حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ إِسْمَاعِيلَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَكَمِ عَنْ مَالِكِ بْنِ عَطِيَّةَ عَنْ أَبِي حَمْزَةَ الثُّمَالِيِّ قَالَ: كُنْتُ مَعَ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ فَانْتَشَرَتِ الْعَصَافِيرُ وَ صَوَّتَتْ فَقَالَ يَا بَا حَمْزَةَ أَ تَدْرِي مَا تَقُولُ قُلْتُ لاَ قَالَ تُقَدِّسُ رَبَّهَا وَ تَسْأَلُ قُوتَ يَوْمِهَا قَالَ ثُمَّ قَالَ يَا بَا حَمْزَةَ عُلِّمْنَا مَنْطِقَ الطَّيْرِ وَ أُوتِينَا مِنْ كُلِّ شَيْءٍ
ابوحمزه ثمالی گوید؛ خدمت حضرت زین العابدین علیه السلام بودم، گنجشک ها پرواز نموده صدایی کردند، فرمودند: ابا حمزه می دانی چه گفتند؟ عرض کردم؛ نه فرمودند: تقدیس پروردگار نمودند و درخواست روزی امروز خود را کردند.
و آنگاه فرمودند: ای ابا حمزه خدا ما را به زبان پرندگان آشنا کرده و از هر چیز به ما عنایت نموده است
بصائرالدرجات ج 2 باب 14 ص 183 ح 2
حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ يُوسُفَ عَنْ دَاوُدَ الْحَدَّادِ عَنْ فُضَيْلِ بْنِ يَسَارٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: كُنْتُ عِنْدَهُ إِذْ نَظَرْتُ إِلَى زَوْجِ حَمَامٍ عِنْدَهُ فَهَدَرَ الذَّكَرُ عَلَى الْأُنْثَى فَقَالَ لِي أَتَدْرِي مَا يَقُولُ قُلْتُ لاَ قَالَ يَقُولُ يَا سَكَنِي وَ عِرْسِي مَا خُلِقَ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْكِ إِلاَّ أَنْ يَكُونَ مَوْلاَيَ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ
فضیل بن یسار گوید: در خدمت امام صادق علیه السلام بودم نگاه به دو کبوتر کردم که در کنار ایشان بودند و کبوتر نر برای ماده بغبغو می کرد، امام علیه السلام فرمودند: می دانی چه می گوید؟ گفتم: نه، فرمودند: می گوید؛ ای آرامش من، عروس من کسی را خدا نیافریده که محبوب تر باشد نزد من از تو مگر این آقا و مولای ما جعفر بن محمد علیهماالسلام
بصائرالدرجات ج 2 باب 14 ص 184 ح 4
🔹حق به دل برخی تاثیر ندارد ،حتی اگر شاگرد آیت الله العظمی امام صادق علیه السلام باشد
🔹🔸🔷🔶🔷🔸🔹
🔷روزی ابوحنیفه (امام اهل تسنن که یکی از 4 هزار شاگرد امام صادق بود)با امام صادق علیه السّلام بر سر سفره بودند. هنگامی که غذا خوردن امام صادق(ع) تمام شد فرمود:
سپاس مخصوص خدای جهانیان است... خدایا این طعام از جانب تو و پیامبر(ص) تو برای ما آمده
🔸ابوحنیفه اعتراض کرد:ای اباعبدالله(کنیه امام صادق علیه السلام)! آیا برای خدا شریک قائل شدی؟
🔹امام فرمود: وای بر تو! همانا خداوند در کتاب خود در آیه 74 سوره توبه فرموده است:
« وهرگز درصدد انتقام برنیامدند مگر بعد از آنکه خدا و رسولش ایشان را از فضل خود بی نیاز کردند»
یا در آیه 59 سوره توبه نخوانده ای:
«اگر ایشان به آن چه که خدا و فرستاده او عطا کردند راضی شوند و بگویند تکیه گاه ما خداست، خداوند و فرستاده اش به ما از فضل الهی می دهند»
🔸پس ابوحنیفه گفت:گویا من این دو آیه را از کتاب خدا نخوانده ام و نشنیده ام جز همین الآن
🔹امام فرمود: بلکه تو آن دو آیه را خوانده ای ولی خداوند درباره تو و امثال تو نازل فرموده است:
«آیا بر دلهایشان قفلی زده شده؟» یا «اعمال ایشان بر دلهایشان زنگار زده»
📚کنزالفوائد/ ج2، ص37
🔹🔸🔷🔶🔷🔸🔹
《
الـٰلّهُمَ؏َجــِّلِلوَلــیِّڪَاَلْفــَرَج》:
🌸عشق به حضرت زهرا (سلام الله علیها) وپیروی از ایشان سبب نجات از جهنم!💥
🌺🌿رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند:
روز قیامت وقتی که فاطمه سلام الله علیها وارد بهشت می شود ، چادرش بر روی صراط کشیده شده ، باقی می ماند.
یک طرف آن در حالی که او در بهشت است ، بدست اوست؛ وطرف دیگر آن در صحرای محشر است.
پس منادی پروردگارمان ندا می دهد :
ای محبان فاطمه به ریشه های چادر فاطمه سرور زنان جهان چنگ بزنید.😭😭
هیچ محب فاطمه نمی ماند ، مگر اینکه به آن چنگ میزند، تا جایی که بیشتر از هزار هزار فئام از آتش جهنم نجات می یابند .
پرسیدند : هر فئام چند نفر است؟
حضرت فرمودند : یک میلیون نفر !
بحار📚الأنوار، ج٨،ص٦٨
⚡️ «یلدای فاطمی»
🌸🌺☘
💖💖☘☘
ابو بصیر از حضرت صادق علیه السّلام در باره آیه: «وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِکْرِی فَإِنَّ لَهُ مَعِیشَةً ضَنْکاً» {و هر کس از یاد من دل بگرداند، در حقیقت زندگی تنگ [و سختی] خواهد داشت}، فرمود: منظور از ذکر، ولایت امیر المؤمنین علیه السّلام است.
گفتم: «وَ نَحْشُرُهُ یَوْمَ الْقِیامَةِ أَعْمی» {و روز رستاخیز او را نابینا محشور میکنیم}، فرمود: یعنی در آخرت با چشم نابینا خواهد آمد. در دنیا از ولایت امیر المؤمنین علیه السّلام کور دل بود.
و فرمود: او در روز قیامت سرگردان است و میگوید: «رَبِّ لِمَ حَشَرْتَنِی أَعْمی وَ قَدْ کُنْتُ بَصِیراً * قالَ کَذلِکَ أَتَتْکَ آیاتُنا فَنَسِیتَها» {پروردگارا چرا مرا نابینا محشور کردی با آنکه بینا بودم، میفرماید همان طور که نشانههای ما بر تو آمد و آن را به فراموشی سپردی. }
فرمود: آیات، ائمه علیهم السّلام هستند: «وَ کَذلِکَ الْیَوْمَ تُنْسی» {امروز همان گونه فراموش میشوی}، یعنی دست از ائمه کشیدی، امروز نیز ما تو را در آتش رها میکنیم، چنانچه اطاعت امر و فرمان آنها را نکردی و دستور ایشان را نشنیدی.
گفتم: «وَ کَذلِکَ نَجْزِی مَنْ أَسْرَفَ وَ لَمْ یُؤْمِنْ بِآیاتِ رَبِّهِ وَ لَعَذابُ الْآخِرَةِ أَشَدُّ وَ أَبْقی» [سوره طه ،آیه ۱۲۴ - ۱۲۷] {و این گونه هر که را به افراط گراییده و به نشانههای پروردگارش نگرویده است سزا میدهیم و قطعا شکنجه آخرت سخت تر و پایدارتر است. } فرمود: منظور کسی است که دیگری را در ولایت علی شریک کند و به آیات پروردگار ایمان نیاورد و از روی دشمنی ائمه را ترک کند و آنها را دوست نداشته باشد.
گفتم: «اللَّهُ لَطِیفٌ بِعِبادِهِ یَرْزُقُ مَنْ یَشاءُ» {خدا نسبت به بندگانش مهربان است، هر که را بخواهد روزی میدهد}، فرمود: منظور از رزق در آیه، ولایت امیر المؤمنین است.
گفتم: «مَنْ کانَ یُرِیدُ حَرْثَ الْآخِرَةِ» فرمود: کشت آخرت معرفت امیر المؤمنین و ائمه است «نَزِدْ لَهُ فِی حَرْثِهِ» {کسی که کشت آخرت بخواهد، برای وی در کشته اش میافزاییم}، فرمود: در معرفتش میافزائیم تا بهره کامل از دولت ائمه ببرد.
گفتم: «وَ مَنْ کانَ یُرِیدُ حَرْثَ الدُّنْیا نُؤْتِهِ مِنْها وَ ما لَهُ فِی الْآخِرَةِ مِنْ نَصِیبٍ» [سوره شوری ،آیه ۱۹ و ۲۰] {و کسی که کشت این دنیا را بخواهد به او از آن میدهیم و[لی] در آخرت او را نصیبی نیست. } فرمود: او را در دولت حق با حضرت قائم نصیب و بهره ای نیست.
اصول کافی،ج ۱،ص ۴۳۵ و ۴۳۶
بحارالانوار، ج۲۴،ص۳۴۱،ح۶۰
☘🍃🌿☘🍃🌿
. انواع تجرّد:
1_تجرّد خیالی( بدون مادّه)
2_تجرّد عقلی(بدون مادّه و صورت)
3_تجرّد فوق عقلی(بدون حدِّ معین)
4_تجرّد محض(بدون حدّ و ماهیّت)
تجرّد برزخی نفس همان تجرّد خیال است؛ مرتبة بین مادّه و عقل که مثال مقیّد نامیده میشود.
نفس در این مرتبه هرچند مادّي نیست، برخی ویژگیهاي موجود مادّي از قبیل شکل و رنگ را داراست.
تجرّد تامّ عقلی یعنی عاري بودن نفس از مادّة جسمانی و صورت مقداري، هم در مقام ذات و هم در مقام فعل.
تجرّد برزخی در مقام مثال مقیّد است و تجرّد عقلانی در مقام ادراك معانی مطلقه و حقایق مرسله، و فوق تجرّد او این است که فوق مقوله است و او را حدّ یقف نیست؛ یعنی علاوة بر اینکه مجرّد از مادّه است، مجرّد از ماهیّت نیز هست.
ماهیّت حکایت از حدّ و حصر وجودي چیزي میکند و نفس عاري از آن است؛ ازاین رو او را مقام معلوم نیست تا در آن مقام توقّف کند.
🌴گوهر معرفت🌴
بانوی خانه
جاروکه میزند به این نیت بزند که تمام رذایل اخلاقی چون ( دروغ و حسد و غیبت...) را از خانه جارو میزند و دور میریزد
هرچه میشوید به این نیت بشوید که تمام بدیها و پلیدیهای خانه را میشوید وتمییز میکند
وقتی می پزد به این نیت بپزد که دل و قلب خود را بپزد واز خامی جهل و غفلت خارج کند
اعضای خانه را برای خدا دوست بدارد این دوست داشتن برای خدا باعث تکثیر محبت بین اعضا میشود
یکدفعه می بینی بچه ت شب دستت را می بوسد
همسرت برایت هدیه میگیرد یا محبت میکند
اینها همه حساب دو دوتا چهارتاست
کار خدا حساب دارد
اگر رابطه مان را با خدا درست کنیم خدا رابطه ی خلق با ما را درست میکند
🌴گوهر معرفت🌴
بسم الله و بالله
استاد ما از بانویی میگفت که با خانه داری به فنا فی الله رسیده بود
برای خدا پخته بود
برای خدا شسته بود
برای خدا دوست داشته بود
و خدایی شده بود
استاد میفرمود به جایی رسیده بود که سرش شلوغ کار که بود وبچه ش بیدار میشد دستی از غیب گهواره را تکان میداد
🌴گوهر معرفت 🌴
ولی خدا فرمود:
آنقدر ظلمت وتاریکی گناه زیاد شده است که آثار وضعی آن علاوه بر آدمی بر تمام موجودات هم تاثیر گذاشته است
برکت از حلال گوشتها هم برداشته شده
از میوه ها
از خوردنیها ( شکم از خوردنی ونوشیدنی انباشته میشود اما نافع نیست و جز مرض نمی افزاید)
ایشان فرمود : حتی بر عمر بناها هم شدت گناه تاثیر گذاشته است
خانه های قدیم از کاه وگل بود وگاه صدسال عمر میکرد اما الان از بتن است و بیست سال دوام نمی آوردند
🌴گوهر معرفت🌴
علامه حسن زاده آملی
درخت را با پیراستن ادب می کنند، حیوان را با افسار و تزکیه نفس تنها راه ادب انسان است.
اگر کسی موعظه در او اثر نمیکند بداند که هنوز در وادی انسانیت وارد نشده
🌴گوهر معرفت 🌴
#علامه_حسن_زاده_آملی
ذکر بر ۷ عضو تقسیم میشود:
زبان روح و نفس و عقل و معرفت و سر و قلب
هر کدام نیاز به استقامت دارند پس استقامت زبان صدق اقرار و استقامت روح صدق استغفار و استقامت نفس صدق اعتذار و استقامت عقل صدق اعتبار و استقامت معرفت صدق افتخار و استقامت سر سرور به عالم اسرار و استقامت قلب یقین و معرفت جبار است.
🌴گوهر معرفت 🌴
در بعضی از روایات نقل شده است که خروس، با این ذکر، خداوند را یاد می کند:
سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلَائِکَةِ وَ الرُّوح؛ اذکروا اللّه یا غافلین؛
پاک و منزه است پروردگارِ فرشتگان و روح. خدا را یاد کنید اے غافلان...
عارف کامل سالک توحیدی حضرت علامه حسن حسن زاده آملی رفع الله درجاته چه زیبا می فرمایند:
خروس در سحر، به ذکر "سُبّوحٌ قُدّوس" در خروش است؛ کم از خروس مباش...
الھی؛ خروس را سحر باشد، و حَسَن را نباشد...؟
حضرت لقمان به فرزندش می فرماید:
«فرزندم! مبادا خروس از تو عاقل تر باشد و توجّهش به نماز بیش از تو باشد، آیا نمی بینی که در مواقع نماز و در سحرها بانگ می زند و حال آنکه تو خواب هستی...»
هنگام سپیده دم خروسِ سحری
دانی که چرا همی کند نوحه گری
یعنی که نمودند در آینه ے صبح
کز عمر شبی گذشت و تو بی خبری...
#علامهحسنزادهآملے
#علامه_حسنزاده_آملی
#حضرت_علامه_حسنزاده_آملی
#علامه_ذوفنون
#علامه_دهر
#علامه_حسن_زاده_آملی
#ایرا #اهلم #قم
#ایران #اسلام
#سیروسلوک
#سالک #عرفا
🌴گوهر معرفت 🌴