eitaa logo
خبرنامه و طنز
1.9هزار دنبال‌کننده
140.9هزار عکس
134.6هزار ویدیو
174 فایل
برای ارسال آگهی در گروه به پی وی مراجعه کنید
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻اعداد و ارقام مربوط به F-14 🔹مولفهاعداد و ارقامخدمه ۲ نفر (خلبان و افسر رهگیر رادار)طول۱۹.۱ مترعرض۱۹.۵۵ مترارتفاع۴.۸۸ متروزن خالی۱۹,۸۴۰ کیلوگرمحداکثر وزن برخاست۳۳,۷۳۰ کیلوگرمحداکثر سرعت۲,۴۸۵ کیلومتر بر ساعتنرخ صعود۴۵,۰۰۰ فوت بر دقیقه (۱۳,۷۱۶ متر بر دقیقه)برد عملیاتی۳,۰۰۰ کیلومترسقف پرواز۴۹,۸۶۹ فوت (۱۵,۲۰۰ متر) 🔻تسلیحات اف-۱۴ 🔹اف-۱۴ چه در دفاع از ناوگان دریایی و چه در عملیات تهاجمی، بسیار خوب مسلح شده بود. این جنگنده می‌تواند تا شش موشک دوربرد AIM-54A Phonex را حمل کند که با هدایت سیستم کنترل تسلیحات بسیار توانمند AWG-9 می‌توانست شش هدف جداگانه را هدف قرار دهد. 🔹برای اهداف میان برد، F-14 به چهار موشک AIM-7 Sparrow مجهز شده است. برای نبرد نزدیک، F-14 به دو موشک AIM-9 Sidewinder و توپ چرخشی M-61 Vulcan با قابلیت شلیک ۶,۰۰۰ گلوله در دقیقه تجهیز شده است. ادامه مطلب ⬇️
🔻سام اسلمر ریچاردسون، کوزوو، و عملیات رزمی آموزش 🔹در سال ۲۰۲۱، سروان بازنشسته نیروی دریایی ایالات متحده، سام اسلمر ریچاردسون، مربی سابق تاپ گان، در مجموعه پادکست F-14 Tomcast شرکت کرد. 🔹سروان ریچاردسون در این پادکست، داستان بسیار جالبی را در مورد شبیه سازی تمرینی تک به تکی که در آن شرکت داشت به اشتراک گذاشت. 🔹در سال ۱۹۹۹، کاپیتان ریچاردسون به اسکادران VF-14 در ناو هواپیمابرUSS Theodore Roosevelt (CVN-71) اعزام شد. در آن زمان این ناو به سمت مدیترانه غربی در جنوب فرانسه می رفت. 🔹این اتفاق پس از یک دوره ۳۰ تا ۳۵ روزه در حمایت از عملیات نیروهای متفقین در کوزوو، طولانی‌ترین عملیات هوایی از زمان جنگ ویتنام، رخ داد. زمانی که در نزدیکی فرانسه بود، ناو یو اس اس روزولت چهار جنگنده (دو تامکت و دو هورنت) را به منظور انجام مانورهای رزمی هوایی به پایگاه هوایی دسیموماننو در جزیره ساردینیا، ایتالیا فرستاد. 🔹اسکادران VF-14 ملقب به Tophatters قدیمی ترین اسکادران فعال نیروی دریایی ایالات متحده است که در سال ۱۹۱۹ تشکیل شد. 🔹به گفته وزارت نیروی دریایی ایالات متحده، اسکادران VF-14 ۵۵۱ مورد از ۵۵۲ ماموریت در نظر گرفته شده را انجام داده و سورتی هایی پرواز هم در کوزوو و هم بر فراز عراق انجام داده بود. آنها بیش از ۱۸۵.۵ تن مهمات هدایت شونده دقیق را بدون هیچ گونه آسیب یا حوادث ناگوار و بدون حتی یک تلفات جانی به خدمه هواپیما یا پرسنل تعمیر و نگهداری شلیک کردند. 🔻رویارویی: F-14 و Mig-29 روبرو می شوند ادامه مطلب ⬇️
🔻در طول تمرین آموزشی پنج روزه، سروان ریچاردسون خود را در برابر خلبان آزمایشی M-29 نیروی هوایی آلمان دید. 🔹اولین رویارویی منجر به شکست ریچاردسون شد، که در مورد این دوئل بدفرجام می گوید: من در ذهنم می چرخم. باید چه کار کنم؟ فهمیدم که نمی توانم با این هواپیما بجنگم، باید با خلبان بجنگم. 🔻کاپیتان ریچاردسون رویارویی دوم خود را اینگونه شرح می دهد: 🔹من عمداً مستقیماً زیر او پرواز کردم. و معمولاً می خواهید تا جایی که ممکن است نزدیک پرواز کنید، تا تمام فضای چرخش و جداسازی جانبی را غیرممکن کنید. می‌خواستم طعمه را گاز بگیردبنابراین به حدود ۱۰۰۰ فوتی زیر او آمدم و می‌دانستم که او به شدت تهاجمی است و مطمئناً طعمه گاز می‌گیرد. دوتا پس سوزش را دیدم. او احتمالاً سرعتی در حدود ۵۰۰ گره داشت، مستقیم در سراشیبی، با هر دو پس سوز پیش می رفت. و من با خودم گفتم گیرت انداختم. از بالای سرش ظاهر شدم، جهت دماغه را تغییر دادم و دیدم که دارم به یک MiG-29 در حال شیرجه زدن نگاه می کنم. ادامه مطلب ⬇️
🔻در نتیجه مانور تندش، خلبان آلمانی فشار بیش از حدی به بدنه هواپیمای خود وارد کرد، که او را مجبور به پایان درگیری و بازگشت به پایگاه کرد. 🔹فشار بیش از حد بدنه هواپیما زمانی اتفاق می‌افتد که هواپیما از نرخ G خود فراتر می‌رود که باعث آسیب ساختاری می‌شود و یکپارچگی و عمر طولانی‌مدت بدنه هواپیما را کاهش می‌دهد. 🔹در حالی که رویدادهای استرس بیش از حد لزوماً یک هواپیما را در میدان نبرد ناکارآمد نمی کند، با این حال هواپیما را برای چند روز زمینگیر خواهد کرد، تا زمانی که با تعمیر و نگهداری پس از بازرسی های دقیق و تعمیرات لازم، دوباره آماده عملیات شود. ادامه مطلب ⬇️
🔻بحث هواپیما نیست، بحث خلبان است- ماوریک 🔹هر دو میگ-۲۹ و اف-۱۴ تامکت هواپیماهای باورنکردنی و افسانه ای هستند. این برخورد نه تنها توانایی های F-14 را نشان می دهد، بلکه بیشتر از آن، هوشمندی و سازگاری سروان ریچاردسون را نشان می دهد. 🔹این رویارویی نشان می‌دهد که در حالی که فناوری به وضوح جای خود را دارد و می‌تواند باعث پیروزی یا شکست در یک نبرد شود، استراتژی درست و اجرای بی نقص آن توسط خلبان، غیرقابل جایگزینی است. @mensejjil
🔻بحث هواپیما نیست، بحث خلبان است- ماوریک 🔹هر دو میگ-۲۹ و اف-۱۴ تامکت هواپیماهای باورنکردنی و افسانه ای هستند. این برخورد نه تنها توانایی های F-14 را نشان می دهد، بلکه بیشتر از آن، هوشمندی و سازگاری سروان ریچاردسون را نشان می دهد. 🔹این رویارویی نشان می‌دهد که در حالی که فناوری به وضوح جای خود را دارد و می‌تواند باعث پیروزی یا شکست در یک نبرد شود، استراتژی درست و اجرای بی نقص آن توسط خلبان، غیرقابل جایگزینی است. @mensejjil
7.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻این دردونه ها نور خونه‌هاشون بودند 🔻خداحافظی ازشون سخته... 🔻نبینید @mensejjil
7.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻این دردونه ها نور خونه‌هاشون بودند 🔻خداحافظی ازشون سخته... 🔻نبینید @mensejjil
14.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻رئیس سابق اطلاعات ارتش اسرائیل : 🔹ایرانیان از این حالت که در اسرائیلیان وحشت و ترس تا حد مرگ بوجود آورده‌اند بدون اینکه حتی یک گلوله شلیک کرده باشند، لذت می‌برند! @mensejjil
14.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻رئیس سابق اطلاعات ارتش اسرائیل : 🔹ایرانیان از این حالت که در اسرائیلیان وحشت و ترس تا حد مرگ بوجود آورده‌اند بدون اینکه حتی یک گلوله شلیک کرده باشند، لذت می‌برند! @mensejjil