🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
🍃 وَالَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ رِئَـاء النَّاسِ وَلاَ يُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَلاَ بِالْيَوْمِ الآخِرِ وَمَن يَكُنِ الشَّيْطَانُ لَهُ قَرِيناً فَسَاء قِرِيناً (38، نساء)
🍃 و (متكبّران خودبرتربين) كسانى هستند كه اموال خود را از روى ريا و براى نشان دادن به مردم انفاق مى كنند و به خدا و روز قيامت ايمان ندارند و هر كس كه شيطان همدم او باشد، پس چه بد همدمى است.
🌸🍃🌸🍃🌸
✴️ شيطان، گاهى از دور چيزى را به افراد القا و وسوسه مى كند و گاهى از نزديك همدم آنان مى شود. مؤمنان از وسوسه ها و القائات شيطان مى گريزند، امّا آنگونه كه در آيه ى 36 سوره ى زخرف مى خوانيم: «من يعش عن ذكر الرّحمان نقيّض له شيطاناً فهو له قرين» هركه از ياد خدا رخ برتافت، شيطانى براى او برمى انگيزيم تا يار و همنشين دائمى او باشد.
🌸🍃🌸🍃🌸
✅ هم بخل و ترك انفاق بد است، هم انفاق ريايى.
🔶در آيه ى پيش از بخل نكوهش شد و در اينجا از بخشش هاى رياكارانه.
🌷«يبخلون، ينفقون... رئاء الناس»
✅ عامل ريا، عدم ايمان واقعى به خدا و قيامت است.
🌷«رئاء الناس و لايؤمنون باللّه و لا باليوم الآخر»
✅ هدف از انفاق، تنها سير كردن گرسنگان نيست، چون اين هدف با رياكارى هم تأمين مى شود. بلكه هدف، رشد معنوى انفاق كننده نيز مى باشد.
🌷«ينفقون اموالهم رئاء الناس»
✅ خداوند رياكاران را دوست ندارد.
🌷«لايحبّ كلّ مختال... والّذين ينفقون رئاء الناس»
✅ دل كه از خدا تهى شد، جايگاه هميشگى شيطان مى شود.
🌷 «لايؤمنون باللَّه... يكن الشيطان له قريناً»
🌸🍃🌸🍃🌸
📲 *جهت عضویت* 👇
خادمین امیرالمومنین(ع)( ٧ )👇 https://chat.whatsapp.com/DVaORLxzZt72LqBBdQMI0H
💠🔸🔹🔸💠
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
جزء ۲۴.mp3
5.92M
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙️صوت دعای روز بیست و چهارم 🌙ماه مبارک رمضان
🌙🌟🌙🌟🌙🌟🌙
🌟 *شرح 🌿دعای🌿 روز بیست و چهارم🌿 ماه مبارک🌿 رمضان*
🌟 *در بيان حضرت آية الله مجتهدي (ره)*
🌹 *بسم الله الرحمن الرحیم* 🌹
🌟 *«اللهمّ إنّی أسْألُکَ فیه ما یُرْضیکَ وأعوذُ بِکَ ممّا یؤذیک وأسألُکَ التّوفیقَ فیهِ لأنْ أطیعَکَ ولا أعْصیکَ یا جَوادَ السّائلین»*
🌟🌙«خدایا در این روز از تو درخواست میکنم آنچه را که رضای تو در اوست، و به تو پناه میبرم از آنچه تو را پسند است و از تو توفیق میخواهم که در این روز به فرمان تو باشم و هیچ نافرمانی نکنم، ای عطا بخش سوالکنندگان. »
🔹 *در این دعا رو به پروردگار میگوییم؛*
💠 *«ای خدا، من از تو چند چیز را در ماه رمضان سوال میکنم،*
🌟🌙 *اول اینکه تو از من راضی شوی و زندگی من طوری باشد که از من رضایت داشته باشم.*
🌟🌙 این توفیق است که آدم کارهای خود را به گونهای انجام دهد که خدا از او راضی باشد.
🌟🌙و پناه میبرم به تو از چیزهایی که تو را اذیت میکند، *یعنی از گناه و اطاعت از شیطان و اطاعت از نفس. »*
🌟🌙 اگر میخواهید بدانید که خدا از شما راضی هست یا نه، ببینید خودتان در ته دل از خدا راضی هستید؟ اگر راضی باشید، خدا هم از شما راضی است.
🌟🌙 حدیث داریم که شما مانند بیمار هستید و خدا مانند دکتر و طبیب.
🌟🌙 *همانطور که دکتر هر چه بگوید، بیمار میپذیرد، خدا هر چه به ما داد، ما هم باید رضایت داشته باشیم* .
🌟🌙 اگر در مصیبتها و نداریها از خدا گله نکنیم و تسلیم خدا باشیم، یعنی اینکه ما از خدای راضی هستیم و خدا هم از ما رضایت دارد.
🔹 *اما خیلی سخت است که انسان ذرهای گله از خدا نداشته باشد.*
💠 وی در شرح فراز «وأسألُکَ التّوفیقَ فیهِ لأنْ أطیعَکَ» میگوید:
🌟🌙 خدایا از تو توفیق میخواهم که در ماه رمضان اطاعت تو را کنم و گناه انجام ندهم.
🌟 روایت داریم از امام نهم (ع) که فرمود:
💠 *مومن باید سه خصلت داشته باشد؛*
🔹 *اول توفیق داشته باشد* ،
🔹 *دوم خودش را موعظه کند*
🔹 *و سوم اینکه نصیحت دیگران را قبول کند.*
🌙🌟 این استاد اخلاق با اشاره
*به مالاندوزی برخی از مردم برای وراث، گفت:*
🌟🌟 *وارثان خود را به خدا بسپارید و نه به پول.*
💠 *حدیث داریم که اگر وارث خوب هستند،*
🔸 *خدا خودش نگهبان آنهاست*
🔸 *و اگر بد و دشمن خدا هستند؛*
🔸 *چرا برای دشمنان خدا زحمت میکشید؟*
💠 *در پایان دعا برای استجابت دعا میگوییم؛*
🌟🌙 ای خدایی که به هر کسی که از تو چیزی سوال میکند، تو جود میکنی و نسبت به او بخشش داری، *دعای ما را استجابت کن.*
💠 *ما گاهی سائلین را رد میکنیم؛*
🌟🌟 *اما خدا درخواست همه را میدهد و رد نمیکند؛*
🔸 ولی گاهی چیزی که صلاح ما نیست را از خدا میخواهیم و خدا نمیدهد؛
🔸 *البته آن خواسته را هم در قیامت برآورده میکند.*
💠وی در پایان میگوید:
🔹در قیامت بندگان میپرسند؛
🔹خدایا اینها که به ما میدهی، چیست؟
🌟 *خطاب میآید که در دنیا خواستی صلاح نبود بدهیم و الان آن را برآورده میکنیم.*
🌟🌙🌟🌙🌟🌙🌟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 *مفهوم رزق، نعمت، برکت* 👈 با بیانی ساده و روان
🌸🌷🌸🌷🌸🌷🌸🌷
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم
📣 ختم نهج البلاغه و رساله حقوق امام سجاد علیه السلام
📣 مرحله سوم ختم نهج البلاغه و مرحله دوم ختم رساله حقوق امام سجاد علیه السلام
🔷 سهم روز دویست و چهل و پنجم
📣 نهج البلاغه خطبه ۱۲۵
📔 رساله حقوق امام سجاد علیه السلام حق ۴۷ : حق مسئول
🌸 هر روز نهج البلاغه رساله حقوق امام سجاد علیه السلام به همراه صوت و متن و شرح آنها در گروه بارگذاری می شود.
🌸🌷🌸🌷🌸🌷
🌷هدف گروه، ترویج فرهنگ نهج البلاغه خوانی است.
🌷 بزرگوارانی که عضو جدید گروه شدند می توانند با عضویت در کانال خادمین در ایتا، صوت و متن و شرح حکمت ها و نامه ها و خطبه های نهج البلاغه و صحیفه سجادیه و رساله حقوق امام سجاد علیه السلام را پیگیری نمایند.
🌸🌷🌸🌷🌸🌷
خادمین امیرالمومنین(ع) (۱)👇👇
https://chat.whatsapp.com/IwAJCISW1CXFkcagaU2wxa
🌸🌷🌸🌷🌸🌷
خادمین امیرالمومنین(ع) (۲)👇👇
https://chat.whatsapp.com/CV0JxoWxoag3aD4gHaYvga
🌸🌷🌸🌷🌸🌷
خادمین امیرالمومنین(ع) (۳)👇👇
https://chat.whatsapp.com/BG86RZQPKs86humXPw0XLT
🌸🌷🌸🌷🌸🌷
خادمین امیرالمومنین(ع) (۴)👇👇
https://chat.whatsapp.com/J0b3DjS6iwt5UrkOrNNe5g
🌸🌷🌸🌷🌸🌷
خادمین امیرالمومنین(ع) (۵)👇👇
https://chat.whatsapp.com/JwbgQIvzEeG0I4Fm9uIJmT
🌸🌷🌸🌷🌸🌷
خادمین امیرالمومنین(ع) (۶)👇👇
https://chat.whatsapp.com/EwB2NTu5EdF77l2lCbeIVN
🌸🌷🌸🌷🌸🌷
خادمین امیرالمومنین(ع) (۷)👇👇
https://chat.whatsapp.com/DVaORLxzZt72LqBBdQMI0H
🌸🌷🌸🌷🌸🌷
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا👇👇
https://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
🌷 نهج البلاغه رساله حقوق امام سجاد علیه السلام
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
خطبه ۱۲۵.m4a
5.09M
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم
📣 مرحله سوم ختم نهج البلاغه
🔸سهم روز دویست و چهل و پنجم
📔 خطبه ۱۲۵
📣 صوت نهج البلاغه
📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣
📣 مرحله سوم ختم نهج البلاغه
🔸سهم روز دویست و چهل و پنجم
📣 خطبه ۱۲۵
📣 (در پاسخ خوارج که ماجرای حکمیت را نمی پذیرند، قبل از ورود به شهر در نزدیکی کوفه فرمود:)
1⃣ علل پذيرش حكميت در صفين
♦️ما افراد را داور قرار نداديم تنها قرآن را به حکميّت «داوری» انتخاب کرديم. (که آنها بر سر نيزه کرده و داوری آن را می خواستند.) اين قرآن خطّی است نوشته شده که ميان دو جلد پنهان است، زبان ندارد تا سخن گويد و نيازمند به کسی است که آن را ترجمه کند و همانا انسان ها می توانند از آن سخن گويند و هنگامی که شاميان ما را دعوت کردند تا قرآن را ميان خويش داور گردانيم، ما گروهی نبوديم که به کتاب خدای سبحان پُشت کنيم، در حالیکه خدای بزرگ فرمود: «اگر در چيزی خصومت کرديد، آن را به خدا و رسول بازگردانيد.» بازگرداندن آن به خدا اين است که کتاب او را به داوری بپذيريم و بازگرداندن به پيامبر(صلی الله علیه و آله) اين است که سنّت او را انتخاب کنيم، پس اگر از روی راستی به کتاب خدا داوری شود، ما از ديگر مردمان به آن سزاوارتريم و اگر در برابر سنّت پيامبر (صلی الله علیه و آله) تسليم باشند ما بدان اولی و برتريم. امّا سخن شما که چرا ميان خود و آنان برای حکميّت «داوری» مدّت تعيين کردی، من اين کار را کردم تا نادان خطای خود را بشناسد و دانا بر عقيده خود استوار بماند و اينکه شايد در اين مدّت آشتی و صلح، خدا کار امّت را اصلاح کند و راه تحقيق و شناخت حق باز باشد، تا در جستجوی حق شتاب نورزند و تسليم اوّلين فکر گمراه کننده نگردند.
2⃣ سرزنش كوفيان و خوارج گمراه
♦️همانا برترين مردم در پيشگاه خدا کسی است که عمل به حق در نزد او دوست داشتنی تر از باطل باشد، هر چند از قدر او بکاهد و به او زيان رساند و باطل به او سود رساند و بر قدر او بيفزايد. مردم! چرا حيران و سرگردانيد؟ و از کجا به اينجا آورده شديد؟ آماده شويد برای حرکت به سوی شاميانی که از حق روی گرداندند و آن را نمی بينند و به ستمگری روی آورده حاضر به پذيرفتن عدالت نيستند، از کتاب خدا فاصله گرفتند و از راه راست منحرف گشتند. افسوس ای کوفيان! شما وسيله ای نيستيد که بشود به آن اعتماد کرد و نه ياوران عزيزی که بتوان به دامن آنها چنگ زد. شما بد نيروهايی در افروختن آتش جنگ هستيد، نفرين بر شما. چقدر از دست شما ناراحتی کشيدم. يک روز آشکارا با آواز بلند شما را به جنگ می خوانم و روز ديگر آهسته در گوش شما زمزمه دارم؛ نه آزاد مردان راستگويی هستيد به هنگام فراخواندن و نه برادران مطمئنّی برای رازداری هستيد.
┄═❁✦••••🌿🌹🌿••••✦❁═┄
۴۷- حق مسئول.m4a
1.29M
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم
📚 مرحله دوم ختم رساله حقوق امام سجاد علیه السلام
📔 حق ۴۷ : حق مسئول
🍀 " و اما حق مسئول (کسی که چیزی از او می خواهند) این است که اگر چیزی داد، با تشکر و قدردانی پذیرفته شود و اگر نداد، عذر او را قبول کند و به او خوشبین باشد. بدان که اگر از دادن چیزی خودداری کرد، مال خود را نداده است و سرزنشی متوجه او نیست و اگر ستم کرد، این طبع انسان است که ستمگر و ناسپاس است". ❇️
🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀
📚 *شرح خطبه ۱۲۵ نهج البلاغه*
(آیت الله مکارم)
🔲 *پاسخ به بهانه جويان خوارج:*
⏪ *اين خطبه در پاسخ کسانى ايراد شده است که به مسأله پذيرش حکميّت از امام (عليه السلام) خرده مى گرفتند* و اساس گفتار آنها اين بود :
❓ *چرا شما حکميّت دو نفر را در اين مسأله مهم دينى، پذيرفتيد ؟ در حالى که حکم فقط خداست و افراد عادى حق ندارند با فکر خود درباره وظايف دينى حکم کنند.*
❇️امام (عليه السلام) در پاسخ آنها به نکته مهمى اشاره مى کند.
اشاره به اين که :
🔰 *قرآن يک سلسله احکام کلى بيان فرموده و بايد افراد آگاه، احکام جزئيه را از آن استخراج کنند و در اختيار عموم بگذارند و يا به عبارت ديگر، آن کليات را بر مصاديق تطبيق کنند.*
⚜️مثلاً قرآن مجيد مى گويد :
⏪ *« هر گاه دو گروه از مؤمنان نزاع و جنگ کنند آنها را آشتى دهيد. و اگر يکى از آنها بر ديگرى تجاوز کرد با گروه متجاوز مبارزه کنيد تا به فرمان خدا بازگردد، هر گاه بازگشت، در ميان آن دو بر طبق عدالت، صلح، برقرار سازيد و عدالت پيشه کنيد ! که خداوند عادلان را دوست دارد»*
🌹سوره حجرات آیه ۹
❇️بى شک *جنگ «صفّين» يکى از مصداقهاى اين آيه بود، وظيفه حکمين ـ اگر انسانهاى درستکار و هوشيارى بودند ـ اين بود که بگويند :*
🔳هنگامى که مردم با على (عليه السلام) بيعت کرده اند، و علاوه بر نص پيامبر (صلى الله عليه وآله)، جمهور کشور اسلام و صحابه پيامبر (صلى الله عليه وآله) او را به خلافت پذيرفته اند آن کس که راه خلاف را برگزيده مصداق باغى و ظالم است بايد به سوى جمهور مردم، برگردد و توبه کند و اگر نکرد همه مسلمين وظيفه دارند با او پيکار کنند تا از طريق خلاف بازآيد.
❇️ *مسأله حکميّت چيزى جز اين نيست همان کارى که همه قضات اسلامى انجام مى دهند، يعنى احکام کتاب و سنت را بر مصاديق آن تطبيق کرده و حکم صادر مى کنند.*
👈آيا اين سخن جاى ايراد دارد ؟
⚠️ولى افسوس ! که جاهلان و ناآگاهان «خوارج» اين مطلب واضح را درک نمى کردند و تعصب و لجاجت به آنها اجازه نمى داد و به هدف اصلى حکميّت در همه جا و در همه چيز برسند.
⏪به اين ترتيب امام (عليه السلام) به روشنى ثابت مى کند *حکميّت کتاب و سنّت، چيزى جز مراجعه به آنها نيست و با توجه به اين که ما مأمور به اين امر هستيم کسى نمى تواند بر ما خرده بگيرد که چرا حکميّت را پذيرفتيم.*
🔸 اشتباه خرده گيران در اين است که آنها مى پندارند ما حکميّت اشخاص را پذيرفته ايم در حالى که *ما حکميّت کتاب خدا را پذيرا شده ايم.*
❇️ *امام هرگز مخالف مسأله حکميّت نبود، امام (عليه السلام) در واقع بر دو نکته پافشارى داشت :*
🔹نخست اين که : *بلند کردن قرآنها بر سر نيزه ها تنها مکر و فريب و توطئه براى جلوگيرى از پيروزى لشکر امام (عليه السلام) در آخرين لحظات و ايجاد اختلاف و نفاق در لشکر امام (عليه السلام) بود و گر نه شاميان هرگز آماده پذيرش حکميّت قرآن نبودند و به تعبير امام (عليه السلام) نه اهل دين بودند و نه اهل قرآن.*
🔹ديگر اين که *امام (عليه السلام) با انتخاب فرد نادان و بى خبرى همچون «ابو موسى اشعرى» براى ارجاع به قرآن مخالف بود.*
🔷🔸🔷🔸🔷
📲 *جهت عضویت* 👇
خادمین امیرالمومنین(ع)( ٧ )👇 https://chat.whatsapp.com/DVaORLxzZt72LqBBdQMI0H
💠🔸🔹🔸💠
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
🍃 *ادامه شـــــــرح خـطبــه ١٢۵ نـهـجالبـــــلاغـه*🍃
🔻🔻
👈 *افسوس، شما مرد میدان جهاد نیستید!*
🟠سپس امام (عليه السلام) به نصيحت و اندرز *خوارج* مى پردازد که در برابر حق تعصّب و لجاج و ملاحظه منافع شخصى روا ندارند و *تسليم حق* شوند،
🌻☘️🌻☘️🌻
مى فرمايد :
❇️⤵️
🌼(بدانيد!) « *برترين مردم در پيشگاه خدا کسى است که عمل به حق نزد او محبوب تر از باطل باشد.*
*هر چند اين کار از نفع او بکاهد و مشکلاتى براى او پيش آورد، و باطل منافعى به سوى او آورد و بر سود او بيفزايد‼️*»🌼
✅⬇️
در واقع نشانه مؤمنان حقيقى همين است که بر سر دو راهى ها که حق در يک سو قرار مى گيرد و منافع شخصى آنها در سوى ديگر،
*به سوى حق آيند و به منافع شخصى پشت کنند و گرنه آن جا که طرفدارى از حق، حافظ منافع انسان باشد، پيروى از حق، افتخارى نيست.*
⬇️⬇️
همچنين کسانى که به خاطر *تعصب و لجاجت و حمايت از دوستان و وابستگان به طرفدارى باطل برمى خيزند مشمول همين سخن هستند* .
🌻☘️🌻☘️🌻
🟢در حديثى مى خوانيم که على (عليه السلام) همين سخنان را در پيامى به « *عمروعاص* » فرمود و افزود :
❇️⤵️
🌸 *به خدا سوگند ! تو مى دانى حق کجاست ؟ چرا تجاهل مى کنى ؟ و به خاطر منافع کم ارزشى در صف دشمنان خدا و اولياء الله قرار مى گيرى*⁉️
🌻☘️🌻☘️🌻
🟣و در ادامه اين سخن، امام (عليه السلام) بر آنها فرياد مى زند :
❇️⤵️
🌼« *چرا حيران و سرگردانتان مى کنند ؟ و چرا شما را فريب داده و تسليم شيطان کرده اند*⁉️»🌼
🌻☘️🌻☘️🌻
🟡سپس امام (عليه السلام) آنان را دعوت به جهاد با آن قوم ستمگر مى کند و با چند وصف منفى آنها را معرفى مى فرمايد، مى گويد :
❇️⤵️
🌼« *آماده شويد براى حرکت به سوى قومى که از حق روى گردانند، آن را نمى بينند و به ظلم و جور تشويق شده اند (به همين دليل) هرگز از آن باز نمى گردند، افرادى که از کتاب خدا فاصله گرفته واز راه راست منحرف گشته اند* » (هر چند قرآنها را بر سر نيزه کردند و دم از حاکميت قرآن زدند) 🌼
✅⬇️
به اين ترتيب امام (عليه السلام) نشان مى دهد که اگر ما مى خواهيم با آنها بجنگيم، چند دليل قاطع دارد که هر کدام به تنهايى کافى است :
❌1_ *آنها از راه راست منحرف شده اند،*
❌2_ *به قرآن مجيد اهميّت نمى دهند،*
❌3_ *ظلم و ستم برنامه اصلى آنهاست.*
❌4_ و *گروهى ناآگاه و سرگردان را که چشم هايشان از ديدن حق ناتوان است به دنبال خود کشيده اند.*
🌻☘️🌻☘️🌻
🔵سپس در آخرين جمله هاى اين خطبه امام (عليه السلام) زبان به *گله* مى گشايد و آنها را زير تازيانه هاى *سرزنش و ملامت* قرار مى دهد شايد *بيدار* شوند و در کار خود، *تجديد نظر* کنند.
مى فرمايد :
❇️⤵️
افسوس ‼️
🌼« *شما ريسمان محکمى نيستيد که بتوان به آن چنگ زد، و ياوران نيرومندى نيستيد که بتوان به آنها پناه برد، و بد وسيله اى هستيد براى افروختن آتش جنگ* » 🌼
✅⬇️
در واقع امام (عليه السلام) به خوبى بازگو کرده است که اگر مشکلى در امر *جهاد و حکومتش* به وجود آمده، به خاطر *عدم لياقت و ناکارآيى گروهى از ياران اوست،* چرا که *امام (عليه السلام)* در هر ميدانى قدم مى نهاد *ضعف و سُستى* نشان مى دادند.
⬇️⬇️
با وجود چنين افرادى انتظار پيروزى سريع بر دشمن، انتظارى است بيجا، و عجب اين که، اين گونه افراد با اين ضعف هاى بى شمار هنگامى که گرفتار ناکامى مى شدند به جاى اين که به اصلاح نقايص خود بپردازند برون افکنى مى کردند و مشکلات خودرا به گردن امام (عليه السلام) مى انداختند و اين مشکل عظيم ترى بود.
🌻☘️🌻☘️🌻