🔴شفافیت برای مردم یا دشمن؟!
✍🏻 #علیرضا_فقیهی_راد
🔰در یکی از این موارد غلامرضا جعفرزاده ایمن آبادی نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی که مواضع خاص او مانند اینکه گفته بود:« زمانی در دانشگاه فقط میخوابیدم و ۸ میلیون میگرفتم اما الان صبح تا شب و دور از خانواده مشغول کار هستم و این حقوق مجلس فاجعه است. بعدا نگویند چرا نماینده دزد شد. مدیر را باید تامین کنید تا فساد ایجاد نشود. میگویند برای اسلام کار کن! تا کی؟» و رفتارهای شاذ او مانند جشن تولد گرفتن دوسالگی اینستاگرامش باعث اعتراضات جریان های مختلف مردمی شد، حالا در گفتگو با ایلنا گفته است : «در جریان بررسی عنوان کردیم که آرای اعضای تشخیص مصلحت نظام مشخص و در تاریخ کشور ثبت شود چه کسانی به این لوایح چهارگانه رأی ندادند. معتقدم آینده مشخص میکند این کار بر خلاف امنیت و مصلحت کشور بوده است و تمامی کسانی که در این لجبازی شرکت میکنند، دلشان برای مردم و کشور نمیسوزد و خیلی سادهلوحانه است که اینگونه به قضیه نگاه کنیم. اگر این لوایح امضا نشود، باز شاهد اختلاسها و دزدیها در داخل کشور خواهیم بود زیرا تصویب این لوایح میتوانست بساط فساد، قاچاق و پول خارج کردن از کشور را ببندد، میتوانست پولشویی را از بین ببرد و کسی هم جرأت نکند از ایران پول خارج کند.»
🔺جناب جعفرزاده ایمن آبادی که حالا مدعی شفافیت شده اند ابتدا باید پاسخ بدهند که زمانیکه لوایح استعماری FATF در مجلس در حال بررسی و تصویب بود و جریانات انقلابی درخواست شفافیت آرا را داشتند، چرا با مخالفت جدی طیف فکری آنها روبرو شد؟ چرا در روز بررسی CFT در مجلس با طرح شفافیت آرای این لایحه مخالفت شد؟ چرا آن زمان جز تعدادی از نمایندگان که اتفاقا همگی جزو مخالفین FATF بودند کسی از شما و دوستانتان حاضر به انتشار آرای خود در موافقت یا مخالفت لوایح استعماری FATF نشدید؟ چرا زمانیکه آن خطیب مشهور مطالبه شفافیت را از نمایندگان مجلس شورای اسلامی کرد شما و همفکرانتان بجای پذیرش این نقد، بصورت هماهنگ به او تاختید؟
🔹البته در مورد مجمع تشخیص مصلحت نظام هم همین امر مجددا حاکم است، و اتفاقا تنها مخالفان FATF که نه به جهت سیاسی بلکه نقدهای فنی و کارشناسی نسبت به FATF دارند آنها مکررا درخواست انتشار آرا و حتی پخش زنده بررسی لوایح مرتبط با FATF را داشته اند.
🔺یکی از عواملی که از بروز فساد و رانت جلوگیری می کند حتما شفافیت است. اما شفافیت برای چه کسی؟ برای نهادهای داخلی یا برای دشمن خارجی. به راستی اگر حامیان FATF در ادعای خود مبنی بر شفافیت صادق بوده اند چرا اکنون که براساس ماده 29 قانون برنامه ششم توسعه که دولت موظف شده است کلیه حقوق و مزایای همه مدیران کشور را تا پایان سال 96 در سامانه ای برای اطلاع عموم مردم منتشر کند کسی پیگیر این همه تعلل و بی تفاوتی نمی شود؟ جناب جعفرزاده و دوستانشان اگر حقیقتا به دنبال شفافیت و برخورد با فساد هستند، همین یک مورد قانون را برای اجرایی شدن پیگیری کنند و بجای پذیرش تعهدات بین المللی و شفافیت برای نهادهای خارجی که در شرایط تحریمی موجبات دقیق تر و هدفمندشدن تحریم ها خواهد شد، قوانین محکم و دقیق داخلی وضع کنند یا قوانین موجود را از دولت و نهادهای مربوطه پیگیری کنند.
🔹دیوید کوهن معمار تحریم ها علیه ایران در سخنرانی خود در موسسه حقوق تجربی با عنوان «سیر تکامل قدرت مالی آمریکا» در سال ۲۰۱۴، در تشریح دلایل موفقیت اعمال تحریمهای مالی علیه ایران چهار علت اصلی را بیان میکند. اولین علت موفقیت را دیوید کوهن شفافیت موجود در نظام بانکی میداند. وی میگوید: «موفقیت تحریمهای ما بستگی به وجود یک سیستم مالی شفاف و خوب تنظیم شده دارد. بر اساس مجموعهای از اطلاعات کلیدی در مورد ماهیت معاملات مالی، طرفین شرکت کننده، و افرادی که در نهایت از آنها بهرهمند میشوند، ما معاملات را برای بازیگران غیر قانونی که سعی می کنند خود را پشت اقتصاد قانونی پنهان کنند سختتر میکنیم. به همین دلیل است که شفافیت مالی – ساختمان آن ، محافظت از آن ، و اجرای آن – در هسته ماموریت امنیت ملی وزارت خزانه داری ما قرار دارد. »
🔺این اظهارات نشانگر آن است که شفافیت و اشتراک گذاری اطلاعات در FATF ، تنها عاملی برای موثرتر و هدفمند شدن تحریم های آمریکا در سطح جهان است و FATF نیز در نقش بازوی بین المللی وزارت خزانه داری آمریکا عمل خواهد نمود.
💢لذا جناب جعفرزاده بجای اظهارات سیاسی و جناحی اولا خودشان شفافیت را در مجلس شورای اسلامی و میان حامیان FATF اجرایی کنند و دوما بجای شفافیت مسائل بانکی و مالی کشور در شرایط جنگ اقتصادی برای دشمن، به دنبال ایجاد شفافیت برای مردم از طریق پیگیری قوانین موجود یا وضع قوانین مناسب در کشور باشند.
___________________________
https://eitaa.com/khabartahlil👈 ایتا
@khabar_tahlil 👈سروش
⭕️ دیروز عصر به لطف خداوند و کمک ائمه و دعای مردم عزیز، یکی از #شرورترین افراد منطقه ی سیستان و بلوچستان به نام (ق. ریگی) که به جرم چند فقره #قتل و ایجاد رعب و وحشت ب مدت یک سال تحت تعقیب بود با یک کار تمیز #اطلاعاتی در دام تکاوران افتاد.
حزب الله هم الغالبون
#امنیت
_______________________________
🇮🇷کانال #خبر_تحلیل در پیام رسان های ایرانی را به دوستان خود معرفی کنید
https://eitaa.com/khabartahlil👈 ایتا
@khabar_tahlil 👈سروش
⛔️سوال میکنند که فرقه شیرازی چه فرقه ای است و چه عقایدی دارد؟ چکیده افکار این فرقه، خلاصه کردن #اسلام در 4 چیز است:👇
1️⃣ ثواب داشتن #قمه زنی! (نتیجه: معرفی مذهب #شیعه بعنوان مذهب #خشونت و خونریزی در شبکه های جهانی و ذهن غیرمسلمانان)
2️⃣ #عزاداری پی در پی و #افراطی و دائمی ایام محسنیه و کاظمیه و.. (نتیجه: معرفی #شیعه بعنوان مذهب #عزا و ایجاد دلزدگی در جامعه)
3️⃣ توهین و #لعن مقدسات #اهل_سنت (برای شعله ور نگهداشتن جنگ شیعه و سنی و فتنه های مذهبی)
4️⃣ مخالفت با جمهوری اسلامی و گروههای مقاومت #ضداسرائیلی (لیدر این فرقه که یک "آیت الله قلابی به اسم شیرازی است"! حتی یک جمله علیه جنایات #اسرائیل ندارد. و جالب است بدانید در #عربستانی که همه شیعیان خود را میکشد، فعالیت این فرقه آزاد است!)
👈 از اینرو، این فرقه #شیعه_انگلیسی یا #شیعه_اسرائیلی خوانده میشود.
_______________________________
🇮🇷کانال #خبر_تحلیل در پیام رسان های ایرانی را به دوستان خود معرفی کنید
https://eitaa.com/khabartahlil👈 ایتا
@khabar_tahlil 👈سروش
⭕️ این عکس جناب عباسی با این محاسن بلند و سفید، منو یاد مختار میندازه. اون موقع که گفت" میخواهم به مصاف تزویر بروم". آزادی این دانش آموخته مکتب آقا روح الله و فرمانده جنگ با تزویر، خبر خوشی بود که چندماه منتظرش بودیم.
_______________________________
🇮🇷کانال #خبر_تحلیل در پیام رسان های ایرانی را به دوستان خود معرفی کنید
https://eitaa.com/khabartahlil👈 ایتا
@khabar_tahlil 👈سروش
🔻آیت الله رئیسی: ریشه مشکلات خصوصی سازی در نظام بانکی است
رئیس قوه قضائیه:
🔹مسائل مربوط به خصوصیسازی، تعاونیها، مؤسسات اعتباری و خودروسازیها ازجمله مشکلاتی است که بخشی از آنها به نظام پولی و بانکی کشور بازمیگردد.
🔹همگان باید در جهت اصلاح ساختارهای فسادزا کار کنیم.
🔹برخی افراد با طرح بعضی مسائل درباره لوایح یا معاهدات بینالمللی مردم را میترسانند.
🔹مرجع شایسته برای بحث درباره لوایح مرتبط با FATF، دانشگاه و جامعه حقوقی است.
___________________________
🇮🇷کانال #خبر_تحلیل در پیام رسان های ایرانی را به دوستان خود معرفی کنید
https://eitaa.com/khabartahlil👈 ایتا
@khabar_tahlil 👈سروش
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 پولهای سعودی در کف خیابانهای عراق
♦️ شخصی به صاحبان موتورهاى سه چرخه كه در نزديكي ميدان التحرير حضور دارند پول مى ده می گه :پول بنزینتان
_______________________________
🇮🇷کانال #خبر_تحلیل در پیام رسان های ایرانی را به دوستان خود معرفی کنید
https://eitaa.com/khabartahlil👈 ایتا
@khabar_tahlil 👈سروش
📸 بازدید سر زده رئیس قوه قضاییه ازکارخانه ماشین سازی تبریز
آیت الله رئیسی:
🔹فساد چوبی لای چرخ تولید است.
🔹هرجا فساد وجود داشته باشد تولید کم رونق و یا تعطیل خواهد شد.
🔹هر جا که مبارزه با فساد صورت گرفت چرخهای تولید پر حرکتتر و پر رونقتر میشود.
_______________________________
🇮🇷کانال #خبر_تحلیل در پیام رسان های ایرانی را به دوستان خود معرفی کنید
https://eitaa.com/khabartahlil👈 ایتا
@khabar_tahlil 👈سروش
چرايي عدم تعجيل ولي فقيه در عزل منصوبان نالايق
1️⃣ از 2️⃣
✍️حجت الاسلام رحمت الله معظمی
اصل شبهه به صورت واضح و صریح:
چرا ولی فقیه مسئولانی را که عزل و نصب شان به صورت مستقیم در اختیار ایشان است، در صورت انحراف از خط اسلام، از ابتدای مسئولیت و قبل از آنکه باعث مشکلات بزرگ شوند، از کار برکنار نمی کنند؟
🔺 در ابتدا باید دید آنچه به عنوان مشکل، نقطه ضعف و یا انحراف و... نسبت به یک مدیر مطرح می گردد اگر با معیارات اسلامی هم، مورد ارزیابی قرار گیرد؛ باز هم همین عناوین منفی بر آن، منطبق است؟
یعنی آیا اصل انتقاد به مدیر مذکور از نگاه اسلام نیز به او وارد است؟
که البته به دلیل بنای بر اختصار به جواب این موضوع نمی پردازیم.
♦️دوم آنکه دستور اسلام برای حاکم اسلامی در این باره چیست؟
🔸 آنچه از موازین اسلام برای هر پیگیر و دنبال کننده ی بی غرضی فهم می شود این است که فلسفه اصلی حکومت اسلامی، ایجاد زمینه لازم، جهت سعادت دنیوی و اخروی بشر از طریق آگاهی بخشی و ایجاد تحول درونی در اوست و این هدف، زمانی ارزشمند است که عنصر اختیار در این روند، اخذ شود.
یعنی عامل اصلی هدایت انسان که اراده خود اوست نقش اصلی را در این مسیر ایفا کند؛ و حکومت اسلامی فقط دست طغیان و طواغیت را از او دور کند نه اینکه حکومت اسلامی وظیفه مسلمین را نیز انجام دهد!
و این دستاورد مهم منحصرا با رشد فکری و روحی انسان ها حاصل خواهد شد، نه با نگاه آمرانه رهبریت و نگاه بی تفاوت جامعه.
🔺🔺 در این نگاه، مردم واقعا در سرنوشت خود، دخیل هستند؛ چرا که فکر می کنند، تحقیق می کنند، مبارزه می کنند و به نتیجه می رسند و چون رسیدن به نتیجه مطلوب، با هزینه های زیاد، حاصل شده لذا با فداکاری از آن دفاع می کنند.
همچنین در این نگاه، علاوه بر عموم، ورزیدگان فکری و تأثیرگذاران و نخبگان، به عنوان عصاره فضای واقعی جامعه و به عنوان کسانی که مردم از این ها می شنوند نیز در سرنوشت فرد و جامعه دخیل خواهند شد؛ و نمیتوانند به بهانه وجود یک حاکم اسلامی از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنند.
(البته زبدگان فکری در جامعه ی مسلمان که تحت زعامت و امامت حاکم اسلامی است، خود به دو دسته تقسیم می شوند؛
دسته ای که ولایت حاکم اسلامی را پذیرفته اند و کسانی که این ولایت را قبول ندارند)
و بنا بر دیدگاه اسلامی که تغییرات را به تنهایی وظیفه رهبر ندانسته و جامعه را نیز در این باره، مکلف می داند هر دو دسته مذکور، در معرض انتقاد و نظارت عموم قرار خواهند گرفت و مجبور خواهند بود به وظیفه خود در قبال جامعه عمل کنند.
حال با این توضیح؛ یک تفکر در جامعه مقابل این تفکر، وجود دارد و و قائلین به این نظریه، تمام کارها را وظیفه رهبری و حاکمیت میداند
💢یعنی نقطه مقابل این نگاه اسلامی(که مردم و نخبگان را نیز مکلّف می داند) نظریات ضد اسلامی یا غیر دینی نیست بلکه نقطه مقابل نظریه اسلامی، یک نظریه، شبیه به دیدگاه اسلام بوده و به دلیل نزدیک و شبیه بودن این نظریه، به نظریه اسلامی، تنها این تفکر، می تواند در مقام عمل با نظریه اسلامی، معارضه کند.
این نظریه، نظریه منتسب به افلاطون است که برای صلاح جامعه، وجود یک رهبر صالح را لازم و کافی می داند.
🔰 ولی نظریه اسلامی اگرچه وجود رهبر صالح را برای هدایت و سعادت جامعه لازم دانسته و حتی شرط اصلی قلمداد می کند اما این شرط را شرط کافی نمی داند و علاوه بر لزوم و ضرورت وجود پیشوای صالح، سعادت انسان ها را مستلزم اقدامات و تکالیفی از جانب عموم مردم می کند.
🔸 اگر با این معیار به اداره جامعه، نگاه کنیم، به طور قطع، وجود زعیم صالح را برای تعالی جامعه کافی نخواهیم دانست ، چه اگر وجود یک انسانِ دارای کمالات نفسانیِ خاص، برای سعادت جامعه کافی بود، انبیای عظام، مشکلات و فشارهای گوناگونی را که در منابع موثق آمده، متحمّل نمی شدند.
___________________________
🇮🇷کانال #خبر_تحلیل در پیام رسان های ایرانی را به دوستان خود معرفی کنید
https://eitaa.com/khabartahlil👈 ایتا
@khabar_tahlil 👈سروش
چرايي عدم تعجيل ولي فقيه در عزل منصوبان نالايق
2️⃣ از 2️⃣
✍️حجت الاسلام رحمت الله معظمی
⭕️ اگر صِرفِ حضور رهبری شایسته برای اداره جامعه، کافی بود در دوران حکومت صلحا که در طور تاریخ بسیار معدود است و به خصوص در حکومت نبوی وعلوی، کار در همان زمان به سرانجام قطعی خود می رسید در حالی که حتّی وجود انسان کامل و شخص نبیّ مکرّم اسلام صلی الله علیه و آله و سلّم هم برای به سعادت رساندن معاصران ایشان نیز کافی نبود.
🔶 لذا به نظر می رسد از جمله دلایل اینکه ولی فقیه، مدیران ناصالح یا ضعیف را با تعجیل، عزل نمی کنند و این کار را مشروط و معلّق به اقداماتی میکند، لزوم بیداری آحاد مردم است.
البته نظریه اسلامی در تکمیل لزوم زعیم صالح برای اداره جامعه، بحث دستگاه رهبری و نظام اسلامی را مطرح میکند که در تعریف این دو بین فقها تفاوتهایی در بیان وجود دارد؛ و در واقع رهبر صالح، دستگاه رهبری، نظام اسلامی، مردم ، به خصوص تاثیر گذاران و نخبگان، با هم دیگر شرط کافی تحقق جامعه اسلامی می باشند.
یکی از طرق یا حتّی شروط رسیدن به نتیجه در تحقیقات، بازخوانی و بازتعریف شبهات است به نظر نگارنده اگر شبهه را موقف ندانیم و به آن به عنوان یک معبر نگاه کنیم و حقیقتا به دنبال نتیجه گیری باشیم باید شبهه را به شکلی مطرح کنیم که حکایت از واقع کند و مشکل واقعی را بیان کند نه انچه به نظر ما مشکل است.
❓با این نگاه، شبهه مذکور را اینگونه باید مطرح کرد: چرا مردم یا جامعه، مقدمات عزل ناصالحان و حضور شایستگان را در مسئولیت ها فراهم نمی کنند؟
و حتی با توجّه به میزان تأثیر گذاری نخبگان بر عموم مردم می توان پرسش را اینگونه مطرح کرد:
❓چرا کسانی که شرایط آگاه کردن مردم را در این زمینه آن هم با نگره دینی دارند، این رسالت را انجام نمی دهند؟
(که گروه مزبور، در جامعه ما عبارتند از علما و به تعبیر فراگیر، روحانیت).
و چکیده شبهه می شود:
❓چرا جامعه روحانیت با تربیت صالحان و مطالبه از ناصالحان و وارد میدان کردن مردم، زمینه کنار رفتن نااهلان و نامحرمان را فراهم نمی کنند؟
🔸 در این نگاه اجتماعی، اصلاحات اجتماعی و تحول جوامع، هم از مردم عبور می کند هم بر دوش مردم است و در این نگاه، جایگاه دستگاه رهبری نیز نمایان و برجسته شده و از تسری قصورات و تقصیرات خواص، به امامت جامعه نیز جلوگیری می شود.
در واقع کسانی که انتظار دارند رهبری در حکومت اسلامی افراد را با سرعت، برکنار کند، خواسته یا ناخواسته، عملا به یک نظریه غیر اسلامی معتقدند یا اینکه این نظریه را مطالبه می کنند.
و نتیجه عملی این نگاه رفع قلم تکلیف از خواص است یعنی بیشترین سود از این نگاه نصیب خواص و نخبگان میشود.
در نتیجه مردم نسبت به اموری مهم، غفلت داشته و موجب اغفال دیگران نیز می شوند; اموری مانند:
وظیفه مردم در قبال جامعه، حکومت، حاکم اسلامی و حتّی در قبال خود و اطرافیان،
یا امری مانند وظیفه سازمان و تشکیلات علمی و روحانی که باید زبدگان شان دستگاه هدایت و رهبری باشند،
یا امر مهمی چون عنصر اختیار و انتخاب گری برای مردم ، نخبگان و حتی خود مدیران و مسئولان غیر صالح.
🌀 مطلب مهم دیگر آنکه در این نگاه اسلامی (یعنی مشروط و مرتبط بودن فرآیند تعیین و تغییر مسئولان از جانب ولی فقیه، با آگاهی و عمل جامعه) امر به معروف و نهی از منکر، معنا و عینیت و موضوعیت پیدا می کند والا اینکه یک مدیر در یک جامعه بخواهد بدون رشد فکری و روحی جامعه و بدون حضور و حتی اطلاع آحاد مردم و بدون مبارزه، فقط عزل و نصب کند، اقامه فریضتین و پیگیری ها و اقدامات مختلف از سوی مردم برای حل این معضل، معنا نخواهد داشت.
یعنی مسیر اصلاح ساختار و تغییر افراد عبارت است از اقامه امر به معروف و نهی از منکر توسط آحاد جامعه و تبدیل عدالتخواهی به فرهنگ عمومی
📌 بنابراین اصل این شبهه و پرسش نباید خطاب به ولی فقیه باشد و مخاطب این پرسش مردم ، خواص و به خصوص حوزویان هستند.
دلیل اینکه برخی مطالب به صورت ناقص مطرح شد، رعایت حوصله مخاطب بود.
___________________________
🇮🇷کانال #خبر_تحلیل در پیام رسان های ایرانی را به دوستان خود معرفی کنید
https://eitaa.com/khabartahlil👈 ایتا
@khabar_tahlil 👈سروش