eitaa logo
خادمین امیرالمومنین(ع)
409 دنبال‌کننده
13.9هزار عکس
7.7هزار ویدیو
257 فایل
🔸🔶 ارتباط با ادمین 🔶🔸 جهت ارائه: ❓سؤالات 📬 انتقادات و پیشنهادات روی آی دی زیر کلیک کنید ⬇️ @Khademin_amiralmomenin ✅ مشتاقانه منتظر پیام های سازنده شما هستیم.
مشاهده در ایتا
دانلود
📜📜📜📜🌿🌹🌿📜📜📜📜 🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 📣 مرحله سوم ختم نهج البلاغه 🔸 سهم سی و چهارم 📚 حکمت ۲۹۹ تا ۳۱۰ 📔 حکمت ۲۹۹ : 💠 آنچه كه بين من و خدا نارواست اگر انجام دهم و مهلت دو ركعت نماز داشته باشم كه از خدا عافيت طلبم، مرا اندوهگين نخواهد ساخت. 🌹 حکمت ۳۰۰ : 💠 (از امام پرسيدند چگونه خدا با فراوانی انسانها به حسابشان رسيدگی می كند؟ حضرت پاسخ داد:) آن چنانكه با فراوانی آنان روزيشان می دهد. (و باز پرسيدند چگونه به حساب انسانها رسيدگی می كند كه او را نمی بينيد فرمود:) همانگونه كه آنان را روزی می دهد و او را نمی بينند.!. 🌹 حکمت ۳۰۱ : 💠فرستاده تو بيانگر ميزان عقل تو، و نامه تو گوياترين سخنگوي تو است! 🌹حکمت ۳۰۲ : 💠 آن كس كه به شدت گرفتار دردی است نيازش به دعا ،بيشتر از شخص تندرستی كه از بلا در امان است، نمی باشد. 🌹 حکمت ۳۰۳ : 💠مردم فرزندان دنيا هستند و هيچ كس را بر دوستی مادرش نمی توان سرزنش كرد. 🌹 حکمت ۳۰۴ : 💠 نيازمندی كه به تو روی آورده فرستاده خداست، كسی كه از ياری او دريغ كند، از خدا دريغ كرده، و آن كس كه به او بخشش كند، به خدا بخشيده است. 🌹 حکمت ۳۰۵ : 💠غيرتمند هرگز زنا نمی کند. 🌹 حکمت ۳۰۶ : 💠 اجل، نگهبان خوبی است. 🌹 حکمت ۳۰۷ : 💠آدم داغدار مي خوابد، اما کسی که مالش غارت شده نمی خوابد. 🌹 حکمت ۳۰۸ : 💠 دوستی ميان پدران سبب خويشاوندی فرزندان است، و خويشاوندی به دوستی نيازمندتر است از دوستی به خويشاوندی. 🌹 حکمت ۳۰۹ : 💠 از گمان مومنان بپرهيز كه خدا حق را بر زبان آنان قرار داده است. 🌹حکمت ۳۱۰ : 💠ايمان بنده ای درست نباشد جز آنكه اعتماد او به آنچه در دست خداست بيشتر از آن باشد كه در دست اوست. 📜🌹🕊 📜🌿🌹
صحیفه سجادیه نیایش دهم.m4a
زمان: حجم: 6.17M
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 📣 مرحله دوم ختم صحیفه سجادیه 🔸سهم روز بیست و چهارم 🤲 دعای دهم
🌸🍃 بسم الله الرحمن الرحيم 📣 مرحله دوم ختم صحیفه سجادیه ❇️ سهم روز بیست و چهارم 📔 دعای دهم ✅ وَ كَانَ مِنْ دُعَائِهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ فِي اللَّجَإِ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى : 🤲 دعای التجاء و پناه بردن به خدای متعال 1⃣اللَّهُمَّ إِنْ تَشَأْ تَعْفُ عَنَّا فَبِفَضْلِكَ، وَ إِنْ تَشَأْ تُعَذِّبْنَا فَبِعَدْلِك 🍀 پروردگارا! اگر بخواهی ما را ببخشی، از فضل توست و اگر بخواهی ما را عذاب کنی، بر اساس عدل توست. َ 2⃣ فَسَهِّلْ لَنَا عَفْوَكَ بِمَنِّكَ، وَ أَجِرْنَا مِنْ عَذَابِكَ بِتَجَاوُزِكَ، فَإِنَّهُ لَا طَاقَةَ لَنَا بِعَدْلِكَ، وَ لَا نَجَاةَ لِأَحَدٍ مِنَّا دُونَ عَفْوِك 🍀 پس بر ما منت گذاشته و عفوت را بر ما آسان ساز، و با گذشت خود، ما را از کیفرت نجات بده؛ زیرا ما طاقت عدل و عدالت تو را نداریم و برای هیچ یک از ما، بدون عفو و گذشت تو راه نجاتی نیست. َ 3⃣ يَا غَنِيَّ الْأَغْنِيَاءِ، هَا، نَحْنُ عِبَادُكَ بَيْنَ يَدَيْكَ، وَ أَنَا أَفْقَرُ الْفُقَرَاءِ إِلَيْكَ، فَاجْبُرْ فَاقَتَنَا بِوُسْعِكَ، وَ لَا تَقْطَعْ رَجَاءَنَا بِمَنْعِكَ، فَتَكُونَ قَدْ أَشْقَيْتَ مَنِ اسْتَسْعَدَ بِكَ، وَ حَرَمْتَ مَنِ اسْتَرْفَدَ فَضْلَكَ فَإِلَى مَنْ حِينَئِذٍ مُنْقَلَبُنَا عَنْكَ، وَ إِلَى أَيْنَ مَذْهَبُنَا عَنْ بَابِكَ، 🍀 ای بی نیازترین بی‌نیاز ها! هم اکنون، ما بندگان در پیشگاه تو ایستاده ایم و من محتاج تر از همه نیازمندانت هستم، پس تهی دستی و نیاز ما را با بخشش و توانگری خویش برطرف ساز و امید ما را با دریغ کردن لطفت قطع مکن" و اگر چنین کنی" کسی را که از تو خوشبختی خواسته، بدبخت ساخته ای و کسی را که از فضل و بخشش تو، کمک خواسته محروم کرده ای. پس در این حالت، به سوی چه کسی رو کنیم؟ و از درگاه تو، به کجا برویم؟ 4⃣ سُبْحَانَكَ نَحْنُ الْمُضْطَرُّونَ الَّذِينَ أَوْجَبْتَ إِجَابَتَهُمْ، وَ أَهْلُ السُّوءِ الَّذِينَ وَعَدْتَ الْكَشْفَ عَنْهُمْ 🍀 پروردگارا! پاک و منزهی تو، ما همان بیچارگانی هستیم که اجابت دعایشان را بر خود واجب کرده ای و گناهکارانی هستیم که رفع گرفتاری را به ایشان وعده داده ای. 5⃣ وَ أَشْبَهُ الْأَشْيَاءِ بِمَشِيَّتِكَ، وَ أَوْلَى الْأُمُورِ بِكَ فِي عَظَمَتِكَ رَحْمَةُ مَنِ اسْتَرْحَمَكَ، وَ غَوْثُ مَنِ اسْتَغَاثَ بِكَ، فَارْحَمْ تَضَرُّعَنَا إِلَيْكَ، وَ أَغْنِنَا إِذْ طَرَحْنَا أَنْفُسَنَا بَيْنَ يَدَيْكَ 🍀 شبیه ترین چیزها به خواسته تو و سزاوارترین کار به بزرگواری و عظمت تو، رحمت آوردن بر کسی است که از تو درخواست رحمت کرده است و رسیدن به فریاد کسی است که از تو فریاد رسی طلبیده است، پس بر زاری و تضرع ما به درگاهت رحم کن و اکنون که خود را در پیشگاهت به خاک افکنده ایم ، بی نیازمان گردان. 6⃣ اللَّهُمَّ إِنَّ الشَّيْطَانَ قَدْ شَمِتَ بِنَا إِذْ شَايَعْنَاهُ عَلَى مَعْصِيَتِكَ، فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ لَا تُشْمِتْهُ بِنَا بَعْدَ تَرْكِنَا إِيَّاهُ لَكَ، وَ رَغْبَتِنَا عَنْهُ إِلَيْكَ. 🍀 پروردگارا! شیطان ما را مورد سرزنش قرار داد، به خاطر این که در معصیت تو، از او پیروی کرده ایم. پس بر محمد و خاندانش درود فرست و اکنون که شیطان را ترک کرده و به سوی تو روی آورده ایم ما را مورد سرزنش شیطان قرار مده. 🌸🍃🌼🍃🌸
❇️ *شرح دعای دهم صحیفه سجادیه* 📝 *آیت الله حسن ممدوحی - شهود و شناخت* ✴️ *فراز اول*   🎇 اللهم ان تشاء تعف عنا فبفضلك ، و ان تشاء تعذبنا فبعدلك . 🎇 *چنين است كه عفو خداوندى از فضل الهيت او نشات مى گيرد، نه شايستگى ها و نيز اگر عقاب فرمايد، محض عدل و دادگرى است نه ظلم و ستم .* 🛑 *شرح* :  🔻🔻 💠 خداوند در قرآن مى فرمايد : ⬅️(بقره ، 268) و نيز ⬅️(نور، 21) و همچنين ⬅️(بقره ، 243) از آيات شريفه فوق مستفاد شد كه⬇️ ✴️ *رشد انسانى معلول فضل خداوند عالم است و خداى تعالى وعده مغفرت و فضل به بندگان خود عطا فرموده* و معلوم است كه اگر رشد و تعالى از ناحيه فضل او باشد، حتما عفو از گناه هم به طريق اولى از فضل او نشاءت مى گيرد. 🔸یعنى *رشد و تكامل ما به فضل خداى متعال باشد، نه بر لياقت ما؛ زيرا خداوند لياقت ما را نيز به رحمت خود افاضه مى فرمايد.* حال چگونه امكان دارد كه عفو از گناه مربوط به لياقت ما باشد. ❇️در اين دعا نويد داده است كه گنهكاران بدانند، *آنچه منشاء عفو است ، فقط فضل خداست* و بايد در جلب فضل و رضاى او بكوشند كه لياقت ما مطرح نيست ، زيرا اگر لياقت ما مطرح بود ياس بر گنهكاران غالب مى شد. ✳️و نيز مى دانيم كه اگر عفو او به شايستگى ما وابسته باشد، پس ما بايد به كسب شايستگى بپردازيم و خداى متعال ملزم به عفو مى گرديد؛ يعنى مى بايست او عفو كند، 🛑اما اگر ما دانستيم كه توفيق كسب شايستگى نيز قبل از كسب لياقت و شايستگى حقى را بر خدا الزام و ايجاب مى كند كه او بايد چنين كارى را انجام دهد و اين مساله از مبدئيت فضل حضرت الهى نشات مى گيرد و سپس عفو مى فرمايد، خواهيم دانست كه عفو او حاكم بر بندگان است و هيچ چيز حقى را بر خدا از ناحيه خلق ثابت نمى كند. ✴️و نيز فضل و رحمت خداى متعال در جزاى بندگان جارى است ؛ ✅ زيرا اولا : *خداى متعال از عذاب كردن عاصيان بى نياز است* . 🔸بدان معنى كه هرگز در كيفر به طغيان گران تلافى و تشفى معنى ندارد؛ 🔷زيرا اين گونه حالات دليل بر انفعال و نقصان است كه ساحت حضرت حق منزه از چنين تصورات غلطى مى باشد. ✅ثانيا : نظام پاداش در جهان آخرت بر سبيل قرارداد نيست ، بلكه مساله چنان است كه قرآن مى فرمايد، وقتى جهنميان به سرنوشت خود مى رسند به آنان خطاب كنند كه هذا ماكنزتم لا نفسكم . ⭕و نيز قرآن كريم فرموده : كل نفس بماكسبت رهينه 🔸 يعنى انسانى گروگان اعمال خويش خواهد بود. 💠 از جملگى آيات كريمه استفاده مى شود كه *پاداش آنان بازتاب اعمال خود آن ها است* . پس در جزاى رفتار بندگان كمترين ظلمى صورت نمى گيرد. ✳️چنان كه در قرآن كريم فرموده : و لا يظلمون فتيلا ⭕و *اگر عذاب كند محض عدل است و اگر عقاب فرمايد، متن حكمت است .* 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 📲 *جهت عضویت* 👇 خادمین امیرالمومنین(ع)(۵)👇 https://chat.whatsapp.com/JwbgQIvzEeG0I4Fm9uIJmT 🍃🍃🍃🍃 خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇 http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
2.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞ضرورت درس آموزی از صبر و استقامت در مکتب امام حسین«ع» 📣 آیت الله العظمی مظاهری 🆔 @almazaheri
❇️ *ادامه شرح دعای دهم صحیفه سجادیه* 📝 *آیت الله حسن ممدوحی - شهود و شناخت* ✴️ *فراز دوم*   🎇 فسهل لنا عفوك بمنك ، و اجرنا من عذابك بتجاوزك ، فانه لا طاقه لنا بعدلك و لا نجاه لاحد منا دون عفوك . 🎇 *خدايا بر ما منت گذارده و عفو خود را نصيب ما گردان و از عذاب خود ما را رهايى بخش ؛ زيرا اگر در حسابرسى به عدل معامله كنى براى احدى از ما نجات نيست ، گذشته از آن كه كسى را طاقت به عذاب تو نخواهد بود.* 🛑 *شرح* :  🔻🔻 ✅ اگر كسى در آيات كريمه قرآن - كه وصف عذاب جهنم را فرموده - دقت كند، خوف و خشيت ، آرامش او را سلب خواهد كرد و خواهد فهميد كه چرا مامور شده ايم تا در دعاها زارى و التماس فراوان كنيم و از خداى متعال طلب مغفرت كرده و عفو بخواهيم . 💠 در قرآن كريم مى فرمايد :(كهف ، 29) 🔻 🔸 *آتشى را در قيامت براى ظالمان افروخته ايم كه هم چنان خيمه اى بزرگ آنان را احاطه مى كند و اگر استغاثه كنند، به آنان آبى عرضه مى شود همانند مس مذاب كه صورت آنان را به شدت مى سوزاند. بد شراب و بد جايگاهى است . و از اين آتش فراگير به سادگى خلاصى ندارند.* ⭕بعضى گفته اند : اقل توقف جهنميان بر حسب آيه شريفه ⬇️ (نباء، 23) سه تا هشتاد سال است و بيچاره انسانى كه در اين جهان اسير آرزوها، عواطف ، احساسات ، شكم و شهوت ، خودخواهى ، اشتباهات و نسيان ها، شياطين انسى و جنى و تسلط هواهاى نفسانى است ، در تمام عمر خود كمترين فرصت را پيدا نمى كند كه براى آينده خود علاجى را بيانديشد و در عين حال دو مامور دقيق بدون اشتباه ناظر بر احوال و اعمال و رفتار انسان ها هستند، 🔸 به طورى كه در قيامت بسيارى فرياد سر مى دهند. يا ويلتا ما لهذا الكتاب لا يغادر صغيره و لا كبيره الا احصاها (كهف ، 49)  🔷و اگر حسابرسى دقيق شود، احدى به جز مخلصين نجات ندارند و ديگران گرفتار خواهند بود. ✳️گذشته از آن كه *عبادت ها و نيايش ها جملگى پر از نقصان و فقر و آميخته با غفلت هاست* كه نه تنها جبران معاصى را نمى كنند، بلكه خود موجب استغفار و طلب آمرزش ديگرى است . نمازها از حضور خالى است و اصلا مراقبت در كار نيست با آن كه محضر، محضرى عادى و ساده نيست و ما نمى دانيم كجا و در برابر چه كسى ايستاده ايم ؛ زيرا اگر بدانيم ، از عظمت آن محضر تاب از دست مى دهيم و اين غفلت محض ما در ايام عمر جز حسرت و خجلت در روز حساب چيز ديگرى ندارد، آن هم از كسى كه غرق در نعمت خداوندى بوده است . گذشته از آن كه آنچه را هم كه انجام داده ، جملگى به توفيق حضرت ربوبى است⬅️  (مفاتيح الجنان ، دعاى ابو حمزه ثمالى )  🔸تو مرا به سوى خود راهنما بودى كه اگر تو دلالت نمى فرمودى من نمى دانستم كه تو كيستى . 💠و نيز حضرت امام سجاد عليه السلام در دعاى ابو حمزه فرموده : الهى لم يكن لى حول و لا قوه انتقل بها عن معصيتك الا فى وقت ايقظتنى لمحبتك و جمله بحول الله و قوته اقوم و اقعد ⬇️ ⭕نيز همين را مى رساند كه *در اطاعت ها نيز منت از اوست* ، ⭕چنان كه در سوره حمد مى فرمايد : اياك نعبد و اياك نستعين يعنى اگر عبادت تو را مى كنيم به استعانت و كمك حضرت خداوندى خواهد بود. بنابراين اگر جلب و جذب عطوفت ربوبى نباشد، همان خواهد بود كه در قرآن مكررا فرموده :  و لولا فضل الله عليكم و رحمته ما زكى منكم من اءحد . (نور، 21) 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 📲 *جهت عضویت* 👇 خادمین امیرالمومنین(ع)(۵)👇 https://chat.whatsapp.com/JwbgQIvzEeG0I4Fm9uIJmT 🍃🍃🍃🍃 خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇 http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
🏴 *أَلسَّلامُ عَلَى الرَّضیـعِ الصَّغیرِ،* سلام بر آن شیر خوارِ کوچـک، 🌴 *شرح حکمت ۲۹۹* ( شرح آیت الله مکارم شیرازی)🌴 ⚠️ *توبه فرصتی برای جبران گناه* ⬅️ راه و روش توبه: 💎🍃امام عليه السلام راه نجات از گناه را در اين گفتار حكيمانه خود نشان مى دهد ومى فرمايد: 🌴⬅️ *حکمت ۲۹۹: «گناهى كه بعد از آن مهلت دو ركعت نماز داشته باشم مرا نگران وغمگين نمى كند (چراكه در اين نماز يا بعد از آن، عفو و) عافيت را از خدا مى طلبم (و توبه مى كنم)»* 🔳 جمله «مَا أَهَمَّنِي ذَنْبٌ» به معناى بى اهميت شمردن گناه نيست، بلكه به معنى اندوهگين و نگران نشدن است، چراكه انسان راه توبه را از طريق نماز باز مى كند. 🔳 به هر حال اين كلام شريف، تشويق به گناه نيست، 🔳 بلكه تشويق به توبه است به اينگونه كه هشدار مى دهد هر لحظه ممكن است مرگ انسان فرا برسد خواه عوامل درونى وجود او ازقبيل سكته ها و مرگ ناگهانى باعث شود و يا عوامل برونى و حوادث گوناگونى كه در يك لحظه به عمر انسان پايان مى دهد، 🔳 بنابراين انسان بايد مهلتى را كه براى دو ركعت نماز و توبه در پيشگاه خدا دارد از دست ندهد و فورآ شيطان را از خود دور سازد و به درگاه خدا روى آورد و با تعظيم و خضوع و اقرار به گناه و اظهار ندامت، عفو و آمرزش را طلب كند. 🔳 اين احتمال نيز در تفسير كلام فوق داده شده كه منظور امام عليه السلام اين است: هرگاه انسان نماز بعد از گناه انجام دهد، از باب (إِنَّ الْحَسَنَاتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئَاتِ) چنين نمازى آثار گناه را از نامه اعمال او و روح و جانش محو مى كند. و جمع ميان هر دو تفسير مانعى ندارد. 🔳 جمله «وَأَسْأَلَ اللّهَ الْعَافِيَةَ» مفهومش اين است كه از خدا عافيت از آلوده شدن به گناه در آينده و عافيت از عذاب الهى نسبت به گذشته را تقاضا مى كنم. 🔳 اين جمله مى تواند اشاره اى به اين مطلب باشد كه انسان بعد از آلودگى به گناه و توبه مراقبت كند در آينده آلوده گناه نشود و عافيت در برابر آن داشته باشد، 🔳 زيرا مطابق حديث معروفى كه از اميرمؤمنان على عليه السلام در بحارالانوار آمده، ترك گناه آسانتر از درخواست توبه است. *نكته:* ⬅️ *حقيقت توبه و تأخير نينداختن آن:* 🌷 توبه، درى از درهاى مهم رحمت الهى است كه به روى بندگان خطاكار گشوده شده است و اگر اين باب رحمت گشوده نمى شد، گنهكاران در يأس و نوميدى وسپس گناه بيشتر فرو مى رفتند. 🍃 بايد توجه داشت كه توبه شامل حال همه حتى انبيا و اوليا مى شود؛ 🍃 ولى هركدام توبه خاص خود را دارند. 💎🍃 امام صادق عليه السلام مى فرمايد: 🍃« توبه ريسمان الهى وامداد عنايت اوست و لازم است بندگان پيوسته و در هر حال به سراغ توبه بروند. 🌷 ولى هر گروهى از بندگان، توبه خاص خود را دارند. توبه پيامبران از اضطراب درون آنهاست و توبه برگزيدگان از نَفَسى است كه به غير ياد خدا مى كشند و توبه اولياء از خطرات رنگارنگى است كه در برابر آنها ظاهر مى شود و توبه خواص از اشتغال به غير خداست و توبه عوام از گناهان است». 🍃💎 توبه به اندازه اى داراى اهميت است كه امام باقر عليه السلام مى فرمايد: 💎« به خدا قسم خداوند از بندگانش جز دو چيز نخواسته است: 🥀 نخست اينكه به نعمت هاى او اقرار كنند (و شكر نعمت به جاى آورند) تا بر آنها بيفزايد. 🥀 ديگر اينكه به گناهانشان اعتراف (و از آنها توبه) كنند تا آنها را بر آنان ببخشد». 🔳 از جمله مسائلى كه به آن هشدار داده شده است تسويف و تاخير توبه است، چراكه اگر انسان در آستانه رفتن از اين جهان قرار گيرد يا نشانه هاى عذاب الهى ظاهر شود، درهاى توبه بسته خواهد شد، 💎🍃 ازاينرو اميرمؤمنان على عليه السلام مى فرمايد: 🌷 « اگر مرتكب گناه شدى هرچه زودتر آن را با آب توبه بشوى» 🤲خدایا تو را به حرمت خون گلوی باب الحوائج شش ماهه اباعبدالله ما را آنی و کمتر از آنی به خودمان وامگذار. 🤲و گناهان ما را ببخشش. 📲 *جهت عضویت* 👇 خادمین امیرالمومنین(ع)(۶)👇 https://chat.whatsapp.com/EwB2NTu5EdF77l2lCbeIVN 🍃🍃🍃🍃 خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇 http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
📣 *توجه* حضورتان عارضیم که⬅️ *سلام هایی که اخیراً در ابتدای شرح حکمت ها آورده می شود،* ➡️برگرفته شده از متن زیارت ناحیه مقدسه است. زیارت ناحیه مقدسه چیست؟ ⬇️ *زيارت ناحيه مقدّسه، سوگ نامه حضرت مهدى (عج) و مرثيه بلند آن بزرگوار بر مصايب و رنج‏ هاى جدّش، ابا عبد اللّه الحسين عليه السّلام در عاشورا است.* که در عصر عاشورا و غیر آن خوانده می‌شود. که روز عاشورا در گروه هم بارگذاری شد. اين زيارت، ترسيم و توصيف لحظه‏ هاى شهادت ابا عبد اللّه عليه السّلام، غربت و مظلوميّت اهل بيت عليهم السّلام، معتبرترين، مستندترين و بلندترين روضه‏ اى است كه از زبان معصوم منتقم و خون خواه سيّد شهيدان به ما رسيده است. اين مرثيه از زبان كسى است كه صحنه‏ ها و لحظه‏ هاى عاشورا، هر روز مقابل نگاه اوست و او از پس پرده ‏هاى اشك، حنجره‏اى عطش ‏زده در آزمندى خنجر قساوت و خيمه ‏هاي در آستانه آتش و شيون را نظاره مى ‏كند. زيارت ناحيه مقدسه، گزارش عاشورا است؛ گزارشى كه در آن دقايق و صحنه‏ هاى جزئى نيز توصيف شده است. اين زيارت‏ نامه شامل هشت بخش است: 1- سلام بر انبيا و اوليا. 2- سلام بر امام شهيد و صحابه فداكارش. 3- آرزوى زيارت امام حسين عليه السّلام. 4- طرح اوصاف، ويژگى‏ ها و سيرت امام حسين عليه السّلام و تأثير شهادت آن حضرت. 5- طرح نهضت و انقلاب مقدس ابا عبد اللّه عليه السّلام. 6- توصيف صحنه كربلا، شهادت، رنج‏ ها و مصايب بازماندگان و قافله اسيران. 7- تحليل بازتاب حادثه كربلا و غربت اسلام پس از شهادت و سوگوارى كائنات و موجودات در شهادت ابا عبد اللّه عليه السّلام. 8- نيايش، دعا و طرح درخواست ‏هاى امام زمان (عج) با پروردگار. اين زيارت در كتاب اقبال سيد بن طاووس[1] و نيز در بحار الانوار[2] نقل شده است. [1] ص 573. [2] ج 98: 269. احمدى قمى، حسين، از غروب عاشوراى حسينى (ع) تا طلوع ظهور مهدى (عج)
🏴 *أَلسَّلامُ عَلَى النِّسْوَةِ الْبارِزاتِ،* سلام برآن بانوانِ بیرون آمده (از خیمه ها)، 🌴 *شرح حکمت ۳۰۱* ( شرح آیت الله مکارم شیرازی)🌴 🌷 *فرستاده تو بیانگر عقل توست* از نشانه هاى عقل: 💎🍃امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه به دو نكته اشاره مى كند كه هركدام براى شناخت اشخاص، كارساز است. ⬅️ *نخست مى فرمايد: «فرستاده تو نماينده عقل توست»؛* 🔸يعنى مردم مى توانند از انتخاب فرستاده، به ميزان عقل تو پى ببرند؛ 🔸هرگاه تو، انسان فرهيخته، دانشمند و عاقل و باتقوا و شجاع را به عنوان فرستاده خود به سوى شخص يا جمعيتى برگزينى آنها مى فهمند كه تو در چه پايه اى از عقل ودرايت قرار دارى و به تعبير ديگر، آنچه در درون توست از اين طريق بيرون مى ريزد و خفاياى وجودت آشكار مى شود. 💠 در ضمن اين درسى است براى همه ما كه در انتخاب فرستاده دقت كنيم و براى شناخت مخالفان خود نيز ازاين روش بهره بگيريم. ⬅️ *در دومين جمله مى فرمايد: «نامه تو گوياترين سخنگوى توست»؛* 🔸 زيرا آنچه در درون افكار انسان است و همچنين فضايل و رذايل اخلاقى از نوك قلم انسان بر صفحه كاغذ جارى مى شود. 🔸به همين دليل هر كسى را به خوبى مى توان از نوشته او شناخت. 💠 امروز نيز بهترين راه براى قضاوت كردن درباره كسانى كه صدها يا هزاران سال قبل از ما مى زيستند مطالعه آثار مكتوب آنهاست، چراكه شخصيتشان در آثار مكتوبشان تجلى مى كند. بر اين اساس، اين جمله نيز حاوى دو دستور است: هم مراقب نوشته هاى خود باشيم، هم روحيات ديگران را از نوشته هايشان استنباط كنيم. 🌴يكى از شعراى عرب آورده، : در انتخاب فرستاده دقت كن ـ زيرا فرستاده هاى افراد نشانه آراء و افكارآنها هستند. به هنگام نوشتن نامه بسيار دقت و فكر كن، زيرا ـ عقول انسانها از نوك قلم هاى آنها تراوش مى كند. * *نكته:* ⚠️ *طرق شناخت انسانها:* 🌷🍃 در قرآن مجيد و روايات اسلامى اشاراتى به آنها شده است. 🌷 درمورد نيازمندان آبرومندى كه هيچگاه نياز خود را آشكار نمى كنند مى فرمايد: 🌷« و از شدّت خويشتندارى، افراد ناآگاه آنها را بى نياز مى پندارند؛ امّا آنها را از چهره هايشان مى شناسى». 🥀 درباره منافقانى كه سعى دارند چهره واقعى خود را با سخنان دروغين مخفى كنند مى فرمايد: 🥀« و اگر ما بخواهيم، آنها را به تو نشان مى دهيم تا آنان را با قيافه هايشان بشناسى، هر چند مى توانى آنها را از طرز سخنانشان بشناسى؛ وخداوند اعمال شما را مى داند». 📗در ذيل گفتار حكيمانه 295 نيز اين روايت گذشت كه امام اميرمؤمنان عليه السلام مى فرمايد: 💎🍃 *« هرگاه وضع باطنى كسى بر شما مشتبه شود و دين او را نتوانيد بشناسيد، نگاه به همنشينانش كنيد».* *🌤اَلَّلهُمـّ؏جِّل‌لِوَلیِڪَ‌الفَرَج🌤* 📲 *جهت عضویت* 👇 خادمین امیرالمومنین(ع)(۶)👇 https://chat.whatsapp.com/EwB2NTu5EdF77l2lCbeIVN 🍃🍃🍃🍃 خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇 http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
بدون شرح....
🔴 نظر به استقبال گسترده‌ی هم‌وطنان عزیز، مسابقه عظیم قرآنی «نور علی نور» ‼️ 💎 با ۲۰ میلیون تومان جایزه نقدی شامل: 🎁 ۱۰ کارت هدیه یک میلیون تومانی 🎁 ۲۰ کارت هدیه پانصد هزار تومانی 📆 تاریخ برگزاری مسابقه: ۱۲ شهریور ماه ✅ ثبت‌نام در مسابقه، دریافت نسخه PDF مقاله و عضویت در کانال اطلاع‌رسانی از طریق لینک زیر: 🆔 zil.ink/noor_test