♨️انتقاد پایگاه خبری صدای حوزه از چینش سخنرانان و پشت پرده نشست مدیر حوزه های علمیه
✍️نشستی که با برخی سخنرانان سفارشی، بوی تشریفاتی میداد!
🔻فلسفه نشست صمیمی یعنی صحبتهای بیپرده و بیلکنت با حضور افرادی است که در متن ماجرا بوده ولی در حاشیه قرار گرفتهاند. افرادی که چه بسا تریبونی برای شنیده شدن ندارند و مسائلی که نیاز به بازتاکید دارند. شخصیتهای شاخص و صداهای سرگردان ولی نقطهزن و بشدت دردمند.
🔸 اصل ایده، بسیار جذاب بود و عنوان #نشست_صمیمی یعنی برداشته شدن دیوارهای رسمی و کلیشهای میان سیستم و بدنه تلقی میشد. حتی یک گام به سمت نزدیک شدن حوزه نسبت به مسائل #میدان بود و عموم طلاب را نسبت به تغییر در ساحتهای مختلف امیدوار میکرد.
🔹اینکه بدنه و رسانه به مرکز حوزه نزدیکتر شوند یعنی تولید قدرت و جلب حمایت که با یک سه ضلعی به جای تک خطی بودن بتواند مسائل را حل و فصل نماید و از سد موانع بگذرد.
🔸 اما ماجرا وقتی #تراژیک شد که شنیدیم و مشاهده کردیم و... که صحبتها بیشتر تشریفاتی جلوه نمود و تعدادی از دعوتی ها جهت ارائه سخن در محضر شخصیت اول حوزه نیز #سفارشی انتخاب شده بودند. اینکه حتی در برخی موارد از دعوتی ها خواسته شده بود که محتوای مکتوب خود را با برخی از حضرات نزدیک به مدیریت، چک کرده و به اصطلاح خودشان مباحثه کنند، طنز جالبی را تداعی مینمود.
🔹 چقدر #کانالیزه و فانتزی مینمود چنین سبکی از نشستهای صمیمی ولو اینکه برخی طلاب فاضل هم سخن گفتند و برخی مسائل و سرفصلهای بنیادین هم مطرح شدند. اما انتظار این بود که لکنت زبان بقدری حداقلی باشد که شاهد صحبتهای چالشیتری باشیم و حداقل باور کنیم که نشست صمیمی بوده و همه حواشی شنیده شده و اطلاع یافته، جزییاتی ابطالپذیر بودند.
🔸 اساسا حتی اگر تمام شنیدهها و دیدههای ما هم مطابق با واقع نبوده و اخبار انعکاسی هم دز لازم را دربر نداشتهاند، اما چرا حتی یک چالش شبه دانشجویی و صراحتهای خاص طلبگی هم مشاهده نشد؟
🔹 اینکه مدیر #حوزه_های_علمیه بعد از مدتها روبروی طلاب قرار بگیرند و طلبههایی که در موضوعات مختلف و به انحاء مختلف، انتقادات و دردها و چالشهای متعددی را یدک میکشند، خیلی شسته رفته و پاستوریزه سخن بگویند(استثناء همیشه هست)، یعنی اینکه نشست مذکور، هنوز از استانداردهای لازم جهت صمیمیت، فاصله معناداری دارد. امیدواریم اصل ایده، حفظ شده ولی فرمت و جزییات و مکانیزم اجرا و هدفگیری اش تکان جدی خورده تا بازخوردهای رئال و درخوری برای حوزه علمیه داشته باشد.
🔸 نزدیک تر شدن حوزه به بدنه و بالارفتن #سعه_صدر مدیران و تحمل کردن انتقادات رسانهای، طلیعه تحول و تغییرات جدیتری را برای این نهاد مقدس به منصه ظهور خواهد گذاشت.
@sedayehowzeh
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
♨️بیانات مدیر حوزه های علمیه در نشست با طلاب
مدیر حوزه های علمیه: حق نقد یکی از مسائل مورد قبول انقلاب اسلامی است
حق نقد در چارچوبهایی که به حقوق دیگران تجاوز نشود یکی از مسائلی میباشد که این انقلاب برای مخاطبین خود قائل است.
وی با تأکید بر نگاه ملی و فراملی انقلاب اسلامی ایران افزود: این انقلاب نگاه ملی، فراملی و امتی دارد و مقاومت اسلامی را دنبال میکند.
عضو شورای عالی حوزه اظهار کرد: علم و فناوری در انقلاب اسلامی دارای جایگاه است؛ اما نظریه پیشرفت اسلامی دارای شاخصههایی متفاوت با رویکردهای لیبرالیستی و سکولار است.
وی گفت: ما به عنصر فقاهت و اجتهاد قائل هستیم و آن را پاسخگوی نیازهای زمانه خود میدانیم.
🔻پ ن: مدیر حوزه اشاره نکرد چرا منتقدین در این نشست حضور پررنگی نداشتند. همچنین مدیر حوزههای علمیه تا به حال به انتقادات پاسخ درخوری نداده است.
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
♨️جهاد تبیین چه چیزی هست چه چیزی نیست؟
محمد زعیمزاده نوشت:
جهاد تبیین یا روشنگری یعنی تلاش برای کم کردن فاصله فراواقعیت و واقعیت.
فرا واقعیت چیست؛ ادراکی است که جامعه از شرایط زیست و زمانه خود دارد، این ادراک عموما توسط رسانهها ساخته میشود، چیزی است که هم با واقعیت نسبت دارد و هم ندارد، در شرایط فعلی این تصویر به مراتب از خود واقعیت منفیتر است.
یک مثال بزنم؛ در بسیاری از شاخصهای توسعه با استناد به آمارهای بینالمللی ایران بین بیست تا پنجاه کشور دنیا قرار دارد اما حس عمومی ممکن است بسیار بدتر از این باشد.
از سوی دیگر فاصلهای هم میان وعدهها و آرمانها با واقعیت وجود دارد، این دیگر ربطی به فرا واقعیت ندارد.
هر حکومتی در بدو تاسیس ایدههایی طرح کرده، هر دولتی وعدههایی داده، هر مجلسی چشماندازی ترسیم کرده و ... که میزان تحقق این وعدهها بعد از مدتی قابل ارزیابی است، امروز قطعا نمرهای که ما در شاخصهای کلانی چون آزادی، عدالت، کارآمدی و ... میگیریم با آنچه در ابتدای انقلاب طرح کرده بودیم فاصله دارد.
فاصله میان آرمان و واقعیت با بهبود کارکردها کم میشود و بهبود کارکرد با مطالبهگری واقعی، صریح و چارچوبمند رخ میدهد.
اگر از جهاد تبیین نتیجه گرفتیم که باید سیاستهای غلط، تصمیمات ناصحیح، انتصابهای نابجا و ... را توجیه کنیم فقط تیغ مطالبهگری را کند کردهایم و جلوی اصلاح درون سیستمی را گرفتهایم.
پس مطالبهگری و روشنگری دو روی یک سکهاند. اگر کسی بخواهد از فرمایش رهبری برداشت نادقیقی کند و این دو را روبهروی هم قرار دهد به هر سه ظلم کرده است.
مطالبهگری بدون روشنگری میشود رادیکالیسم و روشنگری بدون مطالبهگری معنایش محافظه کاری، مالهکشی و امثالهم است و هر دو اینها سبب تردید و ریزش میشود خصوصا در بدنه ایدئولوژیک حامی انقلاب.
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
♨️«جهاد تببین» چرا فریضه فوری و قطعی؟
✍مهدی جهان تیغی
🔻تاکید چند ماه اخیر رهبری درباره جهاد تبیین در کشور، با اظهارات اخیر ایشان در دیدار با جمعی از فرماندهان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش، که قید فوری و قطعی را نیز به فرمان جهاد تبیین اضافه کردند، بسیار قابل تامل و قابل توجه شده است.
1️⃣ جهاد تبیین چرا «فوری»؟! به این دلیل که حمله رسانهای دشمن در بالاترین سطح و در ابعاد وسیع در حال پیشروی در محیط افکار عمومی کشور است و دیر جنبیدن در اینباره خسارات غیرقابل جبرانی به کشور تحمیل خواهد کرد.
2️⃣ چرا جهاد تبیین فریضه قطعی است؟ اول اینکه جدی ترین و اصلی ترین راه مقابله با دشمن در شرایط فعلی است و در دل قطعی بودن نیز این گزاره نمایان است که در گام نهادن همه جانبه و فوری در جهاد تبیین نباید کوچکترین تردیدی جبهه انقلاب به خود راه بدهد و حتی به نسبت برخی دیگر از محورهای جهادی در کشور در فوریت بیشتری قرار دارد و البته دور از واقع نیز نیست که بگوییم پیروزی موثر در محورهای دیگر جهاد در انقلاب مثل اقتصادی، سیاسی، دیپلماسی، نظامی و امنیتی، علمی و... منوط به پیروزی در جهاد تبیین در شرایط فعلی است.
3️⃣ جهاد تبیین دفاعی هم است؛ دفاعی هست چون دشمن همه جانبه در حال تهاجم هست و افکار عمومی و وضعیت فضای مجازی و رسانه ای کشور در موقعیت بازدارندگی و مطلوبی نیست که تهاجمی به آن نتوانند بکنند یا حجم عملیات های آنها کمتر شود.
4️⃣ جهاد تبیین یک حرکت تهاجمی؛ برآیند کلی از موضوع تبیین در کشور این است که عمدتا دفاعی بوده تا تهاجمی، بنابراین از اصلی ترین تحولات در عرصه جهاد تبیین، تهاجمی شدن باید باشد.
5️⃣ راهبردهای جدی تر در جهاد تببین در شرایط فعلی چیست؟ روایت صحیح، بالا بردن جنبه هنرمندانه روایت، بیان واقعیت ها، دستاوردها، پیشرفت ها و حماسه ها، مقابله با بزک دشمن داخلی و خارجی و مقابله با تخریب انقلاب و جبهه مرتبط با آن
6️⃣ واقعیتها چیست؟ واقعیت ها شامل هم نقاط قوت کشور هست و هم نقاط ضعف، اصلی ترین کار این است که جبهه انقلاب ابتدا خودش فهرستی واقعی از واقعیت ها داشته باشد و مهمتر از آن روایت صحیح واقعیات است. مثلا کشور موفقیت های بزرگ اقتصادی داشته ولی گرانی و تورم هم یک واقعیت است؛ یعنی اینجا صورت مساله این است که چگونه رسانه باید اقتصاد ایران را روایت کند که نه به انکار و کم دیدن موفقیت های اقتصادی ختم بشود و نه متهم به انکار ندیدن گرانی ها بشود و در همین حال پدیده گرانی ها را هم روایت صحیح کند.
7️⃣ یکبار دیگر باید تاکید کرد که در جهاد تبیین بیان دستاوردها و پیشرفت ها بسیار بیشتر، بیشتر و بیشتر از نقد کردن، جایگاه دارد
8️⃣ حماسه سرایی راهبرد نوین رهبری در جهاد تبیین؛ اول باید این نکته را گفت که تاکید رهبری بر گنجاندن «حماسه» در جهاد تبیین یک امر پیشرو در عرصه رسانه محسوب میشود و شاید به نوعی یک راهبرد نوین کمتر گفته شده رسانهای هم محسوب شود. این در حالیست که در کارنامه جامعه رسانه ای کشور، هم تمرکز بر بیان حماسه ها کم است و هم محدود به چند سوژه ثابت و تکراری بوده؛ دفاع مقدس یک حماسه بود، ولی آیا استقامت چهل ساله در برابر بزرگترین تحریم های تاریخ، حماسه نیست؟ رسیدن به مرز علم در پدیده های جدید علمی جهان، حماسه نیست؟ به اتمام رساندن ابرپروژه های بزرگ در حوزه های اقتصادی، اجتماعی، عمرانی، آموزشی، بهداشت و درمان، صنعتی، دینی و فرهنگی، دیپلماسی و سیاسی حماسه نیست؟ نفوذ منطقه ای فعلی ایران یک حماسه در تاریخ دیپلماسی کشور نیست؟ حال که به گذشته رسانهای کشور نگاه می کنیم به خوبی متوجه می شویم که هم حماسه در رسانه انقلاب جایگاه ثابت و مداومی نداشته، هم دربیان حماسه تنوع و به خصوص در موضوعات غیرنظامی کم داشته ایم و هم از هزاران حماسه موجود در بطن چهل ساله انقلاب غفلت شده است.
9️⃣ نقش جهاد تبیین در تهاجم ترکیبی؟! جهاد تبیین باید در عرصه های تقابل نظامی، امنیتی، اقتصادی، علمی، سیاسی و دیپلماسی کشور به گونه ای ترکیب شود که پیوست و حضور ثابت و فعال در این موضوعات مهم داشته باشد.
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
♨️خطر تحریف دستاوردهای انقلاب توسط خودِ ما..!
♦️ وقتی در مورد دستاورهای انقلاب اسلامی سخن به میان میآید غالباً ذهن افراد به سمت دستاورهای صنعتی خصوصاً در حوزه نظامی رفته و شروع به شمردن موشکها میکند! یا در نهایت به دستاورهایی در حوزه پزشکی و فناورهای نوین میپردازد... این نوع و زاویه نگاه به دستاورهای انقلاب اسلامی یک نگاه حداقلی و به جرأت میتوان گفت که اگر اصل قرار بگیرد یک انحراف جدی و خطرناک است.
🔸 کم نیستند کشورهایی که در حوزههای صنعتی، نظامی، پزشکی و غیره هم سطح ما یا پیشرفتهتر از ما هستند، لذا اصل و محور قرار دادن دستاورهای اینچنینی برای انقلاب معنویتگرای اسلامی جفا به آرمانهای امام و اهداف مردم است. البته ما ملتفت هستیم که این دستاوردهای مادی نیز بسیار مهم هستند اما مسئله ما درجه اهمیت و جایگاه آنها میباشد.
🔹 اولین و اصلیترین دستاورد انقلاب تشکیل حکومت بر پایه یک دین الهی و اجرای احکام نجات بخش اسلام تحت ولایت یک فقیه مدبر و عادل است. دومین سطح دستاورها، دستاورهای معنوی مانند استقلال کشور ایران، عزت بخشی به مردم و ایستادگی در مقابل استکبار جهانی میباشد که در قالب نظام و جمهوری اسلامی 42 سال استمرار یافته است.
🔺 سطح سوم دستاوردها دستاوردهای صنعتی، نظامی، پزشکی و غیره است که اساس وجود و ارزش آنها به خاطر دستاورهای سطح اول و دوم میباشد و به نوعی ثمره آنها محسوب میشوند. لطفاً مسائل را اصلی و فرعی کنیم و دستاورهای اصلی و معنوی انقلاب شکوهمند اسلامی را نیز دریابیم...
👤 حسین کاوه
@Sollam
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
🔻امام جواد علیه السلام: ثلاثُ خِصالٍ تُجْتَلَبُ بهِنَّ المَحبَّةُ: الإنْصافُ فی المُعاشَرَةِ، و المُواساةُ فی الشِّدّةِ، و الانْطِواعُ و الرُّجوعُ إلی قَلبٍ سَلیمٍ
🔻سه خصلت است که به وسیله آنها جلب محبت میشود:
۱. رعایت انصاف در معاشرت با دیگران
۲. همیاری دیگران در سختی
۳. و برخورداری از قلبی سلیم و مهربان.
📚کشف الغمّه: ۳/۱۳۹
☀️رهبر معظم انقلاب
روحیه انقلابی یعنی: اسیر تحمیلی نشدن؛ قانع به گیرندگی قطره چکانی نشدن؛ با امید دنبال هدف حرکت کردن و با انگیزه، با نشاط، با اصرار و پیگیری آن را به دست آوردن. این، انقلاب و حرکت انقلابی است.
📚کتاب_از_نیمه_خرداد
☀️نشر با منبع
☀️جامعترین کانال معرفی امام خامنه ای
☀️ @emamkhameneii
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
♨️نگاهی به فلسفه و کارنامه دادگاه ویژه روحانیت
✍دادگاه ویژه ای برای آزاد سازی اسلام از دست اشرار دین باز!
• نهج البلاغه "آیین نامه انقلاب اسلامی"(۱) و عهدنامه مالک اشتر -با سند معتبر- تارک این آیین نامه ی حکومتی علوی است.
• در حوزه قضائی معمای عجیبی دارد! اول ۱۴ خصلت برای انتخاب قاضی می شمارد از جمله:
- برترین شخص/ محکوم تنگنا نشدن/ به لجاجت نیافتادن/ اصرار بر لغزش نکردن/ وقتی حقیقت روشن شد از رأی برگشتن/ در شبهات محتاط بودن/بیش از دیگران به دلیل تکیه کردن/ بیش از همه در کشف واقعیت شکیبا بودن/ هنگام روشن شدن حکم از همه قاطع تر بودن/ و...
- و البته می فرماید: "واولئک قلیل" چنین قضاتی کم اند!
- سپس تاکید می کند: "در کارهای قضائی او را به دقت زیر نظر بگیر!"
و پس از پرداختن به مسائل مالی او باز تاکید می فرماید: "در انتخاب قاضی بسیار دقیق باش"!
• از آن ۱۴ خصوصیت و این همه تاکید بر سخت گیری در انتخاب، یک نتیجه می گیرند:
فَاِنَّ هذا الدین قد کان اسیراً فی ایدی الاشرار...
(در انتخاب قاضی بسیار دقیق باش که) "این دین اسیر دست اشرار بوده، از روی هوی و هوس در آن کار کرده و آنرا وسیله دنیا طلبی ساخته اند"!
⬅️ این سویه اصلی دستگاه قضائی در حکومت علوی است. در حکومت اسلامی با اشرار برهنه مواجه نیستی؛ اشرارش، ملبس به ابزار دین بازی اند! و این کار قضاوت را سخت و قاضی اش کم می شود.
- حالا یکباره اموالی به ارزش چند ده میلیارد را ممکن است بنام وقف در تصرف آقازادگان خود قرار می دهند!
- ممکن است در سایه خیریه، پولشویی شود!
- بنام حوزه علمیه و مانند آن جنگل خواری شود!(۲)
- بنام نهادهای مقدس ساحل خواری شود!
-و...
این اسیر شدن اسلام به دست اشراری ماهر و موجه است؛ که قاضی باید اول اسلام و ارزشها را آزاد کند نه اینکه فریب آنرا بخورد!
• در روایت معتبر دیگری فرمود: "یجب علی الامام ان یحبس الفساق من العلماء" بر امام و حاکم اسلامی واجب است که عالمان فاسق را زندانی کند.(۳)
- سیره عملی خود حضرت امیر(ع) روشنگر این روایت است:
-او مخالفان سیاسی خود را حبس نکرد. بر خوارج در شهرک ۱۲ هزار نفری آنان وارد و بحث آزادانه می کرد. کج فهمی و بازی مکاران زمان خوردنِ آنها را تا وقتی رسماً آدم نکشتند، جرم امنیتی نکرد!
-ولی به مفسر قرآن و عالمی دینی از نزدیکانش که لابد به توجیهی شرعی بیت المال بصره را هنگام حمله تروریست های معاویه برداشته و فرار کرده بود نامه۴۱ را نوشت و تهدید کرد اگر دستش به او برسد با ذوالفقار گردنش را بزند!
• امام خمینی به همین معمای عجیب نهج البلاغه توجه داشت، وقتی دستور #دادگاه_ویژه ای برای ملبسین به لباس اسلام را داد:
" با آنکه در اسلام برای مجازات مجرمین فرقی بین گروه ها نیست و همه در مقابل قانون برابر هستند، باید مجرمینی که با پوشیدن لباس روحانیت خود را در این صف وارد کرده اند به مجازات برسند".(۵۸/۳/۴)
فرق اینان با مجرمان دیگر را همان مضمون عهدنامه بیان می کند:
"فرقش این است که شیطنت و ملعنتشان بیشتر از دیگران است. آنقدر صدمه ای که اسلام از یک آخوند فاسد می خورد از محمد رضا[ پهلوی] نمی خورد"!(۵۸/۷/۲۰)
و باز در حکم دادستان ویژه روحانیت همین مضمون را تاکید می کند:
"تا بر طبق موازین شرع مقدس به جرایم روحانی نمایان و دین به دنیا فروشان رسیدگی نمایید" (۶۶/۳/۲۵)
• اینکه دانه درشت های فساد یا امور شبهه ناک در این سالها بین برخی متنفذین پیدا شده و حتی در برخی دادگاه های مفاسد اقتصادی نام برده شده، ظاهرا شکی نیست؛ اما اینکه دادگاه ویژه در اینباره چه عملکردی داشته گزارشی در دست نیست! صدای برخورد با برخی طلاب و فضلای جوان و نوعا انقلابی بخاطر مطالبه گری و با شکایتهای مسئولین، این سالها بیشتر شنیده شده است!
....................................
۱.رهبر انقلاب ۵۹/۲/۱۳
۲. برای نمونه ر.ک : رهبر انقلاب ۹۳/۱۲/۱۷
۳. الفقیه ج۳ص۳۱
📎مطالب مرتبط:
- از رسول الله نشد اقلا تأسی از پاپ!
https://eitaa.com/m_ghanbarian/58
- مرگ بر آمریکا و اسلام آمریکایی!
https://eitaa.com/m_ghanbarian/687
- بی عرضه!
https://eitaa.com/m_ghanbarian/2790
📝 محسن قنبریان ۱۴۰۰/۱۱/۲۲
☑️ @m_ghanbarian
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
🔻حجت الاسلام و المسلمین خاتمی در کرمان:
🔻حاکمیت دینی، ارزشهای دینی، استقلال و وابسته نبودن به اجانب و بیگانگان، نعمت آزادی در کشوری که ۵۷ سال در خفقان بود و عفت و پاکی را نعمتهای انقلاب اسلامی برشمرد و عنوان کرد: رژیم ستمشاهی مروج بیعفتی و بیحجابی بود و سران طاغوت خودشان در قله رذالت و فساد بودند.
نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه در رژیم پهلوی مردم تحقیر و برای حاکمان مطرح نبودند، تصریح کرد: شکر نعمت انقلاب اسلامی آن است که خدمات انقلاب را ببینیم؛ نظام اسلامی در خدمت مردم است البته مشکلات فراوانی هم دشمنان آفریدند و سوءمدیریتها هم در گذشته بوده اما اینکه فقط مشکلات را دیدن و ضریب دادن به آنها و ندیدن خدمات، مصداق کفران است.
مسببان مشکلات فعلی زبان درآورده اند
عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان خاطرنشان کرد: ما مردم همراه با نظام هستیم و اجازه نمیدهیم کسانی حرفهای دشمن شادکن به نام مردم بزنند و به دروغ بیانیه بدهند که دیگر میزان رأی ملت نیست، این دروغ است، چرا که اگر دیروز میزان رأی ملت بود امروز و فردا و فرادها هم است؛ در چهل و سه سالگی انقلاب اسلامی از این نظام دفاع کرده، میکنیم و خواهیم کرد.
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
🔻هر جنسی که رهبری میگوید ارزان شود، دشمن آن را گران میکند
🔻آیت الله محسن اراکی،عضو شورای عالی حوزههای علمیه:
🔹️هر جنسی که رهبر معظم انقلاب و دولت میگویند باید ارزان شود همان جنس را در بازار گران میکنند و هر مشکلی که دولت میخواهد حل کند کاری میکنند که آن مشکل حل نشود
🔹️برخی از دورههای مدیریت کشور بعد از انقلاب هم روسای دولت معتقد به صالح بودن و یا عادل بودن کارمندان و مدیران دولتی نبودند و مدیریت را دست افرادی میسپردند که میگفتند دانش آن را دارند و همین کافی است در حالی که این چنین نیست، بلکه علم و دانش باید همراه با عدالت و ایمان باشد.
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
♨️شبههای در باب تعداد ۵۰۰ رشته در حوزه که مسئولین مربوطه باید پاسخ دهند!
⛔️ وب سایت و پیجی با عنوان #فکت_نامه با 27.4 کا فالوور و با عنوان مرکز راستی آزمایی، ادعایی را مطرح کرده و متنی نوشته است که ضروری است از طرف مسئولین مربوطه در حوزه و سیستم فقه معاصر، پاسخ داده شود؛ متن این پست را در ادامه میخوانید:
❓حوزه علمیه قم چند رشته گرایش تحصیلی دارد؟
🔻حجت الاسلام و المسلمین علیرضا اعرافی، مدیر حوزههای علمیه، مدعی است: «حوزه علمیه قم در علوم شرعیه و #فقه، بیش از ۵۰۰ رشته گرایش تحصیلی دارد».
🔹 بعد از جستوجوی مفصل و تماس با بخشهای مختلف دفتر مدیریت حوزههای علمیه کشور، نهتنها هیچ منبعی در تایید این آمار پیدا نکردیم، بلکه به شواهدی در نقض آن برخوردیم.
🔹 چند ماه پیش از این معاون آموزشی حوزه علمیه تعداد کل رشتههای حوزوی (فقهی و غیر فقهی) را ۱۶ رشته با ۴۰۰ گرایش عنوان کرده است. منبع این آمار هم مشخص نیست، اما ۱۰۰ گرایش کمتر از آمار آقای اعرافی است.
🔹 بر اساس اطلاعاتی که روی سایت رسمی حوزههای علمیه در دسترس است، در مجموع ۴۰ رشته تخصصی در سطوح دو تا چهار در حوزههای علمیه ارائه میشوند. مجموع تعداد دروس حوزوی در سطوح یک تا سه هم روی هم ۶۸ درس است.
🔹 علاوه بر اینها ما توانستیم عناوین ۴۰ گرایش فقهی را هم پیدا کنیم که در ۸ زیرمجموعه ارائه میشود. یکی از این زیرمجموعهها «فقه معاصر» است که آقای اعرافی به آن اشاره کرده است. گرایشهای فقه معاصر «فقه #رمزارزها، فقه پول، فقه #بورس و اوراق بهادار، فقه بانک ربوی در اسلام، فقه ربا و بانکداری اسلامی، فقه اساس حکومت اسلامی، فقه حاکمیت در اسلام، فقه ولایت و حکومت اسلامی» هستند.
🔹 از دیگر زیرمجموعههای فقهی میتوان به «فقه رسانه» با سه گرایش «فقه رسانه مجازی، فقه رسانه نوشتاری و فقه ادبیات نمایشی» و همین طور «فقه دین و فضای مجازی» با سه گرایش «فقه هوش مصنوعی، فقه بازیهای رایانهای و فقه شبکههای اجتماعی» اشاره کرد.
🔹 با این اوصاف به نظر میرسد فکتنامه این گفته آقای اعرافی را که «حوزه علمیه قم در فقه بیش از ۵۰۰ رشته گرایش تحصیلی دارد»، بیاساس میداند و به آن نشان «نادرست» میدهد.
🔹 متاسفانه به دلیل محدودیت تعداد کاراکتر در اینستاگرام، قادر به منتشر کردن متن کامل مطلب به همراه منابع نیستیم. متن کامل گزارش را در سایت فکتنامه (لینک در بیو) بخوانید.🔹
لینک گزارش:👇
https://factnameh.com/fact-checks/2022-02-11-majors-minors-hawze-qom.html
🔻پ ن: انعکاس این محتوا دلیل بر صحت و تایید آن نیست و همچنین اگر مسئولین امر، پاسخی در قبال این ادعای مطرح شده داشته باشند، بصورت یادداشت یا مصاحبه، در همین صفحه آنرا انعکاس خواهیم داد.
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
🔻امیرالمؤمنین عليه السلام: در سختى ها شكيبا باش و در تكان ها با وقار و استوار
كُن في الشَّدائدِ صَبُوراً، و في الزَّلازِلِ وَقُوراً
📚غررالحكم، حدیث 7147
☀️رهبر معظم انقلاب
«یکی از مسائل مهم فکری جهان اسلام، مسئله دین و سیاست است. امروز برای اثبات و تحمیل جدایی دین از سیاست، تلاش مضاعفی صورت میگیرد. البته این کار جدید نیست. در طول سال های سلطه استعمار، روی این قضیه کار شده است.
آنان دین را به مسائل شخصی و فردی اختصاص دادند. محدوده دین را کاملا به بخش خیلی کوچکی، شامل مسائل فکری، روحی، معنوی و احیانا مسائل احوال شخصیه و این چیزها، منحصر کردند.
علت این است که هیچ دینی به قدر اسلام، داعیه اداره کشورها، حکومت ها و جوامع مردمی را ندارد.»
📚کتاب ولایتوحکومت/صفحه۲۵۴
☀️نشر با منبع
☀️جامعترین کانال معرفی امام خامنه ای
☀️ @emamkhameneii
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
♨️اعتراض کانال روزنه به مدیر دفتر تبلیغات اسلامی
🔻انقلابیگری با حضور و سخنرانی در مجلس افراد مدافع جدایی دین از سیاست نمی سازد
🔻حوزه علمیه و جهاد تبیین
🔹میزان تصریح و تأکید پیرامون فرمان #جهاد_تبیین، آنهم در یک بازه زمانی کوتاه، نشانگر اهمیت ویژه آن در منظر مقام معظم رهبری است.
🔹ماهیت این فرمان و موقعیت اجتماعی حوزویان نیز نشانگر آن است که بیش از همه اقشار مورد تخاطب این فرمان هستند.
🔹حضور در میدان جهاد تبیین، اقتضائات و الزامات خاص خود را دارد؛
هم دانش میخواهد، هم شناخت عمیق واقعیتهای موجود، هم سیطره بر نقشه و حرکت دشمن، هم جریانشناسی و اطلاع از آرایش جنگی دشمن، هم شناخت خط نفوذ، هم ارتباط وثیق و گسترده با مردم لازم دارد و هم تسلط بر فنون و مهارتهای مرتبط.
هم صراحت لهجه میخواهد و هم شجاعت در بیان حقایق، هم عقلانیت و مصلحتسنجی(به معنای درست آن) لازم دارد و هم تکاپوی جهادی و تلاش شبانهروزی توقفناپذیر.
🔹حوزه فعلی اما قبل از ورود جدی در عرصه جهاد تبیین، باید خود را ارزیابی کند!
باید متولیان محترم حوزه ببینند تا چه میزان از مقدمات جهاد تبیین، وجود دارد و چه مقدماتی را باید تمهید کنند. نقشه تمهید آن مقدمات را چه کسانی و در چه بازه زمانی فراهم خواهند کرد.
🔹فوری بودن و فریضه بودن و قطعی بودن جهاد تبیین اقتضای آن دارد که حوزه علمیه قم در اسرع وقت و با تمام استعداد تبیینی خود، به #خط بزند!
اما با کدام نقشه؟ با کدام فرماندهی واحد؟ با کدام جریانشناسی و دشمنشناسی؟ با کدام شبکه تبلیغی یکپارچه؟
این پرسشها نه اینکه در حوزه #هیچ قدمی برداشته نشده یا هیچ ظرفیت بالفعلی وجود ندارد، نه! این پرسشها یعنی برای توفیق حداکثری حوزه در لبیک به فرمان ولایت، باید پاسخهای شفافی به این پرسشها فراهم شود و صد البته این تکلیف بر عهده متولیان محترم نهادهای عالی حوزوی است؛ خاصه شورای محترم عالی و مرکز محترم مدیریت و صد البته جامعه محترم مدرسین و مجمع محترم نمایندگان طلاب. صدالبته برخی مجموعههای اقماری وابسته به حوزه نیز در این زمینه مکلفند؛ خاصه متولیان محترم #دفتر_تبلیغات_حوزه و #انجمنهایعلمیحوزه.
🔹سوال مهمی که مطرح است آنکه؛
حوزهای که بزرگانش (خاصه آیات عظام حائری و بروجردی اعلی الله مقامهما) در یک یادنامه مکتوب تفصیلی و بعد یک نشست رسانهای رسمی(صد سالگی حوزه قم) و بعد از آن در تلویزیون جمهوری اسلامی(شبکه چهار)، سیاستپرهیز و سیاستگریز و سکولار معرفی شوند، اگر نتواند یا نخواهد در مورد هویت سیاسی و اجتماعی خودش و کارنامه سیاسی صد ساله خودش #تبیین کند و شبهات را پاسخ گوید، چگونه میتواند و میخواهد در #جهاد_تبیین پرچم پیشگامی و بلکه فرماندهی را به دست گیرد؟
قطعا و حتما موضعگیریهای صریح برخی رجال حوزوی در مخالفت با اباطیل آن کتاب و آن نشست و آن برنامه تلویزیونی، مصداق بارز جهاد تبیین و بسیار قابل ستایش و احترام است اما، پاسخ شبههافکنی با ادبیات تاریخی و فقهی را نمیتوان در سخنرانی عمومی داد و حتما برگزاری جلسات علمی و نگارش پاسخهای مکتوب متقن لازم است.
🔶حاشیه روزنه
برخی محترمین بیوت و حتی مسئولین برخی نهادهای حوزوی، بعد از برگزاری آن نشست کذایی (که در آن حاجشیخ را به #سکولاريسم متهم ساختند)، همچنان جسته و گریخته زبان به تمجید و تجلیل از بانیان آن خط فکری خطرناک باز میکنند و به عنوان نمونه در #مجلسآرایی بازسازی چهره نویسنده کتاب پرغلط (صد سالگی حوزه قم) حضور مییابند یا به سخنرانی میپردازند!
صد البته که اختیار با خودشان است اما اینان باید مد نظر داشته باشند که یک بام و دو هوا نمیشود!
نمیتوان امروز ژست انقلابیگری و حوزه انقلابی و جهاد تبیین گرفت و فردا زبان به تمجید و تطهیر بانیان #سکولاريسمحوزوی گشود!
بدنه و رجال طراز اول و نخبگان حوزه علمیه قم بیدارند و همه این کار و کردارها را زیر نظر دارند!
امید است حوزه علمیه قم که باید پرچمدار جهاد تبیین باشد، در نخستین گام، تمام ظرفیتش را برای تبیین کارنامه و پیشینه سیاسی صد ساله خود به کار گیرد و شبهات و شایعات سکولارهای حوزوی را پاسخ گوید که اگر خدای ناکرده چنین نشود، سخنش در سایر محورهای جهاد تبیین نیز به طور کامل مسموع نخواهد بود و نمیتواند به فرمان جهاد تبیین لبیک گوید.
ناگفته پیداست که عدم ورود احتمالی مدیران و سیاست گذاران حوزه علمیه، تکلیف را از دوش طلاب، اساتید و فضلا برنمی دارد.
@rozaneebefarda
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh