eitaa logo
🇱🇧🇵🇸🇮🇷 خبر_تحلیل 🇮🇷🇵🇸🇱🇧
1.6هزار دنبال‌کننده
39.1هزار عکس
19.8هزار ویدیو
119 فایل
در راستای فرامین مقام معظم رهبری مبنی بر ( روشنگری، مطالبه گری، آتش به اختیار و تبیین ) اخبار و تحلیل های کارشناسان سیاسی،اقتصادی،اجتماعی، فرهنگی و... را در این کانال پیگیری میکنیم
مشاهده در ایتا
دانلود
حسن روحانی در جلسه هیئت دولت گفت: ما همواره رهنمود های رهبر انقلاب را مد نظر داشتیم و داریم نمونه ای از رهنمود های رهبر انقلاب که حسن روحانی آنها را مد نظر داشت ۱- شروط نه گانه برجام ۲- تاکیدات بر کاهش نقدینگی ۳- تکیه بر اقتصاد مقاومتی ۴- افزایش توان و تولید داخلی ۵- اهتمام به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت ملی ۶- کمک به وزارت بهداشت برای مقابله با کرونا ۷- عدم ضربه به اعتماد عمومی ۸- بهبود وضعیت معیشتی مردم ۹- هدایت سرمایه های مردم در مسیر تولید ۱۰- نگاه به داخل و قطع امید از شرق و غرب ۱۱-.... البته قبول داریم آقای دکتر روحانی رهنمود های رهبری را مد نظر داشته اند اما این را هم میدانیم چنان مد نظر داشته‌اند که دقیقا خلافشان عمل کنند ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🇮🇷کانال در پیام رسان های ایرانی را به دوستان خود معرفی کنید https://eitaa.com/khabartahlil👈 ایتا sapp.ir/khabar_tahlil 👈سروش
🔴در دولت ترامپ چه خبر است؟ ▪️برخی منابع مطلع از قصد دونالد ترامپ برای برکناری جینا هاسپل (رئیس CIA) و کریستوفر رِی، مدیر اداره تحقیقات فدرال (FBI) پس از اخراج مارک اسپر (وزیر دفاع) خبر می‌دهند؛ همچنین شنیده‌های موثق از این حکایت دارد که دونالد ترامپ، به وزیر دفاع جدید خود (کریستوفر میلر) دستور داده تا با تعداد قابل توجهی از ژنرال‌های چهارستاره ارتش ایالات متحده، به‌جرم خیانت و اقدام علیه منافع ملی کشور، برخورد کند. ▪️صحت یا تحقق رسمی این اخبار در عالم واقع، یعنی دونالد ترامپ رسما کلید جنگ داخلی را فشرده و بلاشک باید منتظر یک اتفاق بزرگ درون خاک ایالات متحده آمریکا بود! ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🇮🇷کانال در پیام رسان های ایرانی را به دوستان خود معرفی کنید https://eitaa.com/khabartahlil👈 ایتا sapp.ir/khabar_tahlil 👈سروش
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🇮🇷کانال در پیام رسان های ایرانی را به دوستان خود معرفی کنید https://eitaa.com/khabartahlil👈 ایتا sapp.ir/khabar_tahlil 👈سروش
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔶اینکه موشک بارانِ پایگاه «عین الاسدِ آمریکا» با فرمانِ امام خامنه ای و توسط سربازانِ ایرانی، چطور به باختِ ترامپ انجامید و او را *تک دوره* ای کرد، سال ها در دانشگاه های دنیا تدریس خواهد شد؛ ♦️همان طور که تاثیر ایران بر *تک دوره ای شدن کارتر،* سال ها تدریس شد. ♦️ *بعد از جنگ جهانی دوم* «هیچ کشوری» جز ایران، روی ماشین جنگی آمریکا حتی «خط» هم نیانداخت، چون جرأتش را نداشتند. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🇮🇷کانال در پیام رسان های ایرانی را به دوستان خود معرفی کنید https://eitaa.com/khabartahlil👈 ایتا sapp.ir/khabar_tahlil 👈سروش
این کارنامه اقتصادی افتخار دارد، آقای روحانی؟! ✍کیهان ♦️آقای روحانی در اظهارنظری عجیب که به پالسی غلط برای مذاکره با آمریکا تعبیر شد، گفت: «ملت ایران ثمره مذاکره با دنیا را در سال ۹۵ و ۹۶ دیدند. شرایط ما در این دو سال در بهترین شرایط ۴۰ سال اخیر بود. تورم ما یک‌رقمی بود. بالاترین رشد اقتصادی جهان را داشتیم». 🔹اولا فعلا بر سر سرنوشت انتخابات آمریکا، میان بایدن و ‌ترامپ دعوای جدی در جریان است، و اگر آمریکا از این دعوا جان به در ببرد، تازه دو ماه و نیم دیگر شاهد تشکیل دولت جدید خواهد بود و در واقع دولت جدید - در صورتی که مشکلی پیش نیاید- تا پایان سال ما، گرفتار تشکیل و‌ ترکیب‌بندی خود خواهد بود. بماند که تکلیف دولت جدید ایران هم در انتخابات خردادماه معلوم می‌شود. با وضعیت آمریکا، اصلا مسئله جو بایدن و تیمش، مذاکره با ایران نیست؛ چنان که برخی دولتمردان به مبتذل‌ترین شکل ممکن القا می‌کنند. ♦️باید توجه داشت که مذاکره با رژیم عهدشکن آمریکا (با دو صورت اوبامایی و ‌ترامپی) ذاتا بیهوده و منتفی است؛ اما به فرض محال حتی اگر بنای بر مذاکره هم بود، نوع فاکتور درست کردن شخص آقای روحانی برای آمریکایی‌ها هم در نوع خود، قابل تأمل و تأسفبار است. حرف اخیر ایشان در واقع، آمریکای بدهکار را طلبکار می‌کند؛ چرا که بهبود ادعایی رشد اقتصادی را هم صراحتا، به مذاکره با آمریکا نسبت می‌دهد! 🔹اما از بُعد اقتصادی، روشن نیست که آقای روحانی پُز چه چیزی را می‌دهد! هفت سال مدیریت ایشان، انباشته از بی‌ثباتی اقتصادی و تشدید رکود و تورم بوده است. سیاست تعلیق و انتظاری که او به اقتصاد تحمیل کرد، ابتدا در قالب «رکود عمیق» خودنمایی کرد؛ چنانکه چهار وزیر در اقدامی بی‌سابقه، در میانه سال 94، نامه‌ای هشدارآمیز به او نوشتند و درباره رکود و تعطیلی اقتصاد هشدار دادند. ♦️پس از اجرای برجام، آمریکا به مدت کوتاهی، اجازه تنظیم چند قرارداد (خرید هواپیما، پژو و توتال) و همچنین فروش نفت بیشتر به‌طور موقت را داد؛ در حالی که همزمان بر خریداران نفت فشار می‌آورد تا در فواصل سه تا شش ماهه، خرید نفت ایران را کاهش دهند. دولت اوباما همزمان سرمایه‌گذاران را تهدید به تحریم می‌کرد. 🔹افزایش فروش موقت نفت، موجب افزایش درآمد شد و بنابراین در محاسبات خام رشد اقتصادی به چشم آمد؛ اما این رشد به تعبیر کارشناسان حامی‌ دولت (مومنی، راغفر و...) «رشد بی‌کیفیت و بی‌خاصیت» بود که اقتصاد ما را معتاد‌تر و بی‌رمق‌تر می‌کرد و اتفاقا تأثیر ویرانگر بر تولید داشت که در معرض واردات بی‌رویه قرار گرفته بود. ♦️این مجال موقت چرا داده شد؟ یکی برای اثرگذاری بر انتخابات مجلس و ریاست‌جمهوری در بهمن 94 و خرداد 96، و دیگری برای شرطی‌سازی و فریب ایران، در جهت احساس نیاز بیشتر و اجبار به نشستن پای میز مذاکره. در این مدت، کلا سه فروند هواپیما به ایران فروخته شد، تا بر انتخابات مجلس اثر بگذارد. هدف، صرفا شیرینی آدامسی بود. 🔹سال 96 اتفاقا یکی از تلخ‌ترین سال‌ها به لحاظ مدیریت اقتصادی است. دو سه ماهه اول سال، با شیرین کردن کام برخی گروه‌ها مثل معلمان و بازنشستگان و... گذشت تا انتخابات؛ اما پس از آن، واقعیت مدیریت دولت در قالب اعتراضات معیشتی پدیدار شد، چنانکه تابستان، شاهد تعطیلی برخی کارخانه‌ها و اعتراضات کارگری بودیم و سپس فتنه دی‌ماه 96. ♦️اقای روحانی درباره تورم یک‌رقمی موقت درست می‌گوید؛ اما نمی‌گوید که در چند سال اول، تورم را به قیمت تحمیل رکود اقتصادی شدید، زمین خوردن تولید، تعطیلی کارخانه‌ها و اخراج کارگران، تک‌رقمی‌ کرد! اینجا هم کارشناسان - حتی حامی‌ دولت-  می‌گویند تحمل تورم، بر رکود ‌ترجیح دارد؛ چرا که رکود به معنی زمینگیر شدن و تعطیلی اقتصاد و بیکاری است و طبعا به‌دنبال خود، موج تورمی ‌بزرگ‌تری هم می‌آورد. 🔹این واقعیت گزنده را به‌ویژه در سه سال اخیر شاهد هستیم. در واقع، برآیند هفت سال - سوء-  مدیریت آقای روحانی، کلکسیونی از رکورد‌های «تورم (بعضا بیش از صد‌در‌صد در یک سال!)، رکود بی‌سابقه، افزایش ضریب جینی، متوسط رشد اقتصادی منفی، سختی کسب‌وکار، بیکاری، و نقدینگی» است. ♦️نکته بسیار مهم: از نگاه اغلب کارشناسان، علت نود درصد این به‌هم ریختگی‌های اقتصادی فعلی، سوءمدیریت است و نه تحریم یا عدم مذاکره. بلکه نتایج مذاکره پُرخطا هم، در تشدید این وضعیت اثر جدی داشته است. 🔹رکود تحمیلی به بخش‌های مسکن و برخی پیشران‌های مهم، نابسامانی بازار گوشت و گوجه و مرغ و تخم‌مرغ و  روغن و پوشک، و هفته‌ها معطل ماندن یا دپو شدن کالا‌ها در برخی بنادر و گمرکات یا در انبار‌های محتکران، اسناد متواتر بر این ادعاست. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🇮🇷کانال در پیام رسان های ایرانی را به دوستان خود معرفی کنید https://eitaa.com/khabartahlil👈 ایتا sapp.ir/khaba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 خاتمی در صحن علنی مجلس: آمریکا مظهر ظلم و جنایت و شیطنت است. اصلا سازش امکان ندارد. 🔹خاتمی عوض شده یا آمریکا تغییر هویت داده است؟! شما قضاوت کنید. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🇮🇷کانال در پیام رسان های ایرانی را به دوستان خود معرفی کنید https://eitaa.com/khabartahlil👈 ایتا sapp.ir/khabar_tahlil 👈سروش
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🇮🇷کانال در پیام رسان های ایرانی را به دوستان خود معرفی کنید https://eitaa.com/khabartahlil👈 ایتا sapp.ir/khabar_tahlil 👈سروش
🔸 پیشنهادی قابل تامل درباره اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری ♻️ رییس دستگاه قضا و رییس مجلس، از کاندیداتوری منع شوند 🔰 حمید رسایی: این روزها قانون انتخابات ریاست جمهوری در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است. نکات خوبی در این قانون پیش‌بینی شده هر چند هنوز به بحث و بررسی بیشتر نیازمند است اما در باب تعیین شرایط برای کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری و مصادیق رجل سیاسی، به نظرم به نکاتی باید توجه کرد از جمله آنها منع رییس دستگاه قضا و رییس مجلس از کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌ جمهوری است. در دلایل توجیهی این پیشنهاد به موارد زیر می‌توان اشاره کرد: یکم - وقتی ریاست یکی از دو نهاد اساسی کشور (قوه قضاییه و مجلس) بر عهده فردی است و وی در آن جایگاه در حال خدمت‌رسانی است، طبعا تمرکز فکر و ذهن این مقام بر رقابت و فعالیت‌های انتخاباتی‌اش در فاصله حدود شش ماه تا یک سال قبل از انتخابات، به انجام وظیفه‌ اصلی و بالفعلی که بر عهده دارد، لطمه می‌زند. این طرح سبب رها شدن دو قوه مهم کشور از آفات سیاست بازی‌های متعارف انتخاباتی خواهد شد. طبعا اگر روسای مجلس و قوه قضاییه بدانند که نمی‌توانند کاندیدا شوند، ظرفیت زیادی از توان آنها و زیر مجموعه‌شان در خدمت به مردم آزاد خواهد شد. دوم - مواضع، تحرکات و فعالیت‌های رییس دستگاه قضا و رییس مجلس به دلیل جایگاهی که دارند، از اکثر تریبون‌ها و خصوصا صدا و سیما منعکس خواهد شد. مسئولان این دو جایگاه، وقتی کاندیدا هم باشند، طبعا انعکاس اخبارشان یک فرصت تبلیغی برای آنها و نظام اسلامی است. از این منظر، در صورت عدم کاندیداتوری این مقامات، هر اقدام و تصمیم درست و بجای آنها با انگ انتخاباتی مواجه نمی‌شود و برای نظام سرمایه اجتماعی تولید می‌کند و البته در صورت کاندیدا بودن، ای بسا نتیجه کاملا عکس خواهد داشت. علاوه بر این، استفاده از این فرصت‌های تبلیغی که مختص روسای قواست، در اختیار دیگر کاندیداهای انتخاباتی نیست الا در دوره دوم برای رییس جمهور مستقر با این تفاوت که وی به دلیل عملکرد چهارساله‌اش در مقام پاسخگویی هم قرار دارد. سوم - کاندیداتوری کسانی که بر صندلی ریاست قوه قضاییه و مجلس تکیه زده‌اند و خیز ایشان برای تغییر صندلی و رسیدن به ریاست قوه مجریه، از نگاه مردم نوعی قدرت طلبی تلقی خواهد شد. خصوصا اگر رییس مجلس یا رییس قوه قضاییه به تازگی برای این جایگاه‌ها نصب یا انتخاب شده باشند. علاوه بر این، کاندیداتوری رییس قوه قضاییه در حالی که از رهبر انقلاب حکم قاضی‌القضاتی را دریافت کرده یا کاندیدا شدن رییس مجلس در حالی که از مردم برای حضور در مجلس رأی گرفته، به نوعی سخره گرفتن حکم رهبری و آرای مردم است و البته در صورت تازه بودن حضورشان در این جایگاه‌ها، قبح این عمل دو صد چندان می‌شود. با کاندیدا شدن رییس مجلس و رییس دستگاه قضا مردم این ضرب‌المثل فارسی را به زبان می‌آورند که فلانی اگر بیل‌زن است، باغچه خودش را بیل بزند. کنایه از این که فلانی اگر قصد خدمت به مردم را دارد، در جایگاه ریاست قوه قضاییه که نصب شده یا در جایگاه ریاست مجلس که انتخاب شده، بهترین خدمات را می‌تواند ارائه دهد. تلقی مردم از این خیز برداشتن چیز دیگری خواهد بود؟! چهارم - قطعا جایگاه‌های مهمی مثل رییس قوه قضاییه یا رییس مجلسی که در انتخابات ریاست جمهوری شکست می‌خورند، از نظر اعتبار در بین مردم و ساختار حاکمیت مانند قبل از آن نخواهد بود. مشروعیت و نفوذ کلام رییس مجلس یا رییس قوه قضاييه‌ای که آرای مردمی را به دست نیاورده و شکست خورده، دچار علامت سئوال می‌شود و نتیجه آن جز تضعیف جایگاه رییس مجلس و رییس قوه قضاییه نخواهد بود. پنجم - نکته دیگر این است که تعامل رؤسای قوای شکست خورده در انتخابات با رییس جمهور منتخب در دوره پس از انتخابات، دچار اختلال می‌شود. به این معنا که هرگونه مواجه‌ای از سوی رؤسای مجلس و قوه قضاييه با تخلفات یا اشتباهات رییس جمهور منتخب با دید انتقامجویی شکست انتخابات، تفسیر و بازنمایی می‌شود. ششم - بدیهی است که اگر رییس مجلس یا رییس قوه قضاییه، خود را برای خدمتگذاری در جایگاه ریاست جمهوری توانمند می‌بینند و می‌خواهند این میدان را بیازمایند، می‌توانند در فاصله زمانی‌ای که قانون تعیین می‌کند (مثلا شش ماه قبل از انتخابات) از سمت ریاست قوه، استعفا کرده و خود را در برابر انتخاب مردم قرار دهند. شاید اشکال شود که برخی از این نکات، درباره کاندیداتوری وزرا هم صادق است. این اشکال بلا وجهی است چرا که تفاوت جایگاه وزیر با رؤسای دستگاه قضا و مجلس، خیلی زیاد است. به نظرم در ضرورت تصویب چنین شرطی برای کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری دلایل دیگری هم می‌توان یافت. تصویب این شروط به قوه قضاییه و جایگاه ریاست مجلس درانجام وظایفی که برعهده دارند، کمک شایانی خواهد کرد.
🔵 معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه، بر اساس تکلیف برنامه ششم توسعه احیا شد تا تسهیل‌گر روابط اقتصادی کشور در عرصه بین‌الملل باشد. ناتوانی در تسهیل شرایط برای تجار و بازرگانان ، عدم موفقیت در حفظ بازارهای موجود، سیاست‌زدگی مفرط .... ۲/ غفلت از ظرفیت‌ها و مزیت‌های متعدد اقتصادی و تجاری کشورهای هدف، معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه و رایزنان اقتصادی را در حد یک عنوان و ساختار راکد و فاقد پویایی، تنزل داده است. این مشکلات تا آنجا پیش رفته که مجلس تحقیق و تفحص از عملکرد وزارت امور خارجه در حوزه ... ۳/ دیپلماسی اقتصادی را هم در دستور کار قرار داد با این استدلال که بیش از ۳۰ میلیارد دلار ظرفیت صادرات خدمات فنی و مهندسی به ۱۰ تا ۱۵ کشور همسایه با جمعیت بالای ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون نفر وجود دارد حال آنکه حداکثر ۲ میلیارد دلار از این هدف محقق می‌شود. فَأَینَ تَذْهَبُونَ؟ ۴/ بخش خصوصی گلایه دارند که وزارت خارجه حمایت سیاسی جدی از این بخش در کشورهای همسایه برای اخذ ویزا، ضمانتنامه و وصول طلب‌هایشان انجام نمی‌دهد. شرکت‌های قوی فنی و مهندسی در حوزه کشاورزی، سدسازی، عمران و نفت در کشور ما وجود دارند اما از فرصت این شرکت‌ها استفاده نمی‌شود. ۵/ معاونت اقتصادی در دو سال گذشته از گردآوری اطلاعات دقیق، مفید و تخصصی برای صادرکنندگان و واردکنندگان ایرانی، عاجز بوده و حتی در حفظ بازار‌های جذاب در کشور‌های همسایه هم نتوانسته، قابل دفاع ظاهر شود که این عدم توفیق بیش از هر چیز از نگاه سیاسی حاکم بر معاونت اقتصادی و ... ۶/ سفارتخانه‌ها و عدم مشورت با فعالان بخش خصوصی به عنوان متخصصان عرصه تجارت ناشی شده‌است. از آنجایی که رایزنان از بدنه سیستم سیاسی، انتخاب شدند، نمی‌توانند تأثیرگذاری لازم را داشته باشند. مجلس باید دولت را ملزوم به به فعال‌سازی رایزنان بازرگانی و اقتصادی کند. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🇮🇷کانال در پیام رسان های ایرانی را به دوستان خود معرفی کنید https://eitaa.com/khabartahlil👈 ایتا sapp.ir/khabar_tahlil 👈سروش
⭕️ دولت اونقدر کار نکرده که مجبور شدند نظارت بر قیمتها رو به دوش سپاه بگذارند. قوه قضائیه طرح های اقتصادی بده رئیس مجلس راه بیفته با فرماندارها جلسه بگذاره فروش نفت در چند ماه اخیر هم که دادند به ... فردا اگه دولت گفت ما میخواستیم کار کنیم بقیه نگذاشتند بخوابونید تو دهنش! ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🇮🇷کانال در پیام رسان های ایرانی را به دوستان خود معرفی کنید https://eitaa.com/khabartahlil👈 ایتا sapp.ir/khabar_tahlil 👈سروش
💢 آیا نباید آقای طبق قانون «ترک فعل» بعد از ریاست جمهوری به دلیل کوتاهی در موضوع و افزایش جان باختگان محاکمه شود؟ 🔹آمار مرگ و میر بر اثر کرونا در کشور ما بسیار بالاست، از میان ۸۰۰۰ نفر مبتلای روزانه، ۴۲۰ نفر فوتی رقم بالایی است. 🔹آمریکا، هند و سایر کشورها درصد فوتی هایشان خیلی کمتر است، مثلا در آمریکا که اولین آمار مبتلا در جهان را دارد، ۱۰۰ هزار مبتلا تنها ۹۰۰ نفر می میرند. 🔹اگر آمار ایران ۱۰ برابر بشود و روزانه به عدد ۸۰ هزار برسد، آمار فوتی های ما به بالای ۴۰۰۰ نفر در روز می رسد! 🔹آقای روحانی باید پاسخگوی این مرگ ها باشد. او باید پاسخ دهد با یک میلیارد یورویی که با اجازه حضرت امام خامنه‌ای از صندوق ذخیره ارزی برداشت کرده چه کرده است؟! آیا نمی توانست داروهایی که در دنیا تولید شده را وارد کند یا مواد اولیه اش را وارد کنند و در کشور تولید کنند؟! 🔹الان آمپول های گران قیمت چند میلیونی که برای درمان هم تجویز می شود و مفید هم هستند، مردم چگونه و با کدام بودجه می توانند تهیه کنند؟ 🔹آیا صرف بودجه مقابله با کرونا برای خرید زمین و ساخت دانشکده جرم نیست؟! 🔹مجلس و دستگاه قضایی هر چه زودتر وارد این پرونده شوند و احقاق حقوق مردم کنند. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🇮🇷کانال در پیام رسان های ایرانی را به دوستان خود معرفی کنید https://eitaa.com/khabartahlil👈 ایتا sapp.ir/khabar_tahlil 👈سروش