eitaa logo
بیداری طلاب
59.9هزار دنبال‌کننده
8.4هزار عکس
3.7هزار ویدیو
87 فایل
🔳 قال عیسی ع: کونوا نقّاد الکلام 🔳 پایگاه خبری مستقل حوزه های علمیه 🔻خبر حوزه🔻 قدیم 🔳 اخبار حوزه بدون سانسور 🔳 راه ارتباطی و درخواست تبلیغ 🆔 @hhh111 🖥دیدن سوابق تبلیغ و سفارش 👇 http://eitaa.com/joinchat/2893545491Ceb56fbfddd
مشاهده در ایتا
دانلود
♨️در جمهوری اسلامی چه رفراندوم هایی برگزار شده است؟ 🔹انواع رفراندم را به ۳ دسته تقسیم کرد: 🔹‌ نوع اول؛ رفراندوم برای تعیین نوع حکومت. این نوع رفراندوم در سال ۵۷ در جمهوری اسلامی ایران برگزار شد و در هیچ جای دیگر از دنیا تاکنون برگزار نشده است. لازم به ذکر است که رفراندوم سال ۵۷، در حالت گذار قدرت برگزار شد. یعنی جمهوری اسلامی قبل از رسیدن به قدرت، این رفراندوم را برگزار کرد نه بعد از آن. زیرا هیچ حکومتی نیست که وقتی در قدرت است، خود را به رفراندم بگذارد و این کار به طور منطقی و عملی، محال است. 🔹‌ نوع دوم؛ رفراندوم برای قانون اساسی. در این رفراندوم قانون اساسی و اصلاحات آن به آراء عمومی گذاشته می‌شود که در جمهوری اسلامی ایران، یک بار سال ۵۸ خود قانون اساسی و یک بار سال ۶۸، اصلاحات آن به رفراندوم گذاشته شد. 🔹‌ نوع سوم؛ رفراندوم بر اساس قانون اساسی: این نوع رفراندوم درون کشورها منطبق بر اصول قانون اساسی خاص هر کشور، برگزار می‌شود. طبق اصل ۵۹ قانون اساسی، «در مسائل بسیار مهم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، ممکن است اعمال قوه مقننه از راه همه پرسی و مراجعه مستقیم به آراء مردم صورت گیرد. درخواست مراجعه به آراء عمومی باید به تصویب دو سوم مجموع نمایندگان مجلس برسد.» بر اساس ماده ۳۶ این اصل، روند و شرایط برگزاری رفراندوم مشخص شده است. طبق این ماده، «رفراندوم با پیشنهاد رئیس جمهور یا صد نفر از نمایندگان مجلس و با تصویب دو سوم نمایندگان، قابل برگزاری است.» حسن روحانی هم در دوران ریاست جمهوری و هم در روزهای اخیر، مسئله رفراندوم را مطرح کرده است. سوال این است که چرا در طول ۸ سالی که رئیس جمهور بود، حتی یک بارهم درخواست رفراندوم را به طور رسمی ارائه نداده است؟ چرا فقط آن را در تریبون اعلام کرده و صرفا مانور سیاسی داده است؟ 🔹‌ نکته دیگر این است که رفراندوم در مواردی قابل برگزاری است که خلاف قانون اساسی نباشد. مثلا اگر بخواهیم در موضوع حجاب رفراندوم برگزار کنیم، جدای از آنکه رای بیاورد یا نه، این کار خلاف قانون اساسی است. زیرا طبق اصل چهارم قانون اساسی «کلیه قوانین و مقررات مدنی، جزائی، مالی، اقتصادی، اداری، فرهنگی، نظامی، سیاسی و غیر این‌ها، باید براساس موازین اسلامی باشد. این اصل بر اطلاق یا عموم همه اصول قانون اساسی و قوانین و مقررات دیگر حاکم است». اگر قرار باشد قانون اساسی رعایت نشود، دیگر سنگ روی سنگ بند نیست و جامعه مدنی تبدیل به قانون جنگل می‌شود! 🔹‌ نکته دیگر این است که اگر قرار باشد برای تمام مسائل، رفراندوم برگزار شود؛ پس تکلیف قوانین چه می‌شود؟ نقش پارلمان در تصمیم گیری کجای کار است؟ رئیس جمهور چه نقشی دارد؟ مگر می‌شود برای هر موضوعی به آراء عمومی مراجعه کرد؟ در این صورت یک کشوری خواهیم بود که هر روز فقط انتخابات برگزار می‌کنیم و اصلا فرصت به اجرا نمی‌رسد. چه کسی پاسخگوی دو قطبی‌های شدید بر اثر هر رفراندوم است؟ نکته مهم‌تر اینکه حد رفراندوم‌ها کجاست؟ چه کسی قرار است تعیین کند که تا کجا رفراندوم برگزار کنیم؟ چه تضمینی است که امروز یک رفراندوم برگزار شود و فردا دوباره خلاف آن از سوی عده‌ای دیگر درخواست نشود؟ در کجای دنیا کدام کشور اینگونه اداره می‌شود؟ ♨️بزرگترین کانال خبری طلاب ♨️ @khabarehowzeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️شعبده بازی قالیباف در مجلس حجت الاسلام محمدتقی نقدعلی دبیر کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس: ۶ ماه است که ۴ بار استیضاح ضرغامی به هیئت رئیسه ابلاغ شده ولی به کمیسیون نمی‌فرستند ولی استیضاح فاطمی امین یکدفعه مطرح و همان روز اعلام وصول می‌شود درحالی که امضای کمی هم دارد. ♨️بزرگترین کانال خبری طلاب ♨️ @khabarehowzeh
🔻فرازی از دعای وداع با ماه مبارک رمضان (صحيفه سجاديه) «السّلام عليك غيْر المصاحبة ولا ذميم الملابسة» سلام بر تو، در اين مدّتی كه مهمان ما بودی، يا ما در خدمت تو بوديم، هيچ رنجی نديديم. از مصاحبت با شما خسته نشديم. در حضور تو لذّت برديم و تو مهمان خوبی برای ما بودی. «السّلام عليك كما وفدْتَ علينا بالبركات وغسلْت عنّا دنس الخطيئات» سلام بر تو، ای ماه گرامی رمضان كه بركت آوردی، ما را شستشو دادی و رفتی. اگر بعدها آلوده شديم، به دست خود آلوده شده ايم وگرنه تو ما را تطهير كردی و اكنون احساس سبكی می كنيم. حکمت عبادات ص ١٧٧ 🔻غنیمت دانستن روزهای آخر رهبر معظم انقلاب: پروردگارا! شبهای ماه رمضان سپری شد، روزهای ماه رمضان درنوردیده شد و ما نمیدانیم که در این روزها و شبهائی که گذشت، چه مقدار توانستیم ظرف وجود خودمان را از رحمت تو، از عنایت تو لبریز کنیم: «إن لَم تَکُن رَضِیتَ مِنّا فَالآنَ فَارضِ مِنّا»؛ پروردگارا! اگر تا این لحظه ما نتوانسته‌ایم رضایت و خشنودی تو را کسب کنیم، درخواست و تمنا میکنیم که در همین لحظه رضایت خودت را شامل حال ما بفرما. ۱۳۸۹/۰۶/۱۴ ♨️بزرگترین کانال خبری طلاب ♨️ @khabarehowzeh
6.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥اگر مرجع تقلید شخصی غیر از ولی فقیه باشد و اول ماه برای آن مرجع اثبات نشده باشد، تکلیف چیست؟ 📺 حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین فلاح زاده در برنامه تلویزیون اینترنتی پاسخ می‌دهد 1402/1/30 ♨️بزرگترین کانال خبری طلاب ♨️ @khabarehowzeh
📍زمان كنار گذاشتن فطریه زمان کنار گذاشتن فطریه و پرداخت آن، چه موقع است؟ 🔸از غروب شب عید فطر می‌تواند فطریه را بپردازد یا کنار بگذارد و بنا‌بر‌احتیاط واجب، مکلف باید فطریه را پیش از نماز عید بپردازد، ولی اگر نماز عید نمی‌خواند، می‌تواند دادن فطریه را تا ظهر به تأخیر بیندازد و در صورتی که آن را از مال خود جدا کرده و کنار گذاشته، تأخیر در پرداخت چنانچه برای غرض عقلایی باشد و سهل انگاری محسوب نشود، اشکال ندارد و اگر کنار نگذاشته باشد نیز بنا‌بر‌احتیاط واجب ساقط نمی‌شود و باید با قصد قربت و بدون نیت ادا و قضا، فطریه را بپردازد. ♨️بزرگترین کانال خبری طلاب ♨️ @khabarehowzeh
💠 پاسخ به ۹ سؤال پرتکرار فطریه ماه مبارک رمضان 🔹 با رسیدن به روزهای پایانی ماه مبارک رمضان، سؤالات پیرامون فطریه افزایش پیدا کرده که به انتشار چند سؤال پرتکرار آن مطابق با نظر رهبر معظم انقلاب خواهیم پرداخت: ______ ❓۱. چه مبلغی را باید برای فطریه پرداخت کنیم؟ ◻️ مکلف باید برای خودش و کسانی که نان‌خور او هستند، هر نفری یک صاع (تقریباً سه کیلو) گندم یا جو یا خرما یا کشمش یا برنج یا ذرت و مانند این ها به مستحق بدهد و اگر پول یکی از اینها را هم بدهد کافی است. ضمنا مبلغ زکات فطره امسال (۱۴۰۲) به قیمت گندم برای هر نفر، «شصت هزار تومان» اعلام شده است. برای مشاهده نظر سایر مراجع عظام تقلید درباره مبلغ فطریه رمضان سال ۱۴۰۲، اینجا را کلیک نمایید. ❓۲. آیا می‌توانیم غیر از گندم، جو و ... که در رساله‌ها گفته شده، جنس دیگر و وسایل دیگری که مورد نیاز فقیر است خریداری کرده و عوض فطریه به مستحق بدهیم؟ ◻️ اگر از مستحق برای قبول فطریه و خرید جنس دیگر، وکالت بگیرید، می‌توانید جنس مورد نیاز مستحق را با فطریه بخرید و به او بدهید. ❓۳. آیا می توان فطریه را برای مستمند کارت به کارت کرد؟ یا به فقیر شهر دیگر داد؟ ◻️ اشکالی ندارد، اما اگر زکات فطره را جدا کرده باشد، تعویض آن جایز نیست و اگر در شهرش، فقیر وجود دارد، پس از جدا کردن فطریه، انتقال آن به شهر دیگر هم بنا بر احتیاط واجب جایز نیست. ❓۴. آیا فطریه مهمان شب عید فطر بر عهدهی میزبان است؟ ◻️ مهمان یک شبه نان خور محسوب نمیشود، لذا زکات فطره او بر میزبان واجب نیست، ولی اگر کسی غیر از شب عید مدتی مهمان دیگری است که عرفاً نان‌خور او محسوب میشود، فطریه او به عهده میزبان است. ❓۵. زمان کنار گذاشتن فطریه و پرداخت آن چه موقع است؟ ◻️ از غروب شب عید فطر می‌تواند فطریه را بپردازد یا کنار بگذارد و بنابر احتیاط واجب، مکلّف باید فطریه را پیش از نماز عید بدهد، اما اگر نماز عید نمی‌خواند می‌تواند دادن فطریه را تا ظهر تأخیر بیاندازد و در صورتی که دسترسی به فقیر دارد کنار گذاشتن فطریه، کافی نیست؛ اما اگر تا ظهر دسترسی به فقیر نداشت، فطریه را کنار بگذارد و هرگاه دسترسی پیدا کرد به فقیر بدهد و اگر کنار نگذاشته باشد نیز بنا بر احتیاط واجب ساقط نمی‌شود و باید با قصد قربت و بدون نیت ادا و قضا، فطریه را بپردازد. ❓۶. آیا طفلی که در شکم مادر است و هنوز به دنیا نیامده، باید برایش زکات فطره بدهند؟ ◻️ خیر لازم نیست. ❓ ۷. آیا فطریه را می توان به سادات فقیر داد؟ ◻️ کسی که سید نیست نمی‌تواند به سید فطره بدهد. حتی اگر سیدی نان‌خور او باشد، نمی‌تواند فطره او را به سید دیگر بدهد. غیرسادات نمی‌توانند به سادات فطریه پرداخت نمایند. ❓ ۸. چه کسی باید فطریه بدهد؟ ◻️ کسی که موقع غروب شب عید فطر بالغ و عاقل و هوشیار است و فقیر و بنده کس دیگر نیست، باید برای خودش و کسانی که نان خور او هستند هر نفری یک صاع که تقریبا سه کیلو است، گندم یا جو یا خرما یا کشمش یا برنج یا ذرت و مانند اینها به مستحق بدهد، و اگر پول یکی از اینها را هم بدهد،کافی است. کسی که مخارج سال خود و عیالاتش را ندارد و کسبی هم ندارد که بتواند مخارج سال خود و عیالاتش را بگذراند، فقیر است و دادن زکات فطره بر او واجب نیست. ❓ ۹. آیا برای ادای زکات فطره می توان به جای گندم، جو، برنج و مانند آن، پول آن را پرداخت کرد؟ ◻️ اشکال ندارد. ♨️بزرگترین کانال خبری طلاب ♨️ @khabarehowzeh
♨️آن شب قدری که از کلیسا کهنه براتی آمد!!!! 🎆 امسال در برخی از کشورها، افراد با جستجوی «اعمال شب قدر» در گوگل در اولین نتیجه به وبسایتی مسیحی می‌رسیدند. 🔮 در این وبسایت با عنوان انجیل زنده که با پرداخت هزینه به تبلیغات گوگل نتیجه اول شده، سعی شده ارتباط میان «روح» در سوره قدر و روح‌القدس در تعالیم مسیحی توضیح داده شود. 🎯 تبلیغات کلیکی گوگل - گوگل ادز- که بیشتر مورد استفاده کسب‌و‌کارهاست، در سالهای اخیر توسط گروههای مذهبی نیز برای جلب توجه جستجوگران دینی مورد استفاده قرار گرفته است‌. 💰بخش زیادی از این اقبال کلیساها، به خاطر تخفیف ده هزار دلاری ماهانه است که چند سالی‌ست گوگل با همراهی بانیان مسیحی، به کلیساهای موفق در تبلیغات آنلاین آنها هدیه می‌کند. 🆔 @Hodaacademy ♨️بزرگترین کانال خبری طلاب ♨️ @khabarehowzeh
✍️ بیانیه انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم در مقابله با مظاهر بی‌حجابی ◻️متأسفانه در دو دهه اخیر تهاجم فرهنگی غرب در کنار کم کاری نهادهای فرهنگی حاکمیتی، مقوله عفاف و حجاب را از امری کاملا فرهنگی، به چالشی فرهنگی-امنیتی تبدیل کرد. ◻️ نگاه تک بعدی به عرصه حجاب و عفاف و در نظر نگرفتن وظایف نهادهای مختلف در این امر و یا سستی آنها در عمل به وظایف خویش، خدای نکرده موجب ابتر شدن تمام اقدامات خواهد شد. ◻️ سامان دهی فضای مجازی و تکمیل شبکه ملی اطلاعات، توجیه فعالان فرهنگی کشور به خصوص سلبریتی ها، نظارت دقیق بر تولیدات سینمایی و شبکه نمایش خانگی، آموزش مؤثر و خلاقانه به خصوص در مدارس و دانشگاه ها، سامان دهی تولید کنندگان و عرضه کنندگان پوشاک و نظارت جدی بر عملکرد آنها، پشتیبانی تبلیغاتی و تبیینی توسط صداوسیما، تشکیل هسته‌های مردمی و استفاده از ظرفیت ایده‌پردازی و اجرایی آنها، بخشی از اقدامات تکمیل‌کننده طرح مقابله با بی‌حجابی است. متن کامل ♨️بزرگترین کانال خبری طلاب ♨️ @khabarehowzeh
🔻امیرالمؤمنین على عليه السلام: في الضِّيقِ و الشِّدّةِ يَظهَرُ حُسْنُ المَوَدَّةِ در تنگى و سختى است كه زیبایی عشق آشكار مى شود ميزان الحكمه، جلد ۲، صفحه ۴۱۹ 🔻پاداش عبادت رمضان 🔻رهبر معظم انقلاب این‌که ماه پُربرکت رمضان به عید فطر منتهی میشود، در خود مضمون و معنای متعالی و آموزنده‌ای دارد؛ یعنی صیام و قیام مردم و مبارزه آنها در طول ماه رمضان با شیطان درونی و نفس امّاره، اثرش این است که عیدی برای آنها به وجود خواهد آمد که مظهر آن عید حضور مجتمع و واحد مردم در عرصه و میدان توجّه به خدای متعال و ارتباط خاشعانه با اوست. ♨️بزرگترین کانال خبری طلاب ♨️ @khabarehowzeh
♨️عید فطر و چالش های مکلفان خارج از کشور ✍ یحیی جهانگیری 🔹 قبول دارم عید فطر یک بحث فقهی است، ولی به مردم اعلام کنیم که این بحث یک بحث موضوع فقهی است تا حکمی. 🔸 در خارج از ایران، تعدد مراجع تقلید گاهی به اختلافات خانوادگی منتج می شود، چون روز عید، یک نفر از اعضا خانواده افطار می کند و دیگری باید روزه بگیرد و مسأله به این سادگی نیست... چون روز عید اعضا خانواده معمولا عید دیدنی می روند و... هزار چالش های رفتاری که گاهی به قهرها و ... می رسد.. الان اینجا (در سیدنی) گروهی از شیعیان،  جمعه را عید کردند گروهی دیگر شنبه و برخی دیگر یکشنبه ✅ اساسا امکان ندارد و محال است (تأکید می کنم محال است)، عید فطر سه روز باشد نسل جدید، می پرسند چطور، یک محال را شما ممکن کردید؟ ناخودآگاه برای مردم، مسأله می‌سازیم که شاید به بی دینی منجر شود!!! 🆔 یادداشت های یک طلبه در سیدنی @yahyajahangiri ♨️بزرگترین کانال خبری طلاب ♨️ @khabarehowzeh
📩 ماه رمضان امسال، ماه رمضان بسیار باحال و پرشوری بود 🔻مجالس قرآنی از همیشه برجسته‌تر بود ✏️ رهبر انقلاب در خطبه‌های نماز عید فطر: ماه رمضان امسال، ماه رمضان بسیار باحال و پرشوری بود؛ در این ماه هم دعا بود، هم تضرع بود، هم توسل بود؛ مخصوصا در شب‌های مبارک قدر شب زنده‌داریهای پرسوز و گداز جوانان و اشکهای گرمی که از چشم های مبارک جوانان پاکیزه‌ی ما جاری میشد، بسیار برجسته بود. 🔹مجالس و محافل معرفت‌آموزی و درس‌آموزی و مجالس تلاوت قرآن در همه‌ی جای کشور امسال بحمدلله از همیشه آن طور که به چشم انسان می‌آمد برجسته‌تر بود. 🔹حضور مردم در گلزارهای شهدا، در هیات‌ها، در مساجد، حضور نمایانی بود؛ علاوه بر اینها، کمک‌های مومنانه‌ای که مردم انجام دادند در این ماه؛ کمک به ایتام کمک به مستضعفان و به فقرا که یکی از مهمترین وظایف ماه رمضان همین حضور مردمی در کنار مستضعفان و مستمندان است. 📩 همدلی، هم‌افزایی و همکاری قوای سه‌گانه یک راهبرد بسیار مهم و اساسی است 🔻اگر این سه قوه با هم بطور کامل همکاری کنند کارها به هیچ وجه گره نمیخورد ✏️ رهبر انقلاب در خطبه‌های نماز عید فطر: یک راهبرد بسیار مهم و اساسی، همکاری مسئولان کشور در نیروهای سه‌گانه است. قوای سه‌گانه باید همدلی کنند، همکاری کنند، هم‌افزایی کنند. 🔹 اگر چنانچه این سه قوه با هم بطور کامل همکاری کنند کارها به هیچ وجه گره نمیخورد، مشکل پیدا نمیکند. مانع همدیگر نشوند، راه را برای همدیگر هموار کنند، باز کنند. 🔹خود مسئولان کشور متوجه هستند که این همکاری و هم افزایی و همدلی را چگونه می توان به وجود آورد؛ این امروز یک راهبرد کلی است. 📩 دشمن با اتحاد و یکدستی ملت ایران مخالف است 🔻باید بین مردم مهربانی برقرار باشد ✏️ رهبر انقلاب در خطبه‌های نماز عید فطر: از مردم عزیزمان انتظار میرود به برکت ماه مبارک رمضان و دستاوردهای بزرگی که در این ماه داشته‌اند، اتحاد خودشان را حفظ کنند. 🔹 بحمدالله از اول انقلاب مردم ما متحد بودند و این اتحاد در موارد بسیاری راه‌های دشواری را، تنگه‌های سختی را توانست برای مردم باز کند. 🔹 این اتحاد باید حفظ بشود. دشمن با اتحاد ملت ایران مخالف است، با یکپارچگی شما مخالف است با یک دست بودن ملت مخالف است. 🔹 دشمن مایل است که مردم به خاطر علایق مختلف سلایق مختلف باهم بجنگد و دعوا کنند. رأفت میان مردم باید برقرار باشد. ۱۴۰۲/۲/۲ @khamenei_ir ♨️بزرگترین کانال خبری طلاب ♨️ @khabarehowzeh
♨️بازداشت الغنوشی و آینده اسلام سیاسی ✍صابر گلعنبری 🔻بازداشت راشد الغنوشی رهبر النهضه تونس معنایی فراتر از کشمکش‌های داخلی این روزهای این کشور دارد. این بازداشت و همچنین آشتی دول عربی با دولت سوریه را می‌توان سکانس آخر بازگشت سیاسی جهان عرب به ما قبل 2011 و بستن صفحه تحولات «بهار عربی» پنداشت که از تونس با خودسوزی محمد بوعزیزی شروع شد. 🔸حزب النهضه در واقع لیبرال‌ترین قرائت اسلامی را دارد و این قرائت خود را در یک دهه اخیر در شیوه حکمرانی پس از کسب اکثریت پارلمان در چند دوره نشان داد. مثلا در جریان مناقشات قانون اساسی جدید تونس پس از انقلاب2011 پذیرفت که دین اسلام به عنوان منبع اصلی قانونگذاری درج نشود. کما این که با آزادی خرید و فروش شراب مشکلی نداشت و این در مصوبه پارلمان در سال 2012 که النهضه اکثریت آن را داشت، نمود یافت. 🔹این رفتارهای حکومتی النهضه که اعتراض بخشی از اسلامگرایان به ویژه سلفی‌ها را در پی داشت، نه از سر مخالفت با احکام اسلامی بلکه از سر این باور بود که ورود حکومتی صرف به اجرای حدود و احکام الهی، نتیجه معکوس می‌دهد و خود غنوشی هم در آن زمان راهکار مقابله با فروش و شرب خمر را فعالیت و تحریم مدنی می‌دانست. 🔸این نگرش طیف لیبرال اخوان المسلمین معطوف به این قرائت نوگرایانه است که اجرای شریعت اسلامی در مقام حکومتی را نباید با اجرای احکام و حدود دینی دنبال کرد؛ بلکه این مهم به باور آن‌ها باید از طریق تحقق مقاصد دین در مفاهیمی کلیدی چون عدالت و مساوات و آزادی پیگیری شود. از این رو، اسلام حکومتی مدنظر این طیف «مقاصدی» است نه «احکامی». 🔸با این حال حتی مشارکت این دست از اسلامگرایان در قدرت نیز تحمل نشد. از این جهت، بازداشت غنوشی و بستن دفاتر النهضه را می‌توان نه تنها پایان "بهار عربی" بلکه حضور اسلام‌گرایی عربی سنی در قدرت قلمداد کرد که پس از شروع این "بهار" به عنوان تشکیلاتی‌ترین احزاب در جایگاه آلترناتیوی برای نظام‌های سکولار دیکتاتور، در چند کشور قدرت را به دست گرفتند؛ اما دیری نپایید که در نتیجه کودتاهای دولت‌های پنهان و ارتش از قدرت حذف و کنار گذاشته شدند. این وضعیت جدید و بهای سنگین، رفته رفته جریان اسلام‌گرای اخوانی را به ناچار در برابر پرسش‌ها، نقد درونی و بازنگری در ماهیت و شکل کنش‌ورزی سیاسی خود قرار داد و به احتمال زیاد بازداشت الغنوشی و سرنوشت النهضه بر سرعت این بازنگری بیفزاید. 🔹مهم‌ترین اشتباه اخوانی‌ها به گفته عبدالله بنکیران دبیر کل حزب عدالت و توسعه مغرب "تلاش برای رسیدن به قدرت" بود. همین مساله آن‌ها را از فرایند تغییر پلکانی که از دهه‌ها قبل تعریف کرده بودند، دور کرد. این فرایند مبنی بر تلاش برای تغییر از پایین به بالا از فرد و خانواده و سپس جامعه تا نظام قدرت بود؛ اما خواسته یا ناخواسته در نتیجه تشدید کنشگری معطوف به رسیدن به قدرت در دو دهه اخیر به تغییر از بالا به پایین متمایل شدند. اما اشتباه دیگر این جریان نداشتن برنامه در عرصه‌های حکمرانی از جمله سیاسی و اقتصادی بود. آن‌ها پس از رسیدن به قدرت در مواجهه با انباشتی از بحران‌ها در نتیجه دهه‌ها سلطه دیکتاتوری سکولار مواجه شدند؛ بدون این که برنامه مدونی برای مقابله با این چالش‌ها داشته باشند؛ حتی برای نوع و ماهیت حکومت و رابطه دین و قدرت نیز به جمع‌بندی خاصی نرسیده بودند. 🔸البته این بدان معنا نیست که طرف‌های سکولار رقیب برنامه‌ای داشته و یا دارند، خیر! اساسا وضعیت بغرنج کنونی از مصر گرفته تا تونس محصول بی‌برنامگی، خودکامگی و حکمرانی ناموفق آن‌هاست. اشتباه دیگر نداشتن شناختی عمیق از پیچیدگی امر سیاست و سیاست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و نقش متغیر اسرائیلی در آن بود که اگر این شناخت وجود داشت بی‌محابا در سایه بحران‌های پیچیده داخلی به استقبال قدرت در هنگامه‌ای نمی‌رفتند که مقبولیت منطقه‌ای و بین‌المللی نیز ندارد؛ مقبولیتی که رقبای سکولار غیر دموکرات از آن برخوردار بوده و به پشتوانه آن و کانون‌های داخلی قدرت از جمله ارتش دوباره به قدرت بازگشتند. 🔹اگر اسلام‌گرایان و دیگر جریان‌های آزادی‌خواه سکولار و چپِ مخالف نظام‌های دیکتاتوری عربی به این درک نرسند که بدون حداقل‌های توسعه سیاسی نمی‌توان صرفا از طریق مشارکت و یا تصاحب قدرت تغییری ایجاد کرد، وضع بر همین منوال خواهد بود. اگر همچنان که زمزمه آن امروز در طیفی از اسلامگرایان عرب شنیده می‌شود، تلاشی که برای رسیدن به قدرت و مشارکت در آن شد، صرف توسعه سیاسی و مدنیت می‌شد، وضع امروز به گونه دیگری بود. ♨️بزرگترین کانال خبری طلاب ♨️ @khabarehowzeh