🔆متن شبهه:
گرگ اگر هوس گوشت کند
پوست شکار برایش مهم نیست.
حجاب باید باطنی باشد نه ظاهری
از نسل آلودهی من گذشت؛
به فرزندان خود خوب دیدن را بیاموزید.
🔆پاسخ شبهه:
1⃣برخی ممکن است ندانند ولی برخی با مقاصد روشن چنین میگویند.همانطور که انسان عاقل، با کت و شلوار یا دامن داخل استخر نمیرود، یک عاقل نیز با مایو وسط خیابان راه نمیرود، آنهم با این توجیه که "ظاهر مهم نیست،باطن مهم است!"
2⃣چطور میشود که"ظاهر"در عدم رعایت شئونات برایشان مهم است اما در رعایتش مهم نیست؟اگر ظاهر مهم نیست،پس چراساعتها به آن میرسند تا به مجلسی روند و یاحتی برای خرید سبزی وسیبزمینی به ترهبار روند؟ اما وقتی بحث از رعایت شئونات میشود،"ظاهر"مهم نیست و باطن مهم است؟! یک آقاپسر شلوار فاقکوتاه میپوشد و تا دو نفر را میبیند، از پشت تا زمین خم میشود و یک دختر خانم استرچی میپوشد که یک میکرون هم با پوست بدنش فاصله ندارد، بعد میگویند: «ظاهر مهم نیست، باطن مهم است»! خب این همین باطنش است که بیرون ریخته شده. اگر واقعاً برایش مهم نیست، خب رعایتکند.
3⃣ظاهر و باطن انسان، جدا و بیارتباط و بدون تأثیر بر یک دیگر نیستند؛ بهعنوان مثال اگر کسب علم و معرفت، امری باطنی باشند، ورودیها با همین چشم و گوش ظاهری است، و اگر خیرخواهی باطنی باشد، در همین رفتار"ظاهری" ظهور و بروز دارد؛ و اگر خواب و خوراک و استراحت بدن و... ظاهری باشد، در روح و روان تأثیر مستقیم دارد.رابطهی "ظاهر و باطن"، رابطه روح و جسم است. هیچکس نمیگوید: مهم نیست که این آقا یا خانم، استخوانهایش شکسته، یا دست و پایش ورم کرده، یا چشمش کم سو شده...، همین که هنوز روح دارد و زنده است کافیست. چنانکه کسی نمیگوید: مهم نیست که این فرد مُرده است، مهم این است که سنّش جوان است، ظاهرش زیباست و اندامش سالم است.
4⃣کجا ظاهر مهم نیست؟
آنجایی که ظاهر را اصل و هدف و همه چیز بگیرند و باطن را رها کنند، یا ظاهر را برای ریا و فریب مردم بیارایند، یا آنجا که فقط بصورت ظاهری توجه شود و تمام همّوغمّ صورت ظاهری هرچیزی باشد. در واقع میگویند: "ظواهر نه فریبت بدهند و نه تو با ظواهر دیگران را بفریب"
«از زندگى دنيا، ظاهرى را میشناسند، حال آنكه از آخرت غافلند» (الرّوم/۷
5⃣در اسلام، اصل روح و ساختار باطنی انسان است اما تمامی احکام اسلام با همین اعضای ظاهری عمل میشود؛ چرا که ورودی به باطن، از ظاهر است و ظهور باطن نیز در ظاهر است.
نماز، طهارت، روزه، حج، حجاب، جهاد، تعاملاتتجاری و... همه صورت ظاهری دارند، حتی رعایت ادب و حفظ فرهنگ اصیل نیز با اعمال ظاهری محقق میگردد؛ چرا که همین رفتارهای ظاهری، باطن را میسازند، و همین باطنهاست که در رفتارهای ظاهری بروز پیدا میکند. منتهی تأکید شده که "فقط ظاهر نباشد"، وگرنه جسم بیجان است، بلکه نیّت را برای خدا خالص کنید که حکم روح برای این اعمال ظاهری را دارد. و همچنین تأکید شده فقط باطن نباشد، که آن وقت گمان و وهمی بیش نیست.
«و كسانى كه ايمان آورده، و كارهاى شايسته كردهاند، آنان اهل بهشتند، و در آن جاودان خواهند ماند» (البقره/۸۲)
6⃣در غیر اسلام نیز تمامی آداب، رسوم و فرهنگها در ظاهر پدیدار گردیده و با همین رفتارهای ظاهری شکل گرفته و نهادینه میشوند. خواه خوب باشند یا بد، مثبت باشند یا منفی، مفید باشند یا مضر.حتی ظهورِ و کنترلِ نظم در هر عرصهای، از رفتارهای اجتماعی گرفته تا اقتصادی و سیاسی، در همین "ظاهر" نمایش گذاشته میشود، و البته اثر باطنی دارد و نهادینه میشود. مردم در ممالک گوناگون، به ظاهر قوانین را رعایت میکنند، هم مالیات میدهند و هم نظم ترافیکی دارند و هم لباس فرم، هم آداب و رسوم و...، اما ممکن است در باطن قبول نداشته باشند.
7⃣دو مثال روشن در نیت(باطن) و عمل(ظاهر):
۱)فرض کنید عدهای راوسط بیابان ببرند و به آنها در نهایت چند تا چادر و یک چاه آب بدهند، و بگویند:قصد داشتیم در اینجا شهر بزرگ و زیبایی بارعایت تمامی اصول شهرسازی بسازیم، اماچون ظاهر مهم نیست وهمان قصد باطنی ما کافیست،نساختیم و شما همینجا زندگی کنید!
۲)فرض کنید یک نفر وسط مجلس عزا، بلند شود و برقصد! بعد به معترضین گفته شود که ظاهر مهم نیست، باطن مهم است و او نیز در باطن متأثرِ از این مصیبت میباشد، پس مانع رقصیدن او وسط مجلس عزا نشوید، دموکرات باشید، هرکس دلش خواست گریه کند و هرکس دلش خواست برقصد. مهم باطن است.مردم خواهند گفت: یا دروغ میگوید و میخواهد نظم این جمع را برهم زند و اهانت کند یا دیوانه است.
• پس ظاهر نیز چون باطن، از درجه اهمیت ویژه خود برخوردار میباشد و تأثیرگذار در باطن است، چنانکه باطن نیز در ظاهر پدیدار میشود.
🔹در عصر ظهور احکام دینی چگونه اجرا میشوند؟
✳️اولین مرحله رسالت امام موعود، #تحریف_زدایی از ساختار دین در حوزه معرفت دینی است؛ آموزههای دینی در طول تاریخ آرامآرام به فراموشی سپرده میشوند و یا منحرف میگردند. ازاینرو وظیفه اصلی حضرت، احیای احکام فراموش شده و پاککردن زنگار از چهره مقدس دین اسلام است تا طعم دینداری به ذائقه دینداران شیرین افتد و از ثمره دینداری بهره ببرند.
✳️مرحله بعدی، اجرای صحیح احکام دین است؛ با انجام اعمالی چون:
⚜. اجرای حد بر #ربا_خواران و غاصبان حقوق و اموال مردم؛
⚜. پیراستن تزیینات و تشریفات از ساختار مساجد؛
⚜. كشیدن خط بطلان بر تفسیرهای غلط و تأویلهای ناصواب از آیات و ارائه تفسیر صحیح؛
⚜ احیای بخشهای متروک مانده از کتاب و سنت پیامبر و سیره امامان.[۱]
📚الغیبة، نعمانی، ص۲۵۳ و ص۲۳۱
✨﷽✨
🌼چگونه براي خودم و فرد ديگري که مثلا غيبتش را کرده ام، استغفار بگويم؟
✍️پاسخ:
الف: استغفار برای خودتان را می توانید با جملات استغفر الله ربی و اتوب الیه، الهی العفو، داشته باشید.
ب: اگر حق الناسی مانند غیبت به گردن دارید و در صدد جبران آن هستید بايد از آن فرد حلاليت بطلبد،
اگر حلاليت طلبيدن، موجب ايجاد اختلاف و كينه و نزاع مي شود، لازم نيست حلاليت طلبيد، بلكه بايد توبه و استغفار كرد، و براي آن فرد نيز استغفار و طلب بخشش كرد، «سُئِلَ رَسُولُ اللَّهِ ص مَا كَفَّارَةُ الِاغْتِيَابِ قَالَ تَسْتَغْفِرُ لِمَنِ اغْتَبْتَهُ كَمَا ذَكَرْتَهُ (1) از پيامبر سوال شد كه كفاره و راه جبران غيبت كردن چيست؟ فرمودند: اين است كه هر وقت ياد آن فردي كه غيبتش را كردي، افتادي، برايش استغفار كني. »
و با انجام كارهاي خير مانند صلوات فرستادن، قرآن خواندن، و هديه ثواب آن كارها به آن فرد كم كم اثرات بد آن را از بين برد. پس هر جا حلاليت طلبيدن باعث مفسده بيشتر مي شود ، لازم نيست حلاليت بطلبيد، توبه و استغفار كافي است.
📚 شيخ صدوق، من لا يحضره الفقيه، انتشارات جامعه مدرسين قم، 1413 ه.ق، ج 3، ص 377.
7.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥تمام خیرات از جانب خدا و از مسیر سیدالشهداء(ع) است
✅اثر دعای مادر
✍از عارفی بزرگ، پرسیدند: این مقام ارزشمند را چگونه یافتی؟ گفت:شبی مادر از من آب خواست. نگریستم، آب در خانه نبود. کوزه برداشتم و به جوی رفتم که آب بیاورم. چون باز آمدم، مادر خوابش برده بود. پس با خویش گفتم:«اگر بیدارش کنم، خطاکار خواهم بود.» آن گاه ایستادم تا مگر بیدار شود. هنگام بامداد، او از خواب برخاست، سر بر کرد و پرسید:چرا ایستاده ای؟! قصه را برایش گفتم. او به نماز ایستاد و پس از به جای آوردن فریضه، دست به دعا برداشت و گفت:«خدایا! چنان که این پسر را بزرگ و عزیز داشتی، اندر میان خلق نیز او را عزیز و بزرگ گردان».
4_5816550187497162854.mp3
11.87M
#مداحی_بسیار_زیبا
⚜ در وصف حال منتظران ظهور
🎤 سید وحید سیدی
⚘اللهم عجل لولیک الفرج⚘
#اتحاد_رمز_ظهور
9⃣3⃣ قسمت سی و نهم ام، بخش دوم
💠وفای به عهد یا💠
💠دوازدهمین وسیله ی محبوبیت💠
قرآن به مردم جهان دستور می دهد که باید به عهد خود وفا نمایید، زیرا روز قیامت از آن سؤال می شود و در وصف مردم با ایمان فرموده:
مؤمنین وقتی قراردادی با کسی بستند وفا میکنند.
حضرت علی ابن موسی الرضا (علیه السلام) فرمود:
ما خاندانی هستیم که قراردادهای خود را به منزله ی دِین برای خود فرض می کنیم، چنانچه پیغمبر خدا (صل الله علیه و آله) هم اینگونه عمل می نمود.
و باز پیغمبر اسلام (صل الله علیه و آله) فرمود:
کسی که به وعده ی خود وفا نمی کند، دارای دین کاملی نیست.
حضرت صادق(علیه السلام) فرمود:
کسی که سه صفت را دارا باشد رعایت چهار حق از او بر مردم لازم می گردد و آن سه صفت اینست:
1⃣ اگر سخن می گوید دروغ نگوید
2⃣ در دوستی و رفاقت با مردم هیچ گاه به آنها ظلم نکند.
3⃣ وقتی که وعده ای داد تخلف ننماید.
برای اینچنین کسی واجب است که در میان مردم عدالت و جوانمردی او ظاهر شود و غیبت او بر آنان حرام گردد و رفاقت و دوستی با او بر دیگران واجب شود.
خلاصه اینکه بقدری روایت در این خصوص فراوان است که دیگر جایی برای مخالفین باقی نمی ماند که معتقدند«معلوم نیست خلف وعده گناه باشد»
اما دلیل دوم که خلف وعده دروغ نیست،البته تا حدی صحیح است چون وقتی انسان به کسی می گوید که من فردا خدمت شما میرسم در وقت گفتن این کلام ممکن است سه گونه قصد برای او تصور نمود.
◀️ ادامه دارد.....