┄═❁❀❈🌿🌸🌿❈❀❁═┄
📣 خطبه ۹۶
📣 وصف خدا و رسول
1⃣ خداشناسی
♦️سپاس خدا را که اوّل است و چيزی پيش از او وجود نداشت و آخر است و پس از او موجودی نخواهد بود، چنان آشکار است که فراتر از او چيزی نيست و چنان مخفی و پنهان است که مخفی تر از او يافت نمی شود.
2⃣ ويژگی های پيامبر (صلی الله علیه و آله وسلم )
♦️قرارگاه پيامبر(صلی الله علیه و آله) بهترين قرارگاه و محل پرورش و خاندان او شريف ترين پايگاه است. در معدن بزرگواری و گاهواره سلامت رشد کرد، دلهای نيکوکاران شيفته او گشته، توجّه ديده ها به سوی اوست. خدا به برکت وجود او کينه ها را دفن کرد و آتش دشمنی ها را خاموش کرد. با او ميان دل ها اُلفت و مهربانی ايجاد کرد و نزديکانی را از هم دور ساخت. انسان های خوار و ذليل و محروم در پرتو او عزّت يافتند و عزيزانی خودسر ذليل شدند. گفتار او روشنگر واقعيّت ها و سکوت او زبانی گويا بود.
┄═❁❀❈🌿🌸🌿❈❀❁═┄
حقوق مالک و برده قسمت سوم.m4a
زمان:
حجم:
2.47M
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم
📚 مرحله اول ختم رساله حقوق امام سجاد علیه السلام
📔 حق ۱۸ و ۱۸ و ۱۹ و ۲۰ : حقوق مالک و برده - قسمت سوم
🍀 اما حق مولای تو، که تو را آزاد کرده این است که بدانی او برای تو مال خود را انفاق کرده تا تو را از ذلت و خواری بردگی و وحشت آن برهاند و به عزّت و سرافرازی آزادی، انس و آرامش برساند. تو را از بند اسارت ملکیت رهایی بخشد و قید بندگی را از تو بگشاید. تا نسیم روح نواز آزادگی، تو را بنوازد و تو را از زندان مقهوریت آزاد نموده مشکلات را از تو دفع نماید و زبان انصاف تو را بگشاید و دنیا را به کامت شیرین کند. تو را مالک خویشت گردانیده و بند اسارت از دست و پایت باز کرده تا برای عبادت پروردگارت آسوده کند و در این راه نقصان مالش را پذیرا شده است. پس بدان که پس از خویشاوندان، او نزدیک ترین مردم در زندگی و مرگ به توست و شایسته ترین افراد برای یاری دادن و کمک کردن و پشتیبانی نمودن. پس به هنگام احتیاج و نیاز وی، خود را بر او مقدم مدار.
630.8K حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 دل انسان مال خداست
📣 آیت الله العظمی مظاهری
📱 instagram.com/almazaheri
🌐 aparat.com/alzahra_isbn
#صوت
🆔 @almazaheri
┄┅✿❀✨ *﷽*✨❀✿┅┄
🍃 *شـــــــرح خـطبــه ٩٨ نـهـجالبـــــلاغـه*🍃
🔻🔻
👈 *مظالم بى حساب بنى اميّه!*
🔰امام(عليه السلام) در اين سخن فشرده خود آينده بنى اميّه را شرح مى دهد.
و فجايع اين حکومت ظالم و ستمگر را در پنج عنوان خلاصه مى کند.
☘️نخست مى فرمايد:
❇️⤵️
🌼« *به خدا سوگند! آنها همچنان به حکومت خود ادامه مى دهند تا آنجا که حرامى را باقى نگذارند،*
*مگر اين که حلال بشمارند و پيمانى (از پيمان هاى الهى و مردمى) نمى ماند مگر اينکه آن را مى شکنند* ».🌼
✅⬇️
بعضى از بزرگان، فهرستى از بدعت هاى بنى اميّه و حرام هايى را که آنها حلال کردند و پيمان هايى را که شکستند، گرد آورى نموده اند،
⬇️⬇️
✳️از مطالعه آنها روشن مى شود که اين قوم بيدادگر، چه بلايى بر سر اسلام آوردند.
🔷🔶🔷🔶🔷
🔰در دومين فاجعه اى که آنها براى مسلمين به وجود مى آورند، اشاره به ظلم گسترده و فراگير آنها کرده، مى فرمايد:
❇️⤵️
🌼« *خانه و خيمه اى باقى نمى ماند مگر اينکه ظلم و ستم شان در آن راه مى يابد و فساد و سوء تدبيرشان، مردم را از خانه هاى خويش فرارى مى دهد* ».🌼
🔶🔷🔶🔷🔶
🔰سپس در بيان فاجعه سوم مى فرمايد:
❇️⤵️
🌼 « *کار حکومت آنها بدانجا مى رسد که مردم دو گروه مى شوند و هر دو گروه گريانند* :
*گروهى براى دينشان و گروهى براى دنيايشان* !»🌼
✅⬇️
آرى! دين باوران به خاطر خطراتى که از سوى اين گروه بازمانده جاهلى، متوجّه دين مى شوند اشک مى ريزند.
⬇️⬇️
✳️و دنيا طلبان به خاطر هجوم ظالمانه آنها به دنياى مردم; چرا که آنها، هم عقايد مردم را غارت مى کردند و هم دنيايشان را.
🔷🔶🔷🔶🔷
🔰در بيان چهارمين فاجعه مى فرمايد:
❇️⤵️
🌼« *در اين حکومت خودکامه، کار به قدرى سخت مى شود که شما همچون برده اى خواهيد بود که به يارى ارباب (ظالم وستمگرش) بر مى خيزد;*
*در حضور ناگزير از اطاعت است و درغياب از او بدگويى مى کند*!».🌼
🔷🔶🔷🔶🔷
🔰در بيان پنجمين و آخرين فاجعه مى فرمايد:
❇️⤵️
🌼« *اين حکومت ظالم و بيدادگر تا آنجا پيش مى رود که هر کس به خدا اميدوارتر (و نزديک تر) است، بيش از همه رنج و مصيبت مى بيند* ».🌼
✅⬇️
از يک حکومت جنايتکار و ستم پيشه و فاقد دين و اخلاق غير از اين انتظار نمى رود که هر کس پاک تر است در آن حکومت جام بلا و مصيبت بيشترى به او مى دهند.
🔶🔷🔶🔷🔶
🔰در پايان اصحاب و يارانش خود را در برابر حوادث دردناکى که در پيش دارند با اين جمله دلدارى مى دهد;
مى فرمايد:
❇️⤵️
🌼« *اگر خداوند براى شما عافيت و سلامت پيش آورد (و از اين امواج خطرناک در امان بوديد،*
*اين نعمت الهى را) بپذيريد (و خدا را شکر گوييد) و اگر (طوفان حوادث شما را گرفت و) به رنج و ناراحتى گرفتار شديد، شکيبا باشيد! که «سرانجام نيک براى پرهيزکاران است* !»🌼
⚜️✨⚜️✨⚜️✨⚜️
خادمین امیرالمومنین(ع)(۶)👇
https://chat.whatsapp.com/EwB2NTu5EdF77l2lCbeIVN
🍃🍃🍃🍃
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
✅پرسش:
💢در قرآن آيه اي هست که مي فرمايد هر کس دنيا بخواهد دنيا مي دهيم و هر کس آخرت بخواهد آخرت مي دهيم
اگر اينگونه است پس چرا وقتي از خدا دنيا مي خواهيم نمي دهد؟
✍️پاسخ:
✅در قرآن مي فرمايد مَّن كَانَ يُرِيدُ الْعَاجِلَةَ عَجَّلْنَا لَهُ فِيهَا مَا نَشَاءُ لِمَن نُّرِيدُ ثُمَّ جَعَلْنَا لَهُ جَهَنَّمَ يَصْلَىهَا مَذْمُومًا مَّدْحُورًا اسراء آيه 18.
🔰آن کس که (تنها) زندگي زودگذر (دنيا) را ميطلبد، آن مقدار از آن را که بخواهيم -و به هر کس اراده کنيم- ميدهيم؛ سپس دوزخ را براي او قرار خواهيم داد، که در آتش سوزانش ميسوزد در حالي که نکوهيده و رانده (درگاه خدا) است.
♻️در اين آيه نمى گويد هر كس به دنبال دنيا برود، به هر چه بخواهد مى رسد، بلكه دو قيد براى آن قائل مى شود، اول اينكه تنها بخشى از آنچه را مى خواهد به آن مى رسد، همان مقدارى را كه ما بخواهيم (ما نشاء).
ديگر اينكه : همه افراد به همين مقدار نيز نمى رسند، بلكه تنها گروهى از آنها به بخشى از متاع دنيا خواهند رسيد، آنها كه بخواهيم (لمن نريد).
🔅و به اين ترتيب نه همه دنيا پرستان به دنيا مى رسند و نه آنها كه مى رسند به همه آنچه مى خواهند مى رسند، زندگى روزمره نيز اين دو محدوديت را به وضوح به ما نشان مى دهد، چه بسيارند كسانى كه شب و روز مي دوند و به جائى نمي رسند، و چه بسيار كسانى كه آرزوهاى دور و درازى در اين دنيا دارند كه تنها بخش كوچكى از آنرا بدست مى آورند.
🌱و اين هشدارى است براى دنيا پرستان كه اگر خيال كنيد آخرت را به دنيا بفروشيد به تمام هدف تان نائل مى شويد، اشتباه بزرگى كرده ايد، بلكه گاهى هيچ و گاه به كمى دسترسى پيدا مى كنيد.
🍀و اصولا دامنه آرزوهاى انسان آنقدر گسترده است كه با محدوديت جهان ماده قابل اشباع نيست ، تمام دنيا را به يكنفر بدهند، بسيار مى شود كه اشباع نمى گردد.
🔹اما آنها كه تلاش مى كنند و به هيچ نمى رسند، ممكن است به دلائل مختلفى باشد يا بخاطر آنست كه هنوز اميد بيدارى و نجاتشان است ، و خدا به آنها محبت مى كند، و يا به خاطر آنست كه اگر به جائى برسند آنچنان طغيان مى كنند كه عرصه را بر خلق خدا تنگ مى نمايند.(1)
📚1. تفسير نمونه ذيل آيه مربوطه.
خادمین امیرالمومنین(ع)
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 📚 مرحله اول ختم رساله حقوق امام سجاد علیه السلام 📔 حق ۱۸ و ۱۸ و ۱۹ و ۲۰
❇️ ادامه شرح حقوق مالک و برده
🔻🔻🔻
✴️ آزادی بردگان
✅ اسلام برنامه وسیعی برای آزاد شدن بردگان تنظیم کرده است که اگر مسلمانان آن را عمل میکردند، در مدتی نه چندان زیاد همه بردگان تدریجاً آزاد و جلب جامعه اسلامی می شدند.
🍀 روش این برنامه ها چنین است: 🔻🔻🔻
🔵 الف: یکی از مصارف هشتگانه زکات در اسلام خریدن بردگان و آزاد کردن آنها است.
" وَ فِی الرِّقابِ " و به این ترتیب یک بودجه دائمی و مستمر برای این امر در بیتالمال اسلامی در نظر گرفته شده که تا آزادی کامل بردگان ادامه خواهد داشت.
🔴 ب: برای تکمیل این منظور مقرراتی در اسلام وضع شده که بردگان طبق قراردادی که با مالک خود می بندند بتوانند از دسترنج خود آزاد شوند.
🔵 ج: آزاد کردن بردگان یکی از مهمترین عبادات و اعمال خیر در اسلام است،
و پیشوایان اسلام در این زمینه پیش قدم بودند تا آنجا که
💠 در حالات حضرت علی علیه السلام نوشته اند: 🔻
🔸" هزار برده از دسترنج خود آزاد کردند. "
📚( بحار ج ۴۱ ص ۴۳ )
🔴 د: پیشوایان اسلام بردگان را به کمترین بهانه ای آزاد می کردند تا سرمشقی برای دیگران باشند تا آنجا که یکی از بردگان امام باقر علیه السلام کار نیکی انجام داد.
💠 امام علیه السلام فرمود:🔻
🔹 " برو تو آزادی که من خوش ندارم مردی از اهل بهشت را به خدمت خود در آورم. "
📚( وسائل ج ۱۶ ص ۳۲ )
💠 در حالات امام سجاد علیه السلام آمده است: 🔻🔻
🛑 خدمتکارش آب بر سر حضرت می ریخت، ظرف آب افتاد و حضرت را مجروح کرد،
امام علیه السلام سر را بلند کرد
خدمتکار گفت: 🔻
✳️ "وَ الکاظِمینَ الغَیظَ "
(سوره آل عمران آیه ۱۳۴)
💠 حضرت علیه السلام فرمود:
🔸 " خشم را فرو بردم. "
🔹عرض کرد: " وَ العافینَ عَنِ النّاسِ "
(سوره آل عمران آیه ۱۳۴)
💠 فرمود: " خدا تو را ببخشد. "
🔸 عرض کرد:
" وَاللهُ یُحِبُّ المُحسِنینَ "
(سوره آل عمران آیه ۱۳۴)
💠 فرمود: " برو برای خدا آزادی. "
(نورالثقلین جلد ۱ ص ۳۹)
🔴 ه: در بعضی از روایات اسلامی آمده است: 🔻🔻
⭕️ بردگان بعد از ۷ سال خود به خود آزاد می شوند،
‼️چنان که امام صادق علیه السلام فرمود:🔻🔻
🔸 " کسی که ایمان داشته باشد، بعد از هفت سال آزاد می شود صاحبش بخواهد یا نخواهد شد و به خدمت گرفتن کسی که ایمان داشته باشد، بعد از هفت سال حلال نیست. "
📚 (وسایل ج ۱۶ ص ۳۶)
💠 پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:🔻🔻
‼️ " پیوسته جبرئیل سفارش بردگان را به من می کرد تا آنجا که گمان کردم به زودی ضرب الاجلی برای آنها میشود که به هنگام رسیدن آن آزاد میشوند. "
📚(وسائل ج ۱۶ ص ۳۷)
🔵 و: کسی که برده مشترکی را نسبت به سهم خود آزاد کند، موظف است بقیه را نیز بخرد و آزاد کند.
📚 (وسائل ج ۱۶ ص ۳۷)
📜 و هرگاه بخشی از برده ای را که مالک تمام آن است آزاد کند، این آزادی سرایت کرده و خود به خود همه آزاد خواهند شد.
📚 (شرایع کتاب عتق)
🔴 ز: هرگاه کسی پدر یا مادر و یا اجداد و یا فرزندان یا عمو یا عمه یا دایی یا خاله، یا برادر یا خواهر یا برادر زاده و یا خواهرزاده خود را مالک شود، فورا آزاد می شوند.
🔵 ح: هرگاه مالک از کنیز صاحب فرزندی شود فروختن آن کنیز جایز نیست و باید بعداً از سهم ارث فرزندش آزاد شود.
🔘 این امر وسیله آزادی بسیاری از بردگان می شد زیرا بسیاری از کنیزان به منزله همسر صاحب خود بودند و از آنها فرزند داشتند.
🔴 ط: کفاره بسیاری از تخلفات در اسلام آزاد کردن بردگان قرار داده شده که کفاره قتل خطا، کفاره ترک عمدی روزه، و کفاره قسم را به عنوان نمونه در اینجا میتوان نام برد.
🔵 ی: پارهای از مجازاتهای سخت است که اگر صاحب برده نسبت به برده اش انجام دهد خود به خود آزاد می شود.
🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀
خادمین امیرالمومنین(ع)(۶)👇
https://chat.whatsapp.com/EwB2NTu5EdF77l2lCbeIVN
🍃🍃🍃🍃
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
@AminikhaahAudioCutter_25 An Sooye Marg (1398-2-14) Daneshgah Ferdosi Mashhad.mp3
زمان:
حجم:
13.26M
🔈 #شرح_و_بررسی_کتاب_آن_سوی_مرگ
📣 حجت الاسلام امینی خواه
📜 جلسه بیست و پنجم
* تفاوت بهشت برزخی و قیامتی
* حضرت آدم ع از کدام بهشت رانده شدند؟
* توصیف بهشت برزخی مادر راوی
* توضیح اصالت وجود و اصالت ماهیت
* ماهیات اعتبارند به استناد آیه سوره نباء
* ظهور و تجلی حقیقت اسمایی ساری و جاری در هستی
* وحدت وجود با زبانی ساده
* نیل از عالم محسوسات به عالم معقولات
* انسان، ظرف مشیت الهی
📆 1398/02/14
⏰ مدت زمان: ۳۱:۳۳
#مشهد
#دانشگاه_فردوسی
❗️برای دریافت مجموع جلسات آن سوی مرگ، از طریق لینک زیر اقدام نمایید
🌐 https://aminikhaah.ir/?p=12
🔔 @Aminikhaah_Media