🌹بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ 🌹
🌸 وَكُـلاًّ نَّقُصُّ عَلَيْكَ مِنْ أَنبَاء الرُّسُلِ مَا نُثَبِّتُ بِهِ فُؤَادَكَ وَجَاءكَ فِي هَـذِهِ الْحَقُّ وَمَوْعِظَةٌ وَذِكْرَي لِلْمُؤْمِنِينَ (هود، ۱۲۰)
🌸 و هر يك از سرگذشت انبياى (قبلى)، كه براى تو بازگو كرديم، چيزى است كه دلت را بدان محكم گردانيم، و در اين (اخبار)، براى تو حقايق و براى اهل ايمان، پند و تذكّرى آمده است.
🌸🍃🌻🍃🌸
💎 نقل بخش هاى مهم تاريخ و آگاهى دادن به آن، يكى از شيوه هاى تربيتى است.
«نقُص عليك من انباء الرسل»
💎 بيان سرگذشت انبياء عليهم السلام بار تربيتى دارد و كلمه و نكته اى از آن بى دليل نيست.
«كلّاً»
💎 داستان هاى قرآنى، برگزيده اى از سرگذشت زندگانى انبياء عليهم السلام است.
«نقصّ عليك من انباء الرّسل»
💎 داستان هاى قرآنى هدفدار است، نه وسيله سرگرمى و يا اغفال.
«نقصّ عليك... ما نثبّت»
💎 در نقل داستان بايد آن فرازهايى مورد توجّه قرار گيرد كه داراى بار ارزشى است.
«ما نثبّت»
💎 بهترين داستان آن است كه مايه ى آرامش خاطر باشد.
«ما نثبّت به فؤادك»
💎 آرام بخش دلها خداوند است.
«نثبّت به فؤادك»
💎 انبياء عليهم السلام نيز به تقويت روحيّه نياز دارند.
«نثبّت به فؤادك»
💎 هرگز با باطل آرامش واقعى و دائمى صورت نمى گيرد.
«نثبّت به فؤادك و جائك فى هذه الحق»
💎 يك مُبلّغ، زمانى در تبليغ و موعظه خود موفق است كه از ثبات و اطمينان كامل برخوردار باشد.
«نثبت به فؤادك»
💎 همه ى داستان هاى قرآنى حقيقت دارد و با نوعى برهان و دليلِ قابل قبول همراه است.
«الحقّ»
💎 در تبليغ بايد ابتدا آرامش خاطر، بعد كلام مستدلّ و سپس موعظه باشد.
«فؤادك، حق، موعظه»
💎 بهترين شيوه هاى تربيتى، تنها در مورد انسان هاى آماده كارساز است.
«ذكرى للمؤمنين»
🌸🍃🌻🍃🌸
❇️ سوره یوسف ❇️
🌸 تعداد آیات: 111
🌸 مکی یا مدنی: مکی
🌸 نام های دیگر سوره: احسن القصص
✅ داستان حضرت یوسف علیه السلام قبل از اسلام و بعد از آن:
🔸«بدون شك قبل از اسلام نيز داستان يوسف در ميان مردم مشهور و معروف بوده است ، چرا كه در تـورات در چـهـارده فـصـل از سـفـر پـيـدايـش (ازفصل 37 تا 50) اين داستان مفصلا ذكر شده است .
🔸البـتـه مـطـالعـه دقـيـق ايـن چـهارده فصل نشان مى دهد كه آنچه در تورات آمده تفاوتهاى بسيارى با قرآن مجيد دارد و مقايسه اين تفاوتها نشان مى دهد كه تا چه حد آنچه در قرآن آمـده پـيـراسـته و خالص و خالى از هر گونه خرافه مى باشد و اينكه قرآن به پيامبرمـى گـويـد: پـيـش از ايـن از آن غافل بودى (بنابر اينكه منظور از احسن القصص داستان يـوسـف بـاشـد) اشاره به عدم آگاهى پيامبر از واقعيت خالص اين سرگذشت عبرت انگيزاست.
✅ از تورات كنونى چنين بر مى آيد كه يعقوب هنگامى كه پيراهن خون آلود يوسف را ديد چنين گـفـت : ايـن قـبـاى پسر من است و جانور درنده او را خورده يقين كه يوسف دريده شده است -پـس يـعـقـوب جـامه هاى خود را دريد و پلاس به كمرش بست و روزهاى بسيارى از براى پسرش نوحه گرى نمود - و تمامى پسران و تمامى دخترانش از براى تسلى دادن به اوبرخاستند، اما او را تسلى گرفتن امتناع نمود و گفت به پسر خود به قبر محزونا فرود خواهم رفت .
✅ در حالى كه قرآن مى گويد: يعقوب با هوشيارى و فراست از دروغ فرزندان آگاه شد ودر ايـن مـصـيـبـت جـزغ و فـزع و بـى تـابى نكرد، بلكه آنچنان كه سنت انبياء است با آن مـصـيبت برخورد صبورانه اى داشت هر چند قلبش مى سوخت و اشكش جارى مى شد و طبعا ازكـثـرت گـريـه چـشـمـش را از دسـت داد ولى بـه تـعـبـيـر قـرآن بـا صـبـرجميل و با خويشتن دارى (كظيم ) سعى كرد از كـارهـائى هـمـچـون دريـدن جـامـه و نـوحه گرى و پلاس به كمر بستن كه علامت عزادارى مخصوص بود خوددارى كند.
✅ به هر حال بعد از اسلام نيز اين داستان در نوشته هاى مورخين شرق و غرب گاهى با شاخ و بـرگـهـاى اضـافـى آمـده اسـت در شـعـر فـارسـى نخستين قصه يوسف و زليخا را به فردوسى نسبت مى دهند و پس از او يوسف و زليخاى شهاب الدين عمعق و مسعودى قمى است و بعد از او، يوسف و زليخاى عبدالرحمن جامى شاعر معروف قرن نهم است.
🌸🍃🌼🍃🌸
❇️❓چرا برخلاف سرگذشت های سایر انبیاء علیهم السلام داستان یوسف یکجا بیان شده است؟
✅ يكی از ويـژگـيـهـاى داسـتـان يـوسـف ايـن است كه همه آن يكجا بيان شده ، بخلاف سرگذشت سـاير پيامبران كه بصورت بخشهاى جداگانه در سوره هاى مختلف قرآن پخش گرديده است .
✅ اين ويژگى به اين دليل است كه تفكيك فرازهاى اين داستان با توجه به وضع خاصى كـه دارد پـيـونـد اسـاسـى آن را از هـم مـى بـرد، و بـراى نـتـيـجـه گـيـرى كـامـل همه بايد يكجا ذكر شود، فى المثل داستان خوب يوسف و تعبيرى كه پدر براى آن ذكر كرد كه در آغاز اين سوره آمده بدون ذكر پايان داستان مفهومى ندارد.
✅ لذا در اواخـر ايـن سـوره مى خوانيم ، هنگامى كه يعقوب و برادران يوسف به مصر آمدند ودر بـرابـر مـقـام پـر عـظـمـت او خضوع كردند، يوسف رو به پدر كرد و گفت : يا ابت هذاتـاويـل رؤ يـاى مـن قـبـل قـد جـعـلهـا ربـى حـقـا: پـدرم ! ايـن تاويل همان خوابى است كه در آغاز ديدم خداوند آن را به واقعيت پيوست.
✅ ايـن نـمـونـه پـيوند ناگسستنى آغاز و پايان اين داستان را روشن مى سازد، در حالى كه داسـتـانـهـاى پـيـامـبـران ديـگـر ايـن چـنـيـن نـيـسـت و هـر يـك از فـرازهـاى آن مـسـتـقـلاقابل درك و نتيجه گيرى است .
✅ يـكـى ديـگر از ويژگيهاى اين سوره آنست كه داستانهاى ساير پيامبران كه در قرآن آمده معمولا بيان شرح مبارزاتشان با اقوام سركش و طغيانگر است كه سرانجام گروهى ايمان مى آوردند و گروه ديگرى به مخالفت خود تا سر حد نابودى به مجازات الهى ادامه مى دادند.
✅ امـا در داسـتـان يـوسـف ، سـخـنـى از اين موضوع به ميان نيامده است بلكه بيشتر بيانگر زنـدگانى خود يوسف و عبور او از كورانهاى سخت زندگى است كه سرانجام به حكومتى نيرومند تبديل مى شود كه در نوع خود نمونه بوده است.»
📚 تفسیر نمونه ج 9 صص 361-360
🌸🍃🌼🍃🌸
❇️ فضائل سوره یوسف ❇️
✅ نقل از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم: «سوره یوسف را به بندگان خود بیاموزید زیرا هر مسلمانی آن را بخواند و به خانواده و کنیز خود بیاموزد خداوند سکرات مرگ را بر او آسان می کند و نیرویی به وی می بخشد که به مسلمانی حسد نورزد»
📚 متن و ترجمه البرهان فی تفسیر القرآن، ج7 ، ص 181
✅عن ابی بصیر عن ابی عبدالله علیه السلام قال: سمعته یقول: من قرأ سورة یوسف فی کل یوم او فی کل لیلة بعثه الله یوم القیامة و جماله علی جمال یوسف علیه السلام و لا یصیبه یوم القیامة ما یصیب الناس [من الفزع] و کان جیرانه من عبادالله الصالحین.
📚 مستدرک الوسائل، ج4، ص342
✅ امام صادق علیه السلام فرموده اند: «هرکس این سوره را در شب ها یا روزها تلاوت کند خداوند در روز قیامت او را در حالی مبعوث می کند که جمالش مانند حضرت یوسف علیه السلام زیباست و ترس و بی تابی در قیامت به او نمی رسد و از بندگان شایسته و خوب خداوند خواهد بود.»
✅ عن ابی عبدالله علیه السلام قال: انها کانت فی التوراة مکتوبة. این سوره در تورات هم ذکر شده است.
📚 ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، مترجم ص284
❇️ آثار و برکات سوره ❇️
📜1) جهت زیاد شدن روزی: ⬇️
🔸امام صادق علیه السلام فرمودند: اگر کسی این سوره را در ظرفی بنویسد و با آب آن را شسته و آن را بیاشامد. خداوند روزی را بر او آسان کند و حظّی بر او مقرر فرماید.به اذن خداوند متعال.
📚متن و ترجمه البرهان فی تفسیر القرآن، ج7 ، ص183
📜2) جهت ایمن شدن از زنا و فحاشی:⬇️
🔸یوسف از بندگان صالح خدا بود و (کسی که مداومت بر تلاوت این سوره داشته باشد) در دنیا از زنا کردن و فحاشی در ایمن است .
📚متن و ترجمه البرهان فی تفسیر القرآن، ج7، ص182
📜3) جهت الفت و دوستی میان زوجین:⬇️
🔸اگر کسی سوره مبارکه یوسف را با نیت خالص و توجه به خدا و معنی ان بنویسد و در جامه پاک بپیچد و با خود دارد [بین او و همسرش] الفت پیدا شود.
📚 خواص آیات قران کریم ، ص92
📜4) جهت شفای جمیع امراض: ⬇️
🔸قَالُواْ تَاللّهِ لَقَدْ آثَرَكَ اللّهُ عَلَيْنَا وَإِن كُنَّا لَخَاطِئِينَ ﴿۹۱﴾ قَالَ لاَ تَثْرَيبَ عَلَيْكُمُ الْيَوْمَ يَغْفِرُ اللّهُ لَكُمْ وَهُوَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ ﴿۹۲﴾ اذْهَبُواْ بِقَمِيصِي هَذَا فَأَلْقُوهُ عَلَى وَجْهِ أَبِي يَأْتِ بَصِيرًا وَأْتُونِي بِأَهْلِكُمْ أَجْمَعِينَ ﴿۹۳﴾
🔸خواندن این آیات با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن به جهت جمیع امراض بسیار نافع است.
📚خواص آیات قران کریم، ص 92
📜5) جهت آزاد شدن از زندان: ⬇️
🔸وَرَفَعَ أَبَوَيْهِ عَلَى الْعَرْشِ وَخَرُّواْ لَهُ سُجَّدًا وَقَالَ يَا أَبَتِ هَذَا تَأْوِيلُ رُؤْيَايَ مِن قَبْلُ قَدْ جَعَلَهَا رَبِّي حَقًّا وَقَدْ أَحْسَنَ بَي إِذْ أَخْرَجَنِي مِنَ السِّجْنِ وَجَاء بِكُم مِّنَ الْبَدْوِ مِن بَعْدِ أَن نَّزغَ الشَّيْطَانُ بَيْنِي وَبَيْنَ إِخْوَتِي إِنَّ رَبِّي لَطِيفٌ لِّمَا يَشَاءُ إِنَّهُ هُوَ الْعَلِيمُ الْحَكِيمُ ﴿۱۰۰﴾
🔸چون کسی را در زندان کرده باشند به ناحق، این آیات را با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن بنویسد و بر بازوی راست خود بندد و بعد از آن بر خواندن آن مداومت نماید انشاءالله بزودی از زندان خلاص شود.
📚خواص آیات قران کریم، ص93
🌸🍃🌼🍃🌸
❇️ ختومات مجرب ❇️
🌸 وَقَالَ الْمَلِكُ ائْتُونِي بِهِ أَسْتَخْلِصْهُ لِنَفْسِي فَلَمَّا كَلَّمَهُ قَالَ إِنَّكَ الْيَوْمَ لَدَيْنَا مِكِينٌ أَمِينٌ ﴿۵۴﴾ قَالَ اجْعَلْنِي عَلَى خَزَآئِنِ الأَرْضِ إِنِّي حَفِيظٌ عَلِيمٌ ﴿۵۵﴾ وَكَذَلِكَ مَكَّنِّا لِيُوسُفَ فِي الأَرْضِ يَتَبَوَّأُ مِنْهَا حَيْثُ يَشَاءُ نُصِيبُ بِرَحْمَتِنَا مَن نَّشَاء وَلاَ نُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ ﴿۵۶﴾
✅ خاصیت این آیات این است که چون کسی درمانده و معطل شده باشد در کاری و هیچ کاری از دست او برنیاید روز 5شنبه اول ماه و جمعه دوم ماه را روزه دارد و در شب، هنگام وقت خواب، این آیات را با نیت خالص و توجه به خدا و معنی ان بخواند و در روز جمعه بعد از نماز ان را بنویسد و چون افطار کند آن آیات را بخواند پس چون نماز خفتن [عشاء] را بگذارد دیگر باره آن آیات را بخواند و صدبار «الله اکبر» و صدبار «سبحان الله» و صدبار «الحمدلله » و صدبار «لااله الا الله» و صدبار «استغفرالله» و صدبار «اللهم صل علی محمد و آل محمد» بگوید و به رختخواب رود و دیگر باره آن آیات را بخواند و در خواب رود.
چون برخیزد نیت کند که هیچ کس را ظلم نکند و از آنچه براستی و صدق و حق باشد درنگذرد. پس آن آیات را نوشته با خود محفوظ نگهدارد مقصود او در آن هفته حاصل آید و مشکلش حل گردد.
📚خواص آیات قران کریم، ص92
🌸🍃🌼🍃🌸
🌹اللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن 🥀
🌹 اللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِ الْقُرآن 🥀
🌹اللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن 🥀
🌹اللّهُمَّ اغْفِرلَنا ذُنُوبَنا بِالْقُرآن 🥀
🌹اللّهُمَّ اَکْرِمْنا بِکَرامَةَ الْقُرآن 🥀
🌹اللّهُمَّ ارْحَمْنا بِالْقُرآن 🥀
🌹اللّهُمَّ اخْذُلِ الْکُفّارَ وَالْمُنافِقینَ بِالْقُرآن 🥀
🌹اللّهُمَّ اشْفِ مَرضانا بِالْقُرآن 🥀
🌹اللّهُمَّ ارْحَم مَوْتانا بِالْقُرآن 🥀
🌹اللّهُمَّ ارْزُقْنا تَوفیقَ الطّاعَةَ بِالْقُرآن 🥀
🌹اللّهُمَّ ارْزُقنا حَجَّ بَیتِکَ الْحَرامَ بِالْقُرآن 🥀
🌹اللّهُمَّ تَقَبَّل صَلاتَنا بِالْقُرآن 🥀
🌹اللّهُمَّ تَقَبَّل تِلاوَتَنا بِالْقُرآن 🥀
🌹اللّهُمَّ اسْتَجِب دُعاءَنا بِالْقُرآن 🥀
🌹اللّهُمَّ اجْعَلْنا مِنَ الْمُصَلّینِ بِالْقُرآن 🥀
🌹اللّهُمَّ اجْعَلْنا مِنَ الْمُتَّقینِ بِالْقُرآن 🥀
🌸هرکس صبح کند ، و سه بار بگوید:
🌹الحَمدللهِ ربِّ العَالَمِین
الحمدُلِلّهِ حَمدًا کَثِیرَا طَیِّبًا مُبَارَکًا فِیهِ🌹
✨حق تعالی هفتاد بلا را از او دفع میکند✨
📚 بلدالامین
🌺صبحتون_بخیر
🌸🌷🌸🌷🌸🌷🌸🌷
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم
📚 ختم نهج البلاغه
📣 مرحله سوم ختم نهج البلاغه
🔷 سهم روز سیصد و شصت و هشتم
📔 نهج البلاغه خطبه ۲۰
🌸 هر روز نهج البلاغه به همراه صوت و متن و شرح آن در گروه بارگذاری می شود.
🌸🌷🌸🌷🌸🌷
🌷هدف گروه، ترویج فرهنگ نهج البلاغه خوانی است.
🌷 بزرگوارانی که عضو جدید گروه شدند می توانند با عضویت در کانال خادمین در ایتا، صوت و متن و شرح حکمت ها و نامه ها و خطبه های نهج البلاغه و صحیفه سجادیه و رساله حقوق امام سجاد علیه السلام را پیگیری نمایند.
🌸🌷🌸🌷🌸🌷
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا👇👇
https://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
🌷 نهج البلاغه
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
خطبه ۲۰.m4a
1.35M
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم
📚 مرحله سوم ختم نهج البلاغه
🔸سهم روز سیصد و شصت و هشتم
📔 خطبه ۲۰
✳️✳️✳️🌿🌹﷽🌹🌿✳️✳️✳️
📣 مرحله سوم ختم نهج البلاغه
🔸 سهم روز سیصد و شصت و هشتم
📣 خطبه ۲۰
🔹علل پنهان بودن اسرار پس از مرگ
♦️آنچه را که مردگان ديدند اگر شما می ديديد، ناشکيبا بوديد و می ترسيديد؛ و می شنيديد و فرمان می برديد. ولی آنچه آنها مشاهده کردند بر شما پوشيده است، و نزديک است که پرده ها فروافتد. گر چه حقيقت را به شما نيز نشان دادند، اگر به درستی بنگريد؛ و ندای حق را به گوش شما رساندند، اگر خوب بشنويد! و به راه راست هدايتتان کردند، اگر هدايت بپذيريد! راست می گويم، مطالب عبرت آموزِ اندرزدهنده را آشکارا ديديد و از حرام الهی نهی شديد؛ و پس از فرشتگان آسمانی، هيچ کس جز انسان، فرمان خداوند را ابلاغ نمی کند.
┄═❁❀✦❈🌿🌸🌿❈✦❀❁═┄
📚 *👈شـــــــرح خـطبــه ٢٠ نـهـجالبـــــلاغـه*
(آیت الله مکارم)
⚠️ پرهیز از غفلت
به زودى پرده ها کنار مى رود❗
طبق اين گفتار، امام(عليه السلام) به همه مردم هشدار مى دهد که 👈از خواب غفلت بيدار شوند👉⚠️👈 و کوتاهيهاى خود را در طريق اطاعت و بندگى، جبران کنند و از آينده وحشتناکى که در پيش است بر حذر باشند و از تاريخ گذشته، عبرت بگيرند و براى ساختن آينده، از آن استمداد جويند.
ــــــــــــــــــــــــــــ ‼️
در بخش اوّل از اين سخن مى فرمايد: 🔻
⚠️«اگر شما آنچه را که مردگانتان بعد از مرگ مشاهده کرده اند مى ديديد، شيون مى کرديد و وحشت مى نموديد و (به دنبال آن) به سخن حق گوش فرا مى داديد و اطاعت مى کرديد»‼️
⏪از بعضى روايات استفاده مى شود که حضرت، اين سخن را در «جمعه اوّل بعد از بيعت» بيان فرموده و مطابق روايت «کافى»👈 نخست به مردم هشدار مى دهد که نسبت به پيشوايان خود خيانت نکنند❌ و وحدت صفوف خود را حفظ کنند ✅و از آنچه مايه تفرقه است بپرهيزند; ❌
ــــــــــــــــــــــــــــ ⬇️
در اين که منظور مشاهده چه موضوعاتى است که بعد از رفع حجاب تن و بينا شدن چشم دل و مشاهده عوالم بعد از مرگ، انسان را در وحشت و اضطراب فرو مى برد و به جزع وا مى دارد❓👈 در ميان دانشمندان گفتگوست;⏪
⤵️⤵️
ولى مسلّم اين است که انسان در آن حالت از دو موضوع، شديداً ناراحت مى شود: 🔻
🟪نخست اين که نتايج اعمال خويش را در برابر خود مى بيند و عقوبات و کيفرهايى را که در انتظار اوست مشاهده مى کند. ⚠️
🟪و ديگر اين که از کوتاهيهاى گذشته خويش تأسّف مى خورد.
🔻🔻
⚠️که مى توانست با استفاده از سرمايه عمر و امکاناتى که خدا در اختيار او قرار داده بود 👌به اوج سعادت برسد و به عالم ملکوت و جوار قرب خدا راه يابد،🔻
❌👈 ولى همه اين فرصتها را از دست داد و از همه بدتر اين که راهى به سوى بازگشت نيست.👉❌
ــــــــــــــــــــــــــــ ⚠️
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
📚 *در ادامه 👈شـــــــرح خـطبــه ٢٠ نـهـجالبـــــلاغـه*
(آیت الله مکارم)
⚠️ پرهیز از غفلت
به زودى پرده ها کنار مى رود❗
سپس در ادامه اين سخن مى فرمايد: 🔻
⚠️«ولى آنچه آنها ديده اند از شما مستور و پنهان است، امّا به زودى پرده ها کنار مى رود (و شما نيز آن وضع وحشتناک را مشاهده خواهيد کرد)» 👉
👌اين که شما از همه چيز غافليد و دل به دنيا بسته ايد و موقعيّت خود را در اين جهان فراموش کرده ايد، 👈به خاطر همان است که حجابى ميان شما و آن منازل وحشتناک و مواقف خطرناک افتاده،
🔻🔻🔻
👈ولى فراموش نکنيد که فراموش کردن اين واقعيّات سبب نابودى آنها نمى شود 👌چرا که به زودى پرده ها بالا مى رود و همه چيز را مشاهده خواهيد کرد و اين در زمانى است که نه وحشت و اضطراب و جزع و فزع کارساز است و نه درهاى توبه باز است.❌⚠️❌
ــــــــــــــــــــــــــــ ⬇️
⁉️در اين جا سؤالى پيش مى آيد و آن اين که: چرا خداوند در همين زندگى معمولى دنيا اين حجابها را کنار نمى زند تا مردم بيدار شوند و به خود آيند؟
📚در آيات قرآن به پاسخ اين سؤال اشاره شده است و آن اين که: 🔻
👌اگر حجاب کنار رود و مردم به صورت محسوس و قطعى، آن واقعيّتها را ببينند کمترين تخلّف آنها سبب مجازات دردناکى در همين دنيا مى شود چون عذرى باقى نمى ماند.⚠️
ــــــــــــــــــــــــــــ 📚
در آيه 8 سوره انعام مى خوانيم: «وَلَوْ اَنْزَلْنا مَلَکاً لَقُضِىَ الاَمْرُ ثُمَّ لا يُنْظَرُونَ; اگر آن گونه که آنها تقاضا دارند که فرشته اى آشکارا نازل شود و پيام الهى را به آنها بدهد تا ايمان بياورند; چنانچه بعد از مشاهده فرشته، ايمان نياورند به حيات آنها خاتمه داده خواهد شد (و بلافاصله عذاب الهى بر آنها نازل خواهد گرديد)».
⤵️ــــــــــــــــــــــــــــ ‼️
از اين گذشته با مشاهده عينى مسائل پس از مرگ، ايمان آوردن، دليل بر اطاعت و بندگى نخواهد بود و در واقع شبيه ايمان اضطرارى است همان گونه که افراد ـ حتّى کودکان ـ هنگامى که دستشان به آتش نزديک شود فوراً عکس العمل نشان مى دهند، هرگاه پرهيز از گناه به اين صورت درآيد هرگز دليل بر تقوا و بندگى خدا نخواهد بود.❌⚠️❌
👈اين که مى فرمايد: «قَريب ما يُطْرَحُ الْحِجابُ; به زودى حجاب برچيده مى شود» به خاطر آن است که عمر انسان هر قدر طولانى باشد باز در برابر عمر دنيا و گستردگى زمان آخرت، لحظات زودگذرى بيش نيست.👉
ــــــــــــــــــــــــــــ 💎
سپس امام(عليه السلام) در بخش ديگرى از کلام خود به نکته مهمّى در اين رابطه اشاره مى کند و آن اين که:🔻🔻
👌 گرچه شما عالم پس از مرگ را با چشم خود نديده ايد، ولى به اندازه کافى دلايل آن در اختيار شماست👈 «اگر چشم بصيرت بگشاييد وسايل بينايى شما فراهم است و اگر گوش شنوا داشته باشيد سخنان حق به گوش شما رسانده شده و اگر اهل هدايت باشيد وسايل هدايت فراهم گشته است» 👉
ــــــــــــــــــــــــــــ ⚠️
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
📣 ادامه شرح خطبه ۲۰ نهج البلاغه
(آیت الله مکارم)
✴️ به زودی پرده ها کنار می رود!
✅ بنابراين عذرى براى شما باقى نمانده و هرگز در پيمودن راه خطا معذور نيستيد! چرا که واقعيّتهاى مربوط به جهان پس از مرگ، گرچه پشت پرده قرار دارد ⬇️
↩️ ولى از سه طريق شما از آن آگاهيد:
⬇️
🔺 نخست از طريق مسائل عبرت انگيزى که در اين جهان با چشم خود مى بينيد، آثار فراعنه در پيش چشم شماست،
🔺 قبور در هم شکسته نياکان که نشانه ناپايدارى اين دنياست مشهود است،
🔺 سرنوشت شوم ويرانه هايى که از شهرها و آباديهاى بلاديده اقوام گنهکار و گردنکش در گوشه و کنار جهان وجود دارد، درسهاى عبرت ديگرى است.
🔵 بنابراين هريک از سه جمله بالا اشاره به يکى از اين دلايل سه گانه است: حسّ و نقل و عقل.
🔶 اين احتمال نيز وجود دارد که جمله اوّل اشاره به دلايل حسّى و عقلى باشد (چون «بصيرت» به درک عقلى نيز گفته مى شود) و جمله دوّم اشاره به دلايلى نقلى و جمله سوّم اشاره به هدايت برخاسته از آنهاست.
🔶 سپس در جمله هاى بعد که آخرين بخش اين کلام است به شرح اين معنا پرداخته و سه نکته را بيان مى فرمايد:
🔷 نخست اين که: «به حق مى گويم که حوادث عبرت انگيز، خود را آشکارا به شما نشان داده است!» (وَبِحَقٍّ اَقُولُ لَکُمْ: لَقَدْ جاهَرَتْکُمُ الْعِبَرُ).
📜 اين حوادث که تمام صفحه تاريخ بشريّت را پر کرده اند و در طول زندگى کوتاه خودمان نيز نمونه هاى زيادى از آن را ديده ايم چيزى نيست که بر کسى مکتوم و پوشيده باشد و يا نياز به کنجکاوى و دقّت زياد داشته باشد. آثار فرعونها و نمرودها و قيصرها و کسرى ها که يک روز با قدرت عجيب حکومت مى کردند و امروز جز مشتى خاک از آنها باقى نمانده، در هر طرف نمايان است. کاخ هاى ويران شده آنها، قبرستانهاى خاموش، تخت و تاجهاى به تاراج رفته، هر کدام به زبان بى زبانى به نسل موجود و نسلهاى آينده درست عبرت مى دهد.
💠 قرآن مجيد مى گويد: «شما پيوسته صبحگاهان از کنار (ويرانه هاى شهرهاى) آنها عبور مى کنيد و همچنين شبانگاهان، آيا نمى انديشيد؟» (وَ إِنَّکُمْ لَتَمُرُّونَ عَلَيْهِمْ مُصْبِحينَ وَ بِاللَّيْلِ اَفَلا تَعْقِلُونَ)
💠 و در جاى ديگر مى فرمايد: «چه بسيار باغها و چشمه هايى که از خود به جاى گذاشتند ـ و زراعتها و قصرهاى جالب و گران قيمت و نعمتهاى فراوان ديگر که در آن غرق بودند ـ (آرى)! اين چنين بود ماجراى آنها و ما آنها را به اقوام ديگرى به ارث داديم» (کَمْ تَرَکُوا مِنْ جَنّات وَ عُيُون وَ زُرُوع وَ مقام کَريم وَ نَعْمَة کانُوا فيها فاکِهينَ کَذلِکَ وَ اَوْرَثْناها قَوْماً آخَرينَ).
💠 در آيه بعد از آن مى افزايد: «نه آسمان بر آنها گريست و نه زمين براى آنها گريان شد و به هنگام نزول مرگ و عذاب، کمترين مهلتى به آن داده نشد» (فَما بَکَتْ عَلَيْهِمُ السَّماءُ وَ الاَرْضُ وَ ما کانُوا مُنْظَرينَ).
🌴 قرآن و روايات اسلامى پر است از اين گونه آيات و سخنان هشدار دهنده.
📜 شعرا و ادبا نيز هريک در اشعار خود به طور گسترده، اين حوادث عبرت انيگز را با بيانات قوى منعکس کرده اند و تعبير «لَقَدْ جاهَرَتْکُمُ الْعِبَرُ» به خوبى تحقّق يافته است.
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
📣 ادامه شرح خطبه ۲۰ نهج البلاغه
(آیت الله مکارم)
✴️ به زودی پرده ها کنار می رود!
✳️ در دوّمين نکته مى فرمايد: «با صداى رسا و مؤثر (از آنچه ممنوع است) نهى شده ايد» (وَزُجِرْتُمْ بِما فيهِ مُزْدَجَر).
🔷 اين نهى ممکن است به زبان تکوين باشد که از درون تاريخ و اخبار پيشين و آثار بازمانده آنها در دل خاک بر مى خيزد همان گونه که قرآن مى گويد: ⬇️
↩️ «وَ لَقَدْ جائَهُمْ مِنَ الاَنْباءِ ما فيهِ مُزْدَجَرٌ; به اندازه کافى براى نهى و انزجار آنها از بديها، اخبار (امّتهاى پيشين) به آنها رسيده است».
🔺 يا به زبان تشريع و از طريق وحى باشد که در کتب آسمانى منعکس است.
‼️ به اين ترتيب اتمام حجّت کافى با هر دو زبان (زبان تکوين و تشريع) حاصل شده و هيچ کس در بى اعتنايى و غفلت خود معذور نيست.
✅ در سوّمين و آخرين جمله مى فرمايد: «و هيچ کس بعد از رسولان آسمان (فرشتگان) جز بشر عهده دار تبليغ از سوى پروردگار نخواهد بود» (وَ ما يُبَلِّغُ عَنِ اللهِ بَعْدَ رُسُلِ السَّماءِ اِلاَّ الْبَشَرُ).
🔴 اشاره به اين که شما در انتظار چه نشسته ايد؟ در انتظار اين هستيد که فرشتگان آسمان بر شما نازل شوند و آيات الهى را بخوانند؟ همان گونه که بهانه جويان از کفّار در عصر رسول خدا(صلى الله عليه وآله وسلم) مى گفتند: «لَوْ ما تَأتينا بِالْمَلائِکَةِ اِنْ کُنْتَ مِنَ الصّادقينَ; اگر تو راست مى گويى چرا فرشتگان را نزد ما نمى آورى»؟
💠 قرآن در پاسخ آنها مى گويد: «ما نُنَزِّلُ الْمَلائِکَةَ اِلاّ بِالْحقِّ وَ ما کانُوا اِذاً مُنْظرينَ; ما فرشتگان را جز به حق نازل نمى کنيم (هر چشمى توان ديدن آنها را ندارد و آنها تنها براى آشکار شدن حق نازل مى شوند نه به عنوان بهانه جويى اين و آن، بعلاوه، اگر فرشتگان نازل شوند و آنها ايمان نياورند) به آنها مهلت داده نخواهد شد (و به عذاب الهى نابود مى گردند)».
✅ بنابراين تنها افرادى از بشر، يعنى انبياى الهى واسطه ابلاغ پيامهايى هستند که وسيله ملائکه مقرّب الهى فرستاده مى شود.
✅ کوتاه سخن اين که: ⬇️
↩️ خداوند به قدر کافى اتمام حجّت فرموده، هم از طريق مشاهدات حسّىِ آثار اقوام پيشين و هم از طريق وحى و هم از طريق عقل، و هيچ کس نمى تواند به بهانه اين که فرشته اى بر من نازل نشده، سرپيچى کند.
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin