🌹سهم #روز_هفتادم ، نامه ۴۷ تا نامه ۴۶ #نهج_البلاغه
┄═❁🍃❈🌼🍃🌼❈🍃❁═┄
📜 #نامه47 : وصيت امام (علیه السلام) به حسن و حسين(علیهما السلام) پس از ضربت ابن ملجم (که لعنت خدا بر او باد) که در رمضان سال ٤٠ هجری در شهر کوفه مطرح فرمود.
1⃣ پندهای جاودانه
🔻شما را به ترس از خدا سفارش می كنم به دنيا روی نياوريد، گرچه به سراغ شما آيد و بر آنچه از دنيا از دست می دهيد اندوهناك مباشيد، حق را بگوييد و برای پاداش الهی عمل كنيد. دشمن ستمگر و ياور ستمديده باشيد. شما را و تمام فرزندان و خاندانم را و كسانی را كه اين وصيت به آنها می رسد به ترس از خدا و نظم در امور زندگی و ايجاد صلح و آشتی در ميانتان سفارش می كنم، زيرا من از جدّ شما پيامبر (صلی الله علیه السلام) شنيدم كه می فرمود: (اصلاح دادن بين مردم از نماز و روزه يكسال برتر است.) خدا را! خدا را! درباره يتيمان، نكند آنان گاهی سير و گاه گرسنه بمانند و حقوقشان ضايع گردد. خدا را! خدا را! درباره همسايگان،حقوقشان را رعايت كنيد كه وصيت پيامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) شماست، همواره به خوش رفتاری با همسايگان سفارش می كرد تا آنجا كه گمان برديم برای آنان ارثی معين خواهد كرد. خدا را! خدا را! درباره قرآن مبادا ديگران در عمل كردن به دستوراتش از شما پيشی گيرند.
خدا را! خدا را! درباره نماز همانا كه ستون دين شماست. خدا را! خدا را! درباره خانه خدا، تا هستيد آن را خالی مگذاريد زيرا اگر كعبه خالی شود مهلت داده نمی شويد. خدا را! خدا را! درباره جهاد با اموال و جانها و زبانهای خويش در راه خدا. بر شما باد به پيوستن با يكديگر و بخشش همديگر، مبادا از هم روی گردانيد و پيوند دوستی را از بين ببريد، امر به معروف و نهی از منكر را ترك نكنيد كه بدان شما بر شما مسلط می گردند، آنگاه هر چه خدا را بخوانيد جواب ندهد. (سپس فرمود؛ )
2⃣ سفارش به رعايت مقرّرات عدالت در قصاص
🔻 ای فرزندان عبدالمطلب! مبادا پس از من دست به خون مسلمين فرو بريد و بگوييد: اميرمؤمنان كشته شد، بدانيد جز كشنده من كسی ديگر نبايد كشته شود. درست بنگريد، اگر من از ضربت او مردم، او را تنها يك ضربت بزنيد و دست و پا و ديگر اعضای او را مبريد، من از رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلم) شنيدم كه فرمود: (بپرهيزيد از بريدن اعضای مرده هر چند سگ ديوانه باشد.)
┄═❁🍃❈🌼🍃🌼❈🍃❁═┄
📜 #نامه46 :نامه به يكی از فرماندهان خود
🔹مسؤوليت فرمانداری و اخلاق اجتماعی
🔻پس از ياد خدا و درود، همانا تو از كسانی هستی كه در ياری دين از آنها كمك می گيرم و سركشی و غرور گناهكاران را درهم می كوبم و مرزهای كشور اسلامی را كه در تهديد دشمن قرار دارند حفظ می كنم، پس در مشكلات از خدا ياری جوی و درشت خویی را با اندك نرمی بياميز، در آنجا كه مدارا كردن بهتر است مدارا كن و در جایی كه جز با درشتی كار انجام نگيرد درشتی كن، پر و بالت را برابر رعيت بگستران، با مردم گشاده روی و فروتن باش و در نگاه و اشاره چشم، در سلام كردن و اشاره نمودن با همگان يكسان باش، تا زورمندان در ستم تو طمع نكنند و ناتوانان از عدالت تو مايوس نگردند، با درود.
┄═❁🍃❈🌼🍃🌼❈🍃❁═┄
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
🔴 تزریق واکسن 💉 برکت به #امام_خامنه ای صبح روز جمعه ۴ تیر ۱۴۰۰
#واکسن 💉
🔻حضرتآیت الله خامنه ای پس از تزریق واکسن: 👇🏿
📍با تشکر از همه دستاندرکارانی که با دانش، تجربه و کوشش علمی و عملی خود کشور را از این افتخار ملی برخوردار کردند،
🔻ایشان خاطر نشان کردند: 👇🏿
من اولاً مایل نبودم از واکسن غیرایرانی استفاده کنم
بنابراین گفتم منتظر واکسن ایرانی میمانم
📍 چرا که باید این افتخار ملی را پاس بداریم و تا وقتی امکان پیشگیری و علاج در داخل وجود دارد، چرا از آن استفاده نکنیم؟
#کو_ایران_برکت
🔵کوو ایران برکت یک نمونه واکسن کووید-۱۹ است که توسط گروه صنعتی #ایرانی #شفا_فارمد، از شرکتهای وابسته به گروه دارویی برکت به مالکیت 📍ستاد اجرایی فرمان امام تولید شدهاست.
🔹 کووایران برکت در ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ از سوی سازمان غذا و داروی ایران مجوز دریافت کردهاست
#پاسخ_بتمام_شبهات_واکسن
#تزریق_دوز_یادآور
🖋ا. ع
با#قرآن آغاز کنیم
👇خدا بهترین منتقم و یاری رسان مومنین
[سوره الروم (30): آيه 47]
وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِكَ رُسُلاً إِلى قَوْمِهِمْ فَجاؤُهُمْ بِالْبَيِّناتِ فَانْتَقَمْنا مِنَ الَّذِينَ أَجْرَمُوا وَ كانَ حَقًّا عَلَيْنا نَصْرُ الْمُؤْمِنِينَ (47)
و البتّه ما پيش از تو پيامبرانى را به سوى قومشان فرستاديم، پس آنان دلايل روشن براى مردم آوردند، (برخى ايمان آوردند و بعضى كفر ورزيدند) پس، از كسانى كه مرتكب جرم شدند انتقام گرفتيم، و (مؤمنان را يارى كرديم كه) يارى مؤمنان حقّى است بر عهدهى ما.
✴️☘️امام خامنه ای ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
امروز شما ملاحظه میكنید دشمنان ما خیال میكنند كه بهخاطر فشار تحریم و محاصرهی اقتصادی، ملّت دستهایش را در مقابل آنها بالا برده و تسلیم شده؛ نه آقا، اشتباه میكنید. این ملّت، ملّتی كه دستهایش را به علامت تسلیم بالا ببرد نیست.
در شرایطی سختتر از این [هم]، این ملّت تسلیم نشده است. یك نمونهی واضحِ روشن غیرقابل انكار هشت سال جنگ تحمیلی است؛ شوخی است؟ هشت سال! همهی قدرتهای بزرگ جهانی به یك مجرمی كمك كنند كه علیه كشور و ملّت كار بكند و این ملّت بر همهی آنها فائق بیاید؛ این كار كوچكی است؟ این چیز كمی است؟
آنجا هم «وَ كانَ حقًّا عَلَینا نَصرُ المُؤمِنین»بود، آنجا هم همین عزم راسخ، تصمیم قاطع، آوردن موجودیِ خداداده به میدان عمل و صحنهی عمل، گرهها را یكی یكی باز كرد. ما روز اوّل جنگمان با یك سال بعد،با دو سال بعد، با سه سال بعد مگر یكی بود؟
پی در پی گشایشها بهوجود آمد، همهی دنیا دیدند كه آمریكا، شورویِ آن روز، اروپا، ناتو، انگلیس، دیگران از رژیم بعثی حمایت كردند، از صدّامِ مجرم حمایت كردند، بلكه او بتواند تجاوزی ماندگار به كشور عزیز ما داشته باشد؛ و او ناكام بعد از هشت سال، بدون اینكه بتواند یك وجب به خواستهی خودش نزدیك بشود، با آن همه خسارت و با آن همه كشته و با آن همه بیآبرویی بینالمللی مجبور به عقبنشینی شد. امروز هم همین است؛ امروز هم مقابلهی با دشمنیهای دشمن و رفع همهی این گرفتاریها، با ایستادگی ملّت، با تكیه بر تواناییهای درونی كشور، با اعتماد به خدایی كه دلها را اینجور آماده كرده است و به این جهت هدایت كرده است، ممكن است.
✍#بازیاد_رجبعلی
قرآن کریم داستان عفاف زن را لطیف تر تعبیر می کند یا عفاف مرد را؟
✅ یوسف، جلوه عفاف
قرآن كريم در مقام بيان قوه جاذبه ومعرفى ملكه عفاف هم تمثيل از مرد (۱) مى آورد و هم از زن (۲)، حال بايد ديد كه آيا مرد در اين صحنه عفيفانه تر تجلى نموده، يا زن در اين مقام بيان عفيفانه تر آورده است؟
يوسف صديق سلام الله عليه و حضرت مريم سلام الله عليها مزاياى ارزشى فراوانى داشتند كه قرآن نقل مى كند. اما آنچه در اين مبحث مورد توجه است، وجود ملكه عفاف در آنها است. هم يوسف مبتلا شد ودر اثر عفاف، نجات پيدا كرد، وهم مريم امتحان شد و در پرتو عفاف نجات يافت، مهم اين است كه عكس العمل هريك از اين دو معصوم چگونه بوده است. هنگامى كه وجود مبارك يوسف سلام الله عليه آزمون مى شود، قرآن تا اين جا تعبير دارد كه مى فرمايد: «همت به وهم بها لولا ان راى برهان ربه » (۳) آن زن قصد او كرد واو نيز اگر برهان پروردگار را نديده بود آهنگ او مى كرد. يعنى سخن در مقام فعل نيست، در مرحله مقدمات هم نيست بلكه در نشئه اهتمام است و اين مرحله سوم است. مراد از مرحله اهتمام در اين جا، همان است كه آن زن مصرى، همت گماشت و همتش در حد تعقيب يوسف... به فعليت رسيد. ولى يوسف صديق عليه السلام نه تنها مرتكب حرام نشد و نه تنها مقدمات حرام را آماده نكرد، بلكه قصد وهمت وخيال هم در ميان نبود. به دليل اين كه آيه شريفه، همت وقصد حضرت را تعليق به چيزى كرد كه حاصل نشد و فرمود: «وهم بها لولا ان راى برهان ربه » چون برهان رب را ديد، قصد نكرد. شواهد فراوان ديگرى هم هست كه ذات اقدس آله از يوسف... به عنوان بنده طاهر ومعصوم ياد كرده است. مثل آن جا كه فرمود: «انه من عبادنا المخلصين » (۴) اين صغراى قياس است، وكبراى قياس همان است كه شيطان گفت: من نسبت به بندگان مخلص تو راه نفوذ ندارم. (۵) بنابراين، به اعتراف شيطان، يوسف صديق منزه از اين گزند بود، چه اين كه وقتى مفتريان دامن پاك يوسف را متهم كردند، سرانجام اعتراف نمودند وگفتند: «الان حصص الحق انا راودته عن نفسه » (۶) اكنون حق پديدار گشت، من، از او كام خواستم.
وذات اقدس اله نيز به نزاهت وقداست يوسف عليه السلام شهادت داد و فرمود: نه تنها يوسف به طرف بدى نرفت، بلكه بدى به طرف يوسف نرفت، در آن جا كه فرمود: كذلك لنصرف عنه السوء والفحشاء (۷) اين گونه بدى وپليدى را از او برگردانيم. قرآن نمى گويد: «لنصرفه عن السوء»، ما او را از گناه باز داشتيم بلكه مى گويد: به گناه اجازه نداديم كه به سراغ او برود.
✅ مريم، آموزگار عفّت
حضرت مريم از لحاظ ملكه عفاف بودن، ياهم سطح يوسف صديق عليه السلام است كه خدا از او به عنوان عبد مخلص ياد كرد و فرمود: انه من عبادنا المخلصين و يا از او بالاتر است. توضيح مطلب اين است كه وقتى از عفاف مريم سخن به ميان مى آيد، سخن از همت به وهم بها لولا ان راى برهان ربه نيست. سخن اين نيست كه اگر مريم، دليل الهى را مشاهده نمى كرد، مايل بود. بلكه سخن آن است كه: قالت اني اعوذ بالرحمن منك ان كنت تقيا (۸) مريم گفت: اگر پرهيزكارى، از توبه خداى رحمان پناه مى برم. نه تنها خودش ميل ندارد، آن فرشته را هم كه به صورت بشر متمثل شده، نهى از منكر مى كند ومى گويد: اگر تو با تقوايى، دست به اين كار نزن. وقتى ذات اقدس اله مى فرمايد: فارسلنا اليها روحنا فتمثل لها بشرا سويا (۹) پس روح خود را به سوى او فرستاديم. پس چون بشرى خوش اندام بر او نمايان شد. اين گونه ادامه نمى دهد كه اگر او دليل الهى را نمى ديد، ميل پيدا مى كرد و قصد مى نمود، بلكه مى فرمايد: قالت اني اعوذ بالرحمن منك ان كنت تقيا؛ اين كلمه ان كنت تقيا به عنوان امر به معروف و نهى از منكر است، يعنى تو بپرهيز. مثل اين كه ذات اقدس اله به ما مى فرمايد: اين كار را انجام ندهيد ان كنتم مؤمنين (۱۰) ما اين تعبير را در قرآن زياد داريم، كه به نوبه خود تعبير ارشادى و راهنمايى است. يعنى اگر مؤمنيد، برابر ايمانتان عمل كنيد. در اين جا نيز مريم به فرشته متمثل مى فرمايد: اگر باتقوايى دست به اين كار نزن، من كه دستم بسته است، تو هم دستت را ببند.
آیا اين تعبير لطيف تر از تعبير يوسف نيست؟
درباره يوسف، ذات اقدس اله فرمود: اگر برهان رب را نمى ديد، قصد گناه مى كرد، ولى چون برهان رب را ديد، قصد نكرد، اما درباره مريم نه تنها نسبت به خودش، سخن از قصد نيست، بلكه فرشته متمثل را نيز از اين قصد نهى مى كند.
منبع: کتاب زن در آیینه جلال و جمال؛ آیت الله جوادی آملی؛ کتابخانه تبیان
۱- حضرت یوسف علی نبینا و آله و علیه السلام
۲- حضرت مریم سلام الله علیها
۳- يوسف، ۲۴.
۴- يوسف، ۲۴.
۵- حجر، ۴۰.
۶- يوسف، ۵۱.
۷- يوسف، ۴۲.
۸- مريم، ۱۸.
۹- مريم، ۱۷.
۱۰- آل عمران، ۱۳۹.
آقایان مسئول در جمهوری اسلامی!
اگر با مستمسک قانون به برخورد و مقابله با کشف حجاب و هنجارشکنی برنخیزید بزودی هر روز شاهد زدوخورد ناهیان از منکر و هنجارشکنان ضدحجاب خواهیم بود!
گزارش موضوعات مهم نامه ۴۷ تا ۴۶.mp3
3.34M
🔊 گزارش موضوعات مهم نامه ۴۷ تا نامه ۴۶
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
🌹 طرح «باعلی تا مهدی» علیهما السلام
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄
▪️افتاده بود زندان.
شکنجهها امانش را بریده بود.
طاقتش به آخر رسید.
متوسّل شد.
خواب پیامبر خدا را دید.
پیامبر صلی الله علیه وآله راه چاره را نشانش داد.
فرمود:
«هر وقت کارد به استخوانت رسید...»
👈 #داستان_توسل ابوالوفاء شیرازی 👇
📚 #احکام_شرعی📚
#سوآل👇
اگر قبل از وضو گرفتن دستها را تا مچ شسته باشیم آیا هنگام وضو گرفتن شستن دست ها از آرنج تا مچ کافى است؟
#جواب👇
خیر، کافی نیست، بلکه باید بعد از شستن صورت، تمام دست شسته شود و اگر تنها تا مچ را بشویید، وضویتان باطل است."
♥️اَلَّلهُمـّ؏جِّل لِوَلیــِـــڪَ الفَـرَجــــ
🍀🌷🍀🌷🍀🌷🍀🌷🍀
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓چگونه عفاف خود را حفظ ڪنیم؟
🎙️حجت الاسلام #عالی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥رهبر انقلاب،: حجاب یک ضرورت شریعتی است اماکسانی که حجاب کامل ندارند را نباید متهم به بیدینی و ضد انقلابی کرد
✨بسم رب الشهدا والصدیقین✨
ختم #نهج_البلاغه در ۱۹۲ روز، امروز تقدیم به روح پاک و مطهر سردار شهید پرویز اسلامیان
🌹سهم امروز نهج البلاغه :
🔻از نامه ۴۷ تا نامه ۴۶
🔈 ختم گویای #نهج_البلاغه در ۱۹۲ روز. (صوتی)
🔻فرستادن پنج گل صلوات
بہ نیت سلامتی و تعجیل در فرج آقا امام زمان «عج»
اميرالمؤمنين علي عليه السلام:
اگر سه چيز را در زندگيتان اصلاح كنيد، خداوند سه چيز ديگر را براي شما اصلاح ميكند:
1️⃣ باطنت را اصلاح كن خداوند ظاهرت را اصلاح ميكند و خوبيات را سر زبانها مياندازد
2️⃣ رابطهات را با خدا اصلاح كن، خداوند رابطهات را با مردم اصلاح ميكند و باعث احترام خلق به تو ميشود
3️⃣ آخرتت را اصلاح كن، خداوند امر دنياي تو را اصلاح ميكند.
📚 خصال سیخ صدوق
🔴 #پوستر | سرداری را از بوسیدن کف پای مادر داشت.
#عین_الاسد
#انتقام_سخت
#اقتدار_امنیت
#سرداردلها
#جانفدا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🥺 تبرج میان محجبه ها
📛 حجاب لاکچری!!!
✍️ معنای اصطلاحی تبرّج برگرفته از آیة ۳۳ سوره احزاب است: وَقَرْنَ فِي بُيُوتِكُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيَّةِ الْأُولَىٰ ۖ: (ترجمه: و در خانههايتان قرار گيريد و مانند روزگار جاهليت قديم، زينتهاى خود را آشكار مكنيد...)*
👈🏻 این آیه خطاب به همسران پیامبر(ص) است، اما در تفاسیر همه زنان را مشمول این حکم دانستهاند.
✍️ گذشته از این، بنا بر دیگر شواهد قرآنی، به ویژه آیه ۳۵ سوره احزاب که هم مردان و هم زنان مسلمان و مؤمن، مورد خطاباند و از آنجا که مردان مسلمان نیز ملزم به رعایت حدود شرعیاند، تبرّج فقط منحصر به زنان نمیتواند باشد و همگی باید حیا و عفت داشته باشند و رفتار شایسته ای که نشان دهنده ی شخصیت شان است از خود بروز دهند.
═✧❁🌸❁✧═
#اینفوتبیان | آثار منفی فخر فروشی در قرآن
🔸فخر فروختن یکی از عادتهای غلط تو رفتار روزمره است که حتی در آیات الهی و روایات دینی هم مورد سرزنش قرار گرفته