صفحه از ۸۴۰ صفحه) در ۳۶ روز تألیف شده است.
طبیعی است که چنین کتابی -با همه نیکیهایی که دارد- نمیتواند متن درسی موفقی باشد، هر چند جهت مطالعه و ارجاع، بسیارعالی است. همه کسانی که دستی بر تألیفهای سترگ دارند، میدانند که کتاب -از هر کس به جزء ذات معصوم که باشد- باید در بستر زمان آرام و نه شبانهروزی نوشته شود.
کتاب درسی باید هدفی را دنبال کند والّا این که چند مسأله محدود از دهها بلکه صدها مسأله انتخاب شود، از تحقیقات جدید و پیشرفته استفاده نشود و بحثهای غیر کاملی ارائه شود، نباید به عنوان کتاب درسی معرفی شود. نگارنده و آمادگی خود را چه از طریق انجمن فقه و حقوق حوزه و چه از طریق کرسیهای نقد، برای نقد برخی از آثار جاگرفته در این طرح اعلام میدارم.
سوگ آخر
حقیر مدعی هستم که نسبت به تواناییهای حوزه بیخبر نیستم. چنان که نه نسبت به آن تعصب دارم و نه عناد. باید پذیرفت که حوزه علیمه -به ویژه حوزه علیمه قم- توانایی خلق آثاری بسیار محکم، قوی و سترگ درسی را دارد لکن آن چه مانع این کار میشود حجاب معاصرت، برخی اقدامات غیر واجدِ همه شرایط لازم است و تا این فضا حاکم است نباید انتظار تحولی متکامل داشت. امروزه حوزه علیمه قم علاوه بر علوم رایج حوزوی سلف، در فلسفههای مضاف، روش شناسی علوم، متد اجتهاد و… گامهای بلندی برداشته که در جای خود از سوی کسانی که بیش از هر کس بر آنها لازم بود میدیدند، دیده نشده است.
الحمد ﷲ رب العالمین
حوزه علمیه قم
ابوالقاسم علیدوست
۱۴۰۱/۶/۱۴ ش
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
🔻امام کاظم علیه السلام:
🔹ادفَعوا مُعالَجَةَ الأطِبّاءِ ما اندَفَعَ الداءُ عنكُم، فإنّهُ بِمَنزِلَةِ البِناءِ، قليلُهُ يَجُرُّ إلى كَثيرِهِ.
🔹تا زمانى كه بيمارى خود به خود از شما برطرف مىشود، به معالجه پزشكان روى نياوريد؛ زيرا كار طبيب مانند بنّاست كه اندك كار او به كار بسيار مىانجامد.
📚علل الشرائع، ص ۴۶۵
✅دو قرن خصومت
✍حضرت آیتالله خامنهای: «ما یاد رئیسعلی دلواری را از این جهت گرامی میداریم که این مرد شجاع، در راه اعتقاد دینی خود، تنها و در غربت با دشمنان جنگید... یک مرد جوان، در همین سنین جوانیِ شما جوانان، در مقابل انگلیسیها ایستادگی کرد. البته امروز با آن روز خیلی فرق کرده است؛ امروز همهی ملت ایران در مقابل قدرتهای متجاوز ایستادهاند.»
۱۳۷۰/۱۰/۱۳
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️حجت الاسلام خطیب وزیر اطلاعات: پرونده مکارم از منسوبان وزیر راه در دستگاه قضائی در حال پیگیری است. مشابه این پرونده، موردی در دولت وجود ندارد.
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️گوشه ای از شعارهای قاسم مکارم شیرازی رییس دفتر بازرسی ویژه وزیر راه و شهرسازی که چندی پیش توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد
از شعارها در فیلم: دیگر دوره اصلاحطلب و اصولگرا تمام شده، باید برسیم که کی انقلابی هست، کی انقلابی نیست!
چند نفر از این افراد داخل نظام هستند که پشت شعارهای انقلابی پنهان میشوند تا راحت بتوانند فساد کنند⁉️
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
🔻پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله):
🔹الخَلقُ عِيالُ اللّهِ ، وأحَبُّ عِبادِ اللّهِ إلَى اللّهِ أنفَعُهُم لِعِيالِهِ .
🔹مردمان ، خانواده خداوند هستند ، و محبوب ترينِ بندگان خدا نزد خداوند ، كسى است كه به حال خانواده اش ، سودمندتر باشد.
📚شعب الإيمان : ج ۶ ص ۴۳ ح ۷۴۴۵
🔺اگر نقشه را شناختیم، راه را درست انتخاب خواهیم كرد
🔹رهبر انقلاب: امروز ما مسلمانها احتیاج داریم به هوشیاری؛ احتیاج داریم به اینكه نقشهی كلی زندگی خود و مواجههی دشمنان با خود و با اسلام را بشناسیم. اگر نقشه را شناختیم، راه را درست انتخاب خواهیم كرد. اشكال آنجاست كه گاهی ما مسلمانها خودمان نقشهی دشمن را درست نمیشناسیم، خود ما جزئی از آن نقشهی دشمن میشویم؛ كه امروز متأسفانه دنیای اسلام مبتلای به این است. نقشهی دشمن، اختلافافكنی در بین مسلمانان است؛ نقشهی دشمن، تحریك عصبیتهای مذاهب مختلف اسلامی علیه یكدیگر است؛ نقشهی دشمن این است كه توجه امت اسلامی را از نقطهی حقیقی خصومت و دشمنی - یعنی سرمایهداریِ فاسد و مفسد و صهیونیزم - منحرف كند و به جاهای دیگری متوجه كند.
۱۳۹۲/۰۳/۱۷
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
♨️برنامه ریزی و حمله بی بی سی برای خراب کردن طرحهای ستاد امر به معروف و نهی از منکر
🔻لزوم مراقبت سخنگو و ستاد امر به معروف
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻چه اشکالی دارد دانشگاهها را تفکیک جنسیتی کنیم؟
🔻با جدایی دختران و پسران علم رشد میکند
دبیر ستاد امر به معروف در گفتگو با خبرفوری:
🔹وقتی از من سوال میکنند که چرا دانشآموزان وقتی به سن بلوغ نرسیدهاند تفکیک جنسیتی هستند و وقتی به دانشگاه میروند مختلط میشوند، جوابی ندارم بدهم؛ کلاس اول دبستان تفکیک جنسیتی داریم اما وقتی به سن ۱۸سال میرسیم در اوج مسائل جنسیتی اختلاط داریم
🔹بنده قائل به این هستم که وقتی مسائل جنسیتی را به محیط آموزشی کشاندن لطمههای علمی و روحی ایجاد میکند
🔹مگر میشود در کلاسها دیوار کشید اما چه اشکالی دارد وقتی مثلا در دانشگاه آزاد دو ساختمان دارد، در دفترچه کنکور امسال بنویسد یک دانشگاه فقط برای پسران و یکی فقط برای دختران
🔹خانوادهها از تفکیک جنسیتی استقبال میکنند؛ خانوادهها محیط امن میخواهند
🔹۲۱ دانشگاه و کالج تفکیک جنسیتی کردند در دنیا؛ حتی برخی دانشگاهها در آمریکا نیز تفکیک جنسیتی شدهاند.
🔴 نسخه کامل این گفتگو را اینجا تماشا کنید 👇
https://youtu.be/FUXF5Rp1wt8
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
🔻پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله:
🔹كان الحسين عليه السلام علي فخذ رسول الله صل الله عليه و آله و هو يقبله و يقول: أنتَ الإمامُ ابنُ الإمامِ أبُو الأئمَةِ ، تِسعَةٌ مِن صُلبِكَ و تاسِعُهُم قائمُهُم ؛
🔹حسين بن على عليه السلام روى زانوى پيامبر صلى الله عليه و آله نشسته بود و پيامبر او را مى بوسيد و مى گفت: تو امام ، فرزند امام و پدر امامان هستى كه نُه تن از ايشان از نسل تو هستند و نهمين آنان قيام كننده آنها است .
📚مناقب آل أبى طالب ج ۲ ، ص ۱۹۵ .
⛔️انقلابینمایی غیر از انقلابیگری است
⚠️امام فرمودند ملاک، حال فعلی افراد است
✍ رهبر انقلاب : انقلابینمایی غیر از انقلابیگری است. انقلابیگری کار سختی است؛ پابندی و تدین لازم دارد. نمیشود که انسان یک دهه همهکارهی کشور باشد، بعد یک دههی بعدی تبدیل شود به مخالفخوان کشور. ۹دی که آنقدر عظمت دارد، پاسخ ملت به این بازیها بود. ۹دی دفاع از ارزشها و دین بود. آنجا ایستادگیای که کردیم برای دفاع از [اصل] انتخابات بود. خیلی باید مراقب خودمان باشیم؛ امام فرمودند که ملاک، حال فعلی افراد است؛ امام حکیم بود، معنای این سخن آن است که هیچکس ضمانت درست بودن تا دم مرگ را ندارد و باید مراقب خودش باشد. حکم مستوری و مستی همه بر عاقبت است.
۹۶/۱۰/۶
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
♨️نظرات استاد شهیدی درباره تغییرات نظام درسی
🔻طرح باید پخته باشد
نفیا و اثباتا نظری ندارم
🔻دیروز از ما از حلقات سؤال شد و گفتیم کتاب خوب و مفیدی است و اگر کسی حلقات را بخواند و بخشی از کفایه را هم بخواند تا با متن کفایه آشنا شود، خوب است. اما اینکه گفته شود چرا تمام کفایه خوانده نشده و حلقات خوانده شده، به نظر ما اشکال واردی نیست. پس کلام ما فقط نسبت به حلقات بود و انگیزه سؤالکنندگان نیز این بود که شاید حق آقای صدر و حلقات در این میان رعایت نشده تا ما نیز جبران کنیم که انصافا باید هم همینطور باشد.
🔻بنای بر پخش صحبت دیروز نبود و لکن دیدیم که برای ما میفرستند که به طور گسترده پخش شده و من گفتم: یک جمله را اصلاح کنید و نشر بدهید؛ حال که نشر شده، من تکذیب نمیکنم و در رابطه با حلقات، این عقیده ماست.
🔻ولی یک جمله ناقص نقل شد و آن جمله نسبت به لمعه بود که اگر همین منهاج الصالحین را همراه با استدلالهای مختصری، ولو از کتب مرحوم آقای خوئی اضافه کنند، خوب است؛ چون اگرچه شهید اول و ثانی از مفاخر شیعه هستند و لکن فقه مربوط به آن زمان با آن اصطلاحات و استدلالاتی است که اصول پیشرفت نکرده بود؛ حال که اصول و فقه نیز پیشرفت کرده، خوب است که استدلالهای جدید مطرح شود.
🔻من با اصل این کار به عنوان جایگزین اختیاری مخالف نیستم، اما نه اینکه اجبار شود؛ چون اساس حوزه بر آزادی طلبه است. و نیز طرح باید پخته باشد و هر کتابی در میان نیاید.
♨️اما اینکه بعضی مراجع و اساتید بزرگوار اشکالاتی دارند، ما اصلا نسبت به آن اظهار نظری نکردیم؛ شاید تغییر کتب درسی ایراداتی داشته باشد که من اصلا اطلاعی ندارم. آن زمان که به ما اطلاع دادند در حج بودم و به بعضی از اعضای مدیریت گفتم که جریان چیست؟ آنها گفتند که ما مخالفیم، اگرچه بعضی موافقند. بعد هم که برگشتیم، تعطیلات بود و ارتباطی نداشتیم. دهه محرم نیز که به نجف رفتیم، شنیدم در نجف نسبت به این مطلب ابراز نگرانی کردند، آقای زنجانی هم در قم ابراز نگرانی کردند.
برای رفع نگرانی مراجع معظم، بنده به کسانی که دست اندرکار بودند، عرض کردم که مناسب است رفع ابهام شود و توضیح داده شود که صرفا جایگزین اختیاری بعض کتابهاست؛ جناب آقای اعرافی که از دوستان قدیمی ما هستند و جناب اقای شبزندهدار که با ایشان هم سابقه رفاقت دیرینه داریم، فرمودند که اصلا اجباری نیست.
🔻من هم بنا بر دخالت در این امور ندارم؛ چون تخصص من نیست و علاقهای هم به اظهار نظر ندارم.
🔻من نسبت به این طرح تغییر متون درسی اصلا مطالعهای نکردم و نمیتوانم نسبت به چیزی که از آن اطلاعی ندارم، نفیا و اثباتا اظهار نظر کنم.
ما فقط نسبت به حلقات عقیدهمان را گفتیم که البته بزرگانی با این عقیده هم مخالف هستند. پس این برداشت نشود که ما در قبال اساتید بزرگواری که با حسن نیت خود صحبت کردند، مطلبی را گفتیم کما اینکه حسن نیت دوستانی که میشناسم ودفاع از طرح کردند، برای من محرز است.
عمده دغدغه اساتیدی که معترضند یکی نگرانی آینده و ادامه پیداکردن این تغییرهاست. این اساتید بزرگوار هم همین دغدغه را دارند که بعد چه میشود. با تجربههایی که دارند، میترسند که امروز بگویند حلقات و فردا روزی کتاب دیگری که مستوای علمی آن معلوم نیست، جایگزین آن شود. این دغدغه محترم است و ما آن را درک میکنیم. ولی بحث در روش برخورد با این دغدغه است.
🔻دغدغه دیگر آن است که کتابهایی که الان عدل قرار داده میشود، کتابهای پخته باشد و یا آنچه خوانده نشود فوائد علمیاش فوت شود.
البته به نظر من در اصول، حلقات هست و عدل اختیاریشدن آن نسبت به کفایه مشکلی ندارد. من در این حد دفاع میکنم، اگرچه به بزرگان مخالف نیز احترام میگذارم؛ ما عرض میکنیم در همین حد بپذیرند که طلبههایی که حلقات میخوانند، درس آنها قبول شود و اساتیدی نیز که آن را درس میدهند، زحمت میکشند و مطالب دقیقی را بیان میکنند.
✅اما نباید این مسائل را سیاسی کرد و بالاخره بزرگان و اساتیدی دغدغه دارند و از روی تدین مطالبی را بیان میکنند؛ شاید نمیتوانند عبارات را واضح بگویند و لکن دغدغهها را به ما گفتهاند.
ولی عرض ما این بود که انکار مطلق باعث عدم قبول حرف میشود، بالاخره بعضی موارد را باید قبول کرد. باید با روشهای صحیح با گفتگو و مانند آن، بزرگان منتقد را قانع کرد، مثل همان چیزی که نسبت به اصول فقه مرحوم مظفر در برابر قوانین شد.
♨️برخی اساتید معتقدند متن پیچیده و معقد علمیت طلبه را بیشتر میکند! بنده این مطلب را قبول ندارم؛ آقای صدر هم اول حلقه اولی از این جواب داده؛ اما بعضی اساتید معتقدند که باید متن سخت باشد تا طلبه سعی در فهم آن کند و بعد بتواند کتب دیگر را بفهمد. من این را قبول ندارم و میگویم که مثل این است که من به درس یک استاد بدبیان بروم تا ملا شوم! نه، درس آقای خوئی هم انسان را ملا میکند.
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
❌ استاد #علیدوست در کمال حیرت فرمودند که چون نصف حلقه ثالثه در ۳۶ روز نوشته شده، پس نمیتواند کتاب درسی موفقی باشد.
❌ استاد عزیز؛ شهید ثانی (ره) هم جلد اول شرح لمعه را در ۳ ماه نوشت، پس نصف الروضة البهیّة در ۹۰ روز نوشته شده (که حجم بیشتری از حلقه ثالثه دارد)، اگر موافق هستید آن هم حذف شود⁉️
❌ شاید در مقایسه نوابغ جهان علم با افراد عادی نیاز به متانت بیشتری داشته باشیم.
❌ حاج آقای #شهیدی فرمودند: «مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی می گفتند ایامی که شهید #صدر مشغول نوشتن حلقات بودند روزی ۱۶ ساعت می نوشتند». این را بگذارید کنار نبوغ بالا، حافظه فوق العاده، فکر منظم و بیش از ۲۰ سال کار ممحض در علم اصول».
❌ مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی (ره) چند بار فرمودند که جلد اول منهاج الصالحین آیت الله العظمی خویی (ره) را بعد از اولین چاپ به مرحوم شهید #صدر (ره) دادم. و فقط یک یا دو روز نزد ایشان بود. بعد به من دادند و فرمودند در صفحه آخر ۱۳ اشکال نوشتم که فتاوایی هستند که حسب مبنای خود آیت الله العظمی خویی (ره) صحیح نمیباشند. من هم بردم خدمت مرحوم آقای خویی (ره). ایشان هم کتاب را گرفتند و تک تک اشکالات را میخواندند و می فرمودند: عجب، با اینکه قبل از چاپ چند نفر از آقایان هم مطالعه کرده بودند، ولی عجیب است که این اشکالات علمی باقی مانده است. و فرمودند اگر ممکن است جلد دوم منهاج را قبل از چاپ، ایشان بازبینی کند.
📌 واقعیت این است که #شهید فراتر از یک انسان عادی بود...
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
اظهارنظر جمعی از اساتید درباره تحول.pdf
464.5K
🔺موافقت با تحول معقول و تقویت علمی، مخالفت با تحول عجولانه و تضعیف علمیت طلاب
🔻اظهار نظر جمعی از اساتید سطوح عالی
➕ به انضمام اسامی امضاکنندگان
▫️جلوگیری از هر حرکت اصلاحی، مانع از تحقق #تحول صحیح است و از سوی دیگر نیز نمیتوان هر تغییری را تحول صحیح نامید و نسبت به تحولخواهیهای ناشی از عدم اطلاع نسبت به سطح علمی کتب علمای سابق که بعضاً با عدم رعایت شأن علما در نقد، بیان میشود، باید حساس بود و از این روشها جلوگیری کرد.
🔹فراگیری #روش_اجتهاد و ملکهشدن آن امری است #تشکیکی که در طول سالهای متمادی و در پی تلاش مستمر به دست میآید. نمیتوان انتظار داشت #طلاب همه مراتب این ملکه شریفه را صرفاً با خواندن سه کتاب، آن هم در دوره سطح به دست آورند.
🔸در میان کتب معرفیشده در برنامه تحولی حوزه، کتاب «دروسٌ فی علم الاصول» تألیف شهید بزرگوار سید محمدباقر #صدر وجود دارد. برخی حتی با اینکه این کتاب به عنوان عدل تخییری کتاب گرانسنگ #کفایه_الاصول قرار بگیرد نیز مخالفاند!! به نظر میرسد این مخالفت وجه روشنی ندارد.
➖اینکه گفته شود فهم کلمات علمای بعد از محقق خراسانی متوقف بر خواندن رسائل و کفایه است نیز قابل خدشه است. مگر در این سالهای متمادی که #رسائل و #کفایه خوانده و فهمیده شد، متن الفصول الغرویه و هدایه المسترشدین و کتبی مانند آنها متن درسی بود؟
🔻باید از آموزشی شدن متونی مانند «#الفائق» و «#الشخص_الإعتباری» استقبال کرد و باید اساتید معظم در ضمن #تدریس این متون خلاءها و نقاط ضعف را گوشزد کنند تا این #متون هرچه غنیتر و قویتر شود.
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
🔻نظر حضرت آیت الله سیستانی حفظه الله درباره تغییرات درسی در قم
🔻طبق نقل برخی ثقات اظهار ناراحتی صریح فرمودهاند
برخی ثقات از قول حضرت آقای سیستانی (دامظله) برایم نقل کردند که در محضر ایشان قضیهای طرح شد مبنی بر تغییر متن رسائل به حلقات شهید صدر (ره) در نجف، ایشان بهشدت ناراحت شدند بهطوری که آقازادهشان ایشان را تسکین نمود به اینکه قضیه اینچنین نیست، سپس قضیهای نقل فرمودند که آقای خویی و مرحوم سید احمد کربلایی به مرحوم اصفهانی جهت درس کفایه مراجعه میفرمایند، محقق اصفهانی از ایشان سؤال فرمودند که آیا رسائل خواندهاید؟ از آنجا که مرحوم کربلایی رسائل نخوانده بودند مرحوم اصفهانی به ایشان میفرمایند بعد از خواندن رسائل و درس گرفتن کفایه جهت درس خارج به ایشان مراجعه کنند و فرمودند کفایه جای رسائل را نمیگیرد و نکاتی دارد که بدون خواندن آن و صرفاً با تلمذ کفایه حاصل نمیشود.
آری محقق اصفهانی معلق بر کفایه در حیات و بعد از وفات آخوند قدر رسائل و کفایه را میداند. سروران میدانند مواضعی از تعلیقه محقق اصفهانی توضیح مرادات کفایه است. از طرفی دیگر، محقق نائینی خود را مقرر شیخ میداند و به آن افتخار میکند.
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
🔻امیرالمومنین علیه السلام:
🔻معاشِرَ الناسِ (المُسلمينَ)، اِتَّقُوا اللّهَ ، فَكَم مِن مُؤَمِّلٍ ما لا يَبلُغُهُ، و بانٍ ما لا يَسكُنُهُ، و جامعٍ ما سَوفَ يَترُكُهُ.
🔹اى مردم (مسلمانان)! از خدا بترسيد؛ زيرا بسا كسى كه آرزويى دارد و به آن نمىرسد و بنايى مىسازد و در آن سكونت نمىكند و مالى گرد مىآورد و بزودى آن را رها مىكند [مى رود] .
📚نهج البلاغة: الحكمة ۳۴۴.
♨️اولین جوشش مبارزه بعد از کربلا
✍رهبر معظم انقلاب: اربعین در حادثهی کربلا یک شروع بود؛ یک آغاز بود... خاصیت محیط اختناق این است که مردم فرصت و جرئتِ این را پیدا نمیکنند که حقایقی را که فهمیدهاند، در عملِ خودشان نشان بدهند... خیلیها از زبان زینب کبری (سلاماللهعلیها) یا امام سجّاد (علیه الصّلاة و السّلام) یا از دیدن وضع اسرا، خیلی چیزها را فهمیدند، ولی کی جرئت میکرد، کی توانائی این را داشت که در مقابل آن دستگاه ظلم و استکبار و استبداد و اختناق، آنچه را که فهمیده است، بروز دهد؟ مثل یک عقدهای در گلوی مؤمنین باقی بود. این عقده روز اربعین اولین نِشتر را خورد؛ اولین جوشش در روز اربعین در کربلا اتفاق افتاد.
۱۳۸۷/۱۱/۲۸
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
♨️اقدام خوب و مهم حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی:
بنا داریم اسناد را باز کنیم؛ این اسناد خیلی از نقدها را پاسخ می دهد
🔹نباید بنشینیم که دشمنان امام هرروز موضوعی درست کنند؛ به راحتی جای قربانی و جلاد عوض می شود
🔹 مراقب هستیم که تحریف صورت نگیرد، بحث جناحی نشود
🔹 پرونده های بسته ای در جمهوری اسلامی هست و بخشی از آن در اختیار ما است
🔹وی در مراسم سالگرد تأسیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س): بخش های زیادی از اسناد ما بسته بوده و ان شاء الله بنا داریم در آینده اسناد را باز کنیم.
🔹این اسناد باز شده خیلی از نقدها را پاسخ می دهد. به صورت گزینشی هم باز نمی کنیم. دوره های زمانی پیش رفته و مؤسسه باید به سمت باز کردن اسناد خودش پیش برود.
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
❌مقاومت ضرغامی در برابر ستاد امر به معروف و نهی از منکر
♨️تذکر رئیس جمهور به ضرغامی در جلسه هیات دولت
🔻با هیچ مقامی اهل مسامحه و مجامله نیستیم
🔻حجتالاسلام حمیدرضا صادقزاده، معاون دستگاههای حاکمیتی ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور:
🔹تاکنون از وزارت گردشگری فردی به عنوان دبیر و جانشین شورای امر به معروف و نهی از منکر وزارتخانه معرفی نشده است.
🔹بعد از تذکر رئیس جمهور در جلسه هیات دولت به وزیر گردشگری، ظاهرا جلسهای به عنوان امر به معروف بدون معرفی دبیر جدید برگزار شده و به نظر میرسد بیشتر جنبه تشریفاتی داشته و هیچ خبر و گزارشی به ستاد داده نشده است.
🔹این زیبنده یک دستگاه فرهنگی در دولت مردمی و انقلابی به رغم تذکرات رئیس جمهور محترم نیست.
🔹برای تقویت دولت در حوزه امر به معروف و نهی از منکر، با هیچ مقام و مسئولی اهل مسامحه و مجامله نیستیم.
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻فریاد دبیر ستاد امر به معروف از دست کارهای غلط ضرغامی
🔻وزارت گردشگری با تورهای نامناسب، شهرهای مذهبی را به هم میریزد
🔹وزارت گردشگری به ما رهنمود میدهد که شیوههای خود را عوض کنید.
🔹کاش رئیس جمهور دستور دهند دستگاهها رهنمود ندهند و به قانون عمل کنند
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
🔻امیرالمومنین علیه السلام:
🔹أسعَدُ النّاسِ مَن عَرَفَ فَضلَنا و تَقَرَّبَ إلَى اللّهِ بِنا و أخلَصَ حُبَّنا و عَمِلَ بِما إلَيهِ نَدَبنا وَ انتَهى عَمّا عَنهُ نَهَينا، فَذاكَ مِنّا و هُوَ في دارِ المُقامَةِ مَعَنا.
🔹نيك بختترينِ مردم، كسى است كه فضل ما را شناخت و به وسيله ما به خدا تقرّب جست و محبّت ما را خالص گرداند و به چيزى كه ما به آن مىخوانيم، پرداخت و از آنچه ما باز مىداريم، دست شست. چنين كسى از ما و در فردوس برين با ماست.
📚غرر الحكم: ح ٣٢٩٧
🔻رهبر معظم انقلاب: ما باید نگذاریم که موفّقیّتهای #جمهوری_اسلامی مکتوم بماند؛ این یکی از مسائل واقعاً مهم است.
✍ما امروز در مسائل اقتصادی مشکلاتی داریم؛ فرض کنید مسئلهی تورّم، مسئلهی گرانی بعضی از اجناس، معیشت مردم بخصوص طبقات ضعیف، مشکلات بانکها، مشکلات مالیاتی و امثال اینها؛ خب اینها مشکلات ما است. بعضی، این مشکلات را آن چنان بیان میکنند که گویا هیچ موفّقیّتی در جمهوری اسلامی اتّفاق نیفتاده و [آنها را] مکتوم میکنند.
👈 دهها موفّقیّت در بخشهای مختلف نظام جمهوری اسلامی وجود دارد که بنده در بیانیّهی گام دوّم به بعضی از اینها اشاره کردهام. ما بایستی این موفّقیّتهای بزرگ نظام جمهوری اسلامی را بگوییم و به یاد مردم و به یاد کسانی که غفلت میکنند بیاوریم.
۱۴۰۰/۱۰/۱۹
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
🔻فعالیت ۴۰۰ طلبه خواهر در عمود ۱۲۲۲ مسیر پیادهروی نجف به کربلا
🔹مسئول کمیته تبلیغ موکب بانوان فاطمی قم از فعالیت نزدیک به ۴۰۰ طلبه و مبلغه خواهر در مسیر پیادهروی اربعین حسینی خبر داد
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
❌ سخنان مهم استاد محمد تقی شهیدی: با اینکه #حلقات بدیل اختیاری #کفایه بشود موافقم
♻️ حضرت استاد شهیدی در جلسات متعدد فقهی خود راجع به موضوع برنامه درسی جدید آموزشی حوزه صحبت کرده بودند و لذا پس از کسب اجازه و تایید دقیق ایشان بر متن زیر، مجموعه ای از فرمایشات ایشان از چند جلسه را نقل میکنیم:
♻️ مهم این است که برنامه برای اساتید خوب توضیح داده شود! با این برنامه حوزه که بدیلها تخییری هستند مخالفتی ندارم.
♻️ اکنون که کتاب حلقات کنار کفایه آمده و طلاب مخیر هستند بین انتخاب کفایه و حلقات، به نظرتان مراجع با این مخالفند؟! یا این مدرسین محترم اگر به آنها درست انتقال داده شود که طلاب با خواندن حلقات بحثهای خارج را بهتر میفهمند، یا حداقل برخی اینطورند! آیا آنها مخالفت میکنند؟!
♻️ حتی من معتقدم در دروس مقدمات قبل پایه ۷ هم تحریرالوسیله امام یا منهاج الصالحین اگر به آن شرح استدلالی مختصری اضافه شود عدل تخییری میشود! چه لزومی دارد همه لمعه را بخوانند؟! اتفاقا منهاج الصالحین بزرگان زیادی روی آن کار کرده اند و کتاب خیلی خوبی است.
♻️ حلقات خیلی کتاب خوبی است، بسیاری از بحثهای بعد از کفایه در حلقات است که اگر کسی آن را بخواند چیزی از دست نداده است. بلکه به اعتقاد من نه تنها برای ورود به درس خارج خواندن حلقات طلبه را از رسائل و کفایه بینیاز میکند، بلکه به تجربه طلابی که در درس خارج نظرات جدید را در مثل حلقات در سطح خواندهاند، در خارج موفقتر هستند. طلبه میتواند فرمایشهای ایشان را مانند سایر بزرگان، در دروس خارج مراجعه و بررسی نماید.
♻️ بزرگوارانی که میگویند اگر کتاب روان باشد طلاب شل و بی علم بار میآیند، حداقل من این را قبول ندارم! طلاب سطح باید #مطالب را یاد بگیرند و کمکم در خارج توان رجوع پیدا میکنند.
♻️ به هر حال ما میدانیم که طلاب عمومی نمیتوانند تمام مطالب مکاسب را فقط در ۴ سال با استاد بخوانند. مسلما برخی بخشها خوانده نمیشود و طلاب هم بعد از مدتی که متن شیخ را با دقت خواندند، میتوانند بقیه بخشها را خودشان درک کنند.
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
هدایت شده از بیداری طلاب
❌ استاد #علیدوست در کمال حیرت فرمودند که چون نصف حلقه ثالثه در ۳۶ روز نوشته شده، پس نمیتواند کتاب درسی موفقی باشد.
❌ استاد عزیز؛ شهید ثانی (ره) هم جلد اول شرح لمعه را در ۳ ماه نوشت، پس نصف الروضة البهیّة در ۹۰ روز نوشته شده (که حجم بیشتری از حلقه ثالثه دارد)، اگر موافق هستید آن هم حذف شود⁉️
❌ شاید در مقایسه نوابغ جهان علم با افراد عادی نیاز به متانت بیشتری داشته باشیم.
❌ حاج آقای #شهیدی فرمودند: «مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی می گفتند ایامی که شهید #صدر مشغول نوشتن حلقات بودند روزی ۱۶ ساعت می نوشتند». این را بگذارید کنار نبوغ بالا، حافظه فوق العاده، فکر منظم و بیش از ۲۰ سال کار ممحض در علم اصول».
❌ مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی (ره) چند بار فرمودند که جلد اول منهاج الصالحین آیت الله العظمی خویی (ره) را بعد از اولین چاپ به مرحوم شهید #صدر (ره) دادم. و فقط یک یا دو روز نزد ایشان بود. بعد به من دادند و فرمودند در صفحه آخر ۱۳ اشکال نوشتم که فتاوایی هستند که حسب مبنای خود آیت الله العظمی خویی (ره) صحیح نمیباشند. من هم بردم خدمت مرحوم آقای خویی (ره). ایشان هم کتاب را گرفتند و تک تک اشکالات را میخواندند و می فرمودند: عجب، با اینکه قبل از چاپ چند نفر از آقایان هم مطالعه کرده بودند، ولی عجیب است که این اشکالات علمی باقی مانده است. و فرمودند اگر ممکن است جلد دوم منهاج را قبل از چاپ، ایشان بازبینی کند.
📌 واقعیت این است که #شهید فراتر از یک انسان عادی بود...
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
🔻استاد فاضل لنکرانی در نقد برنامه جدید نظام آموزشی حوزه علمیه قم بیان داشت
🔻قسمت اول
🔻مکاسب و رسائل شیخ را مثله کردهاند، بسیار نگرانیم!
🔻این کار موجب انهدام فقاهت در حوزه خواهد شد
رئیس مرکز فقه ائمه اطهار (ع) گفت: ما از این طرحی که امسال برای مدارس ابلاغ شده و مکاسب و رسائل شیخ را مثله کردهاند، بسیار نگرانیم! من در جلسات خصوصی به حضرات آقایان شورای عالی حوزه عرض کردم که این طرح، نتایج غیر معین و بلکه غیر صحیحی به دنبال دارد. به عنوان یک وظیفه شرعی عرض میکنم که کار بسیار خطرناکی میکنند! این کار موجب انهدام فقاهت در حوزه خواهد شد، امسال مکاسب و رسائل را تقطیع میکنید، دو سال بعد مکاسب و رسائل هم کنار میرود، معالم را کنار زدند، فصول و قوانین را کنار زدند، فکر میکنید آنچه که جایش آمد خلأ آنها را پر کرده است؟
به گزارش خبرنگار اجتهاد، استاد محمدجواد فاضل لنکرانی در آئین افتتاحیه دروس مجتمع آموزش عالی ائمه اطهار (علیهم السلام) طی سخنانی گفت: یکی از جهاتی که علم فقه شرافت بر همه علوم دارد و أشرف العلوم است، این است که عمل همراه اوست و ما با فقه به میدان عمل میآییم.
فقه برای انسان عبادت صحیح میآورد نه عرفان نظری
استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم با بیان اینکه فقه بسیار مهم است و ما متعصب نیستیم که چون در مسیر فقاهت هستیم بخواهیم یک ادعای بیجهت کنیم، اظهار داشت: اگر کسی فقیه نباشد بلد نیست عبادت خدا کند، حتی نمیتواند ادعای عرفان نظری داشته باشد. عرفان نظری برای انسان، عبادت صحیح نمیآورد، اما فقه برای انسان عبادت صحیح میآورد. لذا در روایات باب صلاه آمده که فقیه نماز خودش را اعاده نمیکند، آن کسی که به محض ورود یک شک یا برخورد با یک مشکلی در نماز، نمازش را به هم میزند و دوباره از اول شروع میکند فقیه نیست! فقه، عبادت بشر را تنظیم میکند، فقه معاملات بین آحاد جامعه را تنظیم میکند، فقه ارتباط بین ملتها و اقوام را تنظیم میکند، فقه سلطه و حکومت را تنظیم میکند.
رئیس مرکز تخصصی فقه ائمه اطهار(ع) با اشاره به فرازی از بیانات رهبر معظم انقلاب ابراز کرد: ما در سند چشمانداز جامعی که برای مرکز فقهی نوشته شده میگوییم دنبال تربیت فقهایی هستیم که بتوانند به نیازهای جامعه و مسائل نوپیدا پاسخ بدهند، ولی این جمله رهبری خیلی فراتر از این حرفهاست. ایشان میفرمایند «کسانی که برای سلطه بر جهان ـ یعنی امروز در دنیا یک عده هستند دنبال سلطهی بر جهان هستند مثل صهیونیستهاـ برای همه ابعاد زندگی بشر فکر و ایده مطرح میکنند، جمهوری اسلامی را در همه مسائل فکری، عقیدتی، سیاسی، اجتماعی و اخلاقی هدف قرار دادهاند که برای مقابله با این هجوم جامعه روحانیت و حوزههای علمیه نقش اساسی دارند».لذا این ارزش روحانیت است، این ارزش فقه است، ایشان به صورت جامع فرمودند نه فقط در خصوص فقه.
هدف اجتهاد هنوز برای برخی از فضلاء مشخص نیست
وی ادامه داد: گاهی برخی فضلاء میپرسند ما در مرکز فقهی یا در یک مرکز دیگری به اجتهاد میرسیم، بعدش چی؟! وقتی این سؤال مطرح میشود خیلی تعجب میکنم. چون معنای سؤال این میشود که هدف برای من مشخص نیست. باید به این عزیزان گفت امروز عدهای در دنیا نشستهاند و برای تمام بشر ایده خلق میکنند، چه کسی باید این ایدهها را بشناسد و چه کسی باید با آن مقابله کند؟ ایا اصلاً بدون حکومت میشود با این افراد مقابله کرد یا نه؟ یک بحث همین است، آنها با تشکیلات، حکومت، قدرت، پول و ثروت به میدان آمدهاند، آنگاه اینجا مسلمین دست روی دست بگذارند و بگویند در دین ما خبری از حکومت نیست. اسلام شامل یک سری احکام فردی است؟! اگر چنین باشد پس این چه دین جامع و دین باارزشی شد؟ این چه دینی است که «وَ مَنْ یبْتَغِ غَیرَ اْلإِسْلامِ دینًا فَلَنْ یقْبَلَ مِنْهُ» باشد، دینی که بتواند در مقابل سلطهها، کفار و مشرکین بایستد و آنها را منهدم کند، نه فقط انهدام فیزیکی، عمدهاش مقابله فکری است.
طلبهای که جامعیت دین را باور نکند انگیزه و نشاط علمی ندارد
این استاد حوزه علمیه قم در ادامه افزود: این نمایانگر بساطت و پایین بودن سطح فکر یک طلبه است که بعد از گذشت ۴۰ سال از این انقلاب هنوز بگوید ما را چه به اسرائیل؟ ما را چه به آمریکا؟ ما را چه به سیاست؟ ما همین فقه و اصول یا فلسفه و کلام و تفسیر خودمان را بخوانیم و والسلام! این درست نیست. از همین روایاتی که میگوید «العلم مقرونٌ بالعمل» و «اذا سمعتم العلم فاستعملوه»، به خوبی استفاده میشود که علم باید به میدان عمل درآید و میدان عملش این است که یک فقیه بدعتها را ببیند و در مقابل بدعتها بایستد و این میشود عمل او. عمل در هر علمی به مقتضای همان علم است. لذا فضلا ارزش فقاهت و دین را بدانید، جامعیت دین را باور کنید.
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
♨️استاد فاضل لنکرانی در نقد برنامه جدید نظام آموزشی حوزه علمیه قم بیان داشت:
لذا فضلا ارزش فقاهت و دین را بدانید، جامعیت دین را باور کنید. طلبهای که جامعیت دین را باور نکند انگیزه و نشاط علمی ندارد، برخلاف طلبهای که جامعیت دین را باور کند، این طلبه نشاط و انگیزه علمی دارد، فقه و اصول و تفسیر و کلام را خیلی دقیق میخواند، چون باور به جامعیت دین داشته و هدف برایش مشخص است که میخواهد در مقابل ایده پردازیهایی که کفار و مشرکین در هر زمانی داشتهاند و در زمان ما به مراتب قویتر از صدر اسلام است، ایستادگی کند.
این عضو جامعه مدرسین حوزه علیه قم ضمن تاکید بر اینکه حوزه باید روز به روز از جهت علمی قویتر و عمیقتر شود، بیان داشت: حوزه باید مسائل جدید و مستحدثه بیشتر مطرح شود. ادعای ما این است و مکرر هم گفتهام هیچ مسئلهی جدیدی نیست که به حوزه ارائه شود و حوزه بگوید ما نمیتوانیم حرفی در برابر آن بزنیم، آنچه که مربوط به فقیه و فقه و دین میشود، حوزه میتواند موضع خودش را خیلی خوب روشن کند و این از افتخارات حوزه ماست.
مکاسب و رسائل شیخ را مثله کردهاند، بسیار نگرانیم!
فاضل لنکرانی در بخشی دیگری از سخنان خود ضمن انتقاد از برنامه جدید نظام آموزشی حوزه، اظهار کرد: ما از این طرحی که امسال برای مدارس ابلاغ شده و مکاسب و رسائل شیخ را مثله کردهاند، بسیار نگرانیم! و من در جلسات خصوصی به حضرات آقایان شورای عالی حوزه عرض کردم که این طرح، نتایج غیر معین و بلکه غیر صحیحی به دنبال دارد. ما از آقایان خواهش کردیم و گفتیم این طرح را بهصورت آزمایشی در بعضی از مدارس اجرا کنید و ثمرهاش را ملاحظه نمایید. اما نمیدانم نظرشان تغییر کرده یا نه؟
وی با قدردانی از زحمات و دلسوزی بزرگان حوزه بیان داشت: امروز محور فقه و اصول ما این سه کتاب مکاسب و رسائل و کفایه است، اگر ما اینها را تقطیع کنیم؛ اولاً کسی که بخشی از یک کتابی را میخواند بخش دیگر را نخواهد خواند، البته آقایان میگویند ما نگفتیم نخوانند، خودشان بخوانند و ما سؤال امتحانی نمیدهیم! ثانیاً؛ وقتی تقطیع شد شما چطور روش اجتهادی شیخ انصاری را در میآورید، چطور میتوانید بفهمید روش اجتهادی مرحوم امام و آقای خوئی یا دیگران با شیخ متفاوت است و طلبه تا روش اجتهادی به دستش نیاید نمیتواند فقیه شود. ارزش بزرگ مکاسب در این است که انسان روش اجتهادی شیخ را به دست میآورد و آن را با روش اجتهادی شیخ طوسی، شیخ مفید، علامه حلی، مرحوم نراقی، شهیدین مقایسه میکند و یکی را انتخاب میکند. اما اگر تقطیع شد نمیشود روش اجتهادی را به دست آورد.
وقتی تقطیع شد چطور روش اجتهادی شیخ انصاری را در میآورید
این استاد باسابقه حوزه علمیه قم ادامه داد: ثالثاً اگر تقطیع شد ارتباط طلبه و استاد با تمام این حواشی که در کنار این کتابها وجود دارد قطع میشود و به تعبیر بعضی از اساتید معظم، موجب قطع ارتباط با تراث میشود. رابعا اشکال اساسیتر اینکه شما بهعنوان مثال در مکاسب محرمه چهار روایت اول که روایت تحف العقول و بقیه روایات است را حذف کردهاید. طلبه که این را نمیخواند و استاد هم اگر اینها را درس ندهد، جا بجا مرحوم شیخ انصاری در صفحه به صفحه مکاسب به فقرهای از فقرات این روایات استدلال کرده، حالا مرحوم آقای خوئی سندش را قبول ندارند اما بزرگانی مثل خود شیخ انصاری و مرحوم نائینی و مرحوم یزدی در حاشیه مکاسب به این روایات استدلال کردهاند.
فاضل لنکرانی افزود: مرحوم سیدمحمد کاظم میگوید ۱۲ قاعدهی فقهی از روایت تحف العقول استفاده میشود، بعد ما بیاییم این روایت را حذف کنیم و بگوییم خود طلبه مطالعه کند؟! طلبه که مطالعه نمیکند، استاد هم وقتی میبیند این قسمت را نباید درس بگوید نمیفهمد چطور میتواند در بقیهی مکاسب این بحث و مباحث را ادامه بدهد.
امسال مکاسب و رسائل را تقطیع میکنید، دو سال بعد مکاسب و رسائل هم کنار میرود
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ضمن تشکر از تمامی بزرگان و زحماتی که برای حوزه میکشند، ابراز داشت: به عنوان یک وظیفه شرعی عرض میکنم که کار بسیار خطرناکی میکنند! این کار موجب انهدام فقاهت در حوزه خواهد شد، امسال مکاسب و رسائل را تقطیع میکنید، دو سال بعد مکاسب و رسائل هم کنار میرود، معالم را کنار زدند، فصول و قوانین را کنار زدند، فکر میکنید آنچه که جایش آمد خلأ آنها را پر کرده است؟
فاضل لنکرانی در خاتمه سخنان خود گفت: ما باید طلاب را عمیقتر کنیم، استدلالشان این است که آقایان یک مقداری از مکاسب را میخوانند و در آخر سال یک سوم خوانده نمیشود، خب برنامه بگذارید و تشویق کنید که طلاب آن قسمت را هم بخوانند. کسی که دو سوم محرمه را بخواند اگر خوب خوانده باشد بقیه را هم میخواند و نیازی به استاد هم ندارد. هنوز امیدواریم تجدید نظری در این طرح کنند إن شاء الله.
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
🔻امام باقر علیه السلام:
🔹كانَ أبي زَينُ العابِدينَ عليه السلام إذا نَظَرَ إلَى الشَّبابِ الَّذينَ يَطلُبونَ العِلمَ أدناهُم إلَيهِ وقالَ: مَرحَبا بِكُم أنتُم وَدائِعُ العِلمِ ويوشِكُ إذ أنتُم صِغارُ قَومٍ أن تَكونوا كِبارَ آخَرينَ.
🔹پدرم زين العابدين عليه السلام، هر گاه به جوانانى كه دانش مى اندوختند، مى نگريست، آنان را به خود نزديك مى كرد و مى فرمود: «آفرين بر شما كه امانت هاى [مردم براى آموختن] دانشيد و به زودى شما كم سالان جامعه، بزرگان جامعه اى ديگر مى شويد»
📚الدر النظيم في مناقب الأئمّة اللهاميم : ص ٥٨٧
🔰 خودتان را آماده کنید که در میدان تبیین وارد شوید/ با معارف حسینی خواهید توانست کشور را به قلههای سعادت معنوی و مادی برسانید
✍رهبر معظم انقلاب: جوانهای ما امروز مجهز به فکر و معنویت و آگاهیهای فراوان هستند. خودتان را آماده کنید که در میدان تبیین و افشاگری یعنی راهی که زینب کبری در این چهل روز طی کرد، وارد شوید.
راه امام حسین راه شیرین و موفقی است که به نتیجه قطعی میرسد. با استفاده از معارف حسینی خواهید توانست کشور را به قلههای سعادت معنوی و مادی برسانید؛ راه این است.
۱۴۰۰/۷/۵
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
♨️ابلاغ سیاستهای کلی برنامه هفتم با اولویت پیشرفت اقتصادی توأم با عدالت
حضرت آیتالله خامنهای در اجرای بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی، سیاستهای کلی برنامه هفتم را که پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام و با اولویت پیشرفت اقتصادی توأم با عدالت تعیین شده است، به سران سه قوه، رئیس مجمع تشخیص مصلحت و رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ابلاغ کردند.
متن نامه رهبر انقلاب اسلامی و سیاستهای ابلاغی برنامه پنجساله هفتم به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
سیاستهای کلی برنامه هفتم که با اولویت اصلی «پیشرفت اقتصادی توأم با عدالت» تعیین شده است، ابلاغ میگردد:
از اعضای محترم بویژه رئیس مکرّم مجمع تشخیص مصلحت نظام و نیز دبیرخانهی آن که با فعالیت فشرده و کوشش فراوان در جلسات صحن مجمع و کمیسیون ذیربط، پیشنویس سیاستهای کلی برنامه هفتم را مورد بررسی قرار دادند و نظرات خود را در این زمینه به اینجانب ارائه کردند، تقدیر و تشکر میکنم.
مشارکت فعال و مؤثر دولت و مجلس و قوه قضائیه و سایر ارکان نظام نیز شایستهی تقدیر است.
تهیه و تصویب قانون برنامه هفتم بر پایه این سیاستها و اجرای دقیق و مسؤولانهی آن، گامی دیگر در تحقق اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران خواهد بود همچنان که نظارت فعال هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت، به حُسن اجرای سیاستهای کلی برنامه، کمک خواهد کرد.
شایسته است برخی از راههای تحقق سیاستها و الزامات مالی و شاخصهای کمّی که در پیشنهادهای مجمع است و در مجموعهی سیاستهای ابلاغی مذکور نیست، در حد وسع و امکانات دولت در تهیهی لایحه مورد توجه و عمل قرار گیرد.
سیّدعلی خامنهای
۲۰ شهریور ۱۴۰۱
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh